Situasi ini biasa bagi banyak orang: tekak sakit atau hanya menggelitik, tetapi pada masa yang sama anda berasa sihat, anda penuh tenaga, dan esok atau hari ini anda melakukan senaman lain. Sekiranya saya pergi ke gim dengan perasaan seperti itu? Adakah ia akan membahayakan anda dan adakah ini berbahaya bagi orang lain? Mari faham.

Apa maksud ketidakselesaan tekak?

Sensasi yang tidak menyenangkan di tekak - kesemutan, menggelitik, sakit - ini hampir selalu merupakan tanda proses keradangan. Pada kebanyakan orang dewasa, keradangan di kerongkong dapat berjalan dengan agak lembut dan tidak menyebabkan kemerosotan kesejahteraan yang ketara. Atas sebab ini, ramai yang tidak menganggap gejala seperti itu cukup serius, dan terus menjalani kehidupan normal dengannya.

Sementara itu, sakit tekak, walaupun agak ringan, dalam kebanyakan kes dikaitkan dengan penyakit seperti itu:

SARS - virus biasa yang sering tidak menyebabkan gejala sama sekali, kadang-kadang menyebabkan sakit tekak, dan dalam beberapa kes meletakkan mangsa di tempat tidur selama beberapa hari. Semuanya sangat mudah berjangkit..

Angina disebabkan oleh jangkitan streptokokus. Kursus ringan adalah ciri sakit tekak katarrhal. Anda boleh membacanya secara terperinci di sini: http://antiangina.ru/angina/vidy-anginy/kataralnaya-angina.html

Lesi tekak kulat (ia sering berlaku ketika mengambil antibiotik atau duduk dengan diet yang sangat ketat).

Lebih-lebih lagi, dalam sekitar 90% kes, sakit tekak dikaitkan dengan jangkitan virus pernafasan akut, 8-9% kes - dengan sakit tekak, dan jarang sekali disebabkan oleh kulat atau penyakit lain yang lebih jarang berlaku. Tetapi semuanya memerlukan aktiviti fizikal yang terhad dan pemulihan normal badan..

Dan sekarang perkara utama: kedua-dua ARVI dan sakit tekak sangat merebak. Maksudnya, tinggal bersama mereka di tempat yang sesak adalah tidak beretika - jadi pesakit menjadi penyerang jangkitan yang agresif.

Adakah patut pergi ke latihan?

Kami menyimpulkan: dengan sakit tekak, anda hampir tidak perlu menjalani latihan. Paling tidak, kerana mengunjungi dewan akan menyebabkan jangkitan banyak orang dengan siapa anda akan berkomunikasi di sana.

Di samping itu, senaman yang baik dengan pengiraan yang lengkap akan menyebabkan tubuh menjadi lemah dalam memerangi jangkitan dan memburukkan lagi penyakit. Pada masa yang sama, jika anda hanya berehat pada waktu ini, setelah 1-2 hari anda akan melupakan penyakit ini dan dapat kembali ke proses latihan.

Jangan lupa juga bahawa jika ARVI cukup untuk bertahan, maka radang amandel, walaupun sangat ringan, memerlukan rawatan. Menentukan bahawa ini adalah perkara biasa - dengan ARVI, hidung berair berlaku, tetapi dengan angina, ia tidak berlaku. Oleh itu, jika anda mengalami sakit tekak, tetapi tidak keluar dari hidung anda, anda harus berjumpa doktor sehingga selepas beberapa bulan ia tidak menjadi sakit yang luar biasa di bahagian otot jantung yang menderita streptokokus. Di jantung inilah angina memberikan komplikasi yang paling berbahaya.

Dan akhirnya: untuk berehat dengan sakit tekak - tidak bermaksud berbaring di sofa di rumah. Akan lebih berguna untuk berpakaian hangat dan berjalan-jalan di alam di udara segar. Ini akan menggembirakan anda dan membantu anda untuk tidak berehat sepenuhnya, dan akan membantu menghilangkan sakit tekak secepat mungkin..

Bolehkah saya bersukan dengan selsema

Menderita agak mudah, walaupun anda tidak membebani badan dengan latihan yang kuat dan tidak menjadi sejuk selepas bersukan. Ini sepenuhnya mungkin, kerana penyakit virus mempengaruhi tubuh manusia dengan sangat agresif. Mereka boleh memusnahkan pertahanan imun yang kuat..

Ramai atlet dalam kes ini tidak tahu apa yang harus dilakukan seterusnya, dan sama ada mereka boleh bersukan dengan selesema. Pendapat doktor mengenai perkara ini tidak boleh disebut secara jelas. Ada yang berpendapat bahawa beban daya yang kecil tidak akan membahayakan tubuh, walaupun tidak akan membuat proses penyembuhan lebih cepat. Separuh masa kedua pakar mengatakan bahawa semasa selesema, hormon kortisol dilepaskan, yang merosakkan otot, jadi kelas di dewan tidak akan berguna.

Melakukan Sukan Semasa Selsema: Maklumat Umum

Adalah dipercayai bahawa rata-rata orang sakit kira-kira 2-3 kali setiap tahun. Pada pandangan pertama, angka ini nampaknya tidak begitu ketara, tetapi jika anda mengira bahawa setiap penyakit memerlukan sekurang-kurangnya seminggu untuk pulih, kira-kira sebulan masa yang hilang semasa sakit keluar dalam setahun. Sebagai contoh, jika seorang atlet kecergasan tidak menjalani latihan selama sebulan, maka anda boleh melupakan hasil yang baik: jumlah hilang, lega berenang. Masalah yang sama muncul pada pembina badan lelaki. Satu persoalan mudah timbul sama ada anda masih boleh bersukan ketika anda sakit..

Kesesuaian masalah ini memprovokasi sejumlah kajian yang menunjukkan bahawa dengan selesema biasa dalam bentuk ringan, seorang atlet dapat kelas kecil (frasa kuncinya kecil). Tetapi mustahil untuk menjamin kualiti dan keberkesanan latihan, kerana tidak akan berjaya menyelesaikan latihan dengan kekuatan penuh. Sukan dengan selsema menyebabkan pening, loya, dan bahkan kehilangan kesedaran. Itulah sebabnya anda tidak dapat menyeksa badan dalam jangka masa yang panjang, berusaha meningkatkan produktiviti.

Jangkitan sejuk atau teruk: gejala

Apabila seseorang menderita jangkitan virus pernafasan akut, adalah mungkin untuk mengesan bagaimana kelenjar getah bening meningkat (di leher, di kawasan selangkangan, dll.). Cecair limfatik itu sendiri adalah bahan yang menghilangkan produk pembusukan, mikroorganisma berbahaya, dan toksin dari badan. Apabila kelenjar getah bening membengkak, ini bermaksud bahawa leukosit yang terkandung di dalam limfa berusaha mewujudkan penghalang jangkitan dan menghalangnya merebak ke seluruh badan.

Penting untuk memahami apa sebenarnya yang berlaku dengan aktiviti orang yang sakit. Sekiranya anda bersukan semasa sakit, maka jangkitan tidak akan dapat ditahan di kelenjar getah bening, tetapi akan merebak bersama dengan peredaran darah yang kuat ke seluruh badan. Walaupun jatuh sakit dengan selesema biasa, sejumlah komplikasi boleh menyebabkan sistem kekebalan tubuh yang lemah. Itulah sebabnya para pakar mengatakan bahawa pada hari-hari awal selesema, aktiviti fizikal dilarang sama sekali, terutama jika, selain gejala lain, terdapat peningkatan kelenjar getah bening.

Tanggapan negatif yang sama terhadap keinginan untuk bersukan diterima oleh pesakit dengan selesema. Penyakit ini adalah salah satu jenis jangkitan virus pernafasan akut, berlanjutan dengan gejala yang lebih akut dan meningkat. Sebagai tambahan kepada gejala biasa (batuk, sakit badan, hidung berair), kelesuan dan demam muncul. Berolahraga pada waktu ini dapat memicu serangkaian komplikasi setelah selesema di jantung, paru-paru, dan ginjal..

Dipercayai bahawa latihan di gim dapat disambung hanya 3-4 hari setelah penyakit itu benar-benar sembuh. Walaupun akan mengambil masa 7-10 hari untuk tubuh mendapatkan kembali kekuatan.

Bagaimana badan bertindak balas terhadap tekanan semasa sakit

Para saintis telah melakukan banyak kajian yang berkaitan dengan apakah perlu berlatih semasa selesema. Telah terbukti bahawa walaupun atlet yang sihat tidak mahu langsung keluar ke udara sejuk atau berada di kerumunan orang ramai setelah menjalani latihan intensif. Sekiranya seseorang sudah sakit, keadaannya jauh lebih rumit, kerana imuniti tidak dapat melawan jangkitan.

Semasa latihan dengan sakit tekak atau hidung tersumbat, anda perlu ingat bahawa pada masa ini di dalam badan semua proses anabolik sangat perlahan, dan hormon katabolik (kortisol) sebaliknya berlaku. Atlet yang berlatih membina badan tahu bahawa bahan ini meningkatkan kadar glukosa darah, bertanggungjawab untuk pengumpulan lemak dan kerosakan otot. Anda tidak boleh menganggap bahawa hormon mempengaruhi tubuh secara negatif, sebaliknya, ia berusaha dengan segala cara untuk menggerakkan nutrien yang terkumpul di dalam badan. Satu-satunya masalah ialah melatih atlet dengan peningkatan aktiviti kortisol dalam darah akan membawa tisu otot yang terbakar. Oleh itu, ramai yang berehat selama seminggu dalam latihan, yang akan membantu mengekalkan otot.

Anda perlu melupakan soalan, adakah masih mungkin untuk berlatih dengan selesema. Ia tidak akan membawa kesan positif..

Senaman sejuk

Sekiranya atlet itu masih memutuskan untuk tidak menghentikan latihannya semasa selesema, sangat penting baginya untuk mengecualikan sebarang faktor yang boleh memperburuk keadaan dan menimbulkan komplikasi jangkitan akut pernafasan. Keadaan gimnasium menunjukkan operasi penghawa dingin walaupun pada musim sejuk. Bagi pengunjung yang sihat, aliran udara sejuk tidak berbahaya, tetapi bagi orang yang sakit, ini adalah jalan langsung kepada komplikasi. Selalunya selesema berkembang dengan SARS dengan cara ini.

Aspek kedua yang penting ketika bersenam dengan selsema adalah berpeluh. Pendidikan jasmani bagi pesakit harus dilakukan dalam mod 120 denyut per menit, sehingga tubuh tidak mempunyai waktu untuk menghasilkan peluh dalam jumlah besar. Atas sebab yang sama, latihan tidak boleh berlangsung lebih dari 35 minit..

Kontraindikasi untuk kelas

Dengan simptom serius seperti sakit tekak, selesema atau otitis media, tidak ada yang boleh dilakukan di dewan. Anda harus tahu bahawa apa-apa aktiviti fizikal bukan sahaja dapat melambatkan pemulihan, tetapi juga mempengaruhi keadaan organ dalaman, yang menimbulkan komplikasi pada jantung atau buah pinggang. Oleh itu, anda tidak boleh bersenam semasa sakit.

Mereka yang terlibat dalam selesema perlu memahami bahawa mereka bukan sahaja memperburuk keadaan mereka dan meningkatkan beban pada sistem imun, tetapi juga menjangkiti orang lain. Di samping itu, ketika bekerja dengan proyektil berat dalam keadaan lemah, kecederaan serius dapat diperoleh. Kemalangan jelas tidak meningkatkan reputasi institusi. Oleh itu, sekiranya sakit, anda harus memikirkan orang lain, dan jangan lari ke gim dengan demam dan pening..

Anda tidak boleh memperbodohkan badan anda, sebelum mengambil ubat antipiretik dan ubat sakit dua kali ganda. Apabila tindakan mereka selesai, keadaan semakin teruk. Oleh itu lebih baik tinggal di rumah.

Cadangan umum untuk latihan

Sebarang jangkitan virus menunjukkan tekanan yang teruk bagi tubuh, jadi perlu ditunggu sehingga pemulihan sepenuhnya, dan kemudian mulakan latihan. Bersenam semasa selesema atau selesema merumitkan gejala dan rawatan, dan juga meningkatkan tempoh pemulihan dengan ketara. Sebaiknya aktiviti fizikal aktif tidak berlarutan lebih lama daripada 30-40 minit.

Penting bagi pembina badan yang sihat untuk memperhatikan status kesihatan pengunjung gim lain. Sekiranya mereka sakit secara besar-besaran, anda tidak boleh mengikuti latihan sama sekali, kerana peluang untuk sakit dijamin secara praktikal. Orang ramai adalah persekitaran yang optimum untuk pertumbuhan bakteria berbahaya yang cepat.

Regimen semasa sakit

Ramai atlet berminat sama ada kemungkinan berlatih untuk selesema tanpa demam. Doktor tidak memberikan jawapan khusus untuk soalan ini. Sekiranya anda masih bersukan semasa sakit, anda perlu mengikuti peraturan mudah yang tidak akan memburukkan lagi keadaan:

  1. Dalam satu sesi latihan, anda perlu minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air. Ini membantu mengembalikan keseimbangan air-garam badan..
  2. Anda perlu pergi ke gim hanya setelah pulih sepenuhnya dari senaman sebelumnya, terutamanya jika otot sakit. Ini mungkin tidak memakan masa 1-2 hari, tetapi dua kali lebih banyak.
  3. Sekiranya persoalannya adalah sama ada masih boleh bermain sukan dengan hidung berair atau SARS, maka perlu disekat komunikasi dengan pengunjung lain ke dewan.
  4. Anda perlu memakai pakaian yang terlindung untuk mencegah hipotermia.
  5. Anda juga perlu mengurangkan bilangan pengulangan dan pendekatan.

Video "Sukan dengan selsema"

Adakah mungkin untuk berlatih dengan suhu

Dilarang melakukan sukan pada suhu 37 ° C dan ke atas, serta sakit tekak. Suhu 37 ° C sudah menjadi isyarat bahawa terdapat peningkatan pengeluaran badan pelindung dalam tubuh yang membantu sistem kekebalan tubuh melawan virus dan bakteria. Semua kekuatan badan ditujukan khusus untuk memerangi jangkitan. Beban pada organ dalaman, terutamanya pada buah pinggang, jantung dan hati, hanya bersifat besar. Sekiranya anda juga bersukan semasa sakit, maka komplikasi hampir dijamin.

Cara pulih lebih cepat

Apabila seseorang mengalami selesema dengan jangkitan virus, sangat penting untuk tidak melakukan kesalahan dalam rawatan dan membantu tubuh menjadi lebih baik.

Untuk melakukan ini, anda mesti mematuhi beberapa peraturan yang tidak diucapkan:

  1. Walaupun tidak ada selera makan, anda perlu makan secara berkala sepanjang hari dari segi pemakanan yang betul, agar tidak melemahkan badan lebih banyak lagi. Sekiranya anda tidak melanggar diet dan diet, selesema biasa berlalu 2 kali lebih cepat.
  2. Sangat penting bahawa anda minum cukup cecair. Dalam tempoh penyakit ini, ia dapat ditingkatkan menjadi 2.5-3 liter sehari. Ini membolehkan anda mempercepat pemulihan..
  3. Agar tidak masuk angin dan mengalahkan rasa sakit pada peringkat awal, perlu makan bawang putih dan bawang. Tumbuhan ini mengandungi mudah menguap, yang membantu memusnahkan jumlah maksimum bakteria patogen. Mereka juga memprovokasi rembesan lendir dan air mata, yang menghilangkan unsur virus dari rongga mulut, sinus dan mata..
  4. Semasa selsema, perlu mengambil vitamin C (1-2 g / hari). Vitamin kompleks juga akan membantu meningkatkan kesihatan..
  5. Untuk pemusnahan semua jangkitan virus pernafasan akut, Cycloferon dianggap sebagai kaedah yang sangat berkesan. Walaupun kosnya tinggi, keberkesanannya tidak diragukan lagi. Sekiranya anda mengambilnya tepat pada waktunya, maka setelah menghilangkan gejala utama, anda boleh bersukan, tetapi tanpa fanatik.
  6. Ventilasi bilik secara berkala agar unsur-unsur patogen tidak berkumpul. Anda juga boleh membeli lampu UV, dan menyalakannya selama beberapa jam setiap hari.

Kembali ke latihan selepas sakit

Ramai atlet yang meneruskan latihan setelah sakit merasakan mereka telah kehilangan nada. Tetapi dalam kes ini, anda tidak seharusnya segera berayun secara intensif, sekali lagi mendorong badan ke dalam keadaan tertekan. Sekiranya penyakit itu telah hilang selama lebih dari seminggu latihan, mulakan dengan latihan seluruh badan untuk secara beransur-ansur membenamkan badan dalam mod sukan biasa. Latihan sedemikian melibatkan kerja semua kumpulan otot dalam satu sesi. Atlet melakukan 1 latihan dalam 2 atau 3 pendekatan. Sebaiknya kecualikan set dari program latihan buat sementara waktu..

Jenis latihan standard selepas selesema kelihatan seperti:

  • berayun dengan dumbbell dalam keadaan berdiri (tali pinggang bahu) - 2 set 12 kali;
  • penekan bangku (otot dada) - 3 set 8 kali;
  • mengepam bisep - 3 set 12 kali;
  • tekan cengkaman sempit (trisep) - 3 set 8 kali;
  • pull-up - 3 set 12 kali;
  • mengepam akhbar - 3 set 15 kali;
  • Squats dengan berat - 5 set 6 kali;
  • deadlift - 4 set 8 kali;
  • mengangkat stoking menggunakan simulator - 4 set 15 kali.

Anda perlu memahami bahawa atlet itu sendiri mengatur berapa kali dia akan melakukan ini atau latihan lain. Semuanya bergantung pada keadaan kesihatan dan tahap pemulihan setelah sakit. Pada masa awal, anda tidak boleh memuatkan badan sepenuhnya. Latihan asas harus disertai dengan rehat selama 3 minit, mengasingkan latihan - hingga 1.5 minit.

Sekiranya seorang atlet memutuskan untuk berehat sebentar dan mengalihkan perhatian dari latihan di gim, tetapi pada masa yang sama dia sama sekali tidak mahu kehilangan bentuk barunya, dia dapat memanfaatkan latihan kardio. Latihan aerobik akan membantu menghilangkan lapisan lemak yang kecil, jika sempat muncul dalam tempoh penyakit ini, serta mengembangkan stamina badan. Dalam kes ini, sangat penting untuk memantau degupan jantung: jumlah denyutan seminit tidak boleh melebihi 55% dari maksimum. Denyut jantung maksimum dikira dengan formula: 220 - usia atlet. Dilarang memaksimumkan detak jantung semasa organisme lemah, kerana ini dapat menyebabkan sejumlah komplikasi.

Nasihat doktor

Pakar mengatakan bahawa bermain sukan dengan sejuk, jika atlet memutuskan untuk tidak berehat, semestinya sangat sederhana. Hanya beban minimum yang tidak dapat membahayakan sistem imun yang lemah dan tidak menyebabkan komplikasi.

Doktor juga menasihatkan agar tidak menggunakan latihan kekuatan atau kecergasan intensif: selesema menimbulkan penurunan petunjuk kekuatan dan produktiviti badan. Oleh itu, semasa penyakit virus mustahil untuk membina otot.

Pada beberapa hari pertama ketika pesakit merasa tidak sihat, aktiviti fizikal apa pun harus dihentikan, kerana dalam tempoh ini sangat mudah untuk mengelirukan bentuk SARS yang ringan dengan selesema. Latihan kekuatan aktif hanya memperburuk kesejahteraan.

Adakah mungkin bermain sukan jika anda sakit

Penyakit selalu dikejutkan, misalnya, di tengah proses latihan. Tidak kira sama ada anda berlatih di rumah atau di gimnasium, anda tidak mahu mengganggu latihan anda, kerana anda harus memulakannya dari awal lagi. Apa yang perlu dilakukan ketika sakit? Langkau latihan atau bermain sukan seperti sebelumnya?

Selsema dan kesan latihan

Rata-rata, seseorang menderita SARS dari dua hingga lima kali setahun. Penyakit ini dinyatakan dalam kesesakan hidung, sakit tekak, demam, sensasi kelemahan, sesak nafas.

Sebarang penyakit menekan proses anabolik dalam badan dan meningkatkan tahap kortisol. Latihan untuk selsema tidak akan membantu membina otot atau membakar lemak. Semua aktiviti fizikal meningkatkan degupan jantung dan suhu badan, dan kekebalan tubuh segera setelah latihan selalu diturunkan. Bersenam pada suhu tinggi melemahkan badan dan boleh menyebabkan kerosakan kesihatan yang serius..

Setiap jenis latihan memerlukan fokus pada teknik melakukan pergerakan dan kerja otot. Semasa sakit, tumpuan perhatian berkurang, dan tubuh mengalami kelemahan - risiko kecederaan meningkat.

Kesimpulannya jelas, anda tidak boleh berlatih di gim atau melakukan latihan intensif di rumah semasa sakit. Lebih baik memilih jenis aktiviti yang berbeza, dan kembali ke sukan apabila anda merasa lebih baik.

Apakah aktiviti yang terbaik untuk penyakit

Berdasarkan American College of Sports Medicine, kami mengkaji kesan latihan untuk bentuk penyakit berjangkit ringan. Menurut saintis, senaman ringan tidak mengganggu pemulihan, ketika sukan yang berat dan sengit memburukkan lagi kemampuan regenerasi badan (kalori). Namun, kita tidak selalu dapat membezakan bentuk jangkitan virus pernafasan akut dari tahap awal influenza. Walaupun senaman ringan dengan selesema boleh menyebabkan komplikasi jantung yang teruk.

Jenis aktiviti yang paling sesuai adalah berjalan di udara segar. Ramai orang memandang rendah kesan aktiviti bukan latihan, tetapi membantu membakar lebih banyak kalori dan memberi kesan yang baik terhadap kesejahteraan. Berjalan semasa sakit tidak dilarang, tetapi, sebaliknya, digalakkan oleh doktor.

Bilakah saya boleh kembali menjalani latihan

Setelah simptom berbahaya penyakit ini hilang, anda boleh kembali ke sukan ini. Anda boleh berlatih sekiranya tidak demam, kelemahan otot dan sakit tekak. Walau bagaimanapun, perlu menyusun semula program latihan - untuk mengurangkan bobot kerja, jumlah set atau pengulangan (calorizator) selama seminggu. Ini berlaku untuk latihan kekuatan di gim atau latihan di rumah dengan dumbbells. Untuk aktiviti ringan seperti Pilates, yoga atau menari, tidak ada yang perlu disesuaikan..

Sekiranya penyakit itu teruk, maka anda tidak harus tergesa-gesa dengan sukan. Selepas pemulihan, berehat selama 3-4 hari tambahan. Ini akan mengelakkan komplikasi. Program latihan juga harus disesuaikan..

Penyakit ini datang secara tiba-tiba, dan rawatannya yang betul adalah kunci pemulihan. Latihan semasa sakit boleh menyebabkan komplikasi, jadi lebih baik berehat, tetapi tetap melakukan aktiviti fizikal yang tinggi. Ia akan membawa lebih banyak faedah kepada tubuh dan sosok. Telah diketahui bahawa sumbangan latihan untuk perbelanjaan kalori diabaikan berbanding dengan berjalan kaki. Semasa selesema, penting untuk fokus pada pemulihan, yang bergantung pada diet yang sihat, cukup vitamin, banyak cecair, dan imuniti yang kuat..

Adakah mungkin bermain sukan ketika sakit tekak berlaku?

Adakah mungkin bermain sukan dengan angina? Soalan ini diajukan oleh atlet dan penyokong gaya hidup aktif. Walaupun selepas gangguan kecil, sukar untuk kembali ke tahap latihan sebelumnya. Adalah dipercayai bahawa beban ringan pada penyakit "di atas leher" mempunyai kesan yang baik.

Pendapat doktor

Tonsillitis adalah penyakit berjangkit dan radang akut dengan kerosakan pada membran mukus faring. Tanda:

  • suhu badan 38 C;
  • hidung tersumbat;
  • sakit tekak;
  • sakit, kelemahan otot, sendi;
  • sakit kepala;
  • kelemahan umum;
  • keletihan cepat;
  • disfungsi organ pencernaan (loya, muntah, cirit-birit);
  • menggigil;
  • demam.

Doktor mengesyorkan menghentikan aktiviti fizikal dalam tempoh akut sakit tekak. Beban tambahan pada badan yang sakit akan menyebabkan kemerosotan keadaan pesakit dan meningkatkan kemungkinan komplikasi dari jantung, saluran darah, otot, sendi, organ pernafasan.

Untuk tujuan terapi, pesakit ditetapkan:

  • rawatan antibakteria dan antivirus yang bertujuan untuk memusnahkan flora patogen;
  • rawatan simptomatik: berkumur, penyedutan, mengambil ubat antipiretik, imunostimulan dan ubat lain.
  • diet khas;
  • rejimen minum yang banyak (air suam, teh herba dengan lemon madu, susu);
  • rehat di tempat tidur, pematuhan yang akan membantu mengatasi penyakit dengan lebih cepat, mengurangkan keparahan gejala, memulihkan kekuatan yang dihabiskan untuk memerangi agen berjangkit.

Perlu menolak untuk mengunjungi gim, tarian, kolam renang, yoga dan latihan fizikal yang lain sehingga pulih sepenuhnya. Dengan beban berat, fungsi pemulihan badan akan benar-benar lemah, rawatan yang disyorkan tidak akan membawa hasil yang diinginkan.

Beberapa doktor mendakwa bahawa senaman ringan semasa sakit tekak tidak dikontraindikasikan. Dalam tempoh ini, aktiviti memberi kesan positif pada tubuh pesakit: ia memperbaiki keadaan, membantu melegakan gejala tonsilitis (kesesakan hidung, sakit kepala), menguatkan sistem imun. Perkara utama adalah tidak mengunjungi tempat awam untuk mengelakkan jangkitan orang lain.

Kesan sukan pada badan

Aktiviti fizikal mewujudkan keadaan khas di mana tubuh tetap berada dalam tempoh latihan selepasnya, kerana proses pemulihan serat otot. Setelah bermain sukan, badan mudah terdedah, dan perubahan suhu secara tiba-tiba dapat menyebabkan penyakit baru..

Semasa tempoh akut tonsilitis, peningkatan sintesis kortisol berlaku di dalam badan. Hormon mempunyai kesan merosakkan pada alat otot (ia memecah protein, sel tisu otot).

Pengeluaran kortisol secara intensif meningkatkan proses menarik nutrien, menyediakan nutrisi sel, yang diperlukan untuk mengembalikan kekuatan. Kerana kesan yang merosakkan, kortisol, yang mengambil bahagian dalam proses pemecahan protein, mensintesis asid amino yang diperlukan untuk mengembalikan imuniti pesakit. Hormon mendorong pengeluaran glikogen (bahan binaan untuk tisu organ) dari glukosa.

Sukan dan suhu

Angina - penyebab kesihatan yang lemah, kelemahan, demam, sakit di badan, faring. Bersama-sama, tanda-tanda tonsilitis membatasi pesakit untuk tidur, yang menjadikan sukan tidak mungkin dilakukan.

Pada suhu di atas 38 C, disertai dengan sakit pada otot, kepala, tekak, perasaan lemah, pesakit merasa keletihan. Dengan petunjuk seperti itu, adalah perlu untuk meninggalkan beban dan mematuhi rehat di tempat tidur. Sekiranya anda tidak mengikuti cadangan doktor, jangan turunkan suhu, sakit tekak biasa boleh menyebabkan komplikasi serius, hingga mati.

Aktiviti sukan dengan suhu 37 ° C dilarang. Petunjuk ini dianggap lebih berbahaya, kerana tidak mungkin menurunkan ubat antipiretik. Suhu 37 - tanda perjuangan aktif badan dengan flora patogen.

Selepas rawatan tonsilitis, suhu subfebril menunjukkan permulaan perkembangan komplikasi atau perkembangan semula radang amandel - perlu berjumpa doktor dan memerhatikan cadangan terapi.

Peraturan "di atas leher"

Bagi atlet, penyokong gaya hidup aktif, ada peraturan "di atas leher": beban dibenarkan untuk selesema dan penyakit lain jika gambaran klinikal berkembang di atas leher. Kelas untuk sakit kepala, hidung tersumbat, sakit gigi, sakit tekak dibenarkan.

Perhatian! Orang yang mematuhi peraturan berpendapat bahawa aktiviti fizikal yang minimum pada penyakit "di atas leher" tidak memberi kesan buruk kepada tubuh, tetapi lebih baik membantu mengatasi gejala yang tidak menyenangkan dengan lebih cepat dan menguatkan imuniti.

Doktor tidak berkongsi pendapat atlet ini. Sistem limfa bertanggungjawab untuk memerangi agen berjangkit. Pada orang yang sihat, saluran dan nodus limfa berada dalam keadaan normal. Dengan penembusan flora patogen, sistem limfa berkembang, yang secara aktif menghasilkan sel darah putih untuk melawan jangkitan. Dengan aliran getah bening, toksin dikeluarkan dari badan, hasil daripada kerosakan aktiviti penting virus.

Sekiranya seseorang terlibat dalam sukan semasa sakit, sistem limfa mengarahkan kekuatan untuk mengekalkan tubuh semasa melakukan aktiviti fizikal dan tidak memenuhi fungsi melindungi daripada mikroorganisma patogen. Jangkitan berlipat ganda secara aktif, merebak ke seluruh badan. Ini boleh menyebabkan sakit tekak atau komplikasi yang teruk..

Melakukan sukan selepas penyakit

Anda boleh kembali ke aktiviti fizikal setelah pemulihan sepenuhnya, disahkan oleh doktor anda. Anda perlu bersukan setelah sakit tekak dengan sedikit intensiti dan mengurangkan masa yang dihabiskan di gim.

Pada pelajaran pertama, penting untuk memantau kesejahteraan. Sekiranya anda merasa tidak sihat - hentikan latihan, kembalikan kekuatan di rumah tanpa usaha yang kuat. Sekiranya dalam 10 minit latihan pertama anda merasakan lonjakan kekuatan, tenaga, anda dapat melakukannya dengan selamat, meningkatkan beban pada setiap latihan.

Untuk memulihkan kekuatan setelah sakit tekak, tubuh memerlukan 2-4 minggu, tertakluk kepada cadangan doktor mengenai pemberian ubat imunostimulasi, diet dan cadangan lain.

Bersukan sebagai pencegah sakit tekak

Sekiranya anda suka bersukan, ini adalah profesion anda, anda jarang mengalami penyakit berjangkit atau penyakit berlanjutan dalam bentuk ringan, aktiviti fizikal:

  1. Menguatkan sistem muskuloskeletal - latihan intensif meningkatkan aliran oksigen ke tisu dan mengubah komposisi mereka, meningkatkan metabolisme, mengurangkan risiko penyakit.
  2. Menguatkan sistem saraf dan membentuk kestabilan mental - tubuh tahan terhadap tekanan dan kesan negatif dari persekitaran, yang menyebabkan penurunan imuniti.
  3. Meningkatkan sistem kardiovaskular - menguatkan otot jantung, rangkaian vaskular, menyediakan pengangkutan oksigen yang baik, yang mempunyai kesan yang baik terhadap pertahanan tubuh.
  4. Meningkatkan fungsi sistem pernafasan - pencegahan penyakit yang sangat baik, kerana peningkatan kapasiti paru-paru.
  5. Meningkatkan proses metabolik - mengurangkan risiko gangguan endokrin, berat badan berlebihan.
  6. Menguatkan sistem imun, berkat normalisasi semua organ.

Para saintis mendapati bahawa senaman setiap hari selama 20-30 minit adalah pencegahan penyakit yang sangat baik. Kesan yang paling bermanfaat adalah berjoging pagi, berenang di kolam renang.

Perhatian! Sebaiknya gabungkan dengan aktiviti sukan prosedur pengerasan, pemakanan yang betul. Penting untuk meninggalkan tabiat buruk yang memberi kesan buruk kepada tubuh.

Latihan semasa sakit tekak dikontraindikasikan, kerana boleh menyebabkan keadaan pesakit bertambah buruk dan penyakit ini berpanjangan. Selama kelas seperti itu, ada risiko jangkitan memasuki organ lain, yang dapat menyebabkan komplikasi serius. Aktiviti fizikal adalah langkah pencegahan penyakit pelbagai etiologi.

Senaman sejuk

Ramai atlet yang demam berminat dengan soalan: adakah mungkin untuk terus berlatih dalam keadaan yang menyakitkan, apakah cara terbaik untuk bersukan sehingga aktiviti fizikal tidak memberi kesan negatif terhadap sistem imun dan tidak menyebabkan komplikasi.

Adakah dibenarkan bersenam semasa sejuk?

Setiap orang dari dua hingga tiga kali setiap tahun menderita jangkitan pernafasan akut, selesema dan selsema. Proses penyembuhan berlangsung sekitar seminggu, dan kadang-kadang sepuluh hari. Sekiranya anda berjumlah kali ini, anda akan mendapat kira-kira sebulan dalam setahun. Ini adalah tempoh yang agak panjang, yang membuat setiap orang menjalani gaya hidup aktif memikirkan apakah mungkin untuk meneruskan latihan dengan selesema.

Memandangkan kesesuaian masalah ini, banyak kajian telah dilakukan mengenai bagaimana sukan mempengaruhi keadaan orang yang sejuk. Mereka mengesahkan fakta bahawa dengan selesema ringan, aktiviti fizikal dibenarkan. Ini tidak bermaksud bahawa latihan sedemikian akan berkesan. Produktivitinya, sayangnya, semakin menurun..

Jangkitan teruk atau hanya malaise

Kajian membuktikan tidak adanya gejala atau kesan yang memburuk pada tempoh pemulihan dari aktiviti fizikal hanya dengan "selesema atas". Jangkitan ini muncul hanya pada mi yang tidak menyenangkan di atas leher.

Selsema ringan, apabila sakit tekak, hidung tersumbat, mata berair, tetapi tidak ada rasa sakit dan sakit otot, dan tidak ada kenaikan suhu badan, ini membolehkan anda bersenam. Perkara utama adalah dengan mengambil kira keperluan tertentu yang ada untuk kes ini..

Cara melatih selsema?

Anda tidak boleh berpeluh dan mencegah hipotermia secara tiba-tiba. Banyak gimnasium dilengkapi dengan sistem penyejukan udara, berfungsi pada musim sejuk. Aliran sejuk, jika anda berada di bawahnya selepas atau semasa latihan, boleh memburukkan lagi gejala.

Latihan haruslah mudah, tidak melampaui zon nadi dengan 120-130 denyutan seminit. Ini membolehkan anda tidak berpeluh. Tempoh pelajaran juga disarankan untuk diminimumkan. Anda tidak boleh melampaui 40-45 minit.

Overtraining atau selsema?

Latihan berlebihan adalah keadaan yang agak berbahaya di mana tahap kortisol meningkat dengan mendadak. Bahan ini, yang disebut hormon tekanan, penting untuk sumber tenaga, imuniti, metabolisme karbohidrat..

Peningkatan kortisol mengurangkan imuniti, yang menurunkan pertahanan tubuh terhadap jangkitan, dan meningkatkan tempoh pemulihan tisu otot dan kawasan keradangan. Keadaan di mana seseorang tiba dengan kortisol tinggi kronik menyerupai selesema ringan dalam gejala.

Kesan negatif latihan

Sekiranya kortisol tinggi disalah anggap sebagai selesema ringan dan berterusan, seseorang hanya akan membahayakan kesihatannya. Hormon tekanan terus meningkat dari latihan. Hasilnya adalah penurunan mendadak dalam fungsi pelindung tubuh dan perkembangan penyakit catarrhal sebenar.

Kortisol meningkat walaupun seseorang mengalami selesema. Dan jika latihan di negeri ini tidak memburukkan kesihatan, mereka tidak akan membawa hasil dalam satu atau lain cara. Peningkatan kortisol tidak memungkinkan untuk mencapai peningkatan jisim otot, dan penunjuk kekuatan.

Apakah simptom selesema?

Selalunya, selesema dan jangkitan virus pernafasan akut pada peringkat pertama mudah disalah anggap sebagai selesema biasa. Diagnosis tepat menjadi jelas pada hari ketiga. Sekiranya suhu badan meningkat, rasa sakit terasa pada kumpulan otot, menggigil muncul, maka seperti selesema.

Dalam keadaan ini, anda tidak boleh mengikuti latihan. Ini akan menyebabkan pukulan berganda pada sistem kekebalan tubuh, yang harus melawan jangkitan dan tekanan dari latihan kardio atau kekuatan. Satu-satunya perkara yang membawa sukan dengan selesema adalah peningkatan penyakit..

Cadangan umum

Selsema ringan, menurut kajian, bukan halangan sukan. Hasil tinjauan seperti itu tidak mengatakan bahawa orang yang sejuk mempunyai penurunan kekuatan atau prestasi latihan.

Pasti dilarang bermain sukan dengan selesema dan selesema yang teruk. Gejala penyakit ini dapat diketahui dengan tepat hanya pada hari kedua atau ketiga. Dan jika latihan aktif hari ini tidak berhenti, maka keadaan akan merosot dengan teruk, komplikasi mungkin berlaku.

Kesimpulannya

Adalah selamat untuk terus bermain sukan hanya dengan keyakinan penuh bahawa penyebab penyakit ini bukanlah selesema, tetapi jangkitan ringan. Latihan mesti singkat dengan degupan jantung 120 hingga 130 denyutan seminit untuk mengelakkan peluh muncul..

Sukan dan selsema. Rawatan selsema

Kandungan

Selsema [sunting | edit kod]

Selsema, "pilek" atau "selesema" (selesema disebabkan oleh virus selesema) adalah keradangan berjangkit akut pada saluran pernafasan atas. Gejala termasuk bersin, hidung berair (rhinitis), sakit tekak (laringitis), sukar menelan dan sakit tekak (faringitis, tonsilitis), batuk dengan serous, kemudian dahak purulen (tracheitis, bronkitis), sakit otot, demam dan memburuk keadaan umum. Nama keadaan penyakit "sejuk" muncul dari idea yang diterima sebelumnya bahawa penyebab penyakit ini adalah hipotermia. Selalunya, penyakit ini disebabkan oleh virus (virus rino, adenovirus dan parainfluenza), yang dilepaskan kepada pasien dengan bersin atau batuk sebagai "aerosol".

Sukan untuk selsema [sunting | edit kod]

Adakah mungkin untuk berlatih untuk selesema? [sunting | edit kod]

Satu kajian baru-baru ini yang dijalankan di bawah naungan American College of Sports Medicine menunjukkan bahawa senaman dengan gejala demam sejuk pada kadar sederhana tidak membahayakan kesihatan. Walaupun latihan kekuatan (bina badan atau angkat tenaga) memperburuk kadar pemulihan. Diakui secara meluas bahawa sukan dapat mengurangkan risiko demam, tetapi hingga sekarang tidak jelas bagaimana sukan dan selesema bergabung pada masa yang sama. Walau bagaimanapun, kebanyakan doktor bersetuju bahawa bermain sukan dapat memperburuk perjalanan penyakit katarak, walaupun dengan kesihatan yang baik dan gejala ringan.

Sebagai peraturan, selesema menimpa setiap orang rata-rata 2-5 kali setahun, dan dalam jangka masa ia dapat mencapai 1-2 atau bahkan tiga minggu hingga pemulihan sepenuhnya. Ini menunjukkan bahawa walaupun selesema ringan dapat secara serius menghalang kemajuan dalam bina badan dan sukan lain.

Semasa kajian, di bawah pengawasan Profesor dan Doktor Sains Perubatan Thomas G. Weidner dari Indiana American University, kira-kira 50 sukarelawan diuji, senarai yang dibuat oleh pelajar sukarelawan, mereka disuntik dengan serum yang dijangkiti dan diperhatikan selama 10 hari berikutnya. Separuh dari mereka tidak melakukan latihan fizikal sepanjang penyakit ini, yang lain terus berlatih secara aktif..

Kumpulan pertama mengalami beban harian seperti berlari dan bersenam di simulator. Setelah menyelesaikan kajian, para saintis mendapati bahawa kedua-dua kumpulan mempunyai kadar pemulihan yang sama, dari mana kita dapat menyimpulkan bahawa aktiviti fizikal yang sederhana tidak mempengaruhi proses penyembuhan, keparahan gejala, atau perkembangan komplikasi. Penting untuk diperhatikan bahawa subjek yang menjalani latihan intensiti tinggi (yang sebenarnya setara dengan latihan bina badan biasa) mempunyai kadar pemulihan yang lebih rendah.

Kritikan kajian [sunting | edit kod]

Kajian ini menggunakan jenis virus selesema biasa, yang hampir tidak pernah menyebabkan komplikasi kesihatan. Namun, dalam kehidupan biasa, seseorang dijangkiti dengan pelbagai jenis virus yang boleh mempengaruhi tisu paru-paru, bronkus dan, yang paling penting, sistem kardiovaskular dan otot.

Sebagai contoh, kadang-kadang selesema hampir mustahil untuk dibezakan dengan SARS ringan. Sekiranya anda bersukan semasa selesema, walaupun anda merasa sihat dan hampir tidak mempunyai gejala selesema, anda menghadapi risiko komplikasi jantung yang serius, kerana virus selesema menyebabkan keradangan miokard. Latihan membawa kepada miokard yang berlebihan, dan perkembangan komplikasi yang tidak dapat dipulihkan adalah mungkin!

Sebarang penyakit catarrhal (walaupun dalam bentuk ringan) membawa kepada penekanan proses anabolik pada otot dan mengaktifkan rembesan hormon katabolik kortisol, yang merosakkan otot. Latihan memperburuk proses katabolik, dan sekiranya terdapat anabolisme yang tertunda, anda tidak akan mendapat kesan positif dari latihan kekuatan, dan sebaliknya, latihan akan merosakkan otot anda.

Kesimpulan [sunting | edit kod]

Sudah jelas bahawa selsema dan sukan tidak sesuai. Anda tidak akan mendapat hasil positif dari latihan di tengah penyakit. Jangan bersukan jika anda demam sehingga semua simptom penyakit itu hilang dan anda mula berasa seronok. Sekiranya penyakit itu teruk, perlu menahan diri dari latihan selama 3-4 hari tambahan, sehingga pemulihan sepenuhnya, untuk mengelakkan komplikasi dan pemusnahan otot.

Bagaimana merawat selesema? [sunting | edit kod]

Langkah-langkah yang bertujuan untuk menghilangkan gejala (jangan mempercepat pemulihan):

  • Ubat antipiretik (agen TeraFlu kompleks telah membuktikan dirinya sebagai agen simptomatik). Namun, harus difahami bahawa, pertama, suhu tidak boleh dikurangkan jika dinaikkan, tetapi jika dinaikkan di atas had tertentu, yang sewenang-wenangnya disebut suhu 38 darjah. Dalam setiap kes, anda perlu menumpukan pada kemampuan tubuh untuk mentolerir suhu ini, dan juga pada kehadiran masalah kesihatan lain (contohnya, masalah jantung, neurologi). Semakin tinggi suhunya, semakin mudah tubuh melawan jangkitan, tetapi semakin tinggi risiko masalah lain. Penyelesaian masalah ini sebaiknya diserahkan kepada doktor. Perlu juga diperhatikan bahawa sebilangan besar ubat antipiretik bergaya yang diiklankan di TV didasarkan pada persediaan paracetamol dan ibuprofen.
  • Lozenges untuk menekan batuk dan menghilangkan rasa sakit (Travisil et al.)
  • Sekiranya batuk dinyatakan, gunakan Libexin (mengikut indikasi), sirap Glycodin atau Tussin+.
  • Semburan untuk menghilangkan sensasi sakit tekak dan kerengsaan hidung - Cameton.
  • Titisan Vasoconstrictor (Naphthyzinum, lebih mahal bertindak sama, tetapi dapat menutup permukaan mukosa dengan lebih berkesan) dengan kesesakan hidung.
  • Cinepar (tablet) adalah ubat bertindak paling cepat yang tidak membantu menghilangkan gejala dengan serta-merta (ia membolehkan anda melupakan selesema untuk sementara waktu) dan mungkin mempercepat pemulihan.

Satu kajian baru [1], yang diterbitkan pada tahun 2017, mengamati bahawa vitamin C dan echinacea tidak mengurangkan selsema. Walau bagaimanapun, meta-analisis baru menunjukkan bahawa tablet zink lebih berkesan. Pada hari ke-5, 70% orang yang mengambil zink pulih dari selesema, berbanding dengan 27% orang yang mengambil plasebo. Penulis percaya bahawa zink akan meningkatkan kadar pemulihan tiga kali ganda.

Rawatan simptomatik selesema [sunting | edit kod]

Rawatan etiotropik dengan ubat antivirus belum dapat dilakukan. Gejala selsema hilang dengan sendirinya. Penggunaan ubat adalah pilihan. Rawatan yang biasanya ditetapkan bertujuan untuk mengurangkan gejala..

Hidung berair. Rembesan dapat dikurangkan oleh antikolinergik, tetapi tindakan seperti atropin ejen ini harus diingat. Pada masa ini, kesan antikolinergik antihistamin H1 digunakan (mereka adalah sebahagian daripada banyak ubat selesema biasa). Di tempat tempatan (titisan hidung), agonis a-adrenergik digunakan, menyebabkan vasokonstriksi dan, dengan itu, pengurangan pembengkakan mukosa hidung (pernafasan hidung dipulihkan), serta melembutkan rembesan. Dengan penggunaan agonis a-adrenergik berkepanjangan, terdapat risiko kerosakan pada mukosa hidung ("hipertropi mukosa").

Kesukaran menelan, sakit tekak. Lozenges yang mengandungi anestetik tempatan (lidocaine, benzocaine, tetracaine) melegakan gejala untuk waktu yang singkat, tetapi boleh menyebabkan reaksi alergi..

Batuk. Melemahnya batuk akibat penurunan refleks batuk hanya disarankan dengan batuk yang tidak produktif (batuk kering). Codeine dan noscapine melemahkan batuk, mempengaruhi sistem saraf pusat, mengurangkan refleks batuk. Clobutinol mempunyai mekanisme tindakan yang berbeza, tetapi juga tidak dijelaskan sepenuhnya, berbeza dengan mekanisme tindakan ubat opioid. Tidak ada data yang meyakinkan mengenai keberkesanan agen antitussive untuk selesema.

Pengeluaran dahak yang sukar. Ekspektoran meningkatkan penyingkiran dahak kerana pengencerannya: mereka memecah komponen sputum (mukolitik, misalnya N-asetilcysteine) atau meningkatkan pengeluaran bahagian cecair dari rembesan (misalnya, minuman panas). Kebolehlaksanaan meresepkan mucolytics untuk selsema masih boleh dipertanyakan, begitu juga kemampuan bromhexine dan ambroxol untuk secara signifikan mengubah konsistensi sputum. Acetylcysteine ​​diresepkan untuk fibrosis sista. Kesan klinikal N-asetil sistein pada bronkitis obstruktif kronik (tetapi bukan selsema) ditunjukkan: dengan penggunaan berterusan, kekerapan eksaserbasi menurun.

Haba. Antipiretik (aspirin, paracetamol) ditunjukkan pada suhu tinggi. Peningkatan suhu adalah tindak balas semula jadi tubuh terhadap jangkitan; kawalan suhu badan adalah salah satu petunjuk penting dalam perjalanan penyakit ini.

Sakit di anggota badan, sakit kepala. Antipiretik juga berkesan..

Bagaimana untuk mencegah perkembangan selsema dan menguatkan imuniti? [sunting | edit kod]

  • Ambil kompleks vitamin dan mineral 2-4 kali setahun
  • Analisis meta dari 25 kajian klinikal [2] menunjukkan bahawa pengambilan vitamin D secara berkala dapat mengurangkan kemungkinan jangkitan pernafasan akut dan selesema..
  • Jangan terlalu banyak bekerja
  • Ambil glutamin
  • Ambil hidangan tambahan vitamin C semasa wabak.
  • Ambil Ekstrak Echinacea (imunomodulator tumbuhan) semasa wabak
  • Berlatih mengeras

Penyakit lain dengan kursus yang serupa [sunting | edit kod]

Myocarditis [sunting | edit kod]

Miokarditis adalah keradangan miokardium, biasanya disebabkan oleh virus Coxsackie B. Manifestasi klinikal khas termasuk keletihan, sakit dada, sesak nafas, dan kadang-kadang degupan jantung. Faktor risiko kematian secara tiba-tiba belum diketahui, tetapi kerana bahaya itu wujud, Persidangan Bethesda ke-26 mengesyorkan untuk menghentikan latihan sukan yang kompetitif selama kira-kira 6 bulan. Seorang atlet hanya boleh bersaing dengan fungsi normal dan ukuran jantung mengikut ekokardiografi dan sekiranya tidak ada aritmia dengan pemantauan Holter ECG.

Mononukleosis berjangkit [sunting | edit kod]

Mononukleosis berjangkit disebabkan oleh virus Epstein-Barr dan biasanya dimanifestasikan oleh keletihan, sakit tekak, kelenjar getah bening dan amandel yang bengkak, dan splenomegali. Aktiviti fizikal biasanya terhad dengan sendirinya kerana peningkatan kelemahan. Menurut literatur, atlet boleh memulakan latihan tanpa kontak tanpa rasa takut akan akibat buruk sebaik sahaja suhu badan mereka normal. Perkara utama yang perlu diberi perhatian oleh doktor sekiranya terdapat mononukleosis berjangkit adalah pembesaran limpa, kerana kemungkinan pecahnya. Ia berlaku pada 0,1 - 0,5% pesakit, biasanya secara spontan. Kebarangkalian adalah maksimum dalam 3 minggu pertama penyakit ini - dalam tempoh penyusupan limfosit yang banyak, meregangkan limpa dan meningkatkan kerapuhannya. Tidak ada cadangan yang jelas mengenai bagaimana menilai ukuran limpa (dan, dengan demikian, risiko pecah) - dengan bantuan palpasi atau ultrasound. Telah terbukti bahwa palpasi memiliki kepekaan yang rendah, bagaimanapun, persoalan masuk ke dalam sukan diputuskan hanya bergantung pada apakah limpa berdebar atau tidak. Dipercayai bahawa dada dapat melindungi dengan pasti bahkan limpa yang membesar, tetapi sekali lagi tidak ada bukti untuk atau terhadap anggapan ini. Walaupun, menurut literatur, hanya ada beberapa jurang yang berkaitan dengan sukan, disarankan berhati-hati, terutama pada minggu-minggu pertama penyakit. American Academy of Pediatrics mengesyorkan bahawa, dengan peningkatan yang teruk, sepenuhnya meninggalkan aktiviti sukan, dan dalam kes kronik, secara individu.

Hepatitis virus akut [sunting | edit kod]

Hepatitis virus boleh berlaku dengan cara yang berbeza - tidak simptomatik dan fulminan dengan hasil yang membawa maut. Manifestasi utama adalah keletihan, mialgia, arthralgia, kurang selera makan dan loya. Kerosakan hati melanggar bekalan tenaga yang normal ke tubuh semasa bersenam, menyumbang kepada hipoglikemia dan perubahan metabolisme lipid. Kekurangan hormon dan koagulopati juga mungkin. Aktiviti fizikal boleh mempengaruhi hemodinamik intrahepatik, yang secara teori meningkatkan risiko komplikasi. Menurut cadangan, adalah perlu untuk meninggalkan beban berat dan pertandingan sehingga parameter biokimia fungsi hati dan ukuran hati dinormalisasi, namun, data yang tersedia menunjukkan bahawa beban sederhana tentu dapat diterima dengan mempertimbangkan penilaian klinikal keadaan atlet.

Jangkitan HIV [sunting | edit kod]

Jangkitan HIV adalah penyakit kronik yang berbeza-beza selama ini dan dalam banyak kes selama bertahun-tahun tidak melanggar gaya hidup biasa mereka yang dijangkiti. Biasanya, jangkitan HIV berlaku dalam bentuk pengangkutan, tetapi keletihan yang teruk dan gangguan lain mungkin berlaku. mengurangkan prestasi baik disebabkan oleh penyakit itu sendiri dan akibat mengambil ubat antiretroviral. Tidak ada bukti bahawa aktiviti fizikal berbahaya; sebaliknya, senaman yang sederhana malah dapat menguatkan imuniti (antara pengaruh somatik dan mental yang menggembirakan lain) dan harus digalakkan. Persoalan mengenai sukan lanjutan diputuskan secara individu, dengan mempertimbangkan status kesihatan atlet, sukan dan kemungkinan jangkitan.

Secara amnya, risiko penularan virus HIV dan hepatitis di kebanyakan sukan sangat kecil, jadi sekarang hampir semua pakar berpendapat bahawa jangkitan itu sendiri tidak cukup untuk menghilangkan diri dari persaingan. Sebaliknya, tidak jelas bagaimana menangani sukan-sukan di mana risiko penularan virus pasti meningkat: gusti, tinju dan seni mempertahankan diri. Tidak ada keraguan, bagaimanapun, bahawa kerahsiaan perubatan dan langkah berjaga-jaga universal harus selalu dijaga..

Bersukan dan berair: adakah patut menjalani latihan jika anda demam?

Jadi, anda akan pergi ke kelab kecergasan. tetapi anda berasa sedikit sejuk. Adakah berbaloi untuk menangguhkan latihan sehingga pemulihan sepenuhnya? Jawapannya mungkin mengejutkan anda!

Pakar percaya bahawa selsema bukanlah alasan untuk menafikan kesenangan diri, termasuk sukan. Ingat bahawa penyakit berjangkit bermula sebelum bermulanya gejala, jadi anda mungkin tidak berbahaya bagi orang lain (dan mereka juga boleh menjangkiti virus dari rakan sekerja atau dalam perjalanan!).

Tetapi untuk membuat keputusan akhir mengenai latihan, anda perlu menerapkan peraturan kepala yang disebut: jika semua gejala muncul di atas leher, anda boleh melakukannya. Maksudnya, dengan hidung berair atau sakit tekak yang sedikit, jika mereka tidak mengganggu anda, pergi. Tetapi ketika anda batuk, bersin, sakit di suatu tempat di dada atau otot, lebih baik anda tinggal di rumah.

Suhu adalah kontraindikasi untuk latihan, tetapi ini dapat difahami, mengingat bagaimana perasaan seseorang dalam keadaan seperti itu. Dan sukan yang lain membantu sistem ketahanan badan!

Latihan apa yang boleh dilakukan dengan selesema? Doktor tidak mengesyorkan mengangkat berat badan atau senaman dengan selang waktu yang tinggi. Pilihan terbaik ialah kardio: basikal senaman atau elips. Anda boleh melakukan latihan dengan dumbbell, hanya mengurangkan jumlah masa latihan.

Bolehkah saya bersukan ketika sakit tekak, batuk dan hidung berair??

Sekiranya terdapat juga suhu pada gejala di atas, maka sama sekali tidak. Anda boleh menyebabkan pukulan serius pada jantung, buah pinggang. Sekiranya tidak ada suhu, maka pada prinsipnya mungkin, walaupun lebih baik mengurangkan beban. Tapi kenapa? Tubuh sudah menghabiskan sumber daya, berjuang dengan penyakit ini. Jangan ganggu dia. Tidak akan ada manfaat daripada aktiviti tersebut, tetapi mungkin membahayakan kesihatan. Ya, kadang-kadang profesional juga mengambil bahagian dalam pertandingan kerana sakit. Tetapi ini adalah tugas mereka, keperluan pengeluaran dapat dikatakan. Adakah anda fikir pingat Olimpik tidak dipertaruhkan? Jeda yang lebih baik beberapa minggu tidak akan mengubah apa-apa.

Adakah mungkin untuk berlatih semasa sakit?

Jawapan untuk soalan ini nampak jelas: jika anda sakit, maka semua kekuatan tubuh harus ditujukan untuk memerangi jangkitan. Walau bagaimanapun, bagi banyak orang, latihan adalah kebiasaan yang mendalam, jadi mereka perlu mengetahui apakah mereka dapat terus berolahraga semasa sakit tanpa membahayakan diri sendiri..

Ketika menghadapi penyakit serius, tentu saja latihan tidak mustahil. Soalan serupa biasanya timbul apabila seseorang, misalnya, mengalami selesema - keadaan yang tidak menyenangkan, tetapi tidak begitu berbahaya.

Amalan sejuk: "peraturan leher"

Walaupun tidak banyak kajian dilakukan mengenai topik ini, banyak saintis, menurut Thomas Weidner dari Universiti. Bola, patuhi postulat yang diuji masa, yang juga disebut "aturan leher." Intinya adalah bahawa biasanya pesakit dapat berlatih dengan tenang jika semua gejala berada di atas leher: misalnya, hidung berair, bersin, sakit tekak.

Tetapi jika terdapat gejala "di bawah leher" (katakanlah, sakit otot atau batuk dada), dan juga jika terjadi suhu tinggi, lebih baik berhati-hati.

Latihan: dengan selsema, seperti tanpa selsema

Weidner sendiri pada akhir 1990-an melakukan beberapa kajian yang tidak biasa, menjangkiti sukarelawan dengan rhinovirus (yang sering disebut selesema) - ini adalah salah satu daripada beberapa percubaan untuk mengkaji masalah ini dalam eksperimen terkawal.

Weidner pertama kali menjangkiti 45 sukarelawan; keesokan harinya tekak mereka mula sakit, dan semua gejala selesema biasa muncul pada hari ketiga percubaan. Pada puncak penyakit ini, subjek menjalani beberapa ujian di treadmill. Membandingkan hasilnya dengan hasil kumpulan kawalan, yang anggotanya tidak dijangkiti virus, saintis itu, yang mengejutkannya, tidak menemui perbezaan. Semua petunjuk (hasil berjalan, fungsi paru-paru, dan reaksi fisiologi lain) adalah serupa. Dengan kata lain, jika anda demam, itu tidak akan mempengaruhi pencapaian sukan anda..

Kali kedua, Weidner menjangkiti 50 sukarelawan, membahagikannya kepada 2 kumpulan dan memaksa yang pertama melakukan latihan fizikal dalam masa 40 minit sedemikian rupa sehingga kadar nadi 70% dari maksimum yang dibenarkan, dan yang kedua - dibiarkan sakit dengan tenang.

Tidak ada perbezaan yang dijumpai dalam keparahan atau jangka masa penyakit antara kedua-dua kumpulan; namun, sensasi subjektif dari mereka yang mengalami senaman fizikal terasa sedikit lebih baik.

"Walaupun saya sudah lama melakukan eksperimen, belum ada yang melakukan penyelidikan untuk membantah hasilnya," kata Weidner. (Namun, ini tidak menghairankan: tidak begitu mudah untuk merekrut sekumpulan sukarelawan yang ingin dijangkiti demam!)

Terdapat banyak bukti individu untuk menyokong dakwaan Weidner bahawa senaman ringan semasa selesema akan meningkatkan kesejahteraan pesakit. Ini dijelaskan dengan cara yang berbeza: dengan membersihkan saluran udara, memperbaiki peredaran darah, atau hanya kerana seseorang mengalami emosi positif.

Sehingga kini, telah terbukti bahawa latihan sederhana merangsang sistem kekebalan tubuh, dan satu kajian bahkan menunjukkan bahawa berjalan selama 45 minit di treadmill membantu tubuh tikus mengatasi virus. Oleh itu, nampaknya aktiviti fizikal semasa penyakit memang bermanfaat. Atau sekurang-kurangnya bermain sukan semasa selesema tentunya tidak memburukkan lagi keadaan pesakit.

Cara Melatih Penyakit: Infografik Pemakanan Precision

Projek terkenal, berdasarkan data saintifik, memindahkan cadangan para saintis mengenai latihan sekiranya penyakit jatuh ke dalam infografik. Kami telah menerjemahkan ilustrasi terpenting untuk anda..

Aktiviti yang disyorkan apabila anda merasa kurang sihat atau selesema: berjalan, berlari ringan, berenang, berbasikal, qigong, tai chi, yoga. Aktiviti yang disyorkan: kekuatan berat, latihan ketahanan, HIIT, pecut, sukan berpasukan, kelas pada suhu yang melampau.

Latihan intensif pendek tidak akan membawa faedah, yang paling bermanfaat untuk imuniti - latihan jangka masa sederhana (40-50 minit) dan intensiti rendah atau sederhana, memburukkan keadaan dan memberi kesan buruk terhadap imuniti - latihan panjang dengan beban tinggi.

Cara melatih (dan sama ada melatih sama sekali) pada hari 1-4 selesema biasa:

Hari pertama sakit. Untuk gejala: sakit tekak, batuk, ingus - disyorkan untuk berlatih dengan intensiti rendah. Sekiranya terdapat gejala berikut: sakit kepala dan sakit sendi, menggigil, cirit-birit, muntah - tidak digalakkan.

Hari kedua sakit. Sekiranya tidak menggigil dan gejala "di atas leher" tidak memburuk, disarankan agar latihan ringan 30-45 minit tanpa menimbang, di dalam rumah, denyut nadi hingga 150 denyut / min Sekiranya ada suhu, batuk telah meningkat, ada cirit-birit atau muntah, tidak digalakkan untuk berlatih.

Hari ketiga sakit. Sekiranya tidak menggigil dan memburukkan lagi gejala sebelumnya - anda boleh melakukan senaman intensiti rata-rata 45-60 minit, nadi hingga 150 denyutan / min Sekiranya gejala negatif (cirit-birit, muntah, menggigil) masih ada atau bertambah teruk - jangan bersenam dan berjumpa doktor.

Hari keempat. Gejala penyakit semakin berkurang - berehat dari kelas selama sehari, kemudian kembali kepada mereka. Sekiranya gejala pada hari ke-4 belum menurun dan yang baru muncul - berjumpa doktor.

Dari papan editorial Zozhnik, kami menganggap penting untuk menambah: jika anda dijangkiti jangkitan virus, jangan tergesa-gesa untuk terlibat di tempat-tempat di mana orang-orang yang sihat berkumpul agar tidak menyebarkan "tongkat" penyakit ini lebih jauh - anda lebih baik memuatkan diri anda dalam kesendirian (dan sederhana!)