Segala penyakit pada kanak-kanak menjadi perhatian. Jangkitan virus yang masuk ke dalam badan adalah penyakit serius yang, setelah berakhir, jangka masa yang panjang mengingatkan diri sendiri. Selalunya, akibat penyakit ini adalah sisa batuk selepas ARVI, tetapi dalam beberapa kes laringitis, sinusitis, tracheitis atau tonsilitis mungkin timbul. Untuk menghilangkan gejala batuk, disarankan agar anda membiasakan diri dengan peraturan bagaimana merawat penyakit..

Gejala batuk yang tinggal

Dengan perkembangan penyakit katarrhal, anak mengalami kerengsaan membran mukus saluran pernafasan. Setelah penyembuhan lengkap untuk jangkitan virus pernafasan akut, pesakit kecil itu terus batuk untuk waktu yang lama. Ini disebabkan oleh fakta bahawa membran laring dan rongga mulut mengalami pemulihan untuk jangka masa yang panjang, dan sisa batuk terbentuk dengan latar belakang penurunan fungsi pelindung badan..

Tempoh sindrom batuk berbeza bergantung pada keadaan. Dalam beberapa kes, batuk boleh bertahan selama 1.5 bulan, dan pada kanak-kanak terdedah kepada reaksi alergi yang kerap - sehingga 2 bulan.

Tempoh sisa batuk disebabkan oleh faktor berikut:

  • Jenis: kering atau basah. Dalam kes pertama, sindrom batuk tanpa ekspektasi akan hilang dengan lebih cepat. Apabila kanak-kanak mengalami batuk basah setelah jangkitan virus pernafasan akut, organ dalaman harus menghabiskan 2 kali lebih banyak tenaga untuk menarik keluar dari bronkus rembesan dalaman yang terkumpul di rongga.
  • Keterukan penyakit sebelumnya - jangkitan sekunder jenis bakteria atau virus boleh bergabung;
  • Ciri-ciri sistem imun pesakit - kuat atau lemah.

Tempoh sisa batuk sukar ditentukan dengan tepat. Sekiranya anda tidak menggunakan rawatan gejala, maka refleks batuk mungkin berlaku sehingga 6 bulan. Untuk memulakan rawatannya yang berkesan, perlu mengenal pasti gejala dan penyebabnya.

Tanda-tanda sisa batuk pada pesakit muda adalah seperti berikut:

  • Batuk muncul dalam kebanyakan kes hanya pada waktu pagi, setelah bangun;
  • Refleks batuk cetek, tanpa ekspektasi dahak;
  • Batuk tidak disertai dengan demam, pemisahan lendir dalaman atau gejala lain dari adanya jangkitan di dalam badan;
  • Setelah rawatan untuk penyakit yang mendasari selesai, batuk secara beransur-ansur menjadi jarang dan kurang sengit..

Ketika pulih, sistem kekebalan tubuh secara beransur-ansur menekan batuk, walaupun tanpa ubat.

Sekiranya batuk tidak hilang untuk waktu yang lama, tetapi hanya semakin meningkat, sementara kejadian gejala bersamaan diperhatikan, seperti kesukaran bernafas, pelepasan dahak bernanah, demam, ini menunjukkan perkembangan komplikasi selepas terapi.

Semasa memperbaiki tanda-tanda tersebut, disarankan untuk berjumpa dengan doktor anda sekali lagi dan menjalani diagnosis untuk mengenal pasti punca-punca batuk teruk yang berpanjangan.

Mengapakah anak itu mengalami batuk yang tinggal?

Biasanya, pada kanak-kanak dengan ARVI, manifestasi sisa batuk adalah norma. Agar badan pulih dari penyakit dan mengembangkan imuniti, ia memerlukan sedikit masa.

Batuk selepas penyakit ini disebabkan oleh fakta bahawa virus itu, walaupun dibasmi oleh tubuh, tetapi akibatnya masih dapat merengsakan mukosa dinding laring, rongga mulut, bronkus dan trakea. Sekiranya batuk yang kuat ditunjukkan, tetapi tanpa meningkatkan suhu badan pesakit, penyebab yang dapat merangsang pembentukan patologi berikut dapat dikenal pasti:

  • Kekemasan, tekanan.
  • Reaksi alergi terhadap habuk, rambut haiwan, debunga.
  • Tindak balas saluran pernafasan terhadap udara yang tercemar, suhu udara berkurang, atau peningkatan aktiviti fizikal.
  • Perkembangan semula penyakit berjangkit atau virus.
  • Pengingesan badan asing.
  • Pembentukan penyakit saluran pencernaan yang jarang berlaku - refluks gastroesophageal.

Batuk pagi pada anak sukar. Pesakit muda mungkin mengalami bronkospasme, disertai dengan kejang yang menghalangnya daripada tidur pada waktu awal hari baru. Pada masa dewasa, batuk tidak menyebabkan kerengsaan dan lesu dan berumur pendek.

Setelah imuniti bayi terbentuk sepenuhnya, sisa batuk akan berhenti menyeksa anak selama berminggu-minggu. Biasanya momen ini berlaku pada masa remaja.

Bahaya dan tempoh batuk

Batuk pada kanak-kanak dengan ARVI boleh berlaku dalam 2-3 minggu. Sekiranya batuk secara beransur-ansur dikurangkan menjadi sia-sia dan gejala tambahan tidak berlaku, maka melakukan terapi tidak masuk akal. Keadaan ini menandakan peningkatan sistem imun dan penghapusan patologi badan sendiri..

Jika tidak, jika batuk hanya meningkat dan berubah menjadi sakit, menyalak atau basah, anda tidak boleh mengabaikan gejala tersebut. Tanda-tanda yang dikenal pasti menunjukkan adanya jangkitan sekunder atau perkembangan komplikasi.

Akibat negatif terbentuk dengan rawatan yang tidak tepat waktu atau tidak betul:

  • Sekiranya penggunaan ubat antipiretik berlebihan.
  • Dengan perkembangan jangkitan virus, anak kecil diberi ubat antibakteria.
  • Semasa rawatan, kanak-kanak itu sentiasa bergerak, tidak ada rehat di tempat tidur.

Akibat kurangnya peraturan rawatan, batuk sisa terbentuk yang menandakan jangkitan bakteria. Dalam keadaan seperti itu, penyakit berikut mungkin timbul: bronkitis, radang paru-paru, telinga tengah, faringitis, trakeitis, sinusitis, tonsilitis akut.

Sekiranya batuk yang kuat tidak berhenti, tetapi semakin meningkat, maka anda harus mendapatkan pemeriksaan tambahan dari doktor anda. Sekiranya perlu, doktor akan mengarahkan diagnosis dan berunding dengan pakar. Hanya setelah keputusan ujian yang diperoleh kita dapat memulakan rawatan patologi yang dikembangkan.

Bagaimana dan bagaimana merawat

Sekiranya dengan tepat dinyatakan bahawa batuk pagi anak masih ada, maka dalam kebanyakan kes rawatannya tidak diperlukan. Secara beransur-ansur, badan akan pulih dan mengatasi masalah itu sendiri. Anda boleh membantu proses menghilangkan batuk dengan peraturan berikut:

  • Selalunya menjalankan prosedur penyiaran bilik di mana pesakit kecil paling kerap.
  • Lindungi pesakit dari asap rokok, mencegah alergen atau bau busuk lain yang boleh merengsakan selaput lendir daripada memasuki sinus.
  • Di bilik tempat pesakit tinggal, perlu mematuhi rejim suhu yang optimum.
  • Melakukan pembersihan basah secara berkala dan mengawal kelembapan di dalam bilik.
  • Lebih kerap beri bayi minum air suam, jangan menolak permintaan itu.

Untuk mempercepat penghapusan batuk kering, doktor menetapkan ubat untuk menipiskan dahak yang terkumpul dan meningkatkan keluarnya dari bronkus. Ubat-ubatan mukolitik asal semula jadi disyorkan untuk ini..

Oleh kerana komposisi, mereka praktikal tidak memberi kesan sampingan. Phytoncides yang termasuk dalam senarai komponen aktif menyumbang kepada penghapusan edema pada mukosa, dan juga membantu menghilangkan bakteria dan virus patogen sepenuhnya.

Ubat-ubatan berkesan berikut untuk rawatan batuk sisa kering dibezakan:

  • Tablet: Bromhexine, Mukaltin, Gedelix atau Ambroxol;
  • Ramuan: Prospan, Broncholitin;
  • Sirap - Lazolvan, Herbion, akar primrose dan licorice.

Di samping itu, doktor menasihatkan menggunakan mucolytics, seperti sirap Bronchicum, Doctor Mom, Alteyka, Pertusin, untuk kesan terapi. Penting untuk mengawal proses rawatan pada pesakit yang sangat kecil. Bagi kanak-kanak di bawah umur 3 tahun, hanya pakar pediatrik yang harus menetapkan ubat.

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, anda boleh menggunakan ubat tradisional. Herba ubat digunakan, berdasarkan kompres, decoctions dan teh dibuat. Resipi berkesan berikut diserlahkan:

  • Susu suam dengan madu, mentega, soda atau buah ara. Anda juga boleh mencairkan dengan air mineral atau melarutkan lemak kambing di dalamnya. Untuk menyediakan konsistensi, anda perlu mengambil 1 sudu besar. susu dan tambah 1 sudu kecil. mana-mana ramuan yang disenaraikan. Sekiranya anda mencairkan konsistensi dengan penambahan air mineral, maka komponennya harus diambil 1 hingga 1. Rawatan ini membolehkan anda menghilangkan batuk menggonggong pada bayi dengan cepat, meningkatkan kualiti tidur dan rehat anak.
  • Kuning ayam atau puyuh digiling dengan gula atau, dengan kata lain, mogul. Sekiranya pesakit kecil mengalami batuk kering yang kuat yang menyebabkan muntah, maka rawatan alternatif tidak akan ada. Dalam kes ini, anda hanya perlu melembutkan pembuangan dahak.
  • Penyerapan chamomile, kerucut hijau, warna linden, sage atau St. John's wort. Alat itu dilakukan pada waktu petang. 0.2 t air mendidih dicairkan dengan 2 sudu kecil. sebarang ramuan perubatan. Konsistensi dituangkan ke dalam termos dan berumur selama 12 jam. Keesokan harinya, infusi tegang digunakan sebelum makan selama 30 minit dalam ¼ cawan.
  • Menggosok - bukannya ubat-ubatan, plaster sawi, anda boleh menggosok anak dengan lemak (kambing, beruang, babi, badger). Prosedur ini digunakan untuk batuk basah.
  • Kompres - disyorkan untuk batuk yang tinggal pada anak selepas jangkitan virus pernafasan akut. Kentang rebus, tumbuk kentang tumbuk, serta daun kubis dengan madu di atasnya atau serbuk roti.

Sebagai tambahan kepada kaedah lain, penyedutan disarankan untuk mengurangkan batuk kering dan melembutkan dahak keluar. Anda boleh menggunakan penyedutan asap kentang rebus dengan seragam atau menggunakan nebulizer. Untuk penggunaan kaedah tersebut, kontraindikasi harus dikenal pasti dan jangka masa penggunaan dan dos ubat harus dipatuhi dengan ketat..

Oleh itu, sisa batuk adalah fenomena biasa. Untuk mencairkan dahak, pelbagai ubat digunakan. Untuk menghilangkan batuk kering, disarankan untuk menggunakan penyedutan dan kompres. Serta ubat herba.

MED-anketa.ru

Portal perubatan mengenai kesihatan dan kecantikan

Batuk dengan SARS pada kanak-kanak dan orang dewasa - penyebab dan jenisnya, terapi ubat dan rakyat, komplikasi

Jenis batuk yang berlainan semasa penyakit virus pernafasan mesti dirawat dengan penggunaan ubat-ubatan tertentu. Rejimen rawatan yang dipilih dengan tidak betul tidak hanya meringankan keadaan pesakit, tetapi dapat memperburuk keadaan, memprovokasi perkembangan komplikasi serius, hingga radang paru-paru. Daripada janji sendiri, anda mesti selalu mendapatkan bantuan perubatan.

Mengapa batuk berlaku semasa ARVI

Ketika proses keradangan berkembang semasa jangkitan virus pernafasan akut, selaput lendir nasofaring dan rongga mulut terjejas terlebih dahulu, kemudian trakea dan bronkus. Kerengsaan reseptor batuk khas yang terletak di sepanjang saluran pernafasan (di nasofaring, laring, pita suara, bronkus) menyebabkan refleks tanpa syarat - batuk. Ini adalah luput paksa melalui mulut, yang disebabkan oleh pengecutan otot.

Batuk adalah mekanisme pelindung, fungsi utamanya adalah membersihkan saluran pernafasan untuk memastikan pernafasan normal, untuk menghilangkan rembesan patologi (lendir) yang berlebihan dari tubuh semasa keradangan sistem pernafasan. Reaksi batuk adalah pertahanan refleks tubuh terhadap penembusan zarah dan mikroorganisma asing, yang bertujuan untuk memulihkan fungsi pernafasan.

Punca

Kumpulan radang virus di mana selaput lendir saluran pernafasan atas terjejas, doktor merujuk kepada jangkitan virus pernafasan akut (ARVI). Penyakit ini serupa secara morfologi dan klinikal, agen penyebabnya adalah virus parainfluenza pneumotropik, rhinovirus, adenovirus dan sekitar 200 subtipe mikroorganisma berbahaya.

Punca penyebaran virus SARS adalah orang yang dijangkiti, dari saat masa inkubasi berakhir hingga demam berhenti. Cara utama menyebarkan penyakit adalah dengan tetesan udara, semasa komunikasi, ketika bersin dan batuk pembawa virus. Ada kemungkinan kecil varian jangkitan rumah tangga kontak, melalui barang sehari-hari, melalui jabat tangan atau pelukan.

Simptom yang disertakan

Tanda-tanda klinikal jangkitan virus pernafasan akut mungkin berbeza-beza bergantung pada jenis patogen. Dalam semua kes, batuk berkembang, tanda-tanda catarrhal (berkaitan dengan keradangan selaput lendir), gejala ciri berikut:

  • kekeringan jangka pendek di hidung, yang pertama kali digantikan oleh penyusunan yang banyak, dan kemudian kesesakan, yang disebabkan oleh pembengkakan membran mukus;
  • kelenjar getah bening yang bengkak (serviks dan submandibular);
  • sakit di mata, lakrimasi;
  • sakit tekak;
  • gangguan tidur;
  • gejala keracunan umum - sakit otot, rasa sakit pada sendi, kurang selera makan, perasaan lemah, lemah, kelesuan, menggigil, sakit kepala;
  • sindrom demam, demam.

Varieti

Batuk yang berlaku semasa jangkitan virus pernafasan akut dibezakan oleh beberapa tanda. Dengan tahap peruntukan rahsia bronkus, jenis berikut dibezakan:

  • Tidak produktif (kering). Ia berkembang 3-5 hari selepas jangkitan. Dengan batuk jenis ini, dahak dan lendir tidak keluar, kerana pada peringkat awal penyakit rembesan patologi belum dihasilkan dalam jumlah yang mencukupi.
  • Tidak produktif. Pemisahan dan pelepasan dahak kurang dinyatakan. Refleks batuk seperti itu menunjukkan perkembangan proses keradangan, berlangsung 2-3 hari.
  • Basah (basah). Terdapat banyak pengeluaran rembesan, ini adalah tanda awal permulaan pemulihan.

Keringkan

Permulaan penyakit ini disertai oleh batuk kering, ia berkembang pada hari-hari awal penyakit. Proses yang berlaku di saluran pernafasan menjengkelkan selaput lendir, batuk dalam kes ini adalah proses refleks, tidak produktif dari sudut pandang memerangi patologi. Ia boleh menyebabkan suara serak, memprovokasi perkembangan keradangan laring dan trakea (tracheitis). Dengan batuk ini, doktor mengesyorkan mengambil ubat antitussive gabungan yang secara bersamaan menghalang tindakan reseptor batuk dan mengaktifkan pengeluaran dan pembuangan dahak.

Basah

Batuk yang produktif, disertai dengan pelepasan lendir dan dahak (basah), bermula pada peringkat terakhir penyakit dan menunjukkan tahap akhir proses keradangan. Dalam tempoh ini, objektif utama terapi menjadi pencairan sputum dan penyingkirannya dari saluran pernafasan. Batuk basah setelah jangkitan virus pernafasan akut pada kanak-kanak dapat berlangsung dari dua hingga tiga minggu, selama ini peningkatan suhu berkala dan peningkatan gejala penyakit lain dapat diperhatikan..

Apa bahaya batuk dengan selsema

Bahaya batuk dengan selsema dan SARS adalah kemungkinan timbulnya komplikasi berbahaya. Proses patologi diperburuk bukan hanya jika tidak ada rawatan, tetapi juga dengan penggunaan rejimen rawatan yang salah. Penyakit sekunder yang biasa selepas jangkitan virus pernafasan adalah:

  • sinusitis (keradangan sinus);
  • bronkitis, radang paru-paru (semasa menurunkan jangkitan ke saluran pernafasan bawah);
  • jangkitan bakteria bergabung (mis., sakit tekak);
  • otitis;
  • pemburukan penyakit kronik sistem pernafasan atau badan lain.

Rawatan batuk ARVI

Objektif utama terapi adalah: mengurangkan gejala yang menyakitkan (dengan batuk menyalak kering), mengubah bentuk batuk yang tidak produktif menjadi produktif, dan mencegah penyebaran jangkitan ke saluran pernafasan bawah dan perkembangan komplikasi. Rawatan batuk dengan jangkitan virus pernafasan akut pada orang dewasa dilakukan dengan menggunakan ubat sistemik, prosedur tempatan (penyedutan, pembilasan, pembilasan), alat dan kaedah perubatan tradisional.

Rawatan batuk dengan jangkitan virus pernafasan akut pada kanak-kanak usia prasekolah dijalankan mengikut skema yang serupa, menggunakan ubat herba yang mempunyai tahap kesan sistemik yang lebih rendah pada tubuh. Dalam pencegahan komplikasi, peranan penting dimainkan oleh rehat di tempat tidur, minum berat. Semasa rawatan, anda perlu melembapkan udara di dalam bilik di mana anak sakit berada, dan mengudarakan bilik secara berkala. Rejimen rawatan utama batuk semasa ARVI:

  1. Pada peringkat awal ARVI, ubat ekspektoran dan antivirus digunakan.
  2. Sekiranya tidak mungkin tertidur, dibenarkan untuk minum ubat penahan batuk, misalnya, yang mengandungi kodein.
  3. Sekiranya tidak ada dahak semasa keradangan aktif, tablet penyekat refleks batuk diresepkan.
  4. Dengan penambahan jangkitan bakteria, penampilan nanah di dahak dan tanda-tanda komplikasi lain, antibiotik dapat ditambahkan ke terapi utama.

Persediaan

Terapi ubat untuk batuk semasa jangkitan virus pernafasan akut termasuk pengambilan ubat dari tiga kumpulan farmakologi. Sesuai dengan jenis batuk, agen berikut diresepkan:

  • Antitussive. Mekanisme tindakan agen ini adalah untuk menghalang aktiviti reseptor batuk.
  • Mukolitik. Ini adalah ubat-ubatan yang mencairkan dahak tebal untuk memudahkan dan mempercepat proses perkumuhannya..
  • Ekspektoran. Dana sedemikian mengaktifkan proses membuang rahsia patologi..

Batuk kering dengan jangkitan virus pernafasan akut adalah petunjuk untuk mengambil ubat antitussive, yang mereka berhenti gunakan segera setelah proses pemisahan dahak bermula (setelah 2-3 hari). Penggunaan gabungan ubat antitussive dan mucolytic adalah kontraindikasi. Dalam kes ini, lendir yang terkumpul tidak dikeluarkan dari badan, dan proses keradangan menyebar ke seluruh sistem pernafasan. Batuk basah dan paroxysmal dengan sindrom pasca jangkitan memerlukan pengambilan ekspektoran hanya dengan dahak yang terlalu tebal.

Ubat yang paling popular untuk merawat pelbagai peringkat batuk semasa SARS pada kanak-kanak dan orang dewasa adalah Codeine, Sinekod, Stoptussin, Mukaltin, Bronchipret dan Ambrobene. Biasakan diri anda dengan ciri-ciri pengambilan ubat-ubatan ini:

Petunjuk untuk digunakan

Kaedah permohonan, dos

Untuk menyekat batuk kering

10-20 mg setiap penerimaan, 2-4 kali sehari untuk orang dewasa. Tempoh rawatan adalah 2-3 hari

Kanak-kanak di bawah umur 1 tahun, kehamilan, asma bronkial dan lain-lain bentuk kemurungan pernafasan

Dos harian adalah dari 2 hingga 12 bulan - 10 tetes 4 kali sehari sebelum memberi makan. Dari 12 bulan hingga 3 tahun - 15 tetes 4 kali sehari sebelum makan

Hipersensitiviti terhadap ubat

Untuk menukar batuk kering menjadi bentuk produktif

Dos harian bergantung pada berat badan seseorang: dengan berat 50-70 kg - 1 tablet 3 kali sehari, dengan 70-90 kg - 2 tablet, di atas 90 - 3 tablet tiga kali sehari, selama 5-7 hari

Kanak-kanak di bawah 12 tahun, trimester pertama kehamilan, myasthenia gravis

Sebelum digunakan, tablet dilarutkan dalam air. Dos harian dari 1 tahun hingga 3 tahun adalah 0.5-1 tablet 3 kali sehari, lebih tua dari tiga tahun - 1 tablet tiga kali sehari

Ulser peptik, intoleransi individu terhadap komponen

Untuk penipisan dahak

Sirap, titisan untuk pentadbiran lisan

Pesakit dewasa memerlukan 40 tetes setiap 4-6 jam, kanak-kanak dari 12 tahun - 27 tetes. Tempoh terapi adalah 7-14 hari

Sirap - sehingga usia 3 bulan; turun - sehingga usia enam tahun.

Sirap Ambroxol

Dari kelahiran hingga 2 tahun - 2 kali sehari, 2.5 ml setiap penerimaan. Dari 2 hingga 6 tahun - 2.5 ml 3 kali sehari

Malabsorpsi sukrosa-glukosa, malabsorpsi glukosa-galaktosa, intoleransi fruktosa

Penyedutan

Dalam rawatan batuk kering atau basah setelah jangkitan virus pernafasan akut, penyedutan diresepkan menggunakan nebulizer atau dengan menyedut wap melalui rebusan herba, penyelesaian perubatan. Prosedur ini mempercepat proses penyembuhan dan mencegah perkembangan komplikasi. Semasa menghirup, pesakit menyedut udara yang diperkaya dengan sebatian ubat. Pada peringkat berbeza jangkitan virus pernafasan akut untuk penyedutan, penyelesaian berikut ditunjukkan:

  • mukolitik (dengan Ambrobene, Fluimucil);
  • antitussive (dengan Tussamag);
  • anestetik (larutan lidocaine);
  • tindakan ekspektoran atau gabungan (dengan Bronkolitin).

Ubat rakyat

Semasa jangkitan virus pernafasan akut, penggunaan ubat-ubatan rakyat memudahkan keadaan umum pesakit, mengurangkan gejala, dan membantu mengatasi proses patologi. Doktor mengesyorkan menggunakan preskripsi berikut:

  • Susu suam dengan raspberi, mentega dan madu. Ia melembutkan batuk kering, melancarkan pembuangan dahak ketika basah. Adalah perlu untuk minum ubat satu gelas sehari, pada waktu petang (1,5-2 jam sebelum tidur), hingga sembuh.
  • Gosok dengan lemak. Lemak kambing atau badger adalah disyorkan. Setelah menggosok badan di dada dan punggung atas, kulit ditutup dengan kertas lilin, pesakit dibungkus dengan selimut. Tempoh prosedur adalah 1.5-2 jam, dilakukan dua hari sekali.
  • Kompres alkohol pemanasan atau mustard. Diencerkan dengan air, alkohol perubatan atau vodka (dalam nisbah 2: 3) dipanaskan hingga 40 ° C. Gulung kain kasa atau pembalut yang direndam dalam cecair ke beberapa lapisan, pasangkan ke dada atau belakang (di kawasan tulang belakang toraks). Tutup kompres dengan kertas lilin, sapukan pembalut pemanasan dan biarkan selama 2-3 jam. Selepas prosedur, pelincirkan kulit dengan minyak kayu putih, ulangi sesi setiap hari sehingga akhir sindrom demam.
  • Teh dari bunga linden. 1 sudu kecil bahan mentah sayur-sayuran kering tuangkan segelas air mendidih, berdiri di dalam air mandi selama 20-30 minit, sejuk dan tapis. Minum teh dalam bentuk panas dua kali sehari, 200 ml setiap hari, sebelum proses pembuangan dahak.
  • Kaldu dari viburnum. 250 g bahan mentah (buah, daun, kulit kayu) memerlukan 500 ml air. Rebus campuran sehingga mendidih, kemudian biarkan mendidih selama 10-15 minit, kemudian bersikeras selama 2-3 jam. Terikan larutan, tambah 2 sudu besar. l madu, ambil pada pagi dan petang 50 mg rebusan yang sedikit hangat, sehingga awal pembuangan dahak.
  • Jus lobak hitam dengan madu. Parut pulpa satu tanaman akar bersaiz sederhana, peras jusnya melalui kain tipis, tambah 2 sudu besar. l sayang. Ambil ubat itu hingga akhir demam mengikut 1 sudu besar. l 6 kali sehari, tanpa mengira makanan.

Pencegahan

Semasa wabak jangkitan virus bermusim, langkah pencegahan bertujuan untuk meningkatkan daya tahan tubuh, mematuhi peraturan pencegahan untuk mengurangkan risiko jangkitan. Pencegahan batuk merangkumi aktiviti berikut:

  • Menguatkan imuniti - pengerasan, aktiviti fizikal, diet penuh, peningkatan daya tahan terhadap tekanan, memerhatikan peraturan kerja dan rehat, dll..
  • Menghentikan tabiat buruk (merokok).
  • Mengekalkan keseimbangan air yang sihat dalam badan (norma air biasa yang diminum sehari adalah 2.5 l).
  • Mengelakkan hipotermia.
  • Mematuhi peraturan kebersihan (mencuci tangan secara berkala), memakai pakaian kasa di tempat awam semasa wabak.
  • Pengudaraan berkala di tempat kerja dan rumah, pembersihan basah.

Batuk dengan SARS pada kanak-kanak dan orang dewasa - penyebab dan jenisnya, terapi ubat dan rakyat, komplikasi

Jenis batuk yang berlainan semasa penyakit virus pernafasan mesti dirawat dengan penggunaan ubat-ubatan tertentu. Rejimen rawatan yang dipilih dengan tidak betul tidak hanya meringankan keadaan pesakit, tetapi dapat memperburuk keadaan, memprovokasi perkembangan komplikasi serius, hingga radang paru-paru. Daripada janji sendiri, anda mesti selalu mendapatkan bantuan perubatan.

Mengapa batuk berlaku semasa ARVI

Ketika proses keradangan berkembang semasa jangkitan virus pernafasan akut, selaput lendir nasofaring dan rongga mulut terjejas terlebih dahulu, kemudian trakea dan bronkus. Kerengsaan reseptor batuk khas yang terletak di sepanjang saluran pernafasan (di nasofaring, laring, pita suara, bronkus) menyebabkan refleks tanpa syarat - batuk. Ini adalah luput paksa melalui mulut, yang disebabkan oleh pengecutan otot.

Batuk adalah mekanisme pelindung, fungsi utamanya adalah membersihkan saluran pernafasan untuk memastikan pernafasan normal, untuk menghilangkan rembesan patologi (lendir) yang berlebihan dari tubuh semasa keradangan sistem pernafasan. Reaksi batuk adalah pertahanan refleks tubuh terhadap penembusan zarah dan mikroorganisma asing, yang bertujuan untuk memulihkan fungsi pernafasan.

Punca

Kumpulan radang virus di mana selaput lendir saluran pernafasan atas terjejas, doktor merujuk kepada jangkitan virus pernafasan akut (ARVI). Penyakit ini serupa secara morfologi dan klinikal, agen penyebabnya adalah virus parainfluenza pneumotropik, rhinovirus, adenovirus dan sekitar 200 subtipe mikroorganisma berbahaya.

Punca penyebaran virus SARS adalah orang yang dijangkiti, dari saat masa inkubasi berakhir hingga demam berhenti. Cara utama menyebarkan penyakit adalah dengan tetesan udara, semasa komunikasi, ketika bersin dan batuk pembawa virus. Ada kemungkinan kecil varian jangkitan rumah tangga kontak, melalui barang sehari-hari, melalui jabat tangan atau pelukan.

Simptom yang disertakan

Tanda-tanda klinikal jangkitan virus pernafasan akut mungkin berbeza-beza bergantung pada jenis patogen. Dalam semua kes, batuk berkembang, tanda-tanda catarrhal (berkaitan dengan keradangan selaput lendir), gejala ciri berikut:

  • kekeringan jangka pendek di hidung, yang pertama kali digantikan oleh penyusunan yang banyak, dan kemudian kesesakan, yang disebabkan oleh pembengkakan membran mukus;
  • kelenjar getah bening yang bengkak (serviks dan submandibular);
  • sakit di mata, lakrimasi;
  • sakit tekak;
  • gangguan tidur;
  • gejala keracunan umum - sakit otot, rasa sakit pada sendi, kurang selera makan, perasaan lemah, lemah, kelesuan, menggigil, sakit kepala;
  • sindrom demam, demam.

Varieti

Batuk yang berlaku semasa jangkitan virus pernafasan akut dibezakan oleh beberapa tanda. Dengan tahap peruntukan rahsia bronkus, jenis berikut dibezakan:

  • Tidak produktif (kering). Ia berkembang 3-5 hari selepas jangkitan. Dengan batuk jenis ini, dahak dan lendir tidak keluar, kerana pada peringkat awal penyakit rembesan patologi belum dihasilkan dalam jumlah yang mencukupi.
  • Tidak produktif. Pemisahan dan pelepasan dahak kurang dinyatakan. Refleks batuk seperti itu menunjukkan perkembangan proses keradangan, berlangsung 2-3 hari.
  • Basah (basah). Terdapat banyak pengeluaran rembesan, ini adalah tanda awal permulaan pemulihan.

Keringkan

Permulaan penyakit ini disertai oleh batuk kering, ia berkembang pada hari-hari awal penyakit. Proses yang berlaku di saluran pernafasan menjengkelkan selaput lendir, batuk dalam kes ini adalah proses refleks, tidak produktif dari sudut pandang memerangi patologi. Ia boleh menyebabkan suara serak, memprovokasi perkembangan keradangan laring dan trakea (tracheitis). Dengan batuk ini, doktor mengesyorkan mengambil ubat antitussive gabungan yang secara bersamaan menghalang tindakan reseptor batuk dan mengaktifkan pengeluaran dan pembuangan dahak.

Basah

Batuk yang produktif, disertai dengan pelepasan lendir dan dahak (basah), bermula pada peringkat terakhir penyakit dan menunjukkan tahap akhir proses keradangan. Dalam tempoh ini, objektif utama terapi menjadi pencairan sputum dan penyingkirannya dari saluran pernafasan. Batuk basah setelah jangkitan virus pernafasan akut pada kanak-kanak dapat berlangsung dari dua hingga tiga minggu, selama ini peningkatan suhu berkala dan peningkatan gejala penyakit lain dapat diperhatikan..

Apa bahaya batuk dengan selsema

Bahaya batuk dengan selsema dan SARS adalah kemungkinan timbulnya komplikasi berbahaya. Proses patologi diperburuk bukan hanya jika tidak ada rawatan, tetapi juga dengan penggunaan rejimen rawatan yang salah. Penyakit sekunder yang biasa selepas jangkitan virus pernafasan adalah:

  • sinusitis (keradangan sinus);
  • bronkitis, radang paru-paru (semasa menurunkan jangkitan ke saluran pernafasan bawah);
  • jangkitan bakteria bergabung (mis., sakit tekak);
  • otitis;
  • pemburukan penyakit kronik sistem pernafasan atau badan lain.

Rawatan batuk ARVI

Objektif utama terapi adalah: mengurangkan gejala yang menyakitkan (dengan batuk menyalak kering), mengubah bentuk batuk yang tidak produktif menjadi produktif, dan mencegah penyebaran jangkitan ke saluran pernafasan bawah dan perkembangan komplikasi. Rawatan batuk dengan jangkitan virus pernafasan akut pada orang dewasa dilakukan dengan menggunakan ubat sistemik, prosedur tempatan (penyedutan, pembilasan, pembilasan), alat dan kaedah perubatan tradisional.

Rawatan batuk dengan jangkitan virus pernafasan akut pada kanak-kanak usia prasekolah dijalankan mengikut skema yang serupa, menggunakan ubat herba yang mempunyai tahap kesan sistemik yang lebih rendah pada tubuh. Dalam pencegahan komplikasi, peranan penting dimainkan oleh rehat di tempat tidur, minum berat. Semasa rawatan, anda perlu melembapkan udara di dalam bilik di mana anak sakit berada, dan mengudarakan bilik secara berkala. Rejimen rawatan utama batuk semasa ARVI:

  1. Pada peringkat awal ARVI, ubat ekspektoran dan antivirus digunakan.
  2. Sekiranya tidak mungkin tertidur, dibenarkan untuk minum ubat penahan batuk, misalnya, yang mengandungi kodein.
  3. Sekiranya tidak ada dahak semasa keradangan aktif, tablet penyekat refleks batuk diresepkan.
  4. Dengan penambahan jangkitan bakteria, penampilan nanah di dahak dan tanda-tanda komplikasi lain, antibiotik dapat ditambahkan ke terapi utama.

Persediaan

Terapi ubat untuk batuk semasa jangkitan virus pernafasan akut termasuk pengambilan ubat dari tiga kumpulan farmakologi. Sesuai dengan jenis batuk, agen berikut diresepkan:

  • Antitussive. Mekanisme tindakan agen ini adalah untuk menghalang aktiviti reseptor batuk.
  • Mukolitik. Ini adalah ubat-ubatan yang mencairkan dahak tebal untuk memudahkan dan mempercepat proses perkumuhannya..
  • Ekspektoran. Dana sedemikian mengaktifkan proses membuang rahsia patologi..

Batuk kering dengan jangkitan virus pernafasan akut adalah petunjuk untuk mengambil ubat antitussive, yang mereka berhenti gunakan segera setelah proses pemisahan dahak bermula (setelah 2-3 hari). Penggunaan gabungan ubat antitussive dan mucolytic adalah kontraindikasi. Dalam kes ini, lendir yang terkumpul tidak dikeluarkan dari badan, dan proses keradangan menyebar ke seluruh sistem pernafasan. Batuk basah dan paroxysmal dengan sindrom pasca jangkitan memerlukan pengambilan ekspektoran hanya dengan dahak yang terlalu tebal.

Ubat yang paling popular untuk merawat pelbagai peringkat batuk semasa SARS pada kanak-kanak dan orang dewasa adalah Codeine, Sinekod, Stoptussin, Mukaltin, Bronchipret dan Ambrobene. Biasakan diri anda dengan ciri-ciri pengambilan ubat-ubatan ini:

Petunjuk untuk digunakan

Kaedah permohonan, dos

Untuk menyekat batuk kering

10-20 mg setiap penerimaan, 2-4 kali sehari untuk orang dewasa. Tempoh rawatan adalah 2-3 hari

Kanak-kanak di bawah umur 1 tahun, kehamilan, asma bronkial dan lain-lain bentuk kemurungan pernafasan

Dos harian adalah dari 2 hingga 12 bulan - 10 tetes 4 kali sehari sebelum memberi makan. Dari 12 bulan hingga 3 tahun - 15 tetes 4 kali sehari sebelum makan

Hipersensitiviti terhadap ubat

Untuk menukar batuk kering menjadi bentuk produktif

Dos harian bergantung pada berat badan seseorang: dengan berat 50-70 kg - 1 tablet 3 kali sehari, dengan 70-90 kg - 2 tablet, di atas 90 - 3 tablet tiga kali sehari, selama 5-7 hari

Kanak-kanak di bawah 12 tahun, trimester pertama kehamilan, myasthenia gravis

Sebelum digunakan, tablet dilarutkan dalam air. Dos harian dari 1 tahun hingga 3 tahun adalah 0.5-1 tablet 3 kali sehari, lebih tua dari tiga tahun - 1 tablet tiga kali sehari

Ulser peptik, intoleransi individu terhadap komponen

Untuk penipisan dahak

Sirap, titisan untuk pentadbiran lisan

Pesakit dewasa memerlukan 40 tetes setiap 4-6 jam, kanak-kanak dari 12 tahun - 27 tetes. Tempoh terapi adalah 7-14 hari

Sirap - sehingga usia 3 bulan; turun - sehingga usia enam tahun.

Sirap Ambroxol

Dari kelahiran hingga 2 tahun - 2 kali sehari, 2.5 ml setiap penerimaan. Dari 2 hingga 6 tahun - 2.5 ml 3 kali sehari

Malabsorpsi sukrosa-glukosa, malabsorpsi glukosa-galaktosa, intoleransi fruktosa

Penyedutan

Dalam rawatan batuk kering atau basah setelah jangkitan virus pernafasan akut, penyedutan diresepkan menggunakan nebulizer atau dengan menyedut wap melalui rebusan herba, penyelesaian perubatan. Prosedur ini mempercepat proses penyembuhan dan mencegah perkembangan komplikasi. Semasa menghirup, pesakit menyedut udara yang diperkaya dengan sebatian ubat. Pada peringkat berbeza jangkitan virus pernafasan akut untuk penyedutan, penyelesaian berikut ditunjukkan:

  • mukolitik (dengan Ambrobene, Fluimucil);
  • antitussive (dengan Tussamag);
  • anestetik (larutan lidocaine);
  • tindakan ekspektoran atau gabungan (dengan Bronkolitin).

Ubat rakyat

Semasa jangkitan virus pernafasan akut, penggunaan ubat-ubatan rakyat memudahkan keadaan umum pesakit, mengurangkan gejala, dan membantu mengatasi proses patologi. Doktor mengesyorkan menggunakan preskripsi berikut:

  • Susu suam dengan raspberi, mentega dan madu. Ia melembutkan batuk kering, melancarkan pembuangan dahak ketika basah. Adalah perlu untuk minum ubat satu gelas sehari, pada waktu petang (1,5-2 jam sebelum tidur), hingga sembuh.
  • Gosok dengan lemak. Lemak kambing atau badger adalah disyorkan. Setelah menggosok badan di dada dan punggung atas, kulit ditutup dengan kertas lilin, pesakit dibungkus dengan selimut. Tempoh prosedur adalah 1.5-2 jam, dilakukan dua hari sekali.
  • Kompres alkohol pemanasan atau mustard. Diencerkan dengan air, alkohol perubatan atau vodka (dalam nisbah 2: 3) dipanaskan hingga 40 ° C. Gulung kain kasa atau pembalut yang direndam dalam cecair ke beberapa lapisan, pasangkan ke dada atau belakang (di kawasan tulang belakang toraks). Tutup kompres dengan kertas lilin, sapukan pembalut pemanasan dan biarkan selama 2-3 jam. Selepas prosedur, pelincirkan kulit dengan minyak kayu putih, ulangi sesi setiap hari sehingga akhir sindrom demam.
  • Teh dari bunga linden. 1 sudu kecil bahan mentah sayur-sayuran kering tuangkan segelas air mendidih, berdiri di dalam air mandi selama 20-30 minit, sejuk dan tapis. Minum teh dalam bentuk panas dua kali sehari, 200 ml setiap hari, sebelum proses pembuangan dahak.
  • Kaldu dari viburnum. 250 g bahan mentah (buah, daun, kulit kayu) memerlukan 500 ml air. Rebus campuran sehingga mendidih, kemudian biarkan mendidih selama 10-15 minit, kemudian bersikeras selama 2-3 jam. Terikan larutan, tambah 2 sudu besar. l madu, ambil pada pagi dan petang 50 mg rebusan yang sedikit hangat, sehingga awal pembuangan dahak.
  • Jus lobak hitam dengan madu. Parut pulpa satu tanaman akar bersaiz sederhana, peras jusnya melalui kain tipis, tambah 2 sudu besar. l sayang. Ambil ubat itu hingga akhir demam mengikut 1 sudu besar. l 6 kali sehari, tanpa mengira makanan.

Pencegahan

Semasa wabak jangkitan virus bermusim, langkah pencegahan bertujuan untuk meningkatkan daya tahan tubuh, mematuhi peraturan pencegahan untuk mengurangkan risiko jangkitan. Pencegahan batuk merangkumi aktiviti berikut:

  • Menguatkan imuniti - pengerasan, aktiviti fizikal, diet penuh, peningkatan daya tahan terhadap tekanan, memerhatikan peraturan kerja dan rehat, dll..
  • Menghentikan tabiat buruk (merokok).
  • Mengekalkan keseimbangan air yang sihat dalam badan (norma air biasa yang diminum sehari adalah 2.5 l).
  • Mengelakkan hipotermia.
  • Mematuhi peraturan kebersihan (mencuci tangan secara berkala), memakai pakaian kasa di tempat awam semasa wabak.
  • Pengudaraan berkala di tempat kerja dan rumah, pembersihan basah.

Apa yang ditunjukkan oleh batuk yang tersisa pada anak selepas SARS dan akibat penyakit lain: kita membongkar dan menghilangkannya

Salah satu tugas utama doktor dan ibu bapa dalam merawat jangkitan virus pernafasan akut adalah mencegah komplikasi dan akibat yang berbahaya. Mereka adalah ancaman utama kepada perkembangan dan kesihatan normal anak. Dan sekiranya ada komplikasi yang timbul, sembuhkan bayi secepat dan secepat mungkin. Otitis media dan sisa batuk pada kanak-kanak selepas ARVI adalah akibat penyakit yang paling biasa. Kami akan mempertimbangkan ini dan akibat lain dengan lebih terperinci dalam artikel..

Komplikasi

Komplikasi jangkitan virus pernafasan akut boleh berlaku akibat rawatan yang tidak betul atau tidak tepat waktu, misalnya:

  • penyalahgunaan antipiretik,
  • kekurangan rawatan di tempat tidur atau di rumah pada kanak-kanak,
  • mengambil antibiotik untuk merawat jangkitan virus.

Semua tindakan dan keadaan ini juga boleh menyebabkan jangkitan bakteria..

Komplikasi yang paling biasa termasuk:

Sebagai tambahan, akibat daripada ARVI yang dipindahkan, fenomena seperti:

  • meningkat berpeluh dalam mimpi. Sekiranya bayi berkeringat dalam tidurnya selama 1-2 minggu setelah sakit, maka ini adalah perkara biasa. Oleh kerana badan "membersihkan" diri dari racun dengan cara ini. Sekiranya berpeluh berlebihan berterusan lebih jauh, ini mungkin menunjukkan penyakit lambat, lama atau baru, dan memerlukan konsultasi dengan doktor;
  • cirit-birit. Lebih kerap diperhatikan semasa penyakit itu sendiri, tetapi juga boleh berlaku selepas kelemahan sistem imun. Cirit-birit juga boleh menjadi gejala penyakit lain, jadi anda harus memberitahu pakar pediatrik mengenai permulaan penyakit dan lulus analisis tinja untuk petunjuk yang akan ditentukan oleh doktor;
  • sindrom asthenik. Ia berlaku akibat penipisan sistem saraf semasa sakit;
  • sistitis. Ini adalah komplikasi selepas ARVI dan dikaitkan dengan keradangan pundi kencing. Cystitis adalah penyakit yang tidak menyenangkan, terutamanya untuk anak itu sendiri, dan dia boleh berkembang dalam tiga kes:
    1. Virus menjangkiti pundi kencing, tetapi ini jarang berlaku..
    2. Perkembangan sistitis bakteria. Virus ini melemahkan badan, dan bakteria yang tidak aktif sebelumnya diaktifkan dan bertindak pada sistem urogenital kanak-kanak. Dengan latar belakang kelemahan pertahanan badan, pembentukan bakteria baru di dalam badan adalah mungkin.
    3. Pilihan bercampur. Apabila keradangan disebabkan oleh bakteria, dan virus juga melekat pada mereka melalui saluran darah.

Kaedah rawatan bergantung pada jenis penyakit. Anak itu akan diberi ubat yang melegakan keradangan dan meningkatkan diuresis, serta antibiotik (dengan jangkitan bakteria makmal yang disahkan). Sekiranya terdapat ubat antivirus dan imunomodulator. Dalam versi campuran - gabungan antibiotik dan antivirus.

Rawatan cystitis pada anak juga menunjukkan rejimen minum tertentu - hingga 2.5 liter sehari air biasa dan / atau jus cranberry. Serta diet: sekatan ketat pedas, masin, goreng.

Berdengkur dan hidung tersumbat

Akibat ARVI yang sering terjadi adalah berdengkur dalam mimpi, yang bukan merupakan ciri khas bagi kanak-kanak.

Terdapat tiga sebab utama kejadiannya:

  1. Adenoid yang diperbesar. Mereka adalah alasan bahawa laring anak menyempit. Penangkapan pernafasan jangka pendek semasa tidur mungkin berlaku. Kanak-kanak yang menderita penyakit ini sering tidak mendapat tidur yang cukup dan oleh kerana itu mereka mungkin menghadapi masalah dengan ingatan dan tumpuan perhatian. Perlu diingat bahawa adenoid adalah organ kekebalan tubuh. Walau bagaimanapun, dalam kes adenoiditis, mereka menjadi "pintu masuk" untuk jangkitan. Walaupun begitu, masalah ini cenderung "berkembang", dan anak-anak setelah 10 tahun, ketika tengkorak tumbuh, dan mereka berhenti mengganggu pernafasan normal.
  2. Tonsillitis kronik. Punca berdengkur dalam kes ini adalah sakit amandel. Selain itu, mereka dapat menimbulkan kesukaran bernafas dan menyebabkan kesakitan ketika menelan..
  3. Rinitis kronik atau alahan. Penyebabnya adalah mukosa hidung yang meradang. Dia, sebagai peraturan, adalah gejala penyakit lain, termasuk SARS, tetapi mungkin penyakit bebas.

Masalah ini didiagnosis oleh pakar otorhinolaryngolog. Sebagai permulaan, doktor akan mencadangkan rawatan konservatif (contohnya, steroid hidung seperti "Nazonex"), beberapa jenisnya adalah mungkin, begitu juga dengan fisioterapi. Dan hanya sebagai langkah terakhir, masalah ini diselesaikan dengan campur tangan pembedahan.

Khususnya, untuk menghilangkan adenoid hari ini terdapat petunjuk yang sukar (bukan tahap peningkatannya):

  • media otitis berulang,
  • masalah pendengaran,
  • kesukaran bernafas setiap malam (dan kadang-kadang sepanjang masa) ketika bayi bernafas melalui mulutnya (dengan perubahan kerangka wajah),
  • enuresis.

Sekiranya bayi tidak bernafas selepas jangkitan virus pernafasan akut, maka ini mungkin disebabkan oleh penyalahgunaan titisan vasokonstriktif (ia boleh digunakan tidak lebih dari 5 hari, dan sebaiknya kurang dan hanya sebelum tidur atau dengan rasa tidak selesa dan kegelisahan anak). Hidung tersumbat boleh disebabkan oleh sebab-sebab yang dinyatakan di atas, dan ini selalu menjadi kesempatan untuk beralih ke THT.

Sekiranya bayi batuk

Dalam hampir setiap kes kedua selepas jangkitan virus pernafasan akut, seorang kanak-kanak mengalami fenomena seperti batuk yang tinggal. Dengan adanya dahak, ia boleh menjadi kering atau basah, dalam intensiti - batuk kuat atau sedikit, pada waktu penampilan - semasa terjaga atau pada waktu malam. Sekiranya batuk tidak hilang untuk waktu yang lama, ia melelahkan anak dan ibu bapa dan tidak membiarkannya pulih sepenuhnya, melanggar irama kehidupan yang biasa.

Sekiranya kanak-kanak mengalami batuk seperti itu, dia tidak boleh diabaikan, karena pada akhirnya dia dapat berkembang menjadi bronkitis atau komplikasi bakteria lain.

Oleh itu, jika batuk tidak berlalu lebih dari 5 hari selepas berakhirnya episod utama penyakit ini, perlu disyaki komplikasi dan hubungi pakar pediatrik dengan aduan ini.

Sebaliknya, batuk selepas SARS pada anak jauh dari selalu merupakan tanda penyakit yang tidak dikalahkan sepenuhnya. Penting untuk memerhatikan keadaan umum kanak-kanak. Doktor boleh memulakan batuk seperti itu dalam 10-20 hari.

Sekiranya batuk berlanjutan setelah sembuh, tetapi gejala lain tidak kembali (mabuk, demam, hidung berair), kemungkinan besar fenomena ini tidak akan berlaku lagi. Sekiranya terdapat gejala tambahan, anda perlu berjumpa doktor - penyebabnya mungkin merupakan komplikasi awal.

Terdapat kes apabila dua gejala pada seorang kanak-kanak (batuk menyalak kuat tanpa dahak dan demam hingga 38 atau lebih tinggi) datang secara serentak dan pada masa yang sama menyesatkan doktor dan ibu bapa.

Rawatan yang tidak ditetapkan mungkin juga menjadi penyebab batuk. ARVI adalah jangkitan yang mempengaruhi saluran pernafasan atas, sementara kesalahan umum dalam preskripsi perubatan adalah pelantikan mucolytics (jenis, ACC, ambroxol, lazolvan), yang memprovokasi kelenjar saluran pernafasan bawah. Oleh itu, semasa meresepkan ubat ini, mesti ada alasan serius, yang disahkan oleh ujian makmal, dan juga "pendapat kedua" pakar pediatrik.

Cara penyembuhan

Rawatan batuk yang tinggal selalu bergantung pada sifatnya, keluhan anak dan hasil pemeriksaannya. Oleh itu, bagaimana merawat batuk yang tinggal, hanya doktor yang boleh mengatakannya. Dia boleh menasihati fisioterapi di klinik atau menunjukkan latihan yang boleh dilakukan di rumah..

Setelah sakit, sistem kekebalan tubuh dalam keadaan berjaga-jaga dan batuk yang kuat dapat memicu lonjakan suhu yang tajam, dan suhu tidak akan membiarkan batuk menjadi tenang. Fenomena ini memerlukan terapi ubat simptomatik, kerana tubuh mulai habis dalam perjuangan yang sudah tidak diperlukan..

Untuk memecahkan lingkaran setan ini, anda boleh menggunakan ubat antipiretik, serta ramuan, lozeng atau lozeng yang melembutkan tekak. Biasanya memerlukan 2-3 hari untuk menenangkan sistem imun bayi..

Taktik selanjutnya adalah memastikan keadaan yang betul untuk menjaga bayi:

  • sediakan banyak minuman,
  • mengekalkan udara segar, sejuk dan lembap.

Apa kata Komarovsky?

Komarovsky, seorang doktor kanak-kanak yang terkenal, menyebut batuk sebagai ciri kesihatan yang wajib. Seseorang harus batuk, kerana ini adalah satu-satunya cara untuk membersihkan paru-paru dan bronkus dari dahak dengan cara semula jadi.

Salah satu penyebab batuk pada kanak-kanak adalah hidung berair. Ini lebih biasa bagi kanak-kanak yang masih kecil (berumur hingga 3-4 tahun), kerana mereka masih tidak tahu cara meniup hidung dan biasanya sukar bagi mereka untuk membersihkan hidung. Mukus dari hidung secara beransur-ansur turun ke paru-paru dan memprovokasi refleks batuk.

Menurut Dr Komarovsky, ibu bapa tidak boleh memberi bayi mereka ubat-ubatan yang menekan batuk. Ini hanya boleh dilakukan sekiranya batuk berfungsi pada tubuh dan:

  • menjadi tidak produktif,
  • terik,
  • memprovokasi keradangan,
  • suhu.

Tetapi hanya doktor yang menghadiri pemerhatian yang dapat menentukan tahap perkembangan penyakit dan memilih tindakan yang optimum.

Terhadap latar belakang virus ARVI, seorang kanak-kanak mungkin mengalami otitis media - radang telinga tengah. Adalah perlu untuk menyelesaikan masalah ini secara menyeluruh, kerana sakit telinga adalah akibat dari jangkitan yang sebelumnya tidak dirawat.

Biasanya, dalam proses merawat kanak-kanak, mereka menggunakan:

  • ubat anti-radang untuk menghilangkan edema dan mencegah keradangan merebak;
  • antibiotik dalam bentuk tablet dan titisan (jika penyebabnya adalah jangkitan bakteria);
  • antihistamin untuk mengelakkan reaksi alahan.

Selalunya bersamaan dengan semua ubat ini adalah ubat vasokonstriktor (ia juga berfungsi untuk mengurangkan edema), dan sekiranya suhu tinggi - ubat antipiretik.

Akibat lain yang sering dijumpai pada kanak-kanak selepas jangkitan virus pernafasan akut adalah ruam atau gatal-gatal. Sebenarnya, ia adalah reaksi alergi yang boleh berlaku pada semua perkara, termasuk beberapa ubat atau ubat-ubatan rakyat yang diresepkan untuk kanak-kanak itu.

Urtikaria mempunyai ciri pembezaan yang cukup penting sehingga mudah dikenali. Ia muncul di suatu tempat di badan selama beberapa jam (kadang-kadang selama sehari), dan kemudian hilang dan muncul lagi, tetapi di tempat yang sama sekali berbeza.

Rawatan ditetapkan oleh doktor, biasanya ia dilakukan dalam beberapa peringkat:

  • Pertama, tugas utama diselesaikan - pengenalpastian dan penghapusan alergen utama,
  • maka badan dibersihkan dari toksin. Seperti biasa dengan SARS, minuman keras ditunjukkan,
  • rawatan ubat,
  • penentuan diet optimum dalam kes ini.

Kelemahan

Kelemahan dan kelesuan adalah penolong yang biasa bukan sahaja penyakit itu sendiri, tetapi juga akibatnya yang kerap. Sekiranya selepas "penyakit" rasmi kanak-kanak itu kelesuan, selalu tidur, mengadu kelemahan otot, maka ini adalah akibat dari kesan virus pada tubuh dan isyarat penipisan sistem saraf.

Jangan berfikir bahawa kanak-kanak itu tidak dapat pulih, kerana tanda-tanda ini menunjukkan bahawa tubuh tidak mempunyai kekuatan yang cukup untuk aktiviti biasa dan dengan bantuan isyarat seperti itu dia mengatakan bahawa dia memerlukan pertolongan dalam bentuk rejimen yang hemat.

Untuk membantu badan kanak-kanak pulih lebih cepat, ada baiknya:

  • menangguhkan kehidupan yang bersambung di kemudian hari,
  • berehat lebih banyak,
  • memperkenalkan prosedur air (mandi dan minyak wangi yang berbeza, penyental),
  • menjalankan terapi mengganggu (bermain permainan taktil, melakukan urutan ringan atau merejam anak),
  • berjalan lebih banyak,
  • makan makanan yang pecah dan mudah dicerna.

Sekiranya kaki bayi sakit

Salah satu komplikasi biasa selepas ARVI adalah artritis reaktif. Penyakit ini berlaku pada kanak-kanak yang berumur berbeza, dan lebih kerap berlaku pada kanak-kanak lelaki berbanding kanak-kanak perempuan. Penyakit ini bermula dengan teruk, bayi lumpuh, mengadu tidak selesa.

Proses keradangan mempengaruhi sendi besar dan kecil. Selalunya terjejas:

  • kawasan tumit,
  • buku lali,
  • sendi lutut.

Penyakit ini boleh menyerang sendi tangan, tetapi ini jarang berlaku. Komplikasi pada kaki tidak dianggap penyakit berbahaya, tetapi tidak boleh melayang. Tanpa terapi yang betul, sendi yang terjejas akan kehilangan prestasi normal. Bahkan kehilangan mobiliti sepenuhnya di kawasan yang terjejas adalah mungkin..

Untuk mengesahkan diagnosis, selain pemeriksaan, doktor menetapkan beberapa ujian:

  • analisis darah umum,
  • ujian darah biokimia dari urat,
  • ujian darah untuk faktor reumatoid,
  • Analisis air kencing,
  • pemeriksaan imunologi serum darah. Ia dilakukan untuk memeriksa antibodi terhadap patogen tertentu..

Sekiranya bentuk arthritis reaktif yang teruk, biopsi tisu sendi yang terjejas dan pemeriksaan sendi dengan sinar-X ditetapkan.

Proses rawatan menyediakan tiga bidang utama:

  1. Hentikan proses keradangan. Ubat anti-radang digunakan, tetapi bukan steroid.
  2. Penghapusan punca penyakit ini.
  3. Penghapusan perubahan yang menyakitkan pada sendi anak yang berlaku semasa penyakit ini.

Serak

Perjalanan jangkitan virus pernafasan akut, serta komplikasi yang disebabkan oleh mereka (bronkitis, laringitis, dll.), Dikaitkan dengan keradangan mukosa saluran pernafasan atas. Disertai dengan batuk dan hidung berair, ini menyebabkan suara serak, yang kadang-kadang menyebabkan kehilangan suara sepenuhnya.

Peraturan utama dalam rawatan, jika anak itu bersuara serak, diam sebisa mungkin. Lesi ligamen boleh terdiri daripada pelbagai jenis:

Dalam setiap kes, doktor akan menetapkan rawatan yang berbeza. Pada masa yang sama, terdapat alat umum untuk memerangi virus:

  • larutan asid askorbik lima peratus,
  • lozenges untuk penyerapan semula.

Dana ini tidak sesuai untuk kanak-kanak di bawah umur lima tahun, tetapi ada antiseptik dan antihistamin untuk mereka:

  • antiseptik (larutan Lugol, Iodinol, semburan Yoks),
  • antihistamin (Astemizole, Claretin, Zirtek, Telfast).

Sebagai alat tambahan untuk pemulihan suara, ubat tradisional sangat sesuai. Sebagai peraturan, ini adalah minuman hangat dengan sejumlah besar vitamin C. Contohnya, merebus pudina, chamomile, raspberry dan kayu putih.

Resipi lain ialah mencampurkan setengah gelas susu dan air mineral Borjomi (tanpa gas) dan menambah sudu pencuci mulut madu. Minum dalam sips kecil selama 20 minit dalam bentuk suam, tetapi tidak panas. Suhu optimum minuman tidak boleh melebihi 36 darjah.

Untuk prosedur berkualiti tinggi dan selamat, lebih baik membeli alat sedut atau nebulizer. Penyedutan boleh dilakukan, misalnya, dengan garam. Kadang-kadang anda boleh menambah ramuan dan tincture, tetapi ini hanya boleh dilakukan atas cadangan doktor, kerana kehadirannya boleh menyebabkan reaksi alergi.

Penyedutan adalah baik kerana tidak memerlukan banyak masa - selalunya ia dilakukan 3-4 kali sehari selama 5-10 minit.

Sekiranya penyedutan digunakan semasa penyakit itu sendiri (paling baik pada awalnya), maka ini adalah kaedah yang baik untuk menyebabkan peluh yang banyak, yang memprovokasi tubuh membersihkan diri dari racun dan mikroba.

Konjungtivitis

Jangkitan yang mempengaruhi tubuh dalam penyakit seperti ini secara berkala merebak ke membran mukus yang lain. Termasuk organ penglihatan. Oleh itu, selalunya salah satu komplikasi yang timbul pada kanak-kanak terhadap latar belakang jangkitan virus pernafasan akut adalah konjungtivitis.

Terdapat 3 jenis konjungtivitis, bergantung pada sifat bakteria yang menjangkiti badan:

  • adenoviral,
  • epidemik,
  • herpetic.

Gejala boleh muncul dengan cara yang berbeza, bergantung pada faktor apa yang menyebabkannya:

  • boleh berubah menjadi merah atau mengaburkan konjungtiva bola mata,
  • filem boleh terbentuk di permukaan epal,
  • pelepasan bernanah atau air mata yang besar mungkin bermula.

Di samping itu, gejala konjungtivitis pada kanak-kanak adalah:

  • sakit kepala,
  • haba,
  • menggigil,
  • kelenjar getah bening yang diperbesar,
  • sakit pada cahaya matahari.

Sebagai peraturan, titisan mata diresepkan untuk kanak-kanak untuk merawat penyakit, misalnya:

  1. Ophthalmoferon. Ia adalah ubat antivirus dan mempunyai kesan anti-alergenik. Tidak ada batasan umur, jadi ia boleh digunakan oleh anak-anak dari usia apa pun hingga bayi baru lahir;
  2. Oftan saya akan datang. Ia juga merupakan ubat antivirus, tetapi tidak sesuai untuk bayi baru lahir dan anak kecil;
  3. "Air mata buatan." Sesuai untuk kanak-kanak dari segala usia, tetapi hanya seperti yang diarahkan oleh doktor.

Video berguna

Mengenai komplikasi selepas jangkitan virus pernafasan akut dan pencegahannya memberitahu penolong profesor pediatrik ENT RMAPO, calon sains perubatan I. Zyabkin: