Kehamilan adalah tanggungjawab besar untuk kehidupan orang masa depan, dan seorang wanita berusaha untuk mengambil perencanaannya dengan serius. Tetapi mungkin berlaku bahawa peristiwa yang ditunggu-tunggu itu berlaku secara tiba-tiba, pada masa yang salah - semasa sakit.

Ini dapat memberi amaran dan bahkan menakutkan ibu bapa masa depan, terutama ibu, yang kini tidak boleh risau. Perkara utama adalah tidak memperburuk keadaan, tetapi cuba dengan tenang mengetahui bagaimana pembuahan semasa selesema dapat mempengaruhi perkembangan janin.

Kehamilan dan selesema biasa

Tidak mungkin melindungi diri anda dari semua penyakit ketika merancang kehamilan, ketika seorang wanita memantau kesihatannya lebih dari sebelumnya. Tanpa meninggalkan rumah, anda boleh dijangkiti suami atau anak anda. Tetapi bolehkah bayi yang benar-benar sihat dilahirkan semasa pembuahan semasa selesema?

Pada bulan-bulan yang lebih panas, rotavirus adalah jangkitan yang paling berbahaya. Mereka boleh dijangkiti melalui buah-buahan dan sayur-sayuran yang tidak dicuci, tangan kotor atau air tidak tercemar yang tercemar. Oleh itu, cukup mematuhi peraturan kebersihan untuk melindungi diri anda penyebab penyakit ini. Pada musim gugur-musim sejuk, sebaliknya, sukar untuk tidak jatuh sakit. Pelbagai jangkitan virus pernafasan, termasuk selesema, mengintai di mana-mana.

Malah orang yang mempunyai imuniti yang kuat dapat demam. Dan semasa kehamilan, daya ketahanan badan melemah dengan ketara. Ya, dan mengandung anak dengan selesema tidaklah sukar.

Perkara utama semasa kehamilan adalah ketiadaan suhu tinggi. Biasanya, doktor mengesyorkan agar anda tidak mengambil ubat antipiretik apabila termometer di bawah 38.5 ° C. Anda juga perlu berhati-hati dengan ubat-ubatan, kerana banyak dari mereka dilarang semasa mengandung, terutama pada trimester pertama. Walau bagaimanapun, mustahil untuk melancarkan penyakit ini. Seorang wanita harus memerhatikan rehat di tempat tidur, minum banyak, bilas hidungnya dengan larutan masin.

Tetapi selesema tidak hanya disebut SARS ringan, tetapi juga komplikasi penyakit virus, serta selesema dan radang amandel. Kebarangkalian mengandung anak dengan selesema adalah tinggi, jadi seorang wanita perlu berwaspada.

Sejuk dan Berkeyakinan

Banyak pasangan berhadapan dengan kenyataan bahawa dengan perancangan yang panjang dan kesihatan pasangan yang baik, kehamilan tidak berlaku. Tetapi dengan selesema, mengandung anak lebih cenderung daripada dalam keadaan sihat. Fenomena ini dapat dijelaskan dengan alasan berikut:

  1. Psikologi. Dengan perancangan kehamilan yang berpanjangan dan tidak berjaya, pasangan suami isteri mula mengalami tekanan. Terlalu fokus pada konsepsi yang diinginkan menjadikan kedekatan menjadi ujian - adakah ia akan berjaya pada masa ini? Akibatnya, tidak ada yang keluar, dan lain kali ketegangan dan tekanan hanya meningkat. Sekiranya salah satu pasangan jatuh sakit, maka pasangan dalam keadaan ini tidak memikirkan konsepsi. Kedua-duanya berehat secara psikologi dan fizikal, dan wanita itu hamil.
  2. Fisiologi. Ia berlaku bahawa wanita yang sihat tidak dapat hamil untuk waktu yang lama, tetapi pada masa yang sama dia dan pasangannya tidak mengalami kemandulan. Penjelasan yang mungkin untuk ini adalah kekebalan wanita yang terlalu kuat. Faktanya ialah kehamilan bermula dalam seminggu setelah persenyawaan, kerana ia dihitung oleh tubuh sejak telur janin dilekatkan pada dinding rahim. Ia berlaku bahawa sperma berjaya membuahi telur, tetapi telur janin tidak dapat melekat pada rahim. Tubuh menganggapnya sebagai benda asing dan menolaknya. Sekiranya persenyawaan telah berlaku dengan latar belakang penurunan imuniti, maka kekuatan tubuh tidak mempunyai masa untuk bertindak balas terhadap penyambungan telur janin, dan kehamilan berlaku.

Selsema biasa pada lelaki

Sperma melalui fasa pematangan selama lebih kurang sebulan. Sekiranya seorang lelaki jatuh sakit beberapa hari sebelum pembuahan, maka ini tidak akan mempengaruhi kualiti sperma. Perkara lain ialah dia boleh menjangkiti isterinya. Oleh itu, selesema suami semasa mengandung tidak berbahaya jika seorang wanita tidak jatuh sakit.

Sekiranya lelaki itu mempunyai penyakit berjangkit sebulan sebelum pembuahan, maka kualiti sperma dapat menurun. Peningkatan suhu yang ketara menjadikan sperma tidak aktif, oleh itu, persenyawaan tidak mungkin. Tetapi kerana ia masih berlaku, ini bermakna penyakit ini tidak memberi kesan serius. Di samping itu, hanya sperma terkuat yang dapat bertahan pada suhu tinggi..

Keadaannya berbeza jika penyakit virus itu disulitkan oleh jangkitan bakteria. Maka kesan komplikasi terhadap kualiti sel kuman adalah mungkin. Tetapi dalam kes ini, hanya sperma yang paling sihat dan kuat yang dapat mencapai telur. Namun, jika persenyawaan berlaku dengan bantuan sel lelaki yang diubah, maka kemungkinan penolakan oleh tubuh wanita embrio pada peringkat awal adalah tinggi..

Satu-satunya penyebab yang serius adalah kenyataan bahawa seorang lelaki mengambil ubat kuat beberapa hari atau minggu sebelum pembuahan. Antibiotik mempengaruhi fungsi seksual. Banyak ubat mempunyai kesan teratogenik, yang bermaksud bahawa kemungkinan kelainan janin tidak dapat dikesampingkan. Tetapi anda tidak perlu panik, anda hanya perlu memantau perjalanan kehamilan dengan teliti.

Selsema pada seorang wanita

Pasti boleh hamil dengan selsema. Penyakit wanita mempengaruhi perkembangan kehamilan secara berbeza daripada penyakit lelaki. Tetapi, sekali lagi, semuanya bergantung pada keparahan penyakit dan diambil sejurus sebelum konsep ubat. Sekiranya penyakit itu ringan, tanpa hipertermia, hanya mempengaruhi nasofaring, maka tidak ada yang berbahaya. ARVI ringkas biasanya tidak mempengaruhi embrio.

Suhu badan tinggi (melebihi 38.5) boleh membahayakan kehamilan. Sekiranya seorang wanita mempunyai suhu tinggi pada masa ovulasi, maka konsepsi tidak mungkin terjadi (sekurang-kurangnya dengan keadaan kesihatan yang buruk, seorang wanita biasanya tidak mempunyai masa untuk melakukan hubungan seks). Tetapi sekiranya kehamilan berlaku, maka hipertermia tidak mempengaruhi kualiti telur.

Perkara yang sama berlaku untuk suhu tinggi pada hari-hari pertama selepas pembuahan. Sekiranya terdapat kesan serius, embrio tidak akan dapat melekat pada rahim, atau akan ditolak dalam masa terdekat. Seorang wanita bahkan tidak mengetahui bahawa dia mengandung.

Sekiranya seorang wanita yang demam mempunyai kecurigaan bahawa beberapa hari yang lalu dia boleh hamil, maka perlu mencegah perkembangan penyakit yang berlarutan. Dalam kes ini, anda hanya boleh mengambil ubat yang dibenarkan pada trimester pertama dengan bahan aktif paracetamol.

Persediaan dengan asid asetilsalisilat semasa kehamilan dilarang sama sekali. Ubat alternatif juga harus digunakan dengan berhati-hati. Banyak ramuan mempunyai kesan pengguguran..

Kesan penyakit pada telur yang disenyawakan

Selepas pembuahan, diperlukan beberapa hari sebelum embrio ditanam di rongga rahim. Tempoh ini dipanggil pra-tanam. Pada masa ini, semua sel embrio adalah sama. Sekiranya penyakit semasa persenyawaan akan memberi kesan negatif kepada salah satunya, maka tidak mengapa.

Sel yang selebihnya akan melakukan fungsi yang rosak. Dalam kes ini, embrio tidak dalam bahaya, dan akan berjaya melekat pada badan rahim. Dari saat ini bermula kehamilan dan perkembangan anak yang belum lahir.

Sekiranya kesan pada telur yang disenyawakan semasa selesema adalah ketara, maka embrio akan ditolak dan kehamilan tidak akan berlaku. Pada waktu biasa, seorang wanita akan mula haid.

Doktor secara bergurau menyebutnya "semua atau tidak." Maksudnya, sama ada embrio sihat, berdaya maju, dan kemudian kehamilan akan datang, atau embrio lebih rendah, dan ia akan dikeluarkan dari badan.

Perancangan Kehamilan untuk Selsema

Ia berlaku bahawa seorang wanita benar-benar ingin hamil, tetapi sebelum konsepsi anak yang dirancang, salah satu pasangan menjadi sakit. Dalam kes ini, terdapat dua pilihan - tunggu hingga kitaran seterusnya, atau cuba mengandung, tidak kira apa. Pilihan mana yang patut dipilih bergantung pada faktor berikut:

  1. Pasangan suami isteri mana yang demam sebelum mengandung. Walaupun tidak mungkin seseorang tidak menjangkiti yang lain. Ya, dan masa inkubasi mungkin berbeza, boleh berlangsung 1 hari, atau mungkin 10. Sekiranya isteri mengalami selesema pertama, kemungkinan besar, pemulihan akan berlaku pada pertengahan kitaran. Walaupun suami dijangkiti, ia tidak akan membahayakan konsepsi dan kehamilan masa depan. Tetapi jika suami adalah orang pertama yang sakit, maka wanita itu mungkin jatuh sakit tepat pada waktunya untuk tempoh ovulasi atau tidak lama kemudian. Ini sudah menghadapi keguguran.
  2. Berapa lama sebelum penyakit ovulasi bermula. Semakin lama penyakit ini muncul selepas ovulasi, semakin selamat. Perjalanan virus pernafasan dangkal berlangsung tidak lebih dari 7 hari, dan pada waktu yang sesuai untuk pembuahan, wanita itu akan sihat. Sekiranya penyakit berlarutan atau bermula berhampiran pertengahan kitaran, lebih baik bertoleransi sebulan lagi dan terus merancang untuk pembuahan pada kitaran seterusnya.
  3. Kerumitan aliran. Jangkitan berbeza, dari selesema biasa hingga selesema atau sakit tekak. Yang paling berbahaya adalah jangkitan bakteria dan virus selesema. Semua penyakit yang disertai dengan suhu tinggi harus menjadi alasan untuk menangguhkan pembuahan.
  4. Apakah rawatannya. Persediaan berasaskan parasetamol, lozenges untuk penyerapan, semburan yang selamat untuk pengairan, ubat homeopati tidak boleh mempengaruhi perjalanan kehamilan masa depan. Oleh itu, jika rawatan dilakukan dengan ubat-ubatan yang dibenarkan pada trimester pertama, maka tidak ada yang perlu dibimbangkan. Anda boleh terus merancang kehamilan anda. Tetapi setelah antibiotik dan ubat serius lain yang dilarang untuk digunakan pada bulan-bulan pertama kehamilan, masa yang cukup harus berlalu. Sebilangan bahan dikeluarkan dari badan selama lebih dari tujuh hari, dan tidak dapat dijamin bahawa ia tidak akan membahayakan janin masa depan. Oleh itu, pengambilan antibiotik adalah petunjuk untuk merancang konsepsi pada kitaran seterusnya. Walaupun sebilangan pakar menasihatkan untuk menangguhkannya selama tiga bulan.

Cara rawatan

Pada minggu-minggu pertama kehamilan, semua organ dan sistem badan bayi diletakkan. Ini adalah masa yang sangat bertanggungjawab, dan apa-apa kesan luar boleh memberi kesan buruk kepada perkembangan janin. Oleh itu, anda tidak boleh mengambil ubat tanpa preskripsi doktor. Selamat untuk kesihatan anak yang belum lahir:

  • ambil rebusan rosehip dalam jumlah yang sedikit;
  • minum teh dengan jem raspberry;
  • siram saluran hidung dengan larutan garam;
  • berkumur dengan merebus chamomile;
  • pelincirkan hidung dengan minyak konifer;
  • ventilasi bilik dengan kerap.

Dilarang melambung kaki anda untuk merawat selesema semasa mengandung! Sekiranya komplikasi mengancam dalam tempoh kehamilan, lebih baik dirawat dengan ubat-ubatan yang ditetapkan dan menangguhkan pembuahan.

Keputusan mengenai rawatan antibiotik juga dapat dibuat semasa kehamilan sekiranya penyakit ini secara serius mengancam kesihatan atau bahkan nyawa ibu. Hanya seorang doktor yang harus menetapkan ubat kepada ibu masa depan.

Pencegahan Selsema

Semasa merancang dan semasa kehamilan, lebih mudah untuk mengelakkan kontak dengan sumber penyakit daripada dirawat kemudian, membimbangkan bayi. Oleh itu, langkah pencegahan mesti diambil..

Perkara utama adalah tidak mengunjungi tempat-tempat yang sesak semasa wabak. Meninggalkan rumah, anda perlu memakai topeng pelindung sekali pakai. Semasa merancang dan semasa kehamilan, perlu mengambil kompleks vitamin.

Lebih kurang sebulan, disarankan untuk mendapat suntikan selesema. Ia tidak menjamin bahawa penyakit itu tidak akan berlaku, tetapi penyakit itu akan berlanjutan dalam bentuk ringan, tidak akan membahayakan ibu dan bayi.

Adakah mungkin untuk hamil dengan selsema?

Kitaran perancangan ke-3, kali ini ovulok akhirnya berada di sebelah kanan (di mana ada paip!). Semalam saya menyedari bahawa saya jatuh sakit (walaupun BT berusia 35.5 pagi), hari ini saya akhirnya yakin (BT pagi 37.6 - kacau!). Ovulka hari ini (sama ada semalam, atau hari ini, atau esok).

Soalan: Adakah selesema akan mempengaruhi konsepsi? Bolehkah saya terus merancang atau kehilangan ovulka yang lama ditunggu-tunggu (dan saya lebih kerap memilikinya di sebelah kiri).

Konsepsi semasa selesema biasa

Konsepsi semasa selesema menyebabkan banyak ketakutan pada ibu mengandung. Bagaimana penyakit itu akan mempengaruhi kesihatan bayi masa depan? Sekiranya anda merancang kehamilan, dan dalam jangka waktu yang baik untuk pembuahan selesema, cuba berhenti mengambil ubat antipiretik dan antibiotik. Mengambil ubat kuat sangat berbahaya pada trimester pertama. Cuba perhatikan rehat di tempat tidur, minum lebih banyak dan bilas hidung dengan air masin supaya akibat selesema tidak mempengaruhi keadaan janin.
Apa yang mengancam selesema pada lelaki atau wanita semasa pembuahan?
Proses pematangan sperma berlangsung sekitar sebulan. Sekiranya ayah masa depan menderita selesema sebelum pembuahan, ini tidak akan mempengaruhi kualiti cecair mani. Dalam kes ini, kanak-kanak tidak akan membahayakan, dan anda tidak boleh membuang saraf anda atas pengalaman yang tidak perlu.

Perkara lain adalah ketika seorang lelaki mengalami selsema 3-4 minggu sebelum pembuahan. Dalam kes ini, suhu tinggi dapat memusnahkan sperma yang lemah, dan membuat mangsa kurang bergerak. Konsepsi dalam kes ini tidak mungkin, tetapi jika ia berlaku, penyakit yang dipindahkan tidak akan mempengaruhi kesihatan janin. Satu-satunya pengecualian adalah selesema pada lelaki dengan penambahan jangkitan bakteria. Dengan penyakit seperti itu, kualiti sel kuman merosot dengan teruk.
Seorang wanita tidak perlu risau kerana disebabkan oleh selesema semasa persenyawaan telur, anak akan dilahirkan dengan kelainan. Masalahnya adalah bahawa dengan pengaruh penyakit yang kuat, embrio tidak membetulkan di rahim, dan akan ditolak oleh badan. Sekiranya keguguran tidak berlaku, maka embrio tidak berada dalam bahaya. Ibu masa depan harus sepenuhnya tenang, berehat dan bersiap sedia untuk kelahiran ahli keluarga baru.

Sejuk sebagai tanda persenyawaan

Posting Pilihan

Sertailah perbincangan kami!

Anda mesti menjadi pengguna untuk meninggalkan komen.

Buat akaun

Daftar untuk menerima akaun. Ia mudah!

Untuk masuk

Sudah mendaftar? Daftar masuk disini.

0 ahli melayari sekarang

Tidak ada pengguna yang melihat halaman ini..

Topik popular

Dihantar oleh: Юля 89
Dicipta 22 jam yang lalu

Dihantar oleh: schamka
Dicipta 22 jam yang lalu

Dihantar oleh: Olga_kk
Dibuat 7 jam yang lalu

Dihantar oleh: Snndhdvsm
Dicipta 2 jam yang lalu

Dihantar oleh: Tarakashka
Dibuat 14 minit yang lalu

Dihantar oleh: Irishenkasolnce
Dibuat 5 jam yang lalu

Dihantar oleh: Татьяна689
Dicipta 50 minit yang lalu

Dihantar oleh: Maria199227
Dicipta 6 jam yang lalu

Ulasan klinik

Mengenai laman web

Pautan pantas

Bahagian Popular

Bahan yang disiarkan di laman web kami adalah untuk tujuan maklumat dan bertujuan untuk tujuan pendidikan. Jangan gunakannya sebagai nasihat perubatan. Menentukan diagnosis dan pilihan kaedah rawatan tetap menjadi hak eksklusif doktor anda!

Adakah mungkin mengandung anak dengan selesema

Bolehkah saya hamil dengan selsema?

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://flovit.ru/wp-content/uploads/article-2232143-0219666B000004B0-195_1024x615_large-700x260.jpg "/>

Semasa mengandung, tubuh wanita sangat terdedah kepada jangkitan virus dan bakteria. Ini disebabkan oleh penurunan imuniti secara semula jadi ketika melahirkan anak.

Tetapi selain sensasi yang tidak menyenangkan bagi ibu mengandung, selesema dan penyakit berjangkit mengancam bayi. Mereka boleh mempengaruhi perkembangannya dan bahkan menyebabkan penghentian kehamilan awal..

Kehamilan dan selesema biasa

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://flovit.ru/wp-content/uploads/huge_df1ea54d-f90a-443b-8b3e-390551a58ba4-700x400.jpg "/>

Kemungkinan selesema semasa kehamilan tidak dapat dikesampingkan. Tidak peduli seberapa keras wanita mencuba, dia tidak dapat melindungi dirinya sepenuhnya dari hubungan dengan orang lain. Walaupun anda tidak keluar dari pangsapuri, anda boleh mendapat jangkitan dari suami atau anak anda yang lebih tua.

Pada musim panas, risiko jatuh sakit adalah minimum, jika anda mengikuti sekurang-kurangnya peraturan kebersihan asas. Jangkitan musim panas yang biasa adalah rotavirus. Tetapi ia disebarkan melalui tangan kotor, air dan buah-buahan dan sayur-sayuran yang tidak dicuci.

Pada musim sejuk, keadaannya jauh lebih teruk. SARS menunggu ibu masa depan di hampir setiap langkah, dan dengan mereka faringitis, trakeitis, bronkitis. Sekiranya wabak influenza berlaku, risiko untuk wanita hamil meningkat dengan ketara. Malah orang yang mempunyai imuniti normal jatuh sakit, dan mereka yang lemah akan kemungkinan besar.

Influenza bukan sahaja sukar ditoleransi, malah mengalami komplikasi dan boleh membahayakan kehamilan. Demam tinggi dengan penyakit ini memberi kesan negatif terhadap perkembangan anak yang belum lahir dan boleh menyebabkan keguguran.

Selsema dan Pembajaan

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://flovit.ru/wp-content/uploads/priznaki-700x400.png "/>

Ciri-ciri proses pembiakan dalam badan wanita sedemikian rupa sehingga ibu hamil tidak segera mengetahui tentang kehamilan. Selalunya, dia dapat mengesahkan kedudukannya hanya selepas 2-3 minggu. Dan tidak jarang berlaku ketika semasa inseminasi salah seorang ibu bapa masa depan mengalami selesema. Terutama yang biasa berlaku adalah pembuahan dan jangkitan pernafasan akut atau selsema pada musim sejuk.

Adakah keadaan ini sedikit sebanyak mempengaruhi perkembangan kehamilan dan kesihatan anak? Adakah selesema dan konsepsi berbahaya? Perkara ini boleh mengancam di masa depan, dan langkah-langkah apa yang harus diambil?

Selsema biasa pada lelaki

Sekiranya seorang lelaki jatuh sakit dalam jangka masa pembuahan yang diduga, maka hal ini tidak mungkin mengakibatkan akibat. Sperma biasanya tahan terhadap pengaruh luaran dan ia diperbaharui secara berkala.

Sekiranya seorang lelaki mendapat selesema atau SARS dengan suhu tinggi, maka ini boleh mempengaruhi pergerakan sperma. Tetapi dalam kes ini, persenyawaan tidak akan berlaku dan tidak ada yang perlu ditakuti. Di samping itu, sekiranya berlaku penyakit serius, seorang lelaki tidak mungkin dapat mengambil bahagian dalam konsepsi kanak-kanak.

Selsema pada seorang wanita

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://flovit.ru/wp-content/uploads/fotolia_djd-1-700x400.jpg "/>

Telur betina tidak boleh diperbaharui sepanjang hayat. Jumlah mereka tetap dari saat kelahiran, yang baru tidak terbentuk. Itulah sebabnya sel pembiakan wanita dilindungi dengan pasti dari pengaruh faktor negatif, kerana selama hidupnya tubuh mengalami banyak kesan yang berbeza.

Mereka paling sensitif terhadap sinaran dan tekanan toksik. Yang terakhir ini juga boleh dikaitkan dengan ubat-ubatan konvensional. Ejen penyebab sejuk biasanya tidak dapat memberi kesan serius pada telur. Mereka tidak mempengaruhi kemampuannya untuk menyuburkan atau bergerak melalui saluran tuba dan rahim.

Kesan pada telur yang disenyawakan

Sekurang-kurangnya 5-7 hari mesti berlalu dari saat pembuahan untuk telur yang disenyawakan untuk sampai ke tempat di rahim di mana ia dapat dilekatkan. Selepas ikatan atau implantasi, perkembangan aktif anak yang belum lahir bermula, pembentukan organ dan sistemnya. Dan ini akan menjadi masa ketika sebarang pendedahan pada tubuh ibu tidak selamat.

Tempoh masa sebelum penyambungan telur yang disenyawakan disebut masa pra-tanam. Pada masa ini, semua sel embrio masa depan adalah sama. Sekiranya faktor luaran menyakitkan mana-mana bahagian, selebihnya akan mengambil fungsi mereka. Sekiranya kerosakan itu ketara, embrio akan mati. Kehamilan akan berakhir, dan wanita itu akan mula haid pada waktu biasa.

Inilah undang-undang yang dibincangkan oleh pakar sakit puan - "semua atau tidak." Tempoh pra-penanaman adalah selamat berkaitan dengan perkembangan kecacatan janin, tetapi boleh mengakibatkan penamatan kehamilan.

Perancangan konsep

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://flovit.ru/wp-content/uploads/discussion41-700x400.jpg "/>

Kadang-kadang keadaan yang berbeza berlaku. Ia berlaku bahawa pasangan yang sudah berkahwin merancang kehamilan untuk waktu yang lama, mempersiapkannya, tetapi seorang wanita atau lelaki menjadi sakit pada awal kitaran. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini? Adakah perlu untuk menangguhkan konsepsi selama sebulan lagi atau bolehkah saya terus merancang tanpa memperhatikan penyakit ini?

Tidak akan ada jawapan pasti dalam keadaan ini. Untuk memilih penyelesaian yang optimum, beberapa faktor mesti diambil kira:

  1. Siapa punca jangkitan - suami atau isteri.
  2. Bilakah penyakit itu berlaku?.
  3. Jenis jangkitan.
  4. Rawatan yang ditetapkan.

Punca jangkitan

Orang yang jatuh sakit kemungkinan besar menjangkiti orang lain. Dalam keadaan tinggal bersama, hampir mustahil untuk melindungi diri anda dari jangkitan. Tempoh inkubasi untuk penyakit yang berbeza juga berbeza - dari satu hingga sepuluh hari.

Sekiranya isteri adalah yang pertama jatuh sakit dan setelah beberapa lama menjangkiti suaminya, pada saat pembuahan mereka berdua dapat pulih sepenuhnya. Tetapi walaupun seorang lelaki terus jatuh sakit, kehamilan tidak akan menyakitkan.

Sekiranya sumber jangkitan adalah lelaki, maka isteri mungkin merasakan tanda-tanda pertama penyakit ini dalam beberapa hari. Dan ketinggian penyakit ini akan datang kemudian - pada masa pembuahan atau selepasnya. Oleh kerana ARVI sukar untuk diramalkan, malah seorang doktor tidak dapat mengatakan dengan pasti berapa hari penyakit itu akan berlanjutan dan adakah komplikasi akan berlaku. Dalam keadaan ini, lebih baik selamat dan menangguhkan konsepsi.

Masa sakit

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://flovit.ru/wp-content/uploads/fstop-00002546-001-700x400.jpg "/>

Semakin awal penyakit ini berlaku sebelum ovulasi, semakin besar peluang untuk berjaya. Selsema biasa pada awal kitaran haid tidak mengancam konsepsi masa depan. Pasangan dengan tenang dapat meneruskan perancangan dan memantau keadaan wanita tersebut. Sebagai peraturan, jangkitan seperti itu tidak berlangsung lebih dari seminggu dan beberapa hari sebelum ovulasi, ibu hamil akan sihat sepenuhnya.

Sekiranya penyakit itu berkembang tepat sebelum ovulasi, anda perlu memikirkannya. Selsema yang paling tidak berbahaya pun boleh berlanjutan atau berlari dua gelombang. Dan tempoh selamat selepas ovulasi tidak begitu lama. Mungkin, setelah menimbang semua faktor, masuk akal untuk menunggu sebulan lagi.

Jenis jangkitan

Selsema boleh berbeza. Mereka boleh berkembang selepas hipotermia atau dengan imuniti yang berkurang, dan kemudian mikroba yang tinggal di dalam badan kita akan menjadi agen penyebab. Tetapi virus ini boleh berjangkit dan disebabkan oleh pelbagai jenis virus. Yang paling terkenal adalah:

  • adenovirus;
  • parainfluenza;
  • selesema;
  • rhinovirus;
  • enterovirus dll.

Tiga patogen pertama boleh menyebabkan penyakit teruk atau berpanjangan..

Adenovirus

Jangkitan adenovirus ditunjukkan oleh sakit tekak, demam, konjungtivitis. Kadang-kadang gangguan usus bergabung. Suhu boleh meningkat melebihi 38 darjah.

Penyakit ini cukup menular. Ciri utamanya adalah kecenderungan aliran berlarutan atau beralun. Selalunya, dengan latar belakang normalisasi suhu dan hilangnya gejala, gelombang demam kedua berlaku.

Terdapat versi lain dari kursus - dalam bentuk keadaan subfebril yang berpanjangan, kelemahan yang berterusan, rasa tidak enak badan. Suhu hingga 37.5 darjah, bertahan lebih dari seminggu juga disebut gelung suhu.

Tidak wajar merancang kehamilan untuk penyakit seperti adenovirus..

Penyakit ini seperti selesema, tetapi lebih mudah. Parainfluenza dicirikan oleh kerosakan kerap pada laring dan bronkus. Selalunya berlaku dalam bentuk laringitis dan bronkitis. Suhu boleh meningkat melebihi 38 darjah. Batuk kadang-kadang berlangsung hingga tiga minggu..

Parainfluenza menular, merebak dengan cepat. Orang yang dihubungi jatuh sakit selepas 1-2 hari.

Memandangkan kecenderungan untuk mengembangkan bronkitis dan proses berlarutan, lebih baik menangguhkan pembuahan selama sebulan.

Influenza bercakap sendiri. Ini adalah penyakit yang sangat menular yang merebak dengan cepat dan sering berlaku dalam bentuk wabak. Sekiranya salah satu pasangan jatuh sakit, yang lain hampir selalu jatuh sakit.

Penyakit ini teruk, dengan sakit sendi, sakit kepala, demam tinggi. Ini dicirikan oleh kesihatan yang buruk ketika orang sakit benar-benar berbaring di tempat tidur. Selsema juga mempunyai satu lagi keistimewaan - sindrom astheno-neurotik setelah sembuh..

Ia dapat menampakkan diri dengan gejala berikut:

Sindrom astheno-neurotik berlangsung selama satu hingga dua minggu dan memerlukan pemulihan sepenuhnya dan rehat untuk badan. Kehamilan dengan atau sejurus selepas selesema sangat tidak diingini.

Rawatan yang ditetapkan

Untuk mengatasi masalah kemungkinan hamil tepat dalam kitaran ini, perlu mengambil kira rawatan yang diambil.

Sekiranya doktor menetapkan ubat antipiretik atau antiallergik, vitamin, ubat homeopati, maka pengambilannya tidak akan membahayakan bayi yang belum lahir.

Sekiranya penyakit itu ternyata serius dan diperlukan rawatan antibiotik, kehamilan tidak dianjurkan. Lebih baik menangguhkan konsepsi sekurang-kurangnya sebulan. Sebilangan antibiotik yang dikontraindikasikan semasa kehamilan dikeluarkan dari badan bukan satu hari, tetapi lebih dari seminggu. Dan mungkin pil yang diambil sebelum pembuahan akan memberi kesan negatif kepada anak yang belum lahir.

Kehamilan

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://flovit.ru/wp-content/uploads/0010556992O-849x565-700x400.jpg "/>

Apa yang harus dilakukan sekiranya kehamilan telah tiba, dan penyakit ini telah diketahui terlambat? Perkara utama dalam kes ini ialah berehat dan menerima keadaan. Semakin tenang ibu mengandung, semakin banyak peluang yang dimiliki oleh anak. Alam semestinya melindungi bayi sebanyak mungkin pada masa yang paling awal. Dan, kemungkinan besar, semuanya akan berakhir dengan gembira.

Tetapi pada masa yang sama, anda mesti berjumpa doktor dan bercakap mengenai gejala penyakit dan rawatan yang diterima. Perundingan genetik dan ujian tambahan kadang-kadang diperlukan. Pemeriksaan perubatan tepat pada masanya akan meminimumkan risiko, dan ibu bapa dapat menikmati harapan bayi dengan selamat.

Adakah mungkin merancang kehamilan dengan selsema: bagaimana ARVI mempengaruhi ovulasi, proses pembuahan anak, adakah mungkin untuk hamil

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://formama.online/wp-content/uploads/2018/04/foto1-1-6-696x453.jpg "/>

Pasangan yang bermimpi menjadi ibu bapa sangat risau akan kehamilan: mereka mengecualikan produk berbahaya dari diet mereka dan meninggalkan tabiat buruk. Namun, selalunya semua rancangan musnah, nampaknya, penyakit yang paling biasa - selesema.

Konsepsi semasa selesema: adakah bahaya bagi perkembangan janin

Sekiranya berlaku selesema, dengan kedua ibu bapa masa depan, pakar sakit puan mengesyorkan menangguhkan peringkat perancangan untuk masa yang lain. Jika tidak, komplikasi serius mungkin berlaku..

Adakah mungkin merancang kehamilan pada musim ARVI?

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://formama.online/wp-content/uploads/2018/04/foto6-27.jpg "/> Pakar sakit puan sangat mengesyorkan untuk meninggalkan perancangan kehamilan di Musim ARVI. Sebarang selsema memerlukan rawatan dan, sebagai peraturan, doktor menetapkan antibiotik atau ubat antivirus dalam tempoh ini. Seorang wanita yang merancang untuk menjadi ibu sangat kontraindikasi. Selain itu, pada masa ini tahun tubuh kekurangan vitamin, oleh itu kekebalan sangat melemah.

Sejuk pada konsepsi

Anggapan bahawa hanya kesihatan wanita yang mempengaruhi konsepsi adalah satu kesalahan. Selsema berpengaruh pada kemampuan mengandung seorang lelaki, terutamanya jika dia mengambil sejumlah besar tablet antivirus yang berbeza.

Sekiranya ayah sakit

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://formama.online/wp-content/uploads/2018/04/foto5-31.jpg "/> Sekiranya SARS disertai demam, anda perlu memahami bahawa sebilangan sperma akan mati, hanya yang terkuat yang akan bertahan.

Apabila persenyawaan berlaku, tubuh wanita akan melakukan pemeriksaan embrio. Sekiranya komplikasi dikenal pasti, sistem imun ibu hamil akan menolak embrio, telur tidak akan melekat pada dinding rahim. Sekiranya embrio tumbuh ke endometrium, sementara tidak sihat, keguguran akan berlaku.

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" http://formama.online/wp-content/plugins/wp-special-textboxes/themes/stb-dark/warning.png "/>

Semasa ibu jatuh sakit

Pakar tidak mengesyorkan merancang kehamilan semasa selesema. Batuk dan hidung berair sedikit tidak akan mempengaruhi pembuahan, namun, jika anda menambahkan suhu badan yang tinggi pada gejala ini, kesan negatif tidak akan dikecualikan.

Kehadiran jangkitan virus pernafasan akut pada ibu berbahaya kerana berlakunya:

  • tekanan rahim;
  • hipertermia;
  • penolakan janin.

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://formama.online/wp-content/uploads/2018/04/foto4-30.jpg "/> Jadi, sebagai contoh, batuk yang kuat semasa ARVI boleh menyebabkan tekanan rahim yang tidak disengajakan, akibatnya embrio ditolak dari rahim, dan ini akan menyebabkan penamatan kehamilan.

Pada suhu, ada risiko pada janin, iaitu hipertermia - terlalu panas, sangat tidak diingini untuk bayi masa depan.

Kehadiran jangkitan virus dapat menular ke janin, dan sistem imun ibu akan berusaha menyingkirkannya, dan tidak mudah untuk mengekalkan kehamilan..

Bolehkah saya merancang kehamilan dengan selsema

Konsepsi untuk selesema boleh dirancang, tetapi doktor tidak mengesyorkan ini. Setiap penyakit ibu masa depan tentunya akan mempengaruhi bayi.

Selsema semasa ovulasi

Telur dilindungi dengan pasti dari semua jenis pengaruh negatif, jadi tidak ada penyakit yang akan mencegah sel-sel membaja dan bergerak melalui saluran tuba. Perlu diperhatikan bahawa sel sangat sensitif terhadap radiasi dan kesan toksik. Dengan kata lain, pengambilan ubat tentu akan memberi kesan negatif terhadap keadaan telur.

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" http://formama.online/wp-content/plugins/wp-special-textboxes/themes/stb-dark/warning.png "/>

SARS semasa konsepsi

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://formama.online/wp-content/uploads/2018/04/foto3-31.jpg "/> Janin terdedah kepada virus secara harfiah secepat hanya terpasang pada dinding rahim. Oleh itu, dengan adanya SARS pada ibu bapa masa depan, lebih baik menangguhkan pembuahan.

Bolehkah saya hamil pada suhu

Suhu pada seorang wanita tidak mempengaruhi kemungkinan kehamilan. Namun, dengan peningkatannya, doktor menetapkan pengambilan ubat antipiretik, yang berbahaya bagi kesihatan bayi yang belum lahir. Oleh itu, konsepsi harus berlaku apabila kedua-dua pasangan bersedia untuk itu, terutamanya atas sebab kesihatan.

Sekiranya konsepsi telah berlaku dengan selesema

Sekiranya, dalam keadaan sihat, selesema telah timbul, anda mesti berjumpa doktor. Hanya dia yang akan memberikan rawatan selamat yang optimum. Adalah lebih baik bagi wanita hamil untuk tidak mengambil ubat berat, anda harus beralih kepada ubat tradisional atas cadangan doktor.

Selesema pada awal kehamilan

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://formama.online/wp-content/uploads/2018/04/foto2-32.jpg "/> Sehingga tempoh bulanan dari yang pertama hingga minggu kehamilan keempat kehamilan, zigot hidup secara autonomi, ia dilindungi dari semua virus, tetapi setelah persenyawaan, ketika sel melekat pada dinding rahim, ia berkembang dan menjadi sepenuhnya bergantung pada semua proses yang berlaku di dalam badan. Selesema pada awal kehamilan sangat berbahaya bagi wanita dan janin, kerana virus boleh menyerang sel bayi dan merosakkannya.

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" http://formama.online/wp-content/plugins/wp-special-textboxes/themes/stb-dark/warning.png "/>

Kemungkinan mengembangkan patologi janin, sekiranya berlaku pembuahan semasa selesema salah seorang ibu bapa masa depan, meningkat dengan ketara, dan ini bukan disebabkan oleh selesema atau selesema biasa, tetapi ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat penyakit ini. Itulah sebabnya percubaan untuk hamil harus ditangguhkan sehingga pemulihan sepenuhnya..

Video berguna

Adakah berbahaya untuk hamil semasa selesema

Semasa pasangan berusaha hamil, sangat penting kesihatan mereka berada dalam keadaan yang sangat baik. Bagaimanapun, konsepsi semasa selesema mungkin tidak berlaku kerana badan yang lemah atau semasa kehamilan kesukaran akan timbul semasa mengambil beberapa ubat antivirus atau anti-influenza.

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://jdembaby.com/wp-content/uploads/2017/08/pitanie-1.jpg "/>

Sedikit mengenai selesema biasa

Secara umum, selesema adalah kompleks dari pelbagai jangkitan pernafasan, yang ditunjukkan oleh keradangan katarrhal pada tisu mukosa struktur pernafasan. Selsema dianggap sebagai penyakit yang paling biasa, kerana orang dewasa berjaya menghidapnya hingga tiga kali setahun, dan kanak-kanak - hingga enam. Ini adalah jangkitan yang sangat menular yang mudah merebak di antara penduduk melalui titisan udara..

Istilah selsema difahami sebagai jangkitan yang berasal dari virus, walaupun penyakit ini dapat berkembang dalam beberapa bentuk, seperti jangkitan biasa tanpa demam, SARS dengan hipertermia, selesema, tonsilitis, atau SARS dengan komplikasi bakteria seperti sinusitis, bronkitis, dll.). Patologi ini boleh mempengaruhi aktiviti organik pesakit secara tidak jelas. Penyakit katarak kecil hanya mempengaruhi nasofaring, tidak menimbulkan perubahan pembiakan, tetapi selesema dan jangkitan dengan demam mempengaruhi tubuh dengan serius, sehingga mempengaruhi fungsinya. Dalam situasi seperti itu, konsepsi dengan selesema tidak dapat menampakkan diri dalam proses melahirkan atau mengembangkan janin.

Adakah penyakit catarrhal menyumbang kepada persenyawaan

Ia berlaku bahawa pasangan itu cukup lama dan merancang konsepsi yang akan datang, tetapi tidak berjaya. Dan tiba-tiba, inseminasi berlaku apabila seorang isteri, pasangan, atau kedua-duanya mengalami penyakit katarrhal dengan latar belakang SARS. Mengapa perkara ini berlaku? Pakar menerangkan fenomena ini dengan pengaruh faktor fisiologi atau psikologi..

  • Dalam kes pertama, permulaan konsepsi yang ditunggu-tunggu oleh kanak-kanak dengan selesema disebabkan oleh penurunan imuniti pesakit. Sebilangan wanita mempunyai imunoglobulin yang kuat yang menghalang sperma bergerak ke arah ovum. Dan dalam keadaan selsema, penghalang imun tidak dapat menahan sel pembiakan lelaki, dan oleh itu adalah mungkin untuk mengandung anak.
  • Sekiranya berlaku pengaruh psikologi, penyakit biasa membantu pasangan melarikan diri dari percubaan yang tidak berjaya untuk hamil. Hanya dalam proses perancangan, pasangan, dan terutama separuh wanita, mengalami keadaan yang tertekan. Bagaimanapun, pasangan suami isteri menghitung dan berharap semuanya akan berubah, tetapi konsepsi tidak berlaku. Sekiranya berlaku selesema semasa konsepsi anak, pasangan suami isteri berasa santai kerana sakit hati yang menyakitkan, mereka tidak menumpukan pada kejayaan acara, yang membantu mencapai matlamat.

Dan dalam beberapa kes, di bawah pengaruh ARVI, kelahiran kehidupan baru, sebaliknya, tidak berlaku. Dan ada pilihan lain ketika selesema adalah hasil konsepsi yang sudah selesai, yang mana terdapat penurunan ciri pertahanan imun.

ARVI pada seorang wanita

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://jdembaby.com/wp-content/uploads/2017/08/chashka-300x200.jpg "/>

Sekiranya selesema melanda seorang wanita, sementara terdapat gejala seperti hidung berair dan batuk, sakit tekak dan hidung tersumbat, tetapi tidak ada suhu, maka simptomologi ini tidak akan mempengaruhi persenyawaan, perjalanan kehamilan atau perkembangan janin. Dalam keadaan seperti itu, penting untuk memulakan terapi tepat pada masanya, tetapi hanya dengan ubat-ubatan yang dibenarkan dan selamat untuk perkembangan intrauterin.

Sekiranya persenyawaan berlaku, implantasi berlaku, tetapi pesakit berjaya demam dan berada dalam keadaan demam, maka tidak ada kesan buruk terhadap konsepsi. Perkara utama ialah anda perlu segera memulakan rawatan untuk mengelakkan perkembangan penyakit atau komplikasinya. Hanya perlu mengambil ubat antipiretik pada asas parasetamol ketika suhu 38.5 ° C tercapai.

Secara amnya, pengaruh jangkitan virus akut pada konsepsi dan perjalanan kehamilan ditentukan oleh keparahan proses jangkitan dan jenis ubat yang diambil. Dengan selesema ringan, tidak ada yang perlu ditakuti, ia tidak mempengaruhi fungsi pembiakan pesakit atau fungsi tubuhnya. Perkara utama adalah hanya mengambil ubat yang ditetapkan oleh pakar.

Sebilangan bahaya hanya boleh menjadi batuk yang kuat, yang menimbulkan tekanan rahim yang tidak disengaja, yang penuh dengan penolakan embrio dari dinding rahim dan gangguan. Tetapi ini berlaku sekiranya tisu otot rahim terlalu lemah.

Sekiranya sejuk teruk, misalnya, disulitkan oleh suhu, maka ada risiko tertentu bahawa tanda-tanda penyakit ini tidak akan mempengaruhi embrio dengan baik. Bahayanya berpunca dari hipertermia, kerana terlalu panas tidak terlalu berguna untuk janin. Dalam kes ini, anda tidak boleh menurunkan suhu dengan aspirin dan ubat berdasarkannya.

Terdapat tuntutan bahawa jika terdapat kesan jangkitan yang berasal dari virus pada embrio, ia mungkin mati. Sekiranya tidak ada gangguan spontan, maka tidak ada yang perlu ditakutkan, yang bermaksud bahawa jangkitan tidak dapat merosakkan janin. Sekiranya tisu embrio terjejas, tubuh menolaknya. Sekiranya janin tidak terkena jangkitan, maka anak akan selamat dan terus berkembang.

Sekiranya ayah masa depan demam

Sekiranya kita menyelesaikan situasi dengan wanita yang dingin, maka apa yang dapat kita harapkan dari suami yang dingin? Pada mulanya, pesakit sangat gembira dengan keadaannya, kerana tidak lama lagi dia akan menjadi seorang ibu. Tetapi kabar baik itu dapat dibayangi oleh ingatan bahawa seorang lelaki mengalami demam pada saat pembuahan.

  • Biasanya, jika suami sakit dengan SARS, maka bagi anak ini tidak membawa akibat negatif.
  • Hanya sperma yang matang dalam jangka masa yang lama, lebih dari sebulan, sehingga selsema suami isteri tidak mempengaruhi kualiti sperma.
  • Tetapi jika pasangan itu demam beberapa minggu sebelum persenyawaan, maka kesulitan dapat timbul, terutama jika jangkitan pernafasan disertai demam.
  • Gejala sejuk boleh memberi kesan buruk kepada sel kuman lelaki.
  • Peningkatan suhu mengurangkan ciri kualitatif dan aktiviti sperma, yang merumitkan permulaan konsepsi. Tetapi di bawah pengaruh hipertermia, sperma yang lemah mati, dan yang terkuat dapat bertahan, jadi kemungkinan persenyawaan masih ada.
  • Selepas persenyawaan, badan wanita akan melakukan pemeriksaan embrio. Sekiranya terdapat komplikasi, maka sistem imun akan menolaknya dan telur tidak akan terpaku pada dinding rahim. Sekiranya embrio boleh tumbuh ke endometrium, tetapi tidak sihat, maka keguguran akan berlaku secepat mungkin.
  • Sekiranya galas berjalan dengan baik, anda tidak perlu risau.

Doktor mengesyorkan agar anda menahan diri untuk tidak hamil sekiranya salah satu pasangan atau kedua-duanya telah dirawat dengan ubat yang serius. Sesungguhnya, banyak ubat ini dicirikan oleh kesan teratogenik, yang menyebabkan kelainan janin.

Bagaimana mempengaruhi konsepsi

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://jdembaby.com/wp-content/uploads/2017/08/more-300x200.jpeg "/>

Untuk jangkitan influenza, gambaran klinikal yang khas adalah timbul secara tiba-tiba dengan kenaikan suhu yang tajam, sakit sendi dan sakit kepala. Gejala seperti itu tidak menyumbang kepada permulaan konsepsi. Tetapi sperma dapat hidup di saluran kemaluan wanita hingga 5 hari (dan kadang-kadang seminggu), oleh itu, pembuahan dapat terjadi beberapa hari setelah jarak dekat, ketika pesakit sudah mengalami semua gejala seperti selesema.

Dalam keadaan serupa, jika anda demam dan tidak dapat menyingkirkan konsepsi, anda perlu menjalani rawatan secepat mungkin, untuk mengelakkan komplikasi. Untuk menghilangkan manifestasi mabuk, minum berat dan wajib tidur di tempat tidur adalah disyorkan. Anda juga perlu memanggil doktor, memberi amaran kepadanya terlebih dahulu mengenai kemungkinan konsepsi, sehingga perjalanan rawatannya terdiri daripada resep yang selamat untuk janin dan mengandung secara umum.

Sekiranya kemudian ternyata mungkin untuk hamil, walaupun tidak ada gejala yang mencurigakan, dan telur berjaya ditanam di rahim, maka ada setiap alasan untuk mempercayai bahawa selesema yang dipindahkan tidak menyebabkan akibat buruk. Sekiranya pasangan itu merancang kehamilan, tetapi salah seorang daripada mereka terkena jangkitan selesema, maka untuk beberapa waktu lebih baik meninggalkan usaha hamil sehingga ovulasi berikutnya.

Cuma selesema memerlukan rawatan serius dengan ubat-ubatan yang berbahaya bagi janin, dan jika tidak diambil, maka kemungkinan timbulnya komplikasi yang juga tidak bermanfaat bagi anak adalah tinggi. Trimester pertama adalah masa yang paling penting dalam perkembangan berbuah, kerana peletakan sistem intraorganik.

Cara rawatan?

Ia juga berlaku bahawa pesakit mengesyaki bermulanya kehamilan, hidup dalam jangkaan kelewatan, tetapi tiba-tiba dia demam. Bagaimana cara dirawat, adakah mungkin mengambil antibiotik, dll. Lebih baik mendapatkan temu janji dengan pakar. Biasanya, dengan hidung berair dalam kes seperti itu, disarankan untuk membilas rongga hidung dengan produk yang mengandungi air laut, serta menanam titisan hidung berdasarkan minyak semula jadi (konifer, kayu putih, dll.). Juga, untuk menghilangkan kesesakan, disyorkan mandi air panas untuk berus, lebih baik menolak kaki mengukus.

Doktor juga mengesyorkan:

  1. Untuk sakit tekak, bilas dengan ramuan herba seperti sage atau chamomile, larutan soda dan garam, dan juga mengairi tekak dengan persediaan aerosol seperti Ingalipt atau Hexoral;
  2. Semasa batuk, hirup nafas melalui infusi bijak atau chamomile, serta lakukan penyedutan dengan nebulizer dengan air mineral atau garam, ambil Sinecode atau Stodal;
  3. Ambil ubat antivirus seperti Eleutherococcus tincture, dogrose tincture atau sirup, Oscillococcinum, dan lain-lain;
  4. Anda perlu minum sebanyak mungkin cecair, lebih baik daripada teh dengan jus lemon atau cranberry;
  5. Pastikan rehat di tempat tidur dengan selesema;
  6. Lebih baik makan ringan untuk jangka masa penyakit ini, dan bilik di mana pesakit berada mesti sentiasa berventilasi.

Pencegahan Selsema

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://jdembaby.com/wp-content/uploads/2017/08/postel-1-300x200.jpg "/>

Agar tidak meragukan kebenaran dan keselamatan preskripsi perubatan, lebih baik menghindari tempat awam di mana sebilangan besar orang berkumpul semasa penyakit berjangkit bermusim, dan jika anda benar-benar perlu pergi ke suatu tempat, lebih baik memakai pembalut kain kasa. Agar tubuh dapat bertahan dalam serangan virus, disarankan untuk membantunya dengan pengambilan kompleks vitamin yang meningkatkan status kekebalan tubuh. Juga profilaksis yang baik dapat dianggap pelinciran sinus dengan oksolin.

Ibu mengandung perlu memperkayakan diet dengan sayur-sayuran / buah-buahan segar, lebih baik memasak makanan yang dikukus. Ia juga berguna untuk mengambil kaldu rosehip setiap hari, yang tidak menyebabkan reaksi alergi, menguatkan pertahanan imun wanita dengan sempurna dan memenuhi tubuh dengan vitamin. Tetapi tidak digalakkan minum dari teh dengan matryoshka, yang diseduh oleh nenek kami sejak kecil, kerana ramuan ini dikontraindikasikan untuk wanita hamil dan boleh menyebabkan pendarahan intrauterin. Itulah sebabnya, ketika menggunakan teh herba, wanita harus sangat berhati-hati.

Pendapat doktor

Seorang wanita yang mempunyai SARS dalam tempoh ovulasi, lebih selamat percubaan untuk ditunda ke kitaran seterusnya. Sekiranya pasangan mempunyai selsema dan telah dirawat dengan ubat antibiotik, maka mengandung anak hanya 2-3 bulan setelah berakhirnya terapi antibiotik sehingga bahan benih mempunyai masa untuk diperbarui. Sekiranya anak-anak adalah keinginan terdalam pasangan, maka faktor yang tidak menguntungkan seperti influenza dan SARS mesti dihapuskan..

Sekiranya demam, peraturannya berfungsi - semuanya atau tidak, jika jangkitan virus atau influenza boleh memberi kesan negatif pada embrio, maka pesakit akan mengganggu secara spontan. Sekiranya jangkitan virus tidak dapat membahayakan remah-remah masa depan, maka galas akan terus selamat dan berakhir pada kelahiran normal.

Bolehkah saya merancang kehamilan dengan selesema dan selsema??

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" http://elaxsir.ru/wp-content/uploads/2016/10/kak-lechit-prostudu-pri-beremennosti-v-1-2- i-3-trimestrah-1-700x400.jpg "/> Adakah mungkin untuk merancang kehamilan untuk selesema, ibu masa depan boleh berjumpa dengan pakar sakit puan setelah pemeriksaan. Sebarang konsepsi dengan kesihatan yang buruk membawa bahaya kepada perkembangan janin, kerana patogen dapat menembusi dengan cara yang berbeza, tetapi perlu dipertimbangkan bahawa keadaan tertentu mesti dibuat untuk ini.

Bilakah konsepsi berlaku apabila seorang wanita mengalami selesema?

Kerana ciri fisiologi, seorang wanita mengetahui bahawa dia hamil, 14-21 hari selepas pembuahan. Selalunya ternyata konsepsi berlaku dengan selesema. Selalunya ini diperhatikan semasa merancang kehamilan. Terdapat sebab-sebab tertentu untuk ini:

    Oleh kerana tekanan psikologi dalam persiapan untuk proses persenyawaan, ketika menghitung hari yang sesuai untuk kehamilan, beberapa "gelung" yang tidak dapat dijelaskan pada wanita sering muncul, yang menghalang perkembangan prosesnya. Dia gugup, berhenti memerhatikan dirinya sendiri, demam. Pada ketika ini, keadaan tidak terkawal, yang menyebabkan kehamilan.

Bagaimana selsema mempengaruhi perkembangan janin??

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" http://elaxsir.ru/wp-content/uploads/2016/10/mugchina-i-genshina-700x400.jpg "/> Semuanya bergantung pada simptom penyakit dan penggunaan ubat tertentu. Penting agar kedua-dua pasangan sihat ketika hamil, tetapi jika mereka demam, jangkitan akan memberi kesan yang kurang pada lelaki berbanding wanita.

Sekiranya SARS atau influenza menyerang seorang lelaki, tetapi dia tidak demam, maka praktis tidak akan ada kesan selesema pada masa pembuahan. Tetapi jika lelaki mempunyai suhu dari 38 ° C dan ke atas, pergerakan sperma dapat menurun dengan ketara, kualiti dan kuantiti mereka akan menurun. Oleh kerana spermatozoa berkembang selama kira-kira 30 hari, sebahagian daripada mereka akan dapat menyuburkan telur. Dalam kes ini, tidak akan ada akibat negatif untuk pembentukan janin.

Sekiranya ovulasi berlaku sebaik sahaja seorang wanita mengalami selesema, dan dia tidak demam dengan adanya gejala yang tersisa, maka anda dapat mengandung anak, kerana ini praktikalnya tidak mempengaruhi perkembangan janin. Hanya perlu segera memulakan rawatan rawatan selsema. Tetapi anda hanya boleh menggunakan dana yang dibenarkan pada trimester pertama. Terapi dijalankan di bawah pengawasan doktor..

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" http://elaxsir.ru/wp-content/uploads/2016/10/temperatura--700x400.jpg "/> Sekiranya ovulasi membolehkan wanita hamil sekiranya terdapat lesi catarrhal dengan suhu tinggi, maka apabila telur janin terpaku pada dinding rahim, tidak diharapkan akibat bagi bayi yang belum lahir.

Tugas utama adalah mencegah komplikasi daripada berkembang. Untuk melakukan ini, ambil ubat antipiretik, tetapi hanya pada suhu melebihi 38.5 ° C. Dadah berasaskan parasetamol biasanya digunakan..

Konsepsi biasanya berlaku 1.5 hari selepas hubungan seksual. Sekiranya seorang wanita mendapat selesema, jangkitannya harus segera sembuh. Keracunan yang kuat pada wanita hamil tidak boleh dibiarkan. Untuk melakukan ini, dia diberi banyak air, dipaksa untuk memerhatikan rehat tempat tidur dengan ketat.

Sekiranya seorang wanita hamil semasa selesema dan gagal menyingkirkan komplikasi, maka keguguran akibat penembusan virus ke dalam janin adalah mungkin. Percubaan untuk menyembuhkan jangkitan dengan ubat-ubatan dapat mengakhiri kehamilan dengan selesema, yang juga akan menyebabkan keguguran.

Sekiranya virus selesema disertai oleh demam tinggi, maka lebih baik menangguhkan konsepsi anak sehingga selepas selesema. Disarankan dalam hal ini untuk merancang peristiwa penting untuk kitaran haid berikutnya. Anda boleh hamil dengan selesema, tetapi hanya jika tidak ada suhu.

Apabila penyakit ini berbahaya bagi anak yang belum lahir?

Janin paling rentan terhadap pengaruh luaran pada trimester pertama, apabila rawatan wanita selsema mungkin dilakukan dengan ubat yang terhad. Pada masa ini, peletakan organ anak yang belum lahir berlaku, sehingga penembusan virus ke dalamnya dapat menyebabkan komplikasi berbahaya yang akan mengakibatkan keguguran.

Biasanya, tempoh 2 hingga 4 minggu kebidanan selepas ovulasi tidak begitu berbahaya bagi janin, kerana telur, yang tertangkap di dinding rahim, berkembang dengan cepat, dan virus dan ubat-ubatan hanya dapat memberi kesan minimum pada janin.

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" http://elaxsir.ru/wp-content/uploads/2016/10/para-700x400.jpg "/> Amat sukar untuk mengira momen persenyawaan secara tepat oleh itu, biasanya istilah janin tidak diketahui, yang memberi peluang kepada virus untuk menembusnya. Walau bagaimanapun, kehamilan dengan selesema selalunya berakhir dengan hasil yang baik..

Untuk menghilangkan akibat selesema, seorang ibu muda hanya dapat menggunakan ubat yang ditunjukkan oleh doktornya.

Ubat-ubatan sendiri tidak membawa kepada hasil yang positif. Untuk menghilangkan penyakit ini, titisan hidung yang dibuat berdasarkan tanaman paling sering diresepkan, dicuci dengan air garam di lubang hidung, mandi air panas untuk tangan, penyedutan dengan chamomile atau bijak dibuat. Sekiranya jangkitan itu menyerang tekak, maka disyorkan untuk membilas dengan tanaman ubat. Sirap rosehip, tincture herba antimikrob digunakan. Seorang wanita harus mengelakkan orang ramai, memakai pembalut khas di wajahnya, minum kompleks vitamin dan mineral.

Di rumah, berguna untuk minum teh dengan sepotong lemon, jus lingonberry suam. Bilik-bilik di mana wanita itu berada mesti ditayangkan. Dengan selesema, seorang wanita hamil mesti menjaga rehat di tempat tidur yang ketat. Makanan harus ringan dan rendah lemak: lebih baik berunding dengan doktor anda mengenai diet. Adalah perlu untuk memenuhi semua cadangan doktor, kerana kehidupan dan kesihatan anak yang belum lahir bergantung pada ini.