"Ketua akademik Ioffe membuktikan bahawa cognac dan kopi akan menggantikan sukan dan pencegahan," Vladimir Vysotsky pernah menyanyi. Benar, makna sebenarnya dari lagu itu terletak pada bidang yang sama sekali berbeza, tetapi jika anda menerimanya secara harfiah, bard yang hebat benar-benar tepat: bermain sukan meningkatkan kualiti hidup dengan ketara. Sebarang senaman fizikal adalah sihat untuk badan yang sihat. Dan sekiranya virus itu telah meningkat? Bagaimana caranya: tinggalkan norma latihan yang biasa, kurangkan intensiti aktiviti fizikal atau tinggalkan sepenuhnya?

Sukan Sejuk: Berguna atau Berbahaya?

Untuk memahami masalahnya, kita mulakan dengan perubahan yang berlaku di dalam badan semasa penyakit.

Anda terbiasa berlatih secara berkala, tetapi suatu hari bukanlah hari yang indah, ketika bangun dari tidur, anda merasa:

  • sakit kepala;
  • keletihan, walaupun berehat sepanjang malam;
  • hidung tersumbat;
  • sakit tekak.

Sudah jelas: sejenis virus "bocor" ke dalam tubuh, dan sekarang sistem kekebalan tubuh sedang mengalami penyusunan semula - semua kekuatan mulai sekarang akan diarahkan untuk memerangi "makhluk asing".

Sekiranya badan "merasakan" bahawa virus itu tidak berbahaya, kemerosotan kesejahteraan yang ketara tidak berlaku:

  • suhu badan tidak meningkat;
  • tiada keinginan untuk berbaring;
  • selera makan tidak berubah.

Mungkin beberapa jam selepas bermulanya kerja aktif sel pelindung anda akan berasa lebih baik. Dalam kes seperti itu mereka berkata: "Pada waktu pagi saya merasa tidak enak, dan kemudian saya" bersurai ". Segala-galanya terhad kepada reaksi tempatan: hidung berair, sakit tekak ringan, suara serak. Secara umum, badan berfungsi dalam mod biasa, memerangi gejala aktif berlaku di peringkat tempatan - di mana keradangan bermula. Doktor dalam situasi ini didiagnosis menghidap ARI atau ARVI. Sekiranya terdapat kemerahan pada faring dan sakit tekak, kadang-kadang dengan demam ringan selama satu hari, mereka bercakap mengenai faringitis. Sekiranya suara "duduk" sedikit dan batuk berterusan diperhatikan - ini adalah laringitis. Semua penyakit ini disebabkan oleh virus, tetapi, tidak seperti kesalahpahaman umum, ini bukan selesema..

Dalam kes ini, latihan untuk selesema tidak dilarang. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa batasan:

  1. Anda tidak boleh memaksa diri untuk melakukan semua latihan yang anda lakukan dalam keadaan normal. Kurangkan beban ke tahap minimum..
  2. Lupakan sebentar mengenai pekerjaan di dewan dengan pemberat. Peralatan latihan berat, berat, dumbbell - semua ini perlu ditangguhkan sehingga pemulihan sepenuhnya.
  3. Dengarkan sendiri: pada tahap kemerosotan kesejahteraan sedikit pun, berhenti bersenam.

Bermain sukan dengan selsema bukanlah kaedah terbaik untuk merawat penyakit ini, kerana badannya sudah tidak mudah, menghabiskan tenaga untuk pulih, dan anda masih memerlukan usaha tambahan dari itu.

Tetapi jika anda terbiasa dengan rejimen sukan, berlatih selama bertahun-tahun dan tidak membayangkan hidup tanpa kecergasan atau berjoging pagi, anda boleh meneruskan kelas dengan berhati-hati.

Apa sukan semasa sejuk tidak akan membahayakan?

Doktor yang tidak mahu menyimpang dari jadual biasa untuk atlet mengesyorkan beralih ke:

  • berlari dengan tenang;
  • kelas yoga;
  • senaman regangan;
  • menari.

Semasa selesema, anda bahkan dapat "meningkatkan" sistem kekebalan tubuh sambil terus berolahraga, kerana dengan senaman yang sederhana, peredaran darah diaktifkan, yang bermaksud bahawa produk patogen yang mereput.

Jangan lupa: kita hanya bercakap mengenai bentuk penyakit ringan yang tidak menyebabkan perubahan drastik dalam rutin harian biasa!

Secara berasingan, harus dikatakan mengenai joging. Anda boleh terus berlatih sekiranya:

  • mematuhi "peraturan leher" (iaitu, jika semua gejala mempengaruhi yang lebih tinggi daripada leher: hidung berair, sakit tekak);
  • di jalan - suhu "positif", yang bermaksud bahawa tidak ada risiko menelan udara sejuk kerana kesesakan hidung dan dengan itu menimbulkan peningkatan penyakit;
  • kurangkan masa berjalan hingga 15-20 minit.

Secara umum, mewarnai, jika anda belum menyerah pada mereka, lebih baik memindahkannya dari gim atau rumah jalanan - ke treadmill. Berjalan di udara segar, anda akan berpeluh, dan kemudian anda akan menjadi sejuk, dan kemudian sejuk akan bertambah atau memberi komplikasi. Sekiranya anda pergi ke gim, anda menghadapi risiko menjangkiti "rakan sukan" anda dengan virus. Tidak mungkin mereka berterima kasih kepada anda.

Perkara di atas berlaku untuk jangkitan virus pernafasan akut dan jangkitan pernafasan akut, yang berlaku dalam bentuk ringan, tanpa peningkatan suhu. Tetapi bagaimana jika selesema atau parainfluenza datang?

Virus influenza jauh lebih berbahaya daripada virus selesema. Mereka menyebar dengan cepat, menembusi ke semua organ dan sistem. Oleh itu, permulaan penyakit ini adalah akut, dinyatakan dalam lonjakan suhu yang tajam ke nilai demam - 38.5-390C, atau bahkan lebih tinggi. Apabila anda sakit selesema, sukar untuk bangun dari tidur, bukan hanya menjalankan tugas harian anda.

Penting! Tubuh sepenuhnya fokus pada memerangi virus, tidak ada daya yang tersisa untuk perkara lain. Dalam keadaan ini, memaksa diri untuk melakukan senaman fizikal tidak hanya berbahaya, malah boleh membawa maut! Dan anda tidak dapat mengatasi bukan sahaja pada tahap penyakit yang tinggi, tetapi bahkan apabila gejalanya mereda.

Bahkan demam rendah dan rendah adalah kontraindikasi terhadap sebarang beban! Kelas akan menyebabkan badan menjadi panas, dan sudah "panas" dari dalam, sehingga suhunya dapat meningkat dengan mendadak, dan badan akan menjadi lebih sukar.

Semasa penyakit ini, proses anabolik ditekan (iaitu, di mana bahan-bahan yang diperlukan untuk tubuh disintesis - asid amino, monosakarida, lemak), perubahan metabolisme. Banyak kortisol dilepaskan ke dalam darah - hormon stres yang menyebabkan proses merosakkan otot.

Perkara terburuk yang boleh berlaku jika anda mengabaikan nasihat doktor dan meneruskan latihan tanpa menunggu pemulihan sepenuhnya, komplikasi akan berkembang. Mana-mana dari mereka "bukan hadiah":

  • bronkitis;
  • pneumonia;
  • pielonefritis (keradangan buah pinggang);
  • miokarditis (keradangan otot jantung).

Ini adalah akibat dari kenyataan bahawa tubuh yang keletihan oleh virus dipaksa, alih-alih beristirahat dan mendapatkan kekuatan, menghabiskan sisa tenaga untuk melakukan latihan. Akibatnya, imuniti semakin lemah.

Sekiranya anda tidak memerlukan masalah seperti itu, lupakan sukan sehingga doktor memberi cadangan. Ingat bagaimana di sekolah selama 2 minggu setelah selesema mereka dibebaskan dari pendidikan jasmani? Ikuti nasihat doktor - berikan pelepasan kepada diri sendiri, sembuh.

Bersukan sebagai pencegahan jangkitan virus pernafasan akut dan penyakit virus lain

Sekiranya semasa selsema faedah latihan lebih diragukan, maka sebagai langkah pencegahan, senaman dan aktiviti fizikal apa pun yang anda perlukan. Mengapa?

Semasa kelas, metabolisme diaktifkan: semua proses metabolik lebih kuat, yang bermaksud bahawa imuniti diperkuat.

Di samping itu, banyak sukan juga mengeras. Oleh itu, jika anda berenang, badan mengalami perubahan suhu ketika direndam di dalam air dan keluar dari dalamnya.

Sekiranya anda berlari di stadium atau di taman, anda secara beransur-ansur membiasakan diri untuk menyesuaikan diri dengan perubahan suhu persekitaran. Perkara utama dalam kes ini adalah untuk mencegah hipotermia secara tiba-tiba. Berjoging, terasa seperti sesak nafas? Jangan sekali-kali menelan udara sejuk dengan mulut anda! Langkah, terus bernafas melalui hidung anda, berjalan dengan tenang. Jangan berhenti, jangan biarkan angin masuk ke bawah pakaian.

Pencegahan sejuk yang sangat baik adalah berenang di air terbuka. Pengerasan minimum walaupun pada musim panas, panas terik, dan hanya mereka yang terjun ke lubang ais pada musim sejuk secara praktikal tidak menderita penyakit virus. Sebab: badan terbiasa dengan suhu yang melampau, oleh itu, kelemahan daya perlindungan tidak terjadi pada saat-saat ini, dan virus tidak dapat "menetap" di dalamnya, mati.

Nota! Sebarang latihan dan pengerasan harus dimulakan dari minimum. Beban tajam tidak akan menyebabkan peningkatan imuniti, tetapi, sebaliknya, ia menjadi lemah.

Adakah mungkin berjalan dengan sejuk

Berjalan dan bersenam di udara segar sebagai langkah pencegahan adalah satu perkara, dan berusaha untuk menenangkan diri pada saat penyakit itu sudah menimpa anda sama sekali berbeza.

Sebaik-baiknya, anda harus menunggu sehingga keadaan bertambah baik. Sementara itu, anda merasa sakit, anda hanya perlu membuka tingkap di rumah sekerap mungkin. Sekiranya di luar sejuk, selama 15 minit, sementara tingkapnya terbuka, orang yang sakit harus bersara ke bilik lain.

Berjalan dengan selsema dibenarkan dengan syarat berikut:

  • suhu badan adalah normal;
  • tidak ada kelemahan, loya;
  • tidak ada batuk yang teruk;
  • di luar tidak ada angin, hujan, tidak sejuk.

Pada masa yang sama, kurangkan beban sebanyak mungkin: jangan berlari, jangan berjalan cepat, kurangkan waktu berjalan hingga 20-30 minit. Sekiranya anda didiagnosis dengan selesema atau radang amandel, dan bukan jangkitan virus pernafasan akut yang sederhana, tunda perjalanan anda sehingga pemulihan sepenuhnya. Sebab: badan sangat lemah, dan jika anda membeku sekurang-kurangnya sedikit atau basah, daya tahan tubuh tidak dapat mengatasi virus atau bakteria, dan penyakit yang sudah mati dapat kembali.

Dalam badan yang sihat - minda yang sihat, kata pepatah Rusia. Kami setuju dengan kebijaksanaan yang popular: hanya apabila anda merasa sihat dan kuat secara fizikal anda dapat menikmati semua faedah hidup dan memberikan bantuan kepada mereka yang memerlukannya. Tetapi, turun ke kelas, dengarkan isyarat yang dihantar oleh badan kepada anda: jika memerlukan rehat, anda mesti memberi peluang seperti itu. Hanya dengan itu pendidikan jasmani dan sukan akan mendapat faedah!

Sukan Sejuk

Selsema adalah penyakit yang menampakkan diri dalam bentuk gejala berikut:

- Hidung berair dan lakrimasi

- Sakit tekak

- Suhu badan tinggi

- Kelemahan dan kelemahan

- Sakit otot dan sendi

Ramai yang tidak mengetahui perkara ini, tetapi semua selesema disebabkan oleh virus! Oleh itu, dalam perubatan, selesema ditunjukkan dengan istilah SARS - penyakit virus pernafasan akut.

Adakah mungkin untuk berlatih untuk selesema?

Satu kajian baru-baru ini yang dijalankan di bawah naungan American College of Sports Medicine menunjukkan bahawa senaman dengan gejala demam sejuk pada kadar sederhana tidak membahayakan kesihatan. Walaupun latihan kekuatan (bina badan atau angkat tenaga) memperburuk kadar pemulihan. Diakui secara meluas bahawa sukan dapat mengurangkan risiko demam, tetapi hingga sekarang tidak jelas bagaimana sukan dan selesema bergabung pada masa yang sama. Walau bagaimanapun, kebanyakan doktor bersetuju bahawa bermain sukan dapat memperburuk perjalanan penyakit katarak, walaupun dengan kesihatan yang baik dan gejala ringan.

Sebagai peraturan, selesema menimpa setiap orang rata-rata 2-5 kali setahun, dan dalam jangka masa ia dapat mencapai 1-2 atau bahkan tiga minggu hingga pemulihan sepenuhnya. Ini menunjukkan bahawa walaupun selesema ringan dapat secara serius menghalang kemajuan dalam bina badan dan sukan lain.

Kedua-dua kumpulan subjek mengalami tekanan harian: berlari dan bersenam di simulator. Setelah menyelesaikan kajian, para saintis mendapati bahawa kedua-dua kumpulan mempunyai kadar pemulihan yang sama, dari mana kita dapat menyimpulkan bahawa aktiviti fizikal yang sederhana tidak mempengaruhi proses penyembuhan, keparahan gejala, atau perkembangan komplikasi. Penting untuk diperhatikan bahawa subjek yang menjalani latihan intensiti tinggi (yang sebenarnya disamakan dengan latihan bina badan biasa) mempunyai kadar pemulihan yang lebih rendah.

Kajian ini menggunakan jenis virus selesema biasa, yang hampir tidak pernah menyebabkan komplikasi kesihatan. Namun, dalam kehidupan biasa, seseorang dijangkiti dengan pelbagai jenis virus yang boleh mempengaruhi tisu paru-paru, bronkus dan, yang paling penting, sistem kardiovaskular dan otot.

Sebagai contoh, kadang-kadang selesema hampir mustahil untuk dibezakan dengan SARS ringan. Sekiranya anda bersukan semasa selesema, walaupun anda merasa sihat dan hampir tidak mempunyai gejala selesema, anda menghadapi risiko komplikasi jantung yang serius, kerana virus selesema menyebabkan keradangan miokard. Latihan membawa kepada miokard yang berlebihan, dan perkembangan komplikasi yang tidak dapat dipulihkan adalah mungkin!

Sebarang penyakit catarrhal (walaupun dalam bentuk ringan) membawa kepada penekanan proses anabolik pada otot dan mengaktifkan rembesan hormon katabolik kortisol, yang merosakkan otot. Latihan memperburuk proses katabolik, dan sekiranya terdapat anabolisme yang tertunda, anda tidak akan mendapat kesan positif dari latihan kekuatan, dan sebaliknya, latihan akan merosakkan otot anda.

Jelas bahawa selsema dan sukan tidak serasi. Anda tidak akan mendapat hasil positif dari latihan di tengah penyakit. Jangan bersukan jika anda demam sehingga semua simptom penyakit itu hilang dan anda mula berasa seronok. Sekiranya penyakit itu teruk, perlu menahan diri dari latihan selama 3-4 hari tambahan, sehingga pemulihan sepenuhnya, untuk mengelakkan komplikasi dan pemusnahan otot.

Cara merawat selsema?

Langkah-langkah yang bertujuan untuk penyebab dan patogenesis penyakit:

- Minum lebih banyak cecair - sehingga 3 liter sehari. Minum berlebihan telah terbukti dapat mempercepat pemulihan..

- Makan bawang dan bawang putih mentah. Tumbuhan ini mengandungi mudah meruap, yang memusnahkan patogen..

- Ambil vitamin C pada dos 1000 - 2000 mg sehari.

- Ambil vitamin kompleks.

- Untuk pemusnahan hampir semua virus pernafasan, ubat Cycloferon sangat berkesan (mempunyai kos yang tinggi). Ubat Arbidol yang popular (kos sederhana) mempunyai keberkesanan yang jauh lebih rendah. Ubat Anaferon - seperti yang ditunjukkan oleh kajian, umumnya tidak berkesan. Ubat ini disarankan untuk digunakan hanya dari hari pertama penyakit ini

- Berkumur dengan Rotokan (kos rendah) - ekstrak chamomile, calendula dan yarrow. Tincture membersihkan mukosa dan menekan keradangan.

- Sekiranya batuk dinyatakan, ambil ekspektoran - ACC atau Ambrobene (Ambroxol)

- Aktiviti fizikal dan sukan dengan selsema (terutamanya dalam fasa aktif penyakit) tidak diinginkan.

Langkah-langkah yang bertujuan untuk menghilangkan gejala (jangan mempercepat pemulihan):

- Ubat antipiretik (Ejen kompleks TeraFlu telah membuktikan dirinya sebagai agen simptomatik).

- Lollipops untuk menekan batuk dan menghilangkan rasa sakit (Travisil, Strepsils, dll.)

- Sekiranya batuk dinyatakan, gunakan sirap Glycodin atau Tussin+

- Semburan untuk menghilangkan sensasi sakit tekak dan kerengsaan hidung - Cameton

Sukan dan selsema: bagaimana menggabungkannya?

Seseorang yang kerap bermain sukan merasakan ketidakselesaan fizikal, meninggalkan latihan biasa. Adakah mungkin untuk meneruskan sukan semasa selesema? Bagaimana sukan dan selsema "bergabung"?

Sukan dan selsema: penyelidikan

The American College of Sports Medicine melakukan kajian ke atas 50 sukarelawan. Separuh daripada subjek dijangkiti dengan jangkitan virus pernafasan. Pemerhatian berlangsung selama 10 hari. Semua subjek dalam tempoh penyakit terlibat dalam latihan harian: sebahagian kuat (bina badan), sebahagian berlari dan bersenam di simulator. Sekumpulan yang diuji, dijangkiti virus, dan pelajar sihat yang sederhana bersenam, pulih sama. Sekumpulan subjek yang terlibat secara intensif dalam bina badan dalam tempoh penyakit pulih perlahan-lahan dan pulih untuk masa yang lama..

Hasil kajian adalah seperti berikut: aktiviti fizikal sederhana (senamrobik, berlari, peralatan kecergasan, yoga, dan lain-lain) tidak menyebabkan komplikasi.
Kajian ini mempunyai penentang, yang keberatan utamanya adalah berikut: subjek eksperimen dijangkiti dengan strain virus yang lemah, sementara dalam keadaan sebenar virus bertindak lebih agresif pada tubuh manusia.

Sukan Profesional: Kontraindikasi

Atlet profesional mempunyai peraturan "di atas leher". Sekiranya penyakit ini "berdasarkan" di atas paras leher (hidung berair, sakit tekak), anda boleh melakukannya. Sudah lama terbukti bahawa selepas latihan hidung tersumbat dan pernafasan menjadi lebih mudah.

Dalam kes di mana penyakit ini "di bawah leher" - anda tidak boleh bermain sukan. Kes-kes ini termasuk sakit pada otot, dada, dll..

Kontraindikasi mutlak untuk sukan adalah peningkatan suhu. Latihan profesional juga dibatalkan dengan gejala berikut: radang, sakit, batuk, sesak nafas, berat di lengan atau kaki, sakit otot. Dalam keadaan seperti itu, latihan pemanasan dan latihan sederhana juga dikontraindikasikan..

Sukan dan selsema: orang awam

Atlet profesional sentiasa berada di bawah pengawasan doktor yang berkelayakan yang akan menentukan dengan tepat untuk mereka kemungkinan / kemustahilan latihan dalam keadaan tertentu. Bolehkah saya bersukan dengan selsema? Cara menentukan kebolehterimaan latihan untuk seorang amatur yang tidak berpeluang untuk berjumpa doktor?

Terdapat dua pandangan perubatan saintifik berdasarkan bukti yang bertentangan mengenai sukan amatur.

Pendapat 1. Beban sukan dikontraindikasikan untuk sebarang gejala yang menyakitkan: bersin, batuk, sedikit rasa tidak enak, kesesakan hidung, dll..
Pendapat 2. Sekiranya seseorang berasa cukup sihat dan terus hidup seperti biasa, pergi bekerja atau belajar - latihan tidak dikontraindikasikan.

Pada masa yang sama, semua doktor bersetuju dengan kontraindikasi mutlak untuk bermain sukan dengan selesema:

  1. Haba. Sebarang kenaikan suhu menunjukkan proses keradangan di dalam badan. Anda tidak boleh bermain sukan dengan keradangan!
  2. Selesema. Dengan selesema, badan berada dalam keadaan sangat letih - tempoh pemulihan selepas penyakit ini memakan masa sekitar 2 bulan! Dilarang menangani selesema dalam tempoh akut penyakit ini. Selepas pemulihan, doktor menasihatkan untuk mengurangkan intensiti latihan selama 2 minggu lagi. Risiko selesema tertentu adalah dalam komplikasi yang boleh menyebabkan munculnya penyakit jantung atau ginjal kronik jika selesema dibawa pada kaki..
  3. Batuk - dada, sengit - adalah kontraindikasi untuk sukan.
  4. Sendi, sakit otot, sakit tulang.
  5. Sujud. Sekiranya badan keletihan dan memerlukan rehat - tidak masuk akal untuk memuatkannya. Sekiranya selesema disertai oleh kelemahan yang teruk, keletihan - ini adalah kesempatan untuk berhenti latihan.

Sukan: Promosi Kesihatan

Telah diketahui bahawa bermain sukan mengurangkan risiko selesema, termasuk selesema, sebanyak 50%. Doktor menjelaskan ini dengan fakta bahawa aktiviti fizikal menguatkan sistem imun dan meningkatkan tahap leukosit dalam darah, yang menyumbang kepada memerangi agen patogen yang telah memasuki tubuh..

Apa aktiviti fizikal yang sederhana membantu mengelakkan selesema?

  • Berjoging setiap hari di udara segar atau berjalan kaki selama 30 minit;
  • kelas senamrobik setiap hari;
  • yoga;
  • regangan (regangan);
  • tai-bo (senamrobik dengan unsur seni mempertahankan diri oriental);
  • tai chi (gimnastik Cina perlahan, sesuai untuk usia apa pun);
  • senamrobik air.

Pada musim sejuk, doktor mengesyorkan mengambil imunostimulan (contohnya, alkohol tingtur Echinacea) dan kompleks vitamin-mineral untuk menguatkan imuniti.

Sukan dan selsema: gabungan pintar

Sekiranya tidak ada kontraindikasi mutlak untuk bermain sukan, dan selesema tidak memberikan gejala yang teruk, anda boleh memulakan latihan.
Bagaimana cara melakukannya tanpa membahayakan kesihatan? Terdapat beberapa peraturan untuk sukan untuk selesema..

Kurang masa latihan.
Tempoh latihan disarankan dikurangkan sebanyak 30-50%. Oleh itu, dengan latihan biasa yang berlangsung selama 1.5 jam, waktu latihan untuk selesema akan menjadi 40-60 minit.

Mengurangkan intensiti latihan.
Semasa sakit, intensiti latihan dikurangkan sebanyak 50%. Anda boleh mengurangkan jumlah "pendekatan" setiap latihan sebanyak 2 kali, mengurangkan separuh masa yang dihabiskan untuk setiap simulator atau mengurangkan beban.
Anda boleh melakukan pemanasan, latihan aerobik, berlari di trek, melakukan senamrobik.
Semasa selsema jangan terlibat dalam latihan kekuatan. Para saintis mendapati bahawa semasa selesema dan selsema proses anabolik pada otot berkurang. Aktiviti fizikal dengan anabolisme yang tertunda membawa kepada pemusnahan jisim otot.

Pematuhan dengan tempoh pemulihan.
Selepas pemulihan, beban meningkat secara beransur-ansur. Pada minggu pertama, intensiti latihan meningkat hingga 50-70%, pada minggu kedua secara beransur-ansur - hingga 75-90%. Latihan biasanya bermula pada minggu ketiga setelah sakit.
Dalam tempoh pemulihan, disyorkan untuk mengambil kompleks vitamin dan mineral.

Pengambilan cecair yang besar.
Semasa sejuk, badan memerlukan sejumlah besar cecair. Semasa latihan, disarankan agar anda minum air suam dan bersih setiap 15 minit..

Rehat penuh.
Untuk pemulihan yang cepat, disyorkan rehat yang baik - setelah latihan, badan yang sakit memerlukan rehat dan tidur yang nyenyak.
Awas selepas latihan.
Selepas senaman fizikal, imuniti menurun selama beberapa jam. Sebaiknya lindungi diri anda dari hipotermia dan berada di tempat yang sesak.

Latihan: aspek moral

Selsema paling banyak adalah jangkitan SARS - virus. Pesakit semasa penyakit akut melepaskan virus ketika bersin, batuk, dengan keringat.

Latihan di gimnasium dalaman akan menimbulkan risiko jangkitan bagi semua orang yang berada di dalamnya: atlet, jurulatih dan kakitangan lain.

Nasihat - melakukan sukan dengan topeng cukup kontroversial - cukup selesa? Kemungkinan, lebih baik untuk ketinggalan kelas atau bersenam di rumah semasa SARS.

Cara menggabungkan selsema dan sukan?

Jangan atasi demam, kelemahan dan kesakitan yang teruk.
Kurangkan tempoh dan intensiti latihan.

Selsema di Kursus Steroid

Kandungan artikel:

  1. Semasa mengambil steroid
  2. Dalam bina badan
  3. Beban
  4. Rawatan

Dalam hidup, apa sahaja boleh berlaku dan penyakit semasa kursus anabolik tidak terkecuali. Ramai atlet berminat mengetahui apa yang harus dilakukan dalam kes ini. Ini adalah mengenai selesema semasa steroid dan bina badan secara umum, hari ini kita akan bercakap.

Steroid

Sekiranya anda jatuh sakit semasa kitaran steroid, maka tindakan selanjutnya bergantung pada kekuatan penyakit. Sekiranya ini demam dan atlet merasakan bahawa dalam beberapa hari dia akan berada dalam keadaan sempurna, maka anda boleh meneruskan kursus. Sekiranya semuanya lebih serius dan penyakit ini dapat berlarutan, maka lebih baik menghentikan perjalanannya.

Sekiranya kitaran selesai lebih awal, maka yang berikutnya juga dapat dimulakan lebih cepat dan mengimbangi semua kerugian di atasnya. Apabila badan anda pulih dari penyakit, anda boleh memulakan kitaran anabolik baru dengan selamat. Sekiranya anda tidak mengganggu kitaran dengan selesema atau selesema yang lama, maka anda hanya boleh mencederakan diri sendiri.

Sekiranya anda yakin bahawa pemulihan akan ditangguhkan atau perjalanannya panjang, maka anda harus mula mengambil gonadotropin atau sedikit dos testosteron, kira-kira 100 miligram selama seminggu akan cukup. Ia akan bermanfaat untuk sistem ketahanan badan anda..

Penggunaan dalam tempoh pemulihan selepas dos AAS selsema, sederhana atau lebih tinggi tidak masuk akal. Atlet mesti memutuskan sama ada dia akan pulih atau memulakan kitaran baru. Sekiranya dalam tempoh penyakit peratusan jisim otot tertentu hilang, maka anda akan cepat mengejar selepas pemulihan. Lebih baik menyelesaikan kursus lebih awal, dan setelah pemulihan, mulakan yang baru. Jika tidak, kerosakan pada jisim otot boleh menjadi lebih serius. Di samping itu, kerana sakit, anda tidak akan dapat berlatih, dan tanpa latihan, mengambil steroid tidak ada gunanya.

Selsema dalam bina badan

Perlu dinyatakan dengan segera bahawa jika selesema ringan, anda boleh terus berlatih dengan selamat, sama seperti anda tidak mengganggu kitaran steroid. Jika tidak, lebih baik pulih sepenuhnya dan selepas itu teruskan latihan dan kitaran. Antara simptom utama selesema pada kursus steroid, perlu diperhatikan:

  • Batuk;
  • Demam;
  • Kelemahan umum;
  • Hidung berair.

Harus diakui bahawa selesema dan selesema terutamanya bagi atlet adalah peristiwa yang sangat tidak menyenangkan. Sekiranya orang sederhana dapat dirawat dengan selamat, atlet mesti mematuhi rejimen. Penyakit ini melanggar perintah ini dan anda harus membuat penyesuaian terhadap kehidupan anda.

Semasa sakit, sekurang-kurangnya pada peringkat awal perkembangannya, pemakanan yang baik juga sukar. Setiap orang dalam hidupnya mengalami selsema lebih dari sekali. Atas sebab ini, tidak masuk akal untuk memberitahu bagaimana anda merasa lapar pada suhu tinggi. Proses latihan dalam tempoh ini sama sekali tidak. Oleh itu, kesimpulan berikut dapat dibuat: apabila selesema ringan, anda boleh terus bersenam dan tidak menghentikan kitaran AAS. Tetapi dengan penyakit yang serius, anda harus disembuhkan, selepas itu anda boleh memulakan latihan lagi dan memulakan kitaran baru.

Tekanan sejuk

Apabila selesema dalam perjalanan steroid dalam fasa aktif, maka tidak ada perbincangan mengenai usaha fizikal. Tubuh harus mengarahkan semua usaha untuk memerangi penyakit ini dan jika dalam tempoh ini anda meneruskan sesi latihan, anda boleh membahayakan kesihatan anda:

    Dalam tempoh ini, semasa kelas di dewan, sintesis kortisol akan dipercepat, dan otot anda hanya akan hancur.

  • Latihan memerlukan banyak tenaga, yang tidak anda miliki semasa sakit.

  • Sekiranya keadaan anda sangat buruk, maka semua perhatian harus diberikan kepada rawatan penyakit ini.

    Juga, setelah pulih, anda tidak dapat memberi badan dengan banyak beban. Anda perlu memasukkan rejimen latihan yang biasa dengan lancar. Untuk melakukan ini, pada pelajaran pertama, gunakan berat kerja separuh maksimum. Kemudian, dengan setiap latihan baru, tingkatkan beban sebanyak sepuluh peratus sehingga anda mencapai tahap biasa. Mengenai jumlah pendekatan dan pengulangan, mereka tidak boleh berubah.

    Sekiranya kesejahteraan anda bertambah buruk, tetapi akhirnya anda belum jatuh sakit, maka fokuslah pada perasaan anda. Sekiranya anda boleh pergi ke gim, lakukan latihan, tetapi kurangkan berat badan anda dengan separuh. Biarkan satu minggu dikhaskan untuk latihan yang mudah. Ini akan memberi kesan positif bukan hanya pada keadaan kesihatan umum, tetapi juga pada otot. Tetapi setelah pulih sepenuhnya, anda boleh kembali ke beban biasa dalam masa seminggu. Selepas penyakit serius, ia akan memakan masa lebih lama.

    Rawatan steroid untuk Steroid

    Selalunya selsema, orang mula merawat sendiri. Walau bagaimanapun, jika keadaan anda tidak bertambah baik dalam 3-5 hari, anda harus berjumpa doktor. Penyakit selesema dalam bina badan dirawat dengan cara yang sama seperti biasa. Sekiranya sejuk teruk, perlu menggunakan titisan khas, misalnya humer atau masin. Ini adalah persediaan ringan dan sekiranya tidak membantu, ubat yang lebih kuat diperlukan - semburan naso. Ini adalah alat yang kuat, tetapi harus diingat bahawa dengan penggunaan yang berpanjangan dapat menjadi ketagihan dan hanya memperlambat proses penyembuhan..

    Dengan batuk yang kuat, travil dan teh panas juga membantu, yang harus diminum sepanjang hari dan banyak. Sekiranya terdapat sakit di kerongkong, maka cubalah mengambil septolet atau tantum verde.

    Pada suhu tinggi, gunakan ubat antipiretik konvensional, misalnya, teraflu yang terkenal. Tetapi harus diingat bahawa perlu bertarung hanya dengan suhu tinggi, jika sudah melebihi 38 darjah. Pada suhu rendah, anda tidak boleh mengambil ubat antipiretik, membiarkan tubuh melawan virus dengan sendirinya.

    Ketahui lebih lanjut mengenai latihan semasa sakit dalam video ini:

    Mengapa anda tidak boleh bermain sukan semasa anda sakit?

    Dipaparkan: Menari

    Kunjungan ke sekolah tarian Zumba atau latihan tarian kardio, atau bahkan hanya menari lagu kegemaran anda semasa membersihkan rumah - boleh menjadi alat untuk mengurangkan tekanan. Sebenarnya, satu kajian mendapati bahawa orang yang baru saja mendengar muzik tarian selama 50 minit mempunyai kortisol kurang dan lebih banyak antibodi antimikroba, yang secara jelas menunjukkan peningkatan sistem imun mereka.

    Menari memungkinkan untuk berpeluh dengan baik, sementara tidak menyebabkan terlalu banyak tekanan pada sendi anda (atau memperburuk sakit kepala yang berkaitan dengan selesema). Anda juga boleh bergerak mengikut rentak anda sendiri: berehat pada hari-hari ketika anda tidak merasa 100 peratus dan hanya cuba menikmati pergerakannya.

    Jeda dalam sukan selepas sakit

    Berapa lama selepas selesema anda perlu menahan diri dari bermain sukan bergantung pada jenis dan perjalanan penyakit ini. Peraturan umum adalah: semakin rumit jangkitan, semakin lama jeda setelah pulih. Selepas selesema ringan dan selesema, anda boleh bersukan sejurus selepas merawat penyakit dan hilangnya gejala rhinorrhea..

    Sekiranya penyakit itu berlanjutan dengan peningkatan suhu, perlu menahan diri untuk tidak bersukan sekurang-kurangnya satu minggu. Walaupun simptomnya hilang (setelah minum ubat), sistem kekebalan tubuh tetap lemah, dan menjadi kesalahan untuk membebankannya.

    Walau apa pun, anda perlu meneruskan sukan bersukan secara beransur-ansur dan mulakan dengan latihan daya tahan ringan (berjoging), jika tidak, terdapat risiko tinggi untuk berulang penyakit..

    Bagaimana perasaan anda tentang latihan di kerusi goyang dengan kesejukan ringan?

    Denis Shabashkov

    Saya tidak tahu, sejujurnya mustahil untuk berlatih seperti itu, kerana memang ada komplikasi, tetapi kadang-kadang ketika saya mula sakit, setelah berlumba dengan baik, atau hanya bersukan, suhu pada waktu petang sangat buruk, sangat teruk, tetapi pada waktu pagi itu timun, mungkin tidak dalam sukan ini masalah berpeluh dengan baik, mungkin membantu, tetapi bukan untuk pepatah bahawa "akan keluar kemudian"

    Artemy of Antioch

    Adakah mungkin untuk berlatih untuk selesema?
    Satu kajian baru-baru ini yang dijalankan di bawah naungan American College of Sports Medicine menunjukkan bahawa senaman dengan gejala demam sejuk pada kadar sederhana tidak membahayakan kesihatan. Walaupun latihan kekuatan (bina badan atau angkat tenaga) memperburuk kadar pemulihan. Diakui secara meluas bahawa sukan dapat mengurangkan risiko demam, tetapi hingga sekarang tidak jelas bagaimana sukan dan selesema bergabung pada masa yang sama. Walau bagaimanapun, kebanyakan doktor bersetuju bahawa bermain sukan dapat memperburuk perjalanan penyakit katarak, walaupun dengan kesihatan yang baik dan gejala ringan.
    Sebagai peraturan, selesema menimpa setiap orang rata-rata 2-5 kali setahun, dan dalam jangka masa ia dapat mencapai 1-2 atau bahkan tiga minggu hingga pemulihan sepenuhnya. Ini menunjukkan bahawa walaupun selesema ringan dapat secara serius menghalang kemajuan dalam bina badan dan sukan lain.
    Semasa kajian itu, di bawah pengawasan Profesor dan Doktor Sains Perubatan Thomas G. Weidner, kira-kira 50 sukarelawan diuji di American University of Indiana, yang senarainya adalah sukarelawan pelajar, mereka disuntik dengan serum yang dijangkiti dan diperhatikan selama 10 hari berikutnya. Separuh dari mereka tidak melakukan latihan fizikal sepanjang penyakit ini, yang lain terus berlatih secara aktif..
    Kedua-dua kumpulan subjek mengalami tekanan harian: berlari dan bersenam di simulator. Setelah menyelesaikan kajian, para saintis mendapati bahawa kedua-dua kumpulan mempunyai kadar pemulihan yang sama, dari mana dapat disimpulkan bahawa aktiviti fizikal yang sederhana tidak mempengaruhi proses penyembuhan, keparahan gejala atau perkembangan komplikasi

    Penting untuk diperhatikan bahawa subjek yang menjalani latihan intensiti tinggi (yang sebenarnya disamakan dengan latihan bina badan biasa) mempunyai kadar pemulihan yang lebih rendah.
    Kaji kritikan
    Kajian ini menggunakan jenis virus selesema biasa, yang hampir tidak pernah menyebabkan komplikasi kesihatan. Namun, dalam kehidupan biasa, seseorang dijangkiti dengan pelbagai jenis virus yang boleh mempengaruhi tisu paru-paru, bronkus dan, yang paling penting, sistem kardiovaskular dan otot.
    Sebagai contoh, kadang-kadang selesema hampir mustahil untuk dibezakan dengan SARS ringan

    Sekiranya anda bersukan semasa selesema, walaupun anda merasa sihat dan hampir tidak mempunyai gejala selesema, anda menghadapi risiko komplikasi jantung yang serius, kerana virus selesema menyebabkan keradangan miokard. Latihan membawa kepada miokard yang berlebihan, dan perkembangan komplikasi yang tidak dapat dipulihkan adalah mungkin!
    Sebarang penyakit catarrhal (walaupun dalam bentuk ringan) membawa kepada penekanan proses anabolik pada otot dan mengaktifkan rembesan hormon katabolik kortisol, yang merosakkan otot. Latihan memperburuk proses katabolik, dan sekiranya terdapat anabolisme yang tertunda, anda tidak akan mendapat kesan positif dari latihan kekuatan, dan sebaliknya, latihan akan merosakkan otot anda.
    Kesimpulannya
    Sudah jelas bahawa selsema dan sukan tidak sesuai. Anda tidak akan mendapat hasil positif dari latihan di tengah penyakit. Jangan bersukan jika anda demam sehingga semua simptom penyakit itu hilang dan anda mula berasa seronok. Sekiranya penyakit itu teruk, perlu menahan diri dari latihan selama 3-4 hari tambahan, sehingga pemulihan sepenuhnya, untuk mengelakkan komplikasi dan pemusnahan otot.

    Adakah mungkin berjalan dengan sejuk

    Berjalan dan bersenam di udara segar sebagai langkah pencegahan adalah satu perkara, dan berusaha untuk menenangkan diri pada saat penyakit itu sudah menimpa anda sama sekali berbeza.

    Sebaik-baiknya, anda harus menunggu sehingga keadaan bertambah baik. Sementara itu, anda merasa sakit, anda hanya perlu membuka tingkap di rumah sekerap mungkin. Sekiranya di luar sejuk, selama 15 minit, sementara tingkapnya terbuka, orang yang sakit harus bersara ke bilik lain.

    Berjalan dengan selsema dibenarkan dengan syarat berikut:

    • suhu badan adalah normal;
    • tidak ada kelemahan, loya;
    • tidak ada batuk yang teruk;
    • di luar tidak ada angin, hujan, tidak sejuk.

    Pada masa yang sama, kurangkan beban sebanyak mungkin: jangan berlari, jangan berjalan cepat, kurangkan waktu berjalan hingga 20-30 minit. Sekiranya anda didiagnosis dengan selesema atau radang amandel, dan bukan jangkitan virus pernafasan akut yang sederhana, tunda perjalanan anda sehingga pemulihan sepenuhnya. Sebab: badan sangat lemah, dan jika anda membeku sekurang-kurangnya sedikit atau basah, daya tahan tubuh tidak dapat mengatasi virus atau bakteria, dan penyakit yang sudah mati dapat kembali.

    Dalam badan yang sihat - minda yang sihat, kata pepatah Rusia. Kami setuju dengan kebijaksanaan yang popular: hanya apabila anda merasa sihat dan kuat secara fizikal anda dapat menikmati semua faedah hidup dan memberikan bantuan kepada mereka yang memerlukannya. Tetapi, turun ke kelas, dengarkan isyarat yang dihantar oleh badan kepada anda: jika memerlukan rehat, anda mesti memberi peluang seperti itu. Hanya dengan itu pendidikan jasmani dan sukan akan mendapat faedah!

    Berjalan pada gejala pertama selesema

    Berita buruk: anda menerima "notis" pertama - anda mempunyai hidung berair dan sakit tekak. Berita baik: mereka boleh hilang secepat muncul. Kadang-kadang, untuk "mengisi semula sistem kekebalan tubuh", anda hanya perlu tidur nyenyak: tidur yang nyenyak memulihkan badan dengan sempurna.

    Rehat tempat tidur dan penolakan sukan dalam kes ini adalah pilihan. Dan sebaliknya: ada pendapat yang mengatakan bahawa berjalan dengan selesema melegakan kesesakan hidung dan mempercepat peredaran darah, dan berpeluh kuat mendorong penyingkiran toksin yang cepat yang meracuni tubuh semasa sakit. Dengan kata lain, latihan di udara segar membantu "membunuh" penyakit.

    Tidak ada bukti saintifik untuk teori ini. Tetapi kebanyakan pakar tetap menyokongnya: mereka menasihati mereka untuk menilai keadaan mereka dengan bantuan "peraturan leher". Analisis gejala dan sensasi. Sekiranya malaise mempengaruhi organ yang terletak di atas leher (hidung berair sedikit, sakit tekak sedikit) - anda boleh berlari.

    Pengecualiannya adalah sakit kepala dan sakit telinga, yang dapat menandakan penyakit berjangkit atau sinusitis yang serius..

    Tetapi anda perlu mengikuti "peraturan leher" dengan bijak. Berikut adalah peraturan asas untuk berlari dengan gejala selesema pertama:

    • Kurangkan jarak tempuh dan perlahankan langkah anda..
    • Selepas berlari, jangan berlama-lama di jalan agar tidak menyejukkan badan dan tidak membeku..
    • Hilangkan latihan berat badan dan lompat aktif.
    • 5-10 minit pertama akan menjadi petunjuk utama. Sekiranya anda merasa sama atau keadaannya bertambah baik - teruskan. Sekiranya rasa sakit semakin teruk - segera selesaikan latihan.

    Bagaimana untuk meneruskan latihan selepas selesema?

    Doktor tidak mengesyorkan kembali ke latihan sejurus selepas sakit. Dianjurkan untuk menunggu sekurang-kurangnya dua atau tiga hari, dan hanya selepas itu mula terlibat lagi. Ini menghilangkan risiko kambuh selsema, pulih sepenuhnya. Pada hari-hari pertama selepas penyakit, mereka terus mengambil sejumlah besar cecair dan vitamin hangat. Pemakanan yang betul memainkan peranan penting dalam menjaga dan memulihkan badan..

    Atlet yang berpengalaman tidak pernah mula berlatih dalam mod yang sama sebaik sahaja selesema. Pertama, latihan ringan dengan intensiti rendah dilakukan. Beban meningkat secara beransur-ansur, iaitu dari pelajaran ke pelajaran. Sekiranya anda mengabaikan tempoh peralihan seperti itu, mula berlatih mengikut program yang sama seperti sebelum penyakit ini, kemungkinan keletihan dan kambuh selesema biasa meningkat.

    Beberapa latihan pertama boleh dilakukan di rumah, dan bukan di gim. Cukup sekadar menimbang berat badan anda sendiri. Ini akan mengingatkan badan yang sedang beristirahat tentang perlunya perkembangan fizikal, dan akan mempersiapkan latihan yang lebih kompleks..

    Cadangan untuk sukan

    Bukan hanya aktiviti fizikal yang menguatkan fungsi imun. Agar badan pulih dan pulih lebih cepat, anda perlu mengikuti beberapa cadangan.

    • Dia tidak menolak untuk mengambil ubat. Dengan jangkitan virus, ubat antivirus mesti diambil, dengan jangkitan bakteria, antibiotik.
    • Jaga pemakanan yang betul. Semasa selsema, makanan harus lembut dan lembut. Hidangan pedas, pedas dan panas harus dibuang. Diet harus merangkumi bijirin, sup, daging dan ikan rebus, hidangan sayur dan buah, produk tenusu.
    • Mengudarakan bilik secara berkala dan melembapkan udara..
    • Sekiranya boleh, jangan keluar selama tiga hari. Tubuh perlu memberi masa untuk berehat dan pulih.
    • Sekiranya tidak ada suhu, prosedur pemanasan dapat dilakukan..
    • Sekiranya suhu dinaikkan, mandi dan mandi dilarang sama sekali. Ia cukup untuk disapu dengan air suam.

    Selsema banyak disebabkan oleh jangkitan virus. Apabila pesakit berada dalam tempoh akut, lebih baik melangkau senaman. Ini akan menjadi berbahaya bukan hanya untuk pesakit itu sendiri, tetapi juga bagi orang di sekelilingnya..

    Berolahraga di dalam rumah adalah berbahaya, kerana ketika bersin, batuk dan berkeringat, pasien menyebarkan virus. Oleh itu, semua yang akan berada berdekatan, kemungkinan akan jatuh sakit.

    Sekiranya sukar untuk meninggalkan sukan, lebih baik tidak menghadiri gim, tetapi mengadakan kelas di rumah.

    Bahaya tertentu adalah jangkitan influenza. Masalahnya ialah penyakit ini membawa kepada pelbagai komplikasi pada buah pinggang, jantung, otak. Semasa proses latihan, peredaran darah bertambah baik, semua sel diperkaya dengan oksigen. Tetapi jika seseorang dijangkiti, maka virus akan merebak ke seluruh badan. Sekiranya gejala pertama muncul, lebih baik berjumpa doktor.

    Selesema dan sukan

    Sekiranya dengan selesema biasa, sukan bukanlah kontraindikasi mutlak, maka dengan selesema, ia mesti dikecualikan. Walaupun influenza tergolong dalam jangkitan virus pernafasan akut, ia boleh menyebabkan komplikasi lebih kerap daripada penyakit lain dalam kumpulan ini, dan keadaan pesakit semasa penyakit ini lebih serius: kelemahan teruk, demam tinggi. Suhu di atas 37.5 ° C adalah kontraindikasi yang jelas untuk pendidikan jasmani, kerana boleh menyebabkan komplikasi.

    Selalunya, ginjal, paru-paru dan jantung menderita influenza, oleh itu, untuk mengelakkan kerosakan pada organ ini, para pakar dengan sebulat suara mengecualikan sukan dari kehidupan pesakit semasa sakit. Secara umum, dengan selesema, kepatuhan pada rehat tidur dianjurkan sekurang-kurangnya dalam 5 hari pertama dari permulaan penyakit sehingga tempoh akut berlalu, selepas itu anda boleh berjalan-jalan.

    Bersukan dengan SARS pada kanak-kanak

    Kanak-kanak dengan sebarang penyakit katarak, serta selepasnya, diberi pengecualian sekurang-kurangnya dua minggu dari pendidikan jasmani. Keadaan seperti itu bermaksud mencari anak di kelas pendidikan jasmani, tetapi tidak termasuk kelulusan standard. Istilah yang lebih tepat yang mana pelajar dikecualikan dari pendidikan jasmani bergantung pada jenis jangkitan katarrhal dan tahap keparahannya.

    Walaupun pulih, pelajar akan diperpanjang selama beberapa minggu lagi, kerana mereka perlu kembali ke kelas pendidikan jasmani secara beransur-ansur. Biasanya pada minggu pertama selepas penyakit ini, sukan di kelas pendidikan jasmani dibenarkan, tetapi hanya dalam bentuk beban yang sangat ringan. Sekiranya anak cepat letih dan merasa tidak berdaya, lebih baik melepaskannya dari pendidikan jasmani. Hanya sukan dengan selesema yang memerlukan terlalu banyak kekuatan dari seorang kanak-kanak di mana badannya semasa penyakit mereka benar-benar hilang, dan yang baru belum terkumpul.

    Sebaik-baiknya, kanak-kanak itu perlu dibebaskan dari sukan sekurang-kurangnya beberapa minggu, maka dia akan mempunyai masa untuk pulih sepenuhnya, dan sukan itu tidak akan membuatnya keletihan, tetapi kesenangan.

    Terapi senaman untuk jangkitan virus pernafasan akut

    Sekiranya pakar mengesyorkan untuk mengelakkan senaman fizikal semasa selesema, maka melakukan sedikit latihan adalah mungkin. Menurut beberapa laporan, orang yang melakukan senaman berkala cenderung tidak demam, tetapi walaupun ini berlaku, anda dapat melihat selsema mereka berlalu berkali-kali lebih cepat dan tidak terlalu terang.

    Ini tidak bermaksud bahawa anda perlu melakukan senaman setiap hari dan banyak, anda boleh bersenam tiga kali seminggu, dan ini akan mencukupi. Para penyelidik telah menunjukkan bahawa dengan selesema, anda dapat berjalan kaki setengah jam di udara segar setiap hari, yang akan memperkuat kekebalan tubuh dan menambah kekuatan untuk memusnahkan virus..

    Secara amnya, selepas selsema, sukan tidak digalakkan, walaupun anda boleh melakukan senaman pemanasan ringan setiap hari. Anak-anak, tentu saja, disarankan untuk dilindungi dari latihan fizikal, walaupun pada minggu-minggu pertama setelah penyakit yang lalu, itulah sebabnya mereka dikecualikan dari pelajaran pendidikan jasmani. Dan orang dewasa mesti membuat keputusan sendiri sama ada akan terlibat dalam latihan sukan atau tidak, dengan memberi tumpuan kepada kesejahteraan mereka.

    Hati-hati dan perhatikan kesihatan anda - pilih doktor yang sesuai untuk anda dan buat janji temu melalui telefon: 8 (499) 969-20-36 (untuk penduduk wilayah Moscow dan Moscow).

    Pencegahan selesema yang digabungkan dengan sukan

    Walaupun anda aktif dalam pendidikan jasmani dan sukan, jangan lupakan kaedah berikut untuk mencegah selesema:

    • Pastikan minum vitamin kira-kira sebulan sebelum bermulanya selsema - pada bulan Oktober dan April. Atas cadangan doktor, anda harus mengambil kompleks vitamin sekurang-kurangnya dua kali setahun - pada musim bunga dan musim luruh
    • Rehat dan tidur lena - ini akan mengurangkan risiko morbiditi
    • Ambil vitamin C dan glutamin seperti yang disyorkan oleh doktor anda, terutamanya sebelum wabak selesema bermusim.
    • Tingkatkan imuniti dengan ekstrak echinacea (melainkan jika anda mempunyai tekanan darah tinggi - echinacea akan meningkatkannya lebih banyak lagi).
    • Marah pada bila-bila masa sepanjang tahun, tetapi secara beransur-ansur.

    Cara pulih lebih cepat

    Sekiranya penyakit ringan diperhatikan dengan selesema, tetapi anda tidak mahu membatalkan aktiviti tersebut, maka penting untuk mematuhi beberapa cadangan. Pertama, beban mesti dikurangkan separuh

    Masa latihan hendaklah dikurangkan menjadi empat puluh minit. Juga, dalam proses latihan, pastikan minum cukup cecair. Tetapi air tidak boleh sejuk, agar tidak menimbulkan komplikasi tambahan.

    Sekiranya anda ingin pulih lebih cepat, lebih baik memilih latihan seperti berlari perlahan, aerobik langkah, meditasi, senaman regangan.

    Latihan seperti squats, bench bench, deadlift dan latihan lain yang memerlukan beban berat dan mengangkat berat. Sekiranya semasa aktiviti anda mengalami kemerosotan, berhenti bersenam dan berjumpa doktor.

    Sekiranya anda sudah pulih (biasanya memerlukan sekitar seminggu dengan selesema), anda boleh memulakan latihan dan memulakan latihan.

    Walau bagaimanapun, pertimbangkan perkara berikut:

    • Pakar tidak mengesyorkan melakukan senaman berat sebaik sahaja pulih - elakkan berat dan jarak jauh dengan beban kardio.
    • Mulakan dengan senaman ringan, kerana badan selepas penyakit ini belum tumbuh sepenuhnya - untuk ini diperlukan 7-10 hari.
    • Untuk mempercepat penguatan badan, jangan membebankannya, serta meningkatkan imuniti dan minum vitamin. Sekiranya anda berlebihan, ia boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan anda.
    • Selepas 1-2 minggu selepas pemulihan, anda boleh kembali ke beban sebelumnya. Tetapi lakukan secara beransur-ansur agar tidak mengganggu proses pemulihan.

    Adakah mungkin pergi ke gim semasa sakit (selsema)?

    Natalie

    Yana, jika tidak ada suhu, pastikan anda pergi! mobiliti mempunyai kesan positif terhadap pemulihan, ekspektoran yang baik (diuji)
    tetapi duduklah dengan suhu rumah supaya anda tidak mempunyai hati - terlalu banyak kerja..

    Alice

    pergi, atau anda akan berpeluh dan semuanya akan hilang dengan anda, atau kerongkong anda akan terasa lebih sakit, walau bagaimanapun, anda tidak akan tahu sama ada anda tidak turun

    pentadbir 0412

    dalam keadaan tidak! Saya pergi ke gim sendiri, saya pasti tahu bahawa ini tidak dapat dilakukan! Saya tahu kes yang berlaku dengan seorang pembina badan, dia pergi ke gim dan mula melakukan squats berat dengan barbel... hasilnya adalah polarisasi bahagian bawah kaki, jadi fikirkan =))

    Sergey Konakov

    pertama sekali, sangat berbahaya bagi anda untuk mengekalkan imej yang perlahan sehingga bakteria mencederakan badan sekecil mungkin; kedua, fikirkan tentang orang lain; penyakit lain boleh berkembang; jantung; ginjal; apa sahaja; panther menulis karut berhati-hati

    Tentukan sendiri: MUNGKIN, tk. badan menjadi panas, dan penyakit itu sendiri keluar, dan tubuh secara automatik bergerak dalam latihan, penyakit itu dikalahkan, atau TIDAK, kerana generalisasi jangkitan adalah mungkin, ingat bagaimana anda menderita selesema biasa, dan ada risiko anda mengalami jangkitan tropik tertentu yang menetap di ginjal (pielonefritis), sinus (sinusitis), jantung (penyakit jantung reumatik, miokarditis). Terdapat juga bahaya menyejukkan badan di jalan, terutama selepas mandi dan angin. Dan ada bahaya membuang semula orang lain. Anda seorang gadis yang pintar, hanya bertanya, jadi pilihlah

    Realiti dan Eksperimen Sejuk

    Eksperimen dengan pelajar - ini mesti diambil kira! - dijalankan dalam keadaan makmal ringan. Virus yang diperkenalkan olehnya tidak parah dan tidak menyebabkan gejala selesema yang sangat serius, seperti yang sering terjadi dalam kehidupan nyata. Tetapi mereka yang secara berkala menderita selsema harus mengetahui bahawa dalam kehidupan biasa seseorang menderita banyak jenis virus yang melawannya sistem kekebalan tubuh manusia sangat sukar..

    Selain itu, virus yang tidak dikenali dapat menyebabkan komplikasi serius: gangguan jantung, saluran darah, sistem pernafasan, ginjal, hati, menyebabkan keracunan seluruh tubuh, yang menyebabkan otot dan kepala yang tidak dapat disakitkan. Dan agak sukar untuk membezakan selesema dari selesema biasa, memilih rawatan yang tepat dan bahkan mengira tempoh dan intensiti aktiviti fizikal. Seorang doktor akan membantu anda dengan semua ini..

    Sekiranya anda sakit - jangan menyeksa diri sendiri, tetapi berehat lebih banyak, dan lakukan latihan yang boleh anda lakukan. Ini akan membantu anda pulih lebih cepat dan kemungkinan besar selesema anda akan segera kembali..

    Bagaimana cara menghilangkan batuk kering? Bagaimana merawat? Adakah mungkin melakukan joging ketika batuk.? Saya sedang menunggu jawapan yang mencukupi dari orang berpengetahuan?

    Milashka

    merawat: codelac (pertama untuk batuk kering selama 3-4 hari, kemudian untuk yang basah), tab synecode, stodal, atau mukaltin. dan sirap pertusin. lebih baik jangan masuk sukan semasa sakit, terutamanya berlari

    Alexander Filonenko

    batuk adalah penyebab banyak penyakit bukan sahaja sistem pernafasan, misalnya, permulaan bronkitis akut, radang paru-paru, trakeitis, dan juga jam. bronkitis, asma, batuk kering, barah, sarcoidosis, pneumosklerosis, pleurisy dan kegagalan jantung - ini bukan senarai lengkap penyakit, yang ditunjukkan oleh batuk kering. Langkah pertama untuk menyingkirkannya adalah dengan mengunjungi ahli terapi dan melakukan pemeriksaan sinar-X paru-paru. Hanya setelah diagnosis dibuat, anda boleh mendapatkan nasihat mengenai penghapusan simptom-simptom tertentu dari orang atau kaedah yang sangat tidak
    dan dengan sukan, lebih baik menunggu sedikit sebelum peperiksaan

    Berlari mengejar penyakit

    Lebih baik membincangkan permulaan latihan aktif setelah sakit dengan pelatih atau doktor yang menghadiri. Bersabar: tempoh penyesuaian akan sekurang-kurangnya 7-10 hari, dan pengembalian ke jadual latihan biasa akan berlaku secara beransur-ansur. Ia tidak boleh berlaku sebaliknya: ketika anda sakit, tubuh menggunakan seluruh kekuatannya untuk memerangi virus, sehingga beban kejutan segera setelah itu dapat membahayakan..

    Di samping itu, anda harus mempertimbangkan bahawa putus paksa hampir semua daya tahan memukul. Oleh itu, jarak dan laju sebelumnya tidak akan dapat dilakukan - mulakan dengan larian 20 minit yang mudah dan bergantian setiap 5-7 minit berlari dengan satu minit berjalan kaki.

    Secara beransur-ansur, waktu larian harus diturunkan menjadi setengah jam dengan selang berjalan seminit di tengah. Apabila anda sekali lagi dapat berlari tanpa jeda sepanjang 30 minit, masukkan segmen ini dengan pecutan 2-3 yang berlangsung dari 30 saat.

    Adakah wajar melakukan sukan semasa sakit

    Selalunya berlaku selsema atau selesema secara tiba-tiba mengetuk seseorang mengikut rentak latihan sukan. Dalam kes seperti itu, ada kekecewaan dan keinginan untuk melangkah lebih jauh, tetapi kebanyakan doktor bersetuju bahawa latihan semasa penyakit virus tidak berguna dan bahkan berbahaya.

    Arahan manual

    1. Penyakit yang paling biasa berlaku pada orang adalah penyakit virus pernafasan: selsema dan selesema. Walaupun terdapat keselamatan penyakit ini, disarankan untuk menghentikan semua aktiviti fizikal yang berat (latihan atau sukan) semasa mereka..

    Influenza dan SARS dicirikan oleh demam tinggi, sakit dan sakit badan dan organ dalaman. Tubuh sudah merasakan beban yang besar (suhu tinggi mempengaruhi keadaan jantung, saluran darah, organ dalaman), jadi peningkatannya dengan senaman fizikal akan melemahkan badan lebih banyak lagi. Di mana-mana tahap selesema, aktiviti fizikal harus dikurangkan minimum, tidak hanya melatih, tetapi juga hampir semua aktiviti fizikal. Jika tidak, mungkin terdapat komplikasi pada jantung, ginjal, paru-paru, yang akan lebih sukar disingkirkan daripada penyakit virus itu sendiri.

  • Selsema, pada amnya, tidak membawa akibat yang berbahaya. Anda boleh bersukan di mana-mana peringkat penyakit, jika tidak ada suhu dan ketidakselesaan di badan (kecuali hidung berair). Atlet profesional mempunyai prinsip pemisahan: jika rasa tidak selesa dirasakan di atas leher, anda boleh berlatih, jika lebih rendah - ke seluruh badan - maka anda harus berhenti latihan sehingga pulih.
  • Jangan lupa bahawa melakukan gimnastik semasa wabak boleh menjangkiti orang lain, kerana gimnasium sering tidak berventilasi selepas kelas dan jangkitan dijangkiti ke persekitaran yang lembap, hangat dan selesa..
  • Dengan peningkatan penyakit kronik, seseorang tidak dapat berlatih secara kategoris. Bersenam pada masa ini dapat memperburuk masalah kesihatan (terutama yang berlaku pada penyakit paru-paru dan sistem kardiovaskular). Adalah perlu untuk menunggu peningkatan keadaan badan dan hanya kemudian memulakan kelas berdasarkan prinsip "dari kecil ke besar", secara beransur-ansur meningkatkan beban pada badan. Prinsip yang sama berlaku semasa pemulihan pasca operasi (masa pemulihan bergantung pada kerumitan operasi, lebih baik memulakan latihan setelah mendapat izin dari doktor yang hadir).
  • Lebih baik memulakan latihan setelah penyakit dipindahkan secara beransur-ansur, tanpa membuat sentakan tajam. Selepas selesema, anda boleh memulakan latihan pada hari pemulihan 5-7, setelah selesema lebih baik mengesan 1-2 minggu lagi, tidak kurang. Aktiviti fizikal pada masa ini paling baik ditunjukkan dengan berjalan kaki, berbasikal, berenang dengan tenang. Tidak disarankan untuk segera mencuba “mengejar” rakan sepasukan.
  • Keperluan Latihan Sejuk

    Pertama sekali, sekiranya berlaku latihan selsema, adalah mustahak untuk mengelakkan hipotermia di bawah penyaman udara. Sebilangan besar gim menyejukkan udara walaupun pada musim sejuk - dengan berpeluh dan terperangkap dalam aliran udara sejuk, anda dapat memperburuk keadaan anda dengan ketara

    Peraturan kedua latihan untuk selesema berkaitan dengan fakta yang sama - jangan berpeluh.

    Latihan mesti cukup mudah dan tidak melebihi zon kardio nadi pada 120-130 denyutan seminit. Dengan kata mudah, anda tidak boleh membiarkan diri anda berpeluh. Di samping itu, disarankan untuk mengurangkan jumlah aktiviti fizikal minimum - pasti tidak melebihi ambang 40-45 minit.

    Cara melatih selesema:

    • Cuba jangan menyebarkan jangkitan.
    • Tidak dibenarkan berpeluh dan selsema
    • Kurangkan intensiti dan tempoh latihan anda.

    Selsema akibat terlalu banyak latihan

    Kami juga memperhatikan bahawa salah satu gejala latihan berlebihan adalah peningkatan hormon kortisol secara kronik. Hormon ini hanya disebut "hormon stres" secara kondisional - pada hakikatnya, ia bertanggungjawab terutamanya untuk sistem kekebalan tubuh, metabolisme karbohidrat dan pemeliharaan kompleks sumber tenaga badan..

    Peningkatan kortisol tidak hanya melemahkan kemampuan sistem imun untuk melawan jangkitan dan meningkatkan masa pemulihan otot, tetapi juga meningkatkan tahap keradangan keseluruhan pada tisu. Gejala kortisol yang meningkat secara kronik (dan terlalu banyak latihan) mungkin menyerupai gejala selesema ringan.

    Kesan negatif latihan

    Mengelirukan gejala latihan berlebihan (termasuk keletihan berterusan, ketidakselesaan di kerongkong) dengan gejala selesema ringan dan pergi bersenam, anda hanya memperburuk keadaan, meningkatkan tahap kortisol lebih banyak lagi. Hasilnya akan menjadi penurunan imuniti dan peningkatan risiko terkena selesema ini..

    Sebaliknya, walaupun anda mengalami selesema yang ringan tanpa komplikasi, ini menyebabkan peningkatan kadar kortisol - walaupun anda tidak terluka, tetapi anda tidak dapat memperoleh kesan positif dari latihan. Sebenarnya, dengan kortisol yang tinggi tidak ada pertumbuhan penunjuk kekuatan, atau pertumbuhan otot.

    Selesema atau sejuk?

    Pada peringkat awal penyakit, gejala selesema dapat dikelirukan dengan gejala selesema ringan atau jangkitan virus pernafasan akut (SARS) yang lain. Adalah mungkin untuk memahami bahawa anda mendapat selesema hanya pada hari ketiga, ketika suhu badan meningkat dengan mendadak, menggigil, sakit badan dan sakit otot tertentu muncul.

    Setelah membuat keputusan untuk menjalani latihan di negeri ini, anda akan melakukan suntikan dua kali ganda terhadap sistem ketahanan badan anda - selain fakta bahawa dia sudah menghadapi masalah jangkitan, dia harus mengalami tekanan yang disebabkan oleh latihan kekuatan atau kardio. Hasilnya hanya akan memburukkan lagi gejala penyakit ini. Belum lagi bahawa anda berisiko menjangkiti orang lain.

    Sukan untuk selsema: cadangan akhir

    Di satu pihak, kajian saintifik menunjukkan bahawa latihan fizikal sederhana tidak memperburuk perjalanan SARS sejuk atau paru-paru. Sebaliknya, kajian ini menunjukkan bahawa selesema memberi kesan negatif kepada kedua-dua petunjuk kekuatan dan keseluruhan hasil latihan - iaitu, dengan selesema, anda tidak dapat menurunkan berat badan atau membina otot.

    Pada masa yang sama, untuk jangkitan dan selesema yang teruk, senaman apa pun tidak disyorkan - namun, dalam 2-3 hari pertama, gejala selesema penuh dapat dikelirukan dengan gejala selesema ringan. Hasil latihan aktif dalam kes ini hanya akan menyebabkan kemerosotan kesejahteraan dan peningkatan risiko komplikasi.

    Pergi ke gim dengan selesema hanya dibenarkan jika anda yakin bahawa anda mempunyai jangkitan ringan yang nyata dalam bentuk pasif, dan bukan selesema. Latihan sendiri mesti pendek, dan degupan jantung tidak boleh melebihi 120-130 denyutan seminit - anda semestinya tidak membiarkan diri anda berpeluh. Namun, anda perlu ingat tentang orang lain, yang anda boleh menjangkiti.

    1. Kesan latihan latihan terhadap keparahan dan jangka masa penyakit pernafasan atas virus, sumber

    Berlatih semasa selesema - mengapa mereka berbahaya? Adakah sukan boleh diterima untuk selesema??,

    Anda perlu mengaktifkan JavaScript untuk memilih.

    Bilakah dan cara terbaik untuk memulakan latihan

    Walaupun selepas pulih, mereka tidak kembali ke sukan. Tubuh akan memerlukan masa untuk menyesuaikan diri. Kira-kira 7 hari pertama selepas pindaan, anda perlu memuatkan separuh kekuatan.

    Pada tanda-tanda keletihan pertama, latihan berhenti, beri badan beberapa minit untuk berehat. Sekiranya semasa kelas penyakit telah kembali, lebih baik menangguhkan latihan. Aktiviti fizikal memerlukan kos tambahan dari badan:

    Dan setelah selesema, mereka sudah kekurangan. Atas sebab ini, tidak ada salahnya berunding dengan doktor dan jurulatih anda. Dia akan dapat mengembangkan program latihan individu..

    Dalam tempoh pemulihan, anda perlu mengambil kompleks vitamin dan minum banyak cecair. Semasa pelajaran, minuman suam ditunjukkan setiap 15 minit..

    Kita tidak boleh melupakan kualiti, rehat yang baik, tidur. Masih ditunjukkan yoga dengan selsema. Ini akan membantu melancarkan fungsi pelindung sejagat badan. Penggemar yoga yang canggih boleh menggunakan papan kuku dalam tempoh ini. Selepas 5 minit prosedur berlaku:

    • bekalan darah bertambah baik;
    • pengaktifan imuniti, sistem hormon.

    Oleh itu, yoga dengan selsema tidak dapat diganti.

    Oleh kerana selepas latihan fizikal yang berat di gim, kelas kecergasan, kekebalan menurun selama beberapa jam, anda harus melindungi diri dari:

    • penurunan suhu udara;
    • tempat yang sesak.

    Anda boleh mula mengikuti latihan yang biasa dari kolam. Senang berenang dengan perlahan. Ini menguatkan pertahanan imun..