Selsema pada bayi adalah fenomena yang sangat tidak menyenangkan. Pada usia ini, bayi tidak dapat membicarakan apa yang mengganggunya, dan dia juga tidak dapat membebaskan hidungnya secara lendir dan batuk. Selsema biasa adalah jangkitan pernafasan akut. Selsema bayi harus dirawat tepat pada masanya untuk mengelakkan komplikasi di masa depan..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya bayi sakit

Sekiranya bayi belum berumur 2 bulan, dan suhu badan melebihi 38 darjah, anda tidak perlu teragak-agak dan hubungi pertolongan kecemasan secepat mungkin. Langkah ini diperlukan kerana reaksi dan akibat yang tidak dapat diramalkan boleh berlaku dengan rawatan diri dengan sebarang ubat. Dalam keadaan seperti itu, lebih baik bagi pakar untuk menangani kanak-kanak itu.

Apabila ambulans atau pakar pediatrik dipanggil, anak itu tidak boleh diberi makan secara paksa. Sekiranya dia enggan makan, lebih baik memberinya sedikit air. Dilarang keras untuk menghilangkan gejala selesema dengan cuka atau penyelesaian vodka, kerana dana tersebut boleh membahayakan bayi. Unsur penyusunnya mampu menembusi liang-liang yang mengembang ke dalam badan serpihan. Sekiranya tidak mungkin untuk mengurangkan suhu dengan bantuan ubat, perlu melampirkan kain yang dibasahi dengan air pada suhu bilik ke perut, kawasan inguinal, leher.

Sekiranya bayi yang baru lahir mengalami ingus, tidak dibenarkan menggunakan ubat vasokonstriktor tanpa preskripsi doktor yang sesuai. Pelepasan terkumpul dapat disedut menggunakan aspirator khas atau enema biasa.

Untuk meningkatkan pembuangan lendir, beberapa tetes garam farmasi ditanamkan dari pipet ke hidung, doktor kanak-kanak terkenal Komarovsky mengesyorkan kaedah rawatan ini. Sebarang ubat dibenarkan untuk digunakan hanya setelah janji atau kebenaran doktor pediatrik yang sesuai. Pada usia ini, tidak dibenarkan menggunakan ubat tradisional. Bahkan penggunaan jem raspberry boleh membahayakan, memprovokasi perkembangan reaksi alergi.

Sekiranya bayi makan susu ibu, sering disarankan untuk memerah susu ibu, dan susu ibu mengandungi interferon semula jadi. Untuk mengelakkan berlakunya selesema pada bayi, perlu mengawal bagaimana anak itu berpakaian, anda tidak perlu mencampurkannya. Memakai sejumlah besar pakaian hangat memberi kesan negatif terhadap daya tahan tubuh terhadap pelbagai patogen. Sekiranya bayi selalu terbiasa dengan panas, walaupun sedikit air boleh menjadi prasyarat untuk perkembangan selesema seterusnya.

Arahan rawatan

Sekiranya bayi jatuh sakit sendiri atau dijangkiti oleh salah satu orang dewasa, perlu mematuhi cadangan umum doktor dan ibu yang berpengalaman. Peraturan berikut harus dipatuhi dalam rawatan:

  1. Pada mulanya, anda perlu menghubungi doktor pediatrik. Tidak peduli seberapa teruk gejala selesema, doktor perlu dipanggil, kerana fenomena yang tidak berbahaya seperti hidung berair boleh menjadi berbahaya bagi bayi.
  2. Dianjurkan untuk meletakkan bantal di bawah kepala bayi, sering kali di bilik di mana kanak-kanak itu mengudara dan pembersihan basah.
  3. Sekiranya suhu badan meningkat hingga 38 darjah dan ke atas, bayi sepenuhnya tidak berpakaian, disapu dengan air pada suhu bilik sehingga ambulans tiba. Prosedur yang berguna adalah enema..
  4. Sekiranya terdapat gejala sejuk seperti hidung berair dan batuk, dengan doktor kanak-kanak, menggosok leher, punggung, dada, dan kaki dengan larutan berdasarkan minyak kayu putih atau ekstrak dari tumbuhan (contohnya, balsem Eucabalum) digunakan.
  5. Pembantu yang sangat baik dalam rawatan penyakit pernafasan akut adalah mandi ubat menggunakan tanaman perubatan (chamomile, calendula, sage, jelatang). Mandi boleh dilakukan selama setengah jam, suhu air harus sekitar 38 darjah. Selepas mandi, bayi itu berpakaian dan tidur.
  6. Adalah mungkin untuk melakukan kompres dengan minyak yang tidak panas. Kain atau kain kasa diresapi dengan minyak yang dipanaskan, beg plastik diletakkan di atas, dan selendang bulu dikenakan di atasnya. Adalah disyorkan untuk menyimpan selendang seperti itu selama beberapa jam. Permohonan sedemikian untuk bayi dilakukan beberapa kali sehari.
  7. Dalam banyak keadaan, ubat batuk diresepkan oleh doktor untuk kanak-kanak yang berumur enam bulan. Untuk batuk yang produktif dan tidak produktif, pelbagai jenis ubat digunakan..

Bagi kanak-kanak pada usia ini, anda boleh menggunakan ubat Doctor Theiss - ubat ini berkesan jika dahak sukar dipisahkan. Ubat Bronchicum mengandungi thyme, rosehip, madu dan ramuan lain. Dr. IOM digunakan jika terdapat gatal di tekak, dengan batuk kering yang menjengkelkan. Ubat Tussamag digunakan untuk batuk kering, ubat ini berdasarkan thyme.

Penyedutan berkesan. Di dalam rumah, berhampiran tempat tidur dengan bayi, masukkan periuk air panas. Seterusnya, campuran diturunkan ke dalam bekas untuk penyedutan. Dalam satu setengah jam, bayi akan menyedut wapnya. Anda juga boleh meletakkan piring dengan air panas di dekat buaian, di mana bawang putih cincang diturunkan.

Bayi disyorkan untuk memberikan banyak minuman suam - teh dengan pinggul mawar, lemon, minuman buah, kompot buah kering - hanya dengan persetujuan dengan doktor. Pemanasan pemanasan menggunakan serbuk mustard boleh digunakan. Sekiranya bayi mengalami batuk dan hidung berair, pakai stoking kapas, satu lagi, masukkan sedikit mustard di dalamnya, dan di atas kaus kaki ketiga berdasarkan bulu. Sebagai tambahan kepada penggunaan ubat tradisional untuk rawatan selesema, doktor boleh menasihatkan agar bayi memberi agen imunomodulasi, persediaan vitamin.

Tanda-tanda selesema pada bayi dan kaedah rawatannya

Penyakit bayi selalu menimbulkan tekanan pada ibu bapanya. ARI atau SARS yang biasa (selesema pada bayi) boleh menyebabkan panik walaupun pasangan suami isteri yang berpengalaman. Pada usia satu tahun, bayi tidak dapat membersihkan kerongkongnya, meniup hidung atau berkumur dengan sendirinya. Sebagai tambahan, bagi anak bulanan, kebanyakan ubat sejuk dikontraindikasikan. Sebaik sahaja ibu bapa mengetahui tanda-tanda pertama selesema pada bayi, ia harus segera ditunjukkan kepada pakar.

Selsema pada bayi

Jangkitan pernafasan pada bayi baru lahir berlaku apabila bakteria atau virus berbahaya memasuki badan. Juga, bayi boleh dijangkiti semasa hipotermia, ketika sistem kekebalan tubuh lemah. Sekiranya bayi baru lahir dijaga dengan betul, risiko jangkitan tidaklah besar, tetapi ini tidak bermakna bayi tidak dapat demam. Ini berlaku kerana imuniti bayi sangat tidak matang dan mudah terdedah. Itulah sebabnya orang dewasa harus sangat berhati-hati dan berhati-hati..

Sekiranya bayi menunjukkan tanda-tanda patologi pertama, misalnya, hilang selera makan, kelesuan, murung, batuk atau hidung berair, perlu segera menunjukkannya kepada doktor.

Cara merawat selesema pada bayi hanya dapat ditentukan oleh pakar pediatrik. Penjagaan kecemasan diperlukan sekiranya anak demam melebihi 38 darjah. Ambulans kecemasan diperlukan kerana badan kanak-kanak dapat bertindak balas dengan tidak terduga terhadap suhu. Dalam kes yang jarang berlaku, suhu tinggi pada kanak-kanak hingga setahun boleh menyebabkan kejang, dan juga boleh menyebabkan kematian. Dalam kes ini, selesema pada bayi baru lahir memerlukan rawatan segera dengan antipiretik, yang sesuai dengan kategori usia bayi.

Virus pernafasan, seperti banyak patologi lain, dapat menimbulkan peningkatan suhu pada anak. Jangkitan mempengaruhi membran mukus nasofaring, menyebabkan proses keradangan. Sekiranya bayi mempunyai hidung berair, demam dan batuk, maka ada selesema pada bayi, rawatannya harus segera.

Cara melindungi bayi anda daripada dijangkiti jangkitan virus

Penyakit pernafasan disebarkan oleh titisan udara. Ini menunjukkan bahawa bayi mesti diasingkan dari pembawa virus. Sekiranya ini tidak mungkin, maka pesakit harus memakai topeng dan menukarnya setiap jam. Di samping itu, jangkitan serupa boleh dijangkiti melalui barang-barang peribadi dan barang-barang rumah tangga yang lain. Oleh itu, pinggan mangkuk, barang-barang bayi dan mainannya harus selalu dirawat dengan air sabun. Untuk mengurangkan risiko jangkitan bayi, disarankan untuk melakukan ventilasi ruangan secara berkala, dan melakukan pembersihan basah.

Pencegahan selsema yang paling berkesan untuk bayi adalah menyusu. Oleh kerana susu ibu mengandungi antibodi, yang, ketika memasuki aliran darah bayi, mengganggu perkembangan patologi.

Perlu diingat bahawa walaupun semasa menyusui, pentingnya mematuhi peraturan asas untuk menjaga bayi: mengelakkan kekurangan zat makanan, pelanggaran rejimen harian, kebersihan, hipotermia. Oleh kerana banyak faktor boleh menyebabkan proses patologi akut, yang sukar disembuhkan. Bahaya penyakit dan komplikasi teruk dikaitkan dengan sistem imun yang kurang berkembang. Oleh itu, adalah penting untuk menyedari bahawa selesema telah bermula pada bayi, gejala yang mesti dihilangkan pada peringkat awal.

Gejala utama selesema pada bayi

Doktor mengenal pasti gejala utama penyakit pernafasan berikut pada bayi pada tahun pertama kehidupan:

  • gejala hidung (pelepasan berlebihan, kesesakan);
  • demam;
  • batuk dan sesak nafas;
  • penurunan tidur dan mood.

Gejala dinyatakan pada tahap yang berbeza-beza bergantung pada tahap perkembangan patologi. Cara merawat selesema pada bayi, pakar pediatrik akan memberikan cadangan utama untuk rawatan perubatan. Tetapi setiap ibu harus mengetahui beberapa aspek penjagaan bayi. Sekiranya kanak-kanak tidak boleh diberi makan secara paksa. Lebih baik menawarkan hidangan yang mudah dicerna. Rejimen minum intensif diperlukan, kerana dehidrasi berbahaya. Lebih baik bayi yang sakit memberi air tanpa bahan tambahan untuk menjaga keseimbangan cairan dalam badan.

Merawat bayi semasa selesema

Sekiranya bayi mengalami demam tinggi, maka anda tidak perlu membungkusnya. Thermoregulation remah belum sempurna, sehingga anak tidak berkeringat, dan dari terlalu panas, kejang dan kejutan suhu dapat terjadi. Pada bayi, rawatan selesema hanya boleh dimulakan setelah pemeriksaan oleh pakar pediatrik. Tidak boleh menyapu bayi berusia sebulan dengan air dengan alkohol atau cuka untuk menurunkan suhunya. Perubahan suhu badan secara mendadak bagi kanak-kanak pada tahun pertama kehidupan mereka sangat berbahaya. Sebarang komposisi yang disapu ke kulit akan memasuki sistem peredaran darah bayi yang baru lahir, menyebabkan kerosakan pada badan. Dibolehkan mengelap anggota badan, perut dan leher dengan air suam. Apabila suhu badan meningkat, wajah bayi memperoleh rona merah, dan kulit menjadi panas. Pada suhu hingga 38 darjah, tidak perlu menggunakan ubat antipiretik semasa selesema.

Sekiranya pada masa ini kulit bayi menjadi pucat, dan anggota badan menjadi lebih sejuk, maka ini adalah tanda pertama demam putih. Keadaan ini sangat berbahaya bagi orang kecil, tetapi tidak ada tindakan yang dapat diambil sendiri. Sangat penting untuk memanggil pakar.

Dengan selesema yang ketara, anda perlu meninggalkan berjalan kaki dan memandikan bayi. Udara segar baik untuk pernafasan hidung kerana sesak nafas berkurang dan resdung dibersihkan. Oleh itu, jika seorang kanak-kanak tidak mengalami demam tinggi semasa selesema, jalan-jalan pendek yang singkat akan menyumbang kepada pemulihan.

Langkah-langkah terapi semasa selesema pada kanak-kanak

Rawatan jangkitan bergantung pada perjalanan penyakit dan permulaan gejala. Sekiranya patologi tidak rumit, maka pada hari keempat semua gejala mereda. Sekiranya ini tidak berlaku, maka jangkitan sekunder yang bersifat bakteria telah menjadi penyakit utama. Dalam kes ini, doktor akan dipaksa untuk menetapkan antibiotik.

Semasa selesema, bayi perlu memberi perhatian khusus kepada nasofaring. Sinus yang tersumbat dapat dihilangkan dengan larutan garam yang lemah. Untuk menghilangkan lendir, lebih baik menggunakan serunding pir atau kapas. Sebarang titisan tidak boleh digunakan selama lebih dari lima hari, agar tidak menimbulkan ketagihan. Doktor boleh menetapkan ubat vasokonstriktor yang boleh digunakan hingga tiga kali sehari. Juga, beberapa ubat antihistamin dibenarkan untuk kanak-kanak. Sekiranya, selain selesema biasa, penyakit bakteria lain didiagnosis, maka antibiotik menyertai rawatan, dan dalam kes yang kompleks, kortikosteroid.

Jangan meneteskan susu ibu ke rongga hidung. Walaupun komposisinya mempunyai sifat bakterisida, ketika berada di saluran hidung, susu akan menjadi tempat pembiakan mikroorganisma yang sangat baik.

Sekiranya jangkitan masuk ke kerongkong, maka terdapat risiko faringitis. Dalam kes ini, lendir mula terbentuk di kerongkong, yang menimbulkan batuk. Gejala seperti itu adalah reaksi pelindung badan. Semasa batuk, dahak dan toksin meninggalkan badan. Oleh kerana refleks batuk bayi tidak cukup berkembang, mustahil untuk menentukan tahap perkembangan patologi oleh gejala ini. Adalah lebih baik jika pakar merawat bayi.

Penggunaan ubat untuk bayi baru lahir semasa selesema

Hampir mana-mana ubat boleh menyebabkan reaksi yang tidak dapat diramalkan dalam tubuh bayi yang baru lahir. Oleh itu, rawatan diri terhadap bayi tidak dapat diterima. Pada suhu melebihi tiga puluh lapan darjah, anda mesti menghubungi ambulans. Semasa menunggu doktor, kanak-kanak itu harus dibungkus dan selalu minum air suam. Sekiranya bayi mempunyai hidung berair, maka anda boleh menggunakan titisan tersebut, setelah mendapat kebenaran doktor. Sisa lendir mesti dihilangkan dengan belon berbentuk pir. Semua ubat dan decoctions diberikan kepada bayi hanya dengan persetujuan dengan pakar pediatrik. Oleh kerana penggunaan ubat yang tidak dibenarkan boleh menyebabkan komplikasi serius. Jangan gunakan ubat tradisional untuk merawat kanak-kanak di bawah umur satu tahun.

Sekiranya bayi mengalami selesema, anda perlu mengikuti beberapa peraturan.

  1. Adalah perlu untuk berjumpa doktor, kerana perundingannya adalah wajib untuk penggunaan sebarang ubat.
  2. Di bawah kepala, bayi lebih baik meletakkan bantal agar tidak menimbulkan tercekik.
  3. Sampaikan masuknya udara hangat yang lembap ke dalam bilik.
  4. Pada suhu tinggi, enema bermanfaat..
  5. Semasa batuk dan hidung berair, anda boleh menggunakan menggosok belakang, leher, dada dengan larutan minyak kayu putih.
  6. Mandi terapeutik dengan komponen herba mempunyai kesan anti-radang. Setelah mengambil prosedur air, bayi dibungkus dan dibaringkan di atas katil. Tetapi mandi pada suhu badan tinggi tidak boleh diterima.
  7. Beberapa kali sehari dibenarkan membuat kompres dengan minyak yang dipanaskan.
  8. Sirap batuk dibenarkan untuk bayi dari enam bulan. ("Doktor Tyss", "Bronchicum", "Tassamag").
  9. Penyedutan pada pasangan membantu mengatasi gejala selsema.
  10. Minum banyak air adalah baik untuk bayi. Lebih baik menggunakan air tanpa bahan tambahan. Tetapi dengan izin doktor, bayi dapat diberi teh dengan lemon dan rosehip.

Bayi yang sakit harus dijaga dengan rapi. Tetapi sebarang rawatan dibenarkan bermula hanya setelah berunding dengan doktor. Di samping itu, kanak-kanak itu harus diperiksa sendiri oleh pakar pediatrik untuk menentukan diagnosis yang betul..

Selsema pada bayi dan kemungkinan komplikasi: merawat, merawat, merawat

Sekiranya terdapat tanda-tanda selesema pada bayi, sangat penting untuk memulakan rawatan yang betul secepat mungkin. Pada masa yang sama, ibu bapa harus ingat bahawa hanya doktor yang boleh memberi ubat apa pun kepada anak. Namun, tidak kurang pentingnya daripada mengambil ubat adalah penjagaan yang betul untuk bayi yang sakit.

Nikolai Malitsky
Pediatrik kategori tertinggi, klinik kanak-kanak nombor 3, Kiev

Selsema pada bayi: mewujudkan keadaan untuk pemulihan

Bilik di mana kanak-kanak itu berada mesti di ventilasi beberapa kali sehari. Pada musim panas, secara amnya anda dapat membiarkan tingkap terbuka sepanjang hari: matahari dan udara membunuh sebahagian besar kuman. Pada musim sejuk, kanak-kanak yang sakit dibawa keluar semasa ditayangkan di bilik lain. Sekiranya ini tidak mungkin, maka bayi mesti dibalut selimut hangat, tutup kepalanya dengan topi, dan letakkan tempat tidur agar tidak masuk ke udara sejuk. Baik hidung berair, batuk, atau demam tidak boleh mengganggu pengudaraan biasa. Suhu dalaman optimum untuk bayi - 21–22 ° С.

Pembersihan basah harus dilakukan sekurang-kurangnya sekali sehari di bilik tempat bayi sakit. Pakaian anak yang sakit mestilah ringan, selesa dan lapang, agar tidak menimbulkan kegelisahan yang tidak perlu, tidak mengganggu peredaran darah. Pakaian kapas lebih disukai, yang memungkinkan udara melewati dan menyerap kelembapan. Memanaskan bayi hanya mungkin apabila, walaupun suhu tinggi, kulitnya terlalu pucat atau berwarna marmar. Ini disebabkan oleh kekejangan saluran darah, dan dalam hal ini, pemanasan akan membantu menghilangkan kekejangan, vasodilasi dan kehilangan haba ini. Sekiranya bayi berpeluh, maka setiap kali ia mesti disapu kering dan diubah menjadi pakaian kering. Sekiranya bayi berada di lampin, jangan lupa untuk memeriksa dan menukarnya dengan kerap. Seluar dalam bayi yang sakit perlu diganti setiap hari, dan tempat tidur harus diganti apabila menjadi kotor..

Selsema pada bayi: rutin harian yang betul

Rejimen untuk kanak-kanak yang sakit bergantung pada usia, keparahan dan tahap penyakitnya, kaedah rawatan, sifat watak dan ciri individu. Sebilangan kanak-kanak cepat letih, yang lain lebih perlahan, ada yang tenang dan lesu, yang lain gembira dan mudah marah. Tetapi secara umum, semasa sakit, semua kanak-kanak cepat letih kerana kemampuan penyesuaian yang masih lemah dan keletihan sistem saraf yang cepat, oleh itu, dalam tempoh ini, anak memerlukan persekitaran yang tenang. Bayi yang sakit lebih daripada sihat, memerlukan rehat yang baik. Dianjurkan agar dia tidur semaksimum mungkin. Ini akan memberi kesan positif kepada proses penyembuhan anak..

Emosi positif sangat penting untuk pemulihan anak, jadi cuba jangan menunjukkan kegembiraan anda. Jangan lupa bahawa anak-anak terkecil sekalipun secara halus menangkap keadaan psiko-emosi ibu bapa.

Selsema pada bayi: mengapa mandi

Ketakutan ibu bapa untuk memandikan anak-anak yang sakit sama sekali tanpa asas. Faktanya ialah pada kanak-kanak kecil, fungsi pernafasan pada kulit sangat ketara. Kegunaan mandi adalah bahawa ia memudahkan keadaan kanak-kanak: kulit yang bersih menjalankan fungsi pernafasannya dengan lebih baik dan dengan itu membantu membekalkan badannya jumlah oksigen yang diperlukan. Juga penting bahawa pada suhu tinggi, mandi dengan suhu air 2 ° C di bawah suhu badan membantu mengurangkan suhu dan dapat dianggap sebagai kesan terapeutik. Oleh itu, memandikan anak-anak, jika tidak ada larangan doktor, anda perlu setiap hari.

Sekiranya suhu badan rendah, mandi dibuat pada suhu normal atau sedikit lebih panas (36-37 ° C). Kanak-kanak perlu dibasuh, seperti biasa. Sabun bayi, busa atau gel untuk memandikan bayi harus digunakan 1-2 kali seminggu. Sangat penting untuk mengingati perkara utama - jangan terlalu sejuk anak, oleh itu, setelah memandikan bayi, mereka mengelapnya dengan sehelai atau tuala nipis yang hangat (menggunakan gerakan pembuangan, tanpa menggosok, kerana kulit pada bayi sangat halus) dan letakkan di tempat tidur yang hangat.

Sekiranya doktor tidak mengesyorkan memandikan anak yang sakit, mereka menyapu seluruh badan bayi setiap hari. Gosok dilakukan dengan tuala lembut yang dibasahi dengan air suam (37–38 ° C). Pertama, mereka mengelap satu bahagian badan dan mengelapnya sehingga kering, kemudian yang lain, dll. Untuk mengelap, anda boleh menggunakan tisu basah sekali pakai, memanaskannya berhampiran sumber haba supaya anak tidak merasa tidak selesa.

Selsema pada bayi: bagaimana dan apa yang harus diberi makan kepada bayi

Pemakanan anak yang sakit mesti selalu teratur, lengkap, menu mesti merangkumi semua produk yang diperlukan sesuai dengan usia bayi. Anda kadang-kadang boleh menyimpang dari peraturan ini sekiranya keadaan anak sangat teruk. Untuk beberapa penyakit yang disertai dengan gangguan saluran gastrointestinal, pemeliharaan makanan atau gangguan makan sering digunakan. Sekiranya bayi disusui, maka susu ibu tetap menjadi makanan utama baginya. Sekiranya terdapat penyakit, kanak-kanak secara praktikal tidak menghisap susu yang biasa, jadi anda perlu lebih kerap memasukkan remah ke dada.

Sekiranya bayi sudah menerima makanan pelengkap, maka dengan adanya jangkitan virus, sebagai peraturan, mereka mengesyorkan minuman hangat yang banyak: ini mengimbangi kehilangan air oleh badan, membantu menghilangkan virus dan produk metaboliknya - racun. Sekiranya jus belum diperkenalkan ke dalam diet anak, maka anda boleh memberinya teh lemah, infusi rosehip, rebusan sayur atau buah. Sekiranya anak sudah menerima jus, maka mereka harus terus diberikan, kecuali terlalu masam atau terlalu manis - untuk mengelakkan kerengsaan faring.

Semasa sakit bayi, makan boleh menjadi masalah yang sukar. Seperti mana-mana pesakit, selera makan bayi menurun, tetapi dia masih perlu makan: protein yang merupakan sebahagian daripada produk makanan digunakan untuk membina bahan pelindung - antibodi. Sekiranya mungkin, perlu diperhatikan rejimen pemberian makanan yang sudah biasa bagi remah sebelum penyakit ini. Anda tidak boleh memberinya makan secara paksa: ini dapat menguatkan sikap negatif terhadap makanan, dan kadang-kadang bahkan menimbulkan muntah. Lebih baik mengurangkan saiz hidangan dan meningkatkan jumlah makanan..

Sekiranya suhu meningkat pada anak...

Peningkatan suhu pada anak adalah reaksi pelindung tubuh dalam memerangi jangkitan, jadi jangan cuba segera menurunkannya. Ingatlah bahawa bagi ibu bapa penentu tidak boleh menjadi termometer, tetapi tanda-tanda bahawa keadaan anak telah bertambah buruk: kelesuan atau, sebaliknya, kegembiraan berlebihan, murung, penolakan untuk makan, gangguan tidur, kekejangan otot, hingga kejang. Dalam kes sedemikian, sebelum doktor tiba dan menetapkan ubat, anda boleh menurunkan suhu dengan mengelap badan bayi dengan kain lembap yang dibasahi dengan larutan 1 sudu cuka makanan dan 1 sudu alkohol dalam 1 liter air. Mula-mula anda perlu menanggalkan pakaian bayi dan menutupnya dengan selimut nipis atau selimut ringan. Kemudian lembapkan serbet dengan larutan yang telah disediakan, lepaskan pemegang remah dari bawah selimut, cepat lap (anda tidak perlu menggosok kulit) dan kembalikan di bawah selimut. Lakukan perkara yang sama dengan tangan kanak-kanak, kaki, punggung dan dadanya. Tutupi bayi dengan sesuatu yang ringan (jika biliknya hangat, anda juga boleh menggunakan sehelai kain). Jadi akan lebih mudah baginya, dan mungkin suhunya akan turun.

Dingin dalam bentuk losyen dengan air sejuk atau ais juga membantu memerangi suhu tinggi. Untuk losyen gunakan tuala atau lampin yang dilipat beberapa kali dan direndam dalam air sejuk. Ia dilumurkan dengan teliti dan diletakkan di dahi. Semasa anda memanaskan, losyen mesti ditukar.

Sekiranya kaedah ini tidak membantu, anda boleh meletakkan lilin bayi anda yang mengandungi paracetamol.

Kami bertengkar dengan hidung berair pada kanak-kanak

Sekiranya terdapat kesesakan hidung, terutama sebelum memberi makan, ia dibersihkan dengan cottonella flagella yang dibasahi dengan air suam. Flagellum dimasukkan ke lubang hidung dengan gerakan putaran (flagellum terpisah digunakan untuk setiap lubang hidung). Sekiranya kerak kering terkumpul, flagel dapat dibasahi dengan parafin cair atau larutan minyak vitamin A. Persediaan khas, yang merupakan larutan masin, juga dapat digunakan. Mereka boleh didapati dalam bentuk semburan dan titisan. Mana-mana ubat dalam aerosol dikontraindikasikan untuk bayi kerana kemungkinan laringospasme refleks (penguncupan otot glotis yang kejang), jadi pilih ubat seperti tetes: sebelum pembersihan hidung, 3-5 tetes harus diteteskan ke setiap saluran hidung.

Dengan selesema yang teruk pada kanak-kanak, doktor mungkin menetapkan titisan untuk hidung. Lebih baik menguburkan mereka ketika anak berbaring di punggungnya dengan kepalanya sedikit terlempar ke belakang. Titis mesti dihangatkan terlebih dahulu dengan meletakkan sebotol selama beberapa minit dalam secawan air suam. Dengan jari tangan kiri, anda perlu sedikit menaikkan hujung hidung bayi, dan dari pipet dengan ubat yang anda ambil dengan tangan kanan, turunkan jumlah titisan yang ditunjukkan oleh doktor ke dalam setiap lubang hidung. Sekiranya kerengsaan kulit muncul di bawah hidung, ia boleh dilincirkan dengan krim bayi.

Tangani hidung berair dan penyedutan batuk. Sekiranya terdapat alat sedut di rumah, alat ini dibuat menggunakan topeng yang termasuk dalam kit, dan ini biasanya tidak sukar. Prosedur boleh dilakukan semasa bayi sedang tidur menggunakan air mineral degassed: prosedur ini menyumbang kepada pembuangan pelepasan keradangan dan melembapkan mukosa hidung dengan baik.

Konjungtivitis pada kanak-kanak - komplikasi selesema biasa

Selalunya, terutamanya dengan jangkitan virus, kanak-kanak itu mungkin mengalami pelepasan bernanah dari mata. Untuk mencuci mata, anda perlu menyediakan bola kapas atau cakera terlebih dahulu. Untuk mengelakkan perpindahan jangkitan dari satu mata ke mata yang lain, setiap mata dicuci dengan potongan kapas yang terpisah dari sudut luar mata ke hidung.

Untuk mencuci, anda boleh menggunakan larutan asid borik berair 1%, infus biji pisang atau bunga chamomile. 10 g biji pisang hancur dituangkan dengan 1 gelas air mendidih dan bersikeras selama setengah jam; untuk penyediaan infusi chamomile, 1 sudu bunga cincang dituangkan dengan 1 gelas air mendidih dan bersikeras selama 1 jam.

Untuk meneteskan mata titisan yang ditetapkan oleh doktor, lebih baik meletakkan bayi di punggungnya. Sekeping bulu kapas yang dimasak diambil di tangan kiri. Jari telunjuk tangan ini diletakkan di kelopak mata atas anak, dan yang besar dengan sehelai kapas diletakkan di bawahnya diletakkan di kelopak mata bawah. Menyebarkan jari, kelopak mata bawah ditarik sedikit ke bawah dan dengan tangan kanan, 1-2 tetes ubat yang dikumpulkan terlebih dahulu disalurkan ke permukaan dalaman kelopak mata bawah.

Kadang-kadang salap bayi mungkin diresepkan. Bagi kanak-kanak kecil, mereka meletakkannya di belakang kelopak mata bawah. Untuk melakukan ini, ambil tongkat kaca rebus khas, kumpulkan sedikit salep di atasnya, tarik kelopak mata bawah, letakkan salap, kemudian tutup mata dan gosokkannya sedikit dengan bola kapas. Salap mata biasanya dilepaskan dalam bungkusan dengan "hidung" nipis - mereka boleh diletakkan dari tiub.

Apabila telinga kanak-kanak sakit...

Sekiranya bayi mengalami sakit telinga, dia akan menggosoknya sepanjang masa atau menangis dengan kuat selama beberapa jam berturut-turut. Dalam kes sedemikian, anak-anak kecil mengerutkan kening ketika menelan, kadang-kadang mereka enggan makan sama sekali, tidak tidur nyenyak pada waktu malam, dan tiba-tiba bangun dengan tangisan yang kuat. Sangat mudah untuk memeriksa sama ada telinga bayi sakit: tekan ringan pada tragus telinga. Dengan keradangan telinga yang ada, kanak-kanak kecil bertindak balas dengan sangat menyakitkan. Sekiranya gejala-gejala ini dikesan, adalah mustahak untuk meletakkan bulu kapas kering di telinga anak, meletakkan topi di atasnya dan berjumpa doktor secepat mungkin. Oleh kerana mustahil untuk mengetahui tahap proses di rumah, anda tidak perlu melakukannya sendiri, tanpa memberi nasihat doktor, lakukan kompres atau titisan titisan di telinga anda.

Titisan yang ditetapkan oleh doktor ditanamkan ke telinga dengan pipet. Sebaiknya suntikan turunda ke telinga bayi sebelum menanam, dan kemudian pipet turunda ini dengan ubat. Turunda perlu ditukar 3-4 kali sehari. Titis mesti dipanaskan sedikit. Anak diletakkan di sisinya: jika anda perlu meneteskan titisan ke telinga kiri, maka di sebelah kanan, jika di telinga kanan - kemudian di sebelah kiri. Kemudian telinga ditarik ke belakang dan ke atas untuk meluruskan saluran telinga, dan jumlah titisan yang diperlukan ditanamkan ke dalamnya.

Kami dilayan semasa berjalan

Prosedur rawatan yang sangat penting bagi anak yang sakit pada tahun pertama kehidupan adalah berjalan di udara segar. Tubuh yang sakit memerlukan udara segar lebih daripada yang sihat, terutama dengan penyakit pernafasan. Udara sejuk memperdalam dan menormalkan pernafasan, mengurangkan sesak nafas, sangat banyak kanak-kanak di udara segar tenang dan tertidur. Keadaan yang sangat diperlukan ialah anak mesti bernafas melalui hidung supaya udara yang dihirup dihangatkan, dibasahi dan dibersihkan, jadi sebelum berjalan hidung bayi yang sakit mesti dibersihkan dari kerak.

Sekiranya, kerana hidung berair, bayi sukar bernafas dan tidak dapat dibawa keluar, anda boleh mengganti jalan-jalan di jalan dengan "berjalan" di dalam bilik. Untuk ini, seorang kanak-kanak perlu berpakaian hangat atau ditutup dan tingkap terbuka. Dalam keadaan ini, udara di dalam bilik akan lebih segar, tetapi lebih panas dan kurang bergerak daripada di jalan. Pada akhir prosedur ini, anda mesti menutup tingkap dan menunggu, tanpa menanggalkan pakaian bayi, sehingga udara di dalam bilik menghangat hingga 20–22 ° С. Kontraindikasi untuk berjalan di udara segar adalah hidung berair yang sangat teruk, batuk paroxysmal yang kerap dan kemerosotan yang ketara pada keadaan umum anak.

berhati-hati!

Pertama sekali, jangan lupa: anak yang sakit tidak boleh diberi ubat tanpa preskripsi doktor. Perhatikan betul-betul rejimen ubat dan dos, mengikut arahan doktor yang menghadiri; antara lain, ia akan membantu mengelakkan reaksi alahan..

Bentuk dos pilihan untuk bayi adalah cecair. Sekiranya ubat hanya tersedia dalam bentuk tablet, maka bahagian tablet yang diperlukan mesti digiling dan dicampurkan dengan sedikit air atau susu.

Sebaiknya berikan ubat itu kepada anak-anak tepat pada waktu yang ditunjukkan oleh doktor, dengan jelas memerhatikan jumlah penerimaannya setiap hari, maka kepekatan terapi ubat yang diperlukan akan sentiasa ada di dalam badan. Tetapi jika anak itu tertidur, anda tidak seharusnya segera membangunkannya untuk minum ubat. Masa pengambilan ubat mesti dikira untuk memaksimumkan tidur malam anak.

Apa yang akan membantu jangkitan virus pernafasan akut dan selsema pada anak bulanan?

Diterbitkan: 20 Oktober 2018

Penampilan bayi dalam keluarga bukan hanya kebahagiaan, tetapi juga tanggungjawab yang serius. Kesihatan anak-anak adalah perkara terpenting dalam kehidupan ibu bapa. Tidak menghairankan bahawa selesema biasa pada bayi berusia sebulan menyebabkan panik dan ketakutan pada kebanyakan ibu dan ayah. Penyakit pada bayi mempunyai ciri dan kehalusan tersendiri. Rawatan biasa untuk batuk dan hidung berair tidak sesuai untuk mereka, kerana remah tidak tahu cara meniup hidung, berkumur dan membubarkan pil. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini? Mari cuba mengetahuinya.

Punca penyakit

SARS pada bayi berusia sebulan adalah masalah yang sukar. Fungsi pelindung semula jadi pada bayi tidak sempurna dan tidak berfungsi dengan kuat. Jangkitan berbahaya bagi bayi. Pada bayi yang lemah, virus, bakteria, dan kulat dapat merebak ke seluruh badan. Masih sukar bagi imuniti untuk menahan patogen di tempat masuk. Oleh itu, bayi memerlukan syarat khas dan penjagaan yang betul..

Selsema biasa pada bayi berusia sebulan adalah kejadian yang jarang berlaku. Sesungguhnya, bersama dengan susu ibu, bayi menerima antibodi yang melindungi daripada kebanyakan penyakit berjangkit. Sekiranya seorang ibu makan dengan betul dan memerhatikan rejimen minum, maka bayinya mendapat semua bahan berguna yang diperlukan yang menguatkan sistem imun. Tidak hairanlah banyak pakar pediatrik mendakwa bahawa penyusuan susu ibu yang berpanjangan adalah kunci kesihatan bayi yang baik.

Sekiranya selesema mengejar bayi berusia sebulan, kemungkinan besar disebabkan oleh hipotermia. Draf adalah bahaya bagi bayi, kerana badan mereka belum dapat mengawal pemindahan haba. Tentukan ruangan dengan berhati-hati, tentu saja, perlu. Bagaimanapun, udara kering yang bertakung juga berbahaya. Sekiranya anda ingin menyegarkan tapak semaian, bawa bayi anda ke ruang tamu. Gabungan yang paling berbahaya adalah kepanasan dan arus. Oleh itu, tidak perlu membungkus bayi secara berlebihan. Dia akan berpeluh, dan hembusan angin yang sedikit pun akan menyebabkan selesema.

Gejala kegelisahan

Malangnya, anak-anak tidak dapat memberitahu ibu bapa mengenai masalah mereka. Ibu hanya dapat meneka apa yang membimbangkan bayi. Anda dapat memahami bahawa kanak-kanak itu demam dengan gejala berikut:

  • hidung tersumbat,
  • batuk,
  • tekak longgar,
  • sesak nafas,
  • air liur berlebihan,
  • tidur yang gelisah,
  • keadaan lesu,
  • peningkatan mood,
  • menaikkan suhu badan.

SARS pada bayi bermula secara tiba-tiba. Pada waktu malam, bayi tersenyum dan merasa lega, dan nakal di pagi hari, kerana tidak dapat bernafas dan menyusu secara normal kerana hidung berair. Selalunya, virus mempengaruhi tekak dan sinus hidung, yang menyebabkan ketidakselesaan teruk pada anak kecil.

Cara rawatan?

Apabila simptom pertama selesema muncul, anda mesti segera mengukur suhunya. Sekiranya tanda melintasi garis 38 darjah, keperluan mendesak untuk memanggil doktor. Anda tidak perlu menggosok bayi dengan cuka. Oleh itu, anda boleh dengan mudah menyakitkan kulit halus. Cara menolong anak anda sebelum ketibaan pakar pediatrik?

  • Letakkan bantal kecil di bawah kepala anda. Kecondongan yang kuat akan meningkatkan risiko mati lemas..
  • Untuk membersihkan saluran hidung. Kesesakan dan ingus menghalang bayi bernafas secara normal. Mentol getah biasa atau aspirator moden dapat menghilangkan lendir dari lendir..
  • Lakukan pembersihan basah. Udara dan habuk yang kering dan bertakung merengsakan selaput lendir nasofaring. Anda boleh meningkatkan kelembapan di dalam bilik dengan menggunakan alat khas, bekas kecil air atau tuala basah.

Selalunya, kanak-kanak di bawah satu tahun diberi ubat titisan hidung oleh doktor. Mereka mudah digunakan dan senang dosis. Hari ini, terdapat banyak jenis ubat. Tetapi tidak semua sesuai untuk bayi.

Drops Derinat - alat yang selamat dan berkesan untuk rawatan dan pencegahan selesema dan SARS. Diluluskan untuk digunakan dari hari-hari pertama kehidupan. Ubat ini bertindak dalam beberapa arah sekaligus:

  • memerangi patogen: virus, bakteria dan kulat;
  • mengembalikan membran mukus yang rosak - penghalang semula jadi pertama untuk jangkitan;
  • menguatkan imuniti selular dan humoral.

Sebelum menggunakan titisan Derinat, berjumpa doktor.

Gejala dan rawatan selsema pada bayi, pencegahan: bagaimana tidak menjangkiti bayi

Selsema pada kanak-kanak yang sangat kecil, malangnya, sangat biasa. Bahaya mereka adalah bahawa dengan diagnosis tepat pada waktunya, mereka dapat berjalan cukup keras dan disertai dengan komplikasi berbahaya. Artikel ini akan memberitahu anda mengenai gejala utama selesema dan rawatannya pada bayi. Anda juga akan mengetahui mengenai pencegahan selesema pada masa kanak-kanak..

Tanda-tanda pertama

Bayi mudah terkena selesema. Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh fakta bahawa termoregulasi masih tidak berfungsi dengan baik pada bayi baru lahir dan bayi. Perubahan suhu boleh menyumbang kepada hipotermia cepat badan anak, yang, sebagai peraturan, menyebabkan perkembangan penyakit.

Gejala selsema boleh berbeza. Keterukannya bergantung kepada pelbagai faktor:

  • usia kanak-kanak;
  • kehadiran penyakit bersamaan;
  • pramatang semasa lahir;
  • imuniti asas.

Biasanya, simptom demam selesema pertama muncul dalam beberapa hari dari saat hipotermia. Walau bagaimanapun, kanak-kanak yang lemah dapat jatuh sakit dengan cepat. Perkembangan gejala buruk yang cepat di dalamnya dipengaruhi oleh penurunan imuniti..

Selsema ditunjukkan pada bayi dengan cara yang berbeza. Gejala yang paling biasa adalah seperti berikut:

  • Hidung berair. Biasanya ia berlendir. Pada sesetengah bayi, hidung berair boleh menjadi kuat dan bahkan melemahkan..
  • Hidung tersumbat. Pengumpulan lendir di saluran hidung menyumbang kepada fakta bahawa pernafasan hidung bayi terganggu. Sebagai peraturan, gejala ini dapat dilihat dengan mudah dari luar - anak mula aktif bernafas melalui mulut.
  • Kemerahan di kerongkong. Biasanya seluruh dinding faring menjadi merah terang. Dengan latar belakang keradangan seperti itu, bayi sukar menelannya. Biasanya kemerahan di kerongkong bayi berterusan sepanjang tempoh sejuk akut..
  • Batuk. Dalam kebanyakan kes, ia muncul bersamaan dengan hidung berair, namun, ia boleh ditangguhkan selama 1-2 hari. Sebagai peraturan, batuk dengan selsema kering. Dalam beberapa kes, terutamanya apabila jangkitan bakteria melekat, sifat batuk berubah - menjadi basah dengan dahak.
  • Demam. Proses keradangan, yang memprovokasi hipotermia, dengan cepat memanifestasikan dirinya sebagai peningkatan suhu. Nombornya menentukan tahap keparahan penyakit. Pada puncak penyakit ini, suhu badan bayi boleh mencapai 37-38.5 darjah.
  • Pelanggaran najis. Dalam beberapa kes, selsema, bayi mungkin mengalami cirit-birit. Gejala ini muncul, sebagai peraturan, jika jangkitan virus pernafasan akut atau jangkitan virus lain terjadi dengan latar belakang selesema..

Perubahan tingkah laku dan penampilan

Bayi yang sakit juga mengubah tingkah laku. Kecurigaan bahawa bayi telah demam, ibu bapa juga dapat menunjukkan tanda-tanda perubahan moodnya yang biasa. Jadi, pada bayi yang sakit, selera makan biasanya berkurang. Bayi mula meninggalkan payudara ibu.

Anak itu mudah teruja atau, sebaliknya, menjadi terlalu lembap. Dengan selsema, tidur juga terganggu. Anak mula tidur dengan gelisah, sering terbangun.

Penampilan kanak-kanak itu berubah. Kulit biasanya pucat. Terhadap latar belakang suhu badan yang tinggi, serpihan bayi dapat memerah dengan kuat. Mata menjadi agak keruh.

Panas boleh disertai dengan peluh yang banyak. Kulit bayi menjadi melekit apabila disentuh. Ini sangat ketara di kawasan rambut dan di leher. Hidung berair yang teruk menjadikan pernafasan anak lebih kerap.

Ibu bapa dapat melihat simptom ini dengan sederhana, mengalihkan perhatian pada pergerakan dada bayi. Ia akan naik dan turun dengan frekuensi yang cukup tinggi. Biasanya gejala ini menampakkan diri pada anak-anak yang sangat muda, serta dengan peningkatan sesak nafas.

Bagi ibu bapa bayi yang masih muda dan tidak berpengalaman yang belum berumur 2 bulan, kadang-kadang agak sukar untuk membezakan selesema daripada penyakit lain. Ayah dan ibu kanak-kanak yang lebih tua dapat menghapus gejala gigi.

Sering kali mereka sendiri mula menangani rawatan remah-remah, bahkan tanpa memanggil doktor di rumah. Sama sekali mustahil untuk melakukan ini. Tanda-tanda selesema pada bayi sangat mudah dikelirukan dengan jangkitan berbahaya yang lain. Tidak dengan semua penyakit algoritma rawatannya sama.

Agar tidak menangguhkan rawatan dan membuat diagnosis yang betul, sangat penting bahawa ibu bapa selalu berjumpa dengan pakar pediatrik. Hanya selepas pengecualian sejumlah jangkitan kanak-kanak yang serius, anda dapat merawat selesema di rumah.

Sekiranya terdapat kemerosotan keadaan kanak-kanak, sangat penting untuk segera menghubungi pakar pediatrik.

Cara merawat bayi?

Seorang doktor harus menyusun rejimen rawatan untuk bayi. Sebelum pakar datang, pertama sekali, ibu bapa harus tenang. Penting untuk diingat bahawa tingkah laku ibu bapa yang terlalu teruja dapat disebarkan kepada bayi dengan cepat. Dia akan menjadi lebih cemas dan tegang..

Semasa tempoh akut penyakit ini, jangan memberi makan bayi secara paksa. Makan seperti itu boleh menyebabkan muntah pada anak, dan dalam beberapa kes malah menyumbang kepada kenaikan suhu badan yang lebih tinggi. Komarovsky percaya bahawa bayi yang sakit harus diberi jumlah cecair yang mencukupi. Anda boleh memberi sedikit air kepada anak anda - rata-rata, ½ sudu teh setiap 20-30 minit. Pada masa akan datang, pakar pediatrik akan menentukan rejimen minum, yang akan memeriksa bayi yang sakit.

Perhatikan bagaimana bayi itu berpakaian. Sekiranya kulit bayi terlalu panas dan merah terang, maka anda tidak boleh membelai terlalu banyak. Dalam keadaan ini, doktor, sebagai peraturan, mengesyorkan memilih rompi yang kurang hangat. Terlalu banyak membungkus anak hanya akan memperburuk keadaannya.

Sekiranya bilik kanak-kanak sejuk, dan kulit bayi sejuk ketika disentuh, maka dalam kes ini, tutupi bayi dengan selimut. Semasa menggigil, bayi biasanya menjadi pucat dan lesu.

Ia berlaku bahawa banyak ibu pada suhu badan tinggi mula menggosok bayinya dengan larutan cuka atau alkohol. Jangan buat begini. Asid asetik boleh memberi kesan merosakkan pada kulit. Untuk mengelap kulit, air suam biasa (28-35 darjah) sesuai.

Untuk meyakinkan bayi, pegang dia dalam pelukan anda. Cuba jaga kepala anak sedikit lebih tinggi daripada tubuhnya. Dalam kedudukan ini, bayi menjadi lebih mudah bernafas..

Dengan peningkatan suhu badan, anak tidak boleh memandikannya. Semua prosedur air semestinya dibincangkan dengan doktor. Pada mulanya, apabila suhu badan remah kekal tinggi, waktu mandi yang panjang tidak dapat dipastikan. Mereka boleh menyumbang kepada pelanggaran termoregulasi pada bayi, yang dapat memperburuk keadaannya..

Memperbaiki pernafasan hidung

Untuk meningkatkan pernafasan hidung, perlu membersihkan hidung bayi dari lendir yang terkumpul di sana. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan alat khas atau flagella kapas kecil - turunds. Kini dijual di hampir semua farmasi. Membersihkan hidung juga wajib dilakukan sebelum semua penyusuan..

Untuk membersihkan hidung bayi, lembapkan bulu kapas dan masukkan ke dalam lubang remah sekitar 7 mm. Seterusnya, dengan gerakan yang ringan, tetapi yakin, anda harus menatalnya beberapa kali, dan kemudian mengeluarkannya. Tindakan serupa dilakukan dengan lubang hidung yang lain..

Sekiranya lendir padat dan daun agak buruk, maka anda boleh meneteskan 2 tetes air rebus atau garam ke dalam hidung anda. Selepas ini, ulangi prosedur dengan membersihkan lubang hidung dengan turundas kapas..

Urut sayap hidung juga dapat meningkatkan pernafasan hidung. Ia dilakukan dengan gerakan membelai dari hidung ke pangkal hidung. Adalah sangat penting untuk berjumpa dengan pakar pediatrik sebelum melakukan urutan..

Anda boleh meningkatkan pernafasan hidung dengan ubat-ubatan. Salah satu ubat ini adalah Interferon. Ia berjaya digunakan oleh doktor untuk merawat selesema, walaupun pada pesakit terkecil. Untuk selsema, ubat ini biasanya digunakan hingga 5 kali sehari. Tempoh purata rawatan biasanya 3 hari..

Apa yang perlu dilakukan dengan keradangan telinga?

Sekiranya bayi sering menggosok telinga, dan juga banyak menangis, maka ini boleh menjadi isyarat bagi ibu bapa bahawa dia mengalami otitis media dengan latar belakang selesema. Lihatnya cukup mudah. Untuk melakukan ini, ibu bapa harus sedikit mendorong atau menarik tragus telinga. Sekiranya kanak-kanak mengalami keradangan di telinga, maka dia akan bertindak balas terhadap tindakan ini dengan cepat.

Penting untuk diperhatikan bahawa mustahil untuk merawat otitis media sendiri pada bayi. Penyediaan pelbagai larutan alkohol, jus dan ubat-ubatan rakyat lain dapat menyumbang kepada perkembangan penyakit ini, serta perkembangan komplikasi berbahaya.

Apabila tanda-tanda sakit pertama di telinga muncul, anda harus segera menunjukkan anak itu kepada doktor. Setelah memeriksa bayi, doktor akan menentukan sama ada dia ada atau tidak adanya tanda-tanda otitis media dan, jika perlu, akan menetapkan ubat anti-radang.

Ejen tersebut biasanya ditanamkan dengan pipet atau disuntik dengan turunda yang direndam dalam larutan ubat. Sebagai peraturan, ubat untuk rawatan otitis media pada bayi diberikan 3-4 kali sehari. Tempoh keseluruhan rawatan ditentukan secara individu, berdasarkan usia kanak-kanak dan keparahan penyakit.

Ubat rakyat

Perhatikan bahawa memilih kaedah rawatan ini harus sangat berhati-hati. Anda tidak boleh mempercayai kaedah rakyat secara sembarangan. Sebelum memilih ubat tertentu, anda mesti berjumpa doktor. Sejumlah resipi rakyat boleh menyebabkan reaksi alergi pada bayi.

Di antara sebilangan besar kaedah yang pelbagai, kaedah yang sangat berguna boleh didapati. Salah satunya adalah merebus yang terbuat dari chamomile. Ia dapat digunakan jika konjungtiva mata meradang dengan latar belakang selesema pada bayi. Dalam kes ini, mata kanak-kanak menjadi merah, dengan jejaring pembuluh darah yang kelihatan jelas.

Untuk menyediakan penyelesaiannya, anda memerlukan 1 sudu bunga chamomile farmasi. Jumlah bahan tanaman ini mesti diisi dengan segelas air mendidih. Suntikan mestilah 45-60 minit, kemudian ketegangan. Seterusnya, infusi yang dihasilkan disejukkan ke suhu yang selesa.

Untuk mengelap mata bayi yang sakit, bantalan kapas yang dicelupkan dalam kaldu chamomile digunakan. Anda boleh melakukan prosedur ini 3-4 kali sehari. Sekiranya keradangan tidak hilang, maka dalam hal ini salap ubat khas mungkin diperlukan. Mereka telah diresepkan secara ketat oleh doktor, kerana mereka mempunyai sejumlah kontraindikasi untuk digunakan..

Adakah mungkin untuk memberi susu ibu?

Dengan selsema, tidak layak membuang bayi dari penyusuan semula jadi. Sekiranya ibu bayi tidak sakit, maka penyusuan adalah mungkin. Yang penting adalah tidak terlalu bersemangat dengan ini, dan juga tidak memaksa bayi. Semasa menyusu, tubuh anak menerima semua nutrien yang diperlukan untuk perkembangannya, serta antibodi pelindung - imunoglobulin.

Kanak-kanak yang sudah mendapat makanan pelengkap mempunyai keadaan yang sedikit berbeza. Sebagai peraturan, ketika sedang selesema, bayi hanya menolak makanan kegemarannya. Menjadi sukar untuk memberi makan bayi, tetapi anda masih perlu melakukan ini.

Untuk pemulihan yang cepat, bayi yang sakit memerlukan protein. Mereka adalah komponen struktur imunoglobulin. Penting untuk memantau jumlah produk protein yang termasuk dalam diet anak-anak..

Rejimen minum adalah komponen penting dalam rawatan. Agar badan kanak-kanak dapat dengan cepat menyingkirkan toksin yang berlaku di dalam badan semasa proses keradangan akut, ia memerlukan air. Anda boleh menyelesaikan bayi dengan air rebusan biasa. Kanak-kanak yang sudah minum minuman dan jus buah sebelum selesema boleh terus memberikan minuman ini. Ibu bapa perlu memantau suhu air atau kompot yang mereka berikan kepada bayi mereka.

Minumannya mestilah suam, dan dalam keadaan sejuk. Jus dan minuman buah harus dipilih bukan masam. Namun, minuman air mendidih yang terbaik dianggap sebagai air rebusan biasa..

Pencegahan

Pada musim selsema dan penyakit pernafasan, sangat penting bagi ibu bapa bayi untuk mengikuti langkah pencegahan. Peraturan mudah akan membantu mereka melindungi bayi mereka dari selesema. Sebilangan besar jangkitan virus pernafasan disebarkan melalui udara. Virus terkecil disimpan dengan cukup baik dalam keadaan buruk dan disebarkan melalui nafas dari ibu bapa kepada bayi.

Untuk melindungi anak dari selesema, ibu bapa harus mematuhi cadangan berikut:

  • Jaga kebersihan di rumah dan terutama di bilik kanak-kanak. Untuk ini, taman asuhan kanak-kanak mesti dibersihkan dengan kerap. Semasa jangkitan virus dan selsema bermusim, anda boleh menggunakan produk khas yang mengandungi komponen antimikroba. Semasa memilih produk sedemikian, perhatikan bahawa ia selamat digunakan di bilik kanak-kanak.
  • Ikut kebersihan bayi. Kulit yang sihat membantu melindungi bayi anda dari banyak penyakit. Mandi bayi anda mengikut cadangan pakar pediatrik anda.
  • Saksikan pemprosesan hidangan kanak-kanak. Semua pinggan mangkuk yang dimaksudkan untuk bayi harus sentiasa bersih dan dikeringkan dengan baik. Mikroba cukup mudah menetap di perkakas yang kurang diproses, yang boleh menyebabkan penyakit kanak-kanak.
  • Ikut peraturan kebersihan diri. Ibu bapa juga tidak boleh lupa mencuci tangan dengan sabun. Sangat penting untuk tidak melupakan item ini semasa selesema dan selesema bermusim. Mematuhi peraturan mudah ini akan membantu tidak menjangkiti bayi dengan jangkitan yang berbahaya bagi dirinya..
  • Jangan lupa tentang jadual penayangan. Di bilik tempat bayi berada, iklim mikro yang diperlukan harus dijaga. Cuba bawa anak keluar dari bilik ketika ditayangkan. Jangan tinggalkan bayi anda yang baru lahir di bilik tingkap terbuka. Ini boleh menyebabkan hipotermia dan selesema..
  • Jejaki suhu di bilik kanak-kanak. Adalah optimum untuk itu 24 darjah. Pastikan suhu di dalam bilik tidak turun di bawah 20 darjah.
  • Ingat mengenai kelembapan. Udara dalaman yang terlalu kering berbahaya bagi bayi, kerana ia dapat memprovokasi dia dari mengeringkan selaput lendir halus saluran pernafasan. Untuk mewujudkan kelembapan optimum di bilik kanak-kanak, anda boleh menggunakan alat khas - pelembap.
  • Terus menyusu. Para saintis percaya bahawa bayi yang menerima susu ibu mempunyai imuniti yang lebih baik daripada rakan sebaya mereka yang makan campuran siap pakai. Susu ibu adalah sumber imunoglobulin yang sangat baik yang melindungi tubuh anak dari pelbagai jangkitan..
  • Ikuti rutin harian pakar pediatrik anda. Mematuhi rutin secara berkala diperlukan untuk tubuh anak-anak untuk prestasi dan pertumbuhannya yang optimum..
  • Jangan lupa jalan-jalan. Mereka diperlukan agar badan kanak-kanak mengerasnya. Untuk berjalan-jalan bersama bayi, pilih pakaian hangat yang selesa di mana serpihan tidak akan terlalu panas. Cuba tutup leher dan wajah anak anda dari angin kencang..

Cara melindungi anak dari penyakit sekiranya ibu jatuh sakit?

Soalan ini agak rumit, tetapi sangat lazim dalam praktiknya. Untuk mengurangkan kemungkinan jangkitan bayi, ibu yang sakit harus mematuhi cadangan berikut:

  • Dalam tempoh akut penyakit ini, ada baiknya mengurangkan hubungan dengan anak jika mungkin..
  • Sebelum menggendong bayi, wanita mesti mencuci tangan dengan sabun.
  • Sekiranya penyebab penyakit ini adalah jangkitan virus, maka memakai topeng kain kasa biasa tidak boleh diabaikan. Ia mesti ditukar setiap 2 jam.
  • Adalah perlu untuk memulakan rawatan tepat pada masanya. Seorang wanita juga tidak boleh ditangguhkan dengan berjumpa doktor. Pada suhu tinggi, anda tidak boleh pergi ke klinik. Dalam keadaan seperti itu, akan lebih rasional memanggil doktor di rumah.
  • Jangan lupa tentang pengudaraan bilik. Seorang ibu yang sakit boleh menyebabkan penyebaran virus ke seluruh apartmen. Untuk mengurangkan bilangan mikroba di ruang tamu, ia mesti ditayangkan.
  • Menguatkan sistem imun bukan sahaja untuk bayi, tetapi juga untuk ibunya. Adalah sangat penting bagi seorang wanita yang mempunyai bayi untuk mendapatkan tidur yang cukup, makan dengan baik dan berkualiti tinggi, dan juga, jika perlu, menerima vitamin yang diresepkan oleh doktornya.

Jalan-jalan teratur di udara segar dan memerhatikan peraturan hari ini adalah pembantu penting dalam menguatkan imuniti..

Mengenai kaedah apa yang harus digunakan untuk mencegah selesema pada bayi, lihat video seterusnya.