Dalam tempoh pemburukan keadaan epidemiologi, tidak ada yang kebal dari kejadian influenza. Perkara ini berlaku terutamanya bagi wanita menyusui yang imuniti tidak dipulihkan sehingga akhir selepas kehamilan. Sekiranya seorang ibu muda menyusui, maka dia bertanggungjawab bukan hanya untuk tubuhnya, tetapi juga untuk tubuh bayi yang baru lahir.

Sekiranya jangkitan dengan selesema tidak dapat dielakkan, adalah perlu untuk membiasakan diri dengan kaedah mengubati penyakit dan keadaan baru untuk memberi makan anak.

Bolehkah saya menyusu

Sekiranya wabak influenza bermusim akan datang, maka ibu bapa muda disarankan untuk menjaga pencegahan morbiditi. Sekiranya jangkitan berlaku, perhatian utama ibu adalah pemilihan rawatan yang selamat.

Sebilangan pakar perubatan cenderung memerlukan gangguan sementara penyusuan sehingga pemulihan sepenuhnya wanita yang menyusu. Motifnya adalah kebarangkalian jangkitan bayi yang baru lahir dari ibu yang sakit. Keperluan untuk menangguhkan penyusuan dapat dibahaskan, kerana pada saat gejala pertama penyakit muncul, anak berjaya menerima dosis virus dari ibu.

Dalam tempoh ini, susu ibu lebih relevan daripada sebelumnya, kerana mengandungi antibodi berharga yang menyokong memerangi patogen berjangkit. Sekiranya seorang wanita tidak dapat mengelakkan kejadian selesema, penyusuan susu ibu disarankan untuk dilanjutkan. Untuk mengurangkan kemungkinan jangkitan bayi yang baru lahir, sebelum setiap penyusuan, seorang wanita perlu memakai kasa atau pakaian selulosa.

Bahaya influenza terletak pada akibatnya, oleh itu, apabila gambaran klinikal yang khas muncul, seorang ibu yang menyusu harus berjumpa pakar perubatan untuk mendapatkan nasihat.

Ciri rawatan

Pendekatan untuk rawatan influenza dengan makanan semula jadi harus disengajakan dan seimbang. Sebilangan besar ubat tidak disyorkan untuk digunakan oleh wanita yang menyusu dan hamil. Sebagai terapi antivirus, ibu menyusu dibenarkan menggunakan apa yang disebut sebagai interferon inducers (Grippferon, Viferon). Dana ini boleh diterima untuk kemasukan bukan hanya untuk tujuan perawatan, tetapi juga untuk pencegahan pada puncak wabak penyakit ini.

Sekiranya suhu wanita penyusu meningkat, maka persediaan berdasarkan parasetamol disyorkan sebagai antipiretik. Ia juga boleh diterima untuk menggunakan produk yang mengandungi ibuprofen..

Untuk memudahkan pernafasan hidung, tidak digalakkan menggunakan titisan dan semburan vasokonstriktif. Untuk rawatan selesema, perlu menggunakan pembilasan dan pengairan rongga hidung dengan larutan garam. Sekiranya kesesakan hidung mengganggu fungsi normal, maka titisan vasokonstriktif paling baik digunakan sebelum tidur, tidak lebih dari 3 hari berturut-turut.

Kaedah rawatan

Sekiranya penyakit tidak berlanjutan dalam bentuk yang teruk, maka disarankan agar seorang wanita yang menyusui menggunakan kaedah perubatan tradisional yang tidak mempengaruhi tubuh anak melalui susu ibu. Semasa menyusui, seorang wanita boleh memanfaatkan kaedah rawatan seperti itu:

  • Penerimaan Aflubina. Dari saat gejala pertama penyakit muncul, penjagaan mesti diambil untuk merangsang pertahanan tubuh. Ubat Aflubin semula jadi merangsang pengeluaran antibodi terhadap patogen virus dan bakteria.
  • Teh dengan penambahan madu dan lemon semulajadi. Produk ini mengandungi dos vitamin C yang mengejutkan, yang membantu meningkatkan imuniti. Minum lemon dan madu hanya dibenarkan jika tidak ada alahan, baik pada ibu dan anak.
  • Teh dengan viburnum, currant dan jem raspberry. Buah beri ini mengandungi antibiotik semula jadi dan bahan aktif antivirus. Anda boleh minum jem dengan teh atau menambahkannya ke dalam minuman.
  • Susu dengan madu dan mentega. Ubat ini berkesan melawan sakit tekak dan batuk kering. Sebaiknya gunakan susu dalam bentuk suam sebelum tidur.
  • Untuk rawatan simptomatik influenza semasa menyusui, anda boleh memanaskan kaki dengan air suam dengan penambahan serbuk mustard. Dengan batuk kering, penyedutan dari ramuan ramuan ubat berguna. Adalah mungkin untuk melakukan penyedutan dan kaki yang hangat di dalam air suam hanya setelah normalisasi suhu badan.
  • Sekiranya seorang ibu muda bimbang akan sakit tekak, maka dia disyorkan untuk membilas dengan penambahan garam laut dan soda. Untuk menyediakan penyelesaiannya, larutkan 0,5 sudu kecil. garam dan ¼ sudu kecil baking soda dalam 300 ml air suam rebus. Sebagai alternatif, decoctions tumbuhan perubatan (bunga calendula dan chamomile) dapat digunakan. Kekerapan bilas adalah 3-4 kali sehari. Dalam penyelesaian pembilasan, anda boleh menambah minyak pati kayu putih (2-3 tetes), yang mempunyai sifat bakteria.
  • Adalah mungkin untuk menurunkan panas tanpa menggunakan ubat antipiretik dengan menggosok badan dengan air biasa. Dianjurkan untuk minum air pada suhu bilik, mengelakkan hipotermia badan. Selepas ini, anda harus meletakkan kompres sejuk di dahi.

Pencegahan

Ibu muda dilarang keras untuk mengubati sendiri, kerana ubat yang tidak terkawal boleh membahayakan bayi. Untuk mencegah selesema, ikuti petua berikut:

  • Ventilasikan ruang tamu setiap hari dan lakukan pembersihan basah..
  • Hadkan lawatan ke tempat awam sepanjang wabak ini..
  • Ambil pengaruh interferon untuk mewujudkan imuniti influenza di dalam badan.
  • Perhatikan diet, yang harus mengandungi protein hewani, buah-buahan segar, sayur-sayuran dan jus. Tembakau dan alkohol dilarang sama sekali..
  • Gunakan kompleks multivitamin yang mengandungi vitamin C dan bahan bermanfaat lain.
  • Elakkan hipotermia. Untuk melakukan ini, berpakaian sesuai dengan suhu dan keadaan cuaca..

Ibu yang menyusu tidak perlu diberi vaksin terhadap virus selesema. Prosedur ini melibatkan orang yang berisiko mengalami komplikasi serius, penderita diabetes dan orang tua. Sekiranya ibu muda berisiko, maka vaksinasi disyorkan. Vaksin profilaksis influenza tidak memberi kesan buruk kepada kanak-kanak. Setelah pengenalan ubat, seorang wanita mungkin merasa sedikit malaise, yang hilang 1-2 hari setelah vaksinasi terhadap virus influenza.

Kaedah berkesan untuk merawat selesema ibu semasa menyusukan bayi - menjaga bayi

Semasa menyusui, wanita paling mudah terkena pelbagai penyakit, di antaranya selesema sering terjadi.

Rawatan penyakit ini dengan penyusuan memerlukan pematuhan terhadap peraturan tertentu dan penggunaan ubat tertentu yang tidak akan membahayakan bayi. Perkara utama yang harus difahami oleh setiap wanita adalah bahawa penyakit itu mesti dirawat, dan semakin cepat semakin baik.

Mekanisme jangkitan ibu dan bayi

Jangkitan wanita yang menyusui dengan selesema bukanlah alasan untuk mengasingkan bayi. Susu ibu membolehkan tubuh bayi mengatasi penyakit berjangkit dan virus dengan lebih baik, kerana ia memberikan perlindungan dan sokongan maksimum untuk sistem imun. Sebarang penyakit virus mempunyai tempoh inkubasinya. Dalam selesema, ia berkisar antara beberapa jam hingga beberapa hari.

Bersama virus, antibodi yang diperlukan disebarkan melalui susu ibu ke bayi, yang membantu tubuh bayi menanganinya. Oleh itu, dengan penyakit ibu ini, tidak masuk akal untuk mengasingkan anak dari payudara, mengasingkannya dari dirinya sendiri, atau memakai pembalut kain kasa..

Adalah sangat penting bahawa ibu yang menyusu tidak merebus susu yang diekspresikannya, kerana ini akan memusnahkan semua komponen pelindung aktif yang membantu tubuh anak melawan virus dan jangkitan.

Ramai doktor mengesyorkan agar anda terus menyusui, walaupun dengan bentuk selesema yang teruk. Penyakit ini boleh mempengaruhi kualiti dan kuantiti susu, tetapi bayi tidak boleh disapih.

Menyapih atau tidak?

Di kalangan doktor terdapat pendapat yang berbeza mengenai penyusuan semasa sakit. Namun, seperti yang disebutkan di atas, anak berjaya mendapat virus dari ibu sebelum dia mengalami gejala pertama.

Kebarangkalian menjangkiti bayi sangat tinggi, kerana ibu bersentuhan dengan bayi sepanjang hari. Namun, tanpa susu ibu, di mana terdapat antibodi yang membolehkan tubuh bayi mengatasi virus itu sendiri, bayi boleh menjadi lebih teruk.

Berikut ini adalah video maklumat mengenai penyusuan semasa sakit:

Cara merawat dan menguatkan badan?

Terdapat banyak cara untuk merawat selesema ketika menyusu. Perkara utama adalah memilih ubat yang dibenarkan semasa menyusui dan tidak akan membahayakan bayi. Pada masa yang sama, dilarang mengubati sendiri - hanya doktor yang boleh menetapkan ubat.

Persediaan farmasi

Bagaimana merawat selesema dengan hepatitis B? Sekiranya pilihan jatuh pada ubat, maka kemasukannya harus dilakukan di bawah pengawasan doktor yang hadir. Dalam kes ini, seorang wanita harus memantau reaksi bayi dengan berhati-hati, kerana penampilan alergi tidak dikecualikan.

Selesema pada ibu boleh disertai dengan pelbagai keadaan, di mana masing-masing ubat harus diambil..

  • Suhu. Ia mesti dirobohkan hanya jika ia telah meningkat di atas 38 ° C. Ubat paling selamat untuk ibu dan bayi ialah Paracetamol. Sekiranya suhu di bawah 38 ° C, maka anda tidak boleh menurunkannya.
  • Sakit tekak. Disyorkan untuk digunakan sebagai persediaan topikal - lozenges Strepsils, larutan Iodinol, semburan Hexoral.
  • Batuk. Ubat-ubatan akan membantu mengurangkan keadaan: Elixir Payudara, Gedelix, Tussamag.
  • Hidung berair. Semasa menyusu, tetes berdasarkan ekstrak tumbuhan harus digunakan - Pinosol, Aqua Maris, Salin.
kandungan ↑

Ubat rakyat

Resipi di rumah tidak akan membantu menyingkirkan selesema sepenuhnya. Penting untuk difahami bahawa hanya terapi yang kompleks, termasuk mengambil ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat yang membolehkan anda menyingkirkan penyakit dengan cepat.

  • Teh dengan lemon dan madu. Sumber vitamin C, menguatkan sistem imun. Dalam kes ini, bayi mungkin alah kepada madu atau lemon. Adalah wajar untuk mengawasi reaksi dan keadaannya dengan teliti..
  • Teh dengan jem raspberry, currant dan viburnum. Beri mengandungi komponen antivirus semula jadi dan antibiotik semula jadi..
  • Susu suam yang direbus dengan madu dan mentega. Membantu menghilangkan batuk kering dan sakit tekak.
  • Memanaskan kaki di dalam air suam dengan serbuk mustard (pada suhu badan normal).
  • Berkumur dengan larutan soda dan garam. Ubat yang sangat baik untuk sakit tekak. Untuk 300 ml air masak suam, ambil asp sudu teh baking soda dan ½ sudu teh garam meja. Larutkan dan berkumur 3-4 kali sehari.
  • Mengusap badan dengan air sejuk. Kaedah alternatif untuk menurunkan haba tanpa penggunaan ubat.

Vaksinasi GV

Pertubuhan Kesihatan Sedunia membuat kenyataan bahawa selesema tidak mempengaruhi penyusuan anak. Sebaliknya, perlu menanamkan ibu dan semua ahli keluarga. Setelah pengenalan vaksin di dalam badan, wanita mula aktif mengembangkan antibodi yang disebarkan ke bayi.

Risiko jangkitan anak dikurangkan menjadi hampir sifar jika semua anggota keluarganya diberi vaksin. Oleh itu, ibu yang menyusu tidak perlu takut melakukan vaksinasi - tidak akan ada kesan sampingan.

Langkah pencegahan

Oleh kerana wanita yang menyusui tidak boleh mengubati diri sendiri agar tidak membahayakan bayi, mereka harus mengikuti beberapa peraturan mudah.

Langkah pencegahan merangkumi perkara berikut:

  1. Pembersihan dan penyiaran basah setiap hari.
  2. Semasa berlakunya peningkatan wabak, hadkan lawatan ke tempat awam - klinik dan pusat membeli-belah. Menolak perjalanan dengan pengangkutan awam - jika boleh hanya berjalan di udara segar.
  3. Wujudkan imuniti influenza dengan mengambil pengaruh interferon.
  4. Betulkan diet - memperkayakannya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran segar, jus dan protein haiwan.
  5. Penggunaan kompleks multivitamin.
  6. Berpakaian untuk cuaca - terutamanya mengelakkan hipotermia.

Video berguna

Berikut ini adalah video maklumat mengenai cara merawat ibu yang menyusu semasa selesema:

Influenza adalah penyakit yang agak biasa, yang sangat mudah dijangkiti oleh wanita yang menyusu. Tubuh dan sistem kekebalan tubuh menjadi lemah, kerana semua tenaga masuk ke dalam pengeluaran susu. Walau bagaimanapun, rawatan dan langkah pencegahan yang tepat pada masanya akan mengatasi penyakit dengan cepat dan melindungi bayi dalam tempoh yang sukar ini..

Rawatan Selsema dan Selesema untuk Penyusuan

Seorang wanita yang menyusu lebih mudah terkena selesema daripada yang lain. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tubuh ibu dilemahkan oleh kehamilan, kelahiran anak, kegelisahan terhadap bayi, tekanan yang kerap dan kurang tidur. Sekiranya seorang wanita mengalami selesema semasa menyusu, fikiran yang menyakitkan mula mengatasinya - sama ada untuk terus menyusui bayinya, apakah kemungkinan bayi dijangkiti, dan banyak lagi. Mari cuba mengatasi masalah yang mengganggu banyak ibu menyusu..

Selsema Menyusu

Selalunya, selesema disebut jangkitan virus pernafasan akut, atau SARS. Jangkitan biasanya disebarkan oleh titisan udara melalui saluran pernafasan atas.

Seorang wanita mudah terdedah kepada jangkitan virus pernafasan akut semasa penyusuan kerana fakta bahawa organ pernafasannya berfungsi dengan tekanan yang meningkat. Ini kerana banyak oksigen diperlukan untuk menghasilkan susu ibu..

Dari saat virus memasuki tubuh ibu dan sehingga penyakit itu berkembang, kira-kira dua hingga tiga hari berlalu. Ini bererti bahawa sebelum munculnya gejala pertama penyakit pada ibu, bayi telah menerima agen penyebab penyakit ini bersama dengan susu ibu. Tetapi selain itu, dia menerima antibodi terhadap patogen, enzim khas patogen ini untuk penghasilan antibodi, dan pertahanan imun lengkap terhadap komplikasi. Oleh itu, pada masa ibu menunjukkan tanda-tanda jangkitan virus pernafasan akut, semasa menyusu, anak akan sakit atau diberi imunisasi secara aktif.

Gejala

Gejala selesema yang paling biasa adalah keadaan berikut:

  • demam;
  • kelemahan umum;
  • kesesakan hidung atau hidung berair;
  • batuk, bersin;
  • sakit tekak;
  • selalunya terdapat kesesakan atau tinnitus.

Biasanya, selesema dengan rawatan yang betul hilang dalam sepuluh hari..

Cara memberi makan bayi

Beberapa dekad yang lalu, rawatan selsema semasa penyusuan bermaksud pengasingan ibu sepenuhnya dari bayi dan penghentian penyusuan. Tetapi doktor moden menolak kaedah ini sepenuhnya..

Anda tidak perlu menyapu bayi dari payudara sekiranya ibu mengalami selesema. Tidak kira sama ada kanak-kanak itu sihat atau sakit. Walau apa pun, ekskomunikasi secara serta-merta menyebabkan penurunan imuniti remah. Pada kanak-kanak yang sakit, penyakit akan menjadi lebih teruk dan lebih lama.

Semasa rawatan selsema semasa menyusu, tidak perlu memberi makan bayi dengan susu ekspres atau merebus susu ibu. Dalam tempoh ini, susu ibu mengandungi semua zat yang diperlukan untuk pemakanan dan rawatan bayi. Di samping itu, dia juga akan menerima ubat-ubatan dengan susu ibu.

Yang sangat penting dalam pembentukan imuniti bayi adalah jangkitannya dengan mikroorganisma yang masuk bersama dengan susu ibu ibu yang sakit. Ini akan membantunya pada masa akan datang atau tidak jatuh sakit, atau lebih mudah menanggung penyakit..

Rawatan

Prinsip asas merawat selesema semasa menyusu bagi seorang wanita haruslah keselamatan bayinya. Semasa menyusui, ibu boleh menggunakan ubat-ubatan atau ubat-ubatan rakyat.

Antipiretik yang paling selamat untuk ibu menyusu adalah parasetamol. Sudah tentu, mereka tidak perlu disalahgunakan, tetapi anda juga tidak boleh bertahan lama dalam suhu tinggi.

Selalunya, seorang wanita dengan jangkitan virus pernafasan akut semasa penyusuan disertai dengan hidung berair, batuk, sakit tekak. Ubat atau kaedah khas digunakan untuk menghilangkan gejala ini..

Batuk paling baik dirawat dengan penyedutan dengan ramuan ramuan herba seperti chamomile, eucalyptus, calendula. Prosedur ini dijalankan 15 hingga 20 minit tiga hingga empat kali sehari.

Rawatan ubat untuk batuk semasa menyusu sebaiknya dilakukan dengan ekspektoran Lazolvan atau Ambroxol. Persediaan herba yang mengandungi anise, pisang, akar licorice (Dr. IOM, Gedelix, Bronchicum) juga bagus untuk ini..

Dadah yang mengandungi Bromhexine benar-benar dikontraindikasikan untuk rawatan batuk semasa penyusuan. Ubat antivirus Grippferon serasi dengan penyusuan. Ia tidak memberi kesan buruk kepada anak dan tidak memberi kesan sampingan..

Selsema Menyusu

Seperti ARVI, selesema semasa menyusu tidak boleh menjadi penyebab penyapihan susu ibu. Setelah berhenti memberi makan bayi, ibu tersebut berisiko besar jatuh sakit atau merumitkan penyakit. Semasa selesema, bayi menerima semua bahan antimikroba, antivirus dan pelindung yang diperlukan dengan susu ibu. Telah diketahui bahawa bayi yang disusui membawa selesema lebih sukar dan sakit lebih lama daripada yang mendapat susu ibu.

Dalam rawatan influenza pada seorang wanita semasa menyusui, ubat berdasarkan interferon digunakan. Paracetamol boleh digunakan untuk menurunkan suhu..

Influenza paling berbahaya dengan komplikasi yang ditimbulkannya. Oleh itu, anda perlu mendekati rawatannya secara bertanggungjawab. Jarang, tetapi ada kes-kes ketika, dalam rawatan influenza, perlu menggunakan ubat-ubatan yang tidak sesuai dengan memberi makan bayi. Dalam kes sedemikian, penyusuan susu ibu dihentikan buat sementara waktu. Agar ibu tidak kehilangan susu semasa rawatan, dia mesti selalu menyatakan. Bayi masih diberi campuran buatan. Setelah ibu pulih, anda boleh meneruskan penyusuan..

Sakit tekak yang menyusu

Angina atau tonsilitis adalah penyakit berjangkit di mana amandel terkena. Penyakit yang agak serius ini biasanya disebabkan oleh jangkitan streptokokus..

Gejala

Gejala utama sakit tekak adalah menggigil, lemah, demam hingga 38 - 39 ° C, sakit kepala, sakit tekak, yang memberi sebelah leher dan telinga. Kelenjar getah bening di bawah rahang bawah membesar, mendapat ketumpatan dan kesakitan. Amandel yang meradang berwarna merah terang, kadang-kadang dengan plak atau pustula putih..

Rawatan

Sekiranya seorang wanita mengalami sakit tekak dengan penyusuan, tidak perlu mengasingkan bayi dari payudara. Bahkan sebelum ibu menunjukkan simptom pertama penyakit ini, bayi dengan susu ibu menerima antibodi terhadapnya.

Dalam rawatan angina, ubat tempatan dan sistemik digunakan. Penyelesaian topikal termasuk semburan untuk pengairan dan tablet untuk penyerapan semula. Selalunya, ibu yang menyusu diberi Givalex, Stopangin, Ingalipt, Strepsils, Decatilene. Antibiotik biasanya merupakan ubat sistemik untuk merawat penyakit ini..

Terdapat ubat yang boleh diambil untuk merawat sakit tekak dengan penyusuan. Kita dapat membezakan kumpulan utama agen antibakteria tersebut:

  • Cephalosporins generasi pertama - cefapirin, cefazolin, cephalexin;
  • cephalosporins 2 generasi - Cefotiam, Cefsulodin, Cefuroxime;
  • penisilin - Amoxiclav, Amoxicillin, Ampicillin;
  • makrolida - Sumamed, Azithromycin, Erythromycin, Clarithromycin;
  • fluoroquinolones - ofloxacin, moxifloxacin;
  • tetrasiklin - doxycycline, tetracycline;

Sangat mustahak untuk menyembuhkan sakit tekak tepat pada masanya, kerana boleh menyebabkan komplikasi serius..

Rawatan Selsema Menyusu

Banyak mitos yang beredar di kalangan masyarakat mengenai bagaimana wanita yang mempunyai bayi semasa menyusu harus berkelakuan. Lebih-lebih lagi, yang lain adalah tidak masuk akal. Ada yang percaya bahawa ada baiknya memisahkan anak itu dari hepatitis B. Yang lain mencadangkan susu ibu mendidih. Mitos mengenai keperluan memakai topeng di wajah juga tidak menahan air. Dan anda hanya perlu berehat dan terus hidup dalam keadaan biasa, tetapi dengan kesihatan yang buruk kerana selesema.

Pertama sekali, anda perlu memahami bahawa sudah terlambat untuk bimbang. Pastikan anda melalui tempoh inkubasi agar tanda-tanda jangkitan influenza muncul. Selama ini, virus influenza telah lama menetap pada bayi. Terdapat dua pilihan untuk pengembangan acara selanjutnya..

Bolehkah saya menyusu semasa selesema?

Sekiranya selesema, tidak disarankan untuk menghentikan penyusuan susu ibu dengan alasan berikut:

  1. Bersama dengan susu, dari saat jangkitan, seorang wanita menyebarkan kepada bayi bukan sahaja virus berbahaya itu sendiri, tetapi juga antibodi untuk memerangi ancaman ini, yang oleh sistem kekebalan tubuh ibu dengan murah hati memberikan susu ibu semasa menyusui. Walau bagaimanapun, simptom itu sendiri akan muncul kemudian..
  2. Sepanjang tempoh penyakit ini, tubuh ibu melawan penyakit ini, dan ubat yang dikembangkan secara individu dibekalkan kepada anak dengan susu untuk memerangi mikroorganisma yang agresif.

Menghilangkan bayi baru lahir dari GV, seorang wanita melucutkannya perlindungan semula jadi. Atas sebab inilah anak-anak yang disusui berada dalam keadaan yang lebih teruk. Mereka menderita semua penyakit etiologi virus dan bakteria lebih sukar - mereka sakit lebih lama dan sering mengalami komplikasi. Itulah sebabnya mengapa semua pakar pediatrik di dunia menasihati menyusui bayi mereka, dan beralih ke makanan buatan hanya apabila anda tidak dapat melakukannya tanpa itu..

Ciri rawatan

Sudah tentu, perlu untuk mengubati penyakit virus, atau ARVI pada wanita yang menyusui, tetapi harus dikatakan segera bahawa ini akan menjadi rawatan yang dapat mengurangkan gejala. Sistem imun akan melawan virus. Virus itu sendiri tidak dapat diakses untuk rawatan perubatan, kerana:

  1. Strain virus influenza tidak terkira banyaknya. Sebahagian daripadanya terbuka dan diklasifikasikan, bahkan banyak yang belum disiasat. Tidak mungkin untuk menentukan jenis virus yang menyebabkan penyakit pada pesakit. Prosedurnya mahal, tidak berguna, kerana tidak ada ubat yang secara khusus membunuh virus.
  2. Klinik daerah Rusia tidak bersedia untuk ujian sedemikian kerana banyak sebab. Yang utama adalah kos tinggi.
  3. Vaksinasi tidak selalu dibenarkan kerana tidak diketahui jenis virus influenza mana yang akan "popular musim ini".
  4. Itulah sebabnya rawatan influenza semasa menyusui dikurangkan kepada langkah-langkah berikut:
  5. Sebelum mengambil ubat-ubatan yang meringankan keadaan pesakit, perlu berunding dengan pakar pediatrik tempatan. Dia akan mengesyorkan ubat yang paling lembut yang tidak akan membahayakan ketika menyusu.
  6. Sebaiknya anda minum sebanyak mungkin air untuk mengeluarkan produk yang mereput dengan air kencing dari badan yang berpenyakit. Teh hijau, minuman buah, minuman buah, air mineral tanpa gas - apa yang boleh anda minum tanpa sekatan.
  7. Semua cadangan doktor mesti dipatuhi. Walaupun terdapat banyak ubat tradisional, percubaan dengan kesihatan tidak berbaloi. Banyak ubat baru untuk memerangi selesema dan virus selesema telah muncul, jadi nasihat doktor harus lebih disukai.
  8. Pada tempoh awal penyakit ini, penyusuan susu ibu tidak boleh dihentikan, walaupun ubat-ubatan diresepkan yang tidak lulus pemeriksaan keselamatan semasa menyusui. Sebagai peraturan, syarikat farmasi tidak tergesa-gesa untuk melakukan pemeriksaan sedemikian kerana harganya yang tinggi. Oleh itu, bahaya ubat untuk bayi tidak terbukti, tetapi juga tidak dibantah. Dalam buku rujukan WHO, anda dapat mencari analog yang selamat untuk kanak-kanak itu.
  9. Anda tidak boleh mengabaikan rawatan ibu muda yang menyusui bayi, kerana dengan latar belakang penyakit virus, komplikasi sering timbul akibat jangkitan sekunder dengan mikroorganisma bakteria.

Kaedah rawatan

Gabungan terapi terapi dengan penyusuan susu ibu adalah mungkin jika semua kontraindikasi diambil kira. Cara menyembuhkan selesema semasa menyusu agar tidak membahayakan bayi sehingga, seperti yang mereka katakan, ada "domba dan serigala penuh"?

Untuk memerangi penyakit ini, sejumlah ubat - ubat selesema, boleh digunakan semasa menyusui, walaupun terdapat petunjuk dalam arahan bahawa syarikat farmaseutikal tidak melakukan kajian mengenai bahaya ubat tersebut semasa menyusui. Walau bagaimanapun, sudah ada pengalaman dalam rawatan selesema dan selesema untuk wanita yang menyusui dengan ubat berikut:

  1. Sebarang penyakit virus menyebabkan demam pada ibu hamil atau menyusu. Dibolehkan menggunakan Paracetamol sebagai antipiretik semasa mengandung atau semasa menyusui. Jangan sekali-kali menggunakan asid acetylsalicylic untuk menurunkan suhu badan..
  2. Influenza, atau ARVI pada ibu yang menyusui, dapat dirawat dengan ubat imunomodulator. Contohnya, ambil Kagocel - ubat antivirus. Ini bukan antibiotik yang secara tepat membunuh flora bakteria, bermusuhan atau berguna, tanpa pandang bulu. Prinsip tindakan Kagocel berbeza. Ia membentuk interferon seperti alpha dan beta, sehingga sistem kekebalan tubuh lebih berjaya melawan virus yang menyebabkan SARS dan influenza.
  3. Persediaan yang mengandungi protein interferon kurang sesuai untuk rawatan jangkitan virus pernafasan akut dan influenza semasa penyusuan. Kagocel merangsang sistem imun untuk menghasilkan interferonnya sendiri, tetapi interferon asing tidak begitu diinginkan untuk penyusuan. Terdapat risiko tinggi reaksi alergi dan banyak kesan sampingan - loya, muntah, cirit-birit, dll..

Melihat forum ibu-ibu muda, anda boleh mendapatkan banyak petua yang bertentangan. Tetapi anda harus selalu ingat: bagaimana merawat jangkitan virus semasa kehamilan dan menyusui, bagaimanapun, doktor yang merawat memutuskan. Apa yang boleh dilakukan oleh wanita atas inisiatifnya sendiri dalam tempoh sakit adalah mengikuti rejimen minum - semakin baik. Sentiasa ventilasi bilik, elakkan terlalu panas atau mengeringkan udara.

Suhu optimum di dalam bilik dengan penyakit virus tidak boleh lebih dari 18 ° C.

Pencegahan

Apakah pencegahan selesema untuk menyusukan bayi? Soalan ini menarik bagi setiap ibu muda tidak kurang dari kaedah merawat virus influenza atau SARS. Adakah mungkin untuk mencegah jangkitan virus secara profilaksis, atau semua langkah pencegahan tidak berdaya jika wabak selesema telah bermula? Kaedah pencegahan yang sederhana dapat mengurangkan risiko patologi:

  1. Kekebalan bayi yang disusui sepenuhnya bergantung kepada kekebalan ibu. Ini bermaksud kesihatan dan psikologi ibu secara langsung mempengaruhi kesihatan dan keadaan psikologi bayi. Telah lama diperhatikan bahawa kemurungan postpartum tidak hanya mempengaruhi wanita, tetapi juga bayinya. Dia sering menghidap penyakit virus..
  2. Alangkah baiknya jika salah seorang saudara - suami, nenek, saudara terdekat, berkongsi kebimbangan mengenai bayi dengan ibu muda. Seorang wanita yang selalu bekerja terlalu tinggi cenderung mendapat selesema dan SARS. Keletihan berlebihan, fizikal dan psikologi, membuka pintu kepada jangkitan: virus atau bakteria.
  3. Kekebalan ibu dapat diperkuatkan jika prosedur pemansuhan dasar dilakukan: mandi dengan kontras pada waktu pagi dan petang setelah prosedur kebersihan biasa, sering berjalan di udara segar bersama bayi, tidur dengan tingkap terbuka, memberikan udara segar yang berterusan.
  4. Semasa musim, ketika wabak selesema menjadi perkara biasa, perlu mencuci hidung, tekak dengan air masin untuk tujuan pencegahan. Dalam 1 cawan air suam, cairkan 1 sudu kecil. baking soda dan 0.5 sudu kecil. garam meja. Bilas hidung anda dengan jarum suntik biasa tanpa jarum atau jarum suntik. Untuk melakukan ini, condongkan kepala ke bahu kiri, basuh lubang hidung kanan, kemudian sebaliknya. Langkah ini akan membantu mengurangkan risiko terkena selesema sebanyak 50%..
  5. Persahabatan dengan gimnastik kebersihan akan mengurangkan risiko penyakit sebanyak 15-20% lagi.

Langkah pencegahan segera akan membantu menjaga kesihatan ibu dengan bayi.

Rawatan Penyusuan Ibu: Pencegahan Penyakit

Untuk kelemahan fizikal ditambahkan perasaan emosi tentang kemungkinan menjangkiti bayi, serta mencari kaedah untuk mengelakkan masalah ini. Penyusuan susu ibu bukanlah alasan untuk menolak payudara dan pengasingan sepenuhnya dari ibu, lebih-lebih lagi, para pakar pasti tidak mengesyorkan ini, agar tidak membahayakan bayi. Apa petua yang berkaitan dengan cara menyembuhkan wanita yang menyusu, pertimbangkan di bawah.

Apa itu selesema?

Influenza biasanya disebut penyakit menular akut yang mempengaruhi saluran pernafasan dan disebabkan oleh virus selesema. Penyakit ini adalah sebahagian daripada kumpulan jangkitan virus akut (ARVI). Sehingga kini, lebih daripada 2000 varian virus influenza diketahui (mereka berbeza dalam spektrum antigenik).

Penyakit ini boleh merebak dalam bentuk wabak dan pandemi. Setiap tahun dari pelbagai jenis virus influenza, antara 250 dan 500 ribu orang mati di dunia, kadang-kadang jumlah mereka dapat mencapai satu juta (paling sering ini adalah orang yang berusia lebih dari 65 tahun).

Perbezaan antara selesema dan selsema

Tidak ada istilah seperti selesema biasa dalam industri perubatan. Ini adalah nama biasa untuk jangkitan pernafasan akut bakteria. Diagnosis yang tepat hanya dapat dibuat berdasarkan hasil ujian, namun, ada tanda-tanda di mana seseorang dapat membezakan antara influenza dan SARS..

Selesema dicirikan oleh perkembangan yang tajam dan cepat. Anda masih boleh merasa hebat pada waktu pagi, tetapi pada waktu makan tengah hari anda dapat mengesan kenaikan suhu hingga 38-39 ° C. Tanda-tanda influenza yang berkaitan adalah:

  • kemerahan dan kerengsaan, merobek dan gatal-gatal mata;
  • pelepasan cecair jernih dari saluran hidung.

Jangkitan pernafasan akut bakteria berkembang dengan lebih perlahan. Peningkatan suhu badan hingga 39 darjah dan ke atas berlaku secara beransur-ansur. Pada masa yang sama, luka tempatan muncul dalam bentuk:

  • hidung berair dengan ciri keputihan atau kehijauan dari hidung;
  • sakit teruk di tekak;
  • otitis media, bronkitis.

Bagaimana selesema?

Dalam kebanyakan kes, penyakit ini bermula secara tiba-tiba. Patogen virus A dan B dicirikan oleh keagresifan dan kadar pembiakan yang sangat tinggi, itulah sebabnya hanya beberapa jam selepas jangkitan, seseorang mengalami lesi membran mukus saluran pernafasan yang mendalam, yang membolehkan bakteria masuk ke dalamnya secara bebas.

Pesakit biasanya meningkat dengan mendadak, dia mengadu sakit kepala dan sakit sendi, keletihan. Batuk, hidung berair, kesesakan hidung mungkin berlaku. Influenza tidak berbeza dalam gejala tertentu dan boleh dikelirukan dengan penyakit lain. Itulah sebabnya doktor harus memilih rawatan.

Gejala penyakit

Terdapat beberapa tanda khas selesema, yang membolehkan anda menentukan perkembangan penyakit virus pada peringkat awal.

  • suhu badan tinggi;
  • sakit kepala;
  • sensasi sakit pada sendi dan otot;
  • sakit tekak dan batuk;
  • hidung berair.

Gejala selesema ini boleh berlaku dalam seminggu. Kadang kala penyakit ini merebak ke paru-paru, menyebabkan perkembangan bronkitis. Berisiko menghidap asma, orang dengan sistem imun yang lemah, perokok, dan juga orang tua.

Rawatan

Influenza adalah penyakit berbahaya yang mesti dikawal. Rawatan selesema untuk menyusui hanya boleh dilakukan di bawah pengawasan doktor, kerana banyak ubat dapat memberi kesan negatif pada bayi..

Terapi untuk penyakit ini bertujuan untuk mencapai tujuan berikut:

  1. penurunan mabuk umum;
  2. meningkatkan sifat pelindung badan.

Taktik memerangi penyakit ini adalah seperti berikut:

  • Pematuhan dengan rehat tempat tidur. Dengan seorang ibu yang menyusu, semua kekuatan tubuh menuju penciptaan susu, oleh itu, sekiranya sakit, dia perlu memastikan kedamaian.
  • Mengambil ubat. Semasa menyusu, banyak ubat tidak dapat diambil. Doktor biasanya menetapkan agen antivirus yang mengandungi interferon, kerana ia mempunyai kesan yang lebih lembut pada tubuh. Antibiotik tidak dapat disembuhkan dengan selesema HBV, kerana tidak memusnahkan virus, tetapi antibodi berguna, yang memperburuk keadaan. Doktor boleh menetapkan antibiotik jika penyebab penyakitnya adalah pada bakteria patogen. Kemudian ubat itu mesti diambil bersamaan dengan probiotik, kerana jika tidak, pelanggaran mikroflora usus dan kemungkinan terjadinya disfungsi saluran pencernaan. Anda tidak boleh merawat selesema semasa menyusui dengan mengambil aspirin, kerana ubat ini mempunyai banyak kesan sampingan.
  • Bilas hidung dan tekak. Rawatan ini selamat dan berkesan. Mereka memungkinkan untuk membersihkan selaput lendir virus dan mengurangkan rasa sakit. Untuk membilas tekak, larutan garam atau soda, rebusan St John's wort atau chamomile digunakan. Untuk mencuci hidung, ditunjukkan untuk menggunakan larutan garam (ia dijual di farmasi). Menuangnya ke dalam botol kosong dari bawah titisan hidung, anda boleh mengairi mukosa hidung.
  • Diet tertentu. Ibu memerlukan kekuatan untuk melawan selesema, jadi dia perlu makan dengan betul. Diet harian harus merangkumi sayur-sayuran, produk tenusu dan bijirin, serta daging ayam belanda dan ayam tanpa lemak.
  • Banyakkan minum. Anda perlu membuang toksin dari badan dan menyediakan susu yang mencukupi. Sekiranya seorang wanita demam tinggi, dia harus memilih air mineral, teh manis, dan kompot. Tidak digalakkan untuk menghilangkan dahaga anda dengan minuman yang sangat panas, sejuk atau masam. Untuk minum pelbagai teh herba, minuman buah, termasuk raspberry atau viburnum, harus berhati-hati, kerana boleh menyebabkan alergi pada remah. Anak harus diperiksa setiap hari agar tidak terlepas dari munculnya ruam.

Kaedah bukan ubat

Bagi kaedah bukan ubat untuk merawat selesema pada ibu yang menyusu, mereka sering membantu memerangi gejala penyakit.

Contohnya, batuk akan dikalahkan dengan:

  • pengumpulan payudara;
  • akar licorice;
  • lobak dengan madu dan sebagainya.

Penting untuk mengekalkan keseimbangan air-garam dan, tentu saja, banyak air. Ingat bahawa disebabkan oleh dehidrasi, peredaran darah pesakit akan merosot, dan toksin akan terkumpul di dalam badan (tanpa kemampuan untuk keluar). Kadang-kadang doktor malah menetapkan ubat diuretik bersama dengan pengambilan minuman keras.

Dan diet seimbang adalah masalah lain yang kepentingannya tidak boleh dipandang rendah. Makan berlebihan dan puasa harus dielakkan..

Tempat tidur juga ditunjukkan. Mereka yang menghabiskan seluruh masa dengan kaki mereka tidak akan melihat kekuatan badan tidak lama lagi..

Orang tidak boleh melupakan pengudaraan bilik. Elakkan penggunaan alat pemanasan yang mengeringkan udara.


Tekan bayi ke dada lebih kerap - ini menyumbang kepada pertukaran tenaga yang saling menguntungkan

Kanak-kanak dianjurkan untuk menggunakan lebih kerap ke dada - ini menjadikan peredaran tenaga sangat baik untuk kedua-duanya.

Sekiranya anda memberi makan bayi dan anda mempunyai hidung berair, anda boleh menggunakan larutan garam laut, propolis atau jus bawang (semua ini terkubur di hidung).

Tetapi wanita tidak boleh melambung kaki semasa menyusui, kerana ini menyumbang kepada peredaran darah yang berlebihan di kawasan dada, dan juga di alat kelamin (dan bagaimanapun, penunjuk suhu di kawasan dada meningkat walaupun pada ibu menyusui yang sihat).

Jika tidak, aliran masuk susu yang banyak akan menyebabkan genangan dan pembengkakan. Sekiranya ini sudah berlaku, penghapusan bengkak dapat dicapai melalui kompres sejuk yang digunakan pada dada. Suhu sejuk akan menyempitkan saluran, dan memberi makan bayi lebih mudah.

Seorang wanita mungkin mempunyai kecurigaan mengenai adanya patologi serius yang lain, akibatnya dadanya sakit. Dalam kes ini, anda harus membandingkan penunjuk suhu di bahagian tubuh yang berlainan - di ketiak, lipatan inguinal, di siku dan di bawah lutut. Apabila petunjuk paling banyak dicatatkan oleh ketiak, ini adalah petanda yang agak membimbangkan..

Ubat untuk GV

Seperti yang telah disebutkan, tidak semua ubat dapat merawat selesema ketika menyusui. Selalunya, ubat berikut ditetapkan oleh doktor:

  • Ibuprofen. Ubat ini dibenarkan untuk digunakan semasa penyusuan. Ia ditetapkan untuk memerangi suhu melebihi 38 darjah. "Ibuprofen" digunakan untuk merawat kanak-kanak dan tidak berbahaya bagi bayi.
  • Ejen antivirus, yang merangkumi interferon (Anaferon, Laferon dan lain-lain). Ubat selesema seperti itu digunakan dalam rawatan bentuk penyakit yang teruk. Adalah mungkin untuk menyembuhkan influenza dengan GV dengan bantuan ubat semacam itu hanya dalam tiga hari pertama dari permulaan penyakit, maka keberkesanannya menurun dengan mendadak. Ibu yang menyusu harus diminum dengan berhati-hati, sentiasa mengawasi keadaan anak.
  • Ascorutin. Semasa menyusui, selesema dapat dirawat dengan alat ini. Tindakannya bertujuan untuk mengurangkan kebolehtelapan dan kerapuhan dinding kapilari. Hasilnya adalah pengukuhan dinding saluran darah, mengurangkan keradangan dan pembengkakannya. Ascorutin mempunyai sifat antioksidan dan radioaktif. Penggunaannya memungkinkan anda mengaktifkan proses redoks, mempercepat pertumbuhan semula tisu dan sintesis elemen tisu penghubung, mendorong pembentukan hormon steroid, dan menormalkan metabolisme karbohidrat. Walau bagaimanapun, seorang ibu yang menyusu harus terlebih dahulu membaca arahan penggunaan dan mematuhi dengan ketat dos dan masa rawatan yang ditetapkan.
  • Aflubin. Ini adalah ubat homeopati, yang merangkumi ramuan herba. Tindakan Aflubin bertujuan untuk mengurangkan keradangan, menormalkan suhu, menghilangkan toksin dari badan dan menghilangkan rasa sakit. Tujuan ubat ini adalah untuk merangsang pengeluaran antibodi terhadap penyakit bakteria dan virus. Ubat ini diresepkan pada hari-hari awal penyakit ini.

Ramai wanita berminat sama ada kemungkinan mengambil "Antigrippin" semasa menyusu. Rawatan dengan alat ini dilakukan hanya seperti yang diarahkan oleh doktor. Semasa menggunakan ubat tersebut, disarankan untuk menghentikan pemberian makanan sementara, kerana ubat tersebut dapat memberi kesan buruk kepada bayi.

Semasa memutuskan bagaimana merawat selesema, seorang ibu muda harus memikirkan bukan sahaja tentang dirinya sendiri, tetapi juga tentang bayinya. Itulah sebabnya rawatan diri dalam kes ini tidak dapat diterima - pengambilan ubat apa pun harus dipersetujui dengan doktor. Setelah belajar dari doktor bagaimana merawat selesema, ibu muda pasti membaca arahan untuk semua ubat yang dicadangkan.

Rawatan influenza dalam penyusuan: ubat yang boleh diterima, kaedah rawatan tradisional

Influenza dengan penyusuan memerlukan pendekatan khas untuk rawatan, kerana kebanyakan ubat tidak sesuai dengan penyusuan kerana kesan sampingannya. Rawatan influenza dalam penyusuan tidak bertolak ansur dengan kebebasan. Apabila gejala jangkitan pertama muncul, seorang wanita mesti segera berjumpa doktor untuk mengesahkan diagnosis dan menetapkan terapi yang sesuai. Setiap ubat yang digunakan untuk mengubati influenza harus diambil dengan ketat sesuai dengan jadwal sesuai dengan rejimen makan bayi. Pendekatan rawatan sedemikian akan membantu mengelakkan kepekatan maksimum bahan aktif dalam susu ibu. Rejimen pengambilan ubat dan penyusuan susu ibu harus dirancang agar antara ubat dan pemberian makan berikutnya selang maksimum diperhatikan. Rawatan Penyusuan untuk Ubat Simptomatik.

Gejala utama selesema termasuk:

  • Panas - untuk rawatannya, parasetamol digunakan dalam dos yang ditetapkan oleh doktor;
  • Sakit tekak - untuk melegakan gejala ini, decoctions herba, teh suam, pemanasan, berkumur digunakan;
  • Batuk - penyedutan dengan merebus herba;
  • Hidung berair - rongga pembilasan dengan larutan masin.

Sebarang rawatan untuk menyusui harus dipersetujui dengan doktor anda. Rawatan simptomatik berdasarkan penggunaan ubat-ubatan herba dan homeopati. Jangan lupa kaedah rawatan alternatif: madu, titisan bawang, larutan garam dan yodium.

Apa yang dilarang sama sekali untuk terapi selesema semasa menyusui:

  • Penggunaan ubat-ubatan yang tidak sesuai dengan penyusuan, dan juga dalam arahan yang tidak ada tanda-tanda mengenai penerimaan ubat untuk rawatan selesema semasa penyusuan;
  • Ambil dos ubat yang besar untuk tujuan pemulihan yang cepat. Harus diingat bahawa kebanyakan ubat diresepkan untuk menghilangkan kompleks gejala, dan bukan rawatan jangkitan virus itu sendiri. Peningkatan kepekatan ubat dalam susu ibu adalah berbahaya bagi bayi.

Bolehkah saya menyusukan bayi dengan selesema?

Sebilangan doktor percaya bahawa selesema semasa menyusui adalah alasan untuk menghentikan penyusuan sementara, kerana terdapat risiko tinggi jangkitan bayi dari ibu. Yang lain percaya bahawa tidak perlu mengganggu penyusuan dengan selesema, kerana pada saat ibu menunjukkan tanda-tanda pertama penyakit ini, bayi sudah menerima dos virus tertentu.

Sekiranya Ibu mendapat selesema, dia tidak boleh mengganggu penyusuan. Penyusuan dengan selesema, sebaliknya, membantu melindungi bayi dari penyakit ini. Ini disebabkan oleh fakta bahawa susu ibu mengandungi faktor pertahanan imunologi. Oleh kerana hubungan rapat ibu dan bayi, mikroba dan mikroorganisma patogen bayi masuk ke dalam badan ibu, oleh itu imunoglobulin dalam susu khusus untuk patogen bayi. Tubuh ibu menghasilkan imunoglobulin spesifik yang memasuki bayi melalui susu. Seperti yang telah disebutkan, selesema mempunyai masa inkubasi. Wanita pada masa ini sudah menjadi sumber jangkitan, tetapi dengan susu ibu, bayi yang baru lahir tidak hanya menerima virus, tetapi juga antibodi yang diperlukan untuk melawannya.

Oleh itu, langkah berjaga-jaga berikut tidak diperlukan:

  • Pakai pakaian kasa. Ini tidak berguna kerana jangkitan sudah berlaku.
  • Mengasingkan ibu dan enggan memberi makan sebentar. Menurut pemerhatian doktor, jika bayi tidak makan susu ibu semasa sakit ibu, fungsi pelindung tubuhnya menjadi lemah, yang kemudian menyebabkan kemerosotan daya tahan dalam memerangi jangkitan. Selain itu, penyapihan susu pada waktu itu memberi kesan buruk kepada keadaan psiko-emosi bayi.
  • Rebus susu ibu. Semasa mendidih, komponen yang diperlukan untuk melindungi bayi musnah, begitu juga dengan kebanyakan vitamin dan mineral, yang memberi kesan negatif terhadap khasiat susu.

Doktor percaya bahawa penyusuan susu ibu harus diteruskan, walaupun ibu mempunyai bentuk penyakit yang teruk (dalam kes ini, bayi dapat memberi susu yang tidak mengandung susu, tetapi tidak boleh). Kadang-kadang influenza mempengaruhi jumlah susu, tetapi ini tidak boleh menyebabkan penolakan jambu. Selepas pemulihan ibu, penyusuan akan pulih..

Tindakan berikut dilarang untuk ibu menyusu:

  • Anda tidak boleh minum ubat yang dilarang dengan GV, serta ubat-ubatan tersebut dalam arahan penggunaan yang tidak ada tanda-tanda kesesuaiannya dengan penyusuan.
  • Melebihi dos yang ditetapkan, kerana peningkatan kepekatan ubat boleh membahayakan bayi.

Selsema - berjangkit atau tidak?

Ciri-ciri perkembangan selsema

Penyakit ini menular, menular melalui titisan udara. Gejalanya, secara umum, mulai berkembang setelah satu atau dua hari, setelah seseorang terkena virus.

Biasanya, orang yang sakit dapat menjangkiti orang lain dalam dua atau tiga hari pertama dari saat gejala pertama berlaku. Tidak ada penawar khusus untuk penyakit ini, tetapi setiap selesema dapat mengurangkan gejalanya sebelum sembuh (ini akan memakan masa sekitar seminggu).

Di dunia terdapat lebih daripada 200 jenis jangkitan virus, tetapi yang paling biasa di antaranya adalah rhinovirus (yang mempengaruhi mukosa hidung). Kerana mereka, sekitar 30% dari semua selesema muncul.

Bayi mendapat antibodi khas dari ibu mereka - mereka membantu bertahan dari penyakit ini dengan kehilangan kesihatan yang minimum.

Tetapi walaupun demikian, mana-mana kanak-kanak kecil mudah terkena selesema. Dalam beberapa kes, penyakit ini boleh menyerang kanak-kanak dari 6 hingga 7 kali setahun. Semuanya bergantung pada imuniti bayi.

Pencegahan

Sebarang penyakit lebih baik dicuba untuk mencegah. Untuk mengelakkan selesema, ibu harus mengikuti beberapa peraturan:

  • Cuba hadkan lawatan ke tempat-tempat di mana terdapat tumpuan orang ramai (pengangkutan, kedai dan sebagainya).
  • Menguatkan imuniti.
  • Makan dengan baik, pastikan terdapat cukup vitamin dalam makanan.
  • Jalani kehidupan yang sihat.
  • Singkirkan tabiat buruk.
  • Pastikan tidur sepenuhnya.
  • Perhatikan kebersihan diri.
  • Basah dan ventilasi.
  • Elakkan hipotermia.

Pencegahan Penyusuan Ibu Penyakit Influenza Wanita Menyusui.

Sekiranya dikehendaki, ibu muda boleh diberi vaksin terhadap selesema terlebih dahulu. Dia tidak memberi kesan pada bayi. Ibu sendiri mungkin merasakan sedikit rasa tidak enak, yang akan hilang beberapa hari setelah vaksinasi..

Influenza bukanlah alasan untuk menolak penyusuan. Walau bagaimanapun, seorang ibu yang menyusu harus ingat bahawa rawatan diri dalam keadaan seperti itu tidak dapat diterima. Pada tanda pertama penyakit, dia harus meminta bantuan doktor. Mematuhi semua preskripsi akan membantu mengatasi penyakit ini dengan cepat..

Cara tidak menjangkiti bayi dengan selesema: kaedah dan cadangan

Langkah-langkah untuk mencegah selesema pada bayi

Bagaimana tidak menjangkiti bayi dengan selesema jika ibu bapa jatuh sakit? Untuk melakukan ini, anda mesti mengikuti beberapa peraturan mudah:

  1. Pilihan yang ideal untuk kanak-kanak yang sakit adalah pengasingannya di bilik yang berasingan. Sekiranya peraturan ini tidak dapat dilaksanakan, bayi sekurang-kurangnya harus tidur di tempat tidurnya, tetapi tidak dengan ibu bapanya.
  2. Lebih baik jika bayi diasingkan dari ibu atau ayah yang sakit. Ini mesti dilakukan sehingga mereka bertambah baik. Tetapi dalam beberapa kes, ini tidak mungkin dilakukan. Jadi, di dalam bilik dengan bayi yang sejuk, orang dewasa yang sakit hanya boleh memakai topeng.
  3. Semua hidangan dari mana bayi makan (botol, puting, dan lain-lain) mesti disterilkan dengan baik. Ini mesti selalu dilakukan, dan terutama jika anak itu belum mencapai usia tiga bulan. Sekiranya anda tidak mencurahkan cairan dari cawan orang dewasa ke dalam pinggan untuk memberi makan bayi.
  4. Bilik di mana bayi tidur mesti di ventilasi dengan berhati-hati. Ini mesti dilakukan sekurang-kurangnya dua kali sehari dan tanpa gagal ketika anak berada di bilik lain. Sepanjang tempoh prosedur ini, sekurang-kurangnya 10-15 minit. Juga, jangan lupa berjalan dengan bayi di jalan. Udara segar adalah faktor yang sangat penting untuk pemulihan kanak-kanak..
  5. Bilik di mana bayi sentiasa dibersihkan dengan berhati-hati. Lap semua habuk dengan bersih dengan kain lembap dan bilas lantai dengan detergen atau air hypoallergenic, dengan sedikit klorin dicairkan di dalamnya..
  6. Adalah perlu untuk mewujudkan suasana yang tidak baik untuk virus. Untuk melakukan ini, di dalam bilik di mana kanak-kanak menghabiskan semua masa utamanya, anda perlu meletakkan cawan dengan bawang dan bawang putih yang dicincang halus. Phytoncides yang terdapat dalam sayur-sayuran ini merugikan agen penyebab penyakit berjangkit tersebut..
  7. Perlu diingat bahawa terlalu panas untuk bayi sama berbahaya dan tidak diingini seperti hipotermia. Suhu bilik di dalam bilik mestilah dari 20 hingga 22 darjah untuk kanak-kanak hingga sebulan, dan dari 18 hingga 22 darjah bagi mereka yang sudah berusia sebulan. Sekiranya bayi dalam keadaan sihat, prosedur pembajaan akan sangat berguna untuknya. Anda boleh memulakannya sejak anak berusia dua bulan. Mereka akan menjadi pencegahan yang baik terhadap selesema..
  8. Apabila wabak penyakit seperti itu bermula, keluarga bayi harus berhenti menerima tetamu. Peraturan ini harus dipatuhi kerana bayi mudah terkena jangkitan. Sekiranya tetamu tidak dapat dielakkan, masing-masing mesti dilengkapi dengan topeng kain kasa khas..

Cara cepat menyembuhkan selsema untuk ibu bapa

Ubat-ubatan dan petua rakyat untuk rawatan yang berkesan dan cepat

Anda boleh menyembuhkan selesema dengan cepat dengan bantuan dekongestan khas. Mereka membantu mengeringkan lendir dan membuka setiap saluran hidung. Tetapi harus diingat bahawa dengan penyalahgunaan ubat-ubatan tersebut, anda dapat mencapai kesan yang sebaliknya - meningkatkan kesesakan hidung dan pembengkakan resdungnya.

Sirap batuk mempunyai kesan yang baik terhadap selesema biasa, dan oleh itu pada pemulihan. Pasar farmasi menghasilkannya dalam dua bentuk: ekspektoran dan penekan (berlebihan). Yang pertama membantu mengasingkan lendir yang terkumpul di kerongkong. Dan yang terakhir mempunyai kesan yang baik terhadap batuk kering yang tidak produktif. Mereka membantu tidur dengan nyenyak sepanjang malam. Tidak perlu menggunakannya pada waktu siang.

Produk farmaseutikal (Ibuprofen, Aspirin, dan Paracetamol) boleh membantu melegakan sakit otot ketika demam dan mengurangkan demam..

Langkah berjaga-jaga harus diambil oleh wanita hamil, terutamanya dalam tiga bulan terakhir. Sebaiknya berjumpa doktor sebelum menggunakannya..

Dengan selsema, sangat berguna untuk mandi dengan mustard:

  • Kaki mesti dilambung di air panas. Suhu tidak boleh di bawah +40 darjah.
  • Untuk melakukan ini, anda perlu melarutkan satu atau dua sudu mustard kering di dalam air dan simpan kaki anda di dalamnya selama sekurang-kurangnya 15 minit. Pada akhir prosedur ini, lap sehingga kering dan memakai stoking hangat (wol terbaik).
  • Orang yang sakit mesti membungkus dirinya dengan selimut yang hangat. Melambung kaki disarankan sebelum tidur..

Cara lain untuk menyembuhkan selesema dengan mustard adalah dengan menuangkan lapisan kecil serbuknya ke dalam kaus kaki kapas, memakainya dan tidur. Anda juga boleh menggosok setiap kaki dengan vodka atau alkohol cair..