Otitis media kronik adalah penyakit radang telinga tengah yang dicirikan oleh pembentukan bukaan pada membran timpani dengan pelepasan nanah yang berterusan atau berulang dari aurikel.

Etiologi

Otitis media kronik berkembang berdasarkan bentuk penyakit yang akut dan dengan episod keradangan rongga timpani yang kerap. Penyebab awal penyakit ini adalah jangkitan atau kerosakan mekanikal..

Mikrob patogen mula-mula mempengaruhi gendang telinga, nasofaring, dan kemudian telinga. Selalunya, doktor mendiagnosis perkembangan penyakit pada orang kerana pendaraban bakteria seperti streptokokus, serta virus influenza, parainfluenza dan rhinovirus.

Penyakit terbentuk di rongga telinga seseorang kerana sebab-sebab tertentu:

  • parut di telinga kerana kekambuhan yang semakin teruk;
  • disfungsi tiub pendengaran;
  • penyakit berjangkit seperti demam merah.

Juga, meniup hidung yang kerap dengan dua lubang hidung boleh menjadi faktor yang memprovokasi. Saluran hidung dan telinga saling berkaitan, jadi jika mukosa hidung terjejas atau sinusitis bermula, maka sangat mungkin untuk mengembangkan otitis media.

Sebab-sebab peralihan otitis media akut kepada kronik mungkin:

  • penyakit keradangan organ ENT;
  • kesukaran bernafas hidung;
  • diabetes;
  • kekurangan imuniti;
  • penggunaan ubat kemoterapi yang berpanjangan;
  • nikotin dan alkohol;
  • diet tidak seimbang;
  • iklim yang tidak sesuai.

Pada kanak-kanak, otitis media supuratif kronik berkembang dari jangkitan yang mempengaruhi imuniti yang tidak stabil. Faktor yang memprovokasi boleh menjadi ciri struktur septum telinga dan hidung, pemakanan yang buruk dan kekurangan vitamin dalam badan. Menyumbang kepada perkembangan penyakit ini dapat:

  • hipotermia;
  • penurunan tekanan;
  • sejuk;
  • air memasuki telinga.

Pengelasan

Doktor mendapati bahawa otitis media kronik terdiri daripada 3 jenis:

  • otitis media purulen kronik (HCSO) - diprovokasi oleh bakteria. Ia terbahagi kepada dua subtipe - mesothympanitis, di mana hanya rongga timpani yang rosak, dan tulang tidak meradang, dan epitimpanitis, yang dicirikan oleh kerosakan tulang;
  • otitis media eksudatif - cecair likat terkumpul di rongga timpani selama dua atau lebih bulan. Dalam kes ini, membran tidak rosak, tetapi kerja tiub pendengaran boleh terganggu teruk pada seseorang;
  • otitis media pelekat kronik - bekas luka muncul di rongga timpani, serta pada membran, semua osikel pendengaran tumbuh bersama, yang menimbulkan gangguan pendengaran yang ketara. Bentuk ini berkembang dari penyakit berulang yang berulang atau dengan bentuk eksudatif yang berpanjangan.

Mengikut arah sindrom kesakitan, doktor berkongsi tiga jenis utama:

  • luaran - sering terbentuk daripada kerosakan mekanikal pada auricle dan saluran pendengaran luaran;
  • tengah - penampilan di rongga timpani, tiub pendengaran dan proses mastoid;
  • dalaman - media otitis yang tidak dirawat dengan bentuk sebelumnya menimbulkan kerosakan pada alat vestibular.

Pada masa eksaserbasi, patologi melalui beberapa peringkat perkembangan:

  • radang, juga disebut eustachitis, - keradangan terbentuk di tiub pendengaran;
  • catarrhal, keradangan bermula pada kulit telinga tengah;
  • ubah bentuk, memanifestasikan dirinya dalam bentuk bekuan purulen di telinga tengah;
  • postperforative, pengumpulan purulen mula mengalir dari telinga;
  • reparatif, kawasan yang meradang berkurang, kawasan yang terkena parut.

Simptomologi

Otitis media kronik menampakkan diri dengan pelbagai gejala, yang berbeza bergantung pada tahap eksaserbasi dan lokasi tumpuan keradangan. Doktor memerhatikan tanda-tanda morfologi utama perkembangan otitis media - kerosakan penyembuhan pada gendang telinga, kesesakan purulen sementara dan pelepasan dari telinga dan pendengaran.

Bergantung pada lokasi fokus keradangan, pesakit mungkin mempunyai gejala yang berbeza. Gambaran klinikal dengan perkembangan otitis externa adalah sindrom kesakitan yang kuat di auricle, yang meningkat dengan penurunan tekanan. Rasa tidak selesa juga dirasakan ketika membuka rongga mulut dan dengan memperkenalkan alat khas untuk memeriksa kawasan yang terjejas. Cangkang luar membengkak dengan ketara dan menjadi merah.

Manifestasi klinikal otitis media kronik berbeza bergantung pada tahap perkembangannya:

  • Tahap 1 - meletakkan telinga, suhu tidak meningkat, bunyi dan deringan di telinga, sakit;
  • Tahap 2 - kesesakan telinga yang terkena meningkat, rasa sakit terasa sengit, menindik di alam dan bunyi yang tidak menyenangkan muncul, suhu badan boleh meningkat;
  • Tahap 3 - pembentukan purulen muncul di telinga tengah, rasa sakit berlanjutan dan sampai ke gigi, mata dan leher, suhu badan sangat tinggi, pendarahan di gendang telinga diperhatikan, pendengaran mungkin hilang;
  • Tahap 4 - kesakitan dan kebisingan dikurangkan, tetapi keradangan purulen semakin meningkat, nanah mula mengalir dari auricle;
  • Tahap 5 - intensiti gejala menurun, gangguan pendengaran dapat diperhatikan.

Perkembangan otitis media dapat dikenali dengan rasa pening, mual, muntah, berjalan tidak seimbang, tinitus yang kuat dan gangguan pendengaran. Juga, dengan munculnya bentuk penyakit ini, gejala pembengkakan telinga tengah akan terserlah.

Diagnostik

Semasa diagnosis otitis media purulen kronik, penting bagi doktor untuk menjelaskan aduan, untuk mengumpulkan anamnesis penyakit dan kehidupan pesakit. Untuk melakukan ini, doktor perlu mengetahui:

  • adakah pesakit mengalami pelepasan bernanah dari auricle;
  • adakah pendengaran menurun;
  • berapa lama gejala bertambah buruk;
  • adakah terdapat peradangan berulang, dan bagaimana penyakit itu berkembang;
  • adakah penyakit kronik dan gangguan pernafasan hidung?.

Kemudian pemeriksaan rongga telinga dilakukan - otoskopi. Sekiranya pesakit mempunyai palam nanah atau belerang di saluran telinga, maka ia mesti dikeluarkan supaya doktor dapat memeriksa dan menganalisis keadaan gendang telinga dan saluran telinga dengan teliti.

Juga penting untuk menentukan pendengaran pesakit dengan melakukan garpu penalaan dan audiometri.

Dengan gendang telinga keseluruhan, pesakit menjalani timpanometri, kerana kemungkinan untuk menentukan mobiliti membran. Sekiranya terdapat cecair di rongga atau bekas luka telah terbentuk, maka pergerakan selaput mungkin berkurang atau sama sekali tidak ada. Ini dapat dilihat pada bentuk timpanogram yang melengkung..

Untuk mengenal pasti bakteria yang menyebabkan perkembangan patologi, doktor membuat sapuan dari telinga..

Tomografi tulang temporal dan ujian vestibular juga boleh dilakukan..

Sekiranya perlu, pesakit boleh dirujuk untuk berunding dengan pakar neurologi.

Rawatan

Pada saat-saat memburukkan lagi gejala, seseorang prihatin terhadap soalan yang berkaitan dengan cara merawat media otitis kronik. Untuk menyembuhkan bentuk patologi ini, pesakit memerlukan jangka masa yang besar, dan kadang-kadang rawatan pembedahan. Terapi ubat sering diresepkan bersama dengan ubat tradisional, tetapi ubat tidak konvensional tidak perlu diambil sendiri tanpa berunding dengan doktor. Pesakit hanya boleh memperburuk keadaannya dan menimbulkan komplikasi.

Rawatan otitis media kronik adalah mematuhi cadangan doktor berikut:

  • mengurangkan kemasukan bakteria ke telinga - jangan menyelam, jangan mengunjungi pantai dan kolam, basuh rambut anda di pancuran dengan telinga yang tertutup;
  • gunakan titisan dengan kesan antibakteria.

Sekiranya terapi konservatif tidak membantu pesakit, dia diberi rawatan yang lebih berkesan untuk radang telinga - rawatan pembedahan. Sebagai sebahagian daripada terapi tersebut, pesakit menjalani pembedahan untuk memulihkan struktur gendang telinga dan mencegah jangkitan masuk ke dalam.

Campur tangan pembedahan dapat dilakukan dengan beberapa cara:

  • melalui saluran telinga;
  • dengan memotong di belakang telinga.

Berkat rawatan radikal, doktor berjaya memperbaiki keadaan pesakit dengan ketara, tetapi juga untuk menghilangkan polip, pembentukan seperti tumor yang dapat terbentuk dari proses keradangan.

Otitis media purulen tubotympanik kronik juga disembuhkan dengan pembedahan. Rawatan ubat hanya digunakan sebagai persediaan dalam pembedahan. Dengan terapi ini, pesakit dapat menyingkirkan semua jenis jangkitan - radang pada hidung, nasofaring dan sinus paranasal.

Selepas operasi, pesakit memulakan tempoh pemulihan, yang berlangsung selama 2 minggu dan terdiri daripada menjalani kursus fisioterapi.

Komplikasi

Sekiranya pemburukan otitis media tidak dihapuskan tepat pada waktunya, seseorang mungkin mengalami komplikasi serius:

Pencegahan

Agar tidak memprovokasi perkembangan otitis media purulen kronik, doktor mengesyorkan rawatan penyakit ENT tepat pada masanya. Juga, penyakit ini dapat dicegah dengan penghapusan dan penyesuaian keadaan imunodefisiensi yang betul.

Doktor melarang rawatan diri dengan titisan atau pemanasan, kerana komplikasi serius boleh bermula.

Rawatan otitis media pada orang dewasa. Rawatan otitis media yang berkesan

Otitis adalah penyakit radang telinga. Untuk memahami mengapa penyakit itu berlaku, dan proses apa yang berlaku selama ini, kami mempertimbangkan struktur anatomi organ pendengaran dan proses memahami maklumat.

Struktur telinga

Telinga manusia mempunyai struktur yang sangat kompleks, yang secara kondisional dapat dibahagikan kepada tiga bahagian - telinga luar, tengah dan dalam. Telinga luar adalah auricle, yang merasakan gelombang bunyi, mengarahkannya ke saluran pendengaran luaran. Telinga luar dan tengah dipisahkan oleh membran timpani, yang secara konvensional mewakili selaput dara atau filem.

Telinga tengah adalah rongga, ruang di tulang temporal dengan tiga tulang pendengaran yang terletak di dalamnya - tukul, landasan dan stapes. Harus diingat bahawa telinga tengah berkait rapat dengan nasofaring. Secara fungsional, tulang meningkatkan getaran suara yang dihasilkan dan menghantarnya ke telinga dalam. Telinga dalam adalah labirin membran di bahagian tulang temporal yang berbatu dengan banyak selekoh berisi cecair. Getaran yang datang dari telinga tengah dihantar ke cecair, yang sudah bertindak pada reseptor. Jadi maklumat dihantar ke otak dalam bentuk impuls saraf..

Konsepnya, jenis otitis media. Punca

Otitis adalah penyakit yang boleh berkembang di salah satu daripada tiga bahagian telinga, masing-masing, bergantung pada tempat di mana proses keradangan berlaku, membezakan:

  1. Otitis externa.
  2. Otitis media.
  3. Keradangan telinga dalam (atau labirinitis).

Terdapat banyak sebab yang menyumbang kepada berlakunya penyakit atau memperburuk perjalanannya, tetapi yang utama boleh dikaitkan dengan:

  • penyakit nasofaring yang membawa kepada edema dan keradangan membran mukus telinga tengah;
  • penyakit yang menekan dan melemahkan sistem imun (selesema, campak);
  • hipotermia;
  • mendapat air sejuk di telinga anda;
  • kecederaan dan pelbagai kecederaan pada gegendang telinga, kerana jangkitan boleh masuk ke rongga telinga tengah;
  • kecenderungan genetik.

Dengan sifat agen penyebab penyakit ini, otitis media terbahagi kepada:

Mari kita perhatikan dengan lebih terperinci proses keradangan yang berlaku di setiap tiga bahagian telinga manusia, gejala dan kemungkinan komplikasi otitis media..

Otitis externa. Pengelasan. Gejala

Otitis media luaran adalah keradangan pada kulit auricle bersama dengan saluran pendengaran luaran, yang disebabkan oleh jangkitan bakteria atau kulat. Terdapat dua jenis otitis externa: terhad dan meresap.

Dalam kebanyakan kes, keradangan terhad diwakili oleh furunculosis - pembentukan bisul. Bisul adalah proses purulen akut dari kelenjar sebum atau folikel rambut yang disebabkan oleh bakteria pyogenik. Sekiranya terdapat faktor yang baik dalam tubuh manusia, termasuk jangkitan kronik, diabetes mellitus, kecederaan setempat dan pencemaran kulit, gigitan serangga, mikroflora staphylococcal mula aktif memprovokasi proses keradangan.

Otitis externa yang tumpah adalah radang telinga luar yang sering merebak ke gendang telinga..

Mengikut jangka masa penyakit ini, otitis media luaran diklasifikasikan menjadi akut dan kronik. Yang terakhir ini adalah akibat daripada kurangnya rawatan atau rawatan yang salah terhadap bentuk akut penyakit ini.

Otitis telinga luar dianggap sebagai bentuk penyakit yang paling mudah dibandingkan dengan otitis media dan otitis media dan sering tidak menyebabkan komplikasi serius, walaupun kadang-kadang boleh menyebabkan peningkatan pada sistem limfa. Keradangan mukosa berkembang menjadi bentuk ganas (nekrosis tisu) dengan adanya penyakit fungsional (diabetes) atau virus imunodefisiensi pada seseorang. Tetapi kes seperti itu jarang berlaku.

Otitis media. Klasifikasi dan gejala

Dari semua bentuk otitis media, keradangan pada telinga tengah paling kerap berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa. Seperti yang dinyatakan sebelumnya, sifat penyakit ini boleh menjadi bakteria dan virus. Di antara bakteria, patogen utama adalah streptokokus atau hemofilik bacillus. Virus yang menyebabkan keradangan termasuk rhinovirus, virus influenza, atau virus syncytial pernafasan..

Tanda-tanda pertama keradangan telinga tengah adalah berdenyut, menembak, atau sakit di organ yang semakin kuat ketika menelan, bersin, atau batuk. Kebisingan di telinga, kelemahan, gangguan tidur, kurang selera makan, dan gangguan pendengaran yang tajam juga merupakan ciri penyakit ini..

Secara amnya, keradangan telinga tengah adalah akibat selesema atau selesema sebelumnya, di mana imuniti menurun dan bilangan bakteria di rongga hidung meningkat. Rongga hidung dihubungkan dengan telinga tengah oleh tiub pendengaran, di mana cecair dan pelbagai mikroorganisma berkumpul, memprovokasi permulaan proses keradangan. Gendang telinga mengalami tekanan dan mengembang dalam jumlah keluar, dan oleh itu rasa sakit muncul.

Jalannya penyakit ini berbeza dalam kelajuan perkembangan, dan juga dalam jangka waktu, sesuai dengan yang mereka membezakan:

  1. Media otitis akut (telinga terkumpul cecair). Ini adalah sebab anda mendengar suara anda sendiri di kepala anda..
  2. Media otitis kronik (telinga dipenuhi nanah).

Media otitis akut. Bentuk

Sekiranya kita mengklasifikasikan proses keradangan mengikut sifat kursus (gambar klinikal), maka otitis media boleh menjadi catarrhal atau purulen, oleh itu, perkembangan penyakit ini mengalami tiga peringkat - otitis media catarrhal akut, otitis media purulen akut dan tahap pemulihan.

Otitis media catarrhal akut adalah proses keradangan yang berkaitan dengan penyetempatan cecair di rongga telinga tengah. Selain kesakitan dan suhu badan yang meningkat (38–39 ° C), bentuk penyakit ini dicirikan oleh kemerahan dan pembengkakan membran timpani, dan telinga yang tersumbat. Pesakit mengatakan bahawa mereka mendengar suara mereka sendiri di kepala ketika bercakap.

Dengan permulaan tahap pemulihan, proses keradangan berkurang, suppuration berhenti dan membran yang rosak secara beransur-ansur diketatkan. Sekiranya rawatan otitis media pada orang dewasa dilakukan sesuai dengan janji temu dan di bawah pengawasan pakar, maka pemulihan berlaku selepas 2-3 minggu. Pada masa ini, pendengaran biasanya pulih sepenuhnya.

Media otitis kronik. Tahap

Dengan rawatan yang tidak tepat waktu atau tidak mencukupi, otitis media akut memasuki tahap kroniknya. Otitis media kronik adalah proses keradangan yang dicirikan oleh supurasi berulang atau berkala dari telinga. Jenis otitis media ini, selain daripada gejala yang sudah diketahui, seperti: peningkatan suhu badan, gatal-gatal, kemerosotan keadaan umum, komplikasi yang wujud dalam bentuk gangguan pendengaran dan berlubang gegendang yang berterusan. Biasanya penyakit kronik adalah akibat sinusitis sebelumnya atau otitis media purulen akut. Dalam beberapa kes, bentuk otitis media ini berlaku akibat pecahnya (atau perforasi) membran timpani atau kelengkungan septum hidung selepas kecederaan. Tiga peringkat otitis media kronik dibezakan bergantung pada lokasi perforasi, dan juga ukurannya:

  1. Otitis media tubotympanic (mesothympanitis).
  2. Epimesothympanite.
  3. Epitimpanitis.

Dengan bentuk otitis media tubotympanic, pelanggaran gendang telinga berlaku, sebagai peraturan, di bahagian tengah, dan patologi ditunjukkan oleh keradangan membran mukus rongga timpani. Keradangan tidak mempengaruhi tisu tulang.

Epimesotympanitis adalah tahap otitis media kronik, di mana berlakunya perforasi membran timpani, kerosakan mempengaruhi bahagian atas dan tengahnya.

Bentuk otitis epitympanoantral dicirikan oleh pecahnya bahagian atas, paling lentur dan rapuh membran. Tahap penyakit ini, serta epimesotympanitis, berbahaya oleh berlakunya proses patologi yang berkaitan dengan pembentukan granuloma, polip dan kolesteatoma - kapsul yang diisi dan dikelilingi oleh zarah-zarah purulen epidermis, yang, terus tumbuh, menekan gendang telinga, merosakkan komponen tulang telinga tengah dan terbuka jalan "proses purulen di telinga dalam.

Di samping itu, terdapat satu lagi bentuk proses keradangan - otitis media dua hala - penyakit yang secara bersamaan mempengaruhi organ pendengaran di kedua-dua belah pihak.

Sekiranya kita mempertimbangkan komplikasi penyakit yang ada, maka perforasi gendang telinga adalah yang paling biasa. Dengan pengumpulan nanah yang berpanjangan, terdapat peningkatan tekanan di telinga tengah, akibatnya membran menjadi lebih tipis. Terdapat risiko pecah (perforasi). Untuk mengelakkan proses keradangan beralih ke tahap otitis media dan seterusnya mengelakkan perkembangan patologi serius, anda harus menggunakan tusukan gendang telinga dengan pembedahan, dan jangan menunggu sehingga ia berlaku secara spontan.

Keradangan telinga dalam. Gejala

Otitis dalaman mempunyai nama yang berbeza - labirinitis - penyakit yang kurang biasa dibandingkan dengan otitis externa dan telinga tengah, tetapi paling berbahaya dari sudut pandang ancaman terhadap kesihatan dan kehidupan manusia. Proses purulen yang mempengaruhi tisu tulang boleh menyebabkan komplikasi serius, misalnya, meningitis (proses keradangan pada membran otak) atau sepsis (jangkitan darah kerana nanah memasukinya). Sebagai peraturan, otitis media dalaman adalah akibat komplikasi otitis media sebelumnya atau akibat penyakit berjangkit yang serius. Suhu badan tinggi, sakit kepala yang teruk dan muntah, kehilangan keseimbangan - semua ini adalah gejala otitis media dalaman, di mana anda perlu mendapatkan bantuan daripada pakar secepat mungkin. Di samping itu, dengan bentuk penyakit ini, terdapat kemerosotan pendengaran yang tajam hingga hilang sepenuhnya.

Untuk membuat diagnosis yang tepat dan, sebagai hasilnya, untuk menetapkan rejimen rawatan yang betul untuk pesakit, doktor menggunakan pemeriksaan otorhinolaryngologi dan ujian makmal.

Diagnosis otitis media. Tinjauan dan Penyelidikan

Diagnosis makmal dijalankan terutamanya untuk menentukan sifat asal otitis media - bakteriologi atau virologi. Dengan menggunakan reaksi serologi serum dan tindak balas rantai polimerase, antibodi terhadap patogen dikesan. Juga, hasil ujian darah umum akan menunjukkan adanya atau tidak adanya proses keradangan di dalam badan.

Kaedah instrumental utama untuk mendiagnosis otitis media:

  • Tympanocentesis adalah kajian mengenai cecair yang diperoleh dengan tusukan pembedahan membran. Prosedur ini membolehkan anda menentukan antibiotik yang diperlukan untuk melawan jenis jangkitan tertentu, tetapi dalam praktiknya tidak sering digunakan.
  • Tympanometry - Uji Mobiliti Eardrum.
  • Otoskopi - pemeriksaan saluran gendang telinga dan telinga melalui otoskop.
  • Audiometri - penentuan ketajaman pendengaran sekiranya terdapat kecurigaan penurunannya.
  • Tomografi yang dikira otak dan struktur kranial (CT), pencitraan resonans magnetik (MRI) - digunakan untuk proses keradangan purulen yang disyaki dan komplikasi intrakranial, membantu mendiagnosis pembentukan pelbagai patologi - polip, kolesteanoma, dll..

Rawatan konservatif otitis media pada orang dewasa

Untuk mengelakkan berlakunya komplikasi dan mencapai pemulihan dengan membuang sedikit masa dan tenaga, otitis media mesti dirawat tepat pada masanya, seperti penyakit lain. Untuk setiap bentuk proses keradangan, disediakan teknik rawatan khas, dengan prosedur dan ubatnya.

Otitis telinga luar dirawat secara pesakit luar menggunakan titisan yang mengandungi antibiotik. Kadang kala antibiotik boleh diresepkan bersama dengan kortikosteroid atau antihistamin, jika penyakit ini disebabkan oleh reaksi alergi. Terdapat juga prosedur untuk mencuci saluran telinga dengan larutan antiseptik. Sekiranya terapi ini tidak membawa kepada pemulihan atau mustahil kerana pembengkakan saluran telinga dan selulitis muka yang teruk, persediaan untuk pentadbiran oral ditetapkan. Pada suhu badan yang tinggi, ubat antipiretik digunakan, dan juga analgesik, jika terdapat rasa sakit. Dalam kes yang jarang berlaku, dengan pembentukan keradangan purulen pada tisu telinga luar, pembedahan mungkin ditunjukkan.

Penghapusan keradangan di telinga tengah semasa proses normal penyakit berlaku secara rawat jalan. Rawatan otitis media pada orang dewasa dilakukan dengan pelantikan antibiotik, antiseptik dan rehat di tempat tidur. Untuk mengurangkan sindrom kesakitan, alkohol 96% hangat digunakan sebagai titisan (ini dikontraindikasikan dalam suppuration). Untuk penggunaan topikal, fisioterapi diresepkan, juga mungkin menggunakan lampu biru. Kompres pemanasan untuk otitis media (alkohol, vodka atau berdasarkan minyak kapur barus) juga berguna, yang harus disimpan tidak lebih dari 3-4 jam. Anda juga harus ingat bahawa anda tidak boleh meletakkan kompres pada suhu badan yang tinggi.

Walau bagaimanapun, jika penyakit itu berlangsung tanpa komplikasi, maka pesakit akan menunjukkan tanda-tanda otitis media akut - otitis media purulen akan berkembang. Rawatan boleh dilanjutkan dengan antibiotik atau pembedahan.

Campur tangan pembedahan

Kadang-kadang ia berlaku bahawa rawatan konservatif otitis media pada orang dewasa tidak menyebabkan peningkatan keadaan pesakit. Dalam situasi seperti itu, pembedahan membran timpani dilakukan - timpanostomi. Manipulasi ini membolehkan anda mengelakkan komplikasi, kerana tusukan dilakukan pada titik yang baik dan betul, nanah keluar melalui tiub yang dipasang khas, dan sindrom kesakitan berkurang, dan pemulihan datang lebih cepat. Sebagai tambahan, biomaterial (pelepasan purulen) dikenakan ujian bakteriologi makmal untuk kepekaan terhadap antibiotik. Sekiranya kehilangan pendengaran tidak pulih selepas prosedur, rawatan urut pneumatik dan pneumatik boleh diresepkan..

Terdapat kes apabila terdapat pecahnya gendang telinga yang semula jadi. Ini terutama diperhatikan dengan keradangan telinga tengah dan memerlukan campur tangan pembedahan segera..

Dengan bentuk otitis media tubotympanik, tugas rawatan pembedahan adalah untuk mengembalikan integriti membran timpani - timpanoplasti menggunakan tulang rawannya sendiri.

Bentuk otitis media epitympanoantral dikaitkan dengan pemusnahan tisu tulang. Dengan penyakit ini, tujuan pembedahan adalah untuk menghilangkan patologi tulang dan memulihkan gendang telinga menggunakan prostesis dari bahan lengai (titanium).

Otitis media dalaman adalah hasil daripada rawatan otitis media yang tidak berkesan dan berbahaya untuk berlakunya komplikasi purulen dengan kerosakan pada meninges. Oleh itu, dengan bentuk penyakit ini, diperlukan rawatan pesakit di hospital dengan rawatan pembedahan selanjutnya..

Harus diingat bahawa pencegahan selalu lebih baik daripada rawatan. Pencegahan otitis media boleh menjadi penghapusan fokus jangkitan tepat pada masanya di dalam badan (karies, sinusitis), serta penghapusan hipotermia. Apabila tanda-tanda pertama penyakit muncul, penting untuk segera mendapatkan rawatan perubatan dari pakar.

Punca, gejala, peringkat dan rawatan otitis media akut dan kronik

Apa itu otitis media?

Otitis media adalah proses keradangan berjangkit yang dicirikan oleh perkembangan pesat dan dilokalisasi di rongga telinga tengah. Rongga telinga terletak di dalam tulang temporal dan ditutup secara luaran oleh gendang telinga. Membran ini memisahkan telinga tengah dari saluran telinga. Apabila proses menular mula berkembang, ini merangkumi bukan sahaja rongga telinga itu sendiri, tetapi juga struktur yang ada di sekitarnya. Kami bercakap mengenai saluran udara proses mastoid, memanjang dari tulang temporal, dan tiub Eustachian.

Patologi ini sangat biasa dalam otolaryngology dan menyumbang hingga 30% kes semua penyakit organ ENT. Sebagai tambahan, otitis media sering menjadi penyakit bersamaan dan menyertai patologi telinga yang lain - sebagai peraturan, ini berlaku pada 30% kes.

Kedua-dua kanak-kanak dan orang dewasa terdedah kepada penyakit ini, tetapi bayi lebih kerap menderita otitis media, kerana ciri struktur telinga tengah pada masa kanak-kanak. Bagi lelaki dan wanita, mereka menderita otitis media dengan frekuensi yang sama. Statistik terkini menunjukkan bahawa kes otitis media progresif telinga tengah di kalangan orang dewasa dan kambuh pada kanak-kanak menjadi lebih kerap. Hingga 62% bayi menderita otitis media akut pada tahun pertama kehidupan.

Gejala otitis media

Tempoh purata penyakit ini adalah 3 minggu. Selama ini, otitis media melalui semua peringkat perkembangannya..

Gejala penyakit menampakkan diri dengan jelas, di antaranya yang berikut dapat dibezakan:

Gejala pertama yang mencirikan permulaan penyakit adalah permulaan kesakitan. Lebih-lebih lagi, ia dapat mewujudkan dirinya dengan cara yang berbeda: ia dapat berdenyut dan tidak henti-hentinya, dapat menarik dan menembak, dengan gangguan jangka pendek. Kadang-kadang rasa sakit dilokalisasi bukan hanya di telinga, tetapi juga memancar ke kawasan temporal atau belakang kepala. Dengan otitis, gigi mungkin mula sakit;

Penyakit ini menampakkan diri pada kenyataan bahawa seseorang mengalami masalah pendengaran. Gejala ini dapat muncul baik pada tahap awal otitis media, dan pada semua yang berikutnya. Rasa telinga yang tersumbat boleh hilang setelah menelan air liur atau menguap dalam;

Pesakit sering menderita autofoni, yang menampakkan dirinya dalam gema suara sendiri semasa bercakap;

Seseorang mengalami kesesakan di telinga, kadang-kadang terdapat perasaan objek asing di dalam atau sensasi yang menekan;

Kadang-kadang bunyi luar biasa muncul;

Kandungan bernanah atau serous mula terpisah dari telinga. Walaupun kadang-kadang pelepasan tidak diperhatikan atau hadir, tetapi sangat tidak ketara;

Secara selari, kelenjar getah bening yang berdekatan meningkat dan menjadi menyakitkan;

Bahagian belakang telinga seseorang yang menderita otitis media mula sakit, memerah dan membengkak. Sakitnya terasa sakit;

Kedua-dua telinga dan telinga mungkin terlibat dalam proses keradangan. Dalam kes terakhir, disarankan untuk membicarakan otitis media dua hala;

Hampir selalu, suhu badan meningkat. Ia boleh mencapai nilai tinggi, hingga 39 ° C dan ke atas. Pada suhu yang sangat tinggi, muntah boleh berlaku;

Seseorang menderita mabuk badan secara umum: tidur terganggu, selera makan menurun, keletihan meningkat, perasaan kelemahan umum dan rasa tidak enak badan muncul;

Organ ENT yang terletak berdekatan sering terlibat dalam proses tersebut, pesakit menderita rhinitis, dan mungkin mengalami sakit dan tekak kering.

Gejala penyakit boleh menjadi jelas dan kabur. Gambaran klinikalnya berbeza-beza, penyakitnya sangat sukar, dengan suhu hingga 40 ° C dan pelepasan berdarah purulen dari saluran telinga. Dalam beberapa kes, sebaliknya, gejalanya ringan, misalnya, dengan bentuk penyakit eksudatif.

Punca otitis media

Penyebab otitis media adalah pelbagai, antaranya perkara berikut dapat dibezakan:

Sebab pertama perkembangan penyakit ini, yang menjadi penyebab utama antara lain, adalah jangkitan seseorang dengan jangkitan streptokokus. Kuman paling biasa yang seterusnya yang menyebabkan otitis media adalah pneumokokus dan staphylococci. Ia memasuki rongga timpani streptokokus dalam 65% kes yang menyebabkan perkembangan proses menular akut di telinga tengah. Ini difasilitasi oleh penyakit nasofaring, hidung, sinus paranasal, tekak;

Pukulan hidung yang tidak betul sering menyebabkan orang itu mengembangkan otitis media. Sekiranya seseorang cuba mengeluarkan lendir dari hidung, dan dengan itu menutup mulutnya, maka di bawah pengaruh tekanan yang timbul, sebahagiannya dapat menembusi telinga tengah;

Adenoid adalah sebab lain yang membawa kepada perkembangan otitis media;

Peningkatan hujung posterior concha hidung, menyukarkan pembukaan saluran pendengaran;

Kelengkungan septum hidung;

Otitis media akut dapat berkembang dengan latar belakang pelbagai penyakit berjangkit, kerana mikroorganisma patologi memasuki rongga telinga tengah juga melalui darah;

Cedera gendang telinga adalah faktor lain yang menentukan perkembangan penyakit ini. Dalam kes ini, bakteria dan virus patologi dapat memasuki tubuh dengan cara tubogenik, iaitu dari persekitaran luaran ke rongga telinga;

Tumor pharyngeal jinak, seperti fibroma, angioma, neurinoma - semua ini adalah faktor yang berpotensi yang boleh menyebabkan perkembangan otitis media;

Penurunan imuniti umum juga membawa kepada fakta bahawa proses keradangan mungkin berlaku di telinga tengah;

Hipotermia umum, tinggal berpanjangan di iklim lembap dengan penurunan tekanan yang tajam boleh mencetuskan permulaan penyakit;

Data terkini menunjukkan bahawa alergi boleh menjadi pencetus perkembangan otitis media;

Sebagai patologi sekunder, otitis media dapat terjadi terhadap banyak penyakit, khususnya, meningitis, tonsilitis, demam merah, influenza, campak dan penyakit lain yang menyebabkannya..

Tahap otitis media akut

Terdapat beberapa peringkat otitis media akut. Mereka mengikuti satu sama lain dan mempunyai manifestasi klinikal yang khas. Namun, tidak semestinya penyakit ini mesti melalui semua peringkat perkembangannya. Dengan rawatan yang tepat pada masanya dan tepat, otitis media adalah proses yang boleh diterbalikkan..

peringkat awal

Tahap awal penyakit ini, yang disebut preperforative, dicirikan oleh adanya kesakitan yang teruk dan gejala umum. Tempohnya boleh berubah dari beberapa jam hingga beberapa hari. Sensasi menyakitkan timbul dengan latar belakang fakta bahawa kerengsaan saraf triniti dan glossopharyngeal berlaku. Kesakitan diberikan ke kawasan temporal dan parietal. Pendengaran seseorang berkurang kerana fakta bahawa osikel pendengaran di rantau timpani menjadi kurang bergerak.

Pada peringkat ini, nanah menumpuk, tetapi belum menembusi gegendang telinga. Dia sendiri menjadi bengkak, memerah. Sensasi menyakitkan meningkat apabila seseorang berbaring atau condong ke telinga yang rosak. Dengan otoskopi, doktor memerhatikan penebalan gendang telinga, di mana kandungan purulen dapat dilihat. Kadang kala ia menjadi putih.

Tahap berlubang

Gegendang telinga, di bawah tindakan terkumpul nanah, meletus, dan isinya keluar. Peruntukan bersifat mukopurulen, pada awalnya terdapat banyak. Kadang-kadang, kekotoran darah dapat dikesan pada kandungan yang terpisah dari telinga. Kesakitan reda, orang itu berasa lega. Suhu badan menurun, gejala keracunan semakin lemah.

Pada peringkat ini, otoskopi memberikan gambaran berikut: pelepasan masuk melalui membran yang rosak dalam bahagian, ia sendiri berdenyut secara serentak. Seiring berjalannya waktu, mereka menjadi lebih kecil, jumlah lendir berkurang, massa purulen menjadi kandungan utama.

Tahap ini boleh berlangsung sehingga satu minggu. Mengenai ukuran perforasi, dengan otitis media purulen mereka kecil. Perforasi yang luas diperhatikan ketika penyakit ini terjadi dengan latar belakang demam merah, tuberkulosis atau campak. Kadang-kadang tahap berlubang dapat dicirikan oleh fakta bahawa massa purulen keluar tidak keluar, tetapi masuk ke rongga tengkorak. Ini menimbulkan ancaman serius bukan hanya untuk kesihatan tetapi juga kehidupan pesakit.

Tahap reparatif

Final (tahap reparatif) adalah tahap di mana parut berlubang berlaku. Pada masa yang sama, nanah berhenti menonjol, pendengaran pesakit mula pulih. Penyusupan gendang telinga dikurangkan, bengkaknya berkurang. Dengan otoskopi, doktor memerhatikan kecerahannya dan kontur yang lebih kurang. Sekiranya perforasi tidak signifikan dan tidak melebihi 1 mm, maka ia benar-benar diketatkan tanpa meninggalkan bekas luka.

Sekiranya penembusan itu ketara, maka di tempatnya tisu berserat terbentuk yang tidak mempunyai kemampuan untuk tumbuh semula. Selalunya di tempat ini terdapat deposit garam. Selalunya, lekatan fibrotik dapat dilihat pada rongga telinga tengah, yang membantu mengurangkan pergerakan osikel pendengaran dan, akibatnya, gangguan pendengaran.

Sekiranya otitis media tidak rumit, maka ujian darah umum menunjukkan sedikit peningkatan ESR dan sedikit pergeseran formula leukosit ke kiri. Kadang-kadang berlaku bahawa pada peringkat berlubang, nanah meletus ke luar, tetapi keadaan pesakit tetap teruk. Ini dalam kebanyakan kes menunjukkan perkembangan mastoiditis. Sekiranya nanah dirembes selama sebulan dan sekali lagi mula memenuhi telinga setelah membersihkan, maka keadaan ini disebut empyema proses mastoid.

Media otitis akut dan kronik

Otitis media boleh menjadi akut dan kronik. Setiap bentuk ini mempunyai ciri tersendiri, berbeza dengan kaedah dan kaedah rawatan yang disyorkan. Perbezaan utama antara otitis media adalah kadar perkembangan dan jangka masa penyakit ini.

Media otitis akut

Otitis media akut bermula secara tiba-tiba, gejalanya cepat meningkat. Pertama, pesakit mengadu kesemutan di telinga, kemudian rasa sakit menjadi lebih kuat. Sekiranya otitis media akut berkembang pada masa kanak-kanak, maka kanak-kanak yang tidak tahu bercakap boleh terus menangis. Rasa sakit mungkin mereda, tetapi jangka masa agak singkat.

Selepas penembusan membran timpani dan kandungan purulen keluar, rasa sakit berhenti, keadaan orang itu kembali normal. Kemudian terdapat parut gegendang telinga mengenai pemulihan pendengaran. Media otitis akut berlangsung sehingga 3 minggu secara purata. Walau bagaimanapun, ia penuh dengan komplikasi, seperti keradangan proses tulang temporal - mastoiditis, kelumpuhan sementara saraf muka - paresis, serta keradangan telinga dalam, meningitis, abses otak dan penyakit intrakranial lain. Oleh itu, sangat penting untuk berjumpa doktor tepat pada waktunya dan memulakan terapi tepat pada masanya.

Media otitis kronik

Bagi otitis media kronik, ini adalah penyakit yang dicirikan oleh jalan lambat. Selalunya, bentuk penyakit kronik adalah akibat otitis media purulen akut. Mesotympanitis, dalam bentuk otitis media kronik berlaku, menyumbang sehingga 55% kes penyakit jenis ini. Dalam kes ini, selaput lendir yang melapisi tiub pendengaran, bahagian tengah dan bahagian rongga timpani yang terletak di bawahnya, menjadi radang. Di sinilah gendang telinga berlubang, tetapi bahagian utamanya sering tetap utuh dan meregang..

Aduan berikut yang dikemukakan oleh pesakit adalah ciri bentuk otitis media kronik: kehilangan pendengaran, penampilan berterusan atau berkala dari pelepasan purulen dari saluran pendengaran, dalam kes yang jarang berlaku, pening dan tinitus. Kesakitan hanya boleh mengganggu seseorang apabila otitis media memasuki fasa akut.

Kursus mesotympanitis sangat baik, penyakit ini jarang membawa kepada akibat yang serius. Pendengaran akan berkurang bergantung pada berapa banyak osikel pendengaran yang rosak pada masa rawatan. Diagnosis otitis media akut dibuat berdasarkan aduan pesakit dan pembenihan mikroflora kandungan yang dipisahkan.

Bentuk kedua di mana otitis media kronik boleh berlaku adalah epitimpantitis purulen. Dalam kes ini, ruang dram rosak. Tapak pecah dilokalisasikan di bahagian atas, sehingga kandungan purulen tidak sepenuhnya terpisah dari rongga telinga. Bentuk media otitis kronik ini lebih cenderung menyebabkan komplikasi daripada mesotympanitis..

Untuk menilai keadaan struktur tulang dengan secukupnya, seringkali kajian standard tidak mencukupi, dan pemeriksaan sinar-X diperlukan.

Jenis media otitis lain

Terdapat bentuk otitis media lain, termasuk otitis media eksudatif, catarrhal, purulen, serous dan pelekat. Masing-masing mempunyai ciri khasnya yang membolehkan anda mendiagnosis penyakit dan menetapkan rawatan yang mencukupi..

Otitis media eksudatif

Otitis media eksudatif dicirikan bahawa eksudat terkumpul di rongga telinga tengah, sementara tidak ada sindrom kesakitan. Ciri ciri lain dari otitis media jenis ini adalah kehilangan pendengaran pada pesakit dan pemeliharaan gendang telinga. Ketiadaan gejala yang nyata menyukarkan diagnosis otitis media jenis ini. Selalunya, ia berkembang dengan latar belakang patologi sebelumnya dari saluran pernafasan atas, yang berjangkit. Sangat sukar untuk mengenal pasti jenis penyakit ini pada kanak-kanak yang tidak mengadu kehilangan pendengaran. Antara sebab lain yang membawa kepada perkembangan otitis media eksudatif, merokok, keadaan ekologi yang tidak menguntungkan, reaksi alergi, kelengkungan septum hidung, disfungsi autonomi, otitis media akut, usia lanjut, penurunan imuniti, tamponade hidung, dll..

Mengenai patogenesis penyakit, ia berasal dari fakta bahawa vakum terbentuk di dalam rongga timpani, dan fungsi tiub pendengaran terganggu. Dengan latar belakang ini, oksigen diserap, tekanan menurun dan transudat muncul. Lama kelamaan, kelenjar lendir diaktifkan dan jumlah rembesan yang dirembeskan meningkat. Ia semakin padat, kelikatannya semakin meningkat. Dengan latar belakang ini, proses degeneratif mulai berjalan, yang seterusnya menyebabkan kehilangan pendengaran. Bergantung pada jangka masa proses otitis media eksudatif, beberapa bentuk dibezakan: kronik, yang berlangsung lebih dari 2 bulan, subakut, yang berlangsung hingga 2 bulan, dan akut, yang berlangsung kurang dari 3 minggu.

Jenis otitis ini penuh dengan komplikasi seperti perkembangan otitis media purulen, ketidakstabilan osikel pendengaran dan kehilangan pendengaran, pembentukan perforasi atau kolesteatoma, daya tarikan berterusan pada gendang telinga.

Otitis media catarrhal

Otitis media catarrhal adalah jenis penyakit lain yang dicirikan oleh proses akut dan keradangan pada saluran pendengaran, membran timpani dan proses mastoid. Bentuk otitis media ini adalah komplikasi yang berbahaya dan, jika tidak dirawat, boleh menyebabkan kehilangan pendengaran sepenuhnya..

Antara penyebab perkembangan otitis media catarrhal, jangkitan kerap, penyakit kronik organ ENT, pertumbuhan berlebihan adenoid, kekurangan vitamin, daya tahan badan yang menurun, batuk dan bersin, yang menyebabkan peningkatan tekanan pada nasofaring, dapat dikenal pasti..

Gejala otitis catarrhal cerah, penyakit ini menampakkan diri dengan rasa sakit akut, paling kerap menembak. Dia memberikan kuil dan gigi. Oleh itu, tidak sukar untuk mengenali bentuk otitis media ini. Sekiranya rawatan tidak dimulakan tepat pada waktunya, maka otitis media catarrhal sering masuk ke dalam bentuk purulen atau eksudatif.

Otitis media purulen

Otitis media purulen dicirikan oleh fakta bahawa keradangan membran mukus telinga tengah berlaku dengan munculnya kandungan purulen. Semua bahagian telinga tengah terlibat dalam proses patologi, dan bukan hanya rongga timpani. Media otitis purulen akut berlaku paling kerap di antara jenis otitis media lain dan boleh menyebabkan gangguan pendengaran, yang tidak dapat dipulihkan.

Bahaya lain dari bentuk otitis media purulen adalah bahawa ia boleh menyebabkan komplikasi intrakranial, seperti meningitis, abses otak, dan juga sepsis otogenik..

Virus jarang menyebabkan perkembangan bentuk otitis media purulen, hanya dalam 4% kes. Selalunya, bakteria menyebabkan keradangan..

Jangkitan memasuki telinga melalui saluran pendengaran, proses ini sangat mudah dengan latar belakang penyakit hidung dan nasofaring. Tetapi bakteria juga dapat memasuki rongga telinga tengah melalui darah, yang paling sering terjadi semasa selesema. Pada masa kanak-kanak, otitis media purulen berlaku lebih kerap daripada pada orang dewasa.

Setelah jangkitan sampai ke selaput lendir telinga tengah, proses dimulakan yang menyebabkan pengumpulan eksudat, yang setelah sekian lama dari serous diubah menjadi bernanah. Kelantangannya secara beransur-ansur meningkat, yang menyebabkan peningkatan tekanan pada gendang telinga dan penembusan berikutnya. Bahayanya terletak pada kenyataan bahawa kandungan purulen mungkin tidak keluar, tetapi masuk ke rongga kranial. Rawatan dilakukan dengan mencuci rongga telinga dengan larutan khas, antibiotik dan pembasmi kuman.

Otitis media yang teruk

Otitis media serous adalah keradangan telinga tengah yang mempunyai simptom ringan dan dicirikan oleh pengumpulan eksudat bukan purulen. Cecair mula berkumpul di timpani, dan orang itu pada masa yang sama merasakan sedikit tekanan, kesesakan di telinga dan kehilangan pendengaran yang tidak dapat dinyatakan.

Untuk diagnosis otitis media serous, selalunya pemeriksaan standard pada gendang telinga dan mendengar aduan pesakit sudah cukup. Bahaya otitis media serous adalah ia boleh berubah menjadi bentuk penyakit yang lebih serius dan menyebabkan komplikasi. Terutama ini berlaku apabila seseorang untuk waktu yang lama mengabaikan gangguan pendengaran dan rasa tidak selesa di telinga, dan apabila penyakit itu berkembang pada anak kecil.

Bergantung pada apa yang menyebabkan perkembangan otitis media, rawatan yang sesuai akan ditetapkan. Sekiranya dalam masa 3 bulan otitis media serosa tidak lulus, maka pesakit ditunjukkan myringometry, iaitu, ciptaan tiruan bukaan pada membran timpani melalui mana ubat yang diperlukan diberikan.

Sekiranya otitis media serous sering berulang, maka perlu mencari dan menghilangkan penyebabnya. Baru-baru ini, kes-kes perkembangan otitis media serous dengan latar belakang reaksi alahan yang teruk menjadi lebih kerap.

Media otitis pelekat

Otitis media pelekat, seperti jenis penyakit ini, ditentukan oleh adanya keradangan di rongga telinga tengah, namun, prosesnya bersifat kronik dan membawa kepada pembentukan lekatan dan tali, yang secara signifikan mengurangkan pendengaran pada manusia.

Gejala otitis media jenis ini dinyatakan dalam kenyataan bahawa pesakit mengadu munculnya bunyi di telinga..

Sekiranya doktor mengesyaki otitis media pelekat seseorang yang telah meminta pertolongan, selain otoskopi, dia juga diberi audiometri, impedancemetri dan ujian untuk memastikan kepekaan saluran pendengaran.

Dalam kebanyakan kes, otitis media catarrhal atau eksudatif membawa kepada pembentukan media otitis pelekat. Terapi antibiotik yang salah dan tidak rasional juga sering berfungsi sebagai mekanisme pendorong untuk memulakan penyakit ini. Proses menular akut di dalam badan, serta jangkitan kronik dan kelengkungan septum hidung dapat memprovokasi penyakit ini.

Terapi bertujuan terutamanya untuk menghilangkan penyebab penyakit. Adalah perlu untuk menormalkan pernafasan hidung secepat mungkin. Kursus meniup khas dan urutan pneumatik membran digunakan. Antihistamin ditunjukkan, serta pengenalan chymotrypsin, lidase, hidrokortison ke rongga telinga tengah. Selalunya, rawatan konservatif sahaja tidak mencukupi, dan jika kehilangan pendengaran terus berjalan, campur tangan pembedahan diperlukan. Penting untuk memahami bahawa bekas luka yang terbentuk tidak mempunyai keupayaan untuk hilang. Oleh itu, lebih cepat seseorang meminta bantuan doktor, semakin optimis prognosis untuk pemulihan sepenuhnya..

Rawatan otitis media

Rawatan otitis media bergantung pada bentuk penyakit apa yang ditentukan pada pesakit. Juga, terapi bergantung pada tahap proses keradangan dan kehadiran komplikasi. Bagi otitis media akut, ia biasanya dirawat dalam keadaan pesakit luar. Sekiranya penyakit ini menyebabkan komplikasi, maka dimasukkan ke hospital pesakit.

Untuk menghilangkan simptom kesakitan, titisan anestetik dimasukkan ke telinga. Ia boleh menjadi Otipaks, Otinum, Anauran dan lain-lain. Sebelum menjalankan prosedur, disarankan untuk memanaskan ubat 2 darjah di atas suhu normal tubuh manusia. Selepas menanamkan ke telinga, perlu memasukkan sapu kapas dan mengeluarkannya setelah beberapa jam. Sekiranya doktor tidak melakukan pemeriksaan awal dan risiko perforasi membran tidak dikecualikan, maka anda boleh menggunakan kapas turunda yang direndam dalam larutan asid borik.

Antihistamin, serta titisan vasokonstriktif untuk hidung, membantu melegakan bengkak. Antaranya dapat dikenali Tizin, Otrivin, Nazivin dan lain-lain.

Untuk melegakan keradangan, pesakit diberi ubat seperti Nurofen, Ibuprofen, Diclofenac. Apabila kesakitan tidak berhenti dengan cara di atas, dan suhu terus meningkat, lebih baik menghentikan jangkitan bakteria dengan antibiotik.

Ketika penyakit ini berada di tahap preperforative, kaedah rawatan yang sangat berkesan adalah meniup saluran pendengaran melalui Politzer. Terapi ini dilengkapi dengan pencucian telinga dengan penyelesaian antibiotik, yang digabungkan dengan ubat glukokortikosteroid. Sekiranya kandungan purulen tidak berkurang, dan membran timpani terus menonjol, maka perforasi tiruan diperlukan. Ini dilakukan untuk mengecualikan penembusan massa purulen di rongga kranial.

Apabila penyakit telah sampai ke tahap berlubang, pesakit ditunjukkan tandas telinga dan pengenalan dana untuk mengurangkan edema dan menipis rahsia, misalnya, ACC, Fluimucil dan lain-lain.

Jangan lupa tentang fisioterapi. UV, terapi laser, UVF yang berkesan.

Penting untuk mengelakkan pembentukan lekatan dan mencegah kehilangan pendengaran. Untuk melakukan ini, tingkatkan imuniti menggunakan terapi vitamin dan mengambil biostimulan - Actovegin dan Apilak.

Antibiotik untuk otitis media

Sekiranya penyakit ini memerlukan penggunaan antibiotik, maka perlu difahami bahawa hanya pengambilan oral mereka tidak akan mencukupi. Pentadbiran tempatan agen antibakteria juga diperlukan. Doktor mengesyorkan pengambilan ampicillin, amoxicillin, azithromycin, ciprofloxacin secara oral dan lain-lain. Netilmicin dan cefazolin digunakan sebagai penyelesaian suntikan. Ubat-ubatan yang diresepkan tempatan seperti cypromed, otofa, normax, fugentin dan lain-lain.

Jangan menetapkan ubat antibiotik sendiri. Mereka hanya diresepkan oleh doktor yang hadir, kerana penggunaan ubat-ubatan yang buta huruf ini bukan sahaja dapat membantu menghilangkan otitis media, malah memperburuk perjalanan penyakit ini.

Pendidikan: Pada tahun 2009, diploma diperoleh dalam bidang "Perubatan Umum" khusus, di Universiti Negeri Petrozavodsk. Setelah menyelesaikan magang di Murmansk Regional Clinical Hospital, diploma dalam bidang khusus "Otorhinolaryngology" (2010)

Cara merawat otitis media

Organ-organ indera membantu seseorang menavigasi di angkasa, melihat dunia dalam semua kepelbagaiannya dan memastikan keselamatan keberadaan. Pendengaran adalah salah satu sensasi yang paling penting, dan jika menurun secara mendadak atau hilang di sekurang-kurangnya satu telinga, ia selalu menjadi masalah serius, sosial dan perubatan. Penyebab kehilangan pendengaran yang paling biasa adalah perubahan berkaitan dengan usia yang berkaitan dengan pendedahan kepada bunyi dan bunyi, serta luka berjangkit dan radang pada penganalisis pendengaran, bermula dengan bahagian luaran, pengawal suara, diakhiri dengan zon penginderaan di mana alat vestibular berada.

Tanpa diagnosis penuh dan terapi tepat pada masanya, patologi ini dapat berlanjutan selama berbulan-bulan, mengikuti kursus kronik dan kambuh, membawa kepada perkembangan komplikasi dan kehilangan pendengaran, sehingga tuli dan hilang upaya. Tetapi jika gejala akut otitis media masih memaksa pesakit untuk pergi ke doktor, maka otitis media kronik tidak merawat semua orang. Untuk mengembangkan rawatan yang lengkap dan tepat untuk otitis media (radang telinga), diagnosis profesional pelbagai peringkat diperlukan, berdasarkan bukan hanya pada analisis semua aduan dan pemeriksaan, tetapi juga berdasarkan berbagai kajian.

Kandungan artikel

Kaedah untuk mendiagnosis otitis media

Adalah perlu untuk melakukan beberapa prosedur diagnostik dan pemeriksaan yang dilakukan semasa menghubungi doktor THT. Diagnostik bermula dengan mengenal pasti aduan dan melakukan pemeriksaan dengan mata kasar dan dengan bantuan instrumen - reflektor, otoskop, serta mengkaji struktur telinga yang dapat dilihat menggunakan otoskop. Dengan menggunakan instrumen, menilai keadaan auricle, kulit telinga luar, tulang rawan dan saluran telinga, serta bahagian gendang telinga yang dapat dilihat, menentukan jumlah sulfur dan warnanya, kehadiran kesesakan lalu lintas.

Kaedah digunakan untuk menilai pendengaran dan keadaan membran timpani (tympanometry with reflectometry), apabila terdapat pelepasan purulen atau lain-lain, ia disemai dan dianalisis untuk mengenal pasti patogen, menentukan kepekaan mereka terhadap antibiotik. Sekiranya otitis media dikesan, rawatan dan gejala dinilai dan dikembangkan secara eksklusif oleh doktor, rawatan diri tidak dapat diterima.

Dalam proses diagnosis, penting bukan hanya untuk mengenal pasti keradangan, tetapi juga untuk menentukan bentuk dan lokasinya, struktur telinga yang terpengaruh, apakah ada komplikasi dan patologi yang berkaitan yang dapat mempengaruhi terapi.

Cara merawat otitis externa

Variasi patologi yang biasa adalah otitis externa, proses keradangan yang mempengaruhi kulit atau tulang rawan auricle, serta kawasan meatus pendengaran dan bahagian luar membran yang menghadap saluran. Terapi bergantung pada sebab-sebab yang menyebabkannya, kerana keradangan itu dapat menular (mikroba, jarang virus) atau alergi, ini boleh disebabkan oleh masuknya air dan pembengkakan belerang, yang menyebabkan kerengsaan ("telinga perenang"). Keradangan dengan jenis otitis media ini boleh menjadi akut, berlangsung hingga dua minggu rata-rata, dan kronik, ketika proses kerosakan tisu berlangsung selama berbulan-bulan. Sebabnya biasanya disebabkan oleh mikroba yang tergolong dalam kumpulan patogenik bersyarat (paling kerap staphylococcus dan Pseudomonas aeruginosa), lebih jarang kulat.

Apakah rawatan otitis media dalam kes seperti itu? Terapi topikal yang digunakan secara tradisional dalam bentuk titisan, turund dengan ubat-ubatan atau prosedur fisioterapeutik (teknik merangsang, pemanasan, regenerasi). Hanya dengan ketidakcekapan langkah-langkah di atas, mereka menggunakan terapi sistemik - pemberian ubat di dalam atau dalam bentuk suntikan. Doktor ENT memutuskan bagaimana menyembuhkan otitis media bentuk ini; dia menetapkan titisan atau salap untuk patologi kulit di auricle (dengan antibiotik, komponen anti-radang dan hormon). Sekiranya manifestasi otitis media luaran disertai dengan peningkatan suhu, ubat antipiretik dalam dos usia ditunjukkan, antibiotik oral digunakan dalam proses bakteria.

Dengan sifat jangkitan pada kulat (ditentukan oleh data kultur dan gambaran klinikal), doktor menentukan bagaimana otitis media dirawat - dengan bantuan ubat luaran atau dalaman dengan komponen antijamur.

Anda tidak boleh mempraktikkan pelbagai kaedah rakyat dan rumah untuk menghilangkan keradangan, terutama jika alasannya adalah abses atau bisul. Dilarang memerasnya atau merawatnya dengan warna atau membuat losyen. Ubat diri mengancam dengan komplikasi berbahaya dengan penyebaran nanah di telinga dalam dan bahkan di rongga kranial. Sebarang resipi ubat tradisional harus dibincangkan dengan doktor, dalam beberapa kes mereka mungkin dikontraindikasikan, terutama jika terdapat keradangan alahan..

Cara merawat otitis media

Otitis media akut adalah yang paling biasa bagi kanak-kanak, walaupun orang dewasa juga boleh menderita penyakit ini, di mana penyakit ini boleh berlaku dalam bentuk kronik dengan tempoh yang memburuk. Kejadiannya dikaitkan dengan perkembangan jangkitan virus pernafasan akut, selesema atau peningkatan proses menular dan radang pada nasofaring. Penyakit ini mempunyai sifat komplikasi, proses sekunder dengan latar belakang kelemahan pertahanan imun umum atau penurunan daya tahan tempatan selaput lendir. Hipotermia, penjagaan telinga yang tidak betul, hidung berair kronik, penyalahgunaan semburan dan titisan dengan vasokonstriktor menyumbang kepada pembentukan gejala otitis media.

Penyebab umum otitis media adalah penembusan ke rongga telinga jangkitan dengan cara menaik - dari nasofaring dengan ARVI atau adenoiditis, sinusitis. Jarang, pengenalan mikroba berlaku dengan aliran darah atau limfa dari fokus jauh. Dalam situasi seperti itu, adalah mungkin untuk mengobati otitis media dengan kaedah konservatif, melalui penggunaan ubat-ubatan tempatan dan sistemik, dan segera, dengan risiko terobosan nanah di rongga kranial dan kesakitan yang tidak dapat ditoleransi.

Selalunya otitis media akut ditunjukkan oleh peningkatan suhu dan kelainan umum dengan latar belakang kesakitan yang tajam dan teruk di kawasan telinga, satu atau dua tangan sekaligus. Dalam proses pengumpulan cecair dan edema di rongga telinga, pendengaran berkurang, terutama pada puncak proses, dengan perforasi membran dan aliran keluar nanah dengan rawatan yang mencukupi, gejala ini secara beransur-ansur hilang. Sekiranya tidak ada langkah-langkah perubatan semasa menggunakan kaedah alternatif, komplikasi dan kehilangan pendengaran berterusan mungkin timbul. Hanya doktor yang boleh menetapkan rawatan untuk otitis media (radang telinga tengah).

Pertama sekali, antibiotik spektrum luas diresepkan. Sebagai tambahan kepada mereka, titisan telinga digunakan dengan kesan anti-radang, analgesik dan antiseptik.

Sekiranya terdapat ancaman penyebaran proses, penembusan nanah di rongga kranial atau adanya petunjuk khas, doktor ENT boleh menggunakan rawatan pembedahan - tusukan membran (paracentesis) untuk aliran keluar nanah dari rongga timpani, dengan latar belakang berlanjutan semua langkah perubatan yang diperlukan.

Secara berasingan, ada baiknya membaca resipi meragukan dan berbahaya di bawah tajuk "Cara menyembuhkan otitis media dengan cepat" dari Internet atau atas arahan generasi tua. Doktor tidak mengesyorkan mempraktikkannya, terutamanya jika terdapat ancaman perforasi membran atau adanya lubang di dalamnya. Penanaman pelbagai decoctions dan tincture di telinga, terutama alkohol, ubat usang, tidak hanya mengancam gangguan pendengaran yang berterusan, tetapi juga kemungkinan meningitis.

Cara merawat otitis media telinga dalam (labirinitis)?

Kerosakan pada telinga dalam tidak berlaku secara tiba-tiba, biasanya ini merupakan komplikasi proses keradangan di rongga timpani, yang sering bersifat virus. Gejala utama adalah keadaan serius umum, mantra pening atau kehadirannya yang berterusan, kesakitan dan pendengaran, masalah dengan keseimbangan dan koordinasi. Keadaan utama terapi adalah kemasukan ke hospital dan kepatuhan pedantik terhadap semua preskripsi doktor. Cara merawat otitis telinga dalam kes ini:

  • ubat untuk menghilangkan pening;
  • ubat anti-radang bukan steroid;
  • dana untuk meningkatkan aliran darah di koklea dan saraf;
  • antibiotik untuk menekan jangkitan melalui mulut atau suntikan.

Sebarang percubaan untuk membetulkan patologi ini dengan kaedah rakyat dilarang, ini berbahaya!

Fisioterapi untuk otitis media: bagaimana merawat radang telinga

Pada tahap mereda penyakit dan pada tahap pemulihan, fisioterapi adalah titik penting dalam rawatan.

Ada kemungkinan untuk mengunjungi klinik menggunakan alat profesional pegun untuk fisioterapi, serta penggunaan beberapa alat dan teknik mudah alih di rumah. Tujuannya adalah penindasan keradangan dan penghapusan edema, pengaktifan aliran darah tisu dan proses pemulihan tisu yang terjejas, normalisasi atau pendengaran semula.

Kaedah yang paling kerap digunakan adalah:.

Elektroforesis - pentadbiran ubat tempatan menggunakan arus terus. Dalam kes ini, kesan ubat digabungkan dengan kesan terapi arus terus (peningkatan metabolisme, kesan anti-radang).

Pneumomassage dilakukan oleh alat khas yang bertindak di kawasan telinga; kerana turun naik tekanan dalam had selamat yang dapat diterima, aliran darah dan proses pemulihan bertambah baik, aliran keluar cecair dari rongga timpani lebih aktif.

Magnetoterapi mempunyai kesan dekongestan, analgesik dan anti-radang yang baik, merangsang proses pertumbuhan semula.

Penyinaran laser helium-neon menyumbang kepada pengembangan saluran darah, mempercepat aliran darah, meningkatkan imuniti tempatan.

Penyinaran ultraviolet (UV) mempunyai kesan bakterisida yang ketara kerana tindakan mikroorganisma pada dinding sel, melebarkan saluran darah secara sederhana, mempercepat aliran darah.

Terapi UHF - pendedahan kepada tisu medan elektromagnetik dengan frekuensi ayunan magnetik tertentu. Ia mempunyai kesan pemanasan, meningkatkan peredaran darah dan limfa, merangsang penyembuhan kawasan yang rosak, meregenerasi membran mukus, dan mendorong penyerapan infiltrat inflamasi.

Dalam setiap kes, apabila otitis media dikesan, hanya ahli fisioterapi yang memutuskan bagaimana merawatnya dengan fisioterapi, bersama dengan doktor THT.

Cara menyembuhkan telinga kanak-kanak dengan cepat

Otitis adalah antara penyakit kanak-kanak yang biasa, sehingga 80% kanak-kanak dalam kategori umur yang berbeza telah menderita otitis media akut sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Kejadian puncak berlaku pada awal usia kanak-kanak hingga 3 tahun, ketika ciri anatomi organ pendengaran cenderung kepada penyebaran keradangan dari nasofaring ke rongga telinga tengah.

Kanak-kanak menderita keradangan akut di telinga tengah pada usia dini. Seringkali, otitis media mempunyai watak yang kambuh dengan latar belakang penurunan imuniti, masalah dengan nasofaring, peningkatan adenoid, akibat daripada kerap terkena jangkitan. Doktor ENT atau pakar imunologi yang berpengalaman akan membantu menjawab persoalan bagaimana menyingkirkan otitis media secara kekal pada bayi. Langkah-langkah lain juga diperlukan: sanitasi nasofaring, penghapusan pertumbuhan adenoid, rawatan alergi dan penyakit lain.

Selalunya, dalam terapi kompleks otitis media pada kanak-kanak, ubat tempatan dan sistemik digabungkan, termasuk ubat imunostimulasi, mereka menggunakan fisioterapi dan pelbagai kaedah rawatan spa semasa remisi. Selalunya membantu menyingkirkan otitis media berulang dan keradangan kronik, pengecualian produk alergenik dan kesan menjengkelkan luaran pada organ pendengaran kanak-kanak, tindakan pengerasan dan kesihatan, rejimen harian dan pemakanan yang ketat. Selepas 6-7 tahun, persoalan bagaimana menyembuhkan otitis telinga pada bayi tidak lagi timbul, masalahnya secara beransur-ansur hilang ketika cincin nasofaring limfa matang, pertumbuhan adenoid secara beransur-ansur menurun dan kekebalan terhadap jangkitan kanak-kanak berkembang dan daya tahan terhadap SARS meningkat.

Tanya doktor

Terdapat soalan mengenai topik "Bagaimana merawat otitis media."?
Tanya doktor anda dan dapatkan konsultasi percuma..