Snot pada bayi baru lahir adalah masalah biasa bagi ibu. Bayi tidak makan dengan baik, tidur, nakal kerana kegagalan pernafasan. Adalah perlu untuk berjumpa doktor tepat pada masanya untuk mengelakkan komplikasi yang mungkin berlaku. Di rumah, ibu bapa harus tahu cara membersihkan hidung mereka dengan betul dan tidak mencederakan mukosa.

Punca utama snot

Snot pada bayi baru lahir boleh menjadi fisiologi dan patologi

Pada bayi hingga usia 2 bulan, ingus tidak selalu menunjukkan perkembangan penyakit pernafasan. Pada usia ini, membran mukus nasofaring tidak menjalankan fungsinya sepenuhnya, oleh itu, lendir dilepaskan dalam jumlah yang banyak. Ini adalah hidung berair fisiologi yang tidak memerlukan rawatan. Tubuh kanak-kanak menyesuaikan diri dengan keadaan baru, dengan latar belakang ini, pelepasan lendir dari hidung muncul.

Snot pada anak boleh berwarna telus atau kuning kehijauan. Pelepasan yang telus mungkin menunjukkan jangkitan pernafasan atau alergi. Penyebab snot yang paling biasa pada bayi baru lahir adalah penyakit pernafasan. Patogen mungkin: rhinovirus, virus parainfluenza, dll..

Punca lain pada bayi:

  1. Udara dalaman kering.
  2. Gigi.
  3. Pengingesan pada saluran hidung badan asing.
  4. Sistem vaskular terjejas.
  5. Gangguan neurovegetative.

Faktor predisposisi untuk selesema biasa pada bayi baru lahir adalah: hipotermia, perubahan suhu, kelembapan yang tidak mencukupi di dalam bilik.

Sekiranya snot hijau diperhatikan, maka ini menunjukkan keterikatan jangkitan bakteria.

Sebagai tambahan kepada jangkitan pernafasan, alahan atau trauma dapat memicu ingus. Sekiranya, selain selesema biasa, bayi mempunyai gejala lain: demam, batuk, kurang selera makan, bersin, dan lain-lain. Dalam kes ini, anda harus berjumpa doktor yang akan menentukan punca ingus dan menetapkan rawatan yang diperlukan. Sekiranya ingus berlangsung 2 minggu, maka kemungkinan kursus kronik adalah tinggi.

Bilakah doktor diperlukan??

Jangan ubat sendiri dengan hidung berair pada bayi baru lahir. Adalah perlu untuk berjumpa doktor untuk mendapatkan pertolongan sekiranya ingatan pada anak berlangsung lebih dari 10 hari, hipertermia diperhatikan.

Sekiranya terdapat darah dalam rembesan lendir, ingus menjadi tebal dengan warna kuning kehijauan, maka anda mesti berjumpa doktor. Terutama perlu memperhatikan sesak nafas, berdehit, kemerahan tekak. Dengan gejala ini, anda juga perlu berjumpa doktor.

Cara membersihkan lendir lendir

Kami membersihkan hidung bayi dengan betul!

Untuk membersihkan rongga hidung hendaklah ketika anak berada dalam keadaan tenang. Sebelum prosedur, pastikan anda mencuci tangan dengan sabun. Payudara diletakkan di permukaan yang keras di sisinya. Seterusnya, tanamkan lubang hidung atas dengan 2 tetes garam dan lakukan yang sama dengan lubang hidung yang lain. Seterusnya, dengan menggunakan pembalut kapas, keluarkan saluran hidung.

Aspirator hidung adalah struktur yang terdiri daripada penapis yang boleh diganti dan tiub fleksibel. Reka bentuk dengan muncung lembut harus dimasukkan ke dalam saluran hidung, dan ujung yang lain harus dimasukkan ke dalam mulut dan gerakan sedutan harus dilakukan. Rembesan mukosa akan terkumpul di dalam bekas.

Penyedut hidung atau pir kecil boleh digunakan untuk membersihkan rongga hidung..

Semasa menggunakan pir, bilas hujungnya, peras udara dan masukkan ke lubang hidung. Seterusnya, lepaskan pir. Semua pembuangan akan dimasukkan ke dalam pir. Selepas ini, lepaskan dari lendir dan bilas. Prosedur dilakukan dengan lubang hidung yang lain..

