Kami akan menyiasat 10 penyebab kebas bibir, termasuk gejala yang menunjukkan rawatan perubatan kecemasan dan bila anda harus mendapatkan nasihat perubatan..

Gambaran keseluruhan

Sensasi dalam tubuh disebarkan melalui sistem saraf badan, yang terdiri daripada saraf dan sel.

Otak dan saraf tunjang membentuk sistem saraf pusat, dan seluruh badan - sistem saraf periferal.

Neuropati periferi merujuk kepada kerosakan pada saraf sistem saraf periferal. Gejala biasa adalah mati rasa atau kesemutan. Ia boleh mempengaruhi semua bahagian badan, termasuk bibir..

Neuropati periferi biasanya bukan penyebab kesemutan pada bibir. Selalunya, penyakit bibir sementara, seperti kulit sensitif atau cuaca sejuk, boleh disalahkan..

Kesemutan bibir secara tiba-tiba dan kehadiran gejala lain dapat memberi idea kepada seseorang mengenai penyebab dan keparahan penyakit.

Sepuluh sebab untuk bibir kesemutan.

Terdapat sebilangan penyakit yang boleh menyebabkan bibir kesemutan atau mati rasa, termasuk:

1. alahan

Reaksi alergi yang mempengaruhi bibir biasanya menjelma sebagai edema di bawah kulit yang disebut angioedema.

Selalunya ini disebabkan oleh alergi terhadap makanan atau ubat. Seseorang boleh membantu profesional kesihatan mendiagnosis alergi dengan memantau kemungkinan pencetus..

Sekiranya berlaku reaksi yang teruk, orang itu juga harus mengetahui tanda-tanda anafilaksis. Perhatian perubatan kecemasan diperlukan jika anda mengalami kesukaran bernafas, lemah, atau pingsan..

2. Bibir garing

Bibir yang garing atau pecah-pecah sering menyakitkan atau kesemutan. Ini boleh berlaku apabila bibir menjadi sangat kering pada musim sejuk, dalam iklim yang panas, atau jika seseorang mempunyai penyakit kulit seperti eksim..

Menggunakan pelembap bibir pelembap dapat melembutkan kulit anda dan mencegah keretakan atau pecah. Pelbagai jenis pelembap bibir boleh didapati dalam talian..

Seseorang yang sudah memiliki bibir yang pecah-pecah harus menggunakan formula sederhana, seperti petroleum jelly, yang tidak mengandungi bahan yang menyebabkan kerengsaan selanjutnya.

3. Luka sejuk

Tanda pertama selesema adalah sensasi kesemutan atau terbakar di sekitar mulut dan bibir, yang kemudian berkembang menjadi bisul kecil yang dipenuhi dengan cairan.

Luka sejuk disebabkan oleh virus herpes simplex, yang sangat menular dan menyebar dari orang ke orang melalui hubungan dekat, seperti mencium. Virus ini biasanya tidak aktif, tetapi kadang-kadang boleh merebak dalam bentuk bisul sejuk..

Ulser sejuk biasanya sembuh tanpa rawatan dalam masa 7-10 hari, tetapi penggunaan krim antivirus sebaik sahaja seseorang merasakan bibir yang kesemutan dapat membantu mempercepat proses penyembuhan. Beberapa rawatan untuk selesema boleh dibeli secara dalam talian..

4. kayap

Sebilangan besar kanak-kanak mungkin mengalami cacar air pada satu ketika. Namun, setelah pulih, virus tersebut tetap tidak aktif di dalam badan. Di kemudian hari, ia boleh muncul semula dalam bentuk herpes zoster, jangkitan yang menyebabkan gatal-gatal, terbakar atau kesemutan pada kulit, serta lepuh atau ruam yang menyakitkan..

Chinglaz boleh menjejaskan bahagian tubuh mana pun, termasuk bibir, dan gejala pertama adalah sensasi kesemutan atau terbakar. Selepas ini, gelembung berisi cecair muncul di kulit, yang dapat muncul secara bebas dan dalam bentuk kelompok..

Ubat antivirus dapat mengurangkan rasa sakit dan membantu menyembuhkan lepuh, terutama jika mereka diambil segera setelah gejala muncul. Bersantai, menghilangkan tekanan, dan menggunakan kain lap yang sejuk dan lembap pada lepuh boleh membantu melegakan simptom..

5. kerosakan saraf

Neuropati boleh disebabkan oleh kerosakan fizikal pada kulit, seperti luka bakar..

Sekiranya bibir mengalami panas atau sejuk yang melampau, berjemur di bawah sinar matahari atau bersentuhan dengan bahan toksik seperti peluntur, ia boleh merosakkan saraf dan menyebabkan kesemutan, mati rasa dan kesakitan..

6. bergerak

Strok adalah keadaan perubatan kecemasan yang disebabkan oleh gangguan aliran darah ke otak. Tanda-tanda strok muncul dengan sangat cepat, jadi seseorang harus meminta pertolongan kecemasan jika dia mempunyai gejala berikut:

  • mati rasa atau kelemahan secara tiba-tiba di satu bahagian badan.
  • kehilangan keseimbangan atau pening
  • kekeliruan atau kesukaran bercakap
  • sakit kepala yang teruk tanpa sebab yang jelas.
  • terkulai muka, mulut atau mata di satu sisi.

7. Kecederaan pada saraf kranial

Saraf kranial pergi dari otak ke kepala dan muka dan mengawal pergerakan dan sensasi..

Kecederaan otak, seperti gegar otak, boleh merosakkan saraf ini dan mempengaruhi prestasi mereka..

Saraf muka adalah salah satu saraf kranial. Sekiranya rosak, ia boleh menyebabkan hilangnya kepekaan wajah, termasuk kesemutan atau kebas pada bibir..

Apa-apa kecederaan kepala boleh menjadi serius dan harus selalu diperiksa oleh profesional kesihatan..

8. serangan panik

Salah satu gejala serangan panik mungkin adalah sensasi pin dan jarum. Sekiranya kesemutan pada bibir disertai dengan gejala seperti sesak nafas, berdebar-debar, atau gegaran di hujung kaki, ini mungkin merupakan tanda bahawa seseorang mengalami serangan panik atau akan berlaku tidak lama lagi..

Serangan panik sangat menyakitkan, tetapi biasanya berlangsung selama 5 hingga 20 minit. Sekiranya serangan panik berlaku secara berkala, berjumpa dengan profesional penjagaan kesihatan kerana dia akan dapat memberi nasihat mengenai rawatan dan sokongan.

9. lupus

Lupus adalah penyakit sistem imun yang boleh mempengaruhi banyak bahagian badan, termasuk saraf. Sekiranya tisu di sekitar saraf membengkak, tekanan dapat mempengaruhi kemampuan saraf untuk menyampaikan maklumat..

Lupus sangat sukar untuk didiagnosis kerana sebilangan besar gejala. Gejala lain yang mungkin menunjukkan kerosakan pada sistem saraf termasuk masalah penglihatan, pening, sakit muka, atau kelopak mata yang terkulai..

10. Fenomena Raynaud

Penyakit ini mempengaruhi aliran darah ke bahagian paling jauh tubuh, seperti lengan dan kaki, tetapi juga boleh mempengaruhi bibir dan lidah..

Saluran darah bertindak balas terhadap kesejukan atau tekanan dengan penyempitan, menyebabkan rasa sejuk, kesemutan, atau mati rasa yang melampau. Ia juga boleh menjadikan bahagian badan yang terkena menjadi putih atau biru..

Sesiapa yang mempunyai fenomena Raynaud harus berhati-hati agar tetap hangat dan kering, mengurangkan tekanan dan berhenti merokok, jika perlu, untuk mengurangkan gejala..

Bila hendak mendapatkan rawatan perubatan

Sekiranya seseorang mengalami simptom strok, hubungi 911 atau hubungi nombor kecemasan tempatan anda. Penting untuk segera mendapatkan bantuan perubatan untuk membatasi kerosakan yang boleh disebabkan oleh strok pada otak dan badan..

Ahli alahan atau imunologi dapat mendiagnosis alergi dan membantu seseorang memahami sebab-sebab reaksi alergi, seperti makanan atau minuman, untuk mengelakkannya..

Sekiranya terdapat alahan akut, seseorang mungkin menunjukkan tanda-tanda kejutan anaphylactic. Perhatian perubatan kecemasan diperlukan jika seseorang mengalami kesukaran bernafas, bengkak tekak, sukar menelan, dia mengalami gatal-gatal atau kekejangan perut.

Gejala gangguan kesemutan yang kurang biasa seperti lupus, herpes zoster, atau fenomena Raynaud harus dipantau oleh profesional kesihatan. Membuat diagnosis yang tepat adalah kaedah terbaik untuk memulakan rawatan dan mencegah bibir yang kusut..

Jamuan teh

Penyebab bibir kesemutan yang paling biasa adalah kerosakan fizikal pada bibir, virus yang mempengaruhi kulit, dan reaksi alergi. Semua penyebab ini mesti dikesan dan dirawat dengan mudah di rumah, walaupun ubat-ubatan preskripsi mungkin diperlukan..

Penyakit yang lebih serius dikaitkan dengan kesemutan bibir, dan mengetahui gejala tambahan dapat membantu seseorang mendapatkan diagnosis dan rawatan awal..

Mengetahui tanda-tanda amaran strok atau reaksi alergi yang teruk dapat menyelamatkan nyawa dan membatasi kesan rawatan kecemasan.

Kami memilih produk berkaitan berdasarkan kualiti produk dan menyenaraikan kebaikan dan keburukan masing-masing untuk membantu anda menentukan produk mana yang paling sesuai untuk anda. Kami bekerjasama dengan beberapa syarikat yang menjual produk ini, yang bermaksud Healthline UK dan rakan kongsi kami dapat menerima sebahagian daripada pendapatan jika anda membuat pembelian menggunakan pautan di atas.

Saraf muka dan patologinya. Kekejangan Saraf Wajah

“Kesedihan dinyatakan dengan pengecutan otot yang menggerakkan kening. Kening di bawah tindakan otot ini menganggap kedudukan serong ciri: sudut dalamannya dinaikkan, sudut luaran diturunkan, alis dipanjangkan dalam garis lurus, lipatan melintang tajam menuju ke dahi, hanya menempati sepertiga tengah dahi; pada hidung, beberapa lipatan menegak dapat dilihat ".
prof. I.A. Sikorsky

Saraf muka bertanggungjawab untuk kepekaan dan aktiviti motorik (termasuk motor, deria dan serat sekresi (parasimpatik)).

Setelah meninggalkan otak, bahagian motor saraf muka dihantar ke saluran pendengaran dalaman, dan kemudian ke saluran wajah. Sepanjang perjalanan, cabang kecil untuk otot sanggur (bahagian tengah telinga) berlepas dari situ. Dari saluran, saraf wajah keluar ke pangkal tengkorak. Di luar tengkorak, dia memberikan cabang ke otot-otot oksipital, aurikular dan leher. Kemudian dia pergi ke kelenjar air liur parotid, menembus ketebalannya, di mana ia dibahagikan kepada dua batang utama, salah satunya menuju ke kuil (temporal-facial), yang lain, sebaliknya, ke arah leher (serviks-facial). Batang ini, pada gilirannya, jatuh ke dalam banyak cabang, membentuk apa yang disebut "angsa paw", dan sesuai untuk 1) otot-otot aurikel, otot depan dan bulat mata; 2) otot zigomatik dan otot segiempat bibir atas; 3) otot taring, bukal dan pekeliling mulut; 4) otot ketawa, otot segitiga dan segiempat bibir bawah, otot dagu; 5) otot leher subkutan.

Cabang sensitif saraf wajah diarahkan ke telinga dalam dan tengah, adalah konduktor kepekaan rasa (dari bahagian lidah, lelangit lembut) dan konduktor kepekaan permukaan wajah (sentuhan, suhu, dll.).

Bahagian serat saraf wajah yang sesuai untuk kelenjar lakrimal, kelenjar membran mukus langit-langit lembut dan hidung, kelenjar ludah parotid, submandibular dan sublingual.

Oleh itu, ekspresi wajah - seni mengekspresikan pemikiran dengan pergerakan otot-otot wajah (dari perkataan Yunani "mimos" - tiruan, pelakon), menggambarkan emosi kita melalui cara saraf wajah. Dan kecukupan ekspresi wajah secara langsung bergantung pada kegunaan dan kesihatan semua cabang yang terakhir. Tanpa daya tahan saraf wajah, kita tidak akan dapat menangis atau makan sepenuhnya. Hanya apabila berhadapan dengan gangguan dalam bahagian penting dari sistem saraf kita dapat berbicara mengenai patologi "di wajah." Selalunya, doktor berhadapan dengan neuritis saraf muka (luka radang primer atau sekunder pada batang saraf pada pelbagai peringkat). Walau bagaimanapun, perlu juga membezakan antara neuropati saraf muka. Membezakan patologi, sayangnya, sangat sukar. Neuritis saraf muka (serta neuropati) adalah salah satu bentuk kerosakan yang paling biasa pada sistem saraf periferal pada masa kanak-kanak. Semua disebabkan oleh ciri-ciri lokasi anatomi saraf. Jadi, di saluran muka sempit piramid tulang temporal, saraf wajah menempati 40-70% dari luas keratan rentasnya, sementara saluran selebihnya mempunyai ruang yang lebih sedikit untuk itu, yang cenderung kepada pemampatan (pemampatan) saraf kerana walaupun terdapat sedikit edema pada tisu sekitarnya. Selain itu, anomali kongenital saluran (penyempitan, tanpa penutupan) adalah mungkin..

Punca kerosakan pada saraf muka boleh berbeza sama sekali. Teori Berjangkit; yang sangat popular pada abad yang lalu, kini hanya mempunyai kepentingan sejarah. Istilah "neuritis" juga dibiarkan, hanya memadai untuk keradangan saraf yang benar. Dalam kebanyakan kes, prosesnya tidak radang, jadi istilah "neuropati" lebih sesuai.

Neuritis berjangkit primer biasanya disebabkan oleh virus herpes (sindrom Hunt), beguk, entero-dan arbovirus. Sekiranya terdapat neuritis catarrhal, peranan tertentu dimainkan oleh kesan alahan, serta hipotermia umum atau tempatan pada wajah. Dalam kes-kes ini, gambaran tidak menunjukkan adanya neuritis, tetapi, dari segi saintifik, mengenai sindrom terowong pelanggaran saraf di saluran sempit. Juga, pelanggaran saraf di saluran nampaknya difasilitasi oleh ciri-ciri individu saluran dan saraf. Kes keluarga dijelaskan oleh banyak pakar dalam dan luar negara..

Neuritis sekunder saraf muka didominasi otogenik (dari telinga) dan diperhatikan dengan otitis media, mastoiditis, eustacheitis. Kerosakan saraf muka boleh berlaku dengan meningitis tuberkulosis, leukemia akut, mononukleosis berjangkit, toksoplasmosis dan penyakit berjangkit lain.

Neuropati saraf muka berlaku dengan patah pada pangkal tengkorak yang melewati piramid tulang temporal. Sekiranya berlaku paresis otot muka, peranan tertentu dimainkan oleh faktor keturunan dan gangguan kongenital (sindrom Melkenson-Rosenthal, sindrom Moebius).

Neuritis dan neuropati saraf muka paling sering ditunjukkan oleh paresis periferal unilateral atau kelumpuhan otot muka. Wajah di bahagian yang terkena menjadi masker, tidak simetri ketika tersenyum, menangis. Tidak ada cara untuk mengerutkan dahi anda, untuk menutup mata anda di sisi lesi. Apabila anda cuba melakukan ini, kelopak mata atas tidak jatuh, dan bola mata naik dan agak ke luar (gejala Bell). Pada waktu rehat, celah palpebral terbuka lebar, alis, kelopak mata bawah dan sudut mulut sedikit diturunkan, lipatan nasolabial dilicinkan. Semasa menunjukkan gigi (cuba menyeringai), sudut mulut hanya diambil dari sisi yang sihat, mustahil untuk mengeluarkan pipi anda (bahagian layar yang terjejas), meregangkan bibir anda ke dalam tiub, bersiul, meludah.

Pada awal perkembangan neuritis, rasa sakit sering berlaku di belakang cuping telinga, dan kadang-kadang di kawasan telinga dan muka itu sendiri. Dalam patologi saraf muka, gangguan bersamaan juga diperhatikan, bergantung pada tahap dan lokasi lesi. Oleh itu, dalam beberapa kes, mata kering atau lakrimasi berlaku, hiperacusis (pendengaran yang luar biasa tajam atau kepekaan yang menyakitkan terhadap bunyi yang dapat didengar), gangguan rasa pada anterior 2/3 lidah, kadang-kadang mulut kering, kadang-kadang sindrom Hunt berkembang (salah satu bentuk herpes zoster, adalah teruk sakit di kawasan telinga dan letusan herpetic di kawasan meatus pendengaran luaran, aurikel, lelangit lembut dan amandel palatine).

Neuritis dan neuropati saraf wajah sebahagian besarnya (80-95%) berakhir dengan pemulihan sepenuhnya fungsi otot muka. Pemulihan fungsi saraf muka bermula dengan penampilan pergerakan aktif di bahagian atas wajah, dan kemudian di bahagian bawah.

Beberapa kes masih meninggalkan beberapa fenomena dalam bentuk sedikit ketegaran (peningkatan lekatan lipatan nasolabial, sedikit penurunan fisur palpebral) dan perasaan janggal pada separuh wajah yang sesuai, terutama dapat dilihat ketika disejukkan. Sebagai kesan sisa, kutu seperti tik di bahagian muka yang terkena kadang-kadang diperhatikan. Sebilangan orang masih mengalami, dan kadang-kadang selamanya, lakrimasi, yang menunjukkan pemulihan otot bulat mata yang tidak lengkap. Kadang-kadang rasa di bahagian depan lidah 2/3 tidak dipulihkan sepenuhnya.

Dengan pemulihan fungsi yang tidak lengkap, kontraksi otot yang terjejas dapat berkembang, ditunjukkan oleh peningkatan nada otot muka yang berterusan. Kontraksi otot muka biasanya dimanifestasikan dengan penyempitan fisur palpebral, menarik sudut mulut di sisi lesi. Pada masa yang sama, sensasi yang tidak menyenangkan dan kekejangan otot yang menyakitkan berlaku di sisi paresis, adalah penting bahawa sebarang tekanan fizikal dan emosi menyumbang kepada penyempitan fisur palpebral dan menarik sudut mulut. Sebagai tambahan, lakrimasi semakin meningkat semasa mengunyah (gejala "air mata buaya"). Pada masa yang sama, tics muncul pada otot yang terkena.

Kecederaan pada saraf muka juga berperanan; Di antara kecederaan tentera, kerosakan saraf muka adalah ketara. Kerosakan pada saraf muka diperhatikan semasa campur tangan pembedahan pada kelenjar parotid, tulang temporal, proses mastoid, kepala artikular rahang bawah. Operasi untuk abses dan phlegmon (keradangan purulen) di kawasan submandibular, untuk penyingkiran kelenjar air liur submandibular kadang-kadang disertai dengan kerosakan pada cabang saraf saraf muka. Kadang-kadang, selepas pencabutan gigi di bawah anestesia mandibular (anestesia dalam pergigian semasa campur tangan pada gigi rahang bawah), lesi saraf wajah diperhatikan.

Pada neuritis sekunder atau simptomatik, rawatan bertujuan untuk menghilangkan faktor penyebab yang mendasari. Rawatan neuritis primer saraf muka yang bersifat berjangkit terdiri daripada pelantikan terapi anti-radang, vitamin B, asid nikotinik. Tetapkan urutan ke kawasan muka, leher dan leher, dangkal pertama, dan kemudian kekuatan sederhana, UHF pada proses mastoid dan prosedur fisioterapeutik lain, akupunktur juga ditunjukkan.

Latihan fisioterapi juga menyumbang kepada pemulihan fungsi otot muka yang terganggu (terdapat satu set latihan khas yang diresepkan oleh doktor). Yang terakhir disarankan untuk digunakan ketika pergerakan mulai pulih dan penarikan makanan oleh pipi berhenti.

Terdapat juga apa yang disebut gimnastik artikulasi - mempelajari pengucapan vokal. Fungsi otot depan dan bulat mata dipulihkan dengan lebih mudah dan cepat dengan penghentian laserasi serentak. Latihan fisioterapi disarankan sebelum prosedur fisioterapeutik..

Salah satu komplikasi neuritis saraf muka adalah konjungtivitis atau keratitis kerana kerengsaan debu pada mata yang menutup dan tidak berkedip. Sebagai pencegahan, disarankan memakai kacamata gelap, menanam larutan metilselulosa, titisan vitamin di mata.

Dalam kes kelumpuhan otot muka yang tidak dapat dipulihkan (dan mereka paling sering diperhatikan setelah cedera parah, dll.) Mereka memerlukan campur tangan pembedahan, dan dalam beberapa kes, tujuannya tidak banyak untuk memulihkan fungsi yang terganggu sehingga dapat memperbaiki kecacatan kosmetik yang menyebabkan banyak penderitaan mental bagi pesakit.

Patologi saraf muka lain

Penyakit yang disebabkan oleh kerengsaan saraf wajah termasuk hemispasma wajah, yang dicirikan oleh kekejangan otot yang tidak disengajakan di satu sisi wajah, yang digantikan oleh waktu rehat. Kedua-dua kedutan itu sendiri dan jeda di antara mereka sangat berbeza dalam jangka masa. Biasanya, kedua-duanya berkisar antara 3 hingga 10-12 minit. Walau bagaimanapun, terdapat kes-kes yang sering berlaku ketika serangan kejang saling berlaku sehingga nampaknya tidak ada jeda antara mereka. Kejang bermula secara spontan, tetapi mudah diprovokasi oleh makanan, perbualan, tekanan fizikal dan mental. Tidak mungkin menghasilkan semula serangan, tetapi dengan meregangkan otot secara aktif, mungkin untuk mengurangkan intensiti kekejangan. Kekejangan sama sekali tidak menyakitkan. Dalam mimpi mereka tidak pernah muncul.

Penyakit ini biasanya bermula dengan satu otot, selalunya dengan bahagian atas atau bawah otot pekeliling mata. Pada mulanya, ini adalah kedutan yang lemah dan halus, dengan jurang yang besar di antara mereka. Secara beransur-ansur, kedutan menjadi lebih kuat, menjadi lebih kerap dan mula merebak ke otot muka yang lain, hingga ke otot-otot aurikel, oksipital dan subkutan leher. Apabila stap terlibat dalam proses otot secara serentak dengan kekejangan di telinga yang sesuai, sensasi bunyi timbul dalam bentuk bunyi pendek. Pada puncak kekejangan, gambaran ciri diperhatikan: alis pada sisi yang sesuai dinaikkan, mata ditutup, hujung hidung dipusingkan ke sisi yang sakit, lipatan nasolabial lebih jelas daripada pada sisi yang berlawanan, sudut mulut ditarik; pada masa yang sama dapat dilihat bahawa otot oksipital, otot dagu dan otot subkutan leher menguncup; kadang-kadang, aurikel naik ke atas pada saat kekejangan.

Kekejangan biasanya satu sisi, kadang-kadang ia berlaku di kedua-dua belah pihak, dalam kes seperti ini adalah dua hemispasma yang terpisah. Ini terbukti dari fakta bahawa hemispasm di seberang berkembang lama setelah hemispasm awal, dan terutama dari fakta bahawa setiap hemispasm mempunyai irama tersendiri, dan kekejangan di sisi kanan dan kiri wajah tidak bertepatan dengan waktu antara satu sama lain.

Punca hemispasma muka tidak sepenuhnya jelas. Dalam beberapa kes, nampaknya, penyakit yang mendasari adalah jangkitan atau proses tumor. Biasanya orang pertengahan umur dan warga tua jatuh sakit. Pada masa kanak-kanak, hemispasm tidak diperhatikan. Adalah perlu untuk membezakan hemispasm dari kontraktur yang dinyatakan di atas.

Paraspasm juga dibezakan, di mana ia bermaksud kejang-kejang simetri-tonik dua sisi otot muka. Paraspasm biasanya bermula dengan kedutan satu otot (selalunya otot pekeliling mata atau mulut) dan secara beransur-ansur menangkap otot wajah yang lain. Kejang pada beberapa pesakit diperhatikan secara berterusan, kemudian melemah, dan semakin kuat (contohnya, semasa perbualan, kerusuhan, dll.); pada orang lain, sebaliknya, ia timbul hanya dalam keadaan tertentu; Jadi; sebagai contoh, jika makan, bercakap, merokok atau tersenyum menyebabkan tersentak, maka menyanyi, bersiul, mengetap rahang, ketawa atau menangis tidak disertai dengan fenomena seperti itu. Semasa tidur, kedutan berhenti. Asas paraspasm adalah lesi akibat ensefalitis, kecederaan otak, gangguan vaskular.

Untuk memerangi hemispasm, vitamin kumpulan B disarankan, fisioterapi.

Kekejangan otot bulat mulut harus dikaitkan dengan fenomena kerengsaan saraf wajah. Kekejangan ini biasanya diperhatikan pada pemuzik yang bermain alat muzik angin. Kekejangan sering terjadi pada masa pemuzik harus banyak bermain dan untuk masa yang lama; Mungkin pentingnya, pengalaman dan kebimbangan yang berkaitan dengan persembahan yang akan datang. Peranan yang menentukan, bagaimanapun, dimainkan oleh ketegangan otot bulat mulut. Tindakan memainkan alat muzik angin agak rumit. Seseorang boleh menyanyi, bersiul, melafazkan semua bunyi labial dengan bebas, tetapi tidak dapat memainkan alat muzik.

". Kemarahan dinyatakan dengan penguncupan otot piramid hidung. Ketika menguncup, otot ini memberikan kedudukan ciri alis, iaitu, ia menurunkan sudut dalamannya, yang menjadikan alis serong, berlawanan dengan yang sedih, pada masa yang sama lipatan mendatar muncul di hidung. By the way, otot yang dibongkar memasuki gambar Mephistopheles yang disahkan seperti biasa. "
prof. I.A. Sikorsky

Simetri dalam memperlihatkan perasaan di wajah biasanya berbicara tentang keikhlasan emosi manusia, sementara semakin kuat kepalsuan, semakin berbeza ekspresi wajah pada bahagian kanan dan kiri.

Ekspresi wajah khas yang melaporkan mengalami emosi:

kegembiraan: bibir melengkung dan sudut mereka ditarik ke belakang, kerutan kecil telah terbentuk di sekitar mata;
minat: alis sedikit diangkat atau diturunkan, sementara kelopak mata sedikit melebar atau menyempit;
kebahagiaan: sudut luar bibir dinaikkan dan biasanya santai, mata tenang;
kejutan: kening yang dibentuk membentuk kerutan di dahi, sementara mata melebar, dan mulut yang berpisah mempunyai bentuk bulat;
jijik: alis diturunkan, hidung berkerut, bibir bawah menonjol atau mengangkat dan ditutup dengan bibir atas, mata seolah-olah dipotong; orang itu seolah-olah tercekik atau meludah;
penghinaan: alis diangkat, wajah dipanjangkan, kepala diangkat, seolah-olah seseorang memandang ke arah seseorang; dia seolah-olah dikeluarkan dari pembicara;
ketakutan: alis sedikit terangkat, tetapi mempunyai bentuk lurus, sudut dalamannya bergeser, kerutan mendatar melewati dahi, mata melebar, kelopak mata bawah tegang dan bahagian atas sedikit terangkat, mulut dapat dibuka dan sudut-sudut ditarik ke belakang (petunjuk intensiti emosi) ;
kemarahan: otot dahi dialihkan ke dalam dan ke bawah, mengatur ekspresi mata yang mengancam atau mengerutkan kening, lubang hidung melebar, sayap hidung diangkat, bibir ditekan rapat atau ditarik ke belakang, mengambil bentuk segi empat tepat dan mendedahkan gigi yang tergores, wajah sering berubah menjadi merah;
malu: kepala diturunkan, wajah dipalingkan, pandangan dihindari, mata tertoleh ke bawah atau "berlari" dari sisi ke sisi, kelopak mata ditutup dan kadang-kadang ditutup; muka kemerahan;
kesedihan: alis diturunkan, mata kusam, dan sudut luar bibir kadang-kadang sedikit diturunkan.

Mengapa stevia berguna bukan hanya untuk pesakit kencing manis?

Neurosis muka: objektif dan objektif

Sering kali anda dapat bertemu dengan orang-orang dengan ekspresi wajah yang menarik: ia tidak simetri, seolah-olah terdistorsi, tidak emosi, mungkin disertai dengan kekejangan otot kecil. Semua tanda ini disatukan dengan nama umum - neurosis muka.

Keadaan ini boleh mempunyai sifat kejadian yang berbeza, yang disebabkan oleh sebab objektif dan faktor sifat psikogenik.

Sensasi yang tidak biasa

Ia berlaku bahawa seseorang dapat merasakan fenomena di kawasan muka dan kepala yang tidak biasa dengan keadaan biasa. Mereka dipanggil parestesi, ditunjukkan oleh gejala seperti:

  • sensasi kesemutan;
  • pembakaran;
  • "Merangkak merangkak"
  • kebas;
  • gatal dan ruam.

Selalunya, parestesi wajah mempunyai asas organik, dan menjadi tanda penyakit:

  • neuritis, neuralgia saraf kranial;
  • sklerosis berbilang;
  • strok dan gangguan peredaran darah lain di otak;
  • kayap;
  • migrain;
  • diabetes;
  • epilepsi;
  • darah tinggi.

Dalam kes tertentu, sensasi luar biasa diperhatikan di bahagian wajah tertentu. Sebagai contoh, manifestasi serupa dalam bahasa mungkin muncul atas sebab-sebab di atas, tetapi sering mempunyai etiologi yang berbeza. Ia memprovokasi barah lidah dan laring, serta trauma pada serpihan gigi atau prostesis.

Manipulasi gigi menyebabkan kebas dan perasaan atipikal lain, terutamanya selepas pencabutan gigi. Sebab lain untuk penampilan mereka mungkin adalah postur yang tidak selesa semasa tidur atau bantal yang tidak betul. Tetapi sensasi yang disebabkan oleh fenomena seperti itu biasanya hilang tidak lama lagi..

Kumpulan lain yang memprovokasi adalah gangguan psikogenik dan neurogenik..

Gangguan Pemeliharaan Muka

Wajah neurotik boleh berkembang kerana kerosakan pada saraf yang mengikatnya. Selalunya ini adalah saraf trigeminal dan muka.

Saraf trigeminal adalah 5 pasang saraf kranial. Ia adalah yang terbesar dari 12 pasang serat saraf ini..

N. trigeminus berlepas secara simetri di kedua-dua belah muka dan terdiri daripada 3 cabang besar: saraf okular, rahang atas dan rahang bawah. Ketiga proses besar ini merangkumi kawasan yang agak besar:

  • kulit dahi dan pelipis;
  • membran mukus rongga mulut dan hidung, sinus;
  • lidah, gigi, konjunktiva;
  • otot - mengunyah, bahagian bawah rongga mulut, palatine, membran timpani.

Oleh itu, dengan kekalahannya, sensasi patologi timbul dalam unsur-unsur ini.

Saraf muka adalah sepasang saraf kranial. Cabang-cabangnya mengelilingi kawasan temporal dan okular, lengkungan zigomatik, turun ke rahang bawah dan di belakangnya. Mereka menghidupkan semua otot muka: aurikular, bulat okular dan zigomatik, mengunyah, bibir atas dan sudut mulut, bukal. Serta otot-otot bibir bawah dan dagu, di sekitar mulut, otot-otot hidung dan tawa, leher.

N. facialis juga berpasangan, dan terletak di kedua sisi muka.

Dalam 94% kes, kekalahan serat saraf ini bersifat unilateral dan hanya 6% berlaku dalam proses dua hala..

Pelanggaran pengawetan juga boleh menjadi primer dan sekunder.

Lesi primer yang pada mulanya melibatkan saraf. Ia boleh menjadi hipotermia atau pelanggarannya.

Kerosakan sekunder berkembang akibat penyakit lain.

Sebab lain untuk perkembangan neurosis muka adalah gangguan neurogenik dan mental. Apabila sensasi yang tidak menyenangkan di wajah dan kepala timbul dengan latar belakang gairah psiko-emosi, kejutan, atau akibat situasi tertekan.

Neurosis muka

Neuritis (N. Facialis neurosis) atau kelumpuhan Bell disebabkan oleh keradangan pada serat saraf. Sebab-sebab yang membawa kepada keadaan ini:

  • saraf terjepit akibat penyempitan saluran yang melaluinya. Ini mungkin fenomena kongenital atau mungkin disebabkan oleh keradangan;
  • hipotermia;
  • penyakit dan jangkitan lain: herpes, beguk, otitis media, strok, barah, jangkitan sistem saraf pusat;
  • kecederaan N. Facialis.

Permulaan penyakit biasanya beransur-ansur. Ia menampakkan rasa sakit di kawasan belakang telinga. Selepas beberapa hari, gejala wajah neurologi muncul:

  • melicinkan lipatan nasolabial, menurunkan sudut mulut;
  • wajah menjadi tidak simetri dengan berat sebelah ke arah yang sihat;
  • kelopak mata tidak jatuh. Apabila anda cuba melakukan ini, mata akan membulat;
  • sebarang percubaan untuk menunjukkan sekurang-kurangnya emosi berakhir dengan kegagalan, kerana pesakit tidak dapat menggerakkan bibir, tersenyum, memanipulasi alis. Manifestasi seperti itu boleh memburukkan lagi paresis dan kelumpuhan otot-otot wajah, iaitu, ke atas atau tidak bergerak sebahagian dari wajah yang terkena;
  • kepekaan rasa menurun, air liur muncul;
  • mata kering, tetapi laserasi diperhatikan semasa makan;
  • pendengaran meningkat di bahagian yang terjejas.

Keterukan gejala patologi bergantung pada tahap dan lokasi kerosakan pada serat saraf. Sekiranya penyakit ini ditangani dengan tidak betul, komplikasi dalam bentuk kontraksi otot (imobilitas) mungkin berlaku.

Oleh kerana penyakit ini bersifat radang, rawatannya bertujuan untuk menghilangkannya. Untuk melakukan ini, pesakit diresepkan ubat anti-radang hormon - glukokortikoid, dan juga dekongestan.

Kaedah lain termasuk:

  • pelantikan ubat vasodilatasi dan analgesik, vitamin kumpulan B;
  • ubat antikolinesterase untuk meningkatkan pengaliran saraf;
  • ubat-ubatan yang meningkatkan metabolisme pada tisu saraf;
  • fisioterapi;
  • urut, terapi senaman dalam fasa pemulihan.

Dan hanya dalam kes yang melampau, apabila terapi konservatif tidak berkesan, mereka memerlukan campur tangan bedah saraf.

Neuralgia trigeminal

Ini adalah lesi lain dari struktur serat saraf, yang lebih kerap bersifat kronik dan disertai dengan tempoh pemburukan dan pengampunan..

Ia mempunyai beberapa sebab, yang terbahagi kepada idiopatik - dengan pelanggaran saraf, dan tanpa gejala.

Gejala utama neuralgia adalah sensasi paroxysmal dalam bentuk kesakitan pada wajah dan rongga mulut.

Sensasi kesakitan mempunyai perbezaan ciri. Mereka "menembak" dan menyerupai pembuangan arus; mereka muncul di bahagian-bahagian yang dihidupkan oleh n.trigeminus. Muncul sekali di satu tempat, mereka tidak mengubah lokalisasi, tetapi merebak ke kawasan lain, setiap kali mengikuti jalan seragam yang jelas.

Sifat kesakitan menyerang, berlangsung sehingga 2 minit. Pada ketinggiannya, otot tic diperhatikan, iaitu, otot-otot wajah berkedut kecil. Pada masa ini, pesakit mempunyai penampilan yang pelik: dia seolah-olah membeku, sementara tidak menangis, tidak menjerit, wajahnya tidak terdistorsi oleh kesakitan. Dia berusaha untuk melakukan pergerakan minimum, kerana salah satu daripadanya meningkatkan rasa sakit. Selepas serangan itu, tempoh ketenangan menyusul.

Orang seperti itu menghasilkan tindakan mengunyah hanya pada bahagian yang sihat, pada bila-bila masa. Oleh kerana itu, di kawasan yang terjejas, pemadatan atau atrofi otot berkembang.

Gejala penyakit ini cukup spesifik, dan diagnosisnya tidak sukar..

Terapi neuralgia bermula dengan pemberian anticonvulsants, yang menjadi asasnya. Dos mereka dikenakan penyesuaian yang ketat, ditetapkan mengikut skema tertentu. Wakil kumpulan farmakologi ini dapat mengurangkan pergolakan, tahap kepekaan terhadap rangsangan kesakitan. Oleh itu, mengurangkan kesakitan. Oleh kerana itu, pesakit berpeluang makan, berbual secara bebas.

Fisioterapi juga digunakan. Sekiranya rawatan ini tidak memberikan hasil yang diinginkan, pergi ke pembedahan.

Contoh kehidupan sebenar

Beberapa orang terkenal, yang terkenal sering kali tersebar di seluruh dunia, juga merupakan sandera patologi saraf wajah..

Sylvester Stallone, yang terkenal dengan peranannya yang memikat, cedera ketika dilahirkan. Ibu pelakon mengalami kelahiran yang sukar, dan dia harus ditarik dengan ketiak. Akibatnya, kerosakan pada pita suara dan paresis bahagian kiri wajah. Oleh kerana itu, Stallone menghadapi masalah dengan pertuturan, yang menjadi alasan ejekan dari rakan sebaya.

Pelakon itu membesarkan anak yang sukar. Tetapi, terlepas dari segalanya, dia berjaya mengatasi kecacatannya dan mencapai kejayaan yang besar, walaupun tidak bergerak sebahagiannya.

Pementasan domestik Dmitry Nagiyev menerima asimetri wajah, yang dijuluki "Nagiyev juling", karena paresis saraf wajah. Penyakit itu berlaku tanpa diduga. Sebagai pelajar di universiti teater, dia pernah merasakan bahawa wajahnya tidak bergerak..

Dia tinggal di hospital tidak berjaya 1.5 bulan. Tetapi suatu hari tingkap jatuh di dalam biliknya dari rancangan. Ketakutan menimbulkan pergerakan yang separa dan kepekaan bahagian depan, tetapi bahagian kiri tetap tidak bergerak.

Migrain

Keadaan ini disertai oleh serangan sakit kepala yang tidak dapat ditanggung. Ia juga dikaitkan dengan gangguan saraf trigeminal, dan lebih tepatnya, dengan kerengsaannya pada satu bahagian kepala. Di sini kesakitan kemudiannya dilokalkan..

Permulaan migrain merangkumi beberapa peringkat:

Paresthesia kepala dan wajah muncul dengan perkembangan tahap aura. Dalam kes ini, pesakit terganggu oleh perasaan kesemutan dan merangkak yang berlaku di tangan dan secara beransur-ansur masuk ke leher dan kepala. Seseorang mempunyai wajah kebas, menjadi sukar baginya untuk bercakap. Bimbang tentang pening dan gangguan penglihatan dalam bentuk kilatan cahaya, lalat dan penurunan bidang pandangan.

Paresthesia muka adalah pertanda migrain, tetapi sering terjadi serangan, melewati tahap aura.

Penyebab psikogenik neurosis muka

Tidak dinafikan, pelanggaran sensasi wajah sering menjadi akibat patologi organ dalaman dan saluran darah.

Tetapi selalunya ia mengakibatkan gangguan psikologi dan pemikiran patologi yang lahir di kepala kita.

Parestesi wajah boleh bersifat situasional dan berkembang semasa gegaran saraf episodik: akibat pertengkaran, jeritan yang berpanjangan dan kuat. Fenomena seperti itu menyebabkan ketegangan otot, terutamanya bukal dan terletak di sekitar mulut. Akibatnya, kita merasakan kebas pada wajah dan sedikit rasa sakit..

Perasaan takut membuat kita sering bernafas dan dangkal, atau menahan nafas. Kegagalan irama pernafasan juga boleh menimbulkan kesan yang tidak biasa bagi kita. Ada perasaan yang dicirikan sebagai "berlari dengan kesejukan." Lebih-lebih lagi, ia lebih pekat pada akar rambut. Dalam kes ini, mereka mengatakan: "menyelinap ke sumsum tulang." Wajah juga menjadi lebih sejuk, sedikit kesemutan muncul di kawasannya.

Fenomena seperti itu membimbangkan apabila kita ditangkap oleh emosi yang kuat. Tetapi mereka menemani orang yang mengalami gangguan mental secara sistematik.

Jenis khas manifestasi wajah neurotik adalah tic saraf. Ia dicirikan sebagai pengecutan otot muka yang tidak terkawal dan sistematik..

Kelainan itu sering menemani lelaki. Dan menampakkan diri dengan gejala berikut:

  • kerap berkelip, berkedip;
  • bibir pementasan;
  • anggukan kepala;
  • meludah atau menghidu berterusan;
  • membuka atau menarik sudut mulut;
  • mengetuk.
  • menjerit;
  • rungut;
  • batuk;
  • pengulangan perkataan.

Terdapat juga tanda - prekursor yang menandakan penampilan tanda centang. Ini termasuk gatal, demam, dan parestesi lain.

Secara semula jadi, tanda-tanda ini dianggap patologi jika timbul dalam keadaan yang tidak sesuai. Ia berlaku bahawa hanya pesakit yang merasakannya, dan bagi orang lain mereka tidak dapat dilihat.

Tetapi kerapuhan dan gejala saraf yang lain menjadi ketara oleh orang lain, dan ia menyebabkan banyak ketidakselesaan kepada pesakit.

Tics boleh menjadi sederhana apabila hanya ada satu gejala, dan kompleks, yang menggabungkan beberapa manifestasi.

Penyebab utama kutu adalah tekanan mental. Ia boleh disebabkan oleh faktor tekanan yang kuat dari tindakan serentak. Mungkin anda sangat takut dengan sesuatu, atau berpisah dengan orang yang anda sayangi. Maksudnya, kejutan itu sangat kuat bagi anda sehingga sistem saraf anda tidak dapat mengatasi "kawalan".

Atau, sebaliknya, pelanggaran berlaku akibat pendedahan monoton yang berpanjangan. Selalunya gejala muncul kerana kurang tidur dan terlalu banyak kerja.

Tempoh mereka berbeza-beza. Tic saraf situasional hilang dalam beberapa jam atau hari setelah menghilangkan penyebabnya. Dalam kes lain, dia bertahan selama bertahun-tahun atau mengejar pesakit sepanjang hidupnya. Dalam keadaan seperti itu, selain menghilangkan faktor yang memprovokasi, diperlukan kerja psikologi seterusnya dengan pesakit. Kelainan seperti ini disebut kronik..

Tic saraf boleh menjadi salah satu tanda gangguan mental, seperti neurosis, pemikiran obsesif dan fobia, kemurungan.

Kumpulan faktor lain yang memprovokasi termasuk:

  • penyakit - strok, kecederaan otak, kesan jangkitan atau racun;
  • penyakit neurodegenerative - Huntington's chorea. Ia dicirikan oleh pemusnahan tisu otak. Ia disertai dengan pergerakan tiba-tiba yang tidak terkoordinasi, serta gangguan neurologi pada wajah. Daripada jumlah tersebut, tanda pertama adalah lompatan perlahan di mata. Kemudian terdapat kekejangan otot wajah, yang menampakkan diri dalam ekspresi wajah yang aneh - meringis. Ucapan, perbuatan mengunyah dan menelan terganggu;
  • membebankan keturunan;
  • serangan parasit;
  • terlalu banyak mata kerana tekanan yang berpanjangan;
  • diet tidak seimbang, apabila sedikit magnesium, kalsium, glisin memasuki badan. Unsur-unsur ini terlibat dalam pengaliran impuls saraf yang normal, bertanggungjawab untuk kerja terkoordinasi sistem saraf.

Tics saraf pada kanak-kanak

Terdapat beberapa jenis gangguan seperti itu pada masa kanak-kanak..

Gangguan kutu yang lewat mula menjelma pada usia sekolah awal. Tempohnya adalah dari 1 bulan hingga 1 tahun. Jenis jati motor yang lebih biasa. Terutama ciri kanak-kanak dengan kelewatan perkembangan dan autisme.

Gangguan kronik berlaku sebelum usia 18 tahun. Dan berlangsung dari 1 tahun ke atas. Dalam kes ini, sama ada tics motor atau vokal berkembang. Gejala patologi yang lebih awal muncul, semakin mudah dan cepat.

Sindrom Tourette adalah gangguan jati berganda yang dicirikan oleh kedua-dua jenis motor dan motor. Penyakit serius yang, bagaimanapun, mereda dengan usia.

Jenis penyakit khas, yang juga dicirikan oleh tanda-tanda jenis saraf, adalah korea kecil. Ia berkembang dengan latar belakang jangkitan yang disebabkan oleh streptokokus: tonsilitis, tonsilitis, rematik. Diiringi oleh perubahan patologi pada tisu saraf.

Bersama dengan hiperkinesis, ketidakstabilan emosi, kerengsaan, kegelisahan dan kegelisahan, keadaan ini sesuai dengan perubahan neurotik pada wajah. Mereka dinyatakan dalam ketegangan dan kekejangan otot muka, yang sering disalah anggap sebagai meringis. Terdapat juga kekejangan laring, yang ditunjukkan dalam tangisan yang tidak mencukupi.

Di sekolah, kanak-kanak seperti itu, yang tidak mengetahui punca sebenar hiperkinesia wajah, dan bahkan dalam kombinasi dengan peningkatan aktiviti, membuat komen dan dikeluarkan dari kelas. Sikap seperti itu kepada si anak memaksanya untuk ketinggalan sekolah, untuk tidak pergi ke sekolah. Rawatan korea kecil, bersama dengan penenang ubat penenang, termasuk antibiotik untuk melawan jangkitan dan ubat anti-radang.

Tanda gugup memberi kesan yang lebih berat pada jiwa kanak-kanak daripada pada orang dewasa. Selalunya menjadi penyebab kegelisahan dan melepaskan diri, menarik diri, malah menimbulkan gangguan kemurungan. Menyebabkan gangguan tidur, kesukaran bercakap, kesukaran belajar.

Gangguan kutu menyebabkan persepsi diri yang menyimpang, penurunan harga diri.

Ibu bapa kanak-kanak seperti ini dinasihatkan untuk tidak menumpukan perhatian pada masalah tersebut. Sebaliknya, disarankan untuk mencari jalan untuk mengalihkan perhatian dan meningkatkan harga diri. Tempat khas diberikan kepada kumpulan sokongan untuk orang-orang seperti itu dan komunikasi pada dasarnya.

Cara menghilangkan kutu saraf

Untuk membebaskan diri anda dari sensasi yang tidak menyenangkan, pertama sekali perlu untuk mengatasi masalah mereka. Kadang-kadang cukup untuk tidur yang cukup. Dalam kes lain, diperlukan untuk mengubah keadaan untuk sementara waktu, untuk keluar dari persekitaran yang merosakkan.

Dari kaedah tambahan, teh penenang herba, mandi dengan penambahan minyak aromatik, berenang, berjalan di udara segar atau bermain sukan digunakan: berlari, yoga.

Tambahkan kalsium dan magnesium yang tinggi ke menu anda. Ini termasuk produk susu yang ditapai, soba, roti dedak, ikan merah, telur, daging. Bit, kismis, buah kering, kacang dan pasli dibezakan antara sayur-sayuran dan buah-buahan..

Sekiranya produk ini tidak sesuai dengan diet anda, pertimbangkan untuk mengambil kompleks vitamin yang sesuai. Jangan menyalahgunakan teh dan kopi yang kuat..

Dan yang paling penting: tetap optimis dan tenang dalam apa jua keadaan.!

Sekiranya keadaan bertambah buruk, dapatkan bantuan psikoterapi. Terutama berkesan adalah terapi tingkah laku kognitif, yang membantu menekan gangguan kutu pada tahap pendahulunya..

Semasa menjalankan terapi, membalikkan kebiasaan pesakit diajarkan pergerakan yang membantu mencegah perkembangan gejala neurologi wajah.

Dari ubat-ubatan, antikonvulsan dan relaksan otot, suntikan Botox, antidepresan digunakan..

Sekiranya kaedah di atas tidak berkesan dalam memerangi saraf tic, mereka beralih kepada rangsangan otak yang mendalam. Peranti dipasang di GM yang mengawal impuls elektrik.

Cara membuang kutu sendiri

Sekiranya tic saraf wajah bersifat situasional, dan tidak terlalu sengit, tetapi pada masa yang sama obsesif, anda boleh mencubanya dengan kaedah fizikal.

Salah satu cara adalah dengan mencuba menurunkan irama otot patologi dengan ketegangan yang berlebihan. Contohnya, jika mata anda berkedut, cubalah menyipit.

Adalah mungkin untuk menenangkan otot yang terlalu bersemangat dengan urutan ringan. Atau gunakan sejuk kepadanya. Perbezaan suhu juga akan membantu. Basuh diri anda secara bergantian, kemudian sejuk, kemudian air suam.

Dermatillomania

Neurosis muka dan kulit kepala boleh berlaku pada kelainan tingkah laku seperti dermatillomania.

Manifestasi utamanya adalah menyikat kulit wajah dan kepala, tetapi bukan kerana gatal, tetapi kerana rasa tidak puas dengan penampilannya. Ini juga termasuk semangat obsesif untuk memerah jerawat, menyisir kerak, mencabut rambut. Tindakan mencederakan diri menyebabkan sensasi keseronokan jangka pendek, diikuti oleh perasaan malu, kecewa, tidak puas hati.

Wajah pesakit seperti itu ditutup dengan parut dan parut kerana trauma berterusan pada kulit. Proses ini tidak terkawal, dan boleh berlaku pada bila-bila masa sepanjang hari. Tetapi tindakan traumatik paling kerap dilakukan di depan cermin.

Gejala-gejala gangguan juga merangkumi kebiasaan menggigit bibir dan membran mukus pipi. Pesakit tidak dihentikan oleh prospek kemerahan, pendarahan, parut pada kulit. Mereka mengulangi ritual hari demi hari. Ia berlangsung dari beberapa minit hingga satu jam.

Perasaan ketakutan, kegelisahan, dan pemeriksaan kulit anda dengan teliti dari apa-apa yang boleh dilakukan boleh mencetuskan tindakan sedemikian..

Dermatillomania digambarkan sebagai keadaan pergantungan. Ia bermula dengan penumpuan pada kecacatan kulit, seperti yang dirasakan oleh pesakit. Secara beransur-ansur, perhatian semakin tertumpu pada perincian ini. Seseorang mula berfikir bahawa dia sakit dengan sesuatu yang serius. Ini menimbulkan kerengsaan dan kegelisahan dalam dirinya, menyebabkan tindakan obsesif..

Punca penyakit ini berakar pada keadaan psikologi seseorang dan terletak pada rasa tidak puas hati terhadap diri sendiri, kemarahan, rasa malu dan marah. Ritual traumatik adalah cara hukuman, pembodohan diri.

Rawatan patologi ini memerlukan campur tangan ahli psikoterapi dan ahli dermatologi.

Kaedah utama terapi ketagihan adalah psikoterapi, khususnya, tingkah laku kognitif.

Yoga, latihan fizikal, prosedur santai, dan juga hobi yang akan menyerap seseorang dengan kepala dan membantu mengalihkan perhatian akan membantu mengurangkan kegelisahan, mengalihkan perhatian dan berehat..

Bantuan pakar dermatologi diperlukan untuk menghilangkan lesi kulit untuk mengelakkan jangkitan mereka dan mengurangkan tahap kecacatan dermatologi.

Neurosis

Ini adalah sekumpulan penyakit yang banyak, terutamanya yang disebabkan oleh gangguan psiko-emosi, dan juga kerosakan sistem saraf autonomi. Mereka tidak menyebabkan gangguan patologi tisu saraf, tetapi mempengaruhi jiwa manusia dengan ketara.

Terdapat beberapa jenis gangguan di mana gejalanya dapat dilihat..

Neurosis otot ditunjukkan oleh ketegangan otot, kekejangan dan kedutan. Neurosis otot muka membuat dirinya terasa dengan manifestasi seperti:

  • tic saraf;
  • ketegangan bibir, mampatan mereka;
  • maklumat yang menyakitkan hati, wajah kelihatan seperti;
  • kesemutan, sensasi terbakar;
  • sakit otot;
  • ketegangan otot serviks ditunjukkan oleh perasaan kekurangan udara, benjolan di kerongkong.

Apabila kita berada dalam keadaan tertekan, hormon stres dihasilkan di dalam badan kita. Mereka, sebagai tambahan kepada banyak reaksi lain, menyebabkan ketegangan otot. Sekarang bayangkan, jika kita terdedah kepada tekanan kronik, apa yang berlaku pada otot kita, dan terutama pada otot wajah. Dengan hipertensi secara sistematik, mereka berlebihan. Kerana apa kekejangan saraf, kekejangan, kekejangan mereka timbul.

Jenis neurosis lain adalah kulit. Dengan itu, paresthesia berlaku pada kulit wajah dengan rancangan berikut:

  • gatal-gatal yang teruk, terbakar di muka dan kulit kepala tanpa penyetempatan yang jelas;
  • rasa seolah-olah menyentuh wajah dengan sesuatu. Dan sangat menjengkelkan;
  • kemunculan bintik merah di bahagian depan dan leher. Kemungkinan ruam.

Penyebab fenomena tersebut adalah tekanan saraf dan mental, tekanan kronik, gangguan tidur, dan juga gangguan peraturan hormon.

Dengan neurosis yang berkaitan dengan pelanggaran sistem saraf autonomi, pelbagai manifestasi juga dapat terjadi. Kerosakan rangkaian vaskular berlaku, gangguan neurotik vaskular berkembang.

Neurosis vaskular pada wajah ditunjukkan oleh pengelupasan dan kekeringannya, rasa sesak kulit. Dia menjadi pucat, kadang-kadang sianotik, kepekaannya bertambah buruk. Selain itu, bersin muncul, hidung tersumbat, mata menjadi merah dan berair, gatal-gatal pada kulit dan gatal-gatal. Ini menunjukkan perkembangan reaksi alergi vegetatif.

Cara merawat neurosis muka

Rawatan gejala neurologi wajah bermula dengan penghapusan penyebabnya.

Sekiranya faktor yang memprovokasi adalah penyakit organ dalaman, maka terapi dilakukan..

Sekiranya berlaku neurosis wajah kerana sistem saraf atau akibat gangguan jiwa, langkah-langkah terapi bertujuan untuk memulihkan latar belakang psikologi yang normal, menghilangkan faktor-faktor yang membentuk tekanan.

Sekiranya gangguan mental tahap sederhana, cukup untuk mengkaji rejimen hari ini:

  1. Peruntukkan waktu rehat pada siang hari untuk menghilangkan tekanan saraf dan fizikal. Berikan tidur yang penuh dan mencukupi.
  2. Bersenam. Elakkan beban yang terlalu berat.
  3. Mengeraskan dengan sempurna menghilangkan kesan tekanan. Perkara utama adalah menghadapinya dengan cekap.
  4. Kaji semula diet anda. Hanya makanan dan hidangan sihat yang harus ada dalam makanan anda. Makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran.
  5. Batalkan alkohol dan merokok.

Dengan tidak berkesannya kaedah tersebut, terapi ubat digunakan. Ia termasuk ubat berikut:

  • penenang - mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf. Valerian, motherwort, peratus.
  • penenang adalah ubat yang lebih kuat yang dapat mengatasi rasa takut dan cemas Afobazol, Grandaksin. Diazepam;
  • antidepresan - meningkatkan latar belakang psiko-emosi. Prozac, amitriptyline;
  • antipsikotik, nootropik;
  • pil tidur.

Elemen kulit dalam bentuk ruam, sisir dan manifestasi lain dirawat dengan agen dermatologi: krim, salap, tincture.

Untuk menghilangkan rasa sakit, analgesik diresepkan, untuk mengurangkan intensiti gatal, terapi desensitizing.

Antispasmodik digunakan untuk menghilangkan ketegangan dan kekejangan dari otot-otot wajah..

Anda boleh menggunakan kaedah fizikal. Urutan menguli yang baik di kawasan yang bermasalah serta sesi urutan akupunktur di sekitar mata melegakan ketegangan otot. Bantu dan basuh dengan air suam.

Ubat-ubatan rakyat akan membantu menormalkan keadaan sistem saraf.

  1. Campurkan dalam jumlah yang sama: akar valerian + perbungaan chamomile + pudina + biji adas + biji jintan. 1 sudu besar tuangkan sesudu campuran dengan 1 cawan air mendidih. Bersikeras setengah jam. Ambil setengah gelas 2 kali sehari.
  2. Dalam bahagian yang sama campurkan oregano, calendula, tansy. 3 sudu besar sudu besar jisim yang dihasilkan tuangkan 0.5 l air mendidih. Bersikeras dan minum setengah cawan 3 kali sehari.

Neurosis muka adalah manifestasi dari beberapa kumpulan penyakit dengan berlakunya etiologi berlainan. Gejalanya agak pelbagai. Mereka membawa banyak penderitaan dan ketidakselesaan kepada pembawa mereka. Oleh itu, rawatan tepat pada masanya diperlukan untuk mencegah peningkatan ketidakseimbangan mental seseorang.