Influenza adalah penyakit berjangkit akut pada saluran pernafasan. Hampir setiap musim sejuk, wabak penyakit epidemiologi ini berlaku. Pada gejala pertama selesema, anda harus mengatur rehat di tempat tidur dengan rawatan penuh, jika tidak, penyakit ini boleh membawa kepada akibat yang lebih serius. Kematian pun mungkin berlaku. Untuk mengelakkan ini, "musuh" mesti dikenali secara peribadi.

Gejala selesema

  • demam,
  • hidung berair dan batuk kering,
  • sakit badan,
  • sakit otot dan sendi,
  • kemerahan mata,
  • pengurangan tekanan,
  • kelemahan dan rasa tidak selesa,
  • kurang selera makan,
  • sakit kepala,
  • dyspnea,
  • menggigil,
  • ada kemungkinan cirit-birit dan muntah.

Punca selesema

Penyebab utama jangkitan influenza adalah penurunan imuniti. Sekiranya fungsi pelindung berfungsi dengan baik, maka hubungan dengan orang sakit tidaklah menakutkan bagi anda, kerana virus yang memasuki tubuh anda akan diserang oleh antibodi anda. Oleh itu, disarankan untuk memerhatikan tindakan pencegahan untuk meningkatkan sistem imun. Ini terutamanya gaya hidup aktif dan pemakanan yang betul..

Sekiranya imuniti lemah, virus influenza, memasuki permukaan mukosa saluran pernafasan atas, mudah menembusi sel dan mula membiak dengan cepat. Mikropartikel yang dilatih mempengaruhi sistem imun dan saraf, serta jantung. Tubuh manusia menjadi sangat lemah dan rentan terhadap jangkitan lain, sehingga penyakit ini dapat mengalir ke penyakit yang lebih serius, seperti bronkitis, radang paru-paru, dll..

Rawatan selesema di rumah

Pada tanda pertama selesema, anda pasti tinggal di rumah dan mengatur rehat di tempat tidur. Biasanya memerlukan 10 hingga 12 hari untuk pulih.

Apa yang harus menjadi makanan semasa selesema

Cuba minum air berkualiti tinggi sebanyak mungkin (mata air, mineral, berstruktur), lebih baik sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Minum banyak cecair akan membantu anda berpeluh secara menyeluruh dan membuang toksin dan racun dari badan bersama dengan peluh. Untuk kesan yang lebih besar, anda boleh mengambil teh herba dengan lemon, beri (hawthorn, raspberi, buckthorn laut, mawar liar), madu dan bahan tambahan semula jadi yang lain.

Makanan anda harus ringan, kaya dengan vitamin, terutamanya asid askorbik. Vitamin C adalah bahan penting untuk fungsi sistem imun yang berkesan. Pemegang rekod untuk kandungannya adalah rosehip kering - 1500 mg per 100 g. Minum teh dan infusi dari buah tanaman untuk mempercepat proses penyembuhan. Makan juga buah sitrus, hijau (pasli, bayam) dan kiwi. Ngomong-ngomong, cukup untuk makan produk terakhir satu demi satu untuk memberi tubuh anda pengambilan vitamin C setiap hari.

Semua orang tahu sejak awal kanak-kanak bahawa ubat terbaik untuk selesema adalah bawang dan bawang putih. Allicin, yang merupakan sebahagian daripada mereka, mengatasi virus dan bakteria berbahaya. Oleh itu, dengan penyakit, makan bawang dan bawang putih dalam jumlah yang sedikit.

Elakkan makanan berat dan berlemak. Ia memerlukan banyak tenaga untuk mencernanya, yang sangat penting bagi anda sekarang untuk melawan virus selesema. Makan buah-buahan dan sayur-sayuran, atau minum jus yang baru diperah. Tetapi, sebagai peraturan, semasa sakit, tubuh kehilangan selera makan. Dan ini tidak biasa. Seperti yang telah kita katakan, sebahagian besar tenaga diarahkan untuk menghilangkan penyakit, dan oleh itu badan anda menolak makanan. Anda kehilangan deria penciuman dan rasa makanan - ini adalah tindakan bijak dan bijak dari organisma anda yang bijak agar anda tidak mengganggunya. Oleh itu, kami tidak jemu mengulangi bahawa anda harus selalu mendengar badan anda! Sekiranya anda lapar, jangan makan. Alam telah memikirkan segalanya untuk anda! Tetapi pastikan anda minum banyak air!

Rawatan influenza dengan ubat-ubatan rakyat

Untuk meringankan keadaan semasa penyakit berjangkit, disarankan untuk menggunakan bantuan hadiah alam, kerana mereka sangat jenuh dengan bahan berguna, dan tidak mempunyai kesan sampingan ketika digunakan dengan betul..

1. Apabila suhu tinggi muncul, campurkan 2 kentang parut dan 1 sudu besar. cuka sari apel hingga sebati. Letakkan jisim yang dihasilkan pada kain lap yang dilipat dalam beberapa lapisan dan pasangkan ke dahi. Selepas 2 jam, ganti pulpa dengan yang baru dimasak.

Bawang dan Bawang Putih untuk Selsema

1. Sebaik sahaja anda merasakan tanda-tanda pertama penyakit ini, potong bawang dan menyedut wapnya 3-4 kali pada siang hari. Dalam selang waktu antara prosedur ini, lembapkan bulu kapas dalam bawang putih yang dihancurkan dan masukkan lebih dalam ke hidung.

2. Sekiranya sakit dan untuk profilaksis, disarankan untuk meletakkan cengkih bawang putih di kepala kepala, dan juga menyimpan / membawanya bersama anda, misalnya, di saku anda.

3. Buat kompres bawang parut, pulpa yang mesti diletakkan pada 2 lapisan kain kasa. Kemudian griskan bahagian bawah hidung dengan minyak bunga matahari dan selama 10 minit letakkan kompres. Sekiranya anda melakukan prosedur ini 3 kali dalam satu hari, anda boleh mencegah selesema.

4. Juga, untuk menyembuhkan selesema dengan cepat, campuran 2 lemon parut (tanpa biji) dan 2 biji bawang putih cincang akan membantu. Bubur yang dihasilkan harus dituangkan ke dalam 1 liter air, disimpan di tempat yang gelap selama 3 hari, ditapis dan disimpan di dalam peti sejuk. Infus disyorkan untuk diambil semasa perut kosong selama 1 sudu besar..

Beri dan herba

1. Sebagai pencegahan kuat, ubat vitamin semasa wabak, disarankan untuk minum teh dari raspberi kering dan pinggul mawar (dalam bahagian yang sama). 1 sudu besar campurkan campuran dengan 1 gelas air mendidih dan didihkan selama 10 - 15 minit dalam tab mandi air, tekan 2 - 3 jam dalam bekas tertutup, tapis dan minum.

2. Pada puncak wabak, minum 2 kali sehari sebelum makan, 1 hingga 2 sudu besar. rebusan 1 sudu besar bunga calendula, dibanjiri dengan 1 gelas air mendidih. Anda perlu mendidihnya selama 3 - 5 minit, dan kemudian bersikeras selama 1 jam.

3.1 sudu besar campuran herba yang terdiri daripada chamomile, huruf awal dan sage (1: 1: 1), tuangkan 0.5 liter air mendidih, dan biarkan hingga 40 minit. Ambil infusi sepanjang hari, seperti teh. Ia dibenarkan untuk menambah pudina dan madu.

4. Dengan selesema, teh perubatan dari raspberi dan bunga linden memberikan kesan yang baik (dalam bahagian yang sama).

5. Bancuh raspberi, oregano dan coltsfoot (dalam bahagian yang sama). Ambil 1 hingga 2 kali sehari.

6. Antipiretik yang baik adalah merebus ceri kering. Tuangkan 100 g beri dengan 0.5 l air, letakkan pinggan dengan api kecil, tutup dengan penutup. Perlu menguap sepertiga isi padu cecair.

7. Kanak-kanak akan menyukai teh raspberry dan cranberry.

Madu dan Lemon

Produk ini sangat berkesan secara individu, tetapi tandanya menggandakan sifat penyembuhan. Madu meningkatkan fungsi pelindung badan. Ia tepu dengan vitamin dan mineral. Penggunaan madu adalah alat yang sangat berkesan untuk rawatan dan pencegahan penyakit virus..

Lemon tepu dengan asid askorbik, asid organik dan unsur alkali, yang membantu menguatkan sistem imun dan mengaktifkan daya badan untuk menghilangkan virus influenza.

1. Dengan menggunakan pengisar, kisar lemon bersama-sama dengan kulit atau parut pada parutan halus. Kemudian campurkan dengan 150 g madu. Sekiranya dikehendaki, tambahkan halia parut (lihat resipi "Madu + Halia + Lemon"). Campuran disyorkan untuk diminum pada waktu pagi dengan perut kosong atau ditambahkan ke teh suam. Harap maklum bahawa suhu air tidak boleh melebihi 40 ° C, jika tidak, madu menjadi toksik bagi tubuh.

2. Ubat yang sangat popular dan berkesan adalah campuran vitamin kacang dan buah kering..

3. Untuk mengatasi batuk, sediakan jus yang baru diperah dari setengah lemon. Kacau 1 sudu besar. sayang. Ambil ubat setiap jam.

4. Sediakan air madu: campurkan 1 hingga 2 sudu kecil. madu dalam 1 cawan air. Masukkan 1 keping lemon.

5. Makan minyak lemon: masukkan 1 lemon selama 1 minit ke dalam air panas, kemudian bersama-sama dengan zest, masukkan penggiling daging atau kisar dalam pengisar, campurkan dengan 1 - 2 sudu besar. sayang. Minyak yang dihasilkan dapat digunakan seperti biasa..

6. Sekiranya selesema, pelumas lubang hidung dengan minyak (lemon cincang halus dengan kulit + minyak sayur), lumurkan dengan gusi sebelum dan sesudah makan, dan telapak kaki dan telinga - pada waktu malam. Minyak yang dihasilkan dapat digunakan untuk pembalut salad.

Minyak pati selesema

1. Minyak pati dari tanaman ubat sangat berkesan, yang mesti diminum 3 kali sehari setengah jam sebelum makan, misalnya, 3 tetes minyak cemara atau 5 tetes pati lemon.

2. Untuk mengurangkan keadaan, disyorkan penyedutan: dalam bekas dengan 1-1,5 l air, tambahkan 2-3 tetes eter. Bernafas secara berpasangan melalui hidung anda selama kira-kira 5 hingga 10 minit (tutup mata anda).

Minyak berikut disyorkan: cedar, lavender, lemon, mint, rosemary, eucalyptus, tea tree.

Pencegahan selesema

Untuk menguatkan imuniti, perlu mematuhi cadangan pencegahan mudah:

  • senaman - sukan meningkatkan peredaran darah dan pertahanan badan,
  • makan dengan betul - tidak termasuk makanan berlemak dan berat, makanan segera dari makanan anda; makan lebih banyak sayur-sayuran, buah-buahan, herba dan kacang;
  • marah - mandi dengan kontras dan mandi dengan air sejuk;
  • awasi kesihatan mental anda - hilangkan tekanan dari hidup anda, nikmati lebih banyak;
  • belajar menghasilkan hormon kebahagiaan - semua luka datang dari kepala kita.

Jadi, sekarang anda tahu beberapa ubat rakyat untuk selesema. Terima kasih kepada mereka, anda dapat membantu tubuh anda membersihkan diri dari racun dan racun, serta meningkatkan kesihatan anda..

Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

Cara mengubati selesema dengan cepat di rumah pada orang dewasa: ubat TOP-14

Apabila wabak bermusim influenza dan SARS bermula, penjagaan berlebihan mesti diambil dan diberi vaksin. Sekiranya vaksinasi belum dilakukan, persoalan bagaimana merawat selesema menjadi sangat relevan. Doktor secara kategoris tidak mengesyorkan melakukan terapi di rumah, merujuk kepada fakta bahawa anda perlu segera pergi ke klinik apabila gejala pertama orang dewasa dikesan. Sekiranya atas sebab tertentu tidak mungkin mendapatkan bantuan pakar, kami akan mengkaji ubat-ubatan yang berkesan untuk menekan virus.

Selesema Dewasa - Gejala

Sebelum mengubati influenza, perlu menentukan gejalanya pada orang dewasa.

Tanda-tanda berikut adalah ciri jangkitan virus:

  • kemerosotan kesejahteraan yang ketara dengan peningkatan suhu secara beransur-ansur ke tahap kritikal (38-40 darjah) pada hari pertama;
  • demam tinggi disertai dengan demam, menggigil;
  • gambaran klinikal dilengkapi dengan sakit kepala (alis, dahi, pelipis), yang dari masa ke masa menjadi semakin kuat;
  • selesema disertai dengan “sakit” otot, sendi, sakit pada anggota badan, punggung bawah dan bahu;
  • terdapat kepekaan yang berlebihan terhadap cahaya dan perasaan bahawa pasir dituangkan ke dalam mata;
  • selepas jangkitan, loya dan muntah boleh timbul (24-36 jam pertama), mereka merasa setelah makan, minum ubat dan air;
  • pada hari ke-2-3 penyakit ini menunjukkan gejala pernafasan (hidung berair, batuk, laringitis, sakit tekak, dll.).

Ini adalah tanda-tanda utama yang perlu anda tentukan sebelum merawat selesema di rumah. Semua gejala cepat muncul pada orang dewasa. Gambaran klinikal dapat ditambah dengan keradangan kelenjar getah bening di leher, ruam di segitiga nasolabial, dan sakit di kawasan dada. Ingat bahawa selesema berbahaya. Gejala dan rawatan harus dibandingkan dengan doktor untuk menetapkan terapi yang betul untuk menekan penyakit pada orang dewasa.

Ubat yang murah dan berkesan untuk rawatan selesema dan SARS

Ubat antivirus terlibat dalam rawatan influenza dan SARS. Mereka murah, berkesan, dengan senarai kesan sampingan minimum..

No. 1. Tsitovir 3

Semasa merawat selesema, doktor sering menetapkan ubat kompleks yang dapat mengatasi penyakit di rumah. Bersama dengan sifat antivirus yang kuat, ubat ini mempunyai kesan anti-radang dan imunostimulasi. Alat ini menjadikan badan kebal terhadap pelbagai jenis selesema..

No. 2. Kagocel

Alat komprehensif yang meningkatkan fungsi perlindungan tubuh dan menekan selesema apa pun. Ubat itu dihantar ke rak farmasi dalam bentuk tablet. Ia membantu merawat selesema dan mencegahnya. Alat ini diluluskan untuk digunakan di rumah. Sekiranya anda mengambilnya pada hari pertama setelah manifestasi tanda-tanda yang sesuai, ubat itu akan dengan cepat menekan virus pada orang dewasa dan kanak-kanak.

Nombor 3. Remantadin

Ubat yang disasarkan menekan influenza A. Sekiranya rawatan dimulakan tepat pada masanya, mungkin untuk menghilangkan semua gejala jangkitan virus dan mencegah komplikasi. Ubat antivirus terbukti keberkesanannya. Ia mengurangkan risiko radang paru-paru sebanyak 7 kali, bronkitis - sebanyak 4 kali. Ubat ini diminum untuk rawatan dan pencegahan influenza dan SARS.

Nombor 4. Tamiflu

Ubat selesema yang berkesan termasuk ubat ini. Ia berkesan hanya untuk memerangi penyakit jenis A dan B, dengan SARS, penggunaannya tidak berguna. Ubat ini dihasilkan di Switzerland, yang menentukan dasar harga tinggi..

No 5. Viferon

Semua ubat selesema yang meningkatkan pengeluaran interferon sangat berkesan. Viferon adalah salah satu daripadanya. Ubat ini diresepkan untuk digunakan dengan jangkitan virus apa pun. Rawatan berlangsung selama 5 hari, kesan sampingan hampir tidak ada.

No.6. Ingavirin

Memikirkan cara merawat selesema, masuk akal untuk melihat dengan lebih dekat menggunakan Ingavirin di rumah. Ubat anti-influenza dengan cepat menekan aktiviti strain influenza A dan B, SARS, jangkitan adenovirus, dan parainfluenza pada orang dewasa. Ubat ini meningkatkan sintesis interferon, terkenal dengan sifat imunomodulasi yang kuat, memusnahkan virus dari dalam. Dengan permulaan terapi yang tepat pada masanya, tanda-tanda jangkitan akan hilang secepat mungkin, sehingga komplikasi dapat dielakkan.

Nombor 7. Arbidol

Sekiranya anda tidak tahu bagaimana untuk sembuh dari selesema, kami menasihatkan anda untuk mula mengambil Arbidol di rumah. Ejen antivirus ini dengan cepat menekan influenza A dan B, mencegah pembiakan patogen. "Arbidol" merangsang pengeluaran interferon, akibatnya sistem kekebalan tubuh diperkuat. Selalunya, ubat ini termasuk dalam terapi kompleks untuk jangkitan usus. Ubat dalam bentuk kapsul dengan cepat akan meletakkan pesakit di kakinya. Dia juga mabuk untuk mencegah penyakit semasa wabak selesema dan SARS..

Nombor 8. Cycloferon

Sebelum merawat selesema, tentukan gejalanya. Kemudian gunakan Cycloferon di rumah. Ubat dengan cepat akan menghilangkan semua gejala pada orang dewasa. Ubat ini mempunyai kesan imunomodulator, antivirus dan anti-radang yang ketara. Terdapat dalam pelbagai bentuk, baca arahan sebelum digunakan.

No.9. Grippferon

Kita boleh mengatakan bahawa ini adalah penawar terbaik untuk selesema, yang mesti diteteskan ke saluran hidung. Komposisi aktif menghalang aktiviti bakteria patogen. Bahan berharga meningkatkan imuniti. Kelebihan ubat ini adalah bahawa ia benar-benar selamat. Ia dibenarkan untuk digunakan oleh wanita hamil dan anak-anak..

Rawatan selesema dewasa dengan ubat-ubatan rakyat

Rawatan influenza pada orang dewasa sering dilakukan dengan menggunakan ubat-ubatan rakyat. Kaedah ini disyorkan untuk digunakan hanya dengan permulaan gejala pertama. Pengubatan sendiri tidak selalu memberikan hasil yang diinginkan..

No. 1. Mandi

Isi lembangan kecil dengan air yang dipanaskan hingga 39 darjah. Turunkan tangan ke siku. Minta seseorang menambahkan air mendidih sehingga suhu mencapai 42 darjah. Biarkan prosedur tidak lebih dari 10 minit. Keringkan tangan anda, letakkan sarung tangan dan tidur bersama mereka.

No. 2. Bir dengan kuning telur

Cara merawat selesema - Gunakan resipi yang sudah terbukti di rumah. Alat ini dengan cepat menghilangkan proses keradangan pada orang dewasa. Untuk melakukan ini, kisar 4 kuning telur dan 100 gr. Sahara. Tuangkan dalam 0.5 liter. bir gelap suam. Masukkan semangat parut dengan setengah lemon, 3 ulas dan secubit kayu manis. Kacau campuran di atas api yang malas selama 5 minit. Ambil dalam bentuk suam 0.2 liter. tiga kali sehari. Selepas 2-3 hari, anda akan pulih sepenuhnya.

Nombor 3. Garam

Berkat kaedah ini, anda dapat menghilangkan simptom hanya dalam satu malam. Tuangkan ke dalam 1.5 liter. air suam 1 sudu kecil. garam. Kacau 1 g. asid askorbik dan 30 ml. jus lemon. Gunakan produk siap dalam sips kecil selama 2 jam. Keesokan harinya, tidak akan ada kesan penyakit.

Nombor 4. Bawang putih dengan bawang

Sebelum merawat selesema, potong bawang segar dengan bawang putih ke dalam pinggan. Bersihkan sayur-sayuran dan mula menyedut aroma. Minyak pati dan komposisi kaya menembusi nasofaring dan organ pernafasan, memusnahkan patogen.

No 5. Kaldu Rosehip

Tuang 1 liter. air sejuk 5 sudu besar. l pinggul mawar kering. Hantar komposisi ke api. Dengan penampilan gelembung pertama, mengesan 10 minit. Keluarkan kaldu dari pembakar, biarkan sejuk. Tapis keluar. Ambil 0.2 l. tiga kali sehari selama seminggu. Sebilangan kecil madu dibenarkan untuk meningkatkan rasa..

Pencegahan Selsema Dewasa

Kami melihat bagaimana merawat selesema. Sekiranya anda memulakan terapi di rumah tepat pada waktunya, anda dapat dengan cepat menekan agen penyebab jangkitan pada orang dewasa. Ikuti peraturan mudah untuk mencegah penyakit semula..

1. Pada masa wabak, berada di rumah bila boleh. Elakkan kawasan berair, sejuk dan lembap. Mula marah terlebih dahulu.

2. Sekiranya anda tidak dapat menunggu musim selesema di rumah, pakai pembalut yang melindungi anda dari bakteria patogen..

3. Berkurang dengan pengangkutan awam. Elakkan tempat yang sesak. Kurangkan jabat tangan.

4. Mengudarakan tempat kerja lebih kerap. Sekiranya boleh, buang air dua kali seminggu dengan cuka atau cara lain..

5. Rehat dan berjalan di udara segar. Ikuti pemakanan dan kebersihan tidur yang baik.

Selalunya, selesema berlaku secara tiba-tiba. Perkara utama adalah mengetahui cara merawatnya. Pada tanda pertama penyakit, mulailah kursus kesihatan. Jangan biarkan virus berkembang sepenuhnya. Ambil ubat yang disasarkan, kuatkan sistem imun dengan kompleks vitamin dan mineral.

Bagaimana dan bagaimana merawat selesema di rumah

Selsema dan selesema adalah penyakit yang paling biasa yang menyerang berjuta-juta orang di seluruh dunia setiap tahun. Ia merujuk kepada penyakit virus akut. Tidak ada perlindungan mutlak terhadapnya. Rawatan hanya bersifat simptomatik dan harus dimulakan dengan permulaan gejala pertama. Tidak ada ubat yang efektif untuk melawan virus influenza.

Siapa yang berisiko terkena selesema

Influenza adalah jangkitan virus yang menyebabkan:

  • Demam mendadak;
  • Batuk;
  • Sakit tekak;
  • Sakit kepala;
  • Sakit seluruh badan.

Ia boleh menjadi penyakit serius, terutamanya untuk:

  • Orang lama;
  • Kanak-kanak (terutamanya di bawah umur 5 tahun);
  • Orang yang mempunyai penyakit lain;
  • Mereka yang mempunyai imuniti yang lemah.

Tidak semua pesakit akan mendapat rawatan dan ubat yang sama. Rawatan mana yang sesuai bergantung pada simptom, kemungkinan risiko komplikasi. Rawatan yang ditetapkan oleh doktor akan membantu mengurangkan gejala selesema dan risiko komplikasi..

Cara merawat selesema

Rawatan selesema hanya boleh berlaku tanpa gejala dan akan bermula sebaik sahaja gejala pertama diperhatikan. Selama 24 jam pertama, anda perlu mengekalkan sistem imun anda untuk melawan virus selesema itu sendiri. Rawatan lebih lanjut adalah untuk mengurangkan gejala..

Ubat penahan sakit dan antipiretik yang biasa digunakan untuk selesema, diresepkan untuk merawat selesema. Walaupun begitu, seseorang mesti mengetahui bahawa ubat-ubatan ini, walaupun diresepkan untuk rawatan influenza, hanya dapat mengurangkan keparahan gejala penyakit ini. Virus itu sendiri tidak dijangkiti.

Ubat semacam itu merangkumi sebilangan ubat bebas, seperti paracetamol atau ibuprofen. Aspirin kurang kerap diresepkan. Sebagai tambahan, aspirin diresepkan hanya untuk orang dewasa. Pada kanak-kanak dan remaja boleh menyebabkan komplikasi, yang disebut sindrom Reine.

Pada masa ini, persiapan gabungan dengan:

  • Antipiretik;
  • Ubat penahan sakit;
  • Dekongestan;
  • Anti-radang;
  • Anti alahan

Ubat semacam itu mengandungi beberapa komponen sekaligus:

  • Analgesik (ubat penahan sakit);
  • Dekongestan (untuk rawatan kesesakan hidung);
  • Antihistamin (untuk rawatan bersin dan hidung berair);
  • Ubat batuk.

Ubat penahan sakit dan ubat anti-radang melegakan:

  • Sakit kepala;
  • Sakit tekak;
  • Kesakitan muskuloskeletal.

Juga mempunyai kesan antipiretik.

Ubat antitusif menekan refleks batuk. Gunakan hanya dengan batuk kering, kerana dapat menghambat ekspektasi dahak, yang dapat menyebabkan komplikasi bakteria..

Ekspektoran mengurangkan kelikatan lendir, memperbaiki pembuangan dari saluran pernafasan. Berkat mekanisme tindakannya, mereka merangsang refleks batuk. Mereka digunakan sekiranya batuk basah (produktif)..

Ubat yang mengurangkan edema hidung boleh dalam bentuk oral (mis. Tablet) atau untuk penggunaan topikal (mis. Semburan hidung). Mengecilkan selaput lendir hidung dan sinus, mengurangkan bengkak dan memudahkan pernafasan.

Ini adalah ubat seperti:

Antivirus untuk selesema dan selsema

Doktor juga boleh menetapkan ubat antivirus. Ubat-ubatan ini memendekkan perjalanan jangkitan selama 1-2 hari..

  • Membantu badan melawan virus;
  • Boleh mengurangkan keparahan gejala;
  • Mengurangkan risiko penularan jangkitan kepada orang lain..

Terdapat dengan preskripsi dan di kaunter. Apa yang diperlukan untuk virus influenza tertentu, urutan pentadbiran dan dos tunggal dapat ditentukan dan ditentukan hanya oleh doktor, bergantung pada gejala dan risiko komplikasi.

Menurut kajian, ubat semacam itu sangat membantu apabila mereka mula diminum dalam dua hari pertama setelah bermulanya penyakit. Sekiranya terdapat risiko komplikasi, maka berguna untuk mengambilnya pada peringkat kemudian penyakit ini.

Di pasaran farmaseutikal Rusia terdapat beberapa ubat untuk melawan selesema dan selesema.

Oseltamivir (nama jenama Tamiflu) boleh didapati dalam bentuk kapsul atau serbuk, yang dicampurkan dengan air untuk ditelan. Ia mungkin untuk orang dewasa dan kanak-kanak.

Zanamivir (jenama Relenza) boleh didapati dalam bentuk serbuk, yang disedut melalui mulut menggunakan alat khas yang disertakan dengan ubat tersebut. Boleh digunakan oleh orang dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 5 tahun..

Acyclovir, yang diresepkan untuk herpes, sesuai untuk rawatan virus influenza. Ubat ini tertanam dalam DNA virus, sehingga melanggar kod generasi baru virus.

Kesan antivirus yang serupa dimiliki oleh:

dan beberapa yang lain. Semua ubat di atas hanya boleh didapati dengan preskripsi..

Selain ubat preskripsi, terdapat ubat antivirus yang dijual bebas. Di antara alat ini, kita dapat membezakan:

  • Anaferon. Terdapat dalam bentuk titisan dan tablet. Bahan aktif - antibodi yang disucikan secara afiniti terhadap interferon gamma manusia;
  • Cycloferon - menghalang pertumbuhan virus influenza, memberikan kesan imunomodulator antivirus, anti-radang yang jelas. Terdapat dalam ampul, tablet, dalam bentuk liniment;
  • Kagocel;
  • Arpeflu;
  • Afludol

Berdasarkan interferon dengan kesan antivirus, ubat seperti:

  • Viferon;
  • Grippferon;
  • Ingaverin;
  • Reaferon (preskripsi).

Ubat antivirus boleh menyebabkan kesan sampingan:

  • Loya
  • Muntah
  • Pening;
  • Sakit kepala;
  • Ruam;
  • Gangguan usus (cirit-birit)

Zanamivir boleh menyebabkan sesak nafas, terutama pada orang yang menghidap asma atau masalah pernafasan yang lain. Mengambil oseltamivir pada waktu yang sama dengan makan dapat mengurangkan rasa mual dan muntah..

Cara merawat sakit tekak dengan selesema

Dari sakit tekak, pembilasan dan lozenges yang dapat diserap, saliran digunakan. Kumur farmasi:

  • Furacilin - 1 tablet dicairkan dalam 200 ml air suam.
  • Rotokan - cecair yang digunakan untuk penyakit tekak, sesuai untuk berkumur. Diencerkan dalam kadar 1 sudu teh setiap gelas air suam.

Dari rawatan di rumah berlaku:

  • Bilas dengan air garam atau larutan soda (1 sudu teh setiap gelas air);
  • Kaldu chamomile;
  • Minum air suam dengan madu dan lemon.

Berkumur harus dilakukan sekurang-kurangnya 4-5 kali sehari.

Farmasi menjual lozenges dan lozenges untuk penyerapan semula:

  • Pharyngosept;
  • Pharyngomed;
  • Dr. IOM;
  • Sage;
  • Travisil;
  • Dr. TICE;

Diimport lebih mahal. Domestik - lebih murah, tetapi dalam sifatnya tidak kalah dengan yang pertama.

Sebagai tambahan kepada lozenges dan ubat untuk menghilangkan rasa sakit, semburan dengan kesan antiseptik, antimikroba, anti-radang diresepkan, misalnya:

Selsema boleh dirawat dengan antibiotik

Antibiotik tidak merawat selesema dan selesema. Mereka bertujuan untuk rawatan penyakit yang disebabkan oleh bakteria. Influenza - penyakit virus yang disebabkan oleh strain influenza.

Mengapa doktor menetapkan antibiotik? Ubat-ubatan tersebut diperlukan jika terdapat kecurigaan untuk mengembangkan jangkitan bakteria. Contohnya:

  • Pneumonia;
  • Jangkitan buah pinggang;
  • Komplikasi telinga.

Mengambil antibiotik tanpa preskripsi doktor bukan sahaja tidak berguna, tetapi berbahaya. Bakteria, seperti semua makhluk hidup, dapat menyesuaikan diri dengan keadaan yang ada. Pengambilan yang tidak terkawal boleh menyebabkan ketahanan terhadap antibiotik.

Oleh kerana bakteria menjadi tahan terhadap antibiotik, ada peningkatan risiko bahawa jangkitan yang disebabkan oleh bakteria tidak akan bertindak balas terhadap rawatan.

Cara merawat selesema semasa mengandung

Selesema semasa mengandung lebih berbahaya. Wanita hamil berisiko meningkat.

Sekiranya mereka jatuh sakit, risiko komplikasi meningkat bukan hanya untuk wanita itu sendiri, tetapi juga untuk anak yang belum lahir.

Oleh itu, dengan gejala pertama, anda harus segera berjumpa doktor. Adalah lebih baik untuk mula mengambil ubat antivirus dalam dua hari pertama.

Tidak semua ubat sesuai untuk wanita hamil, termasuk ubat antipiretik. Hanya doktor yang mesti menetapkan. Rawatan sendiri berbahaya untuk keguguran dan penamatan kehamilan.

Ini berlaku untuk wanita yang sedang menyusukan bayi. Dalam kes ini, risiko untuk bayi baru lahir meningkat.

Rawatan selesema di rumah

Dalam kebanyakan kes, selesema hilang dalam 7-10 hari. Pada masa ini, pesakit memerlukan:

  • Tetap di dalam rumah;
  • Memberi ketenangan dan kelonggaran;
  • Minum banyak air untuk mengelakkan dehidrasi;
  • Makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran segar.

Untuk mengurangkan suhu di dahi, anda boleh menggunakan tuala basah.

Untuk mengurangkan kekeringan di dalam bilik, disarankan untuk menggunakan pelembap.

Elakkan merokok dan minum alkohol..

Semasa bersin, tutup mulut dengan pembalut kain kasa atau serbet..

Ramai orang menggunakan lampu aroma dengan minyak pati untuk pembasmian kuman udara:

Minyak ini murah dan selalu dijual..

Pencegahan selesema

Hari ini, perlindungan terbaik terhadap selesema adalah vaksinasi. Setiap tahun, ribuan orang mengalami komplikasi di dunia. WHO menganggarkan bahawa seperempat hingga setengah juta orang mati. Sebilangan besar kematian berlaku di penduduk bandar dan orang berusia lebih dari 65 tahun. Dalam komuniti besar, wabak ini dapat berlangsung dari beberapa minggu hingga beberapa bulan.

WHO, pakar kesihatan di semua negara menganggap vaksinasi sejauh ini satu-satunya pilihan dan cara perlindungan.

Di negara kita, suntikan selesema termasuk dalam jadual vaksinasi negeri. Dia tidak perlu. Siapa yang tidak mahu buat, boleh menolak.

Vaksinasi dilakukan di perusahaan, di klinik, tadika dan sekolah. Sesiapa sahaja boleh menghubungi institusi perubatan dan mendapat vaksin secara percuma.

Pada tahun 2019, vaksin ini berkesan terhadap tiga jenis influenza:

Kandungan strain berdasarkan pemerhatian antarabangsa saintis dan doktor jangka panjang. Direka untuk mana virus akan aktif pada tahun tertentu..

Vaksinasi bukan perlindungan 100 peratus. Tetapi majoriti (sekitar 85%) mengembangkan imuniti dan daya tahan terhadap virus.

Tindakan vaksinasi, iaitu perlindungan, dihasilkan kira-kira 2 minggu selepas vaksinasi.

Vaksinasi influenza bermusim akan bermula pada bulan September atau segera setelah vaksin muncul. Anda boleh melakukannya sepanjang musim selesema, hingga Januari dan seterusnya, kerana masa dan permulaan musim selesema selalu berbeza.

Sebagai peraturan, wabak penyakit besar diperhatikan pada Januari-Februari. Tidak dikecualikan pada bulan Oktober atau Mac.

Kontraindikasi terhadap vaksinasi adalah:

  • Umur kanak-kanak sehingga 6 bulan;
  • Alergi terhadap telur ayam;
  • Suhu tinggi pada masa vaksinasi;
  • Pemburukan vaksinasi terdahulu yang teruk.

Pastikan berjumpa doktor untuk penghidap penyakit kronik.

Sejak 2019, Rusia mulai menggunakan vaksin tetravalen, yang bertindak segera terhadap strain A dan B. Menjelang tahun 2023, semua institusi perubatan harus beralih ke vaksin ini. Menurut Kementerian Kesihatan, terdapat sedikit kontraindikasi dan komplikasi sampingan..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda mendapat selesema

Semua pekerja rumah mesti mematuhi langkah berjaga-jaga dan profilaksis semasa merawat pesakit:

  • Basuh tangan dengan kerap menggunakan sabun;
  • Lakukan pengudaraan dan pembersihan basah secara berkala;
  • Pakai topeng;
  • Tangani permukaan, pegangan pintu, dan benda lain yang mungkin terdedah kepada virus beberapa kali sehari dengan disinfektan..

Untuk mengelakkan dua kali sehari, pelincirkan mukosa hidung dengan salap oxalin.

Pesakit harus dipisahkan:

  • Pakaian Dalam;
  • Tuala;
  • Produk kebersihan;
  • Hidangan untuk makan.

Pertahanan terbaik adalah kekebalan kita sendiri. Bukan sahaja vitamin akan membantu menguatkannya, tetapi juga:

  • Pemakanan sihat;
  • Aktiviti fizikal;
  • Jalan-jalan harian di udara segar.

Walaupun anda telah diberi vaksin, anda tidak boleh lupa bahawa gaya hidup sihat adalah pencegahan terbaik bukan sahaja untuk selesema..

Bagaimana merawat cadangan selesema Dr. Evdokimenko

Cara cepat menyembuhkan selesema di rumah dengan ubat-ubatan rakyat

Influenza adalah salah satu penyakit yang paling biasa, wabaknya sering diperhatikan pada musim sejuk. Penyakit ini, dalam banyak cara yang serupa dengan selesema biasa atau ARVI, boleh menyebabkan pelbagai komplikasi serius dan bahkan boleh menyebabkan kematian pesakit. Agar anda dapat melawannya dengan berkesan, mari kita lihat ciri-ciri penyakit ini, serta kaedah utama merawatnya di rumah.

Definisi penyakit

Influenza adalah penyakit pernafasan akut khas yang disebabkan oleh virus selesema. Pada masa ini, beberapa jenisnya dibezakan: A, B dan C, yang pada gilirannya mempunyai ketegangan yang berlainan rentan terhadap mutasi.

Selalunya tersilap disebut influenza pelbagai penyakit virus yang disebabkan oleh patogen lain. Mereka sememangnya sangat serupa dengan gejala dalam banyak cara. Tidak mungkin membezakannya di rumah, itulah sebabnya diagnosis penuh penyakit dan diagnosis hanya dapat dipercayakan kepada pakar yang akan menentukan jenis patogen menggunakan ujian makmal..

Punca

Sebab utama kemunculan penyakit ini adalah virus influenza satu strain atau yang lain, yang disebarkan terutamanya oleh titisan udara, namun ia juga dapat disebarkan dari orang ke orang melalui hubungan rumah tangga, misalnya, melalui pinggan. Faktor tambahan yang membentuk kecenderungan seseorang terhadap penyakit tersebut adalah: tekanan, imuniti rendah, tabiat buruk, hipotermia, kelemahan badan oleh penyakit lain, penyakit kronik, termasuk diabetes.

Gejala

Influenza mudah dibezakan dari penyakit lain dengan gejala khas. Ini termasuk:

  • sakit badan;
  • sakit kepala;
  • suhu tinggi, yang pada hari pertama meningkat melebihi 38 darjah;
  • hidung berair dan batuk, yang sering membuat diri mereka merasa hanya beberapa hari selepas bermulanya penyakit ini.

Gejala penyakit biasanya diucapkan pada hari pertama penyakit, kemudian ia menurun. Sekiranya penyakit ini bermula dengan suhu rendah, batuk dan sakit tekak, tetapi juga disertai dengan sakit kepala dan demam, kemungkinan besar kita bercakap mengenai SARS, yang mencadangkan rawatan lain.

Kemungkinan komplikasi

Influenza adalah penyakit berbahaya yang boleh menyebabkan pelbagai komplikasi. Selalunya, virus influenza memprovokasi bronkitis, serta radang paru-paru, termasuk bentuk atipikalnya, yang sukar dirawat dengan antibiotik. Selain itu, sinusitis, otitis media, meningitis dan penyakit berjangkit lain juga boleh mencetuskan influenza. Selsema juga memberi beban yang lebih besar pada jantung dan buah pinggang, sebab itulah penyakit berbahaya bagi penghidap penyakit kronik organ ini.

Terdapat juga kes selesema maut, terutama pada orang dengan imuniti yang berkurang, pesakit tua, dan juga anak-anak. Dalam kebanyakan kes, hasil ini dapat dielakkan dengan meminta bantuan doktor. Itulah sebabnya mengapa sangat penting untuk berpaling kepada mereka pada awal penyakit ini untuk mendapatkan rawatan yang kompeten.

Rawatan

Untuk merawat selesema dan SARS secara berkesan pada orang dewasa di rumah, pada mulanya sangat penting untuk berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan penuh untuk menentukan jenis jangkitan yang tepat dan menetapkan ubat utama. Sekiranya doktor tidak menemui komplikasi pada anda, ubat boleh dilakukan di rumah. Dalam kes ini, pesakit juga akan diberikan rehat tidur, diet, minum banyak cecair. Dianjurkan untuk membatasi hubungan pesakit seperti itu dengan ahli keluarga yang lain, dan juga menyediakan hidangan yang terpisah untuk mengelakkan jangkitan dari anggota keluarga yang lain.

Ubat

Pada masa ini, ubat antivirus yang berkesan yang dapat menghancurkan virus influenza dengan mudah dan cepat tidak ada. Oleh itu, rawatan penyakit seperti itu dilakukan dengan mengorbankan ubat-ubatan simptomatik, dan juga kaedah untuk memulihkan pertahanan tubuh. Dalam 72 jam pertama setelah bermulanya gejala jangkitan pertama, Tamiflu boleh diambil, selepas tempoh ini ubat tidak akan memberikan keberkesanan yang diinginkan. Dalam kes ini, rawatan akan dilakukan dengan cara seperti:

  • Persediaan simptomatik: Coldrex, Flukold dan lain-lain. Dana ini melegakan gejala utama penyakit pada masa awal. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa mereka tidak berkesan terhadap jangkitan itu sendiri..
  • Persiapan melawan selesema dan batuk biasa. Kategori ini harus merangkumi titisan vasokonstriktif, serta penurunan batuk.
  • Imunomodulator. Selalunya, produk berasaskan interferon digunakan. Mereka ditunjukkan untuk orang dengan sistem imun yang lemah. Ubat semacam itu mengaktifkan pertahanan badan dan membantu mengatasi jangkitan dengan lebih mudah..
  • Kompleks vitamin. Ini adalah satu lagi bantuan dalam rawatan selesema. Pada dasarnya, ubat berasaskan vitamin C digunakan, yang juga membantu tubuh pulih lebih cepat.

Antibiotik tidak digunakan dalam memerangi influenza, kerana ubat anti-virus tersebut tidak akan berkesan. = Mereka hanya boleh diresepkan untuk merawat komplikasi yang disebabkan oleh penyakit ini..

Senarai ubat-ubatan, dan juga rawatan dengannya, ditentukan untuk setiap pesakit secara individu oleh doktor yang hadir. Ketidakpatuhan terhadap rejimen rawatan, serta mengganti ubat apa pun dengan analog yang dekat, dapat mengurangkan keberkesanan rawatan tersebut. Untuk semua masalah tersebut, anda juga mesti berjumpa doktor.

Ubat rakyat

Kaedah rawatan alternatif dapat membantu tubuh mengatasi selesema. Rawatan yang paling berkesan untuk penyakit ini dianggap sebagai:

  • Bilas dengan garam atau ramuan perubatan. Kaedah ini membolehkan anda menghilangkan rasa sakit dalam kesedihan, dan juga mengatasi hidung berair hanya dalam beberapa hari..
  • Campuran madu dan bawang dalam bahagian yang sama. Anda perlu mengambilnya pada hari-hari pertama penyakit ini, satu sudu setiap setengah jam. Alat ini mendorong penyakit yang lebih ringan dan mengaktifkan kekuatan badan dalam memerangi influenza.
  • Minuman suam yang banyak. Oleh itu, anda boleh menggunakan kompot buah kering, minuman buah atau minuman tanpa kafein yang lain. Anda perlu minum cecair seperti ini lebih dari 1.5 liter sehari untuk menurunkan suhu, dan juga untuk menebus kehilangan kelembapan oleh badan.
  • Susu yang dipanaskan dengan sage butter. Alat ini digunakan untuk melegakan batuk dan melegakan sakit tekak..
  • Penyedutan wap berdasarkan infus chamomile atau calendula. Alat ini membolehkan anda menipiskan dahak dan juga menyumbang kepada pemulihan yang cepat. Walau bagaimanapun, anda hanya boleh mengambil ubat seperti itu jika suhu anda rendah.

Rawatan dengan ubat-ubatan ini harus dihentikan jika pasien mengalami kemerosotan, atau setelah tiga hingga empat hari dari awal gejala penyakit tidak ada peningkatan. Dalam kes ini, penting untuk segera berjumpa doktor untuk mengelakkan penyakit yang teruk, serta kemungkinan komplikasi.

Pencegahan

Adalah mustahil untuk mencegah selesema dengan kebarangkalian 100%, namun, anda dapat mengurangkan risiko penyakit seperti itu dengan memerhatikan langkah pencegahan asas. Mereka menyediakan:

  • Pengukuhan umum badan kerana aktiviti fizikal dan pengerasan.
  • Penggunaan kompleks vitamin pada masa sebelum wabak.
  • Batasan hubungan dengan pesakit, termasuk di tempat kerja.
  • Rawatan penyakit pernafasan atas yang tepat pada masanya meningkatkan risiko influenza.
  • Mengunjungi tempat awam dengan pembalut kain kasa semasa wabak selesema, serta menggunakan salap oksolinik untuk merawat mukosa hidung (langkah ini membantu mengelakkan jangkitan).

Vaksinasi semacam itu dapat mengurangkan risiko penyakit lebih dari 70%, dan juga memberikan jalan penyakit yang lebih mudah sekiranya terjadi jangkitan. Prosedur ini sangat penting untuk ibu hamil, menyusui, orang tua, dan juga kanak-kanak. Sebaiknya vaksinasi pada bulan Oktober sebelum wabak lain.

Rawatan tracheitis pada orang dewasa dijelaskan secara terperinci dalam artikel ini..

Video

penemuan

Secara umum, adalah mungkin untuk merawat selesema di rumah dengan kaedah ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat. Agar rawatan sedemikian berkesan, adalah mustahak apabila gejala pertama selesema muncul, mereka mesti menjalani diagnosis lengkap dan menentukan jenis penyakitnya dengan jelas, serta cara terbaik untuk mengatasinya. Sekiranya anda mematuhi rawatan sedemikian, dalam beberapa hari anda akan dapat menyingkirkan penyakit seperti itu.

Rawatan selesema di rumah

  • Mengapa selesema sukar dirawat??
  • Cara merawat selesema dengan berkesan di rumah?
    • Apa yang perlu dilakukan sebelum doktor tiba?
    • Apa yang akan dilakukan oleh doktor?
  • Cara merawat selesema di rumah?
    • Rawatan Influenza Rumah dengan Farmasi
    • Rawatan influenza di rumah dengan ubat-ubatan rakyat
    • Beberapa perkataan mengenai rejim dan diet
  • Apabila anda tidak boleh menolak kemasukan ke hospital?
Di tengah-tengah musim sejuk, mudah dijangkiti selesema. Penyakit ini menyusahkan, memerlukan rawatan seawal mungkin. Mengabaikan gejala utama, "penyembuhan" mereka penuh dengan komplikasi pada sistem kardiovaskular dan pernafasan, otak dan ginjal, sistem muskuloskeletal, dll..

Rawatan selesema di rumah nampaknya banyak dan mudah diakses, tetapi inilah jalan menuju komplikasi. Ternyata menyingkirkan gejala selesema, menghabiskan masa ini di rumah, dan lebih buruk lagi memindahkannya ke kaki anda tidak bermaksud menyembuhkan dan melupakan.

Mengapa selesema sukar dirawat??

Telah diketahui secara umum bahawa selesema tergolong dalam kumpulan jangkitan pernafasan yang bersifat virus. Sebenarnya, ini adalah ARVI yang sama (jangkitan virus pernafasan akut), bagaimanapun, dicirikan oleh sifat agresif dalam hubungannya dengan tubuh manusia. Ratusan virus pernafasan diketahui oleh sains, yang mana infeksi diaktifkan dalam keadaan sejuk, tetapi selesema inilah yang mendapat tahap wabak tahunan.

Kedua-dua influenza dan jangkitan virus pernafasan akut yang lain adalah virus yang menembusi tubuh manusia dengan udara yang kita hirup, yang bermaksud melalui nasofaring semasa perbualan, bersin, dan batuk. Selsema dan jangkitan virus pernafasan akut yang lain ditunjukkan oleh demam, sakit tekak, hidung berair, batuk. Namun, perbezaannya dapat dilihat..

Anda dapat membezakan selesema dengan selesema pada jam pertama penyakit ini, lebih tepatnya, selesema jam pertama tidak dapat dikelirukan dengan jangkitan pernafasan yang lain. Dalam kebanyakan kes, dari saat jangkitan virus influenza hingga bermulanya gejala penyakit, 1-2 hari berlalu, namun kadang-kadang tempoh ini dapat bertahan hingga 5 hari (masa inkubasi). Keanehan manifestasi adalah bahawa jangkitan seseorang secara harfiah menurun - suhu badan meningkat menjadi 39 ºС atau lebih, sendi dan otot berkembang, sakit kepala, kelemahan umum begitu ketara sehingga tidak mungkin untuk meneruskan kadar aktiviti yang biasa. Seorang pesakit selesema memerlukan waktu rehat, cenderung tertidur, tetapi ini tidak selalu mungkin dilakukan. Pada jam dan hari pertama fasa aktif selesema, perkara berikut berlaku:

  • pengenalan virus influenza ke dalam membran mukus nasofaring dan saluran pernafasan atas;
  • sel-sel epitelium ciliated saluran pernafasan terjejas, yang dalam keadaan sihat menyumbang kepada penyingkiran debu, zarah asing dan mikroba, dan kini tidak dapat melaksanakan fungsi pelindungnya;
  • oleh itu, mukosa yang lemah menjadi medan untuk penyambungan dan pembiakan mikroflora bakteria;
  • imuniti selular dihambat, yang bermaksud bahawa virus yang telah muncul di dalam badan bersama dengan bakteria yang melekat adalah ancaman kepada banyak organ dan sistem.

Rawatan selesema di rumah biasanya tidak bertahan lama. Purata jangka masa demam selesema adalah 3-5 hari, dan kemudian suhu turun, dan ini membuat pesakit berfikir bahawa dia telah pulih dan dapat kembali ke irama hidup normalnya - melelahkan diri dengan kerja, menyejukkan udara beku, berhenti minum vitamin, teh, ubat-ubatan. Di sinilah bahaya terletak, kerana selesema berbahaya dengan akibat jangka panjangnya. Secara amnya, tahap keparahan keadaan awal ditentukan oleh keadaan kesihatan umum orang yang sakit (termasuk kehadiran penyakit bersamaan), usianya, dan kehadiran kontak dengan virus jenis ini lebih awal. Keracunan, yang berlaku kerana adanya virus di dalam badan, sangat mungkin mempengaruhi fungsi kardiovaskular dan pernafasan, sistem saraf, fungsi ginjal, sendi, dan otak. Kesan influenza yang paling biasa termasuk:

  • radang paru-paru adalah komplikasi influenza yang paling biasa, untuk penghapusan radiografi paru-paru yang diresepkan semasa pesakit pulih; membezakan antara pneumonia primer atau sekunder, dengan gejala yang sedikit berbeza
    • primer - merujuk kepada kumpulan radang paru-paru virus, kerana agen penyebabnya lebih cenderung kepada virus selesema daripada bakteria yang berjaya bergabung; berkembang dalam 2-3 hari dari permulaan penyakit, manifestasi tidak diabaikan - batuk produktif, kesukaran bernafas, semua suhu tinggi yang sama, yang apabila proses keradangan tidak tergesa-gesa turun ke tahap normal;
    • sekunder - berbeza dengan yang sebelumnya, ia berkembang apabila selesema itu sendiri menurun, dan keadaan kesihatan pesakit agak normal (suhunya subfebril atau tidak ada, atau, sebaliknya, melonjak tajam); ia berlaku kerana keterikatan mikroflora bakteria dengan latar belakang sistem imun yang lemah;
  • keradangan mukosa saluran pernafasan atas dan organ ENT:
    • otitis,
    • resdung,
    • rinitis,
    • trakeitis,
    • bronkitis
    • laringitis
  • kerosakan vaskular - di bawah pengaruh influenza, kebolehtelapan saluran darah, termasuk otak, terganggu; otot jantung menderita, keradangan di sini dapat bertindak balas terhadap perikarditis dan miokarditis;
  • kerosakan sistem saraf - jika virus selesema memasuki tisu otak, kerja sel mikrofag terganggu, akibatnya, fungsi imun terganggu, dan makrofag itu sendiri menyerang tisu saraf yang hidup, ia berlaku:
    • Sindrom Reye,
    • meningitis,
    • Sindrom Alice,
    • neuralgia,
    • polyradiculoneuritis
  • keradangan membran serebrum dapat diabaikan, jika itu adalah arachnoiditis, ia harus disyaki dan perlu segera diperiksa jika, pada minggu kedua dari permulaan penyakit, ketika penyakit ini kelihatan di belakang, sakit parah di dahi dan hidung, pening dan mual muncul, sebelum kilat "lalat"; komplikasi ini sangat berbahaya bagi penglihatan;
  • komplikasi otot, khususnya myositis, lebih kerap berlaku pada kanak-kanak dan dimanifestasikan oleh sakit otot selama beberapa hari.

Influenza boleh memburukkan lagi penyakit kronik. Ini adalah virus yang sangat tidak diingini untuk orang dengan kekurangan imun, diabetes, untuk orang tua, yang kebanyakannya mempunyai penyakit kronik, untuk wanita hamil dan anak kecil. Pada selesema yang teruk, pada pesakit kecil, orang dengan sistem kekebalan tubuh yang lemah, menderita penyakit kronik sistem kardiovaskular dan paru-paru, dan juga pada orang tua, kemungkinan akibatnya boleh membawa maut. Oleh itu, rawatan selesema di rumah harus dilakukan dengan sangat berhati-hati dan memerhatikan banyak nuansa.

Cara merawat selesema dengan berkesan di rumah?

Rawatan selesema secara tradisional dimulakan dengan terapi di rumah. Terutama berani dan yakin pada diri sendiri bahkan tidak menganggap perlu memanggil doktor di rumah, dengan mengatakan bahawa dia tidak akan memberi ubat baru. Ini adalah salah tanggapan pertama. Sekiranya anda mengesyaki selesema, berjumpa dengan pakar secepat mungkin. Telah diperhatikan bahawa kemungkinan mempengaruhi virus dengan berkesan pada jam pertama manifestasi penyakit ini, namun, jika anda berjaya menghubungi doktor pada keesokan harinya, masih lebih baik daripada tidak melakukan apa-apa.

Apa yang perlu dilakukan sebelum doktor tiba?

Mengubati selesema di rumah tidak akan dianggap lengkap dan mencukupi jika anda menganggap boleh menularkan selesema di kaki anda. Iaitu, pada waktu pagi untuk bergegas bekerja, pada waktu petang untuk menyerap pil, dan pada waktu petang untuk berkumur dan melakukan penyedutan, anda tidak akan berjaya. Ini adalah jalan yang pasti untuk selesema yang teruk dan perkembangan komplikasi. Hari pertama dari permulaan penyakit adalah yang paling sukar. Penyakit ini mereda - dalam beberapa jam suhu badan meningkat, sakit kepala (benar-benar mencubit kepala dalam keadaan tidak jelas) dan sakit otot (sakit badan) berkembang. Ini memaksa pesakit untuk berbaring di atas katil dan cuba tertidur. Kursus ini betul - dengan selesema, rehat di tempat tidur ditunjukkan.

Sekiranya anda mengesyaki selesema, anda perlu menghubungi ahli terapi di rumah, dan sebelum dia tiba:

  • minum ubat antivirus anti-virus (jika ada di kabinet ubat rumah anda);
  • mengambil antipiretik jika suhu badan melebihi 38 ° C untuk kanak-kanak dan 38.5 ° C untuk orang dewasa;
  • menyediakan rezim minum yang banyak - anda perlu minum banyak dan lebih baik minum vitamin atau teh ubat - pesakit secara aktif berpeluh, dan dengan air kencing, dan juga dengan air kencing, tubuh menyingkirkan toksin; rejim minum yang banyak memberikan keringat dan buang air kecil yang aktif; jika tidak, risiko dehidrasi berkembang sama sekali;
  • hadkan sebarang aktiviti, termasuk aktiviti mental - menonton TV, membaca, menggunakan komputer;
  • ventilasi secara berkala untuk memastikan peredaran udara segar dan tidak menjadikan bilik menjadi sarang virus - buka tingkap, sebentar, semasa pesakit pergi ke tandas.

Apa yang akan dilakukan oleh doktor?

Memanggil doktor di rumah boleh diabaikan, tetapi walaupun penyokong ubat-ubatan sendiri yang bersungguh-sungguh harus mengetahui bahawa jika anda mengesyaki selesema, pemeriksaan pakar pesakit perlu dilakukan:

  • ini membolehkan anda mendengar mengi di paru-paru, yang bermaksud membuat kesimpulan mengenai tahap kerosakan pada saluran pernafasan - untuk memahami secara bebas sejauh mana virus yang menembusi adalah mustahil;
  • ini membolehkan anda berunding dengan doktor anda mengenai ubat-ubatan yang berkesan untuk strain virus tertentu - doktor, mengikut sifat profesionnya, menyedari strain influenza yang aktif pada musim tertentu dan ubat mana yang membantunya lebih baik, kerana ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor biasanya lebih berkesan dipilih sendiri.

Sekiranya panggilan doktor diperlukan pada hari pertama selesema, maka selepas 3-5 hari, ia mesti diulang lagi. Untuk mengecualikan radang paru-paru dan komplikasi lain, untuk kemungkinan tinjauan strategi rawatan.

Cara merawat selesema di rumah?

Rawatan selesema di rumah harus menyeluruh. Keburukan penyakit ini adalah bahawa virus itu menyebabkan bahaya dengan sendirinya, dan juga menjadi landasan untuk penyambungan mikroflora bakteria. Ini secara signifikan melemahkan sistem kekebalan tubuh, dan oleh itu rawatan selesema di rumah harus merangkumi:

  • mengambil ubat-ubatan,
  • penggunaan ubat-ubatan rakyat,
  • rehat tidur dan rehat berkualiti, tidur maksimum,
  • pemakanan yang baik,
  • menguatkan imuniti - pengambilan vitamin dan merangsang bahan imuniti.

Rawatan Influenza Rumah dengan Farmasi

Terdapat sebilangan sediaan farmaseutikal tertentu, yang tindakannya bertujuan sempit - untuk memusnahkan virus influenza. Ubat semacam itu tidak berkesan dalam rawatan jangkitan pernafasan lain, dan juga agen antivirus sederhana (Teraflu, Anaferon, dll.) Tidak akan cukup berkesan untuk selesema. Khusus untuk selesema adalah:

  • perencat neuraminidase: oseltamivir (Tamiflu) dan zanamivir (Relenza);
  • Inhibitor M2: amantadine (Symadine, Symmetrel) dan rimantadine (Flumadine).

Yang pertama berkesan dalam memerangi virus jenis A dan virus jenis B; yang terakhir sangat berkesan terhadap influenza A. Mereka membantu mengurangkan tempoh penyakit dan mencegah selesema sama sekali jika diambil sebagai langkah pencegahan.

  • Tamiflu - dibuat berdasarkan oseltamivir, ditunjukkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak yang berumur lebih dari satu tahun untuk pencegahan dan rawatan selesema. Setelah pengambilan fosfat oseltamivir, metabolit aktifnya dijumpai di paru-paru, perairan lavage bronkus, mukosa hidung, telinga tengah dan trakea dalam kepekatan yang memberikan kesan antivirus. Ubat ini dibenarkan untuk digunakan semasa kehamilan dan menyusui, tetapi dengan berhati-hati; dikontraindikasikan dalam kegagalan buah pinggang kronik dan kepekaan terhadap komponen ubat apa pun. Mengambil ubat harus dimulakan selewat-lewatnya 2 hari dari saat gejala penyakit berkembang. Dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 12 tahun - 75 mg 2 kali sehari secara lisan selama 5 hari, kanak-kanak kurang dari 40 kg - 75 mg 1 kali sehari.
  • Relenza - dibuat berdasarkan zanamivir, ditunjukkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari lima tahun untuk pencegahan dan rawatan selesema jenis A dan B; adalah bahan untuk penyedutan. Selepas penyedutan oral, zanamivir dimasukkan ke dalam saluran pernafasan dalam kepekatan tinggi, memastikan penghantaran ubat ke "pintu masuk" jangkitan. Keberkesanan dan keselamatan zanamivir semasa kehamilan dan penyusuan belum dipelajari; hipersensitiviti terhadap mana-mana komponen ubat, penyakit bronkospastik saluran pernafasan (termasuk sejarah) dianggap sebagai kontraindikasi untuk mengambil. Dos zanamivir yang disyorkan adalah 2 penyedutan (2 × 5 mg) 2 kali sehari selama 5 hari.

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan yang disebutkan di atas, doktor boleh memberi ubat yang lebih berpatutan yang mempunyai kesan antivirus, yang membuktikan keberkesanannya dalam influenza dan SARS lain:

  • Arbidol - menghalang hemagglutinin protein virus permukaan dan mencegah penembusan virus influenza A dan B ke dalam sel; Ia mempunyai kesan perlindungan yang lama, mengurangkan gejala mabuk, keparahan fenomena catarrhal, memendekkan tempoh demam dan jumlah keseluruhan penyakit; mencegah perkembangan komplikasi pasca influenza, menormalkan parameter imunologi. Kontraindikasi untuk digunakan - hipersensitiviti dan umur sehingga 2 tahun. Ia mesti diambil secara lisan sebelum makan; dos tunggal untuk kanak-kanak berumur 2-6 tahun - 0,05 g, 6-12 tahun - 0,1 g, berumur lebih dari 12 tahun dan orang dewasa - 0,2 g 4 kali sehari (setiap 6 jam) selama 5 hari.
  • Anaferon adalah sediaan homeopati, di mana bahan aktifnya adalah antibodi yang disucikan, diasingkan dari serum darah arnab yang diimunisasi dengan gamma-interferon manusia yang rekombinan. Ia mempunyai kesan imunomodulator dan antivirus, mengurangkan kepekatan virus pada tisu yang terjejas, mempengaruhi sistem interferon endogen dan sitokin yang berkaitan, dan mendorong pembentukan interferon endogen dan interferon gamma. Apabila tanda-tanda pertama jangkitan virus akut muncul, ambil seperti berikut: 2 jam pertama, 1 tablet setiap setengah jam (4 dos); kemudian pada hari pertama - 3 dos lagi secara berkala; dari hari kedua dan kemudian minum 1 tablet tiga kali sehari sehingga pemulihan sepenuhnya.
  • Amiksin - bahan aktif Tiloron berkesan terhadap virus bukan sahaja selesema, tetapi juga hepatitis A, B, sitomegalovirus dan herpes. Mekanisme tindakan antivirus dikaitkan dengan penghambatan terjemahan protein spesifik virus dalam sel yang dijangkiti, akibatnya pembiakan virus ditekan. Anda tidak boleh memberi ubat semasa mengandung dan menyusui, kanak-kanak di bawah umur tujuh tahun dan mempunyai kepekaan terhadap komponen ubat. Dos yang disyorkan dalam 2 hari pertama penyakit - 0.125 g, kemudian - 0.125 g setiap hari.

Rawatan influenza di rumah dengan ubat-ubatan rakyat

Ubat-ubatan rakyat dalam rawatan selesema di rumah sering digunakan, keberkesanannya cukup tinggi. Pada masa yang sama, seseorang tidak boleh mempunyai khayalan yang tidak perlu bahawa ubat-ubatan rakyat mampu memberikan kesan antivirus yang serupa dengan sediaan farmasi. Virus influenza cukup agresif dan cukup aktif untuk mengatasi kesan ubat-ubatan rakyat, jadi pengambilannya tidak mungkin mencukupi..

Ubat-ubatan rakyat dalam rawatan selesema digunakan untuk memulihkan imuniti pesakit, membekalkan tubuhnya dengan vitamin dan ekstrak ubat-ubatan yang menyumbang kepada pemulihan. Walau bagaimanapun, kesan yang paling besar akan dicapai sekiranya anda menggabungkan penggunaan ubat-ubatan rakyat dengan penggunaan ubat-ubatan.

Perhatikan resipi berikut untuk merawat selesema di rumah:

  • Kisar 4 kuning telur dengan sedikit gula sehingga busa terbentuk, tambahkan, kacau perlahan, sedikit lebih daripada 0.5 l bir baru yang dipanaskan, tuangkan secubit kayu manis, 3-4 ulas dan parut setengah lemon ke dalam jisim yang dihasilkan; hantarkan campuran ke atas dapur dan rebus selama 5-7 minit, tetapi jangan mendidih, minum pada satu masa kira-kira segelas kaldu yang dihasilkan, ulangi 3-4 kali sehari;
  • gabungkan 1 sudu kecil madu dan 2.5 sudu kecil jus bit, digunakan untuk menanam saluran hidung 4-5 kali sehari;
  • basuh bawang bersaiz sederhana di sekam, tambahkan air ke bahagian atas, tambah 50 g gula; masak dengan api kecil selama 30-40 minit, sejuk, terikan; ambil rebusan 1 sudu besar. 4-5 kali sehari 20-30 minit sebelum makan.

Secara tradisional, dalam rawatan selesema di rumah, anda boleh dan harus:

  • gunakan penyedutan kayu putih, bijak, kulit kentang;
  • minum banyak - chamomile dan linden, raspberry dan teh halia, penyediaan mawar liar dan viburnum;
  • makan madu, lemon dan buah sitrus lain, jem currant dan raspberry, stok ayam, bawang dan bawang putih, pelbagai rempah (untuk keringat).

Beberapa perkataan mengenai rejim dan diet

Senarai sakit dengan kehadiran influenza ditetapkan kepada pesakit selama 7-10 hari. Selama ini, badan bukan sahaja mesti pulih, tetapi juga pulih. Keistimewaan selesema adalah bahawa ia secara signifikan merosakkan sistem kekebalan tubuh, yang bermaksud, idealnya, setelah 5 hari (rata-rata) virus itu dimusnahkan, tetapi badannya tidak begitu kuat untuk melakukan perkara biasa. Jika tidak, risiko jangkitan sekunder dan perkembangan komplikasi meningkat. Lebih-lebih lagi, terdapat risiko komplikasi jika, selama lima hari pertama penyakit, pesakit mengabaikan rehat di tempat tidur, minum banyak, diet seimbang dan ubat yang mencukupi.

Untuk mengelakkan perkembangan komplikasi pada sistem kardiovaskular dan saraf, rehat maksimum diperlukan, sebarang beban intelektual dikontraindikasikan.

Diet tidak termasuk:

  • hidangan daging dan ikan berat,
  • goreng dan berminyak,
  • makanan segera,
  • sosej dan makanan dalam tin,
  • alkohol dan kopi,
  • sebarang gula-gula kerana kandungan gula yang tinggi, termasuk jus manis dan buah-buahan, kecuali madu.

Dalam tempoh penyakit ini dan dalam beberapa minggu setelahnya, anda harus berhati-hati dengan kesihatan anda, pengambilan vitamin-mineral kompleks dan pengambilan produk yang mengandungi vitamin ditunjukkan.

Apabila anda tidak boleh menolak kemasukan ke hospital?

Berisiko komplikasi influenza adalah orang tua dan anak-anak kecil, wanita hamil dan orang-orang dengan penyakit kronik, keadaan imunodefisiensi. Kategori populasi sedemikian memerlukan perhatian khusus dari pakar dan jika pada pemeriksaan pertama doktor mengesyorkan dimasukkan ke hospital, lebih baik tidak menolaknya.

Hujah lain yang menarik untuk dimasukkan ke hospital adalah komplikasi influenza yang telah berkembang:

  • otitis,
  • sinusitis dan rinitis,
  • meningitis dan ensefalitis,
  • pneumonia,
    kerosakan pada sistem kardiovaskular,
  • kerosakan sistem saraf.

Penyakit seperti ini dengan latar belakang selesema sebelumnya sangat berbahaya bagi kumpulan risiko yang sama, malah mempunyai risiko kematian.

Doktor boleh menetapkan bilik di hospital untuk orang yang mempunyai demam tinggi kerana selesema yang berlangsung lebih dari 1-2 hari, dengan mengambil kira pengambilan ubat.

Rawatan influenza di rumah dalam kes seperti itu harus dihentikan dan pendekatan perubatan profesional harus dipercayai..