Lacunar angina adalah penyakit etiologi bakteria yang berkaitan dengan berjangkit, berlaku dengan lesi amandel dan penglibatan kelenjar getah bening dalam proses patologi, yang terletak secara langsung di leher.

Angina lacunar akut tergolong dalam jangkitan bakteria yang cukup berbahaya, kerana jika didiagnosis tepat pada waktunya dan jika ubat khas tidak digunakan, penyakit ini dapat menyebabkan pembentukan komplikasi yang agak serius. Penyakit ini mempengaruhi seseorang dari selang usia apa pun, yang menunjukkan gejala yang cukup tipikal.

Antibiotik untuk angina lacunar adalah antara ubat utama yang dapat mempengaruhi patogen dengan segera. Langkah yang agak penting dalam mengatur pencegahan radang amandel oleh orang itu sendiri adalah pemulihan tepat pada masanya bagi sebarang fokus jangkitan kronik yang terdapat di dalam badan dan juga pengukuhan sistem imunnya yang aktif secara berterusan.

Apa ini?

Tonsillitis lakunar adalah bentuk klinikal tonsilitis, yang dicirikan oleh kesesakan tonsil yang meresap teruk, sering bengkak lengkungan palatin, eksudat mukopurulen pada permukaan amandel, reaksi sederhana kelenjar getah bening serantau.

Biasanya jangka masa penyakit ini adalah 10 hari..

Punca

Dalam praktiknya, angina lacunar akut dan kronik dibezakan. Yang pertama bertindak sebagai proses utama, berkembang dengan latar belakang penembusan jangkitan ke tisu amandel. Yang kedua dianggap sebagai akibat dari tonsilitis kronik..

Pada orang dewasa, perkembangan angina berlaku dalam keadaan berikut:

  • Kehadiran ejen berjangkit.
  • Menurunkan Kekebalan Umum.
  • Penurunan imuniti tempatan (mukosa nasofaring).

Penyakit ini mudah disebarkan oleh titisan udara dan di dalam negeri, sehingga anda mudah dijangkiti..

Bentuk utama penyakit ini disebabkan oleh:

  • Kumpulan Streptococcus A;
  • pimmococci;
  • staphylococci;
  • virus (beberapa jenis);
  • meningokokus;
  • kulat;
  • haemophilus influenzae.

Faktor predisposisi penyakit:

  • keradangan mulut dan nasofaring;
  • karies dan penyakit periodontal;
  • hipotermia badan;
  • keletihan kronik;
  • persekitaran yang buruk.

Dengan kepatuhan pada rehat tidur dan pemenuhan semua preskripsi doktor, angina lacunar pada orang dewasa melewati 7-10 hari. Meresepkan terapi antibakteria mempercepat proses penyembuhan dan mencegah komplikasi serius..

Tanda-tanda pertama

Untuk angina lacunar, gejala berikut adalah ciri:

  1. Sakit tekak, termasuk menelan makanan atau air liur.
  2. Sakit kepala
  3. Di kerongkong terdapat kemerahan tajam (hiperemia) dan pembengkakan pada amandel palatine, bintik-bintik keputihan atau sedikit kekuningan pada
  4. permukaan amandel.
    Peningkatan suhu badan hingga 40 darjah, menggigil, perkembangan akut penyakit ini.
  5. Kelenjar getah bening serantau yang diperbesar.
  6. Sakit otot (terutamanya di bahagian bawah punggung, otot betis).

Kemunculan plak mucopurulent atau fibro-purulent pada amandel adalah gejala khas tonsilitis lacunar yang membezakannya dengan bentuk penyakit yang lain. Kadang-kadang fokus suppuration bergabung, meliputi sebahagian besar permukaan amandel, tanpa meninggalkan, bagaimanapun, di luarnya. Semasa cuba mengeluarkan plak, ia mudah berpisah tanpa pendarahan berikutnya.

Gejala

Tempoh inkubasi dengan lacunar angina selalunya pendek dan berlangsung hanya beberapa jam, namun kadang-kadang boleh mencapai jangka masa 2-3 hari. Mana-mana klinik tertentu tidak khas untuknya, selalunya orang yang sakit tidak mengalami gejala penyakit.

Angina lacunar purulen (lihat foto) selalu berkembang dengan cepat dan dicirikan oleh manifestasi gejala khas berikut:

  1. Kenaikan mendadak suhu badan hingga maksimum 39 ° C, perkembangan gejala keracunan bersamaan dalam bentuk kelemahan, menggigil, sakit otot.
  2. Hampir serentak, pesakit mula risau akan sakit tekak yang teruk, terutamanya ketika menelan air liur, air atau makan makanan. Selalunya rasa sakit dapat memancar ke telinga, memberi klinik otitis media khayalan.
  3. Terdapat peningkatan kelenjar getah bening di kawasan submandibular, di leher, yang dapat dicapai dengan palpasi, menyakitkan dan bahkan dapat dilihat dengan mata kasar.
  4. Kadang-kadang, sebagai simptomologi bersamaan, terutama pada kanak-kanak, klinik mual, sakit perut, timbul muntah, najis kerap dan menipis ditunjukkan.
  5. Semasa memeriksa rongga mulut pesakit, tanda tonsilitis lacunar yang biasa dan paling penting segera terungkap - ia adalah serangan pada tonsil. Perlu diingat bahawa dengan angina lacunar, abses adalah fokus tanpa bentuk, bintik-bintik tumpah warna putih di kawasan yang semestinya kedua-dua amandel. Kekalahan lengkungan palatine, lelangit itu sendiri, dinding faring posterior tidak bersifat apabila didiagnosis dengan angina lacunar purulen. Tonsil sendiri meningkat secara signifikan dalam jumlah, kelihatan sangat hiperemik. Juga, hiperemia seperti itu meluas ke langit-langit dengan lengkungan palatine, tetapi dinding faring posterior, sebagai peraturan, tidak terlibat dalam proses patologi. Lapisan kelabu kotor jelas kelihatan di kawasan permukaan lidah.

Tahap pemulihan atau pemulihan setelah penyakit dicirikan oleh pengurangan sakit tekak yang ketara, penurunan reaksi suhu, dan kemungkinan perasaan lemah serta rasa tidak enak badan. Pemeriksaan semasa pemeriksaan di amandel tidak ditentukan; adalah mungkin untuk menjaga hiperemia mereka. Tempoh keseluruhan penyakit biasanya dari 1 minggu hingga 12 hari.

Ciri-ciri angina lak pada anak kecil

Kanak-kanak pada bulan-bulan pertama kehidupan tidak mengalami sakit tekak, pada masa ini nasofaringitis mendominasi.

Payudara dan anak kecil jarang menderita angina lacunar, tetapi jika mereka jatuh sakit, sukar dengan mabuk. Kanak-kanak nakal, mudah marah, enggan makan. Suhu meningkat tinggi. Bersama dengan peningkatan air liur dan kesukaran menelan, pernafasan sering terganggu, kejang, muntah muncul. Selalunya terdapat sakit perut dan najis longgar. Perubahan pada orofaring berterusan untuk masa yang lama.

Pada usia ini, proses keradangan dari amandel palatine sering meluas ke amandel faring, lingual dan laring, keradangan meresap berlaku, