Bronkitis adalah sejenis penyakit berjangkit yang disertai dengan keradangan struktur bronkus. Patologi ini berlaku dengan latar belakang penyakit virus dan bakteria, tetapi mungkin mempunyai etiologi lain..

Untuk menetapkan rawatan yang tepat, anda perlu mengetahui punca penyakit, tempoh dan gambaran simptomnya.

Ciri-ciri penyakit

Dengan bronkitis, keradangan pada tisu bronkus berlaku. Patologi boleh berlaku sebagai penyakit yang terpisah atau menjadi manifestasi lesi lain dari alat pernafasan. Kerosakan tisu ringan tidak diperhatikan, proses keradangan tidak melampaui struktur bronkus.

Kekalahan struktur bronkus berkembang sebagai proses individu atau merupakan komplikasi patologi yang dipindahkan atau penyakit kronik alat pernafasan..

Gejala pertama patologi ini adalah: sakit di sternum, sesak nafas yang teruk, batuk, menyebabkan kesakitan dan kelemahan di seluruh badan.

Bronkitis adalah salah satu luka bronkus yang agak serius, rawatan harus dilakukan di bawah pengawasan doktor. Dia memilih ubat yang diperlukan dan rejimen dosnya.

Faktor provokatif

Penyebab paling umum perkembangan bronkitis apa pun adalah mikroflora patogen..

Bakteria yang memprovokasi utama termasuk:

  • staphylococci, streptococci, pneumococci.

Ejen penyebab virus yang merosakkan adalah:

  • virus influenza, jangkitan pernafasan syncytial, parainfluenza, adenovirus.

Proses keradangan diprovokasi:

  • kehadiran agen virus atau bakteria di dalam badan;
  • keadaan kerja berbahaya yang berkaitan dengan keperluan berada di bilik dengan pencemaran udara yang tinggi;
  • merokok lama;
  • tinggal di iklim yang miskin.

Bronkitis jenis akut berlaku dengan jangkitan dalaman oleh virus yang menyebabkan selesema atau selesema. Mereka tidak boleh dimusnahkan dengan ubat-ubatan dengan aktiviti antibakteria, jadi mereka jarang digunakan.

Penyebab umum penyakit bronkus yang berlarutan adalah merokok. Udara yang tercemar, kepekatan habuk dan sebatian toksik yang tinggi di persekitaran juga menyebabkan bahaya yang serius..

Terdapat sebilangan faktor yang dapat meningkatkan risiko terkena bronkitis apa pun:

  • syarat genetik;
  • hidup dalam iklim yang tidak baik;
  • merokok.

Pengelasan

Dalam praktik perubatan, beberapa jenis bronkitis dibezakan, di antaranya terdapat bentuk akut dan jenis penyakit kronik.

Bronkitis akut dicirikan oleh keradangan akut pada struktur lendir bronkus. Pelbagai patologi akut boleh menjadi:

  • jenis sederhana;
  • pandangan yang menghalang;
  • bronkitis jenis yang melenyapkan;
  • bronkiolitis.

Jenis penyakit yang sederhana dan obstruktif sering dikesan pada populasi orang dewasa, bergantian antara satu sama lain. Penyakit ini disebut bronkitis jenis berulang. Sepanjang tahun, penyakit ini muncul lebih kerap 3 kali.

Perhatian! Sekiranya penyakit ini tidak dirawat sepenuhnya, maka ia akan menjadi bentuk yang berlarutan, yang berisiko terkena bentuk kronik. Diagnosis ini dibuat dengan peningkatan penyakit secara berkala sekurang-kurangnya 2 tahun. Dengan penyakit seperti ini, batuk basah ada. Kekambuhan jarang berlaku pada musim panas..

Jenis penyakit kronik berikut dibezakan:

  • jenis sederhana yang tidak menghalang, pernafasan tidak terganggu;
  • tidak obstruktif dengan pelepasan bernanah tanpa mengubah fungsi pernafasan;
  • bronkitis obstruktif, yang disertai dengan masalah pernafasan;
  • obstruktif purulen.

Patologi yang mempengaruhi bronkus dibahagikan dengan keparahan dan lokasi. Kehadiran atau ketiadaan sindrom asma juga diambil kira..

Tanda-tanda

Apabila bronkitis berlaku, batuk muncul. Ia menjalankan fungsi melindungi sistem pernafasan. Ini adalah pernafasan yang lebih baik yang membolehkan tubuh menyingkirkan agen asing yang berada dalam sistem pernafasan.

Di samping itu, terdapat ketidakselesaan seluruh organisma, kehilangan selera makan, keletihan cepat, demam. Ini adalah tanda-tanda keracunan sistem badan yang disebabkan oleh keradangan bronkus. Suhu meningkat hingga 39 darjah. Tetapi ia boleh berlaku tanpa hipertermia, ia dipengaruhi oleh kereaktifan individu badan.

Biasanya, batuk pada mulanya muncul tanpa pembuangan basah, kemudian bertukar menjadi produktif. Lendir yang diekspektori mungkin berwarna transparan atau dengan warna kehijauan..

Dengan kerosakan teruk pada struktur alat pernafasan, ada risiko kerosakan pada saluran paru-paru, untuk alasan ini terdapat garis-garis merah pada sputum yang akan dipisahkan. Tempoh akut dengan bronkitis berlangsung tidak lebih dari 4 hari.

Kesakitan yang ketara di belakang sternum juga dapat diperhatikan. Ini ditingkatkan dengan batuk. Pesakit mengadu hiperhidrosis. Apabila tanda-tanda pertama muncul, anda mesti segera memilih pilihan rawatan yang mencukupi.

Gambar simptomatik dari rupa kronik

Dengan bronkitis kronik, berlanjutan dengan lendir keluar, mungkin sesak nafas berterusan. Gejala ini mungkin tidak hilang seumur hidup..

Dengan peningkatan bronkitis, peningkatan gambaran simptomatik diperhatikan:

  • kekuatan batuk semakin meningkat;
  • jumlah cecair yang dikeluarkan oleh batuk meningkat, keparahan sesak nafas meningkat, hipertermia hadir.

Penyakit pada populasi orang dewasa dalam kes yang jarang berlaku adalah patologi terpencil. Selalunya disertai dengan tanda-tanda rhinitis atau tracheitis. Ini mempengaruhi keseluruhan patologi..

Tanda-tanda Bronkitis Obstruktif

Dengan jenis penyakit ini, terdapat pernafasan yang berpanjangan, yang disertai dengan bersiul, mengi dan keperluan untuk memasukkan otot tambahan semasa bernafas. Batuk berulang sering digantikan oleh lemah, petunjuk suhu badan boleh turun naik dengan ketara.

Jenis bronkitis ini melelahkan secara fizikal, jadi ketika bernafas, otot tambahan dihidupkan, terdapat ketegangan berterusan pada otot-otot dada.

Diagnostik

Apabila manifestasi pertama penyakit muncul, berjumpa doktor. Hanya dia yang dapat mendiagnosis dan mengatakan apa yang harus diminum dengan bronkitis. Sekiranya perlu, ahli terapi akan menghantar pesakit ke doktor yang lebih sempit.

Bronkitis akut atau kronik adalah diagnosis yang boleh dibuat oleh doktor semasa memeriksa pesakit. Kriteria utama untuk membuat diagnosis adalah aduan yang dikemukakan. Sputum yang dikeluarkan oleh batuk mestilah berwarna putih atau kekuningan..

Langkah-langkah diagnostik untuk penyakit ini adalah seperti berikut:

  • Pemeriksaan sinar-X membantu mengenal pasti radang paru-paru atau patologi lain yang memprovokasi batuk. Kajian ini biasanya diberikan kepada perokok dan mereka yang meninggalkan tabiat ini;
  • kajian fungsi paru dijalankan menggunakan spirometer. Dengan pertolongannya, petunjuk utama yang mencirikan kerja sistem pernafasan ditentukan: isipadu udara yang tertutup dan kelajuan pernafasan.

Sebagai kaedah diagnostik makmal biasanya digunakan:

  • ujian darah umum - perhatikan kehadiran leukositosis dan ESR yang dipercepat;
  • kaedah biokimia - perubahan dalam jumlah protein fasa akut, globulin keradangan, aktiviti angiotensin. Terdapat penurunan kandungan oksigen dalam sel darah merah;
  • diagnosis bakteriologi - kultur dahak;
  • ujian serologi - penentuan jenis antibodi kepada agen virus.

Rawatan bronkitis

Terapi penyakit ini dijalankan secara menyeluruh. Ubat untuk bronkitis pada orang dewasa dipilih oleh doktor, yang menunjukkan nama-nama dalam preskripsi. Anda juga perlu memerhatikan rejimen rehat, minum sejumlah besar teh suam dengan madu dan raspberi..

Air mineral yang dipanaskan juga membantu. Sekiranya tidak ada demam, maka anda boleh melakukan kesan haba pada dada.

Penyedutan dengan kayu putih, mentol dan minyak anise mempunyai kesan yang baik. Semasa rawatan penyakit ini, mereka berusaha mengecualikan kekotoran dan pencemaran gas di bilik, draf, untuk berhenti merokok dan minum minuman beralkohol. Terapi kompleks harus merangkumi ubat-ubatan dengan kesan antitusif, mucolytics, ubat anti-alergi dan kompleks vitamin-mineral.

Rujukan! Bronkitis akut dirawat dengan menghilangkan gejala: mereka menurunkan suhu, melakukan penyedutan, dan ekspektoran ditetapkan. Ubat antikulat kadang-kadang diperlukan. Dengan bentuk bronkitis ringan, pemulihan cukup cepat.

Dalam bronkitis kronik, antibiotik, ekspektoran dan ubat-ubatan dipilih yang menyumbang kepada pengembangan struktur bronkus dan tetangga. Semasa berhenti merokok, terdapat trend positif.

Fisioterapi

Manipulasi ini berkesan untuk bronkitis, mereka diresepkan sebagai tambahan kepada terapi ubat. Biasanya digunakan kuartisasi, UHF dan penyedutan.

  1. Pemanasan kawasan dada diresepkan sebagai makanan tambahan setelah menghilangkan berlakunya pelbagai bronkitis kronik atau setelah menjalani rawatan akut.
  2. Urut diperlukan untuk pembuangan dahak yang lemah. Ia membantu membuka bronkus dan mempercepat pembuangan lendir serous-purulen.
  3. Latihan pernafasan membantu mengembalikan fungsi pernafasan yang normal dan menghilangkan sesak nafas..
  4. Penyedutan bukan teknik fisioterapeutik, mereka adalah rawatan lengkap.

Ubat-ubatan

Apa yang perlu diambil dengan bronkitis? Sebelum menggunakan sebarang ubat, anda perlu berjumpa dengan pakar.

Bronkodilator

Untuk meningkatkan pembuangan dahak, perlu menggunakan agen yang mengembang bronkus. Dengan bronkitis, orang dewasa ditetapkan:

Anda boleh menggunakan analog yang lebih murah. Tetapi janji seperti itu lebih baik dipersetujui dengan doktor.

  1. Mukaltin. Membantu melembutkan dahak dan memudahkan perkumuhannya.
  2. Produk berasaskan Thermopsis: Codelac Broncho dan Thermopsol.
  3. Ubat herba: Herbion, Bronchicum dan Pertusin.
  4. ACC. Ini adalah ubat yang mempunyai kesan langsung. Ia secara langsung mempengaruhi dahak. Sekiranya dos dilebihi, muntah teruk, cirit-birit, dan pedih ulu hati boleh berlaku. Anda perlu mengambil ubat ini sehingga penghapusan dahak sepenuhnya. Tempoh rawatan dengan herba adalah sekitar 3 minggu, dan dengan ubat-ubatan - tidak lebih dari dua minggu.

Antibiotik

Dadah dengan kesan antibakteria diresepkan untuk perjalanan patologi yang rumit, apabila tidak ada kesan terapi simptomatik. Ejen antivirus ditetapkan secara berasingan..

Perhatian! Anda tidak boleh memberi ubat antibiotik sendiri. Setiap ubat hanya mempengaruhi kumpulan mikroorganisma tertentu..

Jenis ubat berikut biasanya digunakan:

  • penisilin;
  • sebatian makrolida;
  • fluoroquinolones.

Dos dipilih oleh pakar. Dengan penggunaan dana yang tidak terkawal dari kumpulan ini, pelanggaran mikroflora saluran usus berlaku, dan pertahanan imun menurun. Anda perlu mengambil ubat ini mengikut skema, tanpa menyesuaikan sendiri tempoh kursus.

Antiseptik

Persediaan dengan kesan antiseptik digunakan dalam bentuk penyedutan. Ia lebih cekap. Pada bronkitis akut, penyedutan rivanol dan dioxidine digunakan untuk mengurangkan keparahan gejala.

Prognosis untuk rawatan patologi yang kompeten adalah baik. Pemulihan sepenuhnya bermula selepas kira-kira 3 minggu. Dengan bronkiolitis, prognosisnya lebih serius dan bergantung pada masa permulaan terapi. Apabila didiagnosis pada peringkat akhir dan terapi waktunya, kegagalan pernafasan berkembang.

Pencegahan

Untuk mengelakkan berlakunya penyakit ini, perlu dilakukan langkah pencegahan. Ini termasuk:

  • berhenti dari sebarang jenis merokok;
  • melakukan senaman pernafasan setelah bangun;
  • pengecualian hubungan dengan orang sakit pada musim sejuk;
  • pencegahan hipotermia umum badan;
  • pengudaraan berterusan dari bilik dan pembersihan yang kerap;
  • memakai topeng di tempat kerja sekiranya terdapat faktor berbahaya;
  • berjalan-jalan setiap hari di udara segar;
  • menguatkan badan dengan senaman sukan, diet seimbang;
  • rawatan jangkitan virus pernafasan akut tepat pada masanya.

Komplikasi

Bronkitis dicirikan oleh cara yang berbahaya. Sekiranya tidak ada terapi yang mencukupi, komplikasi berikut mungkin berlaku:

  • perubahan struktur pokok bronkus - pakar mengaitkan perubahan ini dengan kematian;
  • asma bronkial;
  • emfisema;
  • gangguan kardiopulmonari;
  • hipertensi paru;
  • bronkopneumonia - berkembang dengan penurunan pertahanan imun dan merupakan komplikasi bronkitis yang kerap;
  • peralihan ke pelbagai kronik - berlaku apabila varietas akut muncul lebih dari tiga kali setahun;
  • bronkodilasi.

Sekiranya dahak dengan kekotoran darah hadir semasa penyakit ini, maka pemeriksaan tuberkulosis atau onkologi harus dilakukan.

Sekiranya anda menemui tanda-tanda pertama penyakit ini, anda harus segera berjumpa doktor. Ini akan membantu anda memilih rawatan yang berkesan dan cepat menyingkirkan manifestasi patologi, mencegah berlakunya komplikasi.

Apa ubat yang diambil untuk bronkitis: senarai

Batuk yang marah dan kering adalah tahap awal bronkitis. Batuk yang basah dan berat dengan dahak adalah langkah seterusnya. Batuk berterusan jangka panjang, dahak hijau - kemungkinan tanda-tanda radang paru-paru.

Untuk mengelakkan komplikasi, dengan gejala bronkitis pertama, perlu memulakan rawatan dengan ubat-ubatan tertentu. Ubat untuk bronkitis dilambangkan secara meluas di titik farmasi, setiap hari produk baru muncul di rak.

Lebih-lebih lagi, harus diingat bahawa setiap ubat mempunyai arahannya sendiri dan masing-masing mempunyai kaedah penggunaan individu. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan bagaimana merawat bronkitis pada orang dewasa dengan ubat-ubatan, dan ubat apa yang digunakan untuk ini..

Ubat batuk untuk bronkitis

Pada orang dewasa, ubat utama dalam memerangi bronkitis, tentu saja, boleh disebut ubat batuk yang bertindak langsung pada pusat bronkus, dahak dan batuk. Mereka disebut sebagai ubat ekspektoran, yaitu ubat-ubatan yang membantu membuang lendir yang terkumpul di dinding bronkus dengan cepat..

Ekspektoran termasuk:

Ubat antitusif diresepkan pada peringkat pertama penyakit ini untuk menghentikan batuk kering yang mengganggu. Sekiranya batuk sudah basah, maka dana ini tidak ditunjukkan.

Ubat batuk gabungan. Mereka mengandungi bahan yang menekan pusat batuk, dan mempunyai kesan anti-radang, dan merangsang aktiviti sistem pernafasan.

Perlu diketahui bahawa ubat ekspektoran dan antitusif sama sekali tidak diresepkan pada masa yang sama: kombinasi ini sangat berbahaya bagi kehidupan manusia, kerana ia membawa kepada pengumpulan sejumlah besar dahak di paru-paru, dan akibatnya, bentuk bronkitis masuk ke pneumonia total. Baca juga cara memilih sirap batuk..

Antibiotik untuk bronkitis

Antibiotik siri ini bertindak merosakkan dinding bakteria, tindakannya ditujukan hanya pada mikroorganisma berbahaya, sementara tidak ada bahaya pada tubuh secara keseluruhan.

Menyekat pertumbuhan mikrob kerana gangguan pengeluaran protein dalam sel.

Antibiotik spektrum luas, mengatasi mikroorganisma tahan penisilin.

Antibiotik untuk bronkitis dengan spektrum tindakan yang luas, penggunaannya yang kerap menyebabkan gangguan pada saluran pencernaan, memprovokasi dysbiosis.

Adakah antibiotik diperlukan dalam rawatan bronkitis?

Oleh kerana dalam kebanyakan kes agen penyebab bronkitis adalah virus, pengambilan antibiotik tidak masuk akal. Namun, jika suhu tidak menurun dalam 5 hari, kelemahan teruk, kelemahan berterusan, sesak nafas muncul, dahak menjadi hijau dan banyak, dan tanda-tanda jangkitan bakteria dikesan dalam ujian darah, maka anda tidak dapat melakukannya tanpa mereka.

Ubat antibakteria spektrum luas lebih disukai: cephalosporins, penisilin terlindung, makrolida.

Adakah ubat antivirus diperlukan dalam rawatan bronkitis??

Sekiranya bronkitis berlaku terhadap latar belakang selesema, maka ubat antivirus dapat dihubungkan untuk terapi. Anda boleh menggunakan sediaan interferon secara intranas, iaitu menanamkan hidung bagi kanak-kanak dan orang dewasa.

Ubat antivirus popular yang ditujukan terutamanya untuk orang dewasa termasuk:

Penggunaan ubat antivirus lain untuk jangkitan virus pernafasan akut dan influenza diiklankan dan disyorkan secara meluas hari ini, namun, tidak ada penyelidikan dan bukti yang meyakinkan mengenai kesan dan keselamatannya, jadi keputusan untuk menggunakannya adalah perkara peribadi bagi semua orang. Lebih-lebih lagi, jika lebih dari 2 hari berlalu dari permulaan penyakit, tidak masuk akal untuk mula mengambilnya, tidak perlu menunggu kesannya.

Penyedutan

Ia juga sangat berkesan untuk merawat batuk dengan bronkitis menggunakan nebulizer. Keistimewaan kaedah rawatan ini adalah bahawa nebulizer mengubah ubat menjadi aerosol yang mudah dicerna.

Ubat boleh sangat berbeza - ubat herba, antibiotik, bronkodilator dan mucolytics. Nebulizer digunakan bukan hanya untuk rawatan, tetapi juga untuk pencegahan bronkitis.

Mod untuk bronkitis

Perlu diperhatikan terutamanya tumbuhan - bijirin, diet susu, semasa penyakit itu badan memerlukan vitamin, lebih baik jika itu adalah vitamin semula jadi - buah-buahan dan sayur-sayuran.

Pada awal penyakit, hanya perlu menjaga rehat tempat tidur selama 2-3 hari, kemudian anda boleh berehat setengah tempat tidur selama 3-4 hari lagi, apabila menjadi lebih mudah, suhu akan normal, anda boleh keluar dan berjalan-jalan kecil di udara segar, lebih baik di taman, tidak di sepanjang jalan raya.

Latihan pernafasan

Di rumah, anda boleh melakukan latihan pernafasan berikut:

  1. Berdiri tegak. Tarik nafas dalam-dalam dan rentangkan tangan anda ke sisi. Semasa anda menghembuskan nafas, kembali ke posisi awal. Bilangan pengulangan - 15-20;
  2. Dalam kedudukan tegak semasa menghirup, angkat tangan ke atas kepala. Semasa anda menghembuskan nafas, ambil kedudukan awal anda. Bilangan pengulangan - 20-30;
  3. Lakukan pusingan dada dengan inspirasi, pertama dalam satu arah, dan kemudian di kedua. Semasa anda menghembuskan nafas, kembali ke keadaan asalnya..

Latihan di atas dapat mengelakkan bronkospasme - menyempitkan lumen bronkus. Walau bagaimanapun, mereka tidak menghilangkan penyebab penyakit ini..

Ubat untuk bronkitis dan batuk pada orang dewasa dan kanak-kanak

Apa ubat untuk bronkitis dan batuk pada orang dewasa dan pesakit kanak-kanak yang menyumbang kepada penyembuhan yang cepat? Ini adalah masalah mendesak, kerana penyakit ini tergolong dalam patologi sistem pernafasan yang paling biasa dalam kategori umur apa pun..

Sehingga kini, rangkaian farmasi mempunyai pelbagai jenis ubat murah yang dapat merawat bronkitis dengan berkesan. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa ubat-ubatan yang mengandungi bahan yang sama mungkin mempunyai nama komersial yang berbeza dan harganya berbeza-beza..

Sekiranya tanda-tanda bronkitis muncul, anda harus berjumpa doktor yang akan memilih rawatannya. Ini penting kerana tidak ada senarai ubat sejagat terbaik yang sama berkesannya dalam bentuk penyakit apa pun, setiap jenis bronkitis, dan lebih-lebih lagi, setiap pesakit memerlukan pemilihan ubat yang teliti dan pemantauan rawatan.

Kanak-kanak tidak boleh mengambil Aspirin dan ubat antipiretik lain berdasarkan asid acetylsalicylic, terutamanya dengan jangkitan virus, kerana terdapat risiko komplikasi serius.

Dalam kes yang teruk, ubat-ubatan diresepkan dalam bentuk suntikan, tetapi, sebagai peraturan, pesakit dengan bronkitis yang teruk dikenakan rawatan di hospital, dan mereka dirawat di hospital. Dalam kes lain, ubat tersebut diambil dalam bentuk oral, dalam bentuk tablet atau penggantungan. Walau bagaimanapun, sirap, dan suspensi, dan tablet untuk bronkitis pada orang dewasa dan kanak-kanak mesti diambil, memerhatikan dos dengan teliti dan mengikuti semua cadangan doktor yang menghadiri.

Ubat penting untuk bronkitis pada orang dewasa dan kanak-kanak

Rawatan ubat bronkitis tidak menunjukkan perlantikan antibiotik wajib, misalnya, dengan bronkitis etiologi virus, mereka dikontraindikasikan. Dalam kes ini, mungkin perlu menetapkan ubat antivirus (Interferon, Amiksin), jika agen penyebab penyakit ini adalah kulat mikroskopik, agen antimikotik digunakan.

Antibiotik untuk bronkitis digunakan jika agen berjangkit adalah bakteria, atau apabila jangkitan bakteria sekunder melekat pada bronkitis bukan bakteria. Biasanya, pelantikan ubat antibakteria memerlukan kajian makmal mengenai sputum dengan pembebasan patogen dan antibiotik. Sekiranya ujian seperti itu belum dilakukan (atau sehingga hasil ujian siap), antibiotik spektrum luas ditetapkan.

Ubat lini pertama untuk rawatan bronkitis adalah antibiotik kumpulan aminopenicillin (Amoxicillin, Ampicillin) kerana keberkesanannya dan bilangan kesan sampingan minimum. Meningkatkan keberkesanan dapat dicapai dengan menggabungkan ubat-ubatan ini dengan perencat beta-laktamase.

Anak-anak tidak boleh menyedut dengan wap panas, sebaliknya, gunakan nebulizer.

Dengan intoleransi individu terhadap aminopenicillin, agen antibakteria kumpulan makrolida (Azithromycin, Erythromycin) ditetapkan, yang mampu memusnahkan DNA bakteria. Ubat-ubatan tersebut berkesan baik terhadap cocci gram-positif (staphylococci, streptococci), dan terhadap membran dan parasit intraselular (mycoplasmas, chlamydia), oleh itu, ia juga digunakan untuk merawat bentuk bronkitis atipikal. Makrolida bukan sahaja mempunyai kesan antibakteria, tetapi juga anti-radang.

Fluoroquinolones (Levofloxacin, Moxifloxacin) biasanya diresepkan hanya untuk pesakit dewasa, kerana ia sering menyebabkan reaksi alergi dan kesan sampingan yang lain..

Dalam beberapa kes, dengan bronkitis, cephalosporins diresepkan (Cefazolin, Cefuroxime).

Kursus rawatan bronkitis dengan ubat antibakteria berlangsung 5-10 hari. Dilarang mengganggunya lebih awal tanpa berjumpa doktor, walaupun kesejahteraan pesakit cepat meningkat. Dos yang ditetapkan harus diperhatikan dengan teliti. Sekiranya dos itu dilewatkan secara tidak sengaja, pada waktu berikutnya anda tidak boleh mengambil dos berganda.

Untuk mencairkan dahak dan menariknya dari bronkus, agen mucolytic diresepkan, yang merangkumi Bromhexine, Acetylcysteine, serta sirap berasaskan tumbuhan, yang merangkumi termopsis, akar licorice, akar marshmallow, thyme, dll..

Dengan peningkatan suhu, ubat antipiretik digunakan (Aspirin, Paracetamol, Ibuprofen).

Pada bronkitis alergi, serta dalam bentuk kronik bronkitis etiologi lain, antihistamin ditunjukkan (Suprastin, Loratadin). Dalam beberapa kes, mungkin perlu menggunakan ubat anti-radang hormon.

Ubat antitusif diresepkan dengan sangat berhati-hati, kerana, dengan mencegah penyingkiran toksin dari saluran pernafasan, mereka dapat memperburuk perjalanan penyakit ini.

Penyedutan mempunyai kesan terapeutik yang baik - ia menyumbang kepada pembuangan dahak dan pertumbuhan semula tisu yang terjejas dengan cepat. Bagi mereka, larutan mucolytics, ubat anti-radang, garam, larutan alkali, decoctions dan infus tumbuhan ubat digunakan. Penyedutan wap dikontraindikasikan pada suhu tinggi, dalam hal ini dilakukan dengan menggunakan nebulizer, semburan.

Ciri-ciri penggunaan ubat untuk bronkitis pada kanak-kanak

Ubat untuk bronkitis untuk kanak-kanak terutamanya sesuai dengan pesakit dewasa, hanya dalam bentuk yang berbeza (penggantungan dan sirap, bukan tablet dan kapsul) dan dos.

Kanak-kanak tidak boleh mengambil Aspirin dan ubat antipiretik lain berdasarkan asid acetylsalicylic, terutamanya dengan jangkitan virus, kerana terdapat risiko komplikasi serius.

Ubat antitusif diresepkan dengan sangat berhati-hati, kerana, dengan mencegah penyingkiran toksin dari saluran pernafasan, mereka dapat memperburuk perjalanan penyakit ini.

Anak-anak tidak boleh menyedut dengan wap panas, sebaliknya, gunakan nebulizer.

Pendekatan rawatan bronkitis

Ubat-ubatan sendiri tidak digalakkan untuk bronkitis, kerana ia menyumbang kepada peningkatan risiko penyakit menjadi kronik dan perkembangan komplikasi. Selain itu, usaha untuk merawat bronkitis secara berasingan berisiko salah diagnosis penyakit, kerana gejala serupa dapat terjadi dengan tuberkulosis, radang paru-paru dan sejumlah penyakit pernafasan lain.

Dengan bentuk bronkitis yang tidak rumit, rawatannya adalah pesakit luar. Kanak-kanak kecil, pesakit yang lemah, dan juga pesakit dengan penyakit yang teruk, akan dirawat di hospital.

Pada bronkitis akut pada hari-hari awal penyakit ini (selagi demam berlanjutan) rehat di tempat tidur ditunjukkan. Pada peringkat pemulihan, serta pesakit dengan bronkitis kronik, perlu menghabiskan masa di luar di udara segar setiap hari..

Untuk mencairkan dahak dan menariknya dari bronkus, agen mucolytic diresepkan, yang merangkumi Bromhexine, Acetylcysteine, serta sirap nabati, yang merangkumi termopsis, akar licorice, akar marshmallow, thyme.

Dalam menu harian pesakit harus cukup protein, makanan yang kaya dengan vitamin, antioksidan. Diet dianjurkan untuk merangkumi daging dan ikan tanpa lemak, produk tenusu, sayur-sayuran dan buah-buahan. Makanan berat harus dibatasi atau dikecualikan dari diet. Rejimen minum yang banyak ditunjukkan. Ia berguna untuk minum air mineral dengan susu suam, minuman buah, jeli, jus, pudina, teh linden, infusi rosehip, susu suam dengan madu.

Elakkan terkena bilik yang berdebu dan menghirup bahan yang merengsakan saluran pernafasan dan menyumbang kepada pengeluaran lendir yang berlebihan..

Rawatan bronkitis harus menyeluruh. Terapi ubat boleh ditambah dengan urutan, senaman pernafasan.

Bronkitis yang tidak rumit biasanya dapat disembuhkan dalam 1,5-2 minggu, mungkin memerlukan waktu sebulan untuk mengubati bentuk penyakit yang teruk..

Kaedah dan ubat alternatif untuk bronkitis pada orang dewasa dan kanak-kanak

Sebagai tambahan kepada terapi utama, ubat-ubatan rakyat dapat digunakan, namun, seperti dalam hal ubat-ubatan tradisional, ia hanya dapat digunakan setelah berunding dengan doktor anda.

Ubat batuk yang popular adalah madu lobak. Untuk penyediaannya, madu dicampurkan dengan lobak parut dalam bahagian yang sama. Ubat ini diminum dalam satu sudu sebelum makan sehingga keradangan reda.

Untuk penyediaan ramuan perubatan yang membantu dengan bronkitis termasuk ubat dari coltsfoot, jelatang, kayu putih dan hypericum. Bahan-bahan dicampur dalam bahagian yang sama, satu sudu campuran dicurahkan dengan segelas air mendidih dan bersikeras dalam termos selama 1-2 jam. Infusi siap mesti ditapis dan diminum dalam gelas sehari.

Kursus rawatan bronkitis dengan ubat antibakteria berlangsung 5-10 hari. Dilarang mengganggunya lebih awal tanpa berjumpa doktor, walaupun kesejahteraan pesakit cepat meningkat.

Diyakini bahawa alat yang berkesan untuk menolong bronkitis akut dan kronik adalah campuran resin pinus dan madu. Di dalam bekas, campurkan segelas madu dan resin dan teruskan api sehingga jisim homogen diperoleh (tanpa mendidih). Alat ini diambil pada satu sudu teh 3 kali sehari, dibasuh dengan susu panas.

Anda boleh menggunakan produk dari lemon (2 keping) dan lobak (100 g), yang dihancurkan, dicampur dan dimakan pada waktu pagi sebelum sarapan dan sebelum tidur dalam satu sudu teh.

Ubat yang baik untuk bronkitis adalah campuran mentega (500 g), lemak babi (500 g), jus aloe (150 ml) serbuk koko (100 g), yang dicampurkan dan disimpan di dalam peti sejuk. Ambil satu sudu makan beberapa kali sehari.

Pesakit dewasa boleh menggunakan lidah buaya dan kahor. Untuk menyiapkannya, anda perlu mengisar 200 g daun lidah buaya, kemudian tuangkan 500 ml kahor. Kemudian 300 g madu ditambahkan ke dalam campuran dan dibiarkan selama 15 hari. Produk siap ditapis dan diambil dalam satu sudu 3 kali sehari.

Punca dan faktor risiko bronkitis

Penyakit ini dicatatkan pada orang-orang dari semua peringkat umur; ia boleh mempunyai etiologi berjangkit dan tidak berjangkit. Ejen penyebab bronkitis berjangkit adalah virus, bakteria, kulat mikroskopik. Selalunya, virus berjangkit; bronkitis yang disebabkan oleh kulat kemungkinan besar tidak berlaku. Patogen atipikal termasuk mikoplasma, klamidia. Bronkitis sering berlaku terhadap latar belakang jangkitan virus pernafasan akut, apabila selaput lendir bronkus terlibat dalam proses keradangan.

Faktor risiko untuk perkembangan bronkitis boleh menjadi adanya tabiat buruk, pendedahan kepada faktor persekitaran yang buruk, penyedutan wap bahan kimia, alergi, tekanan mental yang berlebihan, tekanan, hipotermia, dan kecenderungan genetik.

Sebagai tambahan kepada terapi utama, ubat-ubatan rakyat dapat digunakan, namun, seperti dalam hal ubat-ubatan tradisional, ia hanya dapat digunakan setelah berunding dengan doktor anda.

Bronkitis perokok boleh berkembang baik pada perokok dengan pengalaman yang lama, dan pada orang yang telah memperoleh kebiasaan ini baru-baru ini. Kejadian bentuk bronkitis ini meningkat seiring bertambahnya usia. Merokok pasif juga boleh menyebabkan patologi..

Sekiranya anda tidak merawat bronkitis akut atau salah melakukannya, ia menjadi kronik.

Tanda-tanda bronkitis

Bronkitis adalah penyakit biasa sistem pernafasan, di mana proses patologi berlaku terutamanya pada membran mukus bronkus, boleh menjadi akut dan kronik. Dengan kronik penyakit yang berpanjangan, lapisan dinding bronkus yang lebih dalam terjejas.

Bronkitis akut berlangsung sekitar tiga minggu, sisa batuk boleh bertahan lebih lama. Dalam kes ini, pesakit mengalami kelemahan, berpeluh teruk, sakit dada, berdehit, sesak nafas. Pada awal penyakit, pesakit mungkin mengalami sakit dan sakit tekak, hidung berair, hidung tersumbat. Pertama, dengan bronkitis, batuk kering berlaku, kemudian pesakit mula menghasilkan dahak, batuk menjadi basah. Suhu badan dengan bronkitis biasanya tidak meningkat di atas 38 ° C, tetapi pada sesetengah pesakit boleh meningkat hingga 40 ° C..

Diagnosis bronkitis kronik dibuat jika penyakit ini berlangsung sekurang-kurangnya tiga bulan selama sekurang-kurangnya dua tahun.

Bronkitis perokok mungkin tidak menampakkan diri dengan cukup lama, maka serangan batuk yang berterusan muncul pada waktu pagi. Sputum likat, sukar untuk dikeluarkan, mungkin mengandungi kotoran nanah dan darah. Kemudian sesak nafas muncul, yang pertama kali muncul semasa latihan fizikal.

Penyedutan mempunyai kesan terapeutik yang baik - ia menyumbang kepada pembuangan dahak dan pertumbuhan semula tisu yang terjejas dengan cepat.

Dengan perkembangan patologi, dispnea berlaku dengan beban yang kurang ketara. Batuk berlaku bukan sahaja pada waktu pagi, tetapi pada bila-bila masa sepanjang hari, gejala lain yang menjadi ciri bronkitis juga dapat diperhatikan - peningkatan keletihan, kesejahteraan umum, perubahan mood yang cepat, mengantuk, pening, gangguan ingatan. Dengan perkembangan proses patologi yang lebih jauh, pernafasan sukar dilakukan ketika berbaring, batuk atau batuk biasa diperhatikan sepanjang hari.

Komplikasi bronkitis termasuk: bronkopneumonia, radang paru-paru, emfisema paru, penyakit paru obstruktif kronik, hipertensi paru, asma bronkial, patologi kardiovaskular.

Video

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai topik artikel.

Ubat bronkitis paling berkesan pada orang dewasa

Penyakit sistem pernafasan berkembang pada tahap yang sama pada usia berapa pun. Bronkitis, radang paru-paru, asma bronkial adalah patologi yang agak biasa di Eurasia.

Apa itu bronkitis??

Perubahan keradangan yang meresap pada membran mukus atau semua dinding bronkus akut atau kronik disebut bronkitis.

Ia berlaku dalam kebanyakan kes dengan latar belakang jangkitan virus atau bakteria pernafasan akut. Selalunya, ia boleh mempunyai asal yang lain (alergi, profesional). Juga, bronkitis boleh wujud sebagai penyakit bebas.

Dengan bronkitis, perubahan keradangan pada tisu paru-paru tidak berlaku, proses patologi dilokalisasi hanya pada pokok bronkial.

Jenis bronkitis

Dengan aliran yang dikeluarkan:

  • Bronkitis akut;
  • Bronkitis kronik.

Bergantung pada patogen dan penyebab penyakit, terdapat:

  • Bronkitis akut:
    • berjangkit;
    • tidak berjangkit;
    • asal campuran;
    • sifat yang tidak ditentukan.
  • Bronkitis kronik mengklasifikasikan:
    • oleh sifat eksudat:
      • catarrhal;
      • bernanah.
    • dengan adanya perubahan fungsi pernafasan luaran:
      • halangan,
      • tidak menghalang.

Ciri-ciri bronkitis kronik dan akut

Bronkitis akut

Berfungsi sebagai manifestasi proses berjangkit dan radang akut.

Faktor predisposisi merangkumi:

  • Hipotermia;
  • Penyedutan asap udara tercemar, habuk, asap asid dan basa;
  • Tabiat buruk - menghisap rokok dan pelbagai analog, alkoholisme;
  • Selalunya, penyakit sistem kardiovaskular yang timbul dengan latar belakang stasis vena pada lingkaran peredaran darah paru (kecil) boleh terlibat dalam perkembangan bronkitis akut.
  • Fokus jangkitan kronik (radang amandel, gigi karious) juga boleh menyumbang kepada perkembangan bronkitis.
  • Penting untuk diingat bahawa keturunan memainkan peranan penting dalam perkembangan bronkitis alergi akut..

Penyebab bronkitis akut pada orang dewasa

Ejen penyebab penyakit paling kerap:

  1. Virus (rhinovirus, adenovirus, jangkitan campuran);
  2. Bakteria (pneumococci, staphylococci, mycoplasma, Pfeiffer stick);
  3. Pendedahan kepada faktor fizikal dan kimia;
  4. Sifat bercampur.

Gejala bronkitis akut

Klinik bronkitis menyertai manifestasi klinikal jangkitan pernafasan akut yang sudah ada atau berlaku secara serentak:

  • Hipertermia subfebril atau demam tinggi (38º C), kelemahan umum, malaise, hidung berair.
  • Selain itu, pesakit merasa sakit di kawasan dada, ada batuk kering atau batuk dengan dahak yang sukar dipisahkan.
  • Kerana terlalu banyak sistem otot, rasa sakit di bahagian atas abdomen dan bahagian bawah dada berkembang kerana batuk berterusan. Rasa sakit itu membosankan dan lebih teruk dengan batuk atau perubahan kedudukan badan..
  • Selepas beberapa hari, batuk mula menjadi basah, pemisahan dahak dari watak mukopurulen muncul.

Dengan penyakit yang tidak rumit, fungsi pernafasan tidak terganggu, sesak nafas tidak berkembang. Hanya dengan penyumbatan bronkus (penyumbatan bronkus kecil) peningkatan pernafasan dan degupan jantung.

Tempoh penyakit ini adalah dari 7 hingga 14 hari. Sekiranya terdapat penyakit kronik, patologi sistem kardiovaskular, tempoh bronkitis akut boleh berbeza dari 2 minggu hingga beberapa bulan.

Bronkitis kronik

Bronkitis kronik adalah patologi radang pokok bronkus yang disebarkan, disertai dengan batuk berterusan dengan pemisahan dahak dengan jangka masa sekurang-kurangnya 90 hari setahun, berlangsung lebih dari dua tahun.

Gejala ini tidak dapat dikaitkan dengan patologi somatik lain dari sistem kardiovaskular, pernafasan dan lain-lain.

Antara lain, dari sudut patofisiologi, dan yang paling penting klinikal, bronkitis kronik dikelaskan:

  • Kronik;
  • Obstruktif kronik (bronkitis perokok) - penyakit dengan perbezaan yang jelas dalam patogenesis, klinik dan prognosis.

Mereka disatukan hanya dengan dua gejala utama - batuk dengan dahak selama 3 bulan selama 2 tahun!

Penyebab Bronkitis Kronik

Faktor etiologi (penyebab perkembangan) adalah:

    Merokok. Persediaan tembakau merangkumi bahan toksik yang memprovokasi perkembangan barah dan mutasi (gangguan patologi pada peringkat genetik). Di bawah pengaruh bahan-bahan ini, terdapat pelanggaran fungsi epitel ciliated pada pokok bronkial. Kerosakannya menyebabkan fakta bahawa dia tidak dapat mengeluarkan zarah nikotin dari pokok bronkial yang terkumpul dan menetap di dinding bronkiol. Nikotin membawa kepada penurunan aktiviti radas selular bronkus dan transformasi sel epitelium bersilia menjadi sel prakanker. Sintesis dan fungsi surfaktan, yang menjalankan fungsi pelindung imun, bakterisida, terganggu. Dia juga melapisi dinding alveoli dan mengambil bahagian dalam tindakan bernafas..
    Termasuk dalam rokok:

  • kadmium - unsur kimia yang memprovokasi kerosakan pada membran mukus dinding bronkus;
  • nikotin, polonium - memprovokasi kerosakan pada komponen sel bronkus dan menyebabkan perkembangan karsinogenesis.
  • Keturunan.
  • Penyedutan udara yang tercemar untuk masa yang lama. Orang yang tinggal di kawasan yang tidak berupaya ekologi berisiko terkena bronkitis kronik. Menghirup udara seperti itu, seseorang menyedut bahan kimia dari pelbagai jenis yang merengsakan dan merosakkan selaput lendir saluran pernafasan atas, dari masa ke masa ke bronkus. Pencemaran udara mungkin berlaku di tempat-tempat di mana kilang, kilang, perusahaan perindustrian yang membuang sampah ke atmosfera.
  • Bahaya pekerjaan. Kumpulan bahaya pekerjaan merangkumi pelbagai jenis habuk (logam, linen, asbes), serta asap dan gas beracun (klorin, amonia, ozon, dll.) Dan iklim dalaman yang tidak baik (kelembapan tinggi atau sangat rendah).
  • Perubahan mendadak dalam keadaan cuaca. Musim luruh yang sejuk atau musim bunga yang tajam pada musim sejuk boleh menyebabkan perkembangan bronkitis dengan kerapuhan.
  • Klinik bronkitis kronik

    Gejala utama bronkitis tersebut adalah:

    • Batuk dengan dahak pelbagai jenis, kelemahan umum dan berpeluh semasa eksaserbasi.
    • Pada permulaan patologi, batuk berlaku pada waktu pagi atau selepas bangun tidur. Ini disebabkan oleh pengumpulan zarah lendir dan habuk, rokok di bahagian bawah bronkus. Semasa tidur, epitel ciliated tidak aktif seperti pada waktu siang. Batuk lebih teruk dalam cuaca sejuk dan musim lembap / sejuk.
    • Pada peringkat awal penyakit ini, batuk pada pasien hanya terjadi pada periode eksaserbasi, ketika penyakit itu berlangsung, batuk menjadi berterusan, ia tidak hanya khawatir pada waktu pagi, tetapi juga pada siang dan malam. Sputum adalah ciri pada mana-mana peringkat patologi. Pada permulaan penyakit, ia bersifat lendir, akhirnya mendapat mukopurulen dengan bau yang tidak menyenangkan. Dalam kes yang teruk, dahak dipisahkan dengan gumpalan darah atau darah beku..
    • Bronkitis kronik yang tidak rumit berlalu tanpa perubahan ketara dalam fungsi pernafasan luaran. Sesak nafas hanya berkembang pada fasa akut.

    Bronkitis perokok

    Bronkitis obstruktif kronik (bronkitis perokok) - keradangan kronik pada pokok bronkial, yang menyebabkan pertukaran gas terganggu dan kegagalan pernafasan progresif pada jenis obstruktif.

    Mekanisme pembangunan

    Seperti pada bronkitis kronik, kerosakan pelepasan mukosiliari (epitel bersilia) berkembang.

    Tetapi dengan bronkitis obstruktif, 2 mekanisme penyumbatan dikesan:

    1. Boleh diterbalikkan - kekejangan bronkus (penyempitan sementara bronkus kerana pengujaan reseptornya), edema keradangan, penutupan (penyumbatan) lumen saluran pernafasan oleh lendir kerana pelanggaran pengosongannya. Semasa patologi berkembang, penyumbatan lumen bronkus meningkat kerana peralihan sel dari epitel bersilia ke pembentukan lendir. Oleh kerana lendir tidak dipindahkan setiap hari, secara beransur-ansur terkumpul menjadi banyak.
    2. Tidak dapat dipulihkan - penyempitan dan ubah bentuk lumen bronkus, pertumbuhan tisu berserat di bronkus, penurunan pengeluaran surfaktan dan pengembangan emfisema (pengembangan bronkiol distal, dada menjadi berbentuk tong).

    Dengan bronkitis jenis ini, indeks perokok ditentukan. Dengan itu, risiko mengembangkan sindrom obstruktif dikenal pasti.

    Untuk menentukan indeks perokok, jumlah rokok yang dihisap oleh pesakit setiap hari mesti dikalikan dengan jumlah tahun (tempoh perkhidmatan) semasa dia merokok, dan bahagi jumlah yang terhasil dengan 20.

    Keputusan:

    • Sekiranya hasilnya lebih besar daripada 10, maka ini adalah tanda pembentukan bronkitis obstruktif kronik perokok.
    • Sekiranya lebih daripada 20, maka bronkitis perokok teruk dan berisiko tinggi terkena barah paru-paru.
    • Sekiranya lebih daripada 30, kemungkinan besar fokus karsinogenesis (barah paru-paru) terbentuk.

    Penting! Sekiranya tidak ada rawatan yang mencukupi, komplikasi yang hebat dapat berkembang, yang mengakibatkan kematian.

    Gejala

    Secara klinikal, bronkitis perokok menampakkan diri dalam bentuk sesak nafas dengan sedikit latihan fizikal atau perubahan cuaca, batuk dengan dahak yang sukar dipisahkan.

    Serangan batuk pada beberapa pesakit boleh berlangsung dari 20 hingga 60 minit, berlaku pada waktu malam dan disertai dengan mengi dan mengi.

    Dengan perkembangan sindrom obstruktif bronkial, hiperkapnia berkembang, ditunjukkan:

    • berpeluh berlebihan;
    • sakit kepala semakin teruk pada waktu malam;
    • penurunan selera makan yang ketara;
    • gangguan tidur, insomnia, kesedaran yang keliru;
    • gegaran dan kedutan otot.

    Diagnosis bronkitis pada orang dewasa

    Bronkitis akut

    Diagnosis bronkitis akut dapat disahkan menggunakan data pemeriksaan dan kaedah penyelidikan tambahan:

    • Semasa memeriksa pesakit semasa auskultasi, dijumpai pernafasan yang keras dan tali kering dari timbre dan ketinggian yang berbeza. Selepas pemisahan dahak (setelah 3 hari sakit), suara penting vokal muncul.
    • Dalam ujian darah makmal (analisis umum), sedikit peningkatan kadar pemendapan leukosit dan eritrosit dikesan.
    • Pada roentgenogram tidak akan ada penyimpangan dari petunjuk normal, tetapi sering kali peningkatan pola paru dikesan.

    Bronkitis kronik

    Diagnosis bronkitis kronik adalah untuk:

    • Pemeriksaan. Nafas keras kasar dikesan, pernafasan akan dipanjangkan, kering dan kering akan muncul.
    • Analisis dahak. Sifat dahak, kehadiran patogen jenis tertentu, aliran darah dan saluran bronkus ditentukan (dengan alergi bronkitis atau asma bronkial dengan latar belakang faktor debu).
    • Sebagai tambahan kepada analisis dahak, kaedah penyelidikan instrumental dilakukan:
      • Bronkoskopi Di bawah anestesia tempatan, bronkoskop (alat rod fleksibel dengan sumber cahaya dan kamera video di hujungnya) dimasukkan ke saluran pernafasan di bawah kawalan penglihatan. Periksa membran mukus rongga hidung, trakea dan bronkus. Pada bronkitis kronik primer, radang bronkus yang meresap atau terhad dikesan, yang boleh mempengaruhi bronkus utama, lobar dan segmental. Dengan bronkitis terhad, bronkus segmental tidak terjejas. Peruntukkan 3 darjah keradangan mukosa (s / v.):
        • I - warna merah jambu pucat sl / rev. kekurangan pendarahan; ia menipis, kapal kelihatan di dalamnya.
        • II- sl / rev menebal. merah terang, ditutup dengan kandungan mukopurulen, boleh berdarah.
        • III - cl / rev merah-biru, ditutup dengan eksudat purulen dan berdarah serta-merta apabila bersentuhan dengan bronkoskop.
      • Bronkografi adalah kaedah penyelidikan dengan memasukkan medium kontras ke dalam pokok bronkial. Ia dilakukan selepas pembersihan (penyucian) pokok bronkial dari rembesan lendir. Dengan menggunakan kaedah ini, kecacatan bronkus, kelainan perkembangan, kerosakan dan penipisan pokok bronkus dikesan.
      • Tanda-tanda sinar-X pada pesakit yang sakit lama diperkuat dan cacat corak paru-paru dalam bentuk sel dan gelung, medan paru yang membesar dan bayang-bayang akar paru yang melebar.
      • Spirografi adalah kajian mengenai fungsi pernafasan luaran. Terdapat penurunan kadar volumetrik udara yang dihirup.

    Diagnosis bronkitis perokok

    Untuk mengesahkan diagnosis "bronkitis obstruktif kronik" (perokok), koleksi menyeluruh mengenai sejarah penyakit ini, pemeriksaan umum, kaedah penyelidikan makmal dan instrumental dilakukan:

    • Doktor bertanya kepada pesakit mengenai tempoh merokok, jumlah rokok yang dihisap setiap hari, gejala yang membimbangkan.
    • Setelah diperiksa, bergantung pada jangka masa penyakit dan keparahannya, bentuk dada (bentuk berbentuk tong) dapat berubah, leher menjadi pendek, tulang rusuk mendatar.
      Ciri-ciri lain:

    • Pada COPD yang teruk, urat di kawasan serviks meningkat dan membengkak, terutamanya semasa menghembus nafas.
    • Dengan penambahan kegagalan pernafasan, kulit dan selaput lendir memperoleh penampilan sianotik (pucat).
    • Dengan perkembangan kegagalan jantung paru-paru, akrokianosis (sianosis bahagian atas dan bawah) diperhatikan, pembengkakan pada kaki dan denyutan perut berlaku. Pesakit menempati posisi duduk paksa, kaki ke bawah.
    • Semasa auskultasi, pernafasan berpanjangan, pernafasan keras diperhatikan, berdehit terdengar, bahkan pada jarak yang jauh.
  • Kaedah penyelidikan instrumental merangkumi:
    • Spirografi. Dengan bantuan spirograf (peranti khas yang diperlukan untuk menyedut udara), kapasiti vital paru-paru (VC) dan jumlah paksa tamat dalam 1 saat (FEV1), kelajuan udara volumetrik maksimum ditentukan. Dengan patologi ini, petunjuk ini dapat dikurangkan.
    • Pemeriksaan sinar-X. Corak pulmonari bertetulang atau kecacatan mesh dikesan. Anda sering dapat melihat tanda-tanda emfisema paru - kubah diafragma diturunkan ke bawah, pergerakan diafragma terhad, dan ketelusan medan paru ditingkatkan.
    • Bronkografi. Apabila bronkografi diperhatikan penyempitan lumen bronkus, kecacatan pengisian atau tidak mengisi, pecah, kontur bronkus yang tidak rata.
    • Elektrokardiografi. Dalam COPD, ECG dilakukan kerana fakta bahawa jantung paru kronik berkembang (sempadan kanan jantung mengembang dan hipertrofi ventrikel kanan berlaku). Pada ECG, P - pulmonale dikesan pada petunjuk standard kedua dan ketiga dan aVF, V 1,2; serta penyimpangan paksi isoelektrik ke kanan.
  • Setelah menjalankan kaedah penyelidikan, anda dapat menetapkan keparahan bronkitis obstruktif.

    Ubat Batuk untuk Bronkitis

    Bronkitis adalah keradangan mukosa bronkus, disertai dengan batuk kering atau basah. Penyakit ini biasanya dibahagikan kepada fokus dan meresap. Untuk menentukan ubat batuk untuk bronkitis yang boleh diminum, perlu diketahui sifat penyakit dan penyebab kemunculannya. Setelah membuat diagnosis yang tepat, doktor akan memilih kaedah yang berkesan untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan dengan cepat.

    Varieti ubat untuk bronkitis

    Sehingga kini, terdapat banyak ubat yang dikeluarkan tanpa borang preskripsi. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa pilihan ubat secara langsung bergantung pada jenis batuk: tidak produktif - kering (tanpa pembuangan dahak) atau produktif - basah, dengan pembuangan dahak. Untuk mengetahui cara rawatan, anda mesti menghubungi institusi perubatan. Ahli terapi akan menetapkan ubat batuk untuk orang dewasa dengan bronkitis, dan pakar pediatrik untuk kanak-kanak setelah pemeriksaan penuh.

    Sekiranya proses keradangan disebabkan oleh etiologi virus, maka terapi antibiotik dan penggunaan ubat kuat dapat dihindari. Dalam keadaan ini, kaedah rakyat dan latihan pernafasan sangat sesuai. Mereka meningkatkan pembuangan dahak, mengurangkan keradangan dan meningkatkan prestasi pernafasan.

    Sekiranya penyakit ini mempunyai etiologi bakteria, maka anda perlu menjalani rawatan dengan ubat - antibiotik, agen anti-radang dan antivirus, serta imunomodulator, yang menyumbang untuk meningkatkan keberkesanan terapi.

    Untuk rawatan, bentuk dos ubat berikut digunakan:

    Pelbagai bentuk dos digunakan untuk merawat batuk dengan bronkitis.

    • suntikan;
    • tablet;
    • kapsul;
    • sirap;
    • penyelesaian untuk pentadbiran lisan;
    • penyedutan.

    Senarai ubat yang berkesan

    Sirap

    Selalunya, bentuk dos cecair digunakan - sirap berdasarkan komponen tumbuhan. Mereka melegakan proses keradangan dan mencairkan kelikatan rembesan, dan juga menyumbang kepada batuknya, yang membantu merawat serangan batuk dengan berkesan.

    Untuk mengurangkan simptom penyakit ini, sirap antitusif berikut digunakan:

    Sirap Lazolvan

    1. Lazolvan. Ia membantu melembutkan kelikatan rembesan dan menghilangkan keradangan pada bronkus, dan juga mempunyai sifat pengukuhan dan pertumbuhan semula umum..
    2. Bronkolitin dan Codelac Fito. Mereka mempunyai tindakan bronkodilator dan antitussive, tidak menekan pernafasan.
    3. Glikodin. Ia mempunyai sifat ekspektoran dan antitusif. Menindas kegembiraan pusat batuk, melegakan batuk dari sebarang etiologi.
    4. Gedelix dan Eucabalus. Digunakan untuk rawatan simptomatik jangkitan virus pernafasan akut dan mengurangkan keradangan kronik bronkus.
    5. Sinode. Menindas batuk tanpa menghalang fungsi pernafasan. Menggalakkan kahak batuk yang cepat. Berkesan dalam bentuk kronik dan akut.

    Sirap untuk menipis kelikatan rahsia ditetapkan untuk sputum yang jarang dan tebal.

    Kumpulan ini merangkumi dana:

    Sirap Ambrobene

    1. Berdasarkan Ambroxol: Ambrobene, Medox, Bronchovil dan lain-lain. Mereka menyumbang untuk melembutkan rembesan dan pembuangan dahak..
    2. Mucolytics with acetylcysteine: ACC. Ia diresepkan untuk mengurangkan kekerapan kambuh pada bronkitis kronik dan fibrosis sista. Menyumbang kepada peningkatan rembesan likat.
    3. Ubat dengan Bromhexine: Ascoril Expectorant, Bronchosan. Tekankan pusat batuk, cairkan lendir bronkus.
    4. Produk berasaskan Carbocysteine: Libexin Muco, Flufort, Fluditec dan lain-lain. Dilantik dengan sukar memisahkan dahak dari bronkus, menyediakan sanitasi sistem pernafasan.

    Tablet

    Beberapa ubat yang paling berkesan termasuk yang berikut:

    Tablet Libexin

    1. Ambrobene Disarankan untuk batuk yang tidak produktif dengan keradangan bronkus. Digunakan dalam peringkat akut atau kronik penyakit ini.
    2. Libexin. Ia mempunyai kesan anti-radang, analgesik dan antispasmodik, dan juga menyekat pautan periferal refleks batuk. Disyorkan untuk batuk yang tidak produktif.
    3. Mukaltin. Ia mempunyai satu komponen - ekstrak marshmallow. Ia ditetapkan untuk jenis produktif. Ia mempunyai kesan anti-radang dan meningkatkan rembesan bronkus.
    4. Stoptussin. Ditetapkan oleh doktor dengan refleks batuk kering dan menjengkelkan. Ia mempunyai kesan mucolytic dan menekan batuk..
    5. Falimint Ubat antiseptik, antitusif yang menghilangkan batuk refleks kering, dan juga melemahkan rahsia dan mengurangkan kerengsaan.

    Ubat-ubatan lain

    Juga, bersama dengan ubat ekspektoran dan mukolitik, agen antivirus (Remantadin, Tamiflu, Isoprinosine), pelbagai kumpulan antibiotik dalam tablet dan suntikan (siri penisilin dan cephalosporin, macrolides, fluoroquinolones) diresepkan.

    Dalam keradangan obstruktif bronkus, bronkodilator, ubat-ubatan mukolitik, kursus terapi antibakteria ditetapkan, dan penyedutan menggunakan minyak pati kayu putih memberikan hasil yang baik. Mereka disyorkan untuk petunjuk berikut: sesak nafas, batuk yang tidak produktif, rembesan yang lemah, sesak dada.

    Untuk menyembuhkan bronkitis pada perokok, anti-radang, agen mukolitik, bronkodilator, ubat-ubatan dengan kesan ekspektoran, serta fisioterapi boleh diresepkan.

    Tiada ubat untuk merawat batuk dengan bronkitis perokok akan berkesan jika anda tidak menghilangkan masuknya bahan toksik ke dalam badan - anda mesti berhenti merokok.

    Ubat tradisional

    Dengan terapi kompleks proses keradangan bronkus, kaedah rawatan alternatif boleh menjadi penolong yang baik:

    Kaldu bawang adalah salah satu ubat rakyat yang paling berkesan untuk batuk untuk bronkitis

    1. Kaldu bawang untuk batuk. Kupas dan potong halus 2-3 kepala. Tuang susu dan rebus. Dalam kuah yang sudah siap tambahkan madu pada kadar 200 ml cecair - 1 sudu kecil. Tempoh rawatan adalah dari 1 hingga 3 hari. Ambil 1 sudu besar. l setiap jam.
    2. Madu bawang. Cairkan segelas gula dengan 1 liter air. Masukkan 2 bawang sederhana, rebus hingga ½ isi padu asalnya. Terikan kuahnya. Ambil ½ cawan selama 2 hari.
    3. Analog terapi ubat yang paling berkesan adalah rawatan lobak hitam dengan madu di rumah. Basuh lobak dengan baik dan keluarkan intinya. Masukkan 1 sudu madu ke dalam ceruk. Biarkan selama 4-5 jam pada suhu bilik (sehingga buah memberikan jus). Setelah selang waktu, toskan cairan, dan madu sekali lagi dapat ditambahkan ke lubang. Kaedah penggunaan: 1 sudu besar. l untuk orang dewasa dan 1 sudu kecil. untuk kanak-kanak 4 kali sehari. Tempoh terapi adalah 1-2 minggu.
    4. Rawatan batuk dengan susu dengan kerucut pain. Bilas buah kecil di bawah air mengalir, kemudian masukkan ke dalam bekas dan tuangkan 1 liter susu. Didihkan dengan api yang tinggi, kemudian kurangkan dan masak susu tepung selama 2 jam lagi. Pada akhirnya, produk yang dihasilkan disaring. Ambil 6-7 sudu besar. l setiap 3 jam selama beberapa hari. Untuk meningkatkan ciri rasa, 2-3 sudu madu ditambahkan ke dalam kaldu susu, kerana produk dalam bentuk tulennya mempunyai rasa pahit dan tidak enak.
    5. Di rumah anda boleh menggosok lemak badger dengan dada pada waktu malam..
    6. Tidak kurang berguna ialah bubur bawang dan madu melalui penggiling daging dalam nisbah 1: 1. Ambil 1 sudu besar. l 3 kali sehari untuk gejala yang menyakitkan dan untuk tujuan pencegahan, terutama pada musim sejuk.

    Hanya pakar yang akan memilih kaedah yang tepat untuk rawatan batuk bronkial. Ubat-ubatan sendiri boleh membahayakan kesihatan dan tidak selalu membawa kepada hasil yang positif..