Diterbitkan: 20 Oktober 2018

Influenza adalah penyakit berjangkit yang meluas yang berlaku dalam bentuk akut dengan jangkitan saluran pernafasan. Ejen penyebabnya adalah mikroorganisma keluarga ortomixovirus. Menurut statistik, lebih daripada 27 juta orang mendapat selesema setiap tahun, 5 juta orang menderita jangkitan dengan teruk.

Mengapa wabak influenza begitu kerap berlaku walaupun terdapat vaksinasi besar-besaran dan langkah pencegahan? Jawapannya mudah: virus terdedah kepada polimorfisme antigenik. Ciri ini membawa kepada penampilan strain baru secara berkala, yang menjadikan mustahil untuk membuat satu vaksin. Hari ini, memerangi penyakit ini berdasarkan diagnosis dan rawatan selesema yang tepat pada masanya.

Bagaimana selesema itu berlaku?

Punca jangkitan pada kebanyakan kes adalah orang yang sakit. Jumlah maksimum zarah virus dilepaskan dalam 5-6 hari pertama penyakit. Kebarangkalian sakit bergantung pada beberapa faktor:

  • keadaan sistem imun,
  • tempoh hubungan dengan pembawa virus,
  • kehadiran penyakit lain - jangkitan akut dan kronik,
  • usia - orang tua lebih mudah diserang penyakit daripada muda.

Mekanisme penghantaran influenza adalah melalui udara. Ejen penyebab masuk ke dalam badan dengan zarah dahak dan air liur, disedut dengan udara. Kurang biasa, jangkitan berlaku melalui alat hubungan rumah tangga melalui objek umum - mainan atau pinggan mangkuk.

Virus influenza terpanjang kekal aktif pada suhu 4 darjah Celsius. Oleh itu, kejadian puncak berlaku pada musim luruh-musim bunga. Pada musim sejuk dan musim panas, kebarangkalian terkena jangkitan jauh lebih rendah.

Sekali di dalam badan, patogen influenza bergabung ke dalam sel yang sihat dan merosakkannya, menyebabkan mereka menghasilkan zarah virus baru. Penyebaran mikroorganisma patogen berlaku pada kelajuan yang sangat tinggi. Hanya beberapa jam sudah cukup untuk merosakkan saluran pernafasan sepenuhnya.

Bagaimana mengenali penyakit?

Tempoh inkubasi influenza mempunyai jangka masa yang berbeza - dari beberapa jam hingga 3 hari. Sebagai peraturan, penyakit ini bermula secara akut dan disertai dengan gejala mabuk:

  • peningkatan suhu badan hingga 38-40 darjah,
  • menggigil,
  • sakit otot dan sendi,
  • kelemahan umum dan keletihan yang tinggi.

Fenomena catarrhal berkembang kemudian. Kadang-kadang gejala pendarahan - menunjukkan pendarahan pada membran mukus orofaring dan mata, mimisan bergabung ke hidung berair, batuk, sakit tekak dan lakrimasi.

Pada tanda pertama selesema, anda harus segera berjumpa doktor untuk menjalani diagnosis dan rawatan. Jangan minum ubat tanpa nasihat pakar - ini boleh menyebabkan komplikasi.

Kaedah Diagnostik

Untuk mencari rawatan yang berkesan untuk selesema, diagnosis diperlukan. Ia termasuk:

  • pemeriksaan membran mukus dan kulit,
  • auskultasi,
  • perkusi paru-paru,
  • palpasi kelenjar getah bening,
  • penentuan antibodi terhadap virus influenza oleh ELISA,
  • ujian darah umum - dengan jangkitan influenza, peningkatan ESR, tahap leukosit, monosit dan limfosit diperhatikan.

Tujuan utama diagnosis adalah untuk membezakan influenza dengan jangkitan sisittial pernafasan, rhinovirus dan adenovirus. Ini sangat penting, kerana kaedah rawatan penyakit ini berbeza antara satu sama lain..

Garis panduan rawatan selesema

Selepas diagnosis, rawatan selesema ditetapkan. Prinsip utama terapi adalah:

  • kawalan jangkitan,
  • menguatkan imuniti dan meningkatkan pertahanan badan,
  • melegakan simptomatik,
  • pemulihan fungsi penghalang nasofaring.

Doktor menetapkan ubat untuk rawatan influenza mengikut hasil diagnosis. Selalunya, terapi gabungan, seperti Derinat, digunakan dalam terapi. Ia melaksanakan beberapa tugas:

  • menyumbang kepada pemusnahan zarah virus,
  • menguatkan pertahanan imun semula jadi,
  • mengembalikan integriti mukosa nasofaring, mencegah penyambungan jangkitan sekunder dan perkembangan komplikasi.

Di samping itu, kompleks antipiretik dan antihistamin, vitamin dan mineral diresepkan. Untuk mengurangkan gejala dan menormalkan kesejahteraan, anda mesti:

  • perhatikan rehat di tempat tidur dari hari-hari pertama penyakit - ini akan membolehkan anda memperoleh kekuatan dan mempercepat pemulihan;
  • tidak termasuk sumber makanan karbohidrat, alkohol, gula dan kopi "cepat";
  • ikuti diet berdasarkan sayur-sayuran, buah-buahan dan makanan protein;
  • minum sebanyak mungkin cecair - buah rebus, minuman buah berry, kaldu rosehip, teh dengan raspberi dan lemon;
  • sapukan pelembap udara - ini diperlukan untuk menjaga kesihatan mukosa nasofaring dan memulihkan fungsi penghalangnya.

Diagnosis tepat pada masanya dan rawatan selesema yang tepat adalah kunci untuk pemulihan yang berjaya. Ikuti nasihat pakar supaya penyakit itu secepat mungkin masih ada. sihat!

Garis panduan rawatan selesema

Kandungan artikel

Punca

Penyebutan pertama influenza terkandung dalam tulisan Hippocrates, yang menyenaraikan gejala utama penyakit ini. Rawatan tersebut merangkumi penggunaan madu, bawang putih, anggur, ramuan herba. Gambaran yang lebih terperinci mengenai penyakit ini, bertarikh 1403, adalah milik saintis Etienne Pascier, yang menjadi saksi mata wabak selesema di Eropah. Pada awal abad penemuan saintifik, bakteria gram-negatif Haemophilus influenzae (hemophilic bacillus) dianggap sebagai penyebab influenza untuk waktu yang lama, tetapi pada tahun 1933 Smith, Andrews dan Laidlaw membuktikan sifat jangkitan virus dan mengasingkan patogen, yang diberi nama "virus Type A". Walaupun begitu, bacillus hemofilik tidak dikecualikan dari senarai mikroorganisma patogen - ia mampu mempengaruhi sistem pernafasan dan saraf, dan menyebabkan kemunculan fokus purulen. Penyelidikan mengenai etiologi, patogenesis dan rawatan influenza berlanjutan - virus jenis B ditemui pada tahun 1940, virus jenis C pada tahun 1947.

Virus ini mempunyai antigen - dangkal (hemagglutinin, neuraminidase), mampu berubah-ubah, serta dalaman, atau berbentuk hati, menentukan kepunyaan serotype A, B, C. Patogen yang paling biasa terdedah kepada variasi antigen, patogen influenza A - perubahan struktur satu antigen disebut hanyut dan berlaku sekali pada 1, 2 atau 3 tahun. Ini menerangkan wabak berulang. Sekiranya kedua-dua antigen (shift) berubah, subjenis virus diperbaharui - ini adalah fenomena yang sangat jarang berlaku yang menyebabkan timbulnya pandemik. Virus influenza B juga rentan terhadap kebolehubahan (setiap 4 atau 5 tahun), boleh menyebabkan wabak. Satu-satunya jenis patogen yang antigennya tetap stabil adalah influenza C; Dikatakan bahawa ia tidak patogen kepada manusia.

Orang yang sakit menjadi sumber jangkitan. Penyakit ini paling mudah menular pada 72 jam pertama penyakit ini dan melepaskan virus selama 5-7 hari.

Sekiranya berlaku selesema yang rumit, ketiadaan rawatan yang berkesan, penyebaran patogen berlangsung sekitar 10-14 hari. Cara penghantaran:

Jalur titisan udara adalah yang utama dan disedari apabila zarah dahak dan air liur pesakit dilepaskan ke persekitaran luaran. Semasa batuk atau bersin, virus menyebar hingga 3 meter, berada di udara selama beberapa minit. Oleh itu, risiko jangkitan adalah tinggi walaupun mengelakkan hubungan rapat - jika pesakit berada di bilik tertutup dan tidak berventilasi untuk waktu yang lama (pasukan kerja, bilik darjah), kebarangkalian menyebarkan jangkitan kepada orang yang sihat jauh dari minimum.

Laluan hubungan rumah tangga sebelum ini diakui sebagai sekunder dan oleh itu kurang berbahaya daripada titisan udara. Tetapi sekarang telah terbukti bahawa virus influenza pada suhu bilik musnah hanya setelah beberapa jam, untuk waktu yang lama ia disimpan di pegangan pintu, pegangan tangan di dalam kenderaan, mainan. Sekiranya, ketika bersin, pesakit menutup mulut dan hidung dengan telapak tangannya, zarah-zarah dahak yang dijangkiti tetap berada di atasnya - ini menjelaskan bahaya berjabat tangan dan keperluan untuk kerap mencuci tangan, yang penting bukan sahaja bagi orang yang dijangkiti, tetapi juga bagi orang yang sihat di sekitarnya.

Virus influenza juga dapat ditularkan melalui laluan transplasental. Ia tidak dinyatakan sebagai petunjuk utama dalam buku panduan dan memo, tetapi bagi wanita hamil dan janin laluan jangkitan ini tetap berbahaya. Faktor risiko adalah:

  • virulensi virus influenza yang tinggi (tahap kemampuan untuk dijangkiti);
  • status imun hamil;
  • kehadiran atau ketiadaan terapi antivirus.

Virus ini boleh menyebabkan kecacatan janin. Rawat secepat mungkin - ini adalah petunjuk taktik terapi yang menyebabkan penyakit selesema semasa kehamilan. Dalam praktiknya, selesema jauh lebih berbahaya bagi wanita daripada kanak-kanak - sebarang kelainan perkembangan adalah kes terpencil dan sangat jarang berlaku.

Pasien dengan penyakit ringan yang membawa penyakit "di kaki mereka" menjadi, sebagai peraturan, penyebar influenza. Satu orang yang dijangkiti dapat menjangkiti banyak orang yang sihat, yang pada gilirannya akan menyebarkan virus kepada orang lain - ini adalah wabak penyakit ini, yang rawatannya sering dianggap tidak perlu. Pencegahan selesema didasarkan pada mengurangkan hubungan orang-ke-orang dan pendidikan kesihatan. Sama seperti selesema, jangkitan pernafasan akut yang tersisa ditularkan, yang harus diingat ketika memilih pilihan untuk menghiburkan anak (mengunjungi teater, pesta kanak-kanak), mengatur aktiviti riadah untuk keluarga (merancang untuk menerima tetamu).

Anda boleh mengetahui jenis selesema yang datang dari media, buletin WHO, atau pada temujanji doktor. Sekiranya keluarga mempunyai anak kecil, akan berguna untuk menjelaskan perlunya vaksinasi (tergolong dalam kelompok risiko), peraturan untuk mengobati influenza semasa menyusui.

Gejala

Terdapat beberapa tanda selesema yang dapat membezakannya dari penyakit lain dari kumpulan ARVI:

  1. Demam di atas 38.5-39 ° C, mencapai nilai maksimum pada 1-2 hari penyakit.
  2. Sindrom mabuk yang teruk, yang paling ketara pada hari pertama.
  3. Manifestasi tahap sederhana sindrom catarrhal (hidung berair, sakit tekak, batuk).

Kejadian penyakit pada musim gugur-musim dingin (kali ini secara tradisional disebut "musim selesema") juga penting, permulaan akut - gejala selesema dapat diperhatikan beberapa jam setelah bersentuhan dengan sumber jangkitan, dan masa inkubasi hingga 3 hari.

Menurut gambaran klinikal, influenza dibahagikan kepada bentuk berikut:

  • khas atau klasik;
  • atipikal (mungkin terhapus atau tidak simptomatik);
  • hipertoksik.

Dalam kursus klasik, rawatan berkesan untuk selesema dan selesema harus bermula dari saat gejala pertama muncul.

Suhu badan meningkat hingga 38.5-40 ° C, sakit kepala muncul (terutamanya mempengaruhi dahi, pelipis), sensasi "sakit di badan", yang dicirikan oleh rasa sakit pada otot dan sendi, bola mata.

Kulit menjadi sensitif terhadap kerengsaan taktil, kesan sejuk. Scleritis (suntikan vaskular sclera), kelemahan yang teruk, keinginan untuk terus berbohong, dan penurunan toleransi terhadap latihan fizikal diperhatikan. Pesakit mengantuk dan tidak peduli atau, sebaliknya, gelisah, mereka kurang selera makan, gangguan tidur. Bimbang tentang loya, muntah, menggigil, kanak-kanak mungkin mengalami kekejangan pada waktu demam.

Rhinitis, faringitis dan trakeitis berkembang pada 2 atau 3 hari dari permulaan penyakit, yang membezakan influenza dengan jangkitan virus pernafasan akut yang lain. Pesakit mengadu batuk kering, yang menjadi obsesif dan disertai dengan rasa sakit di belakang sternum, kesesakan hidung dan kesukaran bernafas hidung, digabungkan dengan sekresi sekresi serous, sakit tekak dan sakit ketika menelan.

Aliran selesema yang teruk pada orang dewasa dan kanak-kanak memerlukan rawatan kecemasan dan ditunjukkan sebagai tambahan kepada gejala utama:

  • sindrom hemoragik (ruam dalam bentuk petechiae pada muka dan batang, mimisan);
  • sindrom meningeal (sakit kepala yang luar biasa, gejala meningeal positif, episod muntah berulang, fotofobia);
  • sindrom ensefalitis (gangguan kesedaran, kecelaruan, halusinasi, kejadian sawan);
  • edema paru (penampilan sesak nafas, batuk dengan pembebasan dahak berbuih warna merah jambu).

Bentuk edema influenza dicirikan oleh suhu subfebril atau normal, tahap keracunan sederhana atau ketiadaan tanda-tanda sindrom keracunan.

Keadaan pesakit biasanya memuaskan. Bimbang dengan hidung berair sedikit, batuk. Rawatan influenza dan selesema dalam kes ini tidak sukar. Bentuk asimtomatik hanya dapat dikesan dengan ujian makmal, kerana tidak ada tanda-tanda klinikal yang dapat dikesan..

Dengan bentuk hipertoksik, tanda-tanda kegagalan pernafasan meningkat dengan cepat (sesak nafas, pernafasan menggelegak, munculnya getaran basah di paru-paru, pelepasan berbuih berdarah dari mulut dan hidung). Tidak ada batuk dan hidung berair, ada demam, kemerosotan pesat dalam keadaan pesakit - terdapat perkembangan pneumonia hemoragik.

Diagnostik

Untuk mengesahkan diagnosis influenza, diperlukan tinjauan pesakit atau kerabatnya (jika kita berbicara tentang anak kecil) dan riwayat perubatan. Doktor perlu mengetahui sama ada ubat-ubatan diambil, kerana penggunaan ubat antipiretik dan ubat-ubatan lain boleh mempengaruhi gambaran klinikal pada masa pemeriksaan dan kualiti diagnosis secara keseluruhan. Juga dijalankan:

  1. Analisis darah umum.
  2. Ucapkan diagnostik menggunakan imunofluoresensi, enzim immunoassay.
  3. Reaksi Rantai Polimerase (PCR).
  4. X-Ray dada.
  5. Elektrokardiografi.

Kajian tambahan (analisis biokimia darah, koagulogram, dan lain-lain) diresepkan jika diperlukan sekiranya berlaku komplikasi, keperluan untuk menjelaskan gambaran klinikal.

Rawatan

Rawatan cepat selesema dan selesema tetap menjadi keutamaan bagi kedua-dua doktor dan pesakit, tetapi pilihan rawatan yang ada hanya dapat mengurangkan gejala dalam waktu yang singkat, tetapi tidak dapat menghilangkan penyakit ini sepenuhnya. Ia akan disembuhkan secepat mungkin, jika anda menghidap selesema, ia akan berjaya hanya dengan mematuhi preskripsi perubatan. Rawatan influenza pada pesakit dengan keparahan ringan atau sederhana dilakukan secara rawat jalan. Rawat inap tertakluk kepada pesakit dengan bentuk selesema yang teruk, kanak-kanak dari kumpulan usia yang lebih muda. Petunjuk untuk rawatan pesakit dalam adalah:

  • mengekalkan demam berterusan pada tahap tinggi selama 3 hari atau lebih;
  • penampilan sesak nafas, dahak berdarah;
  • sakit dada yang teruk semasa bernafas dan / atau semasa batuk;
  • penurunan tekanan darah yang ketara;
  • kesedaran terjejas.

Sepanjang tempoh demam, anda memerlukan:

  • rehat di atas katil;
  • minuman suam yang banyak;
  • larutan masin dalam bentuk titisan di hidung;
  • pembetulan kelembapan dan suhu udara (50-70%, 18–20 ° C).

Untuk rawatan selesema dan SARS, bukan sahaja ubat penting, tetapi juga diet. Diet tenusu dan sayur-sayuran dianjurkan, tetapi syarat utama adalah kehadiran makanan yang diproses secara mekanikal dan termal, penyertaan vitamin dan larangan garam.

Jus teh, buah dan sayur, kompot, jus cranberry, infusi rosehip dibenarkan. Memaksa diri anda atau anak anda makan sekiranya kurang selera makan tidak boleh - tidak akan membawa banyak faedah dan boleh menyebabkan muntah semasa demam.

Rawatan influenza yang berkesan pada orang dewasa dan kanak-kanak adalah berdasarkan penggunaan ubat antivirus (remantadine, oseltamivir) pada 48 jam pertama penyakit. Dana ini hanya mempengaruhi virus influenza, oleh itu, jika ragu-ragu dalam etiologi penyakit ini tidak boleh diresepkan. Kesesuaian penggunaan dalam kes ringan juga sedang diperdebatkan; banyak penyelidik menegaskan bahawa terapi antivirus harus menjadi bagian integral dari rawatan influenza, tidak hanya pada orang tua dan pesakit lain yang berisiko, tetapi juga dalam bentuk penyakit apa pun pada setiap pesakit.

Vitamin (asid askorbik, tiamin, riboflavin), interferon (fluferferon), amixin, imunoglobulin normal penderma dalam kes yang teruk juga diresepkan. Sekiranya keracunan berlaku atas manifestasi lain, kegagalan pernafasan berlaku, glukokortikosteroid (prednisone), glikosida jantung (corglycon, strophanthin), terapi oksigen, ventilasi mekanikal ditunjukkan.

Terapi simptomatik merangkumi:

  • ubat antipiretik (paracetamol, nurofen);
  • antihistamin (suprastin);
  • dekongestan (oksimetazolin).

Penurunan suhu dapat diterima apabila nilai skala termometer 38.5 ° C atau lebih tercapai, atau jika kesejahteraan pesakit cepat memburuk, yang disertai dengan muntah, penyejukan tangan dan kaki, dan warna kulit marmar. Semua ubat antipiretik beracun, jadi penggunaannya harus terhad pada dos usia yang ditunjukkan dalam anotasi terhadap ubat tersebut. Mereka tidak dapat diobati dengan selesema atau jangkitan virus lain, serta terus diminum untuk waktu yang lama. Apa-apa ubat untuk menurunkan suhu adalah simtomatik, yaitu, mereka ditunjukkan untuk menghentikan gejala tertentu dan dapat digunakan hanya jika ada demam pada saat suhu meningkat, tetapi tidak untuk mencegah demam secara terancang.

Dekongestan adalah ketagihan, oleh itu disarankan untuk menggunakannya sesedikit mungkin (tidak lebih dari 4 kali sehari) tidak lebih dari 4 hari. Mereka berguna untuk meningkatkan pernafasan hidung ketika edema berlaku dan keperluan untuk bernafas melalui mulut. Digunakan dengan penuh perhatian pada zaman kanak-kanak.

Apa yang harus dirawat jika seorang wanita hamil mendapat selesema? Standard terapi adalah pelantikan agen antivirus etiotropik, pilihannya bergantung kepada ketegangan virus yang beredar, serta penggunaan ubat antipiretik dan simptomatik lain seperti yang ditetapkan oleh doktor.

Rawatan influenza dan SARS dengan agen antibakteria hanya dilakukan dengan adanya komplikasi bakteria yang terbukti. Oleh kerana influenza adalah penyakit etiologi virus, antibiotik tidak dapat digunakan sebagai terapi etiotropik..

Cara menyembuhkan selesema dengan cepat

Kandungan:

Dengan kedatangan musim sejuk, jumlah orang dengan penyakit virus pernafasan, di antaranya yang paling berbahaya dianggap sebagai influenza, meningkat. Dia menimbulkan ancaman nyata kepada bayi, orang tua dan mereka yang mempunyai imuniti yang lemah. Untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan, anda perlu mengetahui cara menyembuhkan selesema dengan cepat. Anda perlu mula bertindak pada tanda-tanda pertama penyakit ini.

Rawatan

Anda cepat sembuh dari selesema di rumah hanya jika rawatan dimulakan pada gejala pertama. Anda harus berjumpa doktor pada hari pertama malaise, dalam kes yang teruk, pada keesokan harinya. Ahli terapi tidak hanya akan memeriksa pesakit, tetapi juga memberi nasihat mengenai cara mengatasi selesema.

Pada tanda-tanda pertama penyakit ini, perlu:

  • memakai pembalut kain kasa untuk mencegah penyebaran penyakit antara lain;
  • minum banyak cecair untuk membuang toksin dan mengelakkan dehidrasi;
  • minum 2.5 mg asid askorbik pada hari pertama;
  • mula mengambil ubat antivirus;
  • pada suhu melebihi 38 darjah, minum sebiji tablet ubat antipiretik;
  • mula mengambil interferon;
  • pastikan anda memerhatikan rehat di tempat tidur.

Oleh kerana antibiotik tidak dapat membantu selesema, tumpuan utama adalah pada ubat antivirus..

Selesema dapat dirawat dengan cepat dengan ubat berikut:

  1. Remantadine. Ubat ini diambil selama tiga hari pertama mengikut skema berikut: hari pertama penyakit - 300 mg, hari kedua - 200 mg dan hari ketiga - 100 mg. Ubat ini boleh digunakan oleh sesiapa yang berumur 12 tahun ke atas..
  2. Arbidol. Ubat ini berkesan dalam tiga hari pertama. Ia mesti diminum tiga kali sehari pada 200 mg. Dengan perkembangan penyakit yang pesat, disarankan untuk mengambil dos berganda pada hari pertama. Bagi kanak-kanak yang belum berumur 6 tahun, ubat ini dikontraindikasikan.

Ubat semacam itu mesti diambil dari hari pertama penyakit ini. Kemasukan disyorkan untuk dimulakan sebelum kedatangan ahli terapi, ini tidak menjadi kesalahan. Anda tidak akan dapat sembuh dari selesema dalam 1 hari, tetapi dos pemuatan salah satu ubat antivirus akan berkesan dalam memerangi virus.

Rawatan harus dilakukan di bawah pengawasan doktor. Anda tidak boleh bergantung hanya pada pengetahuan dan kekuatan anda. Penting untuk diingat bahawa gejala pertama mungkin serupa dengan salah satu penyakit berjangkit:

Hanya pakar yang dapat memberikan penilaian yang betul mengenai keadaan pesakit dan menerangkan bagaimana cepat menyingkirkan selesema. Ubat diri dalam kes ini tidak boleh diterima.

Ramai, memikirkan cara menyembuhkan selesema di rumah dalam satu hari, menggunakan antibiotik. Tetapi masuk akal untuk melantik mereka hanya jika terdapat kecurigaan adanya komplikasi bakteria. Pelantikan ini adalah hak prerogatif doktor. Sekiranya pesakit mengalami komplikasi, maka dia mesti dihantar ke hospital.

Bentuk penyakit yang teruk boleh menyebabkan perkembangan edema serebrum, paru-paru dan komplikasi lain, yang sering menyebabkan kematian. Walau apa pun, nasihat pakar diperlukan untuk menentukan cara menyingkirkan selesema..

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Orang yang menyukainya tahu bagaimana cepat menyembuhkan selesema di rumah. Resipi berguna dengan ramuan herba akan membantu mengatasi penyakit ini:

  1. Bawang putih dengan madu. Resipi ini mempunyai kekuatan yang sangat mengejutkan. Dari beberapa kepala bawang putih, perah jusnya dan campurkan dengan madu dalam nisbah 1: 1. Alat ini diambil dalam satu sudu dua kali sehari. Campuran mesti dicuci dengan segelas air suam.
  2. Lada merah. Ubat ini berguna untuk tekak merah. Adalah perlu untuk melarutkan seperempat sendok teh lada merah yang dibakar tanah dalam segelas air suam. Anda perlu berkumur tiga kali sehari dengan penyelesaian ini.
  3. Halia. Akar tanaman ini sangat diperlukan dalam memerangi influenza. Ia akan membantu menghilangkan selesema, jika tidak dalam 1 hari, maka dengan cepat. Halia parut mesti dimasukkan ke dalam teh. Minuman seperti itu dapat menguatkan sistem imun, menghangatkan dan menenangkan. Ia membantu melawan virus kerana sifat diaforetik dan anti-radang. Untuk meningkatkan rasa, disyorkan untuk menambahkan madu dan lemon ke dalam teh.
  4. Penyelesaian iodin-garam. Apabila sakit tekak, berguna untuk berkumur dengan penyelesaian seperti itu. Cukup untuk menambahkan 3 tetes yodium dan satu sudu teh garam ke segelas air suam.
  5. Infusi herba. Satu sudu bunga parut kering dan daun tanaman harus diselitkan dalam segelas air mendidih. Untuk tujuan ini, ramuan herba seperti chamomile, calendula atau linden sesuai. Dengan infusi ini, disyorkan untuk membilas hidung anda dengan rhinitis..
  6. Minuman yang diperkaya. Satu setengah liter air suam akan memerlukan sebiji lemon, 1 gram asid askorbik dan satu sudu teh garam kasar. Campurkan semuanya dengan teliti dan minum segelas sebelum tidur. Minuman seperti itu akan membantu mengembalikan kekebalan tubuh dan sembuh dari selesema di rumah..
  7. Susu dengan rempah. Adalah perlu untuk menyediakan campuran pedas. Untuk melakukan ini, campurkan secubit lada tanah merah dan hitam, halia dan kapulaga. Didihkan susu, dan tuangkan campuran rempah. Minum sedikit sepanjang hari.

Penggunaan ubat tradisional akan melemahkan kesan virus, meringankan keadaan pesakit dan membantu menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan. Dalam kombinasi dengan terapi ubat, resipi semula jadi akan membantu menyembuhkan selesema dengan cepat..

Kawalan selesema

Mereka yang ingin mengetahui bagaimana menyembuhkan selesema dalam satu hari, dan mengharapkannya, harus mengambil kira bahawa ini mustahil. Anda dapat mengurangkan keadaan dan mengelakkan komplikasi yang mungkin berlaku..

Untuk melakukan ini, anda mesti mematuhi cadangan berikut:

  1. Anda harus meninggalkan sebarang aktiviti fizikal dan meminimumkan aktiviti anda, kerana jika ada selesema, rehat tidur ditunjukkan.
  2. Sebaiknya minum banyak cecair suam setiap hari. Ini boleh menjadi teh dengan cranberry atau lemon, jus blackcurrant, infus herba atau kompot.
  3. Adalah perlu untuk memastikan anggota bawah sentiasa panas, walaupun berlaku suhu tinggi dan demam..
  4. Pengudaraan akan membantu mengurangkan kepekatan virus di udara dan, dengan itu, memudahkan pernafasan. Ini mesti dilakukan beberapa kali sehari..
  5. Pesakit mesti diasingkan. Dia harus mempunyai semua barang sendiri: bilik, pinggan mangkuk, tempat tidur.
  6. Rawatan harus bukan hanya bersifat simptomatik, tetapi juga antivirus. Terapi gabungan akan memungkinkan untuk mengurangkan risiko komplikasi.
  7. Perhatian harus diberikan kepada pelembapan di bilik pesakit. Ini secara amnya akan mengurangkan keadaannya. Sekiranya tidak ada pelembap bilik, anda boleh menggunakan tuala basah yang perlu digantung di kepala katil.

Mematuhi cadangan mudah dan terapi rawatan yang tepat pada masanya akan membantu menyembuhkan selesema di rumah dengan cepat, walaupun tidak dalam 1 hari, tetapi jauh lebih cepat dari biasanya.

Pemakanan Selsema

Makanan untuk pesakit harus ringan dan dimasak dalam bentuk yang hangat. Mengikuti diet khas akan mempercepat pemulihan dan pemulihan. Agar tidak tersiksa oleh persoalan bagaimana cepat-cepat terkena selesema, anda harus mengkaji asasnya pemakanan pesakit.

Asas diet harus:

Untuk mengelakkan kerengsaan pada selaput lendir perut yang sudah meradang, seseorang harus menolak hidangan dengan rempah-rempah, goreng dan makanan masin. Makan makanan ini dapat membantu meningkatkan pembengkakan saluran udara..

Keutamaan harus beri, buah-buahan, sayur-sayuran dan herba. Buah sitrus tidak boleh disalahgunakan, kerana juga menimbulkan pembengkakan pada mukosa. Adalah perlu untuk meningkatkan jumlah jeruk dan jeruk yang dimakan setelah penyakit itu, ketika tempoh pemulihan bermula. Ini akan membantu menguatkan imuniti. Tetapi tidak semua buah akan sihat sepanjang tempoh ini. Sebagai contoh, anggur harus dielakkan, kerana bakteria patogen akan membiak kerana jumlah glukosa yang tinggi..

Lemak haiwan harus dibuang. Sayur-sayuran dan sayur-sayuran disyorkan untuk digunakan dengan minyak sayuran yang kaya dengan vitamin D. Makanan laut dan ikan akan berguna dalam tempoh pemulihan selepas selesema. Secara beransur-ansur, perlu memasukkan produk susu fermentasi tanpa lemak ke dalam makanan, kerana setelah rawatan ubat jumlah bakteria bermanfaat di dalam perut akan menurun dengan tajam.

Kesalahan untuk rawatan selesema

Penting bukan hanya untuk mengetahui cara menyembuhkan selesema, tetapi juga kesalahan biasa yang biasanya dilakukan oleh pesakit. Sekiranya anda tidak membenarkan kesilapan seperti itu, maka anda tidak boleh mengharapkan pemulihan yang cepat:

  1. Ralat nombor 1. Anda tidak boleh menolak untuk memanggil ahli terapi di rumah. Walaupun keadaannya stabil, berjumpa doktor tidak akan menyakitkan. Ini akan membantu mengelakkan akibat yang serius, kerana doktor akan memeriksa dan memberi nasihat bagaimana menyembuhkan selesema dengan cepat..
  2. Kesalahan nombor 2. Mengambil antibiotik untuk selesema adalah salah tanggapan yang paling biasa. Penyebab influenza adalah virus, dan antibiotik tidak bertindak terhadapnya. Kesan ubat-ubatan tersebut hanya akan berlaku sekiranya berlaku komplikasi jangkitan bakteria. Antibiotik akan berkesan sekiranya terdapat bronkitis, radang paru-paru, otitis media, sinusitis atau komplikasi lain.
  3. Kesalahan # 3. Kesalahpahaman utama adalah keinginan untuk segera menurunkan suhu. Tubuh itu sendiri mesti melawan virus itu, dan suhu adalah tanda tubuh yang sedang berjuang dengannya. Oleh itu, pengambilan antipiretik pada hari pertama penyakit tidak akan membantu sembuh dengan cepat dari selesema, tetapi hanya akan mendatangkan bahaya besar kepada tubuh..
  4. Ralat No.4. Pendapat bahawa mustahil untuk mandi atau mandi semasa sakit adalah salah. Biasanya pesakit takut terlalu sejuk atau terlalu panas di bilik mandi. Anda harus tahu bahawa dengan selesema, banyak toksin terbentuk yang memberi kesan negatif kepada tubuh. Ini sangat mempengaruhi proses penyembuhan. Oleh itu, disarankan untuk tidak berhenti mandi semasa sakit. Perkara utama adalah tidak menjadikan air terlalu panas jika terdapat tanda-tanda demam, dan berhati-hati untuk tidak menyejukkan badan semasa meninggalkan bilik mandi.
  5. Ralat No. 5. Tidak betul sepenuhnya minum minuman berasid semasa selesema. Ia adalah alkali yang memudaratkan virus. Dengan bentuk penyakit yang teruk, lebih baik meninggalkan minum berasid, kerana risiko mengembangkan komplikasi bakteria meningkat. Adalah fakta yang diketahui bahawa bakteria membiak dengan baik di persekitaran yang berasid. Untuk pemulihan yang cepat, anda perlu mengutamakan minuman beralkali. Pilihan yang bagus adalah air mineral.
  6. Kesalahan nombor 6. Salah adalah keputusan untuk tidak membuka tingkap. Ada pendapat bahawa mustahil untuk mengeluarkan panas dari sebuah bilik. Hipotermia benar-benar membahayakan pesakit, tetapi berada di bilik yang tidak berventilasi lebih buruk lagi. Sekiranya ruangan tidak disiarkan, maka kepekatan virus di udara menjadi tinggi. Ini akan melambatkan pemulihan dan mencegah rawatan selesema cepat. Perlu membuka tingkap selama 10 minit setiap dua jam. Udara segar berbahaya kepada virus.

Kesan selesema

Anda perlu menjaga bukan sahaja rawatan, tetapi juga tempoh pemulihan. Cara merawat selesema dengan cepat, hanya doktor yang tahu. Penyakit ini berbahaya dengan komplikasi, kerana beberapa di antaranya boleh membawa maut. Biasanya akibat yang tidak menyenangkan muncul dalam 1-2 minggu setelah normalisasi suhu. Selalunya ini disebabkan oleh fakta bahawa pesakit segera kembali ke tekanan harian sebelumnya, walaupun badannya lemah.

Selepas selesema, kekuatannya habis dan rejimen harian mesti hemat. Memerlukan sekurang-kurangnya 2-3 minggu untuk memulihkan sistem imun. Dalam tempoh ini, pesakit sangat terdedah kepada jangkitan lain, kerana tubuhnya belum dapat menahan virus dan bakteria.

Komplikasi yang paling biasa adalah:

  1. Otitis. Gejala komplikasi ini adalah kesakitan di telinga dan demam tinggi..
  2. Pneumonia. Kemunculan sesak nafas dan sakit dada harus membimbangkan pesakit. Sekiranya terdapat batuk dan mengi di paru-paru, maka keadaan ini adalah ciri pneumonia.
  3. Angina. Petunjuk penyakit ini adalah sakit tekak, demam dan plak putih pada amandel.
  4. Sinusitis Dengan keradangan seperti itu, biasanya sukar untuk bernafas melalui hidung, lendir purulen dilepaskan dari hidung, rasa sakit muncul di antara tulang pipi dan hidung.
  5. Bronkitis. Batuk dengan dahak dan sakit di sternum adalah petunjuk komplikasi seperti itu. Dalam kes ini, antibiotik adalah wajib.
  6. Miokarditis. Kemunculan kelesuan tiba-tiba, kelemahan, sesak nafas, berdebar-debar, aritmia dan sakit di jantung menunjukkan keradangan otot jantung. Selalunya, dengan diagnosis seperti itu, kenaikan suhu kembali lagi.
  7. Meningoencephalitis. Keradangan lapisan otak dianggap sebagai komplikasi yang paling berbahaya selepas selesema. Kemerosotan boleh bermula pada bila-bila masa. Sakit kepala yang teruk, pening, muntah dan keadaan lemah harus memberi amaran kepada pesakit. Sekiranya anda mengesyaki komplikasi seperti itu, anda perlu segera menghubungi ambulans, kerana ia adalah penyakit yang mematikan, ia boleh berlaku dalam keadaan penuh. Dalam kes ini, kawalan dan pengawasan doktor sangat penting.

Anda cepat sembuh dari selesema hanya dengan terapi kompleks. Untuk mengurangkan kemungkinan komplikasi serius, disarankan berjumpa doktor. Pakar akan memberitahu anda cara menyembuhkan selesema. Pada tanda pertama, anda perlu memanggil doktor di rumah dan tidak mengubati diri sendiri.

Influenza - gejala, penyebab, jenis, rawatan dan pencegahan influenza

Influenza (grippus) - penyakit berjangkit akut pada saluran pernafasan yang disebabkan oleh virus influenza, yang dicirikan oleh mabuk badan yang teruk, demam, sakit badan dan gejala lain yang menjadi ciri SARS.

Di banyak negara Eropah, selesema disebut - "influenza" (Itali. Influenza), yang bermaksud "kesan".

Influenza tergolong dalam kumpulan jangkitan virus pernafasan akut (jangkitan virus pernafasan akut).

Menurut statistik, influenza adalah salah satu penyakit berjangkit yang paling biasa di seluruh dunia, yang menyebabkan wabak dan pandemik pada pelbagai masa, yang meragut lebih dari satu juta nyawa..

Di antara wabak jangkitan influenza yang diketahui oleh banyak orang adalah pandemi selesema Sepanyol, atau "wanita Sepanyol," yang pada 18 bulan 1918-1919 menjangkiti kira-kira 550 juta orang, yang pada tahun-tahun tersebut merupakan 29.5% penduduk dunia. Jumlah kematian dari wanita Sepanyol menurut pelbagai sumber adalah dari 50 hingga 100 juta orang!

Justru karena wabah seperti itu, WHO telah mengembangkan vaksinasi influenza terhadap populasi, yang dirancang untuk mengurangi keparahan penyakit dan meminimumkan kematian akibat influenza.

Selain manusia, beberapa virus influenza dapat menjangkiti babi, burung, kuda dan haiwan lain..

Influenza - ICD

ICD-11: 1E30, 1E31, 1E32
ICD-10: J10, J11
ICD-10-KM: J11.1
ICD-9: 487
ICD-9-KM: 487, 487.8

Influenza merebak secara berkala sebagai wabak atau wabak.

Gejala selesema

Gejala dan perjalanan influenza bergantung kepada keadaan kesihatan manusia pada masa jangkitan, ketegangan virus dan ketepatan masa menghubungi institusi perubatan khusus.

Tempoh tempoh inkubasi adalah dari 3-12 jam hingga 2-3 hari.

Tanda-tanda selesema pertama

Permulaan penyakit ini akut, perkembangan berlaku dalam beberapa jam. Pada hari-hari awal, seseorang yang mengalami selesema kelihatan seperti menangis, ada kemerahan dan bengkak wajah yang jelas, mata berkilat dan kemerahan dengan "percikan". Kadang-kadang sedikit hidung berair muncul dengan jumlah lendir lendir yang sedikit. Selaput lendir langit, lengkungan dan dinding faring dapat meradang dan bernoda dengan warna merah terang. Suhu badan meningkat hingga 38-40 ° C, menggigil, sakit kepala.

Gejala utama selesema:

  • menggigil diikuti dengan panas;
  • berpeluh berlebihan;
  • peningkatan suhu badan, dari 39 hingga 40 ° C dan ke atas;
  • kekeringan, sakit dan sakit tekak, kemerahan;
  • sakit kepala yang teruk;
  • kelemahan, kelemahan;
  • sakit otot dan sendi, dengan sakit di seluruh badan;
  • Pening
  • fotofobia;
  • gangguan tidur - insomnia atau gemuruh;
  • kesesakan hidung dengan sedikit pelepasan.

Komplikasi Selsema

Komplikasi influenza terbahagi kepada komplikasi yang disebabkan oleh tindakan virus influenza dan komplikasi yang disebabkan oleh jenis jangkitan lain, jangkitan sekunder dalam bentuk bakteria, kulat dan lain-lain.

Komplikasi virus selesema:

  • edema paru;
  • bengkak pita suara;
  • edema serebrum;
  • meningitis;
  • aritmia;
  • miokarditis;
  • alahan badan, kemungkinan perkembangan asma bronkial, glomerulonefritis;
  • neuralgia;
  • radiculitis;
  • endokarditis.

Komplikasi yang disebabkan oleh jangkitan bakteria dan lain-lain:

  • radang paru-paru (pada hari ke-4-5 penyakit);
  • sinusitis akut (sinusitis, sinusitis frontal);
  • faringitis;
  • otitis;
  • radang amandel.

Jangkitan influenza dapat mengaktifkan fokus jangkitan yang tersembunyi di mana-mana bahagian badan (contohnya, di sistem genitouriner, pernafasan, saraf, atau sistem lain).

Menurut statistik, hasil maut paling kerap berlaku pada kanak-kanak di bawah umur 2 tahun dan orang yang berumur lebih dari 65 tahun.

Penyebab influenza dan mekanisme penyakit ini

Virus influenza sentiasa bermutasi (berubah), yang membantu selesema sering menghindari sistem kekebalan tubuh seseorang atau haiwan, sehingga menyukarkan proses diagnosis dan rawatan lanjut selesema.

Bagaimana selesema disebarkan??

Jangkitan dengan selesema berlaku dari orang yang sakit, oleh titisan udara - dengan titisan air liur atau dahak ketika bernafas, bercakap atau bersin. Selsema juga disebarkan melalui habuk udara dan jalan masuk rumah tangga - melalui tangan yang kotor dan melalui makanan (jika makanan belum diproses secara termal).

Orang yang sakit, bersin, batuk atau bercakap, menyemburkan zarah terkecil yang mengandungi virus selesema ke udara. Selanjutnya, virus influenza, memasuki permukaan mukosa saluran pernafasan atas, menyerang sel dan mula membiak dengan cepat. Ia merosakkan sel tubuh dan, bersama dengan toksin, menembusi darah. Menyebarkan di dalam badan, ia mempengaruhi sistem imun, kardiovaskular dan saraf. Dengan latar belakang ini, persekitaran yang baik diciptakan untuk penyambungan jangkitan lain dan perkembangan komplikasi, seperti radang amandel, radang amandel, bronkitis, radang paru-paru, sinusitis, dll..

Jenis dan jenis selesema

Setakat ini, lebih daripada 2,000 varian virus influenza telah dikenalpasti, yang terbahagi kepada:

  • jenis A (Alphainfluenzavirus, Influenza A);
  • jenis B (Betainfluenzavirus, Influenza B);
  • Jenis C (Gammainfluenzavirus, Influenza C);
  • Jenis D (Deltainfluenzavirus, Influenza D).

Penyebab kebanyakan wabak dan pandemi adalah virus influenza jenis A, jenisnya banyak, ia mampu menjangkiti manusia dan haiwan - selesema burung (H5N1), selesema Sepanyol dan selesema babi (H1N1) dan lain-lain, dan juga mampu melakukan perubahan genetik yang cepat.

Virus influenza Jenis B biasanya tidak menyebabkan wabak dan lebih mudah ditularkan oleh manusia daripada jangkitan dengan virus influenza jenis A..

Kejadian influenza jenis C adalah sifat kes terpencil dan berlanjutan dalam bentuk ringan atau asimtomatik.

Diagnosis selesema

Segera berjumpa doktor sekiranya keadaan umum anda semakin teruk atau suhu anda meningkat.

Diagnosis influenza dibuat berdasarkan gambaran klinikal biasa..

Apabila tanda-tanda influenza muncul, sangat penting untuk sentiasa mengawasi doktor yang hadir, yang akan membantu mengenal pasti permulaan komplikasi yang mungkin dan mencegahnya. Sekiranya keadaan badan bertambah baik, dan kemudian pada hari ke-4-5 selesema semakin teruk, dan suhunya meningkat lagi, batuk semakin meningkat, dan keadaan umum badan bertambah buruk - ini adalah tanda komplikasi yang penting.

Dalam kes ini, perlu dilakukan tinjauan:

  • analisis darah umum;
  • PCR dengan transkripsi terbalik (dari-PCR, atau RT PCR) - membantu menentukan RNA virus, serta subjenisnya.
  • sinar-x dada dan sinus;
  • tomografi dikira (CT).;
  • ujian ekspres - menunjukkan kehadiran virus di dalam badan di sekitar 60-65% pembawanya, sehingga ketepatan kelakuannya tidak memberikan jaminan 100%.

Juga, doktor boleh menetapkan kajian tambahan mengikut budi bicaranya..

Rawatan selesema

Rawatan selesema biasanya dilakukan di rumah. Hanya penyakit yang teruk atau salah satu daripada gejala selesema berbahaya berikut yang memerlukan rawatan di hospital:

Rawatan am untuk selesema

Perkara yang biasa, bukan ubat-ubatan, tetapi sangat penting dalam rawatan selesema adalah:

Rehat di tempat tidur - diperlukan untuk pengumpulan daya oleh tubuh untuk melawan jangkitan, untuk mencegah jangkitan dengan jangkitan sekunder, serta untuk tujuan epidemiologi, agar tidak menjangkiti orang lain.

Minuman berlimpah diperlukan untuk menghilangkan produk penting jangkitan dari badan, serta zarah-zarah nekrotik mati yang terkena sel imun. Ini akan membantu melegakan gejala mabuk badan, meningkatkan kesejahteraan pesakit dan mempercepat pemulihan seseorang. Sebagai minuman, mereka telah membuktikan diri mereka dengan baik - jus, teh dengan lemon, raspberi, perairan alkali mineral, susu suam, air minuman. Ingat, minum banyak cecair dikontraindikasikan pada orang dengan penyakit buah pinggang..

Diet ringan, diperkaya dengan vitamin, terutama vitamin C, yang akan mengurangi beban tubuh ketika mencerna makanan dan meningkatkan kereaktifan sistem kekebalan tubuh, sehingga mempercepat memerangi jangkitan.

Membuat mikroklimat dalaman yang baik adalah perlu untuk meningkatkan fungsi pernafasan seseorang. Untuk melakukan ini, ventilasi secara berkala bilik di mana pesakit berada, lakukan pembersihan basah secara berkala, lembapkan sedikit udara. Sekiranya operasi peralatan pemanasan aktif, cubalah mengetatkannya sedikit kerana bateri aktif membakar oksigen dan udara kering, yang menjadikannya tidak menyenangkan untuk bernafas.

Bilas peluh dari kulit - ini mesti dilakukan berkaitan dengan kehadiran pada permukaan kulit zarah-zarah berjangkit yang menonjol ke luar bersama dengan peluh, iaitu. agar tidak menjangkiti diri anda berulang kali. Sekiranya suhu tinggi, lebih baik lap dengan tuala lembap, jika kesihatan memungkinkan, mandi dengan air suam.

Ubat Selsema

Ubat antivirus: Di antara ubat antivirus dapat dikenalpasti - "Rimantadine" (berkesan melawan virus A), "Oseltamivir" (efektif terhadap virus A dan B), "Arbidol" (berkesan terhadap virus A dan B), "Viferon" (sesuai untuk anak-anak ), Anaferon, Amiksin, Coldrex, Fervex.

Ubat antivirus untuk influenza diresepkan sekiranya berlaku penyakit yang teruk atau sederhana. Ubat ini hanya berkesan pada awal penyakit ini.

Ubat antipiretik: Paracetamol, Ibuprofen, Indomethacin, Panadol, Aspirin, Nimesil, Nurofen.

Ubat antipiretik untuk selesema hanya diperlukan apabila suhu badan meningkat dengan ketara atau demam sukar ditoleransi, yang boleh menyebabkan komplikasi.

Antihistamin: Diazolin, Tavegil, Zirtek, Loratadin, Cetrin.

Antihistamin dengan selesema diperlukan untuk mencegah edema, melegakan keradangan dan mencegah reaksi alergi..

Persediaan ekspektoran: Acetylcysteine, Bromhexine, Ambroxol, Atsts, Lazolvan.

Ekspektoran untuk selesema menipiskan dahak dan memudahkan pemisahan lendir bronkus.

Persediaan yang meningkatkan pernafasan hidung: "Nazivin", "Noxspray", "Naphthyzin", "Farmazolin", "Otrivin".

Ubat-ubatan ini memberikan pengudaraan saluran udara yang baik dan mengurangkan risiko komplikasi mikroba. Mekanisme tindakan didasarkan pada kesan vasokonstriktor. Kelemahan utama adalah ketagihan cepat terhadap penurunan, itulah sebabnya sebilangan orang tidak dapat bernafas secara normal tanpa mereka selama bertahun-tahun.

Antibiotik untuk selesema

Antibiotik tidak bertindak terhadap virus dan hanya diresepkan oleh doktor dalam kes berikut:

  • kemasukan jangkitan bakteria sekunder;
  • kehadiran dalam badan fokus kronik jangkitan bakteria.

Jika tidak, ubat antibakteria yang mempunyai sifat menurunkan kereaktifan sistem imun hanya dapat memperburuk perjalanan selesema dan melambatkan pemulihan.

Ramalan

Dalam kebanyakan kes, selesema akan sembuh sepenuhnya. Rata-rata, tempoh kecacatan berkisar antara 5-7 hari dan hingga 21 hari sekiranya berlaku radang paru-paru.

Rawatan influenza dengan ubat-ubatan rakyat

Sebelum menggunakan ubat-ubatan rakyat untuk selesema, pastikan anda berjumpa doktor!

Air dengan garam dan lemon. Larutkan dalam 1 liter air masak suam 1 sudu teh garam, jus 1 lemon dan 1 g asid askorbik (vitamin C). Ambil ubat secara perlahan, selama 2 jam, sebelum tidur. Alat ini mengatasi selesema pada peringkat awal.

Kuning telur dan bir. Gosokkan 4 kuning telur dengan secubit gula hingga berbuih. Tuangkan 0.5 l bir yang baru dipanaskan ke dalam kuning telur, perlahan-lahan dan kacau. Masukkan secubit kayu manis, 3 ulas dan parut 0,5 lemon. Letakkan campuran di atas dapur dan masak, tanpa mendidih, dengan api kecil selama 5 minit. Anda perlu menerima cara pada 1 gelas 3 kali sehari.

Bawang dan bawang putih. Makan bawang dan bawang putih dengan makanan, ini adalah antibiotik semula jadi yang sangat baik untuk melawan banyak virus.

Anda juga boleh memotong atau memarut 1 bawang dan 2-3 ulas bawang putih. Bersandar pada buburan dan tarik nafas dalam-dalam beberapa kali, tarik nafas dengan hidung dan mulut anda.

Makanan ringan sayur untuk selesema. 500 g pasli dengan akar, 1 kg lada manis, 1 kg tomato masak, 250 g bawang putih yang dikupas dan cincang. Masukkan 0,5 sudu teh lada hitam tanah, 10 sudu besar. sudu minyak sayuran, 15 sudu teh gula, 10 sudu teh garam dan sedikit cuka (secukup rasa). Gaul hingga sebati dan masukkan ke dalam balang steril. Tuangkan 1 sudu minyak sayuran di atas, tutup rapat dan simpan di dalam peti sejuk. Ambil makanan ringan ini sepanjang musim sejuk bersama seluruh keluarga anda.

Ramson. Tatal sekumpulan bawang putih liar dalam penggiling daging dan peras jus dari buburan yang dihasilkan hingga mendapat 200 ml. Biarkan jus menetap dan toskan ke dalam balang, tambah 1 sudu besar. sesudu alkohol. Simpan produk di dalam peti sejuk, dan apabila wabak selesema bermula, tanamkan 2 tetes hidung ke dalam setiap lubang hidung.

Biji-bijian oat. 1 cawan bijirin oat yang dibasuh tuangkan 1 liter air sejuk. Biarkan produk meresap semalaman, dan rebus dan masak pada waktu pagi sehingga gandum separuh penuh. Terikan dan ambil sepanjang hari.

Lada merah. Tumbuk 0.5 sudu teh lada merah ke dalam serbuk, tambahkan 2 sudu teh madu dan 0,5 sudu teh halia. Makan sedikit alat ini dan selesema tidak menakutkan.

Vodka madu dengan kayu cacing. 20 g ramuan kayu cacing tuangkan 0.5 liter vodka dengan madu dan biarkan selama sehari. Gunakan 5 sudu besar. sudu sebelum makan dan pada waktu tidur.

Vodka madu dengan lemon dan madu. Perah jus 0,5 lemon dalam segelas vodka madu dan tambahkan sesudu madu. Kacau, suam dan minum semalaman.

Melambung tangan. Isi lembangan dengan air pada suhu sekitar 37-38 darjah, rebus cerek air dan letakkan di sebelahnya dan besen. Celupkan tangan anda ke dalam lembangan sehingga ditutup dengan air tepat di atas siku. Tambahkan air dari cerek secara beransur-ansur sehingga suhu air meningkat hingga 41-42 darjah dan tahan. Rendam tangan anda selama 10 minit, kemudian lap dan pakai sarung tangan hangat atau sarung tangan dan tidur.

Vaksin selesema

Vaksin untuk pencegahan influenza yang dikembangkan oleh WHO dan merupakan salah satu langkah pencegahan utama untuk mencegah perkembangan bentuk penyakit yang teruk dan mengurangkan risiko komplikasi maut.

Walaupun terdapat khasiat vaksin yang bermanfaat, seperti yang dikatakan oleh ubat rasmi, terdapat banyak perdebatan di seluruh dunia..

Jadi, dalam beberapa kes, di pelbagai bahagian dunia terdapat bukti kesan sampingan yang serius dari vaksinasi..

Dalam hal ini, banyak negara di tingkat perundangan memaksa untuk melakukan vaksinasi tanpa gagal. Dalam CIS - sama ada seseorang divaksin terhadap selesema atau tidak.

Vaksin selesema boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan:

  • Seluruh virus - mewakili zarah virus yang hidup atau tidak aktif. Pilihan termurah yang mempunyai kesan sampingan yang paling banyak.
  • Subunit - mengandungi serpihan zarah virus di mana tubuh mengembangkan imuniti. Mereka lebih mahal, mempunyai kesan sampingan yang lebih sedikit, tetapi kehilangan keberkesanannya apabila dijangkiti virus influenza yang bermutasi..
  • Vaksin split - mengandungi serpihan zarah virus yang hancur, serta bentuknya yang bermutasi. Ia mahal, mempunyai sedikit kesan sampingan dan keberkesanan yang paling besar. Dibolehkan untuk digunakan oleh kanak-kanak dan wanita hamil.

Selepas suntikan selesema, reaksi tempatan mungkin muncul dalam bentuk kemerahan dan bengkak di tempat suntikan, serta malaise umum, sedikit peningkatan suhu badan, mengantuk.

Pencegahan selesema

Agar tidak terkena selesema, cubalah menguatkan badan anda sepanjang tahun. Pertimbangkan beberapa peraturan untuk mencegah selesema dan menguatkan badan anda:

  • marah badan anda;
  • cuba makan dengan betul dan seimbang, lebih mengutamakan makanan yang diperkaya dengan vitamin dan mineral - sayur-sayuran dan buah-buahan segar;
  • mengambil persediaan multivitamin secara berkala, sebagai contoh - Undevit, Hexavit, Decamivit dan lain-lain;
  • ketika wabak selesema bermula, sebelum keluar, pelincirkan mukosa hidung dengan salap oxolin atau petroleum jelly;
  • minum sekurang-kurangnya 2 liter air sehari, minum teh dengan lemon, madu, raspberi, teh rosehip;
  • pastikan anda mencuci tangan ketika pulang, sebelum dan selepas makan, kurang menyentuh wajah, bibir dan hidung di tempat awam;
  • basuh pinggan dengan bersih, dan di tempat kerja anda biasanya mempunyai pinggan mangkuk peribadi. Jangan gunakan pinggan orang lain, kerana ini adalah salah satu faktor yang paling kerap menyebabkan ramai orang dijangkiti di tempat kerja. Sekiranya seseorang mendapat selesema di rumah, beri mereka satu set pinggan yang terpisah, dan apabila mereka pulih, basuh pinggan dengan air mendidih;
  • cuba kerap mengudarakan bilik, selama beberapa minit, sekurang-kurangnya 1 kali sejam;
  • pada musim luruh, mulailah pergi ke rumah mandian - ini akan menguatkan imuniti anda;
  • melakukan senaman walaupun ketika duduk di tempat kerja, kerana aktiviti fizikal meningkatkan peredaran darah, sehingga tubuh tepu dengan oksigen dan semakin banyak sel-sel imun diciptakan.