Patologi merangkumi hingga 30% kes perkembangan penyakit ENT dan paling kerap berlaku pada kanak-kanak di bawah usia lima tahun. Fokus keradangan mempengaruhi proses mastoid, gendang telinga dan tiub pendengaran.

Sekiranya tidak ada terapi yang tepat pada masanya, otitis media purulen boleh menyebabkan komplikasi teruk seperti paresis wajah, pendengaran, kehilangan pendengaran lengkap dan lekatan.

Penyebab penyakit ini adalah aktiviti penting patogen, sebahagian besarnya adalah streptokokus, staphylococci.

Perjalanan otitis media purulen bergantung pada pembentukan sistem kekebalan tubuh - kelemahan fungsi pelindung memprovokasi perjalanan yang berpanjangan dan akut, menyebar di luar telinga tengah.

Simptomologi

Tanda-tanda otitis media purulen berbeza pada peringkat yang berlainan dalam perjalanan penyakit ini. Keradangan purulen akut dalam perkembangan biasa melalui 3 peringkat:

  1. Tidak berlubang - keradangan berlaku dan berkembang, tanda-tanda penyakit meningkat kerana pengumpulan nanah di rongga telinga tengah dan kemasukan toksin ke dalam darah dan limfa;
  2. Berlubang - pecah gendang telinga, disertai dengan kebocoran eksudat purulen. Gejala akut secara beransur-ansur mereda;
  3. Reparatif - proses keradangan berhenti.

Tahap awal (tidak berlubang) dicirikan oleh sakit di telinga. Sensasi timbul di kedalaman saluran telinga dan sangat berbeza - tumbuh, berdenyut, menembak, jahitan, penggerudian, dan intensif semakin dekat ke malam, yang menyebabkan gangguan tidur.

Kesakitan disebabkan oleh tekanan membran mukus edematous dan nanah pada cabang saraf (trigeminal dan glossopharyngeal), memberikan pada rahang atau separuh kepala yang sesuai. Semasa bersin, batuk, menelan, tekanan darah meningkat dan ketidakselesaan meningkat.

Keadaan umum bertambah buruk - suhu badan meningkat (hingga 39 darjah), badan semakin lemah, tidak ada selera makan, nadi semakin cepat.

Tahap perforasi disertai dengan aliran eksudat purulen melalui penembusan gegendang telinga.

Keadaan pesakit bertambah baik, rasa sakit secara beransur-ansur mereda dan suhu normal.

Tahap reparatif dicirikan oleh penghentian suppuration, penutupan perforasi membran timpani dan normalisasi warnanya - kemerahan berlalu, warna normal dipulihkan.

Tanda-tanda otoskopik kurang dapat dilihat: gendang telinga pada kanak-kanak lebih padat daripada pada orang dewasa, dan ini mencegah nanah pecah. Oleh itu, peringkat pertama dapat bertahan lebih lama, sambil mengekalkan semua gejala yang paling akut.

Otitis media purulen telinga tengah berlangsung rata-rata 2-4 minggu dan terdapat beberapa pilihan untuk penyelesaiannya:

  1. Pemulihan dengan normal pendengaran;
  2. Pemulihan dengan kehilangan pendengaran yang diperoleh;
  3. Limpahan otitis media dalam bentuk kronik;
  4. Komplikasi.

Rawatan

Rawatan ubat

Apabila didiagnosis dengan otitis media purulen, rawatan kompleks diresepkan, yang membantu mengalahkan penyakit dalam masa yang singkat - hingga 2 minggu. Kursus rawatan ubat boleh merangkumi:

  • antibiotik (Augmentin, Amoxicillin, Cefuroxime);
  • ubat antipiretik (Paracetamol, Ibuprofen);
  • anestetik tempatan, analgesik (Otipax);
  • titisan vasokonstriktor telinga (Nazivin, Naphthyzin, Tizin).

Fisioterapi juga disyorkan - sesi UHF dan elektroforesis, tetapi hanya setelah eksudat purulen berhenti menonjol dari telinga.

Pembedahan

Rawatan konservatif tidak selalu dapat mencegah komplikasi dan menyelesaikan masalah, oleh itu, dengan bentuk purulen, kaedah rawatan yang lebih berkesan sering digunakan - campur tangan pembedahan.

Terdapat 2 jenis operasi:

  1. pembersihan (pelepasan fokus bernanah);
  2. meningkatkan pendengaran (tympanoplasty - pemulihan tisu yang dimusnahkan oleh keradangan untuk fungsi normal organ pendengaran).

Operasi pembersihan adalah campur tangan radikal yang membolehkan anda membersihkan kawasan rongga timpani dan rongga proses puting susu.

Jenis manipulasi pembedahan ini digunakan untuk perkembangan komplikasi seperti ini:

  • paresis saraf muka;
  • bentuk mastoiditis kronik;
  • kerosakan teruk pada dinding rongga telinga tengah;
  • labirinitis;
  • komplikasi intrakranial yang bersifat otogenik;
  • kolesteatoma.

Tympanoplasty merangkumi 4 jenis operasi, iaitu:

  1. Pemeriksaan tetingkap koklea - dilakukan semasa pemusnahan semua tulang di telinga tengah;
  2. Pembentukan rongga timpani kecil (kesan columela) adalah jenis operasi yang paling biasa, dilakukan dengan sanggur yang disimpan dan boleh bergerak, tetapi tukul dan landasan yang hancur;
  3. Meletakkan membran baru di landasan - digunakan untuk pemusnahan malleus;
  4. Myringoplasty - menutup lubang pada gendang telinga.

Tympanoplasty membolehkan anda memulihkan sepenuhnya atau sebahagian fungsi pendengaran.

Otitis media purulen telinga tengah memerlukan rawatan tepat pada masanya - pengesanan awal dan terapi ubat yang kompleks akan membantu menyingkirkan penyakit ini dalam masa yang singkat, mengelakkan komplikasi dan mencegah pembedahan.

Sekiranya rawatan konservatif diabaikan atau tidak memberi kesan, penyelesaian yang dapat dikendalikan untuk masalah ini akan memulihkan pendengaran dan mencegah risiko akibat yang serius..

Cara merawat otitis media purulen pada orang dewasa?

Suppuration, atau otorrhea, adalah salah satu gejala perkembangan radang purulen akut pada telinga tengah. Ini memberi kesaksian pada perforasi gendang telinga, kerana eksudat yang terkumpul akibat keradangan memberikan tekanan pada gendang telinga, yang menyebabkan berlubangnya. Kehadiran gejala ini mencirikan perkembangan tahap berlubang otitis media purulen akut. Dalam kes penyakit yang berjaya dan tidak adanya komplikasi, perkembangan proses reparatif seterusnya adalah ciri, di mana integriti gegendang telinga dan pendengaran kembali pulih.

Kandungan artikel

Suppuration bukanlah gejala wajib. Selalunya, nanah yang terkumpul meninggalkan rongga bukan dengan memecahkan gendang telinga, tetapi mencari jalan keluar melalui saluran pendengaran. Kemunculan otorrhea disertai dengan perubahan tambahan dalam gambaran klinikal. Terdapat penurunan suhu badan, peningkatan keadaan umum, penurunan kesakitan.

Aktiviti Preforforation

Walau bagaimanapun, perkembangan gejala ini didahului oleh 2-3 hari, dan kadang-kadang seminggu malaise, demam hingga 39 darjah, sakit parah dan tinnitus, iaitu semua gejala ciri otitis media akut.

Agar penyakit ini tidak menjadi kronik dan komplikasi seriusnya berkembang, rawatan harus dimulakan pada tahap preperforatif.

Langkah-langkah terapi dalam tempoh ini adalah seperti berikut:

  • penggunaan titisan telinga, yang merangkumi anestetik, analgesik dan antiseptik;
  • dengan kesakitan yang teruk, ada kemungkinan menggunakan ubat anti-radang bukan steroid di dalamnya;
  • penggunaan prosedur pemanasan;
  • penggunaan titisan hidung dengan kesan vasoconstrictor;
  • dengan penonjolan septum timpani yang ada, seorang pakar dapat membuat keputusan mengenai paracentesis.

Antara titisan telinga yang paling disukai dalam tempoh ini, Otipax digunakan. Komposisi ubat termasuk ubat anti-radang bukan steroid dan lidokain anestetik tempatan. Kesan analgesik juga dicapai dengan pelantikan larutan alkohol asid borik 3%. Semua tetes telinga sebelum penyembuhan harus dipanaskan hingga suhu badan, dan saluran telinga setelah prosedur harus ditutup dengan kapas.

Daripada ubat anti-radang bukan steroid, penggunaannya mungkin berlaku dalam kes ini, yang paling popular adalah parasetamol dan ibuprofen. Sebagai tambahan kepada analgesik, ubat ini mempunyai kesan antipiretik dan anti-radang, yang juga dapat membantu memperbaiki keadaan. Titisan vasokonstriktif di hidung juga diperlukan dalam rawatan patologi ini, kerana dalam kebanyakan kes, perkembangan otitis media dikaitkan tepat dengan penyakit nasofaring, dan disebabkan oleh penyebaran kandungan purulen ke dalam rongga timpani melalui saluran pendengaran. Penggunaan titisan hidung seperti sanorin, naphthyzine, galazolin menghalang proses ini.

Adapun prosedur pemanasan, kompres alkohol, penutup pemanasan, lampu UV dapat digunakan untuk merawat otitis media bernanah di rumah. Dalam tempoh ini, anda boleh memanaskan telinga dengan otitis media bernanah. Prosedur harus ditunda segera jika rasa sakit meningkat tajam, yang mungkin terkait dengan perkembangan komplikasi.

Sekiranya langkah-langkah terapi yang dilakukan tidak memberi kesan, pesakit tidak menunjukkan dinamika positif, antibiotik harus ditambahkan ke dalam perawatan. Ketiadaan supurasi menunjukkan bahawa antibiotik topikal tidak dapat digunakan, kerana bahan ubat tidak dapat menembusi di luar gendang telinga yang utuh dan memberikan kesan terapeutiknya. Ubat pilihan yang digunakan dalam tahap rawatan otitis media purulen pada orang dewasa adalah antibiotik amoksisilin dan analognya, Flemoxin, Ospamox, Hiconcil, yang diambil dalam bentuk pil.

Aktiviti Berlubang

Walaupun mendapat rawatan, beberapa hari setelah bermulanya penyakit pada pesakit, nanah kadang-kadang mengalir dari telinga. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini? Semuanya bergantung pada tempat pesakit dan seberapa cepat bantuan yang berkelayakan dapat diberikan. Rundingan dengan pakar otolaryngologi dalam kes ini diperlukan untuk menyesuaikan taktik rawatan.

Ciri-ciri penggunaan ubat-ubatan dalam rawatan otitis media purulen akut dalam tempoh ini adalah bahawa titisan yang mengandung alkohol dikontraindikasikan pada tahap ini, kerana bahan ini dapat memberi kesan toksik pada selaput lendir membran timpani dan menyebabkan keadaan bertambah buruk. Tindakan yang sama dilakukan oleh agen yang mengandungi komponen anti-radang. Penurunan Otipax dalam tempoh ini sudah dikontraindikasikan.

Penggunaan prosedur pemanasan dalam tempoh ini dikecualikan.

Tindakan untuk suppuration

Selain itu, peranan penting dalam rawatan otitis media purulen akut adalah pemindahan nanah dari saluran telinga. Akan lebih tepat jika jururawat terlatih khas dari jabatan ENT menangani proses ini. Sekiranya rawatan otitis media purulen berlaku di rumah, prosedur harus dilakukan dengan hati-hati, hanya menggunakan bulu kapas yang dipintal dalam bentuk lingkaran. Dilarang keras menggunakan mancis, jarum mengait dan batang telinga kilang. Gegendang telinga rosak, dan pergerakan yang canggung dapat menyebabkan trauma tambahan atau jangkitan pada kulit saluran pendengaran luaran. Prosedur ini dijalankan 2-3 kali sehari, sehingga eksudat dikeluarkan dan bulu kapas kering.

Sekiranya rahsia sangat tebal, dengan otitis media purulen, anda boleh membilas telinga dengan larutan hidrogen peroksida 3%. Ini akan memudahkan pengosongan kandungan. Selepas prosedur, meatus pendengaran mesti dikeringkan. Sebagai alat yang digunakan untuk menjalankan tandas saluran pendengaran luaran, salin fisiologi dapat digunakan.

Untuk penggunaan ubat-ubatan, maka antibiotik topikal dalam bentuk titisan telinga harus ditambahkan pada antibiotik tablet. Digunakan secara meluas dalam kes ini, titisan seperti itu mengandungi antibiotik:

Dianjurkan untuk menguburkan titisan setelah mencuci dan mengeringkan telinga, memanaskannya ke suhu badan. Beralih kepada penggunaan kaedah gabungan, perlu memperhatikan komposisi komponen penyusunnya, kerana kandungan alkohol komponen anti-radang bukan steroid semasa perforasi membran timpani tidak dapat diterima.

Banyak pakar dalam rawatan otitis media purulen pada orang dewasa untuk menanamkan dana telinga mencadangkan menggunakan kaedah suntikan. Untuk ini, setelah menanamkan telinga, perlu menekan jari pada tragus, menutup lumen saluran pendengaran luaran, dan melakukan pergerakan yang memudahkan penembusan ubat ke telinga tengah. Selepas beberapa ketika, pesakit harus merasakan ubat tersebut di dalam mulut. Dalam kes ini, dipercayai bahawa prosedur itu dijalankan dengan betul, dan kesan ubat yang lebih disasarkan diberikan..

Terapi antibiotik harus berlangsung sekurang-kurangnya 7-10 hari, walaupun dengan keadaan normal dan tidak adanya manifestasi klinikal penyakit ini.

Jika tidak, terdapat risiko kambuh yang tinggi, peralihan penyakit ke bentuk kronik, ketika berkaitan dengan kaedah rawatan pembedahan. Dalam kes ini, perlu diingat bahawa sebilangan antibiotik mempunyai kesan ototoksik. Penggunaan titisan telinga boleh menyebabkan gangguan pendengaran..

Pada tahap reparatif seterusnya, rawatan otitis media purulen akut terdiri dalam menjalankan prosedur yang mempromosikan penyembuhan dan pemulihan keanjalan membran timpani. Untuk ini, prosedur seperti pneumomassage, iontophoresis with lidase boleh diresepkan.

Hasil supuratif

Otorrhea biasanya berlangsung selama beberapa hari, selepas itu terdapat peningkatan berterusan dalam keadaan ini, dan pendengaran kembali. Sekiranya, di hadapan berlubang gendang telinga, keadaan pesakit tidak bertambah baik, kita dapat menganggap perkembangan komplikasi, proses radang mastoid. Kehadiran mastoiditis juga dapat menunjukkan keadaan yang memburuk setelah tempoh peningkatan.

Kehadiran suppuration untuk waktu yang lama, lebih dari 3-4 minggu, mungkin menunjukkan komplikasi penyakit yang luar biasa. Dalam kes ini, kita boleh membincangkan empyema proses mastoid atau abses ekstradural. Dengan perkembangan keadaan seperti itu, rawatan di rumah tidak dapat dibincangkan. Pesakit harus dimasukkan ke hospital di hospital khusus, dan rawatan lebih lanjut harus dilakukan di bawah pengawasan langsung ahli otolaringologi.

Oleh itu, apa yang harus dilakukan jika telinga berkeringat bergantung pada kehadiran gejala bersamaan dan dinamika mereka. Memperbaiki keadaan pesakit dengan penampilan otorrhea menunjukkan tahap otitis media purulen yang berlubang. Dalam kes ini, pembetulan rawatan dan langkah-langkah untuk mengosongkan kandungan saluran pendengaran luaran diperlukan. Sekiranya suppuration tidak membawa kelegaan, sakit teruk di telinga, pening, dan hipertermia masih bimbang, maka bantuan pakar segera diperlukan di jabatan ENT. Dalam kes ini, kita boleh membincangkan perkembangan komplikasi penyakit.

Tekanan di telinga pada kanak-kanak atau orang dewasa - sebab, diagnosis dan rawatan

Keradangan sifat menular dari semua bahagian anatomi telinga tengah disebut otitis media purulen. Terdapat tiga jenis penyakit ini, bergantung kepada penyetempatan: luaran, dalaman, sederhana. Pada orang dewasa dan kanak-kanak, nanah di telinga harus dirawat setelah gejala keradangan pertama, jika tidak, komplikasi serius mungkin timbul. Terapi utama dijalankan secara perubatan (tablet, tetes telinga), tetapi dalam kes penyakit yang teruk, kaedah pembedahan digunakan.

Apa itu nanah di telinga

Ejen penyebab keradangan membran mukus telinga adalah kulat, bakteria dan virus. Sebagai peraturan, proses menular bermula dengan penyakit nasofaring atau selepas keradangan pada tiub Eustachian. Penyakit ini juga boleh berkembang selari dengan selesema, sinusitis, radang amandel atau SARS. Sebilangan orang percaya bahawa jika telinga berkeringat, maka anda dapat menyingkirkan otitis media menggunakan rawatan di rumah. Namun, tindakan seperti itu memburukkan lagi keadaan. Doktor menegaskan bahawa rawatan otitis media yang disertai nanah harus dilakukan di klinik di bawah pengawasan pakar.

Punca

Pada bayi yang baru lahir, penyebab utama otitis media purulen adalah pengambilan susu ibu (campuran) di telinga tengah. Ini sering berlaku semasa memberi makan bayi semasa berbaring. Pada kanak-kanak dan orang dewasa yang lebih tua, nanah di rongga hidung boleh berlaku selepas hidung berair yang berpanjangan atau kelengkungan septum hidung, dengan penyakit resdung, adenoid, atau dengan masalah dengan nasofaring.

Akibat hipotermia, otitis media purulen akut dapat berkembang. Mandi di dalam air membawa kepada fakta bahawa air memasuki saluran telinga, yang menyebabkan keradangan. Penyebab otitis media lain yang biasa adalah trauma telinga. Kerosakan pada gendang telinga dapat terjadi ketika membersihkan telinga, setelah cedera di kepala, disebabkan oleh kebisingan atau tekanan yang kuat (misalnya, di dalam pesawat).

Gejala otitis media purulen

Pus tidak langsung mengalir dari telinga pada orang dewasa. Setelah jangkitan menembusi, pesakit mengalami sakit telinga akut, yang berlalu dengan intensiti yang terus meningkat, terutama pada waktu petang dan malam. Ini disebabkan oleh pembengkakan mukosa, karena ada pengumpulan lendir, yang memberi tekanan pada ujung saraf rongga timpani. Pada peringkat pertama penyakit, pesakit kurang selera makan, ada kelemahan yang teruk, suhu badan meningkat, dan pendengaran meningkat dengan mendadak. Sekiranya otitis tidak dirawat pada peringkat ini, ia akan memasuki fasa akut.

Otitis media supuratif akut

Pada tahap catarrhal, penembusan nanah sudah berlaku. Oleh kerana gendang telinga tidak menahan tekanan nanah dari dalam, ia mengalami pecah (otitis media berlubang). Dari saluran pendengaran, lendir dan sukrosa dilepaskan. Sebagai tambahan kepada perforasi rongga timpani, terdapat gejala klinikal lain dari otitis media purulen akut:

  • kejadian mendadak yang menyakitkan akibat penembakan dengan radiasi ke kuil;
  • suhu pada subfebril pertama, kemudian mencapai bilangan demam;
  • kehilangan pendengaran yang teruk sehingga pekak lengkap;
  • eksudat bernanah dengan bau yang tidak menyenangkan;
  • mabuk badan: kelemahan, loya, sakit kepala.

Kronik

Lama kelamaan, proses keradangan akut mereda, nanah berhenti keluar dari telinga, penurunan suhu badan berlaku - ini memulakan perjalanan penyakit kronik. Tahap ini dapat bertahan dalam jangka masa yang sangat lama selama bertahun-tahun. Gejala otitis media kronik:

  • peningkatan kehilangan pendengaran sensorineural;
  • perasaan tekanan, kenyang, telinga yang tersumbat;
  • semasa tempoh penyakit memburukkan lagi, pembuangan purulen muncul.

Tolak dari telinga kanak-kanak

Pada masa kanak-kanak, manifestasi otitis purulen lebih menyakitkan. Apabila nanah terbentuk di telinga anak, bayi itu nakal, gugup, sering menangis. Sifat kesakitan adalah sakit, memotong, menembak, berdenyut-denyut. Ketidakselesaan meningkat pada waktu malam, sehingga tidur terganggu. Sebagai tambahan kepada tanda-tanda otitis media ini, kanak-kanak dengan nanah di telinga juga mempunyai gejala lain:

  • kulit bertukar menjadi pucat;
  • masalah pendengaran;
  • jisim purulen boleh keluar dengan darah;
  • kanak-kanak itu lemah, lesu;
  • peningkatan suhu badan;
  • bunyi yang berterusan terdengar di telinga, gemuruh.

Komplikasi

Sekiranya otitis akut tidak dirawat tepat pada waktunya, maka terdapat risiko tinggi peralihannya ke bentuk kronik, atau pembentukan purulen berkembang di belakang rongga timpani. Dalam kes ini, komplikasi serius mungkin berlaku:

  • mastoiditis (keradangan mastoid tulang temporal);
  • lumpuh muka;
  • keradangan pada kulit auricle;
  • kehilangan pendengaran progresif;
  • furunculosis telinga;
  • karies tulang yang membawa kepada pemusnahan tulang.

Rawatan otitis media purulen

Diagnosis penyakit tidak sukar, kerana nanah dapat dilihat semasa otoskopi. Sekiranya terdapat kecurigaan proses yang merosakkan, maka sinar-x dari wilayah temporal dilakukan. Otitis purulen dirawat secara rawat jalan dan memerlukan terapi yang kompleks. Rawatan di hospital diperlukan untuk luka proses mastoid, apabila diperlukan campur tangan pembedahan. Rejimen rawatan bergantung kepada keparahan gejala dan tahap penyakit..

Rawatan ubat

Kaedah terapi termasuk mengambil ubat antibakteria dan ubat penahan sakit, tetes astringen atau vasokonstriktif. Perlu menggunakan probiotik, kompleks vitamin, pada suhu tinggi - ubat antipiretik, dengan perkembangan reaksi alergi - antihistamin. Dengan keradangan telinga dalam, ubat anti-radang bukan steroid diresepkan yang menghentikan proses keradangan, mengurangkan kesakitan.

Antibiotik

Yang sangat penting dalam rawatan otitis media akut adalah penggunaan antibiotik. Tindakan ubat ditujukan untuk pemusnahan mikroorganisma patogen yang memprovokasi nanah di telinga, dan halangan penyebaran jangkitan ke seluruh tubuh. Antara yang paling popular:

  1. Amoksisilin. Antibiotik paling asas dalam rawatan otitis media purulen. Ubat ini aktif melawan banyak patogen berjangkit, mempunyai kesan antimikotik dan antiseptik. Ambil ubat di mana-mana tahap otitis media secara lisan pada kadar 0.5 g 3 kali / hari selama 8-10 hari. Antara kesan sampingan, gejala dyspeptik, reaksi alahan dapat diperhatikan.
  2. Augmentin. Antibiotik gabungan, yang digunakan untuk gejala otitis media yang teruk dengan nanah. Rejimen dos ditetapkan secara ketat secara individu, yang bergantung pada berat badan, usia pesakit dan fungsi buah pinggang. Minimum rawatan adalah 5 hari. Dengan dos yang salah, reaksi buruk mungkin berlaku: urtikaria, ruam kulit, kandidiasis mukosa, hepatitis, nefritis interstitial, kejang dan lain-lain.

Cara membilas telinga

Dengan otitis media purulen, mencuci berguna, tetapi harus dilakukan oleh pakar. Tanpa berjumpa doktor, tidak digalakkan menjalankan prosedur di rumah. Alat pertama yang digunakan untuk mencuci telinga dengan nanah adalah hidrogen peroksida. Ini adalah cecair yang berkesan dan tidak menyakitkan yang dirancang untuk melawan pelbagai jangkitan. Prosedur mencuci:

  • Kepekatan peroksida 3% (dipanaskan) dikumpulkan dalam picagari khas;
  • kemudian keluarkan jarum dan perlahan-lahan menyuntikkan 1 ml larutan ke telinga;
  • ketika peroksida mendesis, ia dicurahkan, dan bahagian baru diperkenalkan.

Fisioterapi

Dengan otitis media purulen dan eksudatif, rawatan fisioterapeutik ditetapkan. Terdapat beberapa kaedah - pemanasan, pembersihan, merangsang. Yang paling berkesan:

  1. Elektroforesis Membolehkan anda memanaskan telinga dengan pengenalan ubat melalui selaput lendir dan kulit.
  2. UHF Jurang udara kecil berlaku di telinga, yang memberikan kesan anti-radang, dekongestan, dan vasodilator..
  3. Magnetoterapi. Pendedahan pada arus meningkatkan nada venus, mengurangkan pembengkakan, mengaktifkan proses saliran limfa.
  4. Urut pneumatik. Pergantian udara tekanan rendah dan tinggi meningkatkan nada otot, merangsang getaran gendang telinga.

Pembedahan

Pembedahan telinga diperlukan sekiranya tisu tulang rusak akibat keradangan atau jangkitan merebak lebih jauh. Ini adalah kaedah yang paling berkesan untuk menghentikan proses merosakkan dalam badan dan melegakan pesakit dari kesakitan. Semasa operasi, rembesan terkumpul dikeluarkan, yang berfungsi sebagai persekitaran yang ideal untuk pengembangan mikroorganisma patogen..

Untuk aliran keluar nanah, selaput timpani diukir, kemudian dimasukkan saluran pembuangan. Selepas pemulihan rongga telinga, kawasan epitel yang rosak dikeluarkan. Rehabilitasi adalah proses yang sukar, kerana jika kebersihan pasca operasi terganggu, otitis media dapat disambung semula. Selepas penyembuhan awal, pembalut, titisan antibakteria, dan antiseptik digunakan..

Ubat rakyat

Sekiranya otitis rumit oleh nanah, maka beberapa resipi rakyat tidak dapat menyembuhkannya. Sebagai bantuan setelah berunding dengan doktor, anda boleh menggunakan ubat semula jadi berikut:

  1. Bawang putih. Sebiji cengkih harus dicincang, dicampurkan dengan minyak sayuran, biarkan hingga beberapa jam. Kemudian tapis dan sapukan dalam bentuk kepanasan 3-5 titis beberapa kali / hari sehingga masalah itu dapat diatasi.
  2. Cuka epal. Anda perlu mencampurkan alkohol dan cuka dari epal buatan sendiri dalam kadar yang sama. Panaskan campuran yang dihasilkan, kemudian celupkan dalam kapas dan masukkan ke telinga selama 5 minit / hari sehingga keadaan bertambah baik.
  3. Sayang. Dalam bahagian yang sama, cairkan dengan air. Panaskan larutan yang dihasilkan ke suhu badan dan tanamkan 2 tetes di telinga yang sakit, kemudian masukkan sapuan kain kasa yang direndam dalam warna propolis (20%). Kursus pemanasan dengan kompres alkohol madu - 2 minggu.
  4. Bawang. Mula-mula anda perlu memerah jus bawang, panaskan dan masukkan 4 tetes di telinga 3-4 kali / hari. Tempoh rawatan - 7-10 hari.

Kesan

Rawatan otitis media yang salah boleh menjadi rumit oleh meningitis (keradangan selaput otak). Ini adalah salah satu akibat penyakit yang paling berbahaya, yang kadang-kadang menyebabkan orang dewasa dan kanak-kanak mati. Ia juga perlu untuk menonjolkan abses otak. Akibat otitis media dengan nanah ini tidak kurang berbahaya, kerana ia mempunyai banyak gejala dan teruk. Gejala umum penyakit peringkat akut adalah kehilangan pendengaran separa atau keseluruhan. Walaupun jenis pekak ini dianggap sementara, tulang telinga dan saraf pendengaran terjejas teruk..

Pencegahan

Untuk mengelakkan komplikasi, adalah penting untuk melakukan rawatan sehingga akhir, walaupun gejala penyakitnya mereda. Untuk mengelakkan otitis media, langkah-langkah berikut harus diikuti:

  • menjalankan tandas tandas tepat pada masanya;
  • merawat jangkitan virus tepat pada waktunya;
  • elakkan kecederaan pada gegendang telinga;
  • berhati-hati agar tidak mendapat air di telinga tengah;
  • menguatkan imuniti (pemakanan yang betul, pengerasan, aktiviti fizikal).

Otitis media purulen - pelepasan nanah dari telinga

Pengasingan nanah dari telinga boleh berlaku dengan otitis media purulen akut dan kronik..

Otitis media supuratif akut adalah penyakit supuratif akut di mana selaput lendir rongga timpani menjadi radang. Dengan penyakit ini, pada satu atau lain tahap, semua bahagian telinga tengah menjadi radang. Media otitis akut adalah perkara biasa. Kursus ini boleh terdiri dari keparahan yang berbeza-beza, dari bentuk ringan, hingga reaksi radang tubuh yang teruk secara keseluruhan. Selalunya otitis media purulen akut berlaku pada kanak-kanak di bawah usia tiga tahun, ini disebabkan oleh struktur fisiologi telinga pada anak. Tetapi semua jenis otitis media akut boleh menyebabkan komplikasi dalam bentuk gangguan pendengaran. Kemungkinan penyakit akut boleh berkembang menjadi bentuk kronik.

Otitis media supuratif kronik adalah penyakit purulen kronik telinga tengah, yang dicirikan oleh tiga gejala. Triad merangkumi: perforasi gendang telinga yang berterusan; kehilangan pendengaran progresif; semburan berkala atau berterusan dari telinga. Pada masa ini, penyakit ini menyerang kira-kira satu peratus daripada jumlah populasi Bumi. Selain bahaya pendengaran yang serius, otitis media purulen kronik juga membawa bahaya bagi kehidupan manusia, kerana berbahaya akibat komplikasi serius.

Pelepasan dari telinga dalam otitis media purulen akut

Otitis media akut biasanya bermula dengan keradangan membran mukus mayat pendengaran. Secara visual, doktor ENT dapat melihat edema mukosa pada peringkat penyakit ini. Kemudian telinga tengah dipenuhi dengan eksudat, pada awal watak serous, kemudian menjadi nanah. Konsistensi pelepasan purulen boleh berbeza, dari cecair hingga sangat likat. Terdapat penebalan membran mukus puluhan kali. Pada puncak penyakit ini, eksudat yang terkumpul di rongga organ pendengaran dapat menyebabkan pembengkakan gendang telinga ke luar. Kes juga tidak jarang berlaku, di bawah pengaruh tekanan nanah yang kuat, peredaran darah terganggu. Ini membawa kepada fakta bahawa mana-mana bahagian membran timpani cair, sementara perforasinya berlaku dengan otorrhea berikutnya (eksudat purulen mengalir keluar dari telinga).

Sekiranya pada permulaan penyakit, pelepasan serous-mukosa atau purulen cair dan banyak, maka secara beransur-ansur mereka menjadi bernanah dan pekat. Apabila keradangan berkurang, bilangan mereka berkurang dan akhirnya semburan berhenti sepenuhnya. Sekiranya terdapat perforasi gendang telinga, maka ia dapat sembuh, bagaimanapun, kehilangan pendengaran masih akan diketahui selama beberapa waktu. Kriteria pemulihan adalah pemulihan sepenuhnya pendengaran normal.

Rawatan otitis media purulen akut

Rawatan pesakit dengan penyakit ini harus bergantung pada tahap penyakit. Keadaan somatik pesakit dan gejala klinikal yang teruk diambil kira. Pada peringkat awal, pesakit disarankan menjalani rawatan pesakit luar, dan dengan gejala keracunan (kelemahan umum, demam) - rehat di tempat tidur. Sekurang-kurangnya kecurigaan komplikasi serius, dalam bentuk mastoiditis, terutama intrakranial, kemasukan ke hospital kecemasan ditunjukkan.

Untuk meningkatkan fungsi saliran, titisan vasokonstriktif diresepkan, seperti sanorin, naphthyzin, galazalin, dll. Mereka diresepkan 5 tetes hidung tiga kali sehari. Lebih baik menguburkan dalam keadaan rawan dengan putaran kepala ke arah telinga yang sakit. Pesakit diberi amaran lembut meniup hidungnya, dan dilarang menarik lendir dari hidung ke mulutnya untuk mengelakkan jangkitan pada saluran pendengaran. Untuk tujuan menghilangkan rasa sakit, larutan asid borik atau titisan 3% dengan analgesik digunakan. Doktor boleh menetapkan pemanasan dalam bentuk kompres atau fisioterapi. Atas budi bicara pakar, antibiotik dan saliran saluran pendengaran dimasukkan ke dalam prosedur rawatan. Penting untuk diingat bahawa semua prosedur mesti ditetapkan oleh doktor, dan rawatan dilakukan di bawah kawalannya. Jangan terlibat dalam rawatan diri.

Pelepasan telinga pada otitis media supuratif kronik

Sejumlah faktor buruk boleh menyumbang kepada peralihan otitis media akut ke tahap kronik. Faktor-faktor ini merangkumi:

  • ketahanan patogen terhadap terapi antibiotik;
  • penurunan daya tahan badan;
  • kehadiran penyakit kronik;
  • rawatan pengabaian otitis media akut serta kelambatannya, yang tidak membuat dirinya terasa pada waktunya.

Otitis media supuratif kronik terdiri daripada dua jenis:

  • mesotympanitis - perubahan radang purulen, dengan jenis otitis media ini, terletak di dalam mukosa tiub pendengaran. Kursus ini agak baik;
  • epitimpanitis - perubahan purulen-radang yang terlibat dalam tisu tulang. Kursus ini kurang baik, kerana nekrosis tulang berlaku.

Rawatan otitis media supuratif kronik

Rawatan pesakit dengan otitis media purulen kronik memerlukan banyak tenaga, masa dan kesabaran dari pesakit dan doktor. Hasil yang baik hanya diperoleh dalam kes-kes ini..

Pesakit harus diperiksa dengan teliti, rawatan harus komprehensif, dipilih secara individu - sama ada rawatan konservatif, atau adakah anda perlu menjalani pembedahan. Semua perkara ini diputuskan hanya di klinik khas oleh doktor yang pakar dalam rawatan penyakit ini..

Otitis media purulen: penyebab, rawatan dan pencegahan

Telinga adalah organ yang kita ingat hanya ketika rasa sakit atau ketidakselesaan lain muncul, dan dalam beberapa kes kita cenderung mengabaikan tanda-tanda pertama otitis media. Ia berlaku bahawa beberapa hari setelah bermulanya kesakitan, pesakit mengadu bahawa telinganya berbunyi. Sebagai peraturan, gejala ini menunjukkan komplikasi proses keradangan di auricle, dan keadaan ini disebut otitis purulen.

Punca penyakit

Dalam kebanyakan kes, otitis media purulen adalah komplikasi. Akibatnya, penyebab utama penyakit ini adalah mengabaikan atau rawatan keradangan yang tidak betul, biasanya pada telinga tengah..

Walau bagaimanapun, ada sebab lain untuk suppuration. Penyakit ini berkembang apabila jangkitan masuk ke salah satu rongga telinga dengan latar belakang imuniti yang lemah dan penurunan daya tahan tubuh. Wakil utama mikroflora patogen yang memprovokasi perkembangan otitis media purulen adalah pneumokokus, hemofilik bacillus dan Staphylococcus aureus.

Otitis externa purulen - bentuk paling ringan - boleh berkembang akibat mikroba memasuki telinga dari air yang tercemar atau tangan yang tidak dicuci. Dalam kes ini, keradangan dilokalisasikan di telinga luar, yang memudahkan perjalanan penyakit dan rawatannya.

Otitis media purulen - bentuk yang paling biasa - biasanya disebabkan oleh jangkitan pada lendir dari nasofaring. Bakteria juga boleh memasuki telinga tengah melalui membran timpani atau proses mastoid (sekiranya berlubang). Beberapa penyakit, seperti campak, tifoid dan selesema, dapat memprovokasi otitis media purulen: jangkitan dalam kes ini memasuki rongga dengan darah yang dijangkiti.

Rawatan otitis media yang tidak tepat waktu membawa kepada otitis media purulen dalaman: mikroorganisma patogen menembusi kawasan ini dari telinga tengah.

Sekiranya telinga tumbuh di kedua-dua belah pihak, diagnosisnya adalah "otitis media purulen bilateral"; bukan perkara biasa - kebetulan terdapat satu sisi dalam 1 daripada 10 kes.

Simptomologi

Dari nama penyakit ini, menjadi jelas bahawa keradangan telinga - otitis media - disertai dengan suppuration. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa lagi tanda yang akan memberitahu doktor diagnosis otitis media purulen:

  • Sakit telinga yang kuat
  • Hilang pendengaran
  • Kemerahan, bengkak di kawasan telinga
  • Haba
  • Sakit kepala
  • Kelemahan

Malangnya, kebanyakan orang lebih memilih ubat-ubatan sendiri daripada terapi yang berkelayakan dan pergi ke doktor pada peringkat akhir penyakit ini. Ini berbahaya dengan komplikasi yang boleh menyebabkan kemudaratan kepada kesihatan. Gejala pertama otitis media purulen memerlukan lawatan segera ke pakar otolaryngolog.

Adalah sukar untuk tidak memperhatikan tanda-tanda otitis media purulen pada orang dewasa. Pesakit kecil tidak dapat mengadu kehilangan pendengaran dan kesesakan. Ibu bapa harus berwaspada jika anak enggan makan, menggosok telinganya dan menangis tanpa alasan, sementara termometer menunjukkan suhu tinggi. Jangan tunggu sehingga nanah mengalir keluar dari telinga anda, berjumpa dengan doktor secepat mungkin.

Perkembangan penyakit

Terdapat empat peringkat perkembangan otitis media purulen:

  1. Tahap catarrhal. Pada peringkat ini, suppuration belum bermula, tetapi rasa sakit di telinga dan demam menunjukkan proses keradangan. Sekiranya tidak dirawat, keadaannya bertambah buruk - penyakit ini menjadi bernanah.
  2. Tahap preforforation. Kesakitan di telinga meningkat, nanah muncul di rongga timpani dan menekan membran, oleh itu perasaan kesesakan, sakit dan kehilangan pendengaran. Sebilangan besar pesakit pada peringkat ini meminta pertolongan dari pakar.
  3. Tahap berlubang. Perforasi adalah penembusan gegendang telinga yang berlaku kerana tekanan dari massa purulen. Tahap ini dicirikan oleh suppuration: pada mulanya zat itu cair dan berwarna, kemudian pembuangan menjadi lebih padat dan lebih padat sehingga berhenti sama sekali.
  4. Tahap pasca perforasi, atau pemulihan. Pesakit tidak lagi mengadu nanah dari telinga, serta sakit, suhu dan kelemahan. Gegendang telinga yang rosak tumbuh dan sedikit pendengaran kembali normal..

Sangat mustahak untuk mengunjungi ahli otolaringologi pada peringkat pertama penyakit ini, kerana dengan penampilan perforasi nanah pada membran timpani tidak dapat dielakkan. Sekiranya ia tidak menerobos dirinya sendiri, pakar bedah campur tangan untuk membebaskan rongga dari nanah. Jika tidak, massa purulen semasa boleh memasuki otak dan memprovokasi meningitis, ensefalitis dan hidrosefalus..

Kemungkinan komplikasi otitis media purulen

Perkembangan penyakit berbahaya di atas jarang berlaku. Walaupun begitu, mengabaikan gejala tidak dapat diterima, kerana komplikasi penyakit ini tidak terbatas pada intrakranial, tetapi juga meliputi:

  • kehilangan pendengaran yang ketara (dalam kes yang jarang berlaku, pekak lengkap)
  • pemusnahan proses mastoid tulang temporal akibat pengisian dengan nanah selnya - mastoiditis
  • karies tulang, atau osteitis
  • lumpuh muka
  • cholesteatoma - pertumbuhan tisu di belakang gendang telinga
  • otitis media supuratif kronik

Otitis media supuratif kronik

Gejala dan peringkat di atas adalah ciri bentuk akut penyakit ini. Namun, jika tidak ada terapi yang tepat, otitis media purulen akut boleh menjadi kronik. Dalam kes ini, nanah mengalir secara berkala dari telinga, gendang telinga tidak sembuh, yang mengakibatkan kehilangan pendengaran lengkap atau separa. Terdapat dua bentuk penyakit ini:

  • Mesothympanitis adalah bentuk yang lebih ringan, biasanya tidak dibebani oleh komplikasi..
  • Epitympanitis adalah bentuk penyakit yang teruk; mengancam pemusnahan proses mastoid, sepsis, abses otak, meningitis dan osteitis.

Rawatan penyakit

Dengan mengambil kira pelbagai peringkat, keparahan dan kemungkinan komplikasi penyakit, dengan pertanyaan "Bagaimana merawat otitis media purulen?" lebih baik berjumpa doktor daripada Internet. Ahli otolaringologi akan membuat diagnosis berdasarkan tinjauan dan pemeriksaan dan menetapkan rawatan komprehensif untuk otitis media akut dan purulen, yang bertujuan untuk:

  • penindasan patogen
  • vasokonstriksi
  • melegakan kesakitan

Doktor juga akan menentukan tahap penyakit, dan terapi akan sesuai dengannya:

  • Pada peringkat preperforative, fokus utama adalah untuk menghilangkan rasa sakit: Paracetamol atau Diclofenac diresepkan dalam tablet, serta Otipax atau Anauran (mengandungi antibiotik) dalam bentuk titisan untuk telinga. Dadah ditambahkan ke hidung untuk membantu menyempitkan saluran darah dan melegakan bengkak, seperti Otrivin, Naphthyzine dan lain-lain. Komponen penting dalam rawatan adalah antibiotik - Amoxicillin (paling kerap), Augmentin (untuk kesakitan yang kuat dan suppuration), Ampicillin, Ceftriaxone (sangat jarang berlaku, sekiranya tiada kesan ubat-ubatan di atas) dan lain-lain.
  • Sekiranya pesakit meminta pertolongan pada tahap berlubang, iaitu ketika nanah muncul di telinga, terapi ini dilengkapi dengan ubat-ubatan mukolitik - ACC, Fluimucil - untuk mengurangkan jumlah rembesan. Sekiranya boleh, kaedah penyinaran ultraviolet, frekuensi ultra tinggi dan ultra tinggi ditetapkan. Pembersihan pendengaran dari nanah setiap hari dengan kapas kapas diperlukan setiap hari. Untuk melembutkan rembesan yang terlalu tebal akan membantu larutan hidrogen peroksida 3%. Titisan telinga yang digunakan pada tahap ini tidak boleh mengandungi alkohol.
  • Pada peringkat akhir, pemulihan, tanpa komplikasi, rawatan selesai. Sekarang pesakit disarankan untuk memberi tumpuan kepada penguatan imuniti dan meningkatkan daya tahan tubuh untuk mencegah kambuh. Untuk pencegahan lekatan, urut gendang telinga dengan arus udara dan penggunaan ubat enzim boleh diresepkan.

Diagnosis otitis media purulen tidak termasuk rawatan pembedahan:

  • Dengan pengumpulan nanah di rongga timpani dan ketiadaan perforasi membran, paracentesis dilakukan, iaitu sayatan dilakukan di bawah anestesia tempatan.
  • Pembiakan telinga dilakukan untuk membersihkan rongga timpani dari sisa-sisa massa purulen.
  • Mastoiditis yang teruk memerlukan prosedur yang disebut antrotomi. Sel-sel proses mastoid dibuka dan dibersihkan dari nanah menggunakan antiseptik.

Rawatan otitis media purulen pada kanak-kanak

Keradangan telinga tengah lebih mudah diserang oleh kanak-kanak daripada orang dewasa, kerana perkembangan sistem telinga-tekak-hidung. Malangnya, pada anak-anak yang sering berlaku kambuh, dan sekali lagi ibu bapa menyedari bahawa nanah mengalir. Dalam kebanyakan kes, rawatan memerlukan pengenalan kateter khas ke telinga, yang memungkinkan manipulasi terapi berikut:

  • membersihkan rongga telinga tengah dengan meniup saluran
  • pengenalan ubat antibakteria, anti-radang, antiseptik dan analgesik
  • pemulihan fungsi tabung pendengaran

Rawatan kanak-kanak harus dilakukan dengan ketat di bawah pengawasan pakar yang berpengalaman, kerana, pertama, gejala yang tidak menyenangkan dan risiko komplikasi tidak memungkinkan bereksperimen dengan kesihatan anak, dan kedua, ada risiko membahayakan tubuh rapuh dengan ubat-ubatan yang tidak sesuai, kerana rawatan otitis media purulen orang dewasa dan kanak-kanak dijalankan dengan menggunakan pelbagai teknik dan ubat.

Pencegahan otitis media purulen

Manifestasi dan rawatan penyakit ini memberi pesakit ketidakselesaan yang ketara. Oleh itu, perlu difikirkan untuk mencegah munculnya penyakit seperti otitis media purulen..

Untuk mengelakkan perkembangan otitis media purulen, faktor penyebab penyakit ini harus dikecualikan. Langkah pencegahan merangkumi:

  • Kebersihan rutin aurikel. Harap diperhatikan bahawa penutup kapas tidak boleh dimasukkan ke dalam saluran telinga - ia dirancang untuk membersihkan sudut auricle dari pengumpulan sulfur!
  • Menguatkan sistem imun. Ini dapat dilakukan dengan pengerasan, pemakanan yang betul dan gaya hidup yang sihat. Langkah ini akan melindungi anda bukan sahaja dari otitis media purulen, tetapi juga dari sejumlah penyakit lain.
  • Elakkan lokasi dengan kebisingan atau kawasan berdebu yang berlebihan..
  • Sebelum menggunakan kolam, gunakan palam khas untuk mengelakkan jangkitan di telinga anda dengan air.
  • Elakkan hipotermia: selendang dan topi yang hangat dapat menyelamatkan diri.

Otitis media purulen adalah penyakit yang tidak menyenangkan: gejalanya diucapkan dan menyebabkan rasa tidak selesa. Setiap orang perlu mengetahui apa itu otitis media bernanah untuk mengambil tindakan tepat pada waktunya: jangan mengubati diri sendiri, tetapi berjumpa dengan pakar yang memutuskan bagaimana merawat penyakit ini. Penting untuk diingat bahawa otitis media purulen pada orang dewasa dan kanak-kanak dapat dirawat dengan cara yang berbeza kerana ciri-ciri yang berkaitan dengan usia..

Laman web ini mengandungi artikel yang asli dan dilindungi hak cipta.
Semasa menyalin, letakkan pautan ke sumber - halaman artikel atau utama.

Otitis media purulen

Sayangnya media otitis purulen tersebar luas di dunia. Dari penyakit ini orang dari pelbagai peringkat umur, status sosial, tahap kemakmuran menderita. Yang paling penting, otitis media purulen dicirikan oleh rawatan yang panjang dan kompleks yang memerlukan pendekatan yang kompeten. Atas sebab ini, tidak boleh ditangguhkan dengan lawatan ke doktor dengan otitis media purulen akut.

Ubat diri dalam otitis purulen akut.
Otitis media purulen pada orang dewasa boleh mengakibatkan akibat yang serius, mengancam nyawa, kesihatan manusia.

Sekiranya rawatan dipilih dengan tidak betul atau tidak dijalankan dengan secukupnya (sangat penting apabila otitis catulhal purulen diperhatikan, sementara diagnosisnya samar-samar), mungkin dengan tahap kebarangkalian yang tinggi perkembangan gangguan pendengaran. Sekiranya penyakit seperti itu, rawatan tidak memenuhi piawaian, maka akibat yang lebih serius akan berlaku. Otitis media purulen boleh menyebabkan paresis saraf wajah, pengumpulan fokus nanah di otak.

Tidak kira usia, dengan tanda-tanda sedikit pun otitis media purulen, perlu segera menghubungi pakar otorhinolaryngologi yang berpengalaman dan berkelayakan..

Bahaya utama penyakit ini bukan hanya terletak pada kemungkinan timbulnya komplikasi intrakranial yang penting bagi kehidupan pesakit:

Intrakranial rhinogenik dan otogenik.

Neuropati Muka.

Tetapi juga pembentukan bentuk gangguan pendengaran yang progresif, dan, akibatnya, penurunan kualitas hidup pasien.

Kepentingan sosial yang ketara dari bentuk nosologi ini bukan sahaja disebabkan oleh kecacatan sementara, tetapi juga kerana kekerapan tinggi kes keradangan kronik, perkembangan pelbagai komplikasi dan ketidakupayaan berterusan pesakit.

Penerangan mengenai penyakit ini

Sebelum merawat sebarang otitis media bernanah, adalah perlu untuk menentukan jenis kepunyaannya dalam kes tertentu.

Terdapat dua jenis utama otitis media purulen:

  • Akut.
Ia muncul sebagai hasil penembusan ke telinga tengah mikroorganisma - bakteria. Terdapat pembengkakan pada saluran pendengaran kerana proses keradangan. Selaput lendir nipis menebal dengan otitis media, bahan serous muncul, melewati nanah.

  • Kronik.
Bentuk keradangan dengan nanah yang berterusan dari rongga telinga (lebih dari 4 minggu). Dengan perforasi membran yang stabil dan kehilangan pendengaran progresif.

Ciri-ciri penyakit ini

Penyakit ini mula berkembang dengan cukup cepat apabila mikroorganisma patogen menembusi telinga tengah dan dalam. Untuk penyakit ini, rawatan bergantung pada tahap tempoh akut penyakit ini. Tahap pada orang dewasa dibahagikan kepada:

Catarrhal - peringkat awal, pertama, rawatan melibatkan penggunaan antibiotik, prosedur terapi (selepas otitis media purulen jenis catarrhal dengan rawatan yang betul dan mencukupi tidak ada komplikasi);

Tahap kedua, sebenarnya, Purulent, yang merupakan hasil daripada rawatan yang tidak jujur, atau kekurangan rawatan perubatan sepenuhnya (atau percubaan untuk menyembuhkan menggunakan ubat-ubatan rakyat dan resipi "nenek");

Pada masa akan datang, jika rawatan untuk penyakit seperti otitis media purulen tidak sesuai dengan keadaan semasa, pelepasan purulen dapat memudar, namun pendengaran hilang sangat cepat, secara harfiah dalam beberapa hari (tetapi yang menyedihkan adalah rawatan pada peringkat ini pada orang dewasa sudah tidak berkesan).



Selepas itu, otitis media purulen kronik berlaku dengan proses keradangan yang perlahan yang tidak nyata dalam kehidupan biasa. Dalam kes ini, otitis media purulen kronik tengah dan perlahan tiba-tiba berubah menjadi akut dengan semua akibatnya.

Otitis media supuratif kronik adalah proses keradangan kronik di telinga tengah. Ia dicirikan oleh adanya perforasi (celah) gendang telinga yang stabil. Pemisahan nanah yang berterusan dari telinga melalui celah di gendang telinga dan kehilangan pendengaran yang progresif.

Otitis media supuratif kronik mempunyai dua bentuk:

Bentuk Mesotympanik - dicirikan oleh perubahan struktur tisu terutamanya pada membran mukus bahagian tengah dan bawah rongga timpani, tiub pendengaran.

Bentuk epitympanik - di mana proses keradangan meluas ke struktur tulang telinga tengah dan kolesteatoma sering berkembang.

Komplikasi otitis media supuratif kronik adalah:

Abses otak.

Paresis saraf muka.

Rawatan patologi ini adalah pembedahan (operasi radikal pada tulang temporal).

Rawatan otitis media purulen kronik sangat kompleks, panjang dan tidak berkesan. Atas sebab ini, lebih baik tidak membawa keadaan ke keadaan seperti ini..

Buat janji temu melalui telefon
+7 (495) 021-12-26 atau dengan mengisi borang dalam talian

Pentadbir akan menghubungi anda untuk mengesahkan entri..
Kerahsiaan rayuan anda dijamin..

Punca

Seperti yang telah disebutkan, dalam penyakit seperti otitis media purulen, alasannya terletak pada penembusan bakteria patogen dan mikroorganisma lain ke telinga tengah dan dalam. Perkembangan penyakit, sebagai peraturan, berlaku dengan latar belakang kelemahan sistem imun yang ketara.

Komposisi flora adalah pelbagai:

  • Staphylococcus aureus,
  • Pseudomonas aeruginosa,
  • Bakterioida,
  • Peptostreptococcus.
Dalam etiologi, selain mikroorganisma ini, beberapa kulat dan aktinomiset juga berperanan..
Actinomycetes - bakteria yang mempunyai kemampuan untuk mencipta pada tahap tertentu kewujudan filamen bercabang nipis - miselium. Mereka sering dijumpai di alam semula jadi dan boleh mempengaruhi semua tisu dan organ tubuh manusia..

Paling biasa:

  • Aktinomikosis serviks-muka.
  • Actinomycosis paru-paru dan dinding dada.
  • Rongga perut.
  • Alat kelamin wanita.
Laluan medium patogen yang membawa kepada otitis media purulen telinga tengah boleh seperti berikut:
  • Tubogenik. Dalam kes ini, mikroorganisma yang menyebabkan perkembangan otitis media purulen masuk ke dalam melalui saluran pendengaran.
  • Traumatik. Dengan kerosakan mekanikal pada membran timpani yang sama, patogen dengan mudah memasuki telinga tengah, yang tentunya membawa kepada otitis media purulen pada orang dewasa, rawatannya rumit oleh keperluan untuk menghilangkan trauma mekanikal.
  • Retrograde. Umumnya diterima bahawa jangkitan dari telinga tengah masuk ke dalam tengkorak dan otak. Terdapat kes terbalik. Penembusan jangkitan yang berlanjutan membawa kepada kemunculan otitis media purulen, rawatannya lebih rumit, memerlukan pendekatan yang sangat profesional.
  • Otitis media hematogen. Sebilangan besar unsur-unsur "tidak diingini" dihantar dan dibawa ke dalam tubuh kita melalui darah. Sebahagian daripada mereka dapat masuk ke telinga dalam dan tengah, yang membawa kepada pengembangan otitis media bernanah..

Akibatnya, penampilan otitis media purulen sangat tidak dijangka dan bahkan tidak dapat diramalkan. Pus dari telinga muncul, tetapi alasannya, pada pandangan pertama, sama sekali tidak dapat difahami.

Gejala

Harus diingat bahawa gejala otitis media purulen pada orang dewasa hampir serupa. Lebih-lebih lagi, pada peringkat awal mereka serupa dengan tanda-tanda otitis media tidak bernanah.

  • Sudah pada peringkat awal, tanda adalah sakit di telinga dan kemerahan kulit.
  • Tekanan dari telinga, atau bahkan kedua-duanya, dengan otitis media adalah faktor pasti yang mewajibkan anda berjumpa doktor.
  • Otitis media purulen, sebagai penyakit berjangkit, pasti menyebabkan peningkatan suhu badan.
  • Tanda-tanda otitis media bernanah - bunyi bising dan deringan berterusan di telinga.
Jangan lupa tentang kehilangan pendengaran. Pada mulanya, patologi tidak dapat dilihat, tetapi secara beransur-ansur menyebabkan kehilangan pendengaran sepenuhnya. Memulihkan kemampuan mendengar pada masa akan datang hampir mustahil.

Chekhonina Ella Mstislavovna

Pakar Otolaryngologi, fonetik, calon sains perubatan. Doktor Persekutuan Rusia yang dihormati