Rawatan ubat

Sebarang ubat mesti diluluskan oleh doktor.!

Dengan hidung berair pada bayi yang baru lahir, perlu mengeluarkan sekresi secepat mungkin untuk memulihkan pernafasan pada bayi.

Rawatan ubat harus diresepkan hanya oleh doktor, jika tidak, proses penularan dapat diperburuk:

  • Untuk mencuci hidung, anda boleh menggunakan titisan hidung berdasarkan air laut: Aqualor, Aqua Maris, dll..
  • Ubat vasokonstriktor diresepkan untuk pembengkakan membran mukus yang teruk, ketika bayi tidak dapat bernafas. Dari ubat yang digunakan Nazivin, Nazol Baby. Dengan menggunakan pipet, titisan titisan ke setiap saluran hidung. Selang antara penyerapan hendaklah 6 jam. Penggunaan ubat vasokonstriktor selama lebih dari 3 hari adalah dilarang.
  • Anda boleh menyingkirkan ingus pada bayi dengan bantuan titisan antiseptik. Protargol terdapat di beberapa farmasi. Ubat ini disediakan terus di farmasi. Anda juga boleh menggunakan sodium Albucid atau Sulfacil.
  • Sekiranya penyebab selesema pada bayi baru lahir adalah jangkitan virus, maka gunakan ubat antivirus di suppositori: Genferon, Viferon, Grippferon, dll..

Snot dalam keadaan yang baik dapat disembuhkan dalam 5-7 hari.

Kaedah rakyat

Kami merawat snot pada bayi yang baru lahir dengan jus aloe!

Anda boleh menyingkirkan ingus pada bayi yang baru lahir dengan bantuan kaedah rakyat. Walau bagaimanapun, sebelum menggunakan kaedah tidak konvensional untuk merawat selesema, anda harus berjumpa dengan pakar pediatrik..

Resipi popular untuk merawat ingus pada bayi baru lahir:

  1. Minyak zaitun dengan bawang putih. Berkesan dengan hidung berair pada bayi untuk menguburkan hidungnya dengan minyak zaitun. Panaskan 50 g minyak di dalam tab mandi air dan rebus selama 30 minit. Seterusnya, masukkan 2 ulas bawang putih cincang halus. Kemudian tinggalkan untuk berkeras selama sehari. Dengan komposisi yang dihasilkan, pelincirkan saluran hidung 3 kali sehari.
  2. Jus Kalanchoe. Perah jus Kalanchoe dan cairkan dengan air dalam nisbah 1: 1. Pipet 3 jatuh ke setiap saluran hidung dengan pipet.
  3. Jus lidah buaya. Bilas daun kecil aloe dengan air dan peras jusnya. Kemudian cairkan dengan air dalam bahagian yang sama.
  4. Jus lobak merah, bit. Picit lobak merah dan bit. Cairkan jus yang dihasilkan dengan air dan sapukan pada hidung.
  5. Penyelesaian masin. Alat ini mencairkan ingatan tebal dengan baik. Tuangkan satu sudu teh dengan satu liter air rebus.
  6. Kaldu chamomile. Bahan mentah yang dicincang (2 sudu teh) tuangkan segelas air mendidih dan biarkan untuk meresap. Kemudian tapis dan titiskan muncung beberapa kali sehari.
  7. Di bilik tempat bayi berada, anda boleh meletakkan bawang potong. Ia membebaskan fitonutida yang membantu melegakan kesesakan hidung..
  8. Minyak pati lavender dan kayu putih menjadikan pernafasan lebih mudah.

Semasa menggunakan kaedah rakyat, perlu memastikan bahawa hidung bayi dibersihkan dari lendir dan hanya selepas penguburan itu.

Apa yang tidak dapat dilakukan?

Rawatan yang tidak betul boleh menyebabkan komplikasi.!

Ibu bapa harus, yang tidak boleh digunakan untuk merawat ingus pada bayi:

  • Dilarang menanam hidung dengan larutan madu dan susu ibu. Mereka hanya akan memperburuk perjalanan dan meningkatkan pembiakan bakteria..
  • Di samping itu, anda tidak boleh menguburkan hidung dengan air biasa, kerana ia mengeringkan selaput lendir.
  • Bawang bawang putih dan jus bawang putih yang murni boleh menyebabkan luka bakar pada membran mukus.
  • Juga tidak digalakkan menggunakan jus lobak merah dan bit untuk menanam tanpa pencairan dengan air.
  • Bayi dilarang melakukan pemanasan. Prosedur sedemikian tidak akan membawa kesan apa-apa pada hidung, dan pada suhu pada bayi hanya akan memperburuk keadaan..
  • Semasa bayi sakit, anda tidak boleh menggunakan semburan hidung. Mereka boleh menyebabkan otitis media atau laringospasme. Penting untuk diingat bahawa dengan penggunaan vasokonstriktor yang berpanjangan, bayi mungkin mempunyai penyakit hidung yang lain.
  • Ubat-ubatan rakyat harus digunakan dengan berhati-hati, kerana bayi rentan terhadap reaksi alergi..

Dari video tersebut, anda dapat mengetahui cara membersihkan hidung bayi dengan betul:

Putih, kuning, hijau: semuanya sama-sama berbahaya pada bayi?

Kandungan

Hidung berair adalah salah satu masalah kesihatan yang paling popular pada bayi. Adakah mungkin kanak-kanak merawat hidung berair dan jika ya, bagaimana cara melakukannya? Apa maksud ingus kuning atau hijau pada bayi? Bagaimana cara menentukan tahap penyakit mengikut warna mereka? Ya, ramai ibu bapa tidak tahu, tetapi demikian: dengan warna dan konsistensi ingus, anda dapat menentukan sama ada hidung berair berada di tahap awal atau sudah berakhir. Dan rawatan bergantung padanya.

Sekiranya orang dewasa dapat berjalan lama dengan hidung berair dan tidak terlalu risau tentang hal ini, maka anak yang baru lahir akan mengalami ketidakselesaan yang ketara: dia tidak dapat bernafas secara normal, makan atau bahkan tidur. Oleh itu - kegelisahan dan kerengsaan, kerap menangis dan menjerit.

Bersendirian dengan anak yang sakit, ibu cepat letih - baik secara fizikal dan emosi. Oleh itu, jika ada kesempatan, walaupun bayi itu "hanya" hidung berair, tidak ada salahnya memanggil nenek untuk meminta bantuan.

Apa yang akan dikatakan snot telus cecair?

Sejam yang lalu, semuanya baik-baik saja, dan sekarang bayi itu mengalir seperti sungai. Dan dalam pengertian harfiah, mereka mengalir - tanpa henti, tidak terkawal. Apabila terdapat warna transparan yang mengalir, ini mungkin menunjukkan bahawa:

  • kanak-kanak membeku - ia berlaku pada bayi selepas berjalan-jalan pada musim sejuk;
  • bayi berada dalam iklim mikro yang terlalu kering - sekali lagi, penting terutamanya pada musim sejuk, jika sumber haba aktif bekerja di rumah, tetapi pada masa yang sama kelembapan bilik tambahan tidak dibuat;
  • jangkitan mula berkembang - dan oleh itu tubuh berusaha untuk membuangnya.

Ia juga boleh menjadi hidung berair fisiologi, yang merupakan ciri kanak-kanak pada usia 8-10 minggu kehidupan. Ia tidak memerlukan rawatan dan lulus dalam 5-7 hari.

Soket lutsinar pada bayi boleh merengsakan kulit di antara hidung dan mulut, yang pada gilirannya memberikan ketidakselesaan pada bayi. Bagaimana merawatnya? Dalam kes ini, ubat vasokonstriktor akan membantu, misalnya, "Nazivin" anak-anak (tetapi khusus "Nazivin 0,01%" - ini adalah untuk anak-anak yang berumur hingga satu tahun), tetes kompleks, "Sanorin", "Naphthyzin". Mereka digunakan dengan ketat mengikut resipi yang dinyatakan dalam arahan, jika tidak, ia boleh rosak. Ubat vasokonstriktor akan melambatkan pengeluaran nafas, yang akan membolehkan bayi bernafas dengan selesa dan mudah.

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, snot telus pada bayi dapat dirawat dengan penyedutan wap, dan sebaiknya mandi dengan penambahan jarum pinus, kayu putih, ekstrak linden atau chamomile. Bahan tambahan seperti itu bukan sahaja dapat membantu mengatasi hidung berair, tetapi juga menguatkan sistem imun. Malah, walaupun bayi masih tanpa suhu, suhunya akan muncul tidak lama lagi - dan anda perlu berusaha mencegah komplikasi seperti itu.

Sekiranya ingus berwarna putih dan tebal

Bakteria virus, yang berada di laring dan sinus, juga membiak. Produk metabolik mereka diekskresikan bersama hidung berair, memberikan rembesan warna putih dan kelikatan. Itulah sebabnya ingus pada nasofaring dapat memperoleh warna putih. Ini menunjukkan bahawa jangkitan pada tubuh sedang berjalan.

Semakin tebal pembuangannya, semakin sukar bagi bayi untuk menghilangkan ingus - dia masih tidak tahu bagaimana meniup hidungnya dan tidak memahami apa yang harus dilakukan. Mereka mungkin tidak mengalir sama sekali - seringkali ibu bapa berhadapan dengan situasi di mana bayi sepertinya "menggerutu" hidungnya, tetapi tidak ada masalah. Tetapi ia segera menyukarkan anak untuk bernafas dan lendir membentuk gabus sehingga bayi itu sendiri tidak akan patah.

Anda mesti terlebih dahulu mengeluarkan ingatan, dan kemudian mencegah perkembangan yang baru. Cara merawat bintik putih tebal pada bayi:

  • rawat lubang hidung bayi dengan pelembap, contohnya, dengan air laut (No-Sol, Aquamaris, Humer);
  • selepas beberapa minit, keluarkan formasi yang dilembutkan - baik meregangkan jika berada dari pinggir, atau menghisap jika mendalam;
  • sapukan ubat vasoconstrictor seperti yang diarahkan oleh doktor.

Apa-apa rawatan harus dikoordinasikan dengan pakar pediatrik atau THT kanak-kanak - pakar akan memberitahu anda bagaimana menyembuhkan masalah dengan lebih cepat.

Mengenai cara menghilangkan ingus di sini, pendapat doktor berbeza. Seseorang mematuhi sekolah lama dan menawarkan untuk membuat flagella kapas. Seseorang mengesyorkan menggunakan pam penyedut muncung yang lebih moden. Mana-mana kaedah merawat snot pada bayi akan menyebabkan protes: dia tidak selesa apabila hidungnya tersumbat, tetapi sama tidak menyenangkannya ketika seseorang berusaha melakukan sesuatu dengan hidungnya. Oleh itu, untuk membuang bau tebal dari bayi, anda boleh memilih mana-mana pilihan yang sesuai dengan ibu bapa. Kecuali anda harus bertanya kepada nenek bagaimana menghisap ingus dari bayi - mereka mungkin mengesyorkan kaedah yang sudah usang dan tidak bersih.

Banyak yang memperhatikan dengan tepat skema yang telah kami kemukakan: di luar, batang tebal dikeluarkan dengan kain kapas, dan yang lebih dalam - dengan penyedut muncung. Arahan untuk peranti ini menunjukkan dengan jelas cara menyedut bayi - ini pendek dan ringkas, tetapi memerlukan sedikit pengalaman.

Sekiranya ingus berwarna kuning atau hijau

Bau kuning pada bayi menunjukkan bahawa jangkitan telah reda dan selnya secara beransur-ansur mati. Oleh itu, walaupun warna hidung berair seperti itu membimbangkan, sebenarnya ia lebih baik. Sekiranya hijau, rawatan untuk ingus pada bayi bergantung pada konsistensinya. Cara merawat snot cair - sama seperti putih. Tetapi bagaimana jika mereka tebal? Dalam kes ini, prinsip merawat ingus pada bayi hanya terdiri daripada penghidratan biasa. Dan, tentu saja, keletihan.

Perlu diingat bahawa pada bayi, ingus hijau dapat menjadi sangat tebal. Sudah tentu ibu bapa ingin membuat anak mereka berasa lebih baik, dan mereka bersedia melembapkan hidung sekurang-kurangnya setiap jam. Tetapi ini tidak sepadan, kerana badan juga mesti menggunakan fungsi pelindungnya. Jika tidak, ia akan "mengendurkan", dan anak itu harus membasahi mukosa hidung dengan persediaan farmaseutikal untuk jangka masa yang panjang.

Seperti yang anda lihat, ingatan pada bayi adalah petunjuk kesihatan yang fasih. Sekiranya mereka muncul, kemungkinan besar tubuh sedang bergelut dengan sesuatu. Namun, jangan lupa bahawa ingus dan batuk pada bayi kadang-kadang adalah hasil penurunan imuniti akibat tumbuh gigi. Agar tidak menggunakan ubat-ubatan yang mungkin tidak berguna, berjumpa dengan doktor anda pada tanda pertama malaise untuk mengetahui punca masalahnya.

Mengapa bayi mendapat ingus? Apa kena mengena dengannya?

Tubuh bayi, hampir tidak dilahirkan, sangat terdedah kepada jangkitan luar. Kekebalan pada bayi belum terbentuk sepenuhnya, sehingga mereka dengan mudah mengambil virus yang terkumpul di dalam badan dan mengalir dari hidung dalam bentuk rembesan lendir tebal.

Rawatan ingus pada bayi baru lahir adalah proses yang istimewa dan sangat bertanggungjawab. Faktanya ialah mukosa hidung pada bayi baru lahir sangat sensitif, jadi tidak semua ubat sesuai untuk rawatan. Apa yang perlu dilakukan jika bayi yang baru lahir mengalami masalah? Bagaimana cara menyembuhkan dan tidak membahayakan kanak-kanak dengan selamat? Mari lihat di bawah.

Punca selesema biasa dan jenis ingus

Pada hari-hari pertama selepas kelahiran, hidung bayi kering, tetapi dalam seminggu rongga hidung menjadi lembap. Ini tidak perlu ditakutkan - ini adalah hidung berair fisiologi yang muncul dalam proses penyesuaian badan bayi yang baru lahir dengan dunia luar. Sekiranya selepas 3 bulan anda melihat bau hijau pada bayi baru lahir, ini mungkin menunjukkan pengambilan benda asing atau jangkitan, bakteria atau virus.

Mari kita fahami jenis ingus pada bayi baru lahir dan belajar mengenali patologi dengan gejala yang disenaraikan:

  • Viral atau bakteria. Sekiranya jangkitan itu virus, pelepasan berwarna putih atau telus. Apabila bakteria melekat, bintik hijau muncul sebagai tanda pada bayi baru lahir
  • Alahan. Snot tebal dalam kes ini adalah reaksi terhadap alergen. Yang terakhir adalah rambut haiwan kesayangan, serbuk sari, zarah kecil bahan kimia rumah tangga dan makanan yang dimakan oleh ibu dan dimakan bersama susu. Pada bayi yang baru lahir, ingus telus dan cair. Simptom bersamaan - lakrimasi
  • Vasomotor. Kekejangan seperti itu pada bayi baru lahir jarang berlaku, tetapi dalam beberapa kes ini masih berlaku. Penyebab gejala adalah pelanggaran fungsi saluran yang menembusi seluruh membran mukus

Sebab utama aliran ingus pada bayi adalah pengambilan jangkitan dan selesema yang dihasilkan.

Di bawah ini kami akan memberitahu anda apa perubahan dalam kehidupan kanak-kanak dengan penyakit pertamanya dan bagaimana menolong bayi memindahkannya.

Snot telus, hijau, atau kuning pada bayi: gejala yang menyertainya

Pada bayi yang baru lahir, ingus adalah gejala utama penyakit berjangkit. Bau kuning yang berlimpah pada bayi baru lahir menunjukkan bahawa tubuh bayi yang baru lahir bergelut dengan pelbagai bakteria dan virus.

Di satu pihak, gejala ini adalah petanda baik yang memberitahu ibu bapa bahawa tubuh bayi berkesan melawan jangkitan dan menolak bakteria. Namun, ini menyukarkan proses pernafasan yang sukar. Saluran hidung bayi masih sangat sempit, dan kanak-kanak itu tidak tahu bagaimana bernafas melalui mulut. Bayi harus melepaskan diri dari dada ibu untuk menarik nafas, kerana dia tidak makan dan menurunkan berat badan.

Snot mengubah kehidupan bayi yang baru lahir tidak menjadi lebih baik:

  • Oleh kerana rembesan lendir berlimpah, anak menjadi sukar untuk bernafas, sebab itulah tidur dan pemakanan terganggu, bayi menjadi mudah marah dan terus menangis
  • Keadaan umum bayi baru lahir bertambah buruk kerana peningkatan suhu hingga 37 darjah ke atas. Anak menjadi lemah, dia sesak nafas
  • Sekiranya rembesan mukosa diprovokasi oleh alergen, gejalanya disertai dengan laserasi dan kemerahan mata, bersin, dan gatal-gatal muncul di kawasan hidung

Anak-anak yang baru lahir menarik tangan mereka ke hidung untuk menggilingnya, kerana kulit di atasnya menjadi merah dan jengkel. Segitiga nasolabial juga membengkak dan jengkel kerana ingus dan bersentuhan berterusan dengan tisu atau sapu tangan semasa menyapu hidung.

Cara merawat ingus pada bayi yang baru lahir?

Apa ubat dan kaedah rawatan yang harus digunakan untuk menghilangkan ingus dari hidung kecil bayi?

Sekiranya pada hari ke-10 bayi mempunyai hidung berair secara fisiologi, maka ingus yang muncul dengan alasan ini tidak memerlukan rawatan. Satu-satunya perkara yang perlu dilakukan untuk bayi anda adalah menyediakan kelembapan mukosa dengan kelembapan optimum dan mencegahnya kering. Untuk melakukan ini, di dalam bilik di mana kanak-kanak itu tinggal dan tidur, perlu menjaga kelembapan dan keadaan suhu yang optimum.

Akuarium yang dipasang di dalam bilik, penggunaan alat penyembur atau pelembapan udara dari cawan air dan botol penyembur akan membantu memastikan kelembapan yang diperlukan. Dalam kes lain, anda perlu menggunakan kaedah berikut. Mereka akan membantu menghilangkan rembesan yang jelas atau dapat merawat bau hijau pada anak kecil..

  • Untuk melembapkan mukosa hidung, gunakan larutan garam laut. Ambil satu sudu teh garam, tuangkan ke dalam liter air suam yang telah direbus. Kacau hingga larut sepenuhnya dan gunakan 1 titis 2 kali sehari untuk menanam ke dalam hidung.
  • Sekiranya pelepasan terlalu tebal, enema khas akan membantu mengepam ingus untuk membuang lendir. Peranti ini dijual di mana-mana farmasi. Kami mengambil enema, meletakkan anak dengan hati-hati ke hidung dan mengepam keluarnya, dan mengeluarkan kerak yang dihasilkan dengan berhati-hati dengan kapas
  • Penyedut hidung atau pir kuning biasa akan membantu menghisap hidung, dengan bantuan nenek kita juga menyedut lendir dari hidung. Semasa mengeluarkan pilihan, berhati-hatilah untuk tidak menekan pir terlalu banyak

Pada bulan pertama kehidupan, jika bayi mengalami pembuangan hidung, dan selera makan dan suhu normal, ini adalah tanda-tanda rhinitis fisiologi yang tidak memerlukan terapi. Penting untuk membuang lebihan dahak yang dikeluarkan melalui hidung dengan tepat menggunakan mentol getah atau pam penyedut. Anda juga harus mengudarakan bilik di mana bayi berada, jangan lupa menjaga kelembapan.

Pada bulan kedua kehidupan, disebabkan oleh kedudukan mendatar yang tetap dengan banyak bintik pada bayi, ingus di nasofaring dapat mengalir di sepanjang dinding belakang, jatuh ke kerongkong. Doktor menetapkan titisan vasokonstriktor untuk waktu yang singkat untuk memastikan bayi dapat bernafas dengan bebas sehingga hidung berair sembuh. Bersihkan saluran hidung kanak-kanak pada usia ini dengan penyelesaian air garam buatan rumah atau farmasi.

Pada bulan ketiga dan keempat, bayi perlu dibersihkan secara berkala, tanpa mengira terdapatnya ingus atau tidak. Prosedur ini lebih mudah dilakukan dengan aspirator atau jarum suntik kecil dengan hujung plastik, agar tidak mencederakan serpihan membran mukus. Sebelum prosedur, hidung ditanamkan dengan larutan garam untuk melembutkan kerak, selepas itu anda boleh meneteskan titisan yang ditetapkan oleh doktor untuk merawat rhinitis..

Untuk bulan kelima dan keenam, dibenarkan menggunakan sistem bayi rivin, dalam kit yang mana aspirator dengan muncung yang dapat ditukar ganti, larutan berdasarkan natrium klorida. Pertama, bau hijau pada kanak-kanak dikeluarkan, kemudian ubat vasokonstriktor dapat ditanamkan ke saluran hidung yang dibersihkan. Tetapi dilarang meneteskan hidung dengan susu ibu jika hidung berair berjangkit. Dengan rhinitis purulen, susu menjadi tempat pembiakan hidup dan pembiakan mikroorganisma berbahaya.

Setelah berusia enam bulan, jangkitan itu dapat diatasi dengan ubat berdasarkan interferon, tetes membersihkan mukosa hidung dari jangkitan virus..

Pada bulan kelapan, ia dibenarkan menggunakan ubat-ubatan rakyat terkenal, misalnya jus aloe, setelah menyediakan larutan hidung dari itu. Snot juga dapat dirawat dengan titisan jus buah dan sayur yang diencerkan dengan air.

Kanak-kanak yang lebih tua dibenarkan untuk melakukan penekanan sayap hidung, penyedutan menggunakan nebulizer dengan decoctions herba. Penting untuk diingat bahawa titisan harus ditanamkan pada bayi hanya di saluran hidung yang dibersihkan.

Mengapa pembuangan hidung bertukar menjadi hijau?

Sekiranya dahak menjadi kehijauan semasa rhinitis, ini menunjukkan bahawa hidung berair telah menular. Selalunya, flora mikroba yang melekat mengandungi dua jenis bakteria - streptokokus dari pelbagai spesies dan Staphylococcus aureus, menyebabkan penebalan dan perubahan warna sputum, dipisahkan melalui hidung.

Apa itu pembuangan hijau yang berbahaya?

Sekiranya patologi tidak dirawat, jangkitannya berubah menjadi bentuk kronik, dan menyingkirkannya akan sangat sukar. Oleh itu, anda harus segera mengambil terapi, terutamanya apabila hidung berair dengan rembesan hijau pekat terlihat pada bayi yang menyusu. Pada bayi, saluran hidung yang sempit dengan septum hidung yang tidak terbentuk dan penurunan imuniti.

Perkembangan sinusitis atau frontitis menunjukkan penyebaran proses keradangan ke atas, hidung tersumbat dapat memprovokasi meningitis. Sekiranya jangkitan mula turun, bronkus, serta paru-paru, akan menderita. Oleh itu, pelepasan hijau pekat dari hidung pada suhu tinggi dan kesihatan yang buruk bermakna anda perlu memanggil doktor untuk mendapatkan rawatan segera. Ubat diri dengan gejala seperti itu tidak boleh diterima.

Cara merawat snot hijau pada bayi baru lahir?

Pertama sekali, tanamkan pada anak larutan berdasarkan air laut. Persediaan seperti ikan lumba-lumba dan aquamaris sesuai, kemudian bilas hidung anda dengan air rebusan biasa.

Resipi yang popular seperti penyusuan susu ibu di hidung sering dijumpai di Internet. Ibu-ibu muda tertanya-tanya bagaimana merawat snot dan sering menggunakan nasihat ini dalam praktik, yang sebaliknya. Faktanya ialah susu mewujudkan persekitaran yang baik dan hangat untuk pembiakan semula mikroorganisma yang sudah ada di permukaan mukosa.

Sekiranya hidung berair alah dan pembengkakan membran mukus teruk, segera berjumpa doktor. Semasa pemeriksaan, doktor akan mengenal pasti alergen dan menetapkan rawatan.

Sebagai langkah pencegahan, peraturan berikut disarankan:

  • Ventilasi bilik
  • Lakukan pembersihan basah
  • Elakkan bahan kimia isi rumah yang berbahaya dan agresif
  • Melembapkan udara dalaman

Semasa rawatan, dilarang keras memasukkan antibiotik ke dalam hidung dan menghisap keluar dari bahagian hidung yang dalam. Dadah untuk vasokonstriksi diambil hanya seperti yang diarahkan oleh doktor yang merawat.