Semasa selesema, pada hampir setiap orang, rhinitis terbentuk di latar belakang penyakit, yang menyumbang kepada kemunculan komplikasi yang tidak menyenangkan dalam bentuk kehilangan rasa dan bau. Pada pesakit dengan manifestasi yang serupa, kerengsaan muncul, kerana fungsi tubuh sepenuhnya terganggu dan kehidupan biasa kehilangan warnanya. Untuk menentukan sebab-sebab komplikasi ini dan bertindak balas pada waktunya, anda mesti terlebih dahulu memahami proses sensasi.

Mekanisme reaksi penciuman - mengapa bau boleh hilang semasa sakit

Kawasan khas yang bertanggungjawab untuk proses penciuman terletak di bahagian atas rongga hidung dan strukturnya berbeza dengan ketara dari ciri membran mukus struktur rongga hidung. Sensitiviti kawasan penciuman pada setiap individu adalah individu semata-mata, jadi kita sama sekali menentukan daya tahan bau dan nota aroma yang halus. Reseptor khas, melalui impuls, menghantar isyarat yang mencirikan molekul ke otak menggunakan gentian saraf yang sangat sensitif. Otak kita menganalisis dan menentukan maklumat mengenai aroma, bau dikenal pasti secara automatik, dan aroma baru, sehingga kini tidak diketahui, disimpan dalam ingatan untuk penghafalan lebih lanjut..

Mekanisme penentuan rasa

Bahasa manusia adalah bidang tertentu dari selera terkecil, yang bertanggungjawab untuk menganalisis objek untuk kehadiran salah satu perasaan penting yang paling penting - rasa. Proses pengenalpastian yang begitu rumit berlaku kerana papillae kecil yang dapat dilihat dengan mata kasar di permukaan lidah. Kursus biologi sekolah lain memberitahu bahawa bahasa mempunyai beberapa bidang, yang masing-masing bertanggungjawab untuk mengenali hanya satu daripada empat kemungkinan rasa..

Memahami mekanisme untuk menentukan sensasi rasa dan penciuman akan membantu mengenal pasti punca utama gangguan persepsi. Kemunculan penyimpangan dalam fungsi normal organ rasa dan bau menunjukkan kerosakan dan memerlukan rawatan segera.

Pengezonan bahasa

  1. Hanya hujung yang bertanggungjawab untuk mengenali rasa manis dari seluruh permukaan organ ini, tidak ada zon lain untuk tindakan ini.
  2. Sedikit lebih jauh, pada bahagian-bahagian yang terletak di sisi, terdapat reseptor, yang mana kita menentukan makanan masin.
  3. Di sebalik kawasan selera asin adalah bahagian lidah sisi, yang diperlukan untuk mengenal pasti rasa berasid.
  4. Akar lidah, atau lebih tepatnya, reseptor yang terletak di atasnya, bertanggungjawab untuk mengenali kepahitan - rasa keempat yang dapat dirasakan oleh tubuh kita.

Rangkaian produk dan hidangan dunia yang sangat kompleks dan rumit ini terbentuk dengan mencampurkan hanya empat rasa. Setiap orang merasakan rasa makanan yang sama dengan cara yang sama sekali berbeza. Terdapat pengecualian dari peraturan - ini adalah orang yang mempunyai rasa dan sensasi penciuman yang sangat halus..

Kajian terbaru dalam bidang mengkaji kepekaan manusia telah mengesahkan penurunan ketara dalam kepekaan rasa dan reseptor penciuman dari masa ke masa dan peningkatan usia manusia. Proses ini terutama berkaitan dengan penuaan dan kemerosotan semua organ yang tidak dapat dielakkan, tetapi kemungkinan komplikasi akibat penyakit, salah satunya akan menjadi selesema biasa, tidak dikesampingkan..

Untuk menentukan punca pelanggaran proses rasa, anda perlu mengetahui bahagian mana yang bertanggungjawab untuk dikenali. Ini akan membantu mengenal pasti sifat penyakit ini..

Mengapa bau dan rasa hilang

Selalunya orang yang menghidap selsema, terutama pada musim yang memburuk, mencatat pelanggaran proses penciuman dan rasa di dalam badan. Kurangnya pengetahuan asas mengenai fenomena ini amat menakutkan bagi banyak pihak. Oleh itu, sebelum menggunakan terapi, perlu menangani sebab-sebabnya:

  • Pada manifestasi selesema pertama, sinus mengaktifkan pengeluaran aktif lendir khas, yang tujuannya adalah untuk memerangi malaise, mencegah jangkitan masuk ke dalam badan. Malangnya, dia tidak berjaya dalam semua perkara. Dalam kes selesema biasa, edema membran mukus secara langsung menyekat kawasan bau. Selepas langkah-langkah terapeutik, mukosa hidung dinormalisasi, dan kawasan penciuman mengembalikan tujuan fungsinya..
  • Titisan yang terkenal untuk rawatan selesema mempunyai kesan yang agak negatif terhadap proses persepsi penciuman yang kompleks. Kesan ubat ini berdasarkan pada kesan vasokonstriktor, oleh itu, penggunaan yang berterusan dan tidak terkawal menyebabkan disfungsi dinding otot saluran. Sebenarnya, mereka berhenti melakukan aktiviti fungsinya, sehingga edema mukosa tidak hilang lama setelah pulih. Kebanyakan orang naif percaya bahawa kesan ubat-ubatan tersebut benar-benar selamat, walaupun syarikat farmaseutikal sering memberi amaran mengenai kesan yang serupa..
  • Salah satu penyebab gangguan penciuman biasa adalah rhinitis alergi. Prinsip operasi serupa dengan yang sebelumnya: pembengkakan mukosa, tetapi pendedahan biasa kepada alergen tidak hilang tanpa jejak. Mematikan fungsi bau, tubuh melancarkan semua kekuatannya untuk melawan rangsangan.
  • Gangguan dalam persepsi rasa dan bau boleh dicetuskan oleh kerosakan mekanikal pada mukosa hidung dan faring.
  • Penyebab gangguan bau yang paling serius adalah beberapa gangguan sistem saraf pusat. Dalam kes ini, apabila tanda-tanda pertama penyakit tersebut muncul, perlu menjalani pemeriksaan.

Untuk gangguan saraf, manifestasi beberapa jenis kehilangan sensasi adalah ciri:

  1. Anosmia. Gangguan ini dicirikan oleh kehilangan sensitiviti sepenuhnya kawasan penciuman. Penyebabnya mungkin komplikasi selepas influenza dan SARS atau strok, serta gangguan sistem saraf pusat.
  2. Cacosmia. Ini adalah persepsi bau yang sesat. Ini dicirikan oleh penerimaan maklumat yang tidak betul. Penyebab yang paling biasa dari jenis penampilan ini adalah pembentukan tumor di kawasan penciuman.
  3. Hyposmia. Ia dicirikan oleh pelanggaran kepekaan dan persepsi bau. Gejala ini muncul selepas hidung berair dan selsema. Selalunya gangguan yang serupa diperhatikan pada orang dengan penyakit kronik nasofaring..

Tidak diragukan lagi, perlu untuk mengenal pasti penyebab pelanggaran untuk membuat gambaran umum dan menetapkan rawatan. Hari ini, pakar mengetahui banyak faktor, dan untuk setiap kes individu ada kaedah terapi.

Cara mengembalikan rasa dan persepsi penciuman

Hanya seorang profesional perubatan yang tahu betul bagaimana merawat pelanggaran bau dan persepsi rasa. Dialah yang akan menentukan penyebab komplikasi dan menetapkan terapi yang berkesan. Pengubatan sendiri boleh memburukkan keadaan dan melambatkan pemulihan. Sudah tentu, pilihan antara ubat tradisional dan ubat tetap ada pada pesakit, tetapi persetujuan kaedahnya harus dilakukan oleh pakar.

Rawatan ubat

Syarikat farmaseutikal yang tidak terkira banyak hari ini menghadirkan pelbagai jenis ubat yang dapat mengembalikan rasa dan bau mereka..

Terapi penciuman

Bergantung pada punca pelanggaran proses penciuman, doktor akan menetapkan ubat-ubatan tertentu yang menyumbang kepada pemulihan. Selalunya ditetapkan:

  • Naphazoline (naphthyzine).
  • Oxymethazoline (Nazol).
  • Xylometazoline (Galazolin).
  • Tramazolin (Lazolvan Reno).

Semua ubat ini tergolong dalam vasokonstriktor, terima kasih kepada mereka, edema mukosa hidung dihilangkan. Permohonan tidak boleh ditangguhkan selama lebih dari 7 hari, kerana ketagihan dan hilang keberkesanannya. Jika tidak, rhinitis ubat boleh berkembang, memperburuk keadaan..

Sekiranya berlaku alahan, gangguan penciuman ditetapkan antihistamin, dalam keadaan yang lebih sukar, kortikosteroid:

  • Chloropyramine (Suprastin).
  • Loratadine (Claritin).
  • Erius (Eden).
  • Telfast.
  • Ketotifen.
  • Nazonex.

Terapi Gustatory

Sekiranya berlaku pelanggaran persepsi rasa, adalah mustahak untuk pergi ke hospital. Rawatan harus diterima hanya setelah mengenal pasti penyebab gangguan tersebut. Ubat berikut boleh diresepkan:

  • Hyposalix - air liur tiruan.
  • Erythromycin diresepkan jika bakteria dan virus adalah penyebabnya..
  • Captopril.
  • Methicillin diberikan secara intramuskular.
  • Ampisilin.

Penggunaan ubat hanya dapat dilakukan sekiranya diresepkan oleh pakar. Pengubatan sendiri boleh memburukkan keadaan dan mengakibatkan komplikasi..

Terapi dengan ubat-ubatan rakyat untuk kehilangan bau dan rasa

Sebilangan besar orang lebih suka menggunakan ubat tradisional. Keutamaan ini disebabkan oleh ketakutan meracuni badan dengan bahan kimia. Walau apa pun, pencinta alat improvisasi harus berunding dengan pakar.

Rawatan penciuman sekiranya kesesakan hidung pada jangkitan virus pernafasan akut

Dalam soal memulihkan deria bau, banyak yang dipandu oleh resipi yang telah membuktikan keberkesanannya sejak zaman kuno. Yang paling berkesan adalah:

  • Penyedutan. Sudah tentu kaedah ini berkesan dan sering digunakan. Oleh itu, adalah kebiasaan menggunakan kentang rebus tradisional, decoctions of chamomile, coltsfoot, sage dengan penambahan minyak pati
  • Lap kapas yang direndam. Sebagai bahan mentah gunakan: madu cair, jus aloe atau Kalanchoe, dicairkan dengan air dalam nisbah 1: 1, propolis dengan mentega
  • Turun. Alternatif untuk penurunan farmasi adalah campuran minyak kapur barus dan minyak mentol dalam nisbah 1: 1, tanamkan 3 kali sehari.
  • Membilas. Untuk prosedur ini, gunakan decoctions chamomile, coltsfoot, sage.

Rawatan rasa

Untuk memulihkan sensasi rasa sering gunakan:

  • Penyedutan. Dilakukan dengan decoctions of fee dan ramuan herba chamomile, sage, coltsfoot
  • Minum. Larutkan madu dalam susu suam dan minum beberapa kali sehari..

Perubatan tradisional mempunyai beberapa kelebihan, kerana banyak orang membuat pilihan untuk mereka. Resipi sedemikian tidak beracun dan mempunyai kesan yang sangat baik, terbukti selama beberapa dekad..

Cara merawat tonsilitis di rumah baca di sini.

Video

Video ini akan memberitahu anda bagaimana memulihkan deria penciuman anda selepas selesema..

penemuan

Pelanggaran rasa dan bau dalam kebanyakan kes adalah komplikasi penyakit berjangkit, tetapi boleh berlaku dengan penggunaan ubat yang berpanjangan. Untuk pemulihan awal pelanggaran, perlu untuk mengenal pasti penyebabnya, untuk tujuan ini perlu meminta pertolongan dari institusi perubatan. Pakar akan menetapkan terapi yang cekap dan berkesan. Sudah tentu, pilihan kaedah rawatan berdasarkan farmaseutikal atau perubatan tradisional akan bergantung pada pilihan peribadi. Perkara utama adalah memilih alat yang terbukti.

Bau dan rasa hilang

Wangian dan sensasi rasa adalah bahagian harian kehidupan kita. Tanpa mereka, kita tidak dapat menikmati makanan dan bau kegemaran sepenuhnya, yang menyebabkan ketidaknyamanan yang serius dan menghilangkan kegembiraan hidup. Oleh itu, banyak orang panik apabila mereka tiba-tiba mendapati bahawa minyak wangi, bunga, barang, kopi atau teh kegemaran mereka "tidak berbau".

Bau dan rasa saling berkaitan. Sel penciuman terletak di bahagian atas rongga hidung, strukturnya berbeza dengan sel selebihnya mukosa hidung. Sel-sel epitelium ini merasakan bau dan menyebarkannya melalui serat saraf ke otak..

Rasa dirasakan oleh papila lidah dan juga disebarkan ke otak, di mana sensasi bau dan rasa bergabung untuk mengenali dan menilai maklumat yang diterima. Beberapa sensasi rasa juga dapat ditentukan tanpa penyertaan bau, misalnya rasa manis, masin, masam dan pahit. Tetapi maklumat yang lebih kompleks, seperti rasa strawberi, memerlukan analisis bau dan rasa. Atas sebab ini, setelah mengetahui kehilangan bau, orang sering menyedari bahawa makanan juga menjadi tidak sedap dan segar..

Penyebab kehilangan bau yang paling biasa adalah:

1. Kecederaan kepala. Dalam kemalangan kereta, lebam dan sakit kepala, saraf penciuman yang berasal dari rongga hidung dan terletak di tulang etmoid tengkorak terkoyak dan ini menyebabkan kehilangan bau dan rasa yang tidak dapat dipulihkan. Keretakan dan kerosakan pada septum hidung juga boleh menyebabkan gangguan bau. Sel sensitif bau juga boleh rosak akibat terapi radiasi dalam rawatan tumor malignan, mikrostroke, polyneuropathies pada diabetes mellitus, multiple sclerosis dan perubahan berkaitan usia yang lain.

2. Keradangan mukosa hidung. Selalunya, kehilangan bau berlaku selepas selesema, selesema dan penyakit virus lain. Pada masa penyakit ini, disebabkan oleh hidung berair, mukosa hidung membengkak, akibatnya fungsi sel penciuman terganggu. Dalam kebanyakan kes, dalam seminggu setelah pemulihan, persepsi bau dan rasa dipulihkan tanpa rawatan khas, jika ini tidak berlaku, ini menunjukkan bahawa keradangan mukosa hidung telah menjadi kronik dan kehilangan bau memerlukan rawatan khas di bawah pengawasan doktor profesional.

3. Alahan. Kadang-kadang penyebab kehilangan bau adalah edema alergi pada rongga hidung.
Rinitis alergi kronik memerlukan rawatan yang kompleks dengan antihistamin dan kortikosteroid hidung tempatan, yang harus diresepkan oleh doktor.

4. Polip di hidung. Sekiranya terdapat polip di hidung, hanya pembedahan yang membuangnya yang akan membantu memulihkan deria bau, pakar otolaryngolog mengarahkan operasi ini.

5. Depresi, demensia dan gangguan saraf yang lain. Sekiranya deria bau telah hilang setelah tekanan, maka untuk mengatasi penyakit ini, anda perlu menghubungi pakar neurologi. Gangguan dan pengalaman saraf yang dilancarkan menyebabkan gangguan fungsi semua sel saraf, yang menjadi sebab hilangnya deria bau dan rasa. Orang tua dengan demensia juga mengadu kekurangan selera makan, bau dan rasa..

6. Merokok, alkohol dan dadah. Kehilangan persepsi bau dan rasa mungkin disebabkan oleh merokok, minum alkohol dan dadah. Mulut kering yang berlebihan dan pendedahan yang berpanjangan kepada bahan berbahaya yang terkandung dalam tembakau, alkohol dan nikotin menyebabkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada rongga hidung dan selera lidah, dan akibatnya, kehilangan bau dan rasa.

Sekiranya deria bau hilang setelah selesema yang teruk dan tidak pulih selepas 5-7 hari, pastikan untuk menghubungi pakar yang berkelayakan dan tentukan punca sebenar masalah. Dalam 60% kes, deria penciuman dipulihkan setelah penubuhan agen penyebab keradangan mukosa hidung dan terapi yang tepat. Pada masa yang sama, ubat antivirus (Remantalin, Relen) dan pembilasan hidung dengan garam diresepkan untuk merawat rhinitis virus. Rinitis bakteria memerlukan rawatan dengan antibiotik kumpulan Penisilin, Macrolides dan Cephalospirins, dengan rinitis alergi, antihistamin diresepkan - Suprastin, Claritin dan Zirtek.

Bersama dengan ubat-ubatan utama, sekiranya hilang bau, adalah berguna untuk membilas hidung dengan persediaan garam atau farmasi seperti Aqualor, Aquamaris, Naphthyzin, Sanorin, dll. Walau bagaimanapun, mustahil untuk menggunakan titisan vasodilator lebih dari tiga kali sehari dan lima hari berturut-turut, dengan penggunaan yang kerap dan berpanjangan, ketagihan dan pembengkakan pada mukosa hidung hanya dapat meningkat.

Penyedutan dengan minyak pati, pancuran mandian air panas dan minuman suam membantu memudahkan pernafasan dengan hidung berair dan mengembalikan deria bau. Menghirup wap air dengan minyak pati kayu putih, cemara, sitrus, mentol dan pudina memberikan kelegaan cepat dari kesesakan hidung dan kehilangan bau. Teh panas dengan lemon dan raspberi juga mempercepat pemulihan dari selesema.

Ubat tradisional sekiranya kehilangan bau menawarkan memasak dan minum selama tiga hari rebusan bawang putih. Adalah disyorkan untuk memasaknya mengikut resipi: kupas 4 ulas bawang putih, potong dan masukkan ke dalam periuk, tuangkan 200 ml air panas ke dalamnya dan rebus selama 2-3 minit. Kemudian matikan api, tambahkan secubit garam ke dalam kuahnya, campurkan dan minum hingga panas. Setelah tiga hari menggunakan kaldu bawang putih, deria bau dan rasa harus dipulihkan.

- Kembali ke jadual kandungan bahagian otolaryngology

Mengapa pesakit coronavirus mungkin kehilangan deria penciuman?

Pandemi coronavirus telah muncul dengan sungguh-sungguh di seluruh dunia, dan sekarang, dengan kenaikan suhu sedikit, kemunculan kesesakan hidung dan sakit tekak, doktor dengan yakin mengesyorkan untuk melakukan ujian virus yang menakutkan banyak orang. Adakah gejala coronavirus sangat serupa dengan selesema biasa, anda bertanya? Pada pandangan pertama, ini betul-betul begitu, bagaimanapun, para pakar telah mengenal pasti satu lagi ciri khas penyakit ini - kehilangan bau. Kemunculan gejala ini pada orang muda mungkin menunjukkan apa yang disebut "kereta tersembunyi" dari coronavirus, walaupun ada manifestasi penyakit lain yang sama sekali tidak ada. Jadi bagaimana kehilangan bau dikaitkan dengan jangkitan yang telah mempengaruhi ratusan ribu orang di planet kita?

Coronavirus sering berlaku dalam bentuk ringan, tetapi walaupun dalam kes ini, ia mungkin disertai dengan gejala yang sangat pelik

Bentuk coronavirus terpendam

Jangkitan coronavirus yang terkenal di dunia semakin merebak ke seluruh dunia setiap hari. Sekiranya sebelum ini kita bercakap mengenai virus itu sendiri dan asal misteri di suatu tempat di wilayah China yang jauh, sekarang kita sudah menulis mengenai kepanikan dan histeria besar-besaran di seluruh dunia, memaksa penduduk negara maju untuk membeli kertas tandas secara besar-besaran. Walaupun orang berusaha untuk berkongsi sumber penting seperti itu, saintis terus menemui semakin banyak sifat baru COVID-19, beberapa di antaranya mungkin kelihatan aneh dan tidak biasa.

Kehilangan bau boleh menjadi salah satu gejala coronavirus.

Telah diketahui bahawa data baru yang telah diperoleh dari doktor Britain dapat mempengaruhi kesedaran orang ramai mengenai jangkitan coronavirus. Faktanya adalah bahawa menurut hasil data yang dikumpulkan dari Korea Selatan, China dan Itali, sekitar 33% pesakit mencatat kehilangan bau sepenuhnya, atau merasakan penurunan yang ketara. Kehilangan bau atau anosmia dicirikan oleh kehilangan sepenuhnya deria bau. Lebih-lebih lagi, kehilangan bau dan rasa dapat terjadi walaupun pada orang yang tidak mempunyai gejala utama jangkitan koronavirus: suhu dan batuk.

Sekiranya anda tiba-tiba berhenti berbau dan mencium, maka anda masih boleh menafsirkannya sebentar. Walau bagaimanapun, kehilangan bau mungkin bukan akibat yang paling tidak menyenangkan dari jangkitan virus, kerana tidak mengetahui keupayaan berbahaya untuk bersembunyi di dalam sel-sel organisma dengan imuniti yang kuat, anda boleh menjadi pengedar aktif coronavirus "jahat" ini, dari mana seluruh dunia panik dan, tentu saja, bukan tanpa sebab.

Apa yang disebut "kereta tersembunyi" virus, yang mungkin anda dan doktor anda tidak sedari, harus dipersalahkan. Oleh itu, tanpa berbau kopi pada waktu pagi, anda tidak mungkin akan mengikuti ujian COVID-19 atau menjalani mod pengasingan diri. Portal terkenal Bussinessinsider.com menunjukkan bahawa bentuk penyebaran jangkitan koronavirus yang "terpendam" dapat memainkan jenaka kejam dalam penyebaran virus yang cepat di seluruh dunia.

Sekarang kita berada di Google News! Anda boleh mendapatkan semua berita terkini dari dunia sains popular di saluran kami dari agregator berita paling terkenal di dunia.

Sebilangan saintis yakin bahawa keparahan jangkitan coronavirus dapat menentukan usia dan keadaan pesakit. Menurut beberapa anggapan, inilah sebabnya mengapa orang muda sering melepaskan diri dengan bentuk penyakit asimtomatik atau ringan, sementara orang tua dengan penyakit kronik berisiko jauh lebih besar..

Pakar percaya bahawa kerana pertahanan imun yang berkembang, pada orang muda virus ini hanya menetap di hidung dan tidak menyebar ke saluran pernafasan. Keadaan serupa berkaitan secara langsung dengan statistik ini, yang menunjukkan peratusan orang muda yang agak kecil dengan bentuk penyakit yang teruk. Pada masa yang sama, virus itu mempengaruhi saluran saraf, dan orang yang dijangkiti dengan coronavirus berhenti berbau. Nasib baik, buat sementara waktu. Setelah jangkitan disembuhkan, manifestasi penyakit yang tidak menyenangkan itu hilang, dan seseorang dapat memperoleh kembali kemampuan mencium benda-benda di sekelilingnya.

Menurut statistik, orang yang lebih tua cenderung mendapat COVID-19 yang teruk berbanding dengan yang lebih muda

Bau dan rasa hilang. Apa nak buat?

Oleh itu, jika anda tiba-tiba kehilangan deria bau atau rasa, kami sangat mengesyorkan agar anda tinggal di rumah dan segera berjumpa doktor. Walaupun anda tidak mempunyai simptom lain, seperti batuk atau demam, anda tetap tidak boleh menangguhkannya. Ingatlah bahawa lebih cepat anda didiagnosis, semakin besar peluang untuk berjaya tanpa kesan. Sekiranya, atas sebab tertentu, doktor enggan datang kerana kekurangan suhu, kami sangat mengesyorkan agar anda membuat analisis untuk coronavirus sendiri. Harganya sekitar 1500-2000 rubel, tetapi kesihatan lebih penting daripada wang apa pun. Hari ini, beberapa klinik dan makmal komersial di seluruh negara menjalankan ujian sedemikian..

Para saintis sudah mengetahui kes di mana, walaupun setelah pemulihan sepenuhnya dari COVID-19, seseorang mengalami parut di paru-parunya yang tidak sembuh. Hari ini, dari hospital mereka dikeluarkan untuk rawatan di rumah dengan tahap kerosakan paru-paru setelah radang paru-paru dengan latar belakang coronavirus dari 15% hingga 35%. Jangan biarkan gejala kehilangan rasa dan bau oleh graviti, itu sangat berbahaya!

Sebelum ini, Hi-News.ru telah menulis bahawa bukan hanya orang tua, tetapi juga orang muda kini jatuh ke zon risiko penyakit bermutasi. Anda boleh membaca mengenai perkara ini dalam artikel ini..

35 tahun yang lalu, autisme tidak dipelajari dengan baik oleh para saintis, dan ini tidak dilihat sebagai keperluan yang kuat - rata-rata 5 daripada 10 ribu orang menderita autisme. Walau bagaimanapun, doktor kemudian melihat peningkatan mendadak dalam diagnosis sedemikian di kalangan penduduk dan sekarang, bagi setiap 150 orang, seseorang didiagnosis menderita autisme. Penggera dibunyikan dengan cepat, program dilancarkan pada [...]

Kadang-kadang nampaknya coronavirus membuat orang gila. Ini tidak menghairankan dengan latar belakang berapa banyak karantina yang sudah anda miliki. Situasi serupa berlaku di seluruh dunia dan sesuatu perlu dilakukan. Tidak menghairankan bahawa penemuan yang paling dinanti-nantikan dan dibincangkan dalam perubatan kini dikaitkan dengan vaksin terhadap jangkitan yang mana beberapa juta orang telah dijangkiti [...]

Saya tidak tahu tentang anda, tetapi kepala saya berputar dari berita mengenai coronavirus. Apa yang berlaku di dunia hari ini, yang selalu dihadapi oleh doktor dan pesakit, sungguh menakutkan. Tetapi yang lebih buruk ialah pemikiran bahawa COVID-19 ada bersama kita selamanya. Seperti yang sering berlaku, anda mesti kelihatan takut di wajah [...]

Bau hilang

Selamat petang, dengan latar belakang sejuk, deria bau telah hilang sepenuhnya. Walaupun bau yang sangat kuat (cologne, halia dan lobak merah) saya sama sekali tidak merasakannya. Ini telah berlaku selama dua hari. Hidung saya tidak tersumbat, saya bernafas melalui hidung. Saya tidak faham bagaimana mengembalikan bau.. keadaan ini sangat menjengkelkan.

Penyakit Kronik: Tidak

Rundingan percuma pakar ENT tersedia di perkhidmatan AskiDrach mengenai sebarang masalah yang membimbangkan anda. Doktor pakar memberikan nasihat sepanjang masa. Ajukan soalan anda dan dapatkan jawapan dengan segera!

Saya akan memberi anda rawatan:
1 Bilas hidung mengikut arahan: tanamkan vasokonstriktor di hidung - rivin 0,05% - tunggu 5 minit, kemudian bilas hidung dengan AQUA ENT atau DOLPHIN, kemudian tanamkan Polydex dengan phenylephrine atau IZOFRA di hidung - 3 kali sehari - 7 hari

2. Sinupret 2 tab x 3 kali sehari selama 14 hari

3 Antihistamin - Erius 5 mg atau loratadine (clarithin) 10 mg - 1 tab sehari pada waktu malam selama 7 hari
Sekiranya anda mempunyai soalan, tulislah

Kehilangan bau pada rhinitis akut dengan latar belakang jangkitan virus pernafasan akut.

Apa aduan lain yang ada? Hidung berair? Bagaimana hidung bernafas?
Sila lampirkan gambar tekak

Apa yang dirasakan oleh pesakit coronavirus: kisah mengerikan mengenai orang yang telah kehilangan deria bau

"Saya takut dengan bau busuk, kerana saya tidak tahu apa yang saya bau"

04/25/2020 pada 12:16, tontonan: 8903

Salah satu gejala coronavirus pertama dan paling ketara adalah kehilangan bau. Tidak seperti selesema biasa, seseorang dapat bernafas dengan tenang, tetapi tidak merasakan satu pun, kadang-kadang bahkan bau yang paling kuat. Makanan kehilangan rasanya yang kaya, dan semangat orang yang dikasihi tidak lagi senang dengan jejaknya. Dalam penyakit yang diketahui oleh kebanyakan orang, keadaan ini bersifat sementara. Tetapi di dunia ini ada yang sama sekali tidak mendengar bau dari zaman kanak-kanak. MK bercakap dengan pesakit dengan anosmia dan mengetahui bagaimana hidupnya di dunia di mana mawar berbau seperti sup masam.

Sebagai permulaan, perlu memahami konsep “anosmia”. Apa maksudnya dan jenis penyakit ini wujud.

- Hyposmia dan anosmia adalah pengurangan deria bau atau ketiadaannya sepenuhnya, ”jelas pakar otolaryngologi, Vladimir Zaitsev. - Secara umum, ini bukan diagnosis, ini adalah salah satu gejala. Lebih-lebih lagi, tidak bersalah dan sangat serius. Hyposmia boleh terjadi pada rhinitis akut, ketika mukosa hidung meradang, bengkak dan penciuman berlaku, seolah-olah mereka mencubit dan kehilangan kepekaan. Ini boleh berlaku dengan jangkitan coronavirus dan jangkitan virus pernafasan akut yang lain. Selain itu, ini mungkin merupakan gejala tumor otak ketika sudah tumbuh dan meremasnya, tetapi tidak ada manifestasi lain. Dan ada mekanisme yang lebih mendalam apabila mentol penciuman berfungsi dengan baik, tetapi isyarat dari mereka tidak dibaca oleh otak. Keadaan ini boleh menjadi kongenital atau akibat trauma..

Anna Green, 30 tahun, Wilayah Moscow

Saya dilahirkan di Anadyr di Chukotka. Sekarang saya tinggal di pinggir bandar, saya menyanyi dalam kumpulan muzik. Anosmia bagi saya adalah kisah yang sangat sentimental. Hampir tidak ada yang tahu mengenai orang yang menghidap penyakit ini, mereka tidak membicarakan kita. Apabila anda tidak mempunyai pendengaran atau penglihatan, ini dapat diperhatikan segera setelah kelahiran. Kekurangan bau sukar dikesan, oleh itu ibu bapa saya tidak mementingkan perkara ini dalam jangka masa yang lama..

Kali pertama saya merasakan ada sesuatu yang tidak kena pada usia tujuh tahun ketika saya dan ibu pergi ke Anapa. Kami datang ke kebun dengan bunga yang indah, dan ibu menghampiri mereka, membungkuk dan menyedut hidungnya. Saya mengulanginya, tetapi bunga tidak berbau apa-apa. Saya mempunyai kesan di kepala saya bahawa dengan tindakan ini saya hanya mengesahkan keindahan bunga, iaitu, indah - sama dengan bau yang enak, bahawa ini adalah sinonim. Kemudian, di kelas 6-7, gadis-gadis itu mula bercakap tentang minyak wangi, tetapi semuanya berbau sama dengan saya: sebagai meja sekolah, sebagai guru, sebagai anjing - tidak ada apa-apa. Saya mengadu kepada ibu bapa saya, dan mereka terkejut, kerana, melihat sesuatu yang indah, saya "menghidu" itu dari kebiasaan.

Pada pukul 12, kejadian yang sangat tidak menyenangkan berlaku. Saya dan gadis-gadis pergi memancing di tundra. Mereka berfikir bahawa saya bergurau, bahawa saya tidak merasakan apa-apa, dan menuangkan vodka ke dalam air saya. Akibatnya, ketika ayah saya datang untuk menaiki kereta, dia terkejut. Dia mengatakan bahawa dia mabuk dengan alkohol dari saya. Kemudian ada skandal besar dan saya dihukum lama, walaupun saya sama sekali tidak faham mengapa. Ngomong-ngomong, rakan-rakan saya memberitahu saya tentang jenaka jahat ini setelah bertahun-tahun. Tetapi saya tidak lagi tersinggung oleh mereka.

Kes terang kedua berlaku setelah berpindah ke Moscow. Saya bermalam bersama rakan saya, kami bersiap menghadapi peperiksaan sepanjang malam, pada waktu pagi dia pergi ke kuliah, dan saya terus tidur. Saya terbangun dari kenyataan bahawa saya mendengar bunyi bising. Saya melihat ke luar tingkap, dan ada sekumpulan peralatan api, orang-orang berlari panik. Ternyata rumah itu terbakar, tetapi saya tidak tahu. Sekarang saya mempunyai ketakutan besar terhadap rumah dengan gas, kerana saya tidak akan berbau, saya tidak tahu adakah kebocoran. Kerana ini, ada fobia lain - ketakutan bau busuk. Sepanjang hidup saya, saya mempunyai kebiasaan mencuci dua kali sehari, kerana anda tidak faham bagaimana bau anda.

Lebih dekat dengan kursus pertama, ibu bapa saya dan saya mula pergi ke doktor, tetapi tidak ada profesional tahap ini di Chukotka. Sudah di Moscow saya didiagnosis dengan "anosmia lengkap." Doktor yang berbeza cuba merawat saya selama bertahun-tahun dan dengan cara yang berbeza, tetapi sia-sia. Malangnya, jika anda tidak mendengar dengan baik, mereka akan memberi anda alat bantu pendengaran, jika anda tidak dapat berjalan - kereta sorong, dan jika anda tidak menciumnya - maka tidak ada yang dapat dilakukan.

Saya memilih minyak wangi mengikut sama ada botol sesuai untuk saya di rumah, dan mengikut keterangannya. Saya juga meminta rakan untuk memilih minyak wangi yang berbau oren dan coklat. Rasanya kombinasi yang sangat bagus, jadi mungkin baunya sedap. Secara umum, saya merasakan semua baunya, jadi jika mereka memberitahu saya bahawa minyak wangi dengan nota kayu, saya akan membayangkan bagaimana saya makan dahan, dan beberapa orang menyukainya.

Secara amnya, hubungan pelik dengan makanan. Saya tidak membezakan teh, jika tidak kuat, dari air. Dengan mata tertutup, saya tidak faham jika saya makan lobak merah atau kubis. Inilah sebabnya mengapa saya sangat suka gula-gula, ia mempunyai rasa yang paling kuat. Saya juga suka chokeberry. Nampaknya saya sama seperti saya, agak berbeza dengan buah beri yang lain. Ia kelihatan sangat cantik, dan mulutnya dikait dengan masam. Ngomong-ngomong, jika saya hanya dibenarkan merasakan satu rasa di planet ini, saya ingin tahu bagaimana bau strawberi segar. Seperti merah terang, belum robek, saya rasa ia adalah bau yang indah.

Perkara yang paling menjengkelkan adalah apabila perunding di kedai dan pusat membeli-belah menawarkan untuk mencium rasa baru. Kemudian anda berasa sangat sedih. Anda cuba menjelaskan bahawa anda tidak memahami baunya, tetapi hanya sebagai tindak balas: "Aroma inilah yang pasti anda akan dengar." Malangnya tidak.

Walaupun begitu, saya berpendapat bahawa kemampuan muzik saya lebih daripada membayar anosmia. Lebih mudah bagi lelaki, kerana saya tidak tunduk pada naluri dan tidak memilihnya dengan bau. Bagi saya, bakat muzik dan kualiti peribadi penting dalam diri seseorang.

Anastasia Kuzmina, 24 tahun, Ivanovo

Sejak kecil, ibu bapa saya memberi saya sesuatu untuk dicium dan bertanya: “Seperti apa baunya? Dan apa ini? " Saya memberitahu ibu saya bahawa saya tidak merasakan apa-apa, tetapi sukar untuk difahami dan diterima. Satu-satunya perkara yang saya dapat bau sedikit ialah ammonia. Tetapi ia membakar di hidungnya.

Ketika saya masih kecil, mereka mahu memasukkan saya ke hospital, tetapi tidak berjaya. Sekarang saya cuba diperiksa, doktor mengatakan bahawa ini mungkin kelengkungan septum hidung, tetapi saya sangat meragukan, kerana saya bernafas secara normal dan tidak berdengkur. Secara umum, saya didiagnosis dengan "hiposmia" - ini adalah ketika hampir tidak ada deria bau. Saya tidak tahu mengapa "praktikal", kerana dia sama sekali tidak Terima kasih Tuhan, selera saya tidak banyak terjejas. Saya dapat membezakan ikan dari daging, teh hitam dari air.

Diagnosis sedemikian membawa banyak kesulitan. Suatu ketika, saya hampir menderita kerana dia. Abang saya suka mengeringkan barang di atas dapur. Sekali lagi, dia menggantungkan baju sejuknya di atas api dan ia mula mencair. Rumah itu berbau plastik terbakar (seperti yang saya diberitahu), bau yang sangat beracun. Dan ketika saya duduk di bilik sebelah, saya duduk. Sekiranya tidak ada yang datang, saya bahkan tidak tahu bagaimana ia boleh berakhir.

Terdapat juga kesulitan dan situasi yang tidak selesa dari segi hubungan. Saya tidak faham, dan seorang pemuda kadang-kadang secara langsung mengatakan bahawa dia berbau dari saya kemudian atau dari mulut. Semuanya sangat sukar untuk didengar dengan tenang. Mengalami, menjadi lebih berahsia.

Omong-omong, saya sama sekali tidak menggunakan minyak wangi, kerana saya tidak faham maksudnya. Saya tidak faham apa yang akan saya bau dengannya, tetapi bagaimana jika tidak sedap. Kawan memberi minyak wangi, tetapi saya tidak menggunakannya.

Tetapi, anehnya, ada aspek positif. Sebagai contoh, pada satu masa saya bekerja sebagai penolong pemasar, buku kecil yang terpaku. Bilik itu sentiasa berbau lem Moment, silikon dan hanya PVA. Rakan sekerja pada waktu tengah hari menjadi gila dengan perkara ini, tetapi saya tidak peduli.

Sekiranya saya mempunyai deria bau, saya ingin mengetahui bagaimana buku itu berbau. Saya suka membaca, tetapi saya suka cara mereka lebih banyak. Menarik untuk mengetahui bagaimana baunya dan adakah perbezaan pada muka depan dan halaman..

Yaroslav Halimov, 19 tahun, Tula

Oktober lalu, saya jatuh di tangga dan memukul kepala dengan kuat. Saya mengalami edema serebrum dan pendarahan di lobus frontal, seluruh wajah saya berwarna hitam, retak di pangkal kubah. Secara umum, pemandangan yang mengerikan. Di hospital, semasa saya dirawat, saya menyedari bahawa bau di sekitar hilang di suatu tempat. Saya mempunyai deria penciuman yang tinggi, saya sering merasakan warna yang tidak disedari oleh orang lain. Saya seorang pengurus jualan, yang kebanyakan pelanggannya tidak berbau, tetapi terpaksa bertahan. Dan sekarang keseluruhan makanan hospital agak segar. Sudah tentu, saya membezakan antara manis dan masin. Tetapi pada mulanya saya menyangka bahawa itu hanya ciri khas kantin perubatan tempatan.

Kekecewaan terbesar menanti saya setelah keluar dari hospital. Saya sangat ingin makan daging yang enak dan berair. Tapi ternyata tidak lebih enak dari makanan rumah sakit itu, kerana tidak lagi berbau. Tiada kehalusan rasa, nota. Ini adalah bau hidangan lazat yang paling saya rindui. Saya ingin makan stik dengan ramuan dan sekali lagi merasakan permainan selasih, lemon dengan kepingan berair.

Masih ada keadaan yang menarik, pada malam Tahun Baru saya membantu memasak di atas meja dan menambahkan perasa dari ramuan Kaukasia ke satu pinggan. Tiba-tiba saya terdengar baunya. Joy tidak mengenal batas. Benar, selama beberapa minggu perasa ini berbau segalanya: sofa, tangan, pokok Krismas. Seperti yang dikatakan oleh doktor, itu sebenarnya permainan akal, seperti halusinasi, otak hanya berusaha untuk mengembalikan sensasinya yang dulu. Pakar bedah saraf mengatakan hubungan antara mentol penciuman dan otak mungkin terganggu. Pil yang ditetapkan, tetapi memberi amaran bahawa hasilnya adalah 50/50.

Perkara yang paling tidak menyenangkan ialah anda tidak merasakan sama ada anda berbau atau tidak. Sekarang saya mencuci beberapa kali sehari agar tidak memalukan sesiapa. Nasib baik, masih ada minyak wangi kegemaran, saya menggunakannya secara inersia, saya ingat harumannya. Saya juga mula menghisap rokok lain. Oleh kerana tidak ada bau, untuk memahami sesuatu yang anda mesti merokok dengan kuat, mereka merobek tekak. Ngomong-ngomong, saya sangat suka hookah, ia mempunyai pelbagai rasa, saya selalu ingin mencuba sesuatu yang baru. Saya pernah bekerja sebagai tukang tangkap pada satu masa. Tetapi sekarang asap kosong, kecuali untuk menambah pudina sehingga ciri khas muncul di dalam mulut.

Ulasan oleh pakar otolaryngologi Vladimir Zaitsev:

Dengan anosmia, kita tidak kehilangan peluang untuk menjalani kehidupan sepenuhnya; oleh itu, ia tidak menimbulkan kecacatan. Dengan itu, seseorang dapat bekerja walaupun dengan kepakaran yang kompleks, yang bergantung pada kehidupan orang lain.

Malangnya, tidak ada rawatan pembedahan untuk penyakit ini. Untuk menolong pesakit seperti itu, sangat sukar. Anda boleh menggunakan ubat kortikosteroid hidung. Mereka dapat mengurangkan pembengkakan dan mentol penciuman daripada keadaan mampatan, maka seseorang dapat mulai merasa. Tetapi jika masalahnya adalah aliran maklumat - tidak ada yang dapat dilakukan di sini..

Sukar untuk mengatakan berapa banyak orang seperti itu di dunia, tetapi sebagai contoh, biasanya doktor pesakit luar, jika 30-40 orang pergi kepadanya setiap hari, rata-rata ada 1 pesakit tersebut. Tetapi ini bukan mengenai rhinitis akut atau sinusitis, iaitu mengenai kekurangan bau yang berterusan.

Tajuk Akhbar: Benar-benar Hilang
Diterbitkan di akhbar Moskovsky Komsomolets No. 28252 bertarikh 29 April 2020 Tags: Coronavirus Tempat: Moscow, Ivanovo, Tula

Apabila baunya kembali dengan coronavirus

Gejala penyakit coronavirus baru (COVID-19) biasanya termasuk batuk kering, demam, dan sesak nafas. Tetapi dari negara-negara lain, dan sekarang dari UK, bukti mulai muncul bahawa kehilangan bau secara tiba-tiba, dan dalam beberapa kes rasa, adalah tanda awal jangkitan koronavirus baru. Benar, setakat ini tidak ada bukti yang meyakinkan tentang hal ini, walaupun banyak warga negara telah beralih ke rangkaian sosial untuk melaporkan kehilangan bau bersama dengan gejala COVID-19 yang lain. Namun, dalam keadaan yang berkembang pesat ini, ini mungkin akan berubah..

Jadi mengapa orang melaporkan kehilangan bau dan rasa dari virus ini? Pertama, perlu dijelaskan bahawa ketika kita makan, kita berbau dan mencuba bersama. Cuba mencubit hidung anda ketika anda makan, dan lihat seperti apa makanan anda. Anda akan melihat bahawa satu-satunya perkara yang anda dapati adalah jika makanannya masin, manis, masam, pahit, atau gurih. Ini kerana unsur perasa ini berasal dari selera di lidah. Kehilangan bau makanan membuat banyak orang berfikir bahawa rasa mereka telah hilang ketika, dalam kebanyakan kes, ia tetap utuh..

Kehilangan bau (juga dikenali sebagai anosmia atau hyposmia) boleh disebabkan oleh banyak sebab, termasuk pembengkakan hidung dan sinus (mis., Sinusitis kronik), trauma kepala, dan gangguan saraf (mis., Penyakit Parkinson). Dalam beberapa kes, penyebabnya tidak dijumpai. Kehilangan bau kerana jangkitan virus, seperti selesema, adalah penyebab kedua yang paling biasa dan menyumbang sekitar 12% dari semua kes anosmia. Episod ini biasanya berlaku ketika virus menjangkiti hidung, menyebabkan gejala selesema yang biasa, termasuk kesesakan hidung atau hidung berair. Deria penciuman anda biasanya kembali apabila gejala hilang..

Tetapi kadang-kadang, walaupun gejala lain hilang, deria bau anda tidak akan kembali - atau dalam beberapa kes, penurunannya (hiposmia) atau terdistorsi (parosmia). Dalam kes ini, virus merosakkan reseptor bau, akibatnya mereka kehilangan hujung yang tipis seperti rambut yang memungkinkan mereka menyerap molekul bau dari lendir hidung. Kajian terdahulu telah mengetahui virus mana yang menyebabkan keadaan ini, dan banyak dari mereka yang terlibat, termasuk keluarga coronavirus, yang mana COVID-19 adalah ahli..

Mengapa bau dan rasa hilang

Mekanisme sebenar kehilangan rasa dan bau semasa jangkitan dengan COVID-19 masih belum diketahui. Doktor mencadangkan bahawa proses penampilan gejala ini berlaku dengan cara yang sama seperti selesema biasa: coronavirus terutamanya mempengaruhi sel-sel sistem pernafasan, di sana muncul keradangan yang menyebabkan pembengkakan. Dengan pembengkakan mukosa, terdapat kehilangan hubungan antara sel reseptor dan ujung saraf. Kerana itu, secara beransur-ansur orang itu berhenti merasakan dan membezakan bau, dan rasa itu hilang.

Semasa pandemik, anda perlu berhati-hati dengan kesihatan anda. Sekiranya anda merasa kehilangan rasa dan bau separa atau lengkap, pastikan anda tinggal di rumah dan hubungi doktor.

Adakah rasa dan bau akan kembali selepas pemulihan dari coronavirus?

Kehilangan rasa dan bau semasa jangkitan dengan coronavirus disebabkan oleh edema, oleh itu, setelah sembuh, gejala hilang dan pesakit sekali lagi dapat membezakan rasa dan bau. Ahli otolaryngologi Cina mendakwa bahawa semua luka virus di kawasan penciuman menunjukkan peratusan pemulihan yang tinggi. Dalam kes yang jarang berlaku, kehilangan rasa dan bau akan kekal: sensasi dapat dikembalikan dengan menggunakan ubat, fisioterapi dan latihan khas.

Kehilangan bau yang ketara diperhatikan pada 68% pesakit, rasa - dalam 71%.

Pada pesakit dengan ujian negatif - masing-masing 16% dan 17%. Dalam kes ini, sakit tekak diperhatikan terutamanya pada pesakit dengan hasil negatif. Di samping itu, kira-kira separuh daripada pesakit mengadu sakit tulang dan otot dan cirit-birit..

Walaupun kelemahan dan demam adalah beberapa gejala COVID-19 yang paling biasa, mereka juga dapat membicarakan penyakit berjangkit lain, sementara kehilangan bau dan rasa adalah gejala yang agak spesifik..

"Kemungkinan menghidap COVID-19 dengan kehilangan bau dan rasa adalah sepuluh kali lebih tinggi daripada jangkitan lain," kata para penyelidik. - Sejauh ini, gejala yang paling biasa adalah demam, tetapi kehilangan bau dan rasa, serta kelemahan, berada di tempat kedua. COVID-19 adalah penyakit yang sangat menular, dan kajian ini menunjukkan perlunya memahami gejala awalnya. ".

Di samping itu, kawalan pemulihan bau dan rasa dapat digunakan untuk mengawal pemulihan, kata para saintis. Pada masa kajian, kebanyakan pesakit melaporkan bahawa keadaan mereka kembali normal. Mereka yang belum bertambah baik, diagnosis dibuat baru-baru ini. Rata-rata, bau dan rasa kembali 2-4 minggu selepas jangkitan.

Sebilangan besar pesakit yang diliputi oleh kajian ini tidak memerlukan intubasi atau bahkan dimasukkan ke hospital, kata penulis. Mereka membandingkan hasilnya dengan hasil kajian yang dilakukan di hospital - ada sekitar sepertiga dari semua pesakit melaporkan kehilangan bau dan rasa, separuh daripada yang dilakukan dalam pekerjaan ini.

Doktor Britain memetik laporan dari negara lain yang menunjukkan bahawa sebilangan besar pesakit dengan coronavirus mengalami anosmia.

Di Korea Selatan, di mana ujian ekstensif dilancarkan, 30% daripada 2.000 pesakit dengan coronavirus mengalami anosmia sebagai gejala utama (ini adalah kes ringan).

American Academy of Otolaryngology menyiarkan maklumat pada hari Ahad di laman webnya, menunjukkan bahawa kehilangan atau penurunan deria bau dan rasa adalah gejala coronavirus. Gejala-gejala ini dilihat pada pesakit yang pada akhirnya positif positif coronavirus, tanpa nama gejala lain yang terdapat pada virus..

Gejala-gejala ini, jika tidak ada alergi atau sinusitis, harus memberi amaran kepada doktor untuk memeriksa pesakit untuk koronavirus dan "patut mendapat perhatian serius terhadap pengasingan diri," kata Akademi.

Dr. RachelKay, penolong profesor otolaryngology di Rutgers, mengatakan rakan-rakan dari New Rochelle (New York State, tempat wabak Covid-19 di AS) mengatakan bahawa pesakit yang pertama kali mengadu kehilangan bau akhirnya dijangkiti dengan coronavirus.

"Secara peribadi, saya sangat risau," kata Dr. Kay. "Kerana pesakit seperti itu tidak tahu bahawa mereka perlu segera mengasingkan diri.".

Di kawasan Itali, yang paling teruk terkena virus, doktor mengesahkan data tersebut. Mereka melaporkan bahawa kehilangan rasa dan bau adalah tanda bahawa seseorang yang kelihatan sihat sebenarnya boleh menjadi pembawa coronavirus dan dapat menyebarkannya.

"Hampir semua orang di hospital memiliki kisah yang sama," kata Dr Marco Metra, ketua jabatan kardiologi di hospital utama Brescia, di mana 700 daripada 1.200 pesakit dijangkiti coronavirus. "Anda bertanya tentang isteri atau suami pesakit. Dan pesakit mengatakan: "Isteri saya baru saja kehilangan bau dan rasanya, tetapi sebaliknya dia merasa baik." Oleh itu, dia mungkin juga dijangkiti dan merupakan pembawa virus. "

Hendrick Strick, seorang ahli virologi Jerman di University of Bonn, pulang ke rumah di Heinsberg County dan menemu ramah pesakit dengan coronavirus. Dalam temu bual, dia mengatakan bahawa sekurang-kurangnya 70 dari 100 orang yang dengannya dia bercakap mengalami kehilangan bau dan rasa sebelum mereka menemui coronavirus.

Bau hilang: bagaimana memulihkannya?

Ketidakupayaan untuk berbau, doktor memanggil anosmia. Pelanggaran ini mungkin menunjukkan penyakit serius dan mengurangkan kualiti hidup manusia dengan ketara..

Salah satu bahaya anosmia ialah apabila seseorang mendapat bahan berbahaya di hidungnya, reaksi pertahanan semula jadi tubuh dalam bentuk bersin tidak berlaku. Ini membawa kepada fakta bahawa toksin menembusi lebih jauh dan menyebabkan kerosakan serius pada kesihatan. Untuk mengetahui punca kehilangan bau, anda perlu berjumpa pakar.

Penerangan Penyakit

Kekurangan bau adalah masalah yang mempengaruhi keadaan badan secara keseluruhan. Jadi, aroma makanan yang menyenangkan merangsang pengaktifan saluran pencernaan, memulakan pengeluaran jus gastrik. Sekiranya seseorang tidak merasakan bau makanan, maka sistem pencernaan secara keseluruhan menderita.

Dengan anosmia, reseptor hidung berhenti bertindak balas terhadap rangsangan. Otak tidak menerima impuls dan tidak mengenali bau. Apabila masalahnya terletak pada penyakit sistem saraf pusat, sebaliknya, reseptor menghantar isyarat ke otak, tetapi dia enggan menyedarinya. Mekanisme ketiga untuk pelaksanaan anosmia adalah bahawa reseptor hidung mengenali bau, menghantarnya ke otak, tetapi dalam perjalanan ke sana mereka tersekat.

Jenis penyakit

Terdapat beberapa jenis pelanggaran deria bau:

Hyposmia. Dalam kes ini, deria bau dapat dipelihara, tetapi sangat lemah. Seseorang mempunyai kemampuan untuk mengenali bau tertentu sahaja.

Hipersomnia. Dalam kes ini, deria bau akan bertambah teruk.

Cacosmia. Dalam jenis pelanggaran ini, seseorang menganggap bau yang menyenangkan tidak menyenangkan.

Anosmia. Pelanggaran ini dicirikan oleh kehilangan bau sepenuhnya. Patologi berkembang dengan latar belakang ARVI atau selepas strok.

Pada seseorang yang mengalami pelanggaran fungsi penciuman, kualiti hidup secara keseluruhan menderita. Ini membawa kepada fakta bahawa dia menjadi mudah marah, boleh menjadi murung.

Kehilangan bau secara keseluruhan atau separa boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Sekiranya pelanggaran itu berlaku pada seseorang sejak dia dilahirkan, maka alasannya menyebabkan perkembangan sistem pernafasan. Selalunya, patologi tengkorak dan hidung lain akan didiagnosis pada bayi.

Anosmia yang dijangkiti boleh berkembang kerana kerosakan pada sistem saraf pusat, atau setelah kesan negatif pada hidung.

Sebab-sebab kekurangan bau

Penyebab anosmia periferal adalah seperti berikut:

Punca pernafasan. Seseorang menyedut udara dengan molekul aromatik, tetapi ia tidak sampai ke reseptor hidung. Situasi yang serupa diperhatikan pada orang dengan hipertrofi tisu rongga hidung, dengan kelengkungan septum hidung, dengan polip dan adenoid. Secara umum, sebarang neoplasma yang tumbuh di rongga hidung boleh menyebabkan bau busuk.

Sebab fungsional. Mereka termasuk rinitis berjangkit dan alergi. Seseorang tidak berbau kerana pembengkakan membran mukus hidung. Kadang-kadang keadaan serupa berlaku pada orang yang menderita histeria atau neurosis. Selepas rawatan, deria bau pulih sepenuhnya.

Penuaan badan. Bau terasa lebih teruk oleh orang tua, kerana mereka mempunyai atrofi membran mukus hidung secara beransur-ansur. Oleh itu, kebanyakan pesakit berusia mengadu kepada doktor mengenai hidung kering.

Patologi penganalisis penciuman (anosmia penting). Sebab-sebab perkembangannya: luka bakar nasofaring, atrofi epitel mukosa hidung, keradangan membran mukus, mabuk badan.

Anosmia periferal ditunjukkan oleh kemerosotan atau hilangnya serentak bukan hanya bau, tetapi juga rasa.

Tengah anosmia boleh berkembang dengan latar belakang penyakit berikut:

Kemalangan serebrovaskular.

Apabila anosmia berkembang kerana gangguan fungsi pusat kortikal bau, orang itu merasakan baunya, tetapi tidak dapat memahami sifatnya.

Mengapa bau hilang dengan selesema??

Jangkitan virus. Bau selalu berkurang pada orang yang mengalami jangkitan pernafasan. Gejala termasuk hidung berair, bersin, gatal, dan hidung tersumbat..

Sebab-sebab untuk merosakkan deria bau:

Mukus menyelimuti dinding hidung dan menghalangnya daripada bersentuhan dengan udara.

Virus dengan sendirinya dapat menyekat reseptor hidung.

Sinusitis Penyakit ini dimanifestasikan oleh keradangan membran mukus sinus. Selalunya, ia berkembang dengan latar belakang selesema yang tidak dirawat. Suhu badan seseorang meningkat, hidungnya tetap tersumbat, sakit kepala yang teruk berlaku. Sekiranya rawatan tidak dimulakan tepat pada waktunya, maka pembiakan bakteria akan menyebabkan perkembangan proses bernanah. Bakteria mempunyai kesan merosakkan pada epitel, di mana reseptor penciuman terletak, sehingga seseorang berhenti berbau.

Overdosis titisan hidung. Penggunaan vasoconstrictor turun lebih daripada 4 kali sehari tidak digalakkan. Selang antara pengenalan mereka ke saluran hidung sekurang-kurangnya 4 jam. Peraturan ini berlaku untuk peringkat penyakit yang akut. Walau bagaimanapun, tidak semua orang yang mempunyai hidung berair mematuhi cadangan ini. Penggunaan titisan hidung yang kerap menyebabkan fakta bahawa lapisan otot saluran hidung berhenti berfungsi secara normal, pemakanan tisu bertambah buruk dan orang itu kehilangan deria bau.

Gangguan hormon. Kadang-kadang turun naik hormon dalam badan menjadi penyebab pelanggaran bau. Anosmia boleh berkembang semasa kehamilan, haid, dan juga semasa mengambil pil perancang. Selepas penstabilan latar belakang hormon, semuanya kembali normal.

Alahan. Dengan perkembangan rhinitis alergi pada seseorang, rasa bau hilang. Fenomena ini bersifat sementara dan setelah gejala alergi dapat dihentikan, keupayaan untuk mengenali bau akan kembali. Untuk mengatasi reaksi alahan, anda perlu mengambil antihistamin.

Perubahan anatomi pada rongga hidung

Deria penciuman boleh bertambah buruk atau hilang sama sekali dengan pelanggaran seperti:

Penyebaran polip atau adenoid.

Kelengkungan septum hidung.

Hipertrofi concha hidung.

Untuk mengembalikan deria bau kembali normal, perlu menghilangkan kecacatan yang ada. Selalunya, pesakit seperti itu memerlukan bantuan pakar bedah.

Racun dan bahan kimia. Masalah dengan deria bau berlaku pada orang yang terpaksa kerana tugas profesional untuk menghubungi bahan toksik. Ini termasuk: cat dan pernis, produk industri minyak, asap asid, dll. Kerja di industri berbahaya mengancam dengan kehilangan bau sepenuhnya.

Gejala kekurangan bau

Gejala anosmia paling kerap ringan. Selalunya, orang-orang mengabaikannya sepenuhnya, menganggap pelanggaran deria bau sebagai sesuatu yang tidak penting dan tidak memerlukan perhatian. Dalam banyak cara, gejala patologi bergantung pada penyebab yang memprovokasi perkembangannya.. Manifestasi utama pelanggaran dapat dikenal pasti sebagai berikut:

Pernafasan hidung sukar, pembengkakan selaput lendir, rembesan dari saluran hidung. Gejala ini menunjukkan rhinitis..

Sekiranya pelanggaran bau muncul setelah jangkitan virus pernafasan akut baru-baru ini atau selesema, maka ini menunjukkan apa yang disebut anosmia penting. Gangguan dicirikan oleh penggantian epitel penciuman dengan pernafasan.

Sekiranya seseorang merasakan bau, tetapi tidak dapat mengesahkannya, maka dengan kebarangkalian yang tinggi alasannya terletak pada pelanggaran pada sistem saraf pusat.

Kehilangan bau sementara diperhatikan semasa trauma. Kadang-kadang kerosakan pada struktur hidung menyebabkan gangguan bau.

Saluran hidung kering, kemunculan kerak di dalamnya dan bau yang lemah menunjukkan proses atropik. Selalunya masalah ini berlaku pada orang tua.

Sekiranya fungsi penciuman hidung bertambah buruk, anda perlu memperhatikan bukan sahaja kesejahteraan orang itu, tetapi juga patologi baru-baru ini.

Diagnosis anosmia dan hiposmia

Untuk menentukan punca kemerosotan bau dengan tepat, anda perlu berjumpa doktor. Sebagai permulaan, doktor akan melakukan ujian yang bertujuan untuk mengenali bau dan selera pesakit. Untuk melakukan ini, dia akan menawarkan kepadanya untuk mencium pelbagai bahan yang mempunyai aroma yang cerah.

Untuk mengetahui penyebab pelanggaran, pemeriksaan menyeluruh pada rongga hidung, penjelasan maklumat mengenai kecederaan hidung yang dihidapi, dan penyakit alergi dan berjangkit mungkin diperlukan. Kadang-kadang perlu untuk memeriksa keadaan tisu saraf yang bertanggungjawab untuk pemeliharaan otot-otot maksilofasial dan sistem pernafasan.

Kaedah diagnostik lain termasuk:

Olfaktometri. Prosedur ini dilakukan dengan menggunakan alat khas yang disebut Zvaardemaker olfactometer. Kajian ini membolehkan anda menentukan tahap kepekaan reseptor penciuman dan kemampuan mereka mengenali bau.

Rhinoskopi Prosedur ini bertujuan untuk menilai keadaan rongga hidung, septum hidung, dan membran mukus organ. Diagnosis menggunakan rhinoscope.

Analisis lendir dari hidung. Kadang-kadang penyebab pelanggaran bau adalah jangkitan kronik. Ejen penyebabnya dapat dikenal pasti menggunakan kajian..

MRI otak. Ia dilakukan jika disyaki patologi serius, doktor mendapat peluang untuk memvisualisasikan perubahan yang berlaku pada bahagiannya. Pertama sekali, pakar berminat dengan lobus frontal otak. Sekiranya pelanggaran dikesan, pesakit dirujuk untuk berunding dengan pakar neurologi atau pakar bedah saraf.

Imbasan CT rongga hidung. Kajian ini memungkinkan untuk memvisualisasikan tumor dan menjelaskan sifatnya..

Setelah menentukan penyebab pelanggaran bau, pesakit diberi rawatan.

Doktor mana yang harus dihubungi?

Sekiranya terdapat pelanggaran bau, anda perlu menghubungi pakar otolaryngolog. Doktor ini akan menemuramah pesakit, melakukan pemeriksaan luaran, menetapkan ujian yang diperlukan. Setelah mentafsirkan data, pakar akan menetapkan rawatan. Sekiranya patologi bersembunyi dalam pelanggaran otak, maka pesakit dirujuk untuk berunding dengan pakar neurologi dan pakar bedah saraf.

Cara mengembalikan deria bau anda?

Sekiranya seseorang untuk waktu yang lama tidak berbau dan tidak mengetahui punca pelanggaran itu, maka anda perlu pergi ke temujanji otolaryngolog. Anda jangan cuba mengatasi masalah itu sendiri. Hanya doktor yang dapat membantu mengembalikan deria bau anda.

Arahan utama rawatan:

Penghapusan kesan toksin pada badan. Pembetulan gaya hidup dengan berhenti merokok, dari minum alkohol, dll..

Mengambil ubat yang dapat mengatasi patologi yang ada.

Rawatan ubat

Hak untuk memilih ubat tertentu tetap ada pada doktor.

Ubat yang paling kerap diresepkan seperti:

Bermakna untuk mencuci hidung. Mereka boleh dilambangkan dengan air laut atau garam. Ini termasuk: Aqua Maris, Aqualore, Reno stop (lebih banyak lagi: bagaimana dan bagaimana membilas hidung anda?).

Ubat vasokonstriktor, termasuk: Vibrocil, Afrin, Rinorus, Naphthyzin, Galazolin, Nazol, Nazivin. Ubat-ubatan ini dapat mengurangkan keparahan edema dan menghilangkan kesesakan hidung..

Dadah untuk menghentikan simptom alergi, misalnya, Cromohexal, Aleron, Suprastin, Loratadin, Zodak, Eden, Tsetrin (lebih lanjut mengenai antihistamin generasi 1, 2 dan 3).

Antibiotik, agen antivirus dan antijamur. Dadah khusus dipilih bergantung pada jenis patogen..

Sekiranya pesakit mempunyai patologi yang berkaitan dengan sistem saraf pusat, ubat-ubatan tersebut dipilih oleh pakar neurologi secara individu.

Rawatan fisioterapeutik

Rawatan fisioterapeutik dikurangkan dengan pelaksanaan kaedah berikut:

Elektroforesis dengan diphenhydramine.

Penyedutan Hormon Steroid.

Apabila kehilangan bau menjadi alasan untuk operasi

Anda boleh menyingkirkan polip di hidung hanya dengan pembedahan. Begitu juga, mereka merawat neoplasma lain. Sekiranya tumor malignan didiagnosis, maka pesakit, selain operasi, terbukti menjalani radiasi atau kemoterapi. Walaupun dalam kes ini, doktor tidak dapat menjamin pemulihan bau sepenuhnya.

Pakar bedah perlu menggunakan pesakit dengan septum hidung yang melengkung. Setelah membetulkannya, keupayaan untuk mencium bau pesakit kembali.

Anosmia genesis pusat, yang diprovokasi oleh neoplasma tumor, memerlukan pembedahan, kemoterapi dan terapi radiasi. Sekiranya penyakit itu didiagnosis pada tahap perkembangan terakhir, maka rawatan dikurangkan untuk menghilangkan gejala patologi dan meningkatkan kualiti hidup pesakit. Pada masa yang sama, deria bau tidak dapat dikembalikan kepada seseorang.

Skema terapi yang kompleks merangkumi rawatan dengan penyediaan zink. Sekiranya badan kekurangan unsur jejak ini, maka rasa bau orang itu akan bertambah buruk. Ini juga berlaku untuk vitamin A. Kekurangannya membawa kepada atrofi epitel mukosa rongga hidung..

Pencegahan

Untuk mengelakkan hilangnya bau, perlu menghindari penyakit berjangkit. Penting untuk mengekalkan fungsi normal sistem saraf dan imun.

Cadangan utama pakar:

Mengekalkan latar belakang emosi yang stabil, mengelakkan situasi tertekan dan konflik.

Komitmen terhadap rutin harian.

Mematuhi prinsip pemakanan yang baik.

Melakukan kebersihan hidung yang berkualiti dan teratur.

Melembapkan selaput lendir dengan garam dan minyak semula jadi (pic atau badam).

Kawalan kelembapan dalaman, pengudaraan biasa.

Melakukan pembersihan basah setiap hari.

Keengganan untuk mengunjungi tempat-tempat dengan tumpuan orang ramai. Saranan ini sangat relevan semasa berlakunya wabak jangkitan..

Pendidikan: Pada tahun 2009, diploma diperoleh dalam bidang "Perubatan Umum" khusus, di Universiti Negeri Petrozavodsk. Setelah menyelesaikan magang di Murmansk Regional Clinical Hospital, diploma dalam bidang khusus "Otorhinolaryngology" (2010)