Piawai 36.6 ° C mewakili kesihatan kulit lembu. Sekiranya seseorang tidak menyakiti apa-apa, mood berada pada petunjuk positif yang tinggi, yang bermaksud bahawa hidup itu berjaya. Keadaan menjadi gelap oleh suhu yang tidak dijangka tanpa gejala penyakit. Dalam beberapa kes, ini adalah permulaan perubahan besar dalam badan. Untuk meningkatkan kesihatan anda pada waktunya, perhatikan akibat lompatan.

Apabila tidak ada yang perlu dirisaukan?

Beberapa situasi ketika suhu meningkat tidak dikaitkan dengan masalah serius. Biasanya ini berlaku kerana tekanan yang luar biasa pada tubuh, yang sesuai dengan yang tidak biasa mendengar "pemiliknya" dengan reaksi sedemikian. Perhatikan apabila hipertermia tidak berbahaya. Harap maklum bahawa keadaan ini adalah "tetamu" yang jarang berlaku. Sekiranya ia menampakkan diri dengan frekuensi yang dicemburui, maka perlu dipertimbangkan dan diperiksa..

  • Kami berjalan lama di bawah sinar matahari, terbakar, letih. Dalam kes ini, kenaikan suhu adalah akibat daripada terlalu panas badan. Sekiranya tidak ada loya, muntah dan lepuh, tidak ada yang perlu dibimbangkan. Jika tidak, berjumpa doktor;
  • Gementar. Tekanan, keletihan moral menimbulkan kenaikan suhu. Ia sering berlaku ketika cek datang di tempat kerja, anda sedang menyiapkan dokumen yang sukar dikumpulkan, sambil minum Corvalol. Pemeriksa tiba, melihat semua yang mereka perlukan, penderitaan sudah berakhir. Menjelang petang, suhu meningkat, dan tanpa tanda-tanda sejuk. Ini adalah tindak balas badan terhadap tekanan;
  • Pada remaja, hipertermia sering diperhatikan semasa hormon mengamuk. Dalam kes ini, tunjukkan anak itu kepada doktor. Sekiranya tidak ada kelainan yang dijumpai, tubuh akan bertindak balas terhadap perubahan dengan cara ini;
  • Orang yang didiagnosis dengan dystonia vegetatif-vaskular mengalami demam.

Kerana jangkitan dan keradangan

Suhu meningkat apabila tidak ada selesema dan selesema biasa kerana beberapa sebab yang berkaitan dengan aktiviti bakteria patogen lain. Perhatikan gejala ciri untuk bertindak cepat dan mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan. Selain menaikkan "derajat", gejala yang berkaitan dengan penyakit ini ditunjukkan - sakit, mual, muntah, cirit-birit. Semuanya bergantung pada kes tertentu. Harap maklum bahawa rawatan diri dalam kes ini bukanlah jalan keluar yang terbaik. Agar tidak membawa akibat yang serius hingga mati, jangan mengabaikan pertolongan profesional perubatan yang akan mengambil langkah yang tepat.

  • Tuberkulosis dan tanda nanah terkumpul. Suhu dalam kes ini meningkat, dan kemudian turun ke had normal. Anda juga tidak perlu minum ubat. Nampaknya keadaannya normal. Tetapi lonjakan suhu yang tidak dibenarkan tidak termasuk dalam kategori biasa, jadi hubungi klinik untuk memulakan rawatan secepat mungkin;
  • Suhu stabil sepanjang hari. Beginilah ciri-ciri perjalanan demam kepialu dan jangkitan lain yang tidak begitu biasa. Doktor akan membuat diagnosis yang tepat;
  • Hyperthermia berlangsung beberapa hari dan dicirikan oleh kadar yang stabil. Ini adalah bagaimana urogenital, penyakit sistem saraf pusat "bercakap" tentang diri mereka sendiri. Dengan ini bermulalah penyakit yang timbul setelah digigit oleh serangga dan tikus - malaria dan sodoku.

Demam kerana kecederaan

Perkara yang tidak berbahaya dalam bentuk serpihan dan lecet kadang-kadang disertai oleh demam. Tubuh begitu bergelut dengan kerosakan tisu. Jangan biarkan perkara itu berlalu dengan sendirinya, percaya bahawa ia akan berlalu dengan sendirinya. Ia berbahaya apabila ini tidak berlaku selama beberapa hari. Segera hubungi doktor untuk mempermudah hidup anda dan menyelamatkan diri dari akibat buruk..

  • Jangan mengubati diri sendiri sekiranya berlaku kecederaan di kepala. Demam tinggi, sakit kepala - tanda-tanda gegar otak;
  • Fraktur sering disertai oleh hipertermia. Lebam yang tidak berbahaya yang menyebabkan kesakitan liar ternyata menjadi patah tulang. Sekiranya anda tidak berjumpa doktor tepat pada waktunya, tisu di dalamnya sering menjadi radang dan reput. Oleh itu suhu muncul. Jangan terlepas apa yang dikatakan oleh badan. Menghilangkan rasa sakit, menjimatkan masa dan usaha..

Tumor dan penyakit darah

Suhu yang meningkat, yang biasanya meningkat pada waktu petang, memberi isyarat onkologi dan neoplasma jinak. Untuk mengesahkan hipotesis kesihatan anda sendiri, lakukan pemeriksaan. Doktor akan menetapkan pemeriksaan ultrasound, ujian darah. Jangan mengabaikan cadangan pakar, merujuk kepada kesihatan yang baik dan kadang-kadang suhu meningkat. Penyakit ini lebih mudah diubati pada peringkat awal..

  • Leukemia atau limfoma bermula dengan hipertermia. Suhu meningkat ke tahap rendah - 37, 3 - 37.5 C. Ia tidak menimbulkan kebimbangan, kecuali kelemahan dan suasana hati yang tertekan, yang timbul daripada gejala yang tidak dapat dijelaskan. Hubungi ahli terapi yang, mengikut peningkatan jumlah sel darah putih, akan merujuk kepada diagnostik tambahan;
  • Tumor - malignan atau jinak - disertai dengan kenaikan "darjah". Jangan mengabaikan arahan yang diberikan oleh doktor semasa pemeriksaan perubatan seterusnya. Ikuti cadangan dan lawati bilik rawatan tepat pada waktunya.

Tindak balas alahan

Suhu meningkat apabila seseorang alah kepada objek dari persekitarannya. "Peningkatan darjah" sering disertai dengan mata berair, hidung berair. Dalam kes lanjut, ia tidak jauh dari kejutan anafilaksis. Sekiranya anda mengesyaki bahawa gejala kesihatan yang buruk dikaitkan dengan reaksi terhadap tumbuh-tumbuhan, haiwan dan produk berdekatan, ambil langkah-langkah yang akan mengurangkan keadaan dan melindungi daripada akibat yang tidak menyenangkan..

  1. Keluarkan sumber kesihatan yang tidak baik. Sekiranya ini adalah bunga, buang semasa anda berada di ruangan ini. Produk yang menyebabkan reaksi ganas, jangan makan;
  2. Ambil pil yang menghilangkan gejala alergi dan mengurangkan demam. Jangan lupa lulus ujian pada masa akan datang yang akan memberikan gambaran terperinci mengenai bahan yang tidak diambil oleh badan. Dan elakkan berada di sekitar mereka.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya suhu meningkat?

Sekiranya anda merasa tidak sihat ketika suhu meningkat tanpa gejala penyakit, ambil langkah-langkah yang akan membantu meningkatkan kesejahteraan anda. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa wajar membiarkan keadaan melayang. Pastikan anda berjumpa dengan ahli terapi tempatan dalam masa terdekat, yang akan menetapkan ujian, imbasan ultrasound, x-ray. Sementara itu, cubalah kaedah mudah yang akan membantu anda mengekalkan kekuatan anda.

  1. Pastikan berbaring. Sakit badan, berpeluh - gejala yang memberikan banyak kesan tidak menyenangkan dari apa yang sedang berlaku. Pada waktu rehat, lebih mudah bagi anda untuk menstabilkan dan mendapatkan kembali kekuatan;
  2. Minum teh dengan jem raspberry atau madu. Lebih banyak cecair untuk melawan jangkitan dengan lebih baik;
  3. Sebagai pilihan - lap badan dengan serbet yang dicelupkan ke dalam air cuka. Hanya beberapa tetes asid berdasarkan segelas cecair kecil;
  4. Sekiranya keadaan tidak bertambah baik, hubungi doktor di rumah.

Dalam keadaan ini, perkara utama adalah membuat diagnosis tepat pada waktunya. Bergantung pada hasil pemeriksaan, doktor akan menetapkan rawatan yang akan menghilangkan penyebab panas "entah dari mana". Semakin cepat anda berjumpa doktor, semakin baik hasilnya..

Video mengenai prinsip asas badan

Dalam video ini, anda akan belajar mengenai demam tanpa gejala khas:

Demam hingga 37 tanpa simptom

Kandungan artikel

Petunjuk di atas 37.0 (inklusif) disebut subfebril. Mereka mencadangkan sedikit kenaikan suhu, yang dapat dipicu oleh faktor luaran, adanya proses keradangan di dalam tubuh, jangkitan. Dalam keadaan di mana pesakit tiba-tiba mengalami demam 37 tanpa gejala, perhatian khusus harus diberikan untuk mencari penyebab kejadiannya. Pada masa akan datang, ini akan membantu memilih rawatan yang tepat, meningkatkan kesejahteraan pesakit.

Sebab semula jadi dan luaran

Perlu diingat bahawa sesetengah orang mungkin mempunyai suhu 37 tanpa sebab. Kadang kala proses ini menentukan keturunan. Sedikit penyimpangan termoregulasi dari norma yang diterima umum dapat ditularkan dari ibu bapa kepada anak-anak pada tahap genetik. Pada masa yang sama, orang itu merasa benar-benar normal, tidak mempunyai aduan dan manifestasi klinikal hipertermia:

  • haba;
  • keletihan;
  • mengantuk
  • kelemahan umum;
  • sakit kepala dan pening;
  • gangguan pendengaran (bunyi bising);
  • gangguan visual (kegelapan, kehilangan kejelasan gambar, "lalat").

Suhu 37 tanpa gejala selesema boleh disebabkan oleh faktor luaran:

  • peningkatan aktiviti fizikal (sukan aktif, - menari, latihan fizikal yang berat);
  • terlalu panas badan (mandi air panas, sauna, pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan, di iklim mikro panas);
  • faktor pemakanan (makanan yang sangat pedas dan sangat panas);
  • ketegangan saraf atau mental (situasi tertekan, kerja mental yang sukar).

Perlu diingat bahawa sedikit peningkatan termometer berbanding dengan norma setelah situasi seperti itu adalah reaksi semula jadi tubuh.

Pemindahan haba badan berubah pada waktu siang (meningkat pada waktu petang) dan bergantung pada metabolisme manusia. Peningkatan termometer oleh beberapa persepuluh darjah tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan dan kehidupan manusia. Sebagai peraturan, hasil termometri kembali normal sebaik sahaja penyebab hipertermia dihilangkan..

Kadang kala faktor di atas bukan sahaja boleh menyebabkan hipertermia dengan semua manifestasi, tetapi juga menimbulkan kemunculan masalah yang berlarutan, ketika suhu 37 berlangsung lebih dari seminggu. Dalam kes yang sangat teruk, suhu berlangsung selama 37 bulan. Dalam situasi seperti itu, rawatan perubatan profesional akan diperlukan..

Seseorang disarankan untuk mengimbangkan makanannya, lebih kerap berada di udara segar. Anda mungkin harus melepaskan sukan aktif untuk beberapa waktu. Tetapi senaman yang teratur, termasuk latihan pernafasan dan senaman ringan, hanya akan bermanfaat. Selain menguatkan sistem imun, perhatian harus diberikan kepada keadaan saraf. Ia perlu untuk melindungi pesakit daripada tekanan yang tidak diingini. Anda mungkin perlu menggunakan ubat penenang sistem saraf.

Suhu 37 tanpa gejala pada wanita boleh disebabkan oleh tempoh ovulasi. Termometer pada masa ini boleh mencapai tahap 37.4 C.

Sekiranya suhu 37 berlangsung dua minggu atau lebih, penyebabnya mungkin mengandung. Untuk mengesahkan diagnosis, cukup untuk membeli ujian kehamilan atau mengambil ujian darah untuk analisis makmal. Oleh itu, suhu 37 tanpa gejala pada seorang gadis adalah reaksi normal terhadap turun naiknya tahap hormon..

Punca Penyakit

Sekiranya suhu 37 pada orang dewasa tidak dapat disebabkan oleh faktor luaran dan sebab semula jadi, asal-usul masalah harus dicari dalam keadaan tubuh pesakit. Sekiranya suhu 37 tanpa gejala, penyebabnya mungkin seperti berikut:

  • penyakit berjangkit pada peringkat awal (virus, bakteria, kulat);
  • reaksi alahan;
  • penyakit sistemik;
  • tumor jinak dan malignan;
  • penyakit sistem endokrin;
  • kecederaan.

Penyakit berjangkit adalah penyebab panas yang paling biasa pada kanak-kanak dan orang dewasa..

Kadang-kadang, tanpa manifestasi lain, suhu 37 kekal selama 5 hari dengan selesema dan penyakit virus seperti selesema, pernafasan akut dan jangkitan virus. Sekiranya suhu 37 berlangsung selama 2 minggu, penyebabnya boleh disebabkan oleh penyakit bakteria, seperti tuberkulosis, radang paru-paru. Walaupun pada masa ini semua penyakit ini dapat disembuhkan, sangat penting untuk memulakannya tepat pada waktunya. Oleh itu, anda perlu berhati-hati dengan kesihatan anda - pastikan anda mendapatkan bantuan doktor. Sekiranya ada masalah serius yang disyaki, kaedah penyelidikan tambahan seperti radiografi atau fluorografi mungkin diperlukan..

Untuk reaksi alahan, hipertermia bukanlah gejala biasa. Tetapi baru-baru ini, kes menjadi lebih kerap berlaku apabila suhu 37 tanpa tanda-tanda selesema berlaku di bawah pengaruh tindak balas imun. Alergi seperti itu disebut atipikal. Dalam beberapa kes, simptomnya hanya mungkin bahawa suhu 37 berlangsung selama 3 hari (bergantung pada tempoh pendedahan kepada bahan yang menyebabkan reaksi, dan waktu bersentuhan dengan alergen). Hyperthermia berlaku jika seseorang sudah mengalami proses keradangan di dalam badan. Selain mengambil antihistamin yang melegakan gejala tindak balas, rawatan mesti merangkumi langkah-langkah untuk menghilangkan fokus keradangan. Tidak lama kemudian, manifestasi seperti dermatitis alergi, urtikaria, konjungtivitis alergi dan rinitis boleh berlaku. Penting untuk membezakan antara keadaan ini dan selesema biasa..

Suhu 37 tanpa gejala boleh menyebabkan penyakit sistemik atau autoimun untuk masa yang lama: Penyakit Crohn, kolitis ulseratif. Kadang-kadang dalam situasi seperti itu, suhu 37 kekal sebulan tanpa gejala. Ia memerlukan banyak masa untuk mengetahui penyebabnya, kerana dalam kes seperti itu, menjadi mustahak untuk menjalani diagnosis lengkap badan. Untuk mengesan masalahnya, anda perlu melakukan pemeriksaan endoskopi saluran gastrousus. Sekiranya diagnosis disahkan, rawatan melibatkan pengurangan manifestasi gejala ke keadaan remisi. Malangnya, hampir mustahil untuk menyembuhkan sepenuhnya proses patologi seperti ini.

Kadang-kadang dalam situasi di mana suhu 37 tahan selama enam bulan, kemungkinan penyebabnya adalah adanya neoplasma di dalam badan. Ia berlaku bahawa keadaan ini berlaku hampir tanpa gejala. Hipertermia ringan boleh berlaku secara sistematik pada waktu petang, dan boleh berlanjutan sepanjang hari. Mengenai formasi jinak dan malignan dapat menandakan demam dan untuk jangka masa yang lebih pendek: suhu 37 berlangsung 3 bulan, sebulan, minggu. Adalah sangat penting untuk menjalani diagnosis tepat pada waktunya dan mengetahui sebabnya. Ini terutama berlaku untuk tumor ganas, apabila keberkesanan rawatan dan risiko yang berkaitan dengannya bergantung pada tahap penyakit; terdapat ancaman langsung terhadap kehidupan pesakit. Untuk mendiagnosis proses patologi seperti itu, selain ujian makmal air kencing dan darah, pemeriksaan ultrasound, pencitraan resonans magnetik, dan tomografi yang dikira mungkin diperlukan..

Sekiranya suhu 37 berlangsung sebulan, maka penyebabnya boleh disebabkan oleh penyakit organ-organ sistem endokrin. Gangguan tahap hormon sering mencetuskan demam. Tempoh hipertermia yang lebih pendek juga dapat menunjukkan penyakit, misalnya, ketika suhu 37 berlangsung 2 minggu, kerana ia sangat individu. Selalunya, ketidakseimbangan hormon disebabkan oleh kerosakan fungsi kelenjar tiroid. Sekiranya anda mengesyaki penyakit, penting untuk mengesan masalah tepat pada masanya untuk mengelakkan komplikasi serius: diabetes, kehilangan pendengaran lengkap atau separa..

Kecederaan otak traumatik sering menyebabkan hipertermia. Gegaran pelbagai tahap manifestasi mungkin berbeza: kadang-kadang suhu 37 berlangsung selama tiga minggu, kadang-kadang gejala muncul setelah jangka masa yang lama setelah kecederaan. Ini disebabkan oleh kerosakan pada bahagian otak yang bertanggungjawab untuk termoregulasi. Setelah badan pulih, simptomnya hilang.

Pertolongan cemas

Dengan termometer di bawah 38 C, tidak perlu mengambil tablet antipiretik. Kerana Dengan bantuan kepanasan, tubuh berusaha melawan virus dan bakteria dengan sendirinya. Kadang-kadang disarankan untuk tidak mengambil tindakan. Sekiranya simptom tersebut menyebabkan ketidakselesaan, anda boleh mengurangkan atau menghilangkan manifestasi dengan kaedah berikut:

  • menggunakan kompres penyejuk ke dahi, pergelangan tangan, dan betis;
  • menggosok badan dengan air, larutan vodka atau cuka yang lemah;
  • adalah perlu untuk menyejukkan badan pesakit dengan membuang lebihan pakaian darinya, menanggalkan selimut.

Sekiranya anda tidak menggunakan plaster sawi, bank, penyedutan. Mereka mempercepat aliran darah, dan dengan itu dapat mengakibatkan akibat serius seperti edema paru..

Pesakit disyorkan untuk minum banyak air. Paling sesuai adalah air, penyelesaian khas yang direka untuk rehidrasi ("Rehydron"). Pada masa yang sama, tidak perlu menambah jumlah makanan, kerana semasa panas badan membelanjakan tenaga dengan sangat menjimatkan.

Dalam keadaan di mana suhu disertai dengan sakit perut akut, tanda-tanda dehidrasi yang teruk, perlu memanggil ambulans.

Sekiranya suhu berlangsung dua minggu, alasannya tidak dijelaskan, atau dua hari, selalu ada risiko kambuh. Oleh itu, jangan mengabaikan lawatan ke doktor. Ketahui punca demam tepat pada waktunya dan hilangkan..

Suhu 37 tanpa gejala

Keadaan subfebril

Suhu 37 tanpa gejala disebut subfebril, dan keadaan itu sendiri, di mana suhu subfebril yang berpanjangan berterusan tanpa gejala, adalah keadaan subfebril tanpa gejala..

Ini adalah salah satu kisah yang paling sukar untuk didiagnosis, seseorang tidak mungkin dapat menentukan sendiri penyebab suhu 37 jika dia tidak mempunyai tanda-tanda penyakit. Hari ini kita akan membincangkan mengapa sangat penting untuk berjumpa doktor dalam keadaan ini?

Suhu 37 tanpa gejala - bahaya atau normal?

Tegasnya, suhu 37.0 ° C masih dalam lingkungan normal. Kegelisahan menyebabkan kenaikan suhu badan secara berterusan dalam lingkungan 37.1 ° hingga 38.0 ° C. Keadaan ini berlangsung dari dua minggu atau lebih lama..

Konsep “suhu biasa” jauh lebih luas daripada 36.6 ° C biasa. Petunjuk ini sangat individu sehingga suhu 37 tanpa gejala mungkin merupakan varian norma, jika seseorang selalu demam. Petunjuk melebihi norma biasa anda - ini adalah kesempatan untuk memikirkan apa yang salah dalam badan.

Rujuk doktor jika suhu 37:

  • Bukan suhu badan biasa anda dalam keadaan sihat sepenuhnya;
  • Demam berlangsung lebih lama daripada dua minggu;
  • Gejala penyakit bergabung.

Mengapa suhu 37 muncul tanpa gejala?

Tidak mungkin untuk mengenal pasti penyebab suhu subfebril tanpa bantuan doktor, tetapi anda dapat mengenal pasti lingkaran masalah kesihatan yang disertai oleh suhu seperti itu.

  • Keradangan organ pendam atau kronik;
  • Penyakit tiroid;
  • Penyakit darah;
  • Penyakit kelenjar pituitari;
  • Badan asing dalam badan;
  • Penyakit kulat dan parasit;
  • Pada wanita: kehamilan;
  • Masalah pergigian, dll..

Sesuatu yang mempengaruhi badan anda, tetapi tidak mencukupi untuk menjadikan demam demam atau sibuk. Tidak ada yang baik dalam hal ini, tetapi sekurang-kurangnya situasinya tidak menjadi kritikal; anda mempunyai masa untuk pergi ke institusi perubatan dan memulakan rawatan. Penting: suhu 37 tanpa gejala tidak semestinya menunjukkan penyakit serius yang mengancam nyawa. Selalunya, ini adalah keradangan terpendam yang mesti dikesan dan dihilangkan..

  • Demam demam - suhu meningkat dari 38 hingga 39 darjah;
  • Demam Hectic - demam hingga 40 darjah ke atas.

Apa yang perlu dilakukan jika suhu berterusan pada suhu 37 tanpa gejala?

  1. Doktor yang harus dirujuk sekiranya anda selalu mempunyai suhu 37 tanpa gejala adalah ahli terapi. Dia akan mengumpulkan anamnesis dan bertanya tentang keadaan yang kelihatannya tidak berbahaya bagi anda (selalunya alasan untuk keradangan yang lama telah dijumpai semasa perbualan dengan pesakit), dan akan menetapkan ujian. Jangan takut temu janji, senarai prosedur dan ujian mungkin kelihatan mengagumkan, tetapi kerana terdapat banyak keadaan di mana keadaan subfebril yang berpanjangan berlangsung, doktor harus mengecualikan yang paling berbahaya.
  2. Ada baiknya jika anda berjumpa dengan ahli terapi dengan kesimpulan doktor gigi, kerana banyak penyakit gigi juga boleh disertai dengan suhu dan sehingga yang terakhir tidak membuat mereka merasa sakit.
  3. Sekiranya ahli terapi tidak menemui apa-apa yang berkaitan dengan penyakit badan, anda boleh menghubungi pakar psikiatri dan psikoterapis, kerana pada suhu 37 tanpa gejala, tubuh dapat bertindak balas terhadap tekanan yang berpanjangan. Tetapi, pertama sekali, penting untuk mengecualikan penyakit lain. Penurunan rizab tenaga dan penurunan imuniti juga dapat mewujudkan demam subfebril.

Adakah saya perlu mengambil antipiretik pada suhu 37 tanpa gejala?

Tiada ubat yang disyorkan tanpa nasihat pakar. Pada suhu 37, pengambilan antipiretik tidak digalakkan. Sekiranya suhu ini disertai dengan sensasi yang tidak menyenangkan yang ingin anda hilangkan, suhu tidak lagi dianggap tidak simptomatik, dan anda harus memaklumkan kepada doktor mengenai manifestasi malaise.

Cuba bertenang, kerana tekanan memberi kesan buruk kepada imuniti. Selalunya, suhu ini menunjukkan masalah sementara dan sementara yang dapat diselesaikan dengan mudah dengan lawatan ke institusi perubatan. Banyak virus benar-benar tidak simptomatik, dan pemeriksaan pasti akan memberi jawapan kepada soalan - mengapa suhu meningkat 37 tanpa gejala dan sama ada ia boleh dianggap sebagai norma individu.

Suhu rendah: mengapa suhu 37 berlangsung seminggu?

Suhu badan adalah salah satu parameter fisiologi yang paling penting yang menunjukkan keadaan badan. Kita semua tahu sejak kecil bahawa suhu badan normal adalah nilai +36.6 ºC, dan peningkatan suhu lebih dari +37 ºC menunjukkan beberapa jenis penyakit.

Bahaya demam

Apakah sebab keadaan ini? Peningkatan suhu adalah reaksi sistem imun terhadap jangkitan dan keradangan. Darah jenuh dengan peningkatan suhu (pirogenik) zat yang dihasilkan oleh mikroorganisma patogen. Ini, seterusnya, merangsang badan untuk menghasilkan pirogen sendiri. Metabolisme agak dipercepat untuk memudahkan memerangi penyakit oleh sistem imun.

Biasanya, demam bukan satu-satunya gejala penyakit ini. Sebagai contoh, dengan selsema, kita merasakan gejala yang khas untuk mereka - demam, sakit tekak, batuk, hidung berair. Dengan selesema ringan, suhu badan boleh +37.8 ºC. Dan dalam jangkitan yang teruk, seperti selesema, meningkat hingga + 39-40 ºC, dan sakit di seluruh badan dan kelemahan dapat ditambahkan pada gejala.

Foto: Ocskay Bence / Shutterstock.com

Dalam situasi seperti itu, kita tahu betul bagaimana bersikap dan bagaimana merawat penyakit ini, kerana diagnosisnya tidak sukar. Kami berkumur, mengambil ubat anti-radang dan antipiretik, jika perlu, kami mengambil antibiotik, dan penyakit itu beransur hilang. Dan selepas beberapa hari suhu kembali normal.

Sebilangan besar daripada kita pernah mengalami situasi yang serupa lebih dari sekali dalam hidup kita. Namun, kebetulan sesetengah orang mengalami gejala yang sedikit berbeza. Mereka mendapati bahawa suhu mereka meningkat berbanding biasa, tetapi tidak banyak. Ini adalah keadaan subfebril - suhu dalam lingkungan 37-38 ºC.

Adakah keadaan ini berbahaya? Sekiranya tidak bertahan lama - selama beberapa hari, dan anda boleh mengaitkannya dengan sejenis penyakit berjangkit, maka tidak. Cukup untuk menyembuhkannya, dan suhu akan turun. Tetapi bagaimana jika tidak ada gejala selesema atau selesema yang dapat dilihat.?

Perlu diingat bahawa dalam beberapa kes selsema boleh menghilangkan gejala. Jangkitan dalam bentuk bakteria dan virus terdapat di dalam badan, dan daya tahan tubuh bertindak balas terhadap kehadirannya dengan peningkatan suhu. Walau bagaimanapun, kepekatan mikroorganisma patogen sangat rendah sehingga mereka tidak dapat menyebabkan gejala khas selesema - batuk, hidung berair, bersin, sakit tekak. Dalam kes ini, demam boleh berlalu setelah agen berjangkit ini mati dan badan pulih..

Terutama sekali, keadaan yang serupa dapat diperhatikan pada musim sejuk, semasa wabak selesema, ketika agen berjangkit dapat menyerang tubuh berulang-ulang, tetapi tersekat pada penghalang imuniti yang berjaga-jaga dan tidak menyebabkan gejala yang dapat dilihat, kecuali peningkatan suhu dari 37 hingga 37, 5. Oleh itu, jika anda mempunyai masa 4 hari 37.2 atau 5 hari 37.1, dan pada masa yang sama anda merasa bertoleransi, ini tidak menjadi kebimbangan.

Namun, seperti yang anda ketahui, selsema jarang berlaku lebih dari satu minggu. Dan jika demam berlangsung lebih lama dari tempoh ini dan tidak mereda, dan tidak ada gejala yang diperhatikan, maka keadaan ini adalah kesempatan untuk berfikir secara serius. Sesungguhnya, keadaan subfebril yang berterusan tanpa gejala boleh menjadi pertanda atau tanda banyak penyakit serius, lebih serius daripada selesema biasa. Ini boleh menjadi penyakit berjangkit dan tidak berjangkit..

Teknik pengukuran

Namun, sebelum bimbang dengan sia-sia dan pergi ke doktor, penyebab subfebril yang tidak jelas seperti kesalahan pengukuran harus dikecualikan. Bagaimanapun, kemungkinan fenomena terletak pada termometer yang rosak. Sebagai peraturan, termometer elektronik melakukan ini, terutama yang murah. Mereka lebih senang daripada merkuri tradisional, namun mereka sering dapat memaparkan data yang salah. Walau bagaimanapun, termometer merkuri tidak kebal dari kesilapan. Oleh itu, lebih baik memeriksa suhu pada termometer lain.

Suhu badan biasanya diukur di ketiak. Pengukuran rektum dan oral juga boleh dilakukan. Dalam dua kes terakhir, suhu mungkin sedikit lebih tinggi.

Pengukuran harus dilakukan semasa duduk, dalam keadaan tenang, di bilik dengan suhu normal. Sekiranya pengukuran dilakukan sejurus selepas latihan fizikal yang kuat atau di bilik yang terlalu panas, maka suhu badan dalam kes ini mungkin lebih tinggi daripada biasa. Keadaan ini juga harus diambil kira..

Pertimbangan juga harus diberikan kepada perkara seperti perubahan suhu pada siang hari. Sekiranya pada waktu pagi suhu di bawah 37, dan pada waktu petang - suhu 37 dan sedikit lebih tinggi, maka fenomena ini mungkin merupakan varian norma. Bagi kebanyakan orang, suhu boleh berubah sedikit pada siang hari, meningkat pada waktu petang dan mencapai nilai 37, 37.1. Namun, sebagai peraturan, suhu malam tidak boleh subfebril. Dalam sejumlah penyakit, sindrom serupa, apabila suhu di atas normal setiap malam, juga diperhatikan, oleh itu, dalam hal ini, disarankan untuk menjalani pemeriksaan.

Kemungkinan penyebab keadaan subfebril jangka panjang

Sekiranya anda mengalami demam tanpa gejala untuk jangka masa yang lama, dan anda tidak memahami maksudnya, anda harus berjumpa doktor. Hanya pakar selepas pemeriksaan menyeluruh yang dapat mengatakan bahawa ini adalah perkara biasa atau tidak, dan jika tidak normal, maka apa yang menyebabkannya. Tetapi, tentu saja, senang mengetahui sendiri apa yang boleh menyebabkan gejala tersebut.

Apakah keadaan badan yang boleh menyebabkan keadaan subfebril jangka panjang tanpa gejala:

  • pilihan norma
  • perubahan hormon semasa kehamilan
  • termoneurosis
  • suhu ekor penyakit berjangkit
  • penyakit onkologi
  • penyakit autoimun - lupus eritematosus, artritis reumatoid, penyakit Crohn
  • toksoplasmosis
  • brucellosis
  • batuk kering
  • serangan helminthik
  • sepsis laten dan proses keradangan
  • fokus jangkitan
  • penyakit tiroid
  • anemia
  • terapi ubat
  • bantuan
  • penyakit usus
  • hepatitis virus
  • Penyakit Addison

Pilihan Biasa

Statistik mengatakan bahawa 2% populasi Bumi mempunyai suhu normal tepat di atas 37. Tetapi jika anda tidak mempunyai suhu yang sama sejak kecil, dan keadaan subfebril muncul baru-baru ini, maka ini adalah kes yang sama sekali berbeza, dan anda tidak termasuk dalam kategori orang ini.

Foto: Billion Foto / Shutterstock.com

Kehamilan dan penyusuan

Suhu badan diatur oleh hormon yang dihasilkan di dalam badan. Pada awal tempoh kehidupan wanita seperti kehamilan, tubuh mengalami penyusunan semula, yang, khususnya, dinyatakan dalam peningkatan pengeluaran hormon wanita. Proses ini boleh menyebabkan terlalu panas badan. Biasanya, suhu sekitar 37.3ºC untuk kehamilan tidak boleh menimbulkan kebimbangan serius. Sebagai tambahan, latar belakang hormon kemudiannya stabil, dan keadaan subfebril hilang. Biasanya, bermula dari trimester kedua, suhu badan wanita stabil. Kadang-kadang keadaan subfebril boleh menyertai keseluruhan kehamilan. Sebagai peraturan, jika peningkatan suhu diperhatikan semasa kehamilan, maka keadaan ini tidak memerlukan rawatan.

Thermoneurosis

Suhu badan diatur di hipotalamus - salah satu bahagian otak. Walau bagaimanapun, otak adalah sistem yang saling berkaitan dan proses di satu bahagian boleh mempengaruhi bahagian yang lain. Oleh itu, fenomena seperti ini sangat sering diperhatikan apabila, dalam keadaan neurotik - kegelisahan, histeria - suhu badan meningkat di atas 37. Ini juga menyumbang kepada pengeluaran peningkatan jumlah hormon dalam neurosis. Keadaan subfebril yang berpanjangan boleh mengiringi tekanan, keadaan neurasthenic, banyak psikosis. Dengan termoneurosis, suhu biasanya menormalkan semasa tidur.

Untuk mengecualikan alasan tersebut, anda perlu berjumpa pakar neurologi atau psikoterapis. Sekiranya anda benar-benar mengalami neurosis atau keadaan kegelisahan yang berkaitan dengan tekanan, maka anda perlu menjalani rawatan, kerana saraf rewel dapat menyebabkan masalah yang jauh lebih besar daripada keadaan subfebril.

Suhu "ekor"

Anda tidak boleh mengabaikan alasan dangkal seperti kesan penyakit berjangkit yang sebelumnya dipindahkan. Bukan rahsia lagi bahawa banyak selesema dan jangkitan pernafasan akut, terutamanya yang teruk, menyebabkan sistem imun ke tahap peningkatan mobilisasi. Sekiranya ejen berjangkit tidak ditekan sepenuhnya, maka tubuh dapat mengekalkan suhu tinggi selama beberapa minggu setelah puncak penyakit ini. Fenomena ini dipanggil ekor suhu. Ia dapat dilihat pada orang dewasa dan kanak-kanak.

Foto: Aleksandra Suzi / Shutterstock.com

Oleh itu, jika suhu + 37 ºС dan lebih tinggi, ia berlangsung seminggu, maka penyebab fenomena tersebut mungkin terletak pada penyakit yang sebelumnya dipindahkan dan disembuhkan (sepertinya). Sudah tentu, jika anda jatuh sakit sejurus sebelum pengesanan suhu subfebril yang berterusan dengan beberapa penyakit berjangkit, maka tidak ada yang perlu dikhawatirkan - keadaan subfebril tepatnya bergema. Sebaliknya, keadaan ini tidak dapat disebut normal, kerana ini menunjukkan kelemahan sistem imun dan perlunya mengambil langkah-langkah untuk memperkuat.

Penyakit onkologi

Sebab ini juga tidak boleh dilupakan. Selalunya, keadaan subfebril adalah tanda awal tumor yang baru muncul. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa tumor melepaskan pirogen ke dalam aliran darah - bahan yang menyebabkan demam. Selalunya, demam peringkat rendah menyertai penyakit darah onkologi - leukemia. Dalam kes ini, kesannya disebabkan oleh perubahan komposisi darah. Untuk mengecualikan penyakit seperti itu, perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh dan menjalani ujian darah. Kenyataan bahawa peningkatan suhu yang berterusan boleh disebabkan oleh penyakit serius seperti barah yang menyebabkan anda mengambil sindrom ini dengan serius.

Penyakit autoimun

Penyakit autoimun disebabkan oleh reaksi sistem imun manusia yang tidak normal. Sebagai peraturan, sel imuniti - fagosit dan limfosit menyerang badan dan mikroorganisma asing. Namun, dalam beberapa kes, mereka mulai menganggap sel-sel tubuh mereka sebagai orang asing, yang menyebabkan munculnya penyakit ini. Dalam kebanyakan kes, tisu penghubung terjejas..

Hampir semua penyakit autoimun - artritis reumatoid, lupus eritematosus sistemik, penyakit Crohn, disertai oleh demam hingga 37 tahun ke atas tanpa gejala. Walaupun biasanya penyakit ini mempunyai sejumlah manifestasi, namun, pada tahap awal penyakit ini tidak dapat dilihat. Untuk mengecualikan penyakit seperti itu, perlu menjalani pemeriksaan perubatan.

Toksoplasmosis

Toksoplasmosis adalah penyakit berjangkit yang sangat biasa, yang sering berlaku tanpa gejala yang ketara, kecuali demam. Pemilik haiwan peliharaan, terutamanya kucing, yang merupakan pembawa bacilli, sering sakit dengannya. Oleh itu, jika haiwan peliharaan berbulu tinggal di rumah anda dan suhunya subfebril, maka ini adalah asas untuk mengesyaki penyakit ini. Penyakit ini juga boleh dijangkiti melalui daging yang kurang digoreng. Untuk mendiagnosis toxoplasmosis, ujian darah harus dilakukan untuk jangkitan. Anda juga harus memperhatikan gejala seperti kelemahan, sakit kepala, kehilangan selera makan. Suhu dengan toxoplasmosis tidak sesat dengan ubat antipiretik.

Brucellosis

Brucellosis adalah penyakit lain yang disebabkan oleh jangkitan yang ditularkan melalui haiwan. Tetapi penyakit ini paling kerap menyerang petani yang berurusan dengan ternakan. Penyakit pada peringkat awal dinyatakan dalam suhu yang agak rendah. Namun, ketika penyakit ini berkembang, ia dapat mengambil bentuk yang teruk, yang mempengaruhi sistem saraf. Walau bagaimanapun, jika anda tidak bekerja di ladang, maka brucellosis sebagai penyebab hipertermia dapat dikecualikan.

Batuk kering

Sayangnya, penggunaan, terkenal dengan karya sastera klasik, belum menjadi sebahagian daripada sejarah. Tuberkulosis pada masa ini menyerang berjuta-juta orang. Dan penyakit ini sekarang menjadi ciri bukan hanya untuk tempat yang tidak jauh seperti yang dipercayai oleh banyak orang. Tuberkulosis adalah penyakit berjangkit yang teruk dan berterusan yang sukar untuk diubati walaupun dengan perubatan moden.

Walau bagaimanapun, keberkesanan rawatan sangat bergantung pada seberapa cepat tanda-tanda pertama penyakit ini dikesan. Tanda-tanda awal penyakit ini termasuk keadaan subfebril tanpa gejala yang dinyatakan dengan jelas. Kadang-kadang suhu di atas 37 ºC dapat dilihat tidak sepanjang hari, tetapi hanya pada waktu petang. Gejala lain dari tuberkulosis termasuk peningkatan berpeluh, keletihan, insomnia, penurunan berat badan. Untuk menentukan dengan tepat jika anda menghidapi tuberkulosis, anda perlu melakukan analisis untuk tuberkulin (ujian Mantoux), dan juga fluorografi. Perlu diingat bahawa fluorografi hanya dapat mendedahkan bentuk tuberkulosis paru-paru, sementara tuberkulosis juga dapat mempengaruhi sistem genitouriner, tulang, kulit dan mata. Oleh itu, anda tidak boleh bergantung sepenuhnya pada kaedah diagnostik ini..

Kira-kira 20 tahun yang lalu, diagnosis AIDS bermaksud hukuman. Sekarang keadaannya tidak begitu menyedihkan - ubat-ubatan moden dapat menyokong kehidupan orang yang dijangkiti HIV selama bertahun-tahun, atau bahkan beberapa dekad. Untuk mendapatkan penyakit ini jauh lebih sederhana daripada yang biasa dipercayai. Bukan hanya wakil minoriti seksual dan penagih yang menderita penyakit ini. Anda boleh terkena virus imunodefisiensi, misalnya, di hospital dengan pemindahan darah, dengan hubungan seksual yang tidak sengaja.

Keadaan subfebril kekal adalah salah satu tanda pertama penyakit ini. Nota. bahawa dalam kebanyakan kes, kekebalan yang lemah pada AIDS disertai dengan gejala lain - peningkatan kerentanan terhadap penyakit berjangkit, ruam kulit, dan gangguan najis. Sekiranya anda mempunyai alasan untuk mengesyaki AIDS, anda harus segera berjumpa doktor.

Pelanggaran Helminthic

Cacing parasit yang hidup di dalam tubuh manusia dipanggil cacing atau helminths. Tidak begitu sukar untuk dijangkiti parasit, kerana banyak telurnya hidup di badan haiwan, di tanah atau di badan air. Ketidakpatuhan peraturan kebersihan membawa kepada fakta bahawa mereka memasuki tubuh manusia. Banyak penyakit parasit boleh menyebabkan keadaan subfebril yang berterusan. Sebagai peraturan, ia disertai oleh gangguan pencernaan, tetapi dalam banyak kes, terutama jika parasit tidak menetap di usus, tetapi di tisu lain, gejala ini mungkin tidak ada. Anda juga harus memperhatikan gejala yang kerap seperti penurunan berat badan. Parasit usus dikesan oleh analisis tinja. Banyak penyakit parasit juga didiagnosis dengan ujian darah..

Sepsis tersembunyi, proses keradangan

Selalunya, jangkitan pada tubuh dapat disembunyikan, dan tidak dapat ditunjukkan oleh tanda-tanda apa pun, kecuali demam. Fokus proses menular yang lambat boleh terletak di hampir semua organ dalam sistem kardiovaskular, saluran gastrointestinal, dalam sistem tulang dan otot. Selalunya, organ kencing terkena keradangan (pielonefritis, sistitis, uretritis). Selalunya keadaan subfebril boleh dikaitkan dengan endokarditis berjangkit, penyakit keradangan kronik yang mempengaruhi tisu di sekitar jantung. Penyakit ini dapat disembunyikan untuk jangka masa panjang dan tidak dapat dijelaskan dengan cara lain..

Juga, perhatian khusus harus diberikan pada rongga mulut. Kawasan badan ini sangat terdedah kepada kesan bakteria patogen, kerana mereka dapat memasukinya secara berkala. Bahkan karies yang tidak dirawat boleh menjadi tumpuan jangkitan, yang akan memasuki aliran darah dan menyebabkan tindak balas pelindung berterusan sistem imun dalam bentuk demam. Kumpulan risiko juga merangkumi pesakit diabetes mellitus, yang mungkin mengalami bisul penyembuhan yang membuat diri mereka merasa demam..

Penyakit tiroid

Hormon tiroid, seperti hormon perangsang tiroid, memainkan peranan penting dalam pengaturan metabolisme. Beberapa penyakit kelenjar tiroid dapat meningkatkan pembebasan hormon. Peningkatan jumlah hormon dapat disertai dengan gejala seperti peningkatan kadar jantung, penurunan berat badan, darah tinggi, ketidakupayaan untuk bertolak ansur dengan panas, keadaan rambut yang semakin teruk dan demam. Gangguan saraf juga diperhatikan - peningkatan kegelisahan, kegelisahan, gangguan, neurasthenia.

Kenaikan suhu juga dapat dilihat dengan kekurangan hormon tiroid.

Untuk menghilangkan ketidakseimbangan hormon tiroid, disarankan untuk melakukan ujian darah untuk tahap hormon tiroid.

Penyakit Addison

Penyakit ini agak jarang berlaku dan dinyatakan dalam penurunan pengeluaran hormon oleh kelenjar adrenal. Ia berkembang untuk waktu yang lama tanpa gejala khas dan juga sering disertai oleh demam ringan..

Anemia

Peningkatan suhu yang sedikit juga boleh menyebabkan sindrom seperti anemia. Anemia adalah kekurangan hemoglobin atau sel darah merah di dalam badan. Gejala ini dapat menampakkan diri dalam pelbagai penyakit, terutama ciri pendarahan yang teruk. Juga, peningkatan suhu dapat diperhatikan dengan beberapa kekurangan vitamin, kekurangan zat besi dan hemoglobin dalam darah.

Rawatan ubat

Pada suhu subfebril, penyebab fenomena mungkin terdiri daripada pengambilan ubat. Banyak ubat boleh menyebabkan demam. Ini termasuk antibiotik, terutamanya ubat penisilin, beberapa bahan psikotropik, khususnya, antipsikotik dan antidepresan, antihistamin, atropin, relaksan otot, analgesik narkotik. Selalunya, peningkatan suhu adalah bentuk reaksi alergi terhadap ubat. Versi ini mungkin yang paling mudah untuk diperiksa - berhenti minum ubat yang menimbulkan kecurigaan. Sudah tentu, ini harus dilakukan dengan izin doktor yang hadir, kerana pengambilan ubat boleh mengakibatkan akibat yang lebih serius daripada keadaan subfebril..

Umur hingga satu tahun

Pada bayi, penyebab suhu subfebril mungkin terletak pada proses semula jadi tubuh. Sebagai peraturan, pada seseorang pada bulan-bulan pertama kehidupan, suhunya sedikit lebih tinggi daripada pada orang dewasa. Sebagai tambahan, bayi mungkin mengalami gangguan pada termoregulasi, yang dinyatakan dalam suhu subfebril kecil. Fenomena ini bukanlah gejala patologi dan harus hilang dengan sendirinya. Walaupun dengan peningkatan suhu pada bayi, masih lebih baik menunjukkannya kepada doktor untuk mengecualikan jangkitan.

Penyakit usus

Banyak penyakit usus yang menular boleh menjadi tidak simptomatik, kecuali kenaikan suhu melebihi nilai normal. Juga, sindrom serupa adalah ciri beberapa proses keradangan pada penyakit saluran gastrousus, misalnya, dengan kolitis ulseratif.

Hepatitis

Spesies hepatitis B dan C adalah penyakit virus yang teruk yang mempengaruhi hati. Sebagai peraturan, keadaan subfebril yang berpanjangan menyertai bentuk penyakit yang perlahan. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, bukan satu-satunya gejala. Biasanya, hepatitis juga disertai dengan rasa berat di hati, terutama selepas makan, kekuningan kulit, sakit pada sendi dan otot, kelemahan umum. Sekiranya anda mengesyaki hepatitis, anda harus berjumpa doktor secepat mungkin, kerana rawatan tepat pada masanya mengurangkan kemungkinan komplikasi serius dan mengancam nyawa..

Diagnosis penyebab keadaan subfebril yang berpanjangan

Seperti yang anda lihat, ada sejumlah besar kemungkinan penyebab yang boleh menyebabkan pelanggaran termoregulasi badan. Dan mengetahui mengapa ia berlaku tidak mudah. Ini memerlukan banyak masa dan memerlukan usaha yang tinggi. Walau bagaimanapun, selalu ada sesuatu dari mana fenomena tersebut diperhatikan. Dan demam selalu membincangkan sesuatu, biasanya ada yang tidak kena pada badan.

Foto: Studio Bilik / Shutterstock.com

Sebagai peraturan, di rumah adalah mustahil untuk menentukan penyebab keadaan subfebril. Walau bagaimanapun, beberapa kesimpulan mengenai sifatnya dapat dibuat. Semua sebab yang menyebabkan demam boleh dibahagikan kepada dua kumpulan - berkaitan dengan beberapa jenis proses keradangan atau jangkitan dan tidak berkaitan dengannya. Dalam kes pertama, pengambilan ubat antipiretik dan anti-radang, seperti aspirin, ibuprofen atau paracetamol, dapat mengembalikan suhu normal, walaupun tidak lama. Dalam kes kedua, pengambilan ubat seperti itu tidak memberi kesan. Walau bagaimanapun, seseorang tidak boleh berfikir bahawa ketiadaan keradangan menjadikan penyebab keadaan subfebril menjadi kurang serius. Sebaliknya, penyebab demam rendah yang tidak radang boleh merangkumi perkara serius seperti barah.

Sebagai peraturan, penyakit jarang berlaku, satu-satunya gejala adalah keadaan subfebril. Dalam kebanyakan kes, terdapat gejala lain - contohnya, sakit, kelemahan, berpeluh, insomnia, pening, hipertensi atau hipotensi, gangguan nadi, kesan gastrousus atau pernafasan yang tidak normal. Walau bagaimanapun, selalunya gejala ini dihapuskan, dan orang sederhana biasanya tidak dapat menentukan diagnosis. Tetapi bagi doktor yang berpengalaman, gambarannya mungkin jelas. Sebagai tambahan kepada gejala, anda harus memberitahu doktor apa tindakan yang telah anda lakukan baru-baru ini. Contohnya, adakah anda berkomunikasi dengan haiwan, makanan apa yang anda makan, adakah anda pergi ke negara-negara eksotik dll. Semasa menentukan penyebabnya, maklumat mengenai penyakit sebelumnya pesakit juga digunakan, kerana sangat mungkin bahawa keadaan subfebril adalah akibat dari kambuhnya beberapa penyakit yang dirawat lama.

Untuk menentukan atau menjelaskan penyebab keadaan subfebril, biasanya perlu lulus beberapa ujian fisiologi. Pertama sekali, ini adalah ujian darah. Analisis harus, pertama sekali, memperhatikan parameter seperti kadar pemendapan eritrosit. Peningkatan parameter ini menunjukkan proses keradangan atau jangkitan. Juga penting adalah parameter seperti jumlah sel darah putih dan tahap hemoglobin..

Untuk mengesan HIV, hepatitis, diperlukan ujian darah khas. Urinalisis juga diperlukan untuk membantu menentukan apakah ada proses keradangan di saluran kencing. Pada saat yang sama, mereka juga memperhatikan jumlah leukosit dalam air kencing, dan juga kehadiran protein di dalamnya. Untuk mengurangkan kemungkinan pencerobohan helminthik, tinja dianalisis..

Sekiranya ujian tidak memungkinkan untuk menentukan penyebab anomali dengan jelas, maka kajian mengenai organ dalaman dijalankan. Pelbagai kaedah boleh digunakan untuk ini - ultrasound, radiografi, komputasi dan tomografi magnetik.

X-ray dada dapat membantu mengenal pasti tuberkulosis paru-paru, dan ECG dapat menunjukkan endokarditis berjangkit. Dalam beberapa kes, biopsi mungkin ditunjukkan..

Diagnosis keadaan subfebril sering kali menjadi rumit oleh fakta bahawa pesakit mungkin mempunyai beberapa penyebab sindrom yang berpotensi sekaligus, tetapi tidak selalu mudah untuk memisahkan penyebab sebenarnya dari yang salah.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda atau anak anda demam berterusan?

Doktor mana yang harus saya hubungi dengan gejala ini? Cara termudah adalah pergi ke ahli terapi, dan pada gilirannya, dia dapat memberi arahan kepada pakar - pakar endokrinologi, pakar penyakit berjangkit, pakar bedah, pakar neurologi, ahli otolaryngologi, ahli kardiologi, dll..

Sudah tentu, suhu subfebril, tidak seperti demam, tidak membahayakan tubuh dan oleh itu tidak memerlukan rawatan simptomatik. Rawatan dalam kes ini selalu bertujuan untuk menghilangkan penyebab tersembunyi penyakit ini. Ubat-ubatan sendiri, misalnya, dengan antibiotik atau antipiretik, tanpa pemahaman yang jelas mengenai tindakan dan tujuan tidak dapat diterima, kerana bukan sahaja tidak berkesan dan melumasi gambaran klinikal, tetapi juga menyebabkan fakta bahawa penyakit ini akan dilancarkan.

Tetapi dari gejala yang tidak penting itu tidak menunjukkan bahawa seseorang tidak boleh memperhatikannya. Sebaliknya, demam peringkat rendah adalah peluang untuk menjalani pemeriksaan menyeluruh. Langkah ini tidak dapat ditunda sehingga kemudian, meyakinkan diri anda bahawa sindrom ini tidak berbahaya bagi kesihatan. Perlu difahami bahawa di sebalik kerusakan tubuh yang kelihatan tidak ketara ini boleh menjadi masalah serius.

Suhu 37 pada seorang wanita tanpa gejala, berlangsung selama seminggu. Punca

Suhu badan mana-mana orang bergantung pada waktu, keadaan fizikal, fungsi sistem humoral, keadaan persekitaran dan banyak faktor lain. Biasanya, lajur termometer termometer pada waktu pagi tidak boleh melebihi 37 darjah.

Suhu 37-37.2: penyebab

Suhu 37 tanpa gejala pada wanita boleh berlaku kerana beberapa sebab:

  • fasa kitaran haid;
  • reaksi pelindung badan semasa tempoh inkubasi penyakit virus;
  • tempoh pemulihan selepas pembedahan;
  • kerja fizikal dan saraf;
  • kehamilan;
  • keletihan kronik;
  • pendarahan dalaman;
  • penipisan sistem imun;
  • Anemia kekurangan zat besi;
  • kerosakan sistem endokrin, tetapi ini jauh dari semua kes suhu melebihi 37 darjah tanpa gejala pada seorang wanita.

Suhu 37-37.5 tanpa gejala pada seorang wanita berlangsung lama: seminggu, sebulan - sebabnya

Ada kalanya suhu meningkat hingga 37-37.5 darjah untuk masa yang lama. Ini adalah petanda bahawa sistem ketahanan badan menentang penyakit..

Menurut para pakar, kehadiran jangkitan laten tidak disertai dengan gejala yang jelas, tetapi selalunya dalam keadaan seperti itu suhu meningkat sedikit.

Adalah perlu untuk mengenal pasti penyebab kenaikan suhu secepat mungkin, kerana tanpa rawatan, beberapa penyakit dapat mengganggu tubuh dengan serius atau menjadi bentuk kronik.

Melompat suhu badan 36-37 pada orang dewasa

Kebiasaannya, suhu seseorang setiap hari antara 35.5 hingga 37.5 darjah. Penunjuk suhu terendah jatuh pada fasa tidur nyenyak, ketika proses penting melambat dan badan berehat.

Menjelang petang, suhu 37-37.2 meningkat tanpa gejala - sebab

Jangan risau jika suhu meningkat kepada 37.5 hanya pada waktu petang. Pada grafik, keluk suhu mencapai maksimum pada sebelah petang. Doktor menjelaskan ini dengan fakta bahawa dalam tempoh ini aktiviti puncak proses metabolik dalam badan jatuh.

Periodan Circadian adalah ciri individu semata-mata dari kerja sistem saraf badan setiap orang, yang bertanggungjawab terhadap perubahan suhu badan pada siang hari. Mekanisme bioritme ini mengambil kira semua nuansa gaya hidup seseorang:

  • masa dan tempoh tidur;
  • tempoh aktiviti mental dan fizikal;
  • waktu rehat;
  • kekerapan dan ketepatan waktu makan;
  • aktiviti fizikal, dll..

Suhu 37 tanpa gejala pada wanita selepas ovulasi, sebelum haid, dengan haid

Suhu 37 tanpa gejala pada seorang wanita boleh berlaku pada tempoh kitaran haid yang berlainan.

Ini disebabkan oleh kekhasan peraturan humoral. Sekiranya pada hari-hari pertama kitaran dan tempoh ovulasi, suhu turun sedikit (0.1-0.5 darjah), maka pada malam haid ia dapat meningkat sekitar setengah darjah. Selepas haid, penunjuk suhu kembali normal.

Suhu basal sebelum haid 37

Suhu basal adalah suhu minimum semasa tidur nyenyak. Sebelum haid, suhu boleh naik sedikit.

Seperti yang dapat dilihat dalam grafik, suhu 37 tanpa gejala pada seorang wanita sering menyertai semasa ovulasi

Bergantung pada intensiti pengeluaran progesteron, indikator dapat meningkat sebanyak 0.25-0.8 darjah, jadi suhu 37 tanpa gejala pada seorang wanita sebelum haid adalah norma.

Kelewatan haid dan suhu 37

Sekiranya terdapat kelewatan haid, dan suhu meningkat hingga 37 tanpa gejala yang dapat dilihat, maka ini mungkin merupakan manifestasi kehamilan pada seorang wanita. Ujian khas akan membantu menentukan ini, jika negatif, maka ini bermakna bahawa patologi (polikistik, endometritis) sedang berkembang. Anda mesti berjumpa doktor dengan segera dan menjalani pemeriksaan yang diperlukan.

Menarik perut bawah dan suhu 37

Sekiranya suhu disertai dengan rasa sakit di bahagian bawah perut, ini mungkin menunjukkan peningkatan penyakit kronik saluran gastrointestinal, kemunculan hakisan dan fistula, penemuan pendarahan dalaman di dalam usus. Walau apa pun, anda mesti pergi ke hospital.

Kesakitan yang serupa adalah tanda pertama kehamilan, yang merupakan norma mutlak dalam keadaan ini. Untuk mengenal pasti diagnosis ini, perlu melakukan ujian, jika positif, maka jangan risau kerana sedikit peningkatan suhu.

Suhu 37 pada awal kehamilan adalah normal?

Suhu 37 tanpa gejala pada peringkat awal kehamilan pada seorang wanita adalah fenomena yang benar-benar normal dan dapat dijelaskan. Oleh kerana penyusunan semula organ-organ sistem kekebalan dan humoral, perubahan berlaku dalam aktiviti tubuh, khususnya, organ-organ rembesan dalaman mengalami perubahan ini. Corpus luteum ovari menghasilkan lebih banyak hormon progesteron.

Suhu 37 untuk luka sejuk

Herpes disebabkan oleh virus pada salah satu daripada lima jenis, jenis yang menentukan tahap keparahan dan perjalanan penyakit ini..

Dengan herpes, suhu mungkin tidak berubah, sedikit melebihi norma - 37-37.5 (herpes simplex) atau dalam kes yang teruk melebihi tanda 38-39 darjah (virus cacar air, termasuk herpes zoster).

Selepas pencabutan gigi, suhu 37

2-3 hari pertama selepas pencabutan gigi, suhu 37 darjah mungkin, dan pada waktu petang ia boleh meningkat hingga 38. Ini adalah normal, kerana tisu rosak ketika gigi dikeluarkan dan memerlukan sedikit masa untuk memulihkannya. Tetapi jika demam itu berlangsung cukup lama setelah pembedahan sedemikian, anda harus berjumpa doktor.

Suhu 37 selepas gigitan kutu

Selepas gigitan kutu, suhu juga boleh meningkat hingga 38-40 darjah. Tetapi jika ini berlaku setelah beberapa hari, maka tidak ada kaitan dengan gigitan, kerana tempoh inkubasi penyakit bawaan kutu adalah dari satu minggu hingga 40 hari (Penyakit Lyme, ensefalitis bawaan kutu).

Juga, seseorang tidak boleh mengecualikan keadaan ketika, semasa pengekstrakan kutu, kepalanya tetap di tisu. Dalam kes sedemikian, tumpuan keradangan tempatan berlaku, supurasi muncul, suhu dapat meningkat.

Suhu 37-37.3 selepas pembedahan

Pembedahan di badan adalah keadaan tekanan yang kuat. Sebagai peraturan, tisu lembut rosak dalam proses ini. Untuk memulihkannya, tidak hanya perlu mengembangkan bahan untuk tisu, tetapi juga memberikan kesan antibakteri di daerah yang rusak untuk mencegah semburan.

Sekiranya suhu meningkat, bagaimanapun, ini bermaksud bahawa tubuh menentang bakteria patogen untuk mencegah perkembangan aktif penyakit ini.

Tetapi jika suhu bertahan lebih dari seminggu dan melebihi tanda 37.3-37.5 darjah, maka proses keradangan berkembang di dalam badan. Ia boleh disebabkan oleh jangkitan baru atau oleh doktor yang melakukan kesalahan semasa pembedahan.

Pusing, lemah, mual pada suhu 37

Sekiranya suhu disertai dengan gejala seperti pening, mual, kelemahan, maka mungkin ada beberapa sebab.

Pertama, mungkin merupakan peringkat awal penyakit berjangkit. Mereka boleh disebabkan oleh pelbagai jenis virus: berjangkit, alergi, toksik.

Kedua, penyebabnya ialah penyakit kronik: sinusitis, tonsilitis, dll..

Juga, penyakit yang mengganggu aliran darah ke otak mungkin menjadi penyebabnya. Ia boleh menjadi hipertensi, scoliosis (jika kelengkungan menekan arteri), migrain, dll..

Tetapi pendarahan dalaman boleh menjadi sangat berbahaya, kerana untuk waktu yang lama pesakit mungkin tidak menyedarinya. Ini membawa kepada anemia kekurangan zat besi yang teruk, yang boleh mengancam nyawa (hemoglobin di bawah 70).

Mengapa menahan suhu 37 dan tekanan rendah

Pelanggaran aliran darah semasa pendarahan dalaman dapat mempengaruhi tidak hanya peningkatan suhu, tetapi juga penurunan tekanan. Ia juga boleh menjadi tanda masalah dengan sistem kardiovaskular..

Suhu 37 dengan tekanan rendah tanpa gejala lain pada seorang wanita adalah normal semasa kehamilan.

Sakit belakang dan suhu 37

Sekiranya suhu 37 darjah disertai dengan sakit belakang, maka untuk memahami penyebab penyakit, perlu menentukan sifat dan lokasi kesakitan.

Sekiranya sakit otot, maka ia boleh menjadi penyakit virus pernafasan akut yang disertai oleh myositis (kerosakan otot). Dengan aktiviti fizikal yang aktif, otot belakang dapat diregangkan, suhu meningkat.

Penyebab lain sakit belakang (kawasan lumbal) dan demam adalah penyakit buah pinggang.

Penyakit tulang belakang (kelengkungan, penipisan sendi) juga boleh menyebabkan sakit pada tulang belakang, bilah bahu, kawasan serviks dan demam.

Sakit kepala dan suhu 37

Sakit kepala dan suhu 37 darjah boleh menjadi gejala tahap awal SARS. Juga, simptom yang serupa dapat menandakan bermulanya penyakit organ dan sistem perkumuhan (buah pinggang, pundi kencing).

Perjalanan beberapa penyakit autoimun hanya dapat disertai dengan sakit kepala dan suhu rendah. Juga, dengan gejala seperti itu, doktor menasihatkan untuk memeriksa fungsi kelenjar tiroid..

Juga, salah satu penyebab sakit kepala dan suhu adalah pengumpulan lendir di sinus frontal atau rahang atas dengan sinusitis kronik.

Sakit perut dan suhu 37

Sekiranya suhu meningkat hingga 37 darjah, dan disertai dengan sakit perut yang tidak berkaitan dengan kitaran haid, ini mungkin bererti keracunan makanan atau adanya jangkitan usus pada tahap awal perkembangan.

Sebab lain adalah penemuan bisul dan fistula, kemunculan hakisan dan berlakunya pendarahan, kadang-kadang mereka tidak disertai dengan rasa sakit. Ini mungkin menunjukkan tahap pemburukan penyakit sekiranya terdapat penyakit seperti:

  • Penyakit Crohn,
  • kolitis ulseratif bukan spesifik,
  • gastritis,
  • gastroduodenitis,
  • ulser.

Cirit-birit dan suhu 37 pada orang dewasa

Sekiranya suhu disertai dengan cirit-birit, maka perlu diperhatikan perubahan warna najis, kekerapan dan konsistensinya.

Sekiranya najis berwarna hitam dan terkumpul lendir, sisa makanan yang tidak dicerna, maka ini adalah tanda pendarahan pada sistem pencernaan atas. Ini kerana darah, yang melewati saluran gastrointestinal, dioksidakan oleh enzim yang terkandung dalam jus gastrik dan usus. Tetapi jika darah tetap merah, ini bermakna pendarahan telah terbuka di bahagian bawah usus.

Juga, banyak penyakit saluran gastrousus mempengaruhi pembentukan tinja: sindrom iritasi usus, gastroduodenitis, dll..

Dengan pelbagai jangkitan usus, najis boleh mempunyai warna dari putih hingga hijau gelap. Ia bergantung pada patogen. Selalunya, jangkitan disertai bukan sahaja oleh najis yang longgar dan kerap, tetapi juga mual dan muntah..

Sekiranya terdapat intoleransi terhadap beberapa produk (paling sering protein susu, gluten, dll.), Cirit-birit dan suhu mungkin berlaku semasa makan makanan yang mengandung perengsa.

Apa yang perlu dilakukan pada suhu 37 pada orang dewasa. Rawatan

Untuk menyingkirkan suhu kecil yang dapat bertahan dalam jangka waktu yang cukup lama, adalah perlu untuk mengenal pasti punca kejadiannya dan menghilangkannya. Anda perlu berjumpa doktor, lulus semua ujian yang diperlukan.

Dengan rawatan yang mencukupi yang ditetapkan oleh pakar yang cekap dan cekap, semua gejala akan hilang tanpa akibat. Jangan teragak-agak untuk mengunjungi hospital, kerana banyak penyakit yang menyebabkan gejala seperti ini boleh menjadi kronik.

Tetapi jangan risau jika suhu meningkat sedikit hanya pada waktu petang - ini adalah norma mutlak, yang bergantung pada ciri-ciri individu badan, kronotaip dan bioritme.

Cara menurunkan suhu 37 di rumah. Sekiranya perlu

Kehadiran demam, tidak berkaitan dengan bioritme, adalah tanda proses keradangan yang berlaku di dalam badan. Punca kenaikan suhu mesti dihapuskan, tetapi tidak boleh dirobohkan hingga melebihi tanda 38 darjah, kerana ini bermakna kekebalan manusia secara bebas melawan penyakit ini.

Suhu 37 tanpa gejala pada wanita mungkin dikaitkan dengan kehamilan atau kitaran haid. Dalam kes seperti itu, anda tidak perlu risau tentang kenaikan suhu..

Sekiranya kenaikan suhu tidak dikaitkan dengan faktor-faktor ini, anda harus berjumpa doktor:

  • musim panas;
  • kitaran haid;
  • Masa Hari;
  • aktiviti fizikal aktif;
  • kerja gementar.

Pertama sekali, anda perlu memperhatikan kehadiran gejala yang menyertai suhu 37 darjah. Jangan biarkan perkembangan penyakit secara progresif.

Video suhu tinggi

Mengapa suhu meningkat kepada 37 tanpa gejala pada wanita:

Mengapa suhu badan meningkat kepada 37: