Saya biasanya berlari setiap hari. Dan sehari yang lalu, sedikit sakit. Batuk basah. Apa yang sukar untuk membersihkan tekak saya? Tetapi ia adalah perkara biasa. Saya batuk, bukan untuk mengatakan bahawa itu tidak mencukupi. Jadi, adakah mungkin untuk berjalan sekarang? Atau lebih baik minum ubat?
Saya membaca "Leher Rule" di Internet dengan bantuan yang mana anda dapat menentukan sama ada anda boleh berlari atau tidak. Menurut peraturan ini, lebih baik menunggu penyakit ini.

Oleh itu, adakah layak untuk berlatih dengan selesema? Pakar menasihati anda untuk menilai keadaan anda menggunakan "ujian leher" - kaedah ini juga disebut "peraturan leher".

Menganalisis gejala dan sensasi.

Sekiranya rasa sakit itu menyangkut organ yang terletak di atas leher (hidung berair sedikit, sakit tekak sedikit), maka anda boleh berlari. Pengecualian adalah sakit kepala dan sakit telinga. Sensasi ini boleh menjadi tanda-tanda penyakit berjangkit atau sinusitis yang serius, dan dalam kes ini tidak ada masalah untuk berjalan.!

Sekiranya kawasan di bawah leher terlibat dalam penyakit ini: misalnya, terdapat batuk yang kuat dan sakit tekak, sakit otot dan kelemahan umum - latihan harus dibatalkan. Anda tidak boleh berlari pada suhu tinggi - semasa bersenam, peredaran darah meningkat, dan suhu dapat meningkat dengan ketara, yang mengancam mengganggu keseimbangan air, membebankan buah pinggang dan angin ahmar.

Selsema dan berjalan. Bagaimana menjalankan jika anda mempunyai ARI

Selsema boleh menjadi masalah serius untuk latihan merentas desa. Adakah perlu untuk menolak sama sekali jika anda menangkap ARI? Atau anda boleh berlari sedikit demi sedikit agar tetap cergas. Berapa lama masa yang diperlukan untuk pulih dari selesema. Bagaimana untuk kembali ke latihan larian penuh setelah sakit.

Ksenia Astrakhantseva, master kelas sukan atletik trek dan lapangan, pelari maraton, membicarakan semua ini kepada "Sukan Soviet".

Adakah mungkin berlari dalam cuaca sejuk

“Berlari pasti dikontraindikasikan walaupun dengan sedikit rasa sejuk! Tolak latihan sepenuhnya dan biarkan badan pulih. Pada akhirnya, rehat akan membolehkan anda kembali sihat lebih cepat daripada jika anda terus berlatih semasa sakit, "kata seorang pakar di Soviet Sport.

Pertama sekali, bahaya latihan semasa selesema dikaitkan dengan peningkatan tekanan pada jantung dan sistem perkumuhan (buah pinggang, pundi hempedu, pundi kencing, dll.). Semua organ ini mengalami tekanan dan harus melawan virus. Sekiranya anda "memuatkan" mereka dengan jalan, tingkatkan risiko komplikasi - hingga pelanggaran fungsinya.

"Walaupun dengan pilek, pernafasan sukar dilakukan, yang meningkatkan beban jantung. Ini sahaja boleh menjadi alasan untuk menarik diri dari latihan, kata Ksenia Astrakhantseva. - Sekiranya penyakit ini mempunyai lebih banyak gejala: suhu meningkat, kepala sakit - ini adalah kesempatan untuk memberitahu pihak latihan "tidak"!

Dan jika anda berlari sedikit, agar tidak hilang bentuk

Malah perjalanan kecil semasa jangkitan pernafasan akut boleh membawa kesan buruk, kata seorang pakar di Soviet Sport:

“Anda boleh berlari dan untuk beberapa waktu merasa lebih baik. Tetapi ia akan berumur pendek dan, dengan kemungkinan besar, akan segera menjadi negatif: anda akan merasa kelemahan dan sikap tidak peduli yang lebih besar. Jadi badan yang sakit akan bertindak balas terhadap beban.

Kesan negatif berjoging semasa sakit boleh memberitahu anda dengan kelewatan. Beban yang mengalir semasa jangkitan pernafasan akut menyerang sistem imun, membuat lubang di dalamnya. Kemungkinan besar, setelah sembuh dari selesema, anda boleh jatuh sakit lagi - badan tidak akan mempunyai sumber untuk melawan virus. ".

Bila hendak kembali berjoging setelah sakit

Tempoh pemulihan biasa selepas selesema adalah 7-10 hari. Selama ini, lebih baik menahan diri daripada berlari, kata Ksenia Astrakhantseva.

Dalam 5-7 hari selepas selesema, anda boleh memulakan latihan yang sangat ringan dari latihan dengan berat badan anda sendiri - kompleks kecil squats, push-up dan twist ke akhbar. Perhatikan beban: jika anda merasa lemah, hentikan latihan dengan segera. Lakukan senaman dengan kadar yang ringan, jangan sampai gagal.

Lakukan larian pertama kira-kira seminggu setengah selepas pemulihan. "Perlu diingat: untuk meneruskan latihan larian diperlukan secara beransur-ansur," kata Ksenia Astrakhantseva. - Mulakan dengan separuh beban anda sebelum penyakit. Tingkatkan beban sebanyak 10-15% pada setiap senaman. Elakkan lonjakan secara tiba-tiba dalam intensiti ”.

Apa yang berlaku dengan ketangkasan jika anda demam

Stamina - ini adalah parameter yang paling menderita kerana gangguan latihan yang disebabkan oleh penyakit ini. Kajian menunjukkan bahawa latihan selang adalah cara terpantas untuk kembali ke petunjuk ketahanan sebelumnya. Dalam kerangka kerja mereka, anda mengganti segmen berlari, berjalan dengan kecepatan yang lebih perlahan dan lebih pantas..

Setelah selesema, mulakan dengan larian 20-25 minit yang ringan: bergantian setiap 5-7 minit berlari dengan berjalan kaki selama satu minit. Bawa masa larian hingga 30 minit - pergi satu minit di tengah larian. Apabila anda sekali lagi dapat berlari tanpa gangguan selang setengah jam keseluruhan, masukkan dua atau tiga pecutan yang berlangsung selama 30 saat atau lebih.

Elakkan kerap berlatih sekiranya anda demam. Berjalanlah seharian. Tingkatkan masa rehat jika perlu..

Perhatian! Sebelum memulakan senaman anda, berjumpa doktor.!

Berlari dengan selsema: adakah mungkin untuk meneruskan latihan

Berlari dan bermain sukan dengan selsema, demam dan sakit tekak adalah perniagaan yang berisiko, tetapi tidak ada yang selamat dari selesema.

Bagaimana untuk memahami sama ada untuk terus bersukan pada gejala pertama penyakit ini atau adakah masa untuk meluangkan masa ketika anda sudah dapat kembali ke latihan, bagaimana melindungi diri anda dari selesema di musim sejuk dan bagaimana untuk tidak mengelirukan penyakit ini dengan latihan berlebihan, kata seorang calon sains perubatan, pelari di belakangnya 7 tahun berlari dalam cuaca dan 12 maraton, Evgeny Suborov.

Sakit atau terlampau?

Terdapat kepercayaan yang meluas bahawa penyakit ini dapat dijangkiti sejak awal, tanpa berhenti bersenam. Tetapi di sini adalah mustahak untuk difahami: anda mula demam, atau anda telah memulakan latihan berlebihan?

50 latihan perkembangan untuk latihan di rumah
Muat turun kompleks secara percuma

Menurut statistik di kalangan atlet profesional, dalam kebanyakan kes, gejala yang serupa dengan selesema, pada kenyataannya, mereka bercakap mengenai latihan berlebihan. Oleh itu, penting untuk memahami dengan tepat apa yang diberitahu oleh badan kepada anda. Dan jika tidak ada penyakit, tetapi ada keletihan badan yang cetek, maka ketika anda bersenam, kemungkinan besar anda akan semakin letih, tetapi tidak mungkin jatuh sakit.

Tetapi jika gejala-gejala ini ternyata menjadi permulaan selesema, sudah tentu anda tidak perlu pergi dan "menyebarkan" mikroba. Teknik ini tidak berjaya. Tetapi anda boleh memburukkan lagi penyakit. Kerana latihan apa pun, walaupun yang paling ringan, misalnya, jarak 3 km, adalah tekanan untuk badan.

Selepas setiap senaman, penurunan imuniti berlaku. Dan jika anda bersenam dalam proses penyakit ini, ketika kekebalan anda diturunkan, dan seluruh kekuatannya ditujukan untuk memerangi selesema, maka beban tambahan hanya akan menjadi tolak bagi tubuh anda. Dan juga pukulan berganda: dan kemudian anda pasti jatuh sakit.

Cara menentukan sama ada anda sakit

Sekiranya anda tidak pasti mengenai simptomnya, maka terdapat apa yang disebut "peraturan leher":

  • Anda merasakan sensasi yang tidak menyenangkan di bawah leher - sakit otot, kelemahan, demam tinggi, sesak nafas, batuk kuat dengan dahak - jadi anda harus berhenti berlari.
  • Sekiranya anda mempunyai simptom ringan - hidung berair atau sakit tekak - anda masih boleh melakukannya. Tetapi sekali lagi, ini semua individu..

Untuk memahami dengan tepat sama ada anda sakit atau tidak, perhatikan diri anda dengan teliti: awasi nadi, perhatikan impian. Sekiranya anda jatuh sakit, anda akan tidur lebih teruk. Tanda penting mungkin kenaikan suhu, dan perubahan mood.

Bandingkan kadar degupan jantung anda agar anda tidak memburukkan diri. Sekiranya anda berlari dan dengan kelajuan yang sama dengan anda yang sihat seminggu yang lalu, degupan jantung anda adalah 5-10 denyutan lebih tinggi, ditambah dengan anda merasa tidak sihat, dan terasa lebih sukar untuk berlari - kemungkinan ini adalah permulaan penyakit.

Berjalan dengan selesema dan sakit tekak

Selsema dan tonsilitis - 100% kontraindikasi untuk berjalan.

Terdapat orang-orang yang berani di antara pelari yang, setelah mengambil ubat penghilang gejala dan merasa lega, akan segera berlari. Suborov memberi amaran bahawa tidak ada ubat-ubatan yang melawan ARVI atau ARI. Dan sebahagian besar dari apa yang diiklankan di TV tidak berfungsi sama sekali. Ini pada dasarnya adalah pembaziran wang. Tetapi ada ubat antivirus yang berkesan untuk melawan influenza, tetapi dilarang keras untuk menjalani diagnosis ini.

Sekiranya semasa ARI dan SARS anda mengambil ubat yang melegakan simptom - suhu dan sakit otot, maka anda tidak boleh lagi berlatih. Lebih baik tinggal di rumah di negeri ini. Tidak perlu menjadi berani, jika tidak, anda menghadapi risiko mendapat komplikasi, dan anda masih tidak akan menjalani latihan yang berkualiti.

Berlari dengan hidung berair dan sakit tekak

Tetapi anda boleh berlari dengan hidung berair jika anda mempunyai kekuatan untuk melakukannya - semasa berlari kami masih bernafas lebih kerap melalui mulut. Walau bagaimanapun, jika anda, misalnya, mempunyai sinusitis, maka ini adalah penyakit yang serius, dan anda semestinya tidak menjalani proses rawatannya.

Perkara yang sama dengan tekak. Sekiranya terdapat sedikit gelitik, dan anda dapat melakukan senaman, lakukanlah. Tetapi jika sakit tekak, mesti berhenti latihan. Sekiranya ragu-ragu, langkau satu atau dua hari untuk mengetahui skala penyakit yang anda hadapi..

Bagaimana untuk kembali berlari dan berlatih setelah sakit

Selepas sakit, jangan paksa latihan, tingkatkan kelantangan secara beransur-ansur.

Sekiranya anda masih sakit dan menghabiskan beberapa hari di rumah, anda tidak boleh lari ke jalan atau ke balai dengan segera setelah suhunya turun. Penyakit mengajar kita untuk mendengar badan kita dengan teliti. Peraturan penting tidak memburukkan.

Sekiranya tidak ada gejala dan kesejahteraan, beransur-ansur kembali bekerja. Nilaikan keadaan anda dengan nadi: jika sesuai dengan nilai biasa anda ketika rehat, maka anda boleh memulakan latihan.

Apa yang harus dilakukan bagi mereka yang tidak hanya berlari, tetapi bersiap-siap untuk melakukan maraton, dan jumlahnya setiap minggu mencapai kira-kira 80 km?

Doktor tidak mengesyorkan mengejar jarak tempuh yang tidak dijawab. Menjalankan latihan yang sebelum sakit selepas rehat boleh membahayakan. Lebih tepat untuk mengurangkan jumlah minggu sebelumnya sekitar 50% dan memulakan latihan pemulihan dari sekarang..

Jangan lupa mendengar badan anda. Tidak perlu memaksa peristiwa. Lebih baik pulih daripada pergi bersenam tanpa digunakan dan jatuh sakit lagi, hanya untuk jangka masa yang lebih lama.

Pencegahan penyakit

  • Sekiranya anda memutuskan untuk melakukan larian sepanjang tahun, maka bersiaplah untuk mematuhi peraturan yang jelas. Doktor mengesyorkan kaedah percuma dan paling berkesan untuk mengekalkan latihan tanpa masalah pada bila-bila masa sepanjang tahun - tidur. Tidur adalah kriteria penting untuk pemulihan. Orang dewasa perlu tidur dari 7 hingga 9 jam sehari. Sekiranya anda mengikuti rejimen dengan ketat, anda akan berpeluang jatuh sakit.
  • Sudah tentu, dalam cuaca sejuk, apabila risiko selesema meningkat, anda perlu berusaha menghindari tempat yang sesak dan mencuci tangan dengan lebih kerap menggunakan sabun. Sekiranya anda tidak sering mencuci tangan, gunakan larutan pembasmi kuman..
  • Semasa memilih peralatan joging semasa musim sejuk, berpakaian seolah-olah suhu di luar adalah 5 darjah lebih tinggi. Walaupun sedikit sejuk pada awal latihan anda, lebih baik daripada berlari pada musim sejuk dan berpeluh. Ingat bahawa tempat kritikal untuk hipotermia pada pelari adalah leher dan tangan, dan ia mesti dilindungi dengan berhati-hati: di tangan - sarung tangan, di leher - penyangga.
  • Sejurus selepas latihan di musim sejuk, pergi ke dalam keadaan panas, jangan tahan sejuk, melakukan regangan atau berbual dengan rakan-rakan.

Ringkasan

Berjalan dengan selesema dan tonsilitis adalah kontraindikasi, tetapi jika anda mempunyai sedikit hidung berair atau sakit tekak, anda boleh berlari.

Sekiranya terdapat gejala yang tidak jelas, ketika latihan perlu dilakukan, kerana ada permulaan penting di depan, kurangkan intensiti dan kelantangan latihan: berjalan dalam mod sebelumnya sama sekali tidak digalakkan.

Rancangan persiapan 6 minggu untuk perlumbaan 10 km pertama
Muat turun secara percuma

Pada musim sejuk, berpakaian berlari dengan cuaca dan jangan basah di jalan agar tidak membeku.

Dan ingat: latihan musim sejuk adalah kaedah yang baik untuk menguatkan imuniti anda. Tetapi jika anda menghampiri mereka tanpa berfikir, melakukan beban yang terlalu tinggi, ini boleh menyebabkan kekebalan tubuh semakin lemah. Prinsip pemuatan secara beransur-ansur dan rejim yang wajar adalah penting..

Tidak perlu mengikuti sesiapa dan cuba mengejutkan orang lain: awasi kesihatan anda dan fokuskan secara eksklusif pada badan anda. Jangan lupa, semuanya berfungsi dalam sistem yang disebut gaya hidup sihat..

Bolehkah saya berlari ketika batuk

Penyebab batuk selepas bersenam dan berjalan pada orang dewasa dan kanak-kanak, apa yang perlu dilakukan

Batuk yang berlaku selepas berlari menunjukkan adanya beberapa jenis patologi. Sekiranya seseorang mengalami refleks batuk 20 minit selepas permulaan larian, maka perlu segera berjumpa doktor. Tidak kurang membimbangkan gejala adalah peningkatan kadar denyutan jantung. Anda boleh kembali ke aktiviti sukan hanya setelah pemeriksaan di klinik, menetapkan diagnosis dan rawatan tepat pada masanya.

Mekanisme refleks batuk

Kadang-kadang setelah berjoging, terutama dalam jarak jauh, seseorang mengalami serangan asma atau batuk. Kejadian refleks batuk dipengaruhi oleh beberapa faktor. Batuk selalu merupakan reaksi refleks badan, kerana lendir atau agen asing dikeluarkan dari saluran pernafasan. Refleks batuk berlaku apabila reseptor pada faring, trakea, dan bronkus mengalami jengkel. Batuk mungkin basah (dengan lendir) atau kering.

Selepas seseorang berjalan, kekejangan mungkin berlaku pada bronkus. Selepas senaman fizikal, jumlah udara yang dihirup meningkat, peredaran darah di kawasan dada semakin meningkat, dan jantung mula berdegup lebih cepat. Atas sebab ini, proses tidur sebelumnya diaktifkan di dalam tubuh manusia, batuk muncul.

Benar, bronkospasme yang disebabkan oleh kerengsaan reseptor pada bronkus boleh menyebabkan bukan sahaja batuk, tetapi juga mati lemas kerana penyempitan lumen saluran udara.

Batuk atau tercekik yang berlaku selepas berlari boleh menjadi gejala penyakit yang sebelumnya tidak dapat dikesan. Sekiranya seseorang mula batuk setelah berlari, dia perlu berjalan-jalan, tenang dan kemudian berhenti. Sekiranya terdapat gejala yang membimbangkan, berjumpa doktor..

Penyakit menyebabkan batuk selepas bersenam pada kanak-kanak dan orang dewasa

Terdapat beberapa penyakit yang mengakibatkan seseorang batuk setelah melakukan aktiviti fizikal. Refleks batuk hanyalah gejala penyakit. Punca dan nama penyakit ini hanya dapat ditentukan oleh doktor..

Bronkospasme

Sebilangan besar penghidap asma bronkial mengalami bronkospasme selepas berlari. Aktiviti fizikal memprovokasi penyempitan saluran udara. Seseorang mengalami batuk kering dan serangan asma. Orang yang menghidap asma lebih baik tidak berjoging atau berjoging..

Sejuk

Penyakit paru-paru sejuk selalu disertai dengan proses keradangan dan pengumpulan lendir di saluran pernafasan. Berlari meningkatkan peredaran darah di kawasan dada, mengganggu reseptor batuk. Seseorang mengalami batuk, selalunya dengan lendir. Semasa sakit, lebih baik tidak melakukan joging atau latihan fizikal yang lain..

Kekurangan magnesium

Setelah berlari, kerana peningkatan aktiviti otot, jumlah magnesium dalam tubuh manusia menurun dengan mendadak. Elemen jejak inilah yang paling banyak digunakan semasa melakukan sebarang aktiviti fizikal. Tahap magnesium yang rendah boleh menyebabkan masalah jantung.

Dengan peningkatan fizikal, otot jantung yang lemah tidak dapat mengepam jumlah darah yang diperlukan. Terhadap latar belakang patologi jantung, batuk jantung berlaku. Di dalam badan, peredaran darah terganggu, ia berhenti di paru-paru. Batuk jantung selalu kering. Untuk menghilangkannya, rawatan jantung dilakukan..

Bronkitis

Setelah berlari, penghidap bronkitis mungkin mengalami refleks batuk. Semasa penyakit ini, terdapat proses keradangan pada bronkus manusia. Ia boleh disebabkan oleh jangkitan atau pelbagai perengsa. Kerana keradangan pada bronkus, lendir berkumpul. Semasa batuk yang disebabkan oleh senaman fizikal, dahak ini keluar.

Penyakit bronchiectatic

Penyakit ini berlaku kerana penyakit bronkopulmonari yang memburuk. Proses supuratif berkembang pada bronkus pesakit. Selepas senaman fizikal, cecair purulen yang terkumpul di dalam kantung bronkus keluar dengan batuk yang kuat.

Apa nak buat?

Sekiranya seseorang batuk setelah jangka pendek, lebih baik berjumpa doktor dan mengetahui punca gejala ini. Berlari harus selalu diakhiri dengan berjalan kaki. Dengan batuk yang semakin meningkat semasa melakukan aktiviti fizikal, anda tidak boleh berhenti. Lebih baik mula berjalan dahulu, dan kemudian berhenti. Anda perlu berjalan sehingga pernafasan normal.

Sekiranya anda berhenti secara tiba-tiba, anda mungkin kehilangan kesedaran.

Untuk mengurangkan keadaan, anda perlu mengambil tablet antispasmodik (No-shpa, Drotaverin, Spazmalgon). Minum ubat disyorkan dengan air suam. Anda boleh kembali berjalan setelah diagnosis dan rawatan penyakit yang menyebabkan batuk refleks.

Langkah pencegahan antitussive

Aktiviti sukan mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan manusia. Benar, selain latihan, anda perlu memperhatikan diet. Setiap hari, seseorang harus mengambil makanan sihat yang mencukupi untuk menyokong aktiviti penting badannya. Dianjurkan untuk menyingkirkan tabiat buruk, berhenti merokok dan menyalahgunakan alkohol.

Latihan fizikal harus bermula pada jarak yang dekat. Lebih baik berlari dalam cuaca panas. Semasa berjoging, anda perlu bernafas dengan hidung, bukan mulut anda. Udara sejuk tidak boleh masuk ke paru-paru yang hangat. Dianjurkan untuk bersukan dengan pakaian yang selesa dan tidak menghalang pergerakan. Pakaian sukan itu mesti menutupi badan, terutamanya dada dan tekak. Selepas berlari, anda boleh mendapatkan air suam (tidak sejuk).

Bolehkah saya berjalan dengan batuk dengan dahak

Sekiranya seseorang mempunyai bronkitis kronik, dia tidak mempunyai suhu, dia boleh berlari. Selepas berlari, batuk bermula, membantu lendir keluar. Anda tidak boleh terlibat dalam sukan jika asma adalah bronkitis. Untuk berjoging, anda perlu membeli pakaian sukan. Anda mesti bernafas dengan betul semasa berjoging. Irama berlari mesti diselaraskan dengan pernafasan. Tarik nafas dan hembuskan udara melalui hidung. Apabila ada perasaan bahawa oksigen tidak cukup di paru-paru, anda perlu bernafas lebih kerap.

Semasa berlari, tubuh diperkaya dengan oksigen, peredaran darah ditingkatkan, proses dorman diaktifkan, ekspektasi sputum dari bronkus terjadi.

Batuk semasa berlari: ini adalah perkara biasa?

Sekiranya anda mempunyai rejimen latihan tertentu, seperti berjoging, anda tidak mungkin ingin mengundurkannya. Tetapi bagaimana jika batuk bermula semasa berlari? Baiklah - kadang-kadang perkara biasa, dan kadang-kadang menangguhkan latihan demi kepentingan anda sendiri.

Ketika batuk ketika berlari adalah perkara biasa

Panduan umum untuk bersenam dan penyakit, yang dikembangkan oleh Mayo Clinic, mencadangkan penggunaan kriteria "di atas / bawah leher":

Di atas leher. Latihan biasanya berjalan lancar jika semua gejala tertumpu di atas leher. Ini termasuk kesesakan hidung, hidung berair, bersin, dan batuk kering yang kadang-kadang;

Di bawah leher. Ia memerlukan masa untuk berehat dengan berjoging dan aktiviti fizikal, jika terdapat gejala di bawah leher. Ini termasuk kesukaran bernafas dan mengi, batuk tajam atau produktif (dengan dahak dan lendir), cirit-birit dan sakit perut, sakit dada atau punggung bawah.

Walau bagaimanapun, walaupun semua tanda di atas leher, pertimbangkan untuk memendekkan senaman anda. Gantikan joging yang kuat dengan berjalan kaki biasa dan jangan cuba memecahkan rekod dengan kesihatan yang baik.

Batuk semasa bersenam dan jenisnya

Semasa memilih kriteria "di atas / bawah leher", perhatikan jenis batuk

Batuk kering

Ia berlaku tanpa lendir dan dahak. Biasanya disebabkan oleh kerengsaan atau keradangan saluran pernafasan atas. Ia juga disebut batuk yang tidak produktif. Selalunya disebabkan oleh alergi atau selesema ringan. Anda boleh pergi berjoging.

Batuk produktif

Dia juga "batuk basah", karena disertai dengan pelepasan lendir dan dahak. Fenomena serupa menunjukkan bahawa masalahnya sekurang-kurangnya pada tahap bronkus dan mengganggu pernafasan normal, terutama dengan peningkatan kadar jantung. Jogging harus ditunda sehingga pulih..

Sekiranya batuk berterusan

Sekiranya batuk berlangsung tidak lebih dari tiga minggu, ia disebut batuk akut. Lebih lama daripada lapan minggu - batuk bentuk kronik.

Penyebab batuk akut yang paling biasa adalah:

Batuk kronik memprovokasi:

GERD (penyakit gastroesophageal reflux);

Kenapa anda tidak boleh berlari dengan batuk yang tajam?

Jadi, jika gejala batuk berada di bawah kerongkong, maka berlari adalah kontraindikasi. Kenapa? Terdapat beberapa sebab:

Tubuh membelanjakan tenaga untuk memerangi penyakit ini, anda menambah beban tambahan dan tidak perlu;

Sistem imun menderita. Malah larian ringan menekan fungsi sel imun, dan ini adalah perkara terakhir yang anda perlukan semasa memerangi bronkitis;

Dengan bekalan udara yang lemah, beban pada sistem kardiovaskular meningkat. Dalam jangka masa panjang, ini boleh menyebabkan komplikasi serius - contohnya, miokarditis.

Adakah cuti kerana batuk yang sihat?

Pelari amatur takut bahawa cuti beberapa hari akan menurunkan tahap kecergasan mereka dengan serius. Khususnya, sekiranya tidak ada kajian yang sistematik, penunjuk VO2 max yang semakin berkurang - kemampuan tubuh untuk menyerap oksigen dari udara di sekitarnya.

Walau bagaimanapun, pada tahun 1993, kajian perbandingan diterbitkan dalam jurnal American Society of Physiotherapists, yang menyatakan bahawa pada atlet yang terlatih, tahap VO2 max menurun sedikit selama 10 hari pertama. Oleh itu, masa ini lebih baik digunakan untuk pulih dari penyakit. Sekiranya anda seorang pemula dan baru mula terlibat dalam program ini, maka lebih banyak lagi menumpukan masa ini untuk rawatan.

Keadaan berbeza. Oleh itu, keputusan - sama ada mungkin berlari dengan batuk atau tidak - setiap atlet mengambil keputusan untuk dirinya sendiri. Fokus pada kesejahteraan, analisis gejala anda. Anda pasti tidak boleh memberikan yang terbaik jika anda mempunyai hidung tersumbat atau batuk kering..

Latihan berkala diperlukan untuk meningkatkan kesihatan, bukan merosakkannya. Oleh itu, biarkan badan anda memandu diri anda dan sentiasa mendengar isyaratnya.

Sekiranya otot anda sangat sakit, anda berasa letih, anda mempunyai suhu - lebih baik tidak melakukan larian. Dan pastikan anda berjumpa doktor sekiranya batuk berterusan.

Berlari dan selsema: adakah mungkin untuk berlatih dan apa kaitan "peraturan leher" dengannya

Berjoging secara berkala meningkatkan imuniti. Tetapi atlet terkuat kadang-kadang jatuh sakit. Itu selalu menjadi dilema: terus berjalan, agar tidak mengganggu rancangan latihan, atau menangguhkan aktiviti fizikal sehingga pulih? Tidak ada satu jawaban untuk pertanyaan "Apakah mungkin berjalan dengan dingin"? Dalam setiap kes, penting untuk mempertimbangkan banyak faktor. Mari cuba mengetahuinya.

Berjalan pada gejala pertama selesema

Berita buruk: anda menerima "notis" pertama - anda mempunyai hidung berair dan sakit tekak. Berita baik: mereka boleh hilang secepat muncul. Kadang-kadang, untuk "mengisi semula sistem kekebalan tubuh", anda hanya perlu tidur nyenyak: tidur yang nyenyak memulihkan badan dengan sempurna.

Rehat tempat tidur dan penolakan sukan dalam kes ini adalah pilihan. Dan sebaliknya: ada pendapat yang mengatakan bahawa berjalan dengan selesema melegakan kesesakan hidung dan mempercepat peredaran darah, dan berpeluh kuat mendorong penyingkiran toksin yang cepat yang meracuni tubuh semasa sakit. Dengan kata lain, latihan di udara segar membantu "membunuh" penyakit.

Tidak ada bukti saintifik untuk teori ini. Tetapi kebanyakan pakar tetap menyokongnya: mereka menasihati mereka untuk menilai keadaan mereka dengan bantuan "peraturan leher". Analisis gejala dan sensasi. Sekiranya malaise mempengaruhi organ yang terletak di atas leher (hidung berair sedikit, sakit tekak sedikit) - anda boleh berlari.

Pengecualiannya adalah sakit kepala dan sakit telinga, yang dapat menandakan penyakit berjangkit atau sinusitis yang serius..

Tetapi anda perlu mengikuti "peraturan leher" dengan bijak. Berikut adalah peraturan asas untuk berlari dengan gejala selesema pertama:

  • Kurangkan jarak tempuh dan perlahankan langkah anda..
  • Selepas berlari, jangan berlama-lama di jalan agar tidak menyejukkan badan dan tidak membeku..
  • Hilangkan latihan berat badan dan lompat aktif.
  • 5-10 minit pertama akan menjadi petunjuk utama. Sekiranya anda merasa sama atau keadaannya bertambah baik - teruskan. Sekiranya rasa sakit semakin teruk - segera selesaikan latihan.

Penamat penuh

Suhu, batuk, kelemahan, sakit, menggigil... Anda sakit - dan untuk menafikan fakta ini tidak berguna. Anda tidak boleh berlatih dengan tanda-tanda penyakit virus yang serius: anda berisiko tidak akan memulakannya, tetapi ke tempat tidur hospital. Oleh itu, tunda rancangan berjalan dan buat yang baru - rancangan pemulihan. Sebaik-baiknya, ini adalah selang waktu yang keras: tidur - rawatan - tidur. Dan semakin baik anda menangani tugas ini, semakin cepat anda akan kembali berjalan.

Berlari mengejar penyakit

Lebih baik membincangkan permulaan latihan aktif setelah sakit dengan pelatih atau doktor yang menghadiri. Bersabar: tempoh penyesuaian akan sekurang-kurangnya 7-10 hari, dan pengembalian ke jadual latihan biasa akan berlaku secara beransur-ansur. Ia tidak boleh berlaku sebaliknya: ketika anda sakit, tubuh menggunakan seluruh kekuatannya untuk memerangi virus, sehingga beban kejutan segera setelah itu dapat membahayakan..

Di samping itu, anda harus mempertimbangkan bahawa putus paksa hampir semua daya tahan memukul. Oleh itu, jarak dan laju sebelumnya tidak akan dapat dilakukan - mulakan dengan larian 20 minit yang mudah dan bergantian setiap 5-7 minit berlari dengan satu minit berjalan kaki.

Secara beransur-ansur, waktu larian harus diturunkan menjadi setengah jam dengan selang berjalan seminit di tengah. Apabila anda sekali lagi dapat berlari tanpa jeda sepanjang 30 minit, masukkan segmen ini dengan pecutan 2-3 yang berlangsung dari 30 saat.

Selsema dan berjalan. Bagaimana menjalankan jika anda mempunyai ARI

Selsema boleh menjadi masalah serius untuk latihan merentas desa. Adakah perlu untuk menolak sama sekali jika anda menangkap ARI? Atau anda boleh berlari sedikit demi sedikit agar tetap cergas. Berapa lama masa yang diperlukan untuk pulih dari selesema. Bagaimana untuk kembali ke latihan larian penuh setelah sakit.

Ksenia Astrakhantseva, master kelas sukan atletik trek dan lapangan, pelari maraton, membicarakan semua ini kepada "Sukan Soviet".

Adakah mungkin berlari dalam cuaca sejuk

“Berlari pasti dikontraindikasikan walaupun dengan sedikit rasa sejuk! Tolak latihan sepenuhnya dan biarkan badan pulih. Pada akhirnya, rehat akan membolehkan anda kembali sihat lebih cepat daripada jika anda terus berlatih semasa sakit, "kata seorang pakar di Soviet Sport.

Pertama sekali, bahaya latihan semasa selesema dikaitkan dengan peningkatan tekanan pada jantung dan sistem perkumuhan (buah pinggang, pundi hempedu, pundi kencing, dll.). Semua organ ini mengalami tekanan dan harus melawan virus. Sekiranya anda "memuatkan" mereka dengan jalan, tingkatkan risiko komplikasi - hingga pelanggaran fungsinya.

"Walaupun dengan pilek, pernafasan sukar dilakukan, yang meningkatkan beban jantung. Ini sahaja boleh menjadi alasan untuk menarik diri dari latihan, kata Ksenia Astrakhantseva. - Sekiranya penyakit ini mempunyai lebih banyak gejala: suhu meningkat, kepala sakit - ini adalah kesempatan untuk memberitahu pihak latihan "tidak"!

Dan jika anda berlari sedikit, agar tidak hilang bentuk

Malah perjalanan kecil semasa jangkitan pernafasan akut boleh membawa kesan buruk, kata seorang pakar di Soviet Sport:

“Anda boleh berlari dan untuk beberapa waktu merasa lebih baik. Tetapi ia akan berumur pendek dan, dengan kemungkinan besar, akan segera menjadi negatif: anda akan merasa kelemahan dan sikap tidak peduli yang lebih besar. Jadi badan yang sakit akan bertindak balas terhadap beban.

Kesan negatif berjoging semasa sakit boleh memberitahu anda dengan kelewatan. Beban yang mengalir semasa jangkitan pernafasan akut menyerang sistem imun, membuat lubang di dalamnya. Kemungkinan besar, setelah sembuh dari selesema, anda boleh jatuh sakit lagi - badan tidak akan mempunyai sumber untuk melawan virus. ".

Bila hendak kembali berjoging setelah sakit

Tempoh pemulihan biasa selepas selesema adalah 7-10 hari. Selama ini, lebih baik menahan diri daripada berlari, kata Ksenia Astrakhantseva.

Dalam 5-7 hari selepas selesema, anda boleh memulakan latihan yang sangat ringan dari latihan dengan berat badan anda sendiri - kompleks kecil squats, push-up dan twist ke akhbar. Perhatikan beban: jika anda merasa lemah, hentikan latihan dengan segera. Lakukan senaman dengan kadar yang ringan, jangan sampai gagal.

Lakukan larian pertama kira-kira seminggu setengah selepas pemulihan. "Perlu diingat: untuk meneruskan latihan larian diperlukan secara beransur-ansur," kata Ksenia Astrakhantseva. - Mulakan dengan separuh beban anda sebelum penyakit. Tingkatkan beban sebanyak 10-15% pada setiap senaman. Elakkan lonjakan secara tiba-tiba dalam intensiti ”.

Apa yang berlaku dengan ketangkasan jika anda demam

Stamina - ini adalah parameter yang paling menderita kerana gangguan latihan yang disebabkan oleh penyakit ini. Kajian menunjukkan bahawa latihan selang adalah cara terpantas untuk kembali ke petunjuk ketahanan sebelumnya. Dalam kerangka kerja mereka, anda mengganti segmen berlari, berjalan dengan kecepatan yang lebih perlahan dan lebih pantas..

Setelah selesema, mulakan dengan larian 20-25 minit yang ringan: bergantian setiap 5-7 minit berlari dengan berjalan kaki selama satu minit. Bawa masa larian hingga 30 minit - pergi satu minit di tengah larian. Apabila anda sekali lagi dapat berlari tanpa gangguan selang setengah jam keseluruhan, masukkan dua atau tiga pecutan yang berlangsung selama 30 saat atau lebih.

Elakkan kerap berlatih sekiranya anda demam. Berjalanlah seharian. Tingkatkan masa rehat jika perlu..

Perhatian! Sebelum memulakan senaman anda, berjumpa doktor.!

Soalan bodoh tentang berlari: adakah patut berlari dengan sejuk?

11 Februari 2016

Anda telah lama menyiapkan pertandingan, dibayar untuk penyertaan dalam perlumbaan, tetapi hanya beberapa hari sebelum permulaan, anda mengalami kesejukan dan sekarang anda tidak dapat memutuskan untuk berlari atau tidak? Saya rasa ramai di antara anda telah memutuskan soalan ini untuk diri anda sekurang-kurangnya sekali dalam hidup anda..

Pertama sekali, anda perlu menilai keadaan anda dengan teliti pada malam permulaan. Sekiranya anda melihat simptom seperti: demam, sakit badan, batuk dan sakit tekak akut - anda pasti tidak boleh menyusahkan diri anda dengan aktiviti fizikal tambahan. Menggunakan ubat antipiretik dan berjalan dalam keadaan ini juga merupakan idea yang tidak baik..

Sekiranya terdapat semua gejala hanya hidung berair yang diperhatikan, pelari yang paling berpengalaman lebih suka tidak meninggalkan perlumbaan. Sekiranya anda memutuskan untuk mengikutinya, pertimbangkan risiko berikut:

  1. Nafas hidung membantu melembapkan, menghangatkan dan mengekalkan zarah berbahaya di udara yang disedut. Tidak dapat bernafas melalui hidung, anda akan terpaksa bernafas melalui mulut, yang pada musim sejuk boleh menjadi "faktor predisposisi dalam perkembangan jangkitan orofaring".
  2. Sekiranya anda menggunakan titisan vasoconstrictor untuk menghilangkan hidung berair semasa berlari, ia boleh memberi kesan negatif kepada keadaan anda. Bahan aktif ubat-ubatan tersebut - agonis alfa-adrenergik - walaupun dalam jumlah kecil, masih dapat menembusi aliran darah dan menyebabkan sejumlah kesan yang tidak diingini, termasuk peningkatan kadar nadi. Di antara kontraindikasi penggunaan ubat-ubatan tersebut, perlu diingat kehamilan dan tekanan darah tinggi. Ingat juga bahawa pada hari permulaan tidak dianjurkan untuk menggunakan sesuatu yang tidak akan anda coba terlebih dahulu dalam latihan - bermula dari kemeja-T, diakhiri dengan isotonik dan gel. Perkara yang sama berlaku untuk ubat-ubatan.

Pada akhirnya, jika anda tidak mengetahui dengan pasti sifat sebenar penyakit anda, ia boleh menular. Dalam kes ini, kami mengesyorkan agar anda tidak menghadiri acara umum agar tidak menjangkiti sesiapa..

"Ada aturan yang disebut" kepala dan di atas ", yang bermaksud bahawa jika di antara gejala penyakit ini hanya ada pelepasan dari hidung (pada orang biasa - ingus) maka anda dapat melakukan larian yang sangat ringan hingga 45 menit. Walau bagaimanapun, jika anda mengalami gejala "di bawah kepala" - batuk, demam (walaupun sedikit), sakit dan kelemahan dalam badan anda - anda pasti harus berada di rumah dan melakukan rawatan anda. Sudah tentu, bagi kebanyakan orang, ini adalah keputusan yang sukar - untuk tinggal di rumah apabila, seperti nasib, semua rangkaian sosial penuh dengan gambar pelari gembira dan penamat permulaan yang berbeza. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa walaupun larian paling ringan pasti akan menyerang imuniti anda. Berlari secara intensif telah terbukti memberi kesan negatif pada sistem kekebalan tubuh, menghalang fungsi sel-sel imun. Tempoh kesan ini boleh dari 3 hingga 24 jam. Biasanya, ini adalah jangka masa 90 minit atau lebih atau bekerja dengan kadar denyutan jantung kira-kira 70% daripada kadar denyut jantung maksimum anda. Di samping itu, telah terbukti bahawa berjalan selama 60 minit atau lebih dengan intensiti yang sama dengan 75% VO2max anda menyebabkan penurunan sel pembunuh imun (yang, seperti namanya, melindungi tubuh kita dengan menghilangkan bahan berbahaya) dan mengurangkan bilangan antibodi dalam air liur. Fakta terkenal bahawa setelah selesai maraton, kemungkinan terjadinya jangkitan saluran pernafasan meningkat sebanyak 6 kali, juga harus memberi amaran kepada anda untuk tidak memulai dengan malaise.

Sebaliknya, sebilangan penyelidik berpendapat bahawa senaman sederhana dapat "meningkatkan" imuniti. Walau bagaimanapun, garis halus antara yang baik dan yang buruk tidak selalu ditangkap, di samping itu, jika seseorang sudah demam, kekebalannya sudah gagal, dan tidak perlu memperburuk keadaan ini..

Ingatlah bahawa dalam beberapa hari di mana anda akan dirawat di rumah, anda tidak akan kehilangan bentuk fizikal anda, tetapi anda dapat dengan mudah mengganggu proses latihan dengan berlari dengan selesema.

Jangan lupa bahawa selesema, seperti penyakit virus, tidak dirawat dengan antibiotik (yang, seperti namanya, mempengaruhi bakteria dan bukan virus yang menyebabkan selesema, misalnya). Minuman hangat dan rehat di tempat tidur - ini adalah kawan terbaik anda ketika sakit ”.

Dan petua terakhir - jangan dengarkan mereka yang mengatakan bahawa mereka berlari maraton dengan suhu dan hanya pulih setelah selesai. Walaupun demikian, dan bagi seseorang aktiviti fizikal adalah penyembuhan, tidak ada yang dapat berjanji bahawa ini juga berlaku untuk anda.

Jaga diri anda dan ingat bahawa masih banyak perlumbaan di hadapan!

Berlari dengan selsema

Batuk, sakit tekak, kesesakan hidung, hidung berair, sakit badan... Tidak seorang pun, bahkan atlet yang paling berpengalaman, kebal dari gejala jangkitan pernafasan akut atau selesema ini..

Sekiranya seorang atlet tiba-tiba jatuh sakit semasa latihan sukannya, sangat penting untuk mengetahui apa yang harus dilakukan dengan beban yang dirancang dan, tentu saja, menjawab soalan utama anda: adakah patut berlari dengan sejuk.

Ramai atlet menggunakan apa yang disebut "peraturan leher" untuk menentukan sama ada mungkin berlari dengan selesema. Maksudnya, jika gejalanya tertumpu di atas paras leher (contohnya, hidung berair, hidung tersumbat, atau jika kerongkong sakit), maka rejimen latihan yang cergas kemungkinan besar tidak akan membahayakan. Tetapi semua gejala di bawah leher (contohnya, batuk, sakit badan) memerlukan pengecualian latihan berjalan. Walau bagaimanapun, semua tanggungjawab untuk keputusan itu hanya terletak pada atlet!

Perkara yang paling penting untuk diingat ketika memutuskan untuk berlari semasa sakit adalah berhati-hati dan menghormati tubuh anda sendiri.!

Setelah mengetahui gejala kesihatan yang pertama, anda pasti akan menentang idea untuk menunggu beberapa hari dan menangguhkan latihan. Nah, ini adalah reaksi biasa dari mana-mana orang yang fanatik terhadap perniagaan yang dicintainya. Tetapi sebenarnya, rehat selama 2-3 hari tidak akan mempengaruhi pencapaian sukan anda. Oleh itu, tenang dan fikirkan kembali keadaannya.

Berlari dengan hidung tersumbat / hidung berair

Dengan kesesakan hidung, berjalan ringan akan menjadi alat yang sangat baik yang akan memberi anda peluang untuk bernafas sepenuhnya, walaupun hanya untuk sepanjang latihan. Tetapi jika hidung berair sudah memasuki tahap "basah", ia tidak akan menyenangkan untuk dijalankan, walaupun tidak akan menyebabkan bahaya langsung pada tubuh. Ia sangat penting pada masa yang sama untuk tidak melebihi beban biasa dan tidak mencuba untuk menetapkan rekod baru - masanya pasti tidak sesuai untuk ini. Anda harus mengurangkan kelajuan dan / atau tempoh latihan, kerana jika tidak, anda tidak akan dapat bernafas secara normal. Anda juga boleh mencuba selang berjalan, bergantung pada bagaimana perasaan anda. Selepas berlari, kami sangat mengesyorkan mandi air panas dan menyediakan minuman suam..

Berlari dengan sakit tekak

Sakit tekak yang ringan adalah keadaan yang boleh diterima di mana beban yang tidak akan mendatangkan bahaya. Sekiranya gejala menunjukkan perkembangan penyakit serius seperti faringitis, laringitis atau radang amandel, kami sangat mengesyorkan agar anda meninggalkan latihan larian buat sementara waktu, menggantikannya dengan berjalan kaki. Elakkan bernafas di mulut anda, kerana ini akan merengsakan tekak dan boleh memperburuk penyakit..

Batuk

Dalam hal ini, atlet dan doktor sebulat suara: berlari dengan batuk boleh membahayakan tubuh atlet dan mengganggu dia secara kekal. Semasa berlari, pernafasan memainkan peranan yang sangat penting, dan ketika berlari dengan batuk, anda meletakkan beban yang luar biasa pada trakea, bronkus dan paru-paru, yang hampir tidak menjalankan fungsinya semasa sakit. Amat berbahaya untuk berlari ketika batuk ketika cuaca sejuk..

Kerana fakta bahawa berjalan dengan selsema mengganggu saluran pernafasan dan, dengan demikian, mengaktifkan refleks batuk, latihan tidak akan berkesan, dan paling buruk menyebabkan peningkatan atau pemburukan penyakit, yang bermaksud ia penuh dengan komplikasi, dan bukan hanya untuk organ pernafasan..

Berlari pada suhu

Semasa anda berlari, aliran darah dipercepat, metabolisme dipercepat, yang bermaksud bahawa suhu badan sedikit meningkat. Di samping itu, demam meningkatkan beban pada jantung, dan berjalan dengan sendirinya adalah beban jantung yang besar. Secara langsung semasa berlari kerana keringat, anda tentu saja dapat menurunkan suhu untuk sementara waktu, tetapi badan yang panas dan tidak sihat setelah berlari akan berada di zon risiko yang lebih besar. Oleh itu, berjalan pada suhu tinggi sangat tidak digalakkan..

Harap diperhatikan: pada suhu tinggi, cecair darah, yang bermaksud virus menyebar lebih cepat ke seluruh badan! Oleh itu, jika anda masih memutuskan untuk berlari, mungkin selepas sakit badan yang lebih ketara dan sakit otot mungkin berlaku.

Flu Run

Sekiranya anda mendapat selesema, sekurang-kurangnya mengalami sakit badan dan demam. Badan dilemahkan seberapa banyak yang mungkin, yang bermaksud tidak ada pembicaraan mengenai beban tambahan. Yang perlu anda fikirkan sekarang adalah rawatan penuh dan pemulihan yang betul! Ketepikan sesi berlari: anda boleh kembali ke latihan dengan lebih cepat tanpa membahayakan kesihatan anda.

Cadangan umum untuk berlari semasa sakit

Menyambung latihan selepas pemulihan

Sudah tentu, tidak ada yang mahu cedera dan terlepas senaman. Walau bagaimanapun, latihan fizikal dapat diteruskan hanya sekiranya terdapat penyakit ringan. Jika tidak, anda harus menunggu dan melakukan rawatan terlebih dahulu..

Apabila anda merasa cukup baik untuk menyambung latihan, kami mengesyorkan untuk memulakan dengan beban minimum, meningkatkannya secara beransur-ansur ke tahap yang telah dicapai sebelum penyakit.

Ingat: selalu lebih baik berlari dalam keadaan sihat dan tanpa demam daripada berlatih semasa sakit kerana takut kehilangan ketangkasan dan menurunkan prestasi atletik. Oleh itu, anda menyelamatkan diri dari komplikasi dan kembali sihat!

Batuk selepas berlari

Batuk selepas berlari pada kanak-kanak dan orang dewasa

Pada kanak-kanak dan orang dewasa, batuk semasa berlari dan selepas berlari boleh disebabkan oleh masalah seperti:

  • udara sejuk yang sangat sejuk;
  • kecergasan fizikal yang lemah;
  • penyakit saluran pernafasan yang tidak dirawat;
  • asma bronkial.

Perlu diingatkan bahawa anda tidak boleh berlari dalam cuaca dingin, kerana anda tidak akan mendapat kesihatan, tetapi kehilangannya. Ini sangat tidak diperlukan untuk kanak-kanak yang kekebalannya jauh lebih lemah daripada orang dewasa, dan tidak perlu mengalaminya seperti itu. Apabila udara yang sangat sejuk memasuki saluran pernafasan, ia tidak mempunyai masa untuk memanaskan badan, menjengkelkan, dan menyebabkan tindak balas - batuk.

Bagus dan bagus jika anda bersukan, termasuk berjoging secara berkala. Sekiranya tidak, maka peningkatan aktiviti fizikal, dan terutama pada sistem pernafasan untuk badan menjadi tidak dijangka dan berada di luar norma normal. Nafas mendadak cepat dan batuk kering yang tajam bermula di tengah atau menjelang akhir larian.

Sekiranya tidak lama dahulu, anda atau kanak-kanak menderita penyakit saluran pernafasan (laringitis, trakeitis, bronkitis, radang paru-paru), dan walaupun kesan sisa telah berlalu, serangan batuk kering mungkin berlaku semasa berlari. Peningkatan aktiviti fizikal membantu meningkatkan peredaran darah, termasuk dalam sistem pernafasan. Isipadu darah tambahan memasuki tempat keradangan yang tersisa dan menyebabkan kerengsaan dan, akibatnya, batuk.

Asma bronkial - penyakit ini tidak menyelamatkan kanak-kanak atau orang dewasa. Dalam jangka masa panjang, bronkospasme berlaku, ciri penyakit ini, disertai dengan serangan batuk kering. Selain batuk, keadaan tersedak sering berlaku - keadaan berbahaya yang memerlukan perhatian perubatan segera. Dengan asma bronkial, rejim aktiviti fizikal yang lebih baik ditunjukkan. Berlari harus diganti dengan berjalan kaki secara intensif, yang tidak kurang baik untuk kesihatan, tetapi tidak akan menyebabkan kekejangan bronkus.

Batuk selepas berlari pada orang dewasa

Marilah kita memikirkan keadaan dan patologi di mana batuk setelah berlari hanya dapat terjadi pada orang dewasa, atau, sebagai peraturan, pada orang dewasa.

Penyebab batuk yang paling biasa selepas berlari pada orang dewasa adalah merokok. Terhadap latar belakang beban yang kuat dan peningkatan darah yang mengalir ke paru-paru, tubuh berusaha menyingkirkan luka bakar rokok dan tar yang telah menetap di tisu paru-paru.

Juga, batuk semasa berlari boleh berlaku dengan:

  • penyakit bronchiectatic;
  • batuk kering paru;
  • onkologi;
  • kegagalan jantung akut.

Semua penyakit dan patologi serius ini cenderung berlaku pada orang dewasa..

Dengan bronchiectasis, cecair purulen terkumpul di bronkus, yang berlaku semasa pemusnahan tisu saluran pernafasan bawah. Setelah berlari, terdapat batuk basah yang kuat dengan pelepasan dahak dengan warna dan bau yang tidak menyenangkan.

Tuberkulosis paru merosakkan tisu paru-paru, mengurangkan fungsi paru-paru, jadi dengannya batuk yang melemahkan berlaku tidak hanya selepas berlari, tetapi juga setelah apa-apa, walaupun sedikit latihan fizikal.

Onkologi sistem pernafasan, yang tidak membuat dirinya terasa pada tahap awal dalam keadaan tahap fizikal yang sederhana, dapat mengenal pasti dirinya dengan serangan batuk yang terjadi setelah latihan fizikal yang sengit, termasuk berlari.

Munculnya batuk akibat kegagalan jantung akut dikaitkan dengan kemampuan jantung yang lemah dalam mengepam, darah vena mulai bertakung di paru-paru, memberi tekanan pada tisu, dan mendesak untuk batuk. Secara signifikan memperburuk pertukaran oksigen dan karbon dioksida di paru-paru.

Patologi seperti itu pada peringkat awal mungkin tidak muncul pada waktu rehat, tetapi serangan batuk kering yang tidak produktif setelah latihan fizikal yang sengit, dan terutama berjalan, harus menjadi alasan untuk pemeriksaan perubatan yang serius.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya batuk berlaku selepas aktiviti fizikal

Untuk melegakan batuk selepas berlari, ikuti cadangan kami:

  • Jangan berhenti berlari secara tiba-tiba. Walaupun anda batuk, berjalan-jalan. Organ pernafasan mesti menyesuaikan diri dengan akhir beban yang kuat, jika tidak, batuk tidak hanya akan gagal, tetapi akan semakin meningkat.
  • Cuba menyedut dengan hidung anda. Melewati rongga hidung, udara berjaya menjadi panas dan kurang menjengkelkan dan menyejukkan sistem pernafasan. Hembuskan nafas melalui mulut anda. Perkara ini berlaku terutamanya untuk kanak-kanak. Pernafasan seperti itu bukan sahaja dapat mencegah batuk ketika berlari, tetapi juga melindungi dari selsema.
  • Semasa batuk sesuai, bersihkan tekak pakaian ketat (buka butang atau ritsleting, lepaskan selendang). Kesan mekanikal pakaian ketat pada sistem pernafasan meningkatkan batuk.
  • Minumlah air. Air akan melembapkan selaput lendir dan melegakan atau mengurangkan kekejangan. Minum air semestinya suam. Air sejuk akan meningkatkan bronkospasme lebih banyak dan boleh menyebabkan keradangan saluran udara.
  • Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa batuk timbul akibat kekejangan bronkus, perlu mengambil antispasmodik. Tablet No-shpa atau Spazmalgon akan membantu mengembang bronkus dan menghentikan batuk akibat penyempitan dinding mereka yang tajam.
  • Bolehkah saya bersukan sekiranya batuk berlaku selepas bersenam

Sekiranya batuk berlaku selepas berlari, anda mesti berjumpa doktor dan mendiagnosis punca sebenar batuk. Selain memeriksa sistem pernafasan, pastikan anda mengunjungi ahli kardiologi untuk mengecualikan kehadiran penyakit kardiovaskular. Berdasarkan sebab-sebab yang menyebabkan batuk dapat menyelesaikan masalah dengan lebih jauh.

Berlari ketika batuk. Apabila anda boleh berlari

Sekiranya batuk disebabkan oleh merokok jangka panjang dan tidak ada patologi lain, maka disarankan untuk meneruskan aktiviti fizikal, sementara mengurangkan tahapnya, sementara berhenti merokok. Hasilnya akan cukup cepat. Semasa latihan, badan akan lebih cepat membebaskan diri dari kesan merokok di paru-paru..

Sekiranya anda memulakan kelas dan kurang sihat fizikal, masuk akal untuk terus berlari dengan beban yang lebih sedikit:

  • jangka masa yang lebih pendek;
  • dengan kelajuan yang lebih sedikit;
  • berselang seli dan berjalan pantas.

Semasa badan menyesuaikan diri, beban dapat ditingkatkan secara beransur-ansur. Dalam kes sedemikian, batuk tidak boleh berulang.

Dalam keadaan sejuk, disarankan untuk menangguhkan joging ke waktu yang lebih panas atau berlari di dalam rumah. Industri perkhidmatan kecergasan moden menawarkan pelbagai jenis peralatan kecergasan untuk tetap cergas, termasuk pelbagai jenis treadmill. Semasa berlari di gim, anda tidak dapat demam.

Ini, mungkin, adalah semua kes ketika batuk semasa dan selepas berlari anda boleh terus berjalan. Semua kes lain memerlukan pemberhentian kelas dengan segera dan keperluan untuk memulakan rawatan.

Semasa berlari adalah kontraindikasi

Sekiranya batuk disebabkan oleh penyakit saluran pernafasan atas atau bawah yang tidak dirawat atau kronik, tetapi setelah terapi yang tepat dan pemulihan lengkap, kelas harus dimulakan, bermula dengan latihan yang lebih mudah. Berlari adalah jenis aktiviti fizikal yang luar biasa yang menguatkan badan, menyumbang kepada penciptaan imuniti yang boleh dipercayai terhadap banyak penyakit. Berjoging secara berkala dalam jangka panjang akan mengurangkan kejadian penyakit pernafasan.

Semua diagnosis lain tidak sesuai dengan berjalan, memerlukan rawatan serius dan pemeliharaan gaya hidup yang sesuai. Kegagalan untuk mengikuti cadangan doktor dan beban yang berlebihan boleh menyebabkan komplikasi hingga mati.

Komplikasi ini merangkumi:

- edema paru dan serangan jantung - akibat daripada kegagalan jantung akut;

- serangan asma yang menyebabkan kebuluran oksigen dari semua sel badan. Cara terpantas dalam kes ini adalah sel otak. Terdapat kehilangan kesedaran, hasil maut yang sangat cepat adalah mungkin;

Semasa berjoging, perhatikan pernafasan yang betul. Pernafasan yang tidak betul tidak dapat memenuhi badan dengan oksigen, memperburuk patologi dan boleh menyebabkan penyakit baru.

Setelah menjalani kaedah pernafasan yang betul, berlari untuk anda bukan sahaja menjadi aktiviti fizikal yang diperlukan, tetapi juga keseronokan, dan melakukan senaman dengan betul pada usia berapa pun akan menguatkan banyak sistem badan (kardiovaskular, sistem pernafasan, sistem muskuloskeletal, otot).

Seorang kanak-kanak mengalami batuk semasa bersenam dan setelah berlari: mengapa dia batuk?

Selalunya, ibu bapa muda berhadapan dengan situasi di mana anak mereka mengalami batuk yang cukup berbeza dan ketara dengan sedikit aktiviti fizikal atau selepas jangka pendek. Banyak yang mengaitkannya dengan pelbagai keadaan:

  • ujian berlebihan untuk badan kanak-kanak yang rapuh;
  • keadaan persekitaran yang buruk;
  • ciri perkembangan individu.

Kemunculan batuk pada anak setelah aktiviti yang aktif dapat menjadi gejala penyimpangan, patologi dan penyakit yang cukup serius. Itulah sebabnya sangat penting untuk mengetahui sebab sebenar batuk berlaku selepas berlari atau bersenam..

Mengapa batuk berlaku selepas berlari?

Dalam kebanyakan kes, batuk selepas berlari pada anak berlaku kerana keadaan berikut:

Dalam setiap kes, sangat mustahak untuk meminta bantuan daripada pakar perubatan yang berkelayakan. Seperti yang anda ketahui, penyakit lebih mudah dicegah dengan mengenalinya pada peringkat awal daripada cara yang panjang, mahal dan menyakitkan untuk menghilangkan pesakit dalam kes-kes lanjut..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anak batuk selepas bersenam?

Bagi mana-mana orang yang rasional, jawapan untuk soalan ini nampak jelas: untuk melindungi anak anda daripada tekanan yang berlebihan yang berkaitan dengan cara operasi yang melampau dari semua sistem badan yang rapuh. Ini bermaksud bahawa kanak-kanak pada tahap ini benar-benar dikontraindikasikan dalam aktiviti fizikal yang serius. Walau bagaimanapun, bahagian lain dari duit syiling adalah bahawa tidak boleh kehilangan kebebasan bergerak dan aktiviti penting.

Cara berkesan utama untuk melegakan batuk dan masalah kesihatan anak adalah dengan menunjukkannya kepada pakar perubatan yang berkelayakan. Langkah yang cukup masuk akal dan rasional ini akan membantu mengenal pasti masalah yang ada dan untuk mencegah berlakunya penyakit yang cukup serius yang tidak hanya boleh mempengaruhi kesihatan organisma yang sedang berkembang, tetapi juga menentukan nasib dan bahkan jangka hayat seorang lelaki kecil dan tidak berdaya!

Langkah pencegahan

Ramai ibu bapa melakukan kesalahan yang sangat biasa yang boleh membawa kepada akibat yang serius dan membawa maut, melindungi anak mereka dari hampir semua aktiviti fizikal. Ibu bapa dapat menolong anak mereka dengan lemah kerana pelbagai sebab, dengan cara yang dapat diakses sepenuhnya yang sama sekali tidak berkaitan dengan amalan perubatan:

  • memastikan aliran udara segar yang berterusan pada suhu yang selesa;
  • pengecualian di premis asap alkohol, bau asap tembakau;
  • menjaga kebersihan rumah secara berkala, memerangi kulat, jamur, anak benih mikrob dan bakteria lain;
  • penyingkiran faktor penyebab reaksi alahan (bunga, haiwan peliharaan, sumber reaksi organoleptik yang kuat).

Langkah-langkah ini sering memerlukan ibu bapa untuk melakukan pengorbanan tertentu yang berkaitan dengan tabiat, pilihan dan gaya hidup. Tetapi bagi setiap orang normal, pengorbanan ini mempunyai harga yang sangat rendah jika dibandingkan dengan kesihatan, dan kadang-kadang kehidupan anak mereka sendiri.

Kita tidak boleh lupa bahawa batuk setelah berlari adalah isyarat yang membimbangkan. Lebih khusus lagi, ini adalah alasan langsung dan tidak dapat dipertikaikan untuk segera menunjukkannya kepada pakar perubatan yang berkelayakan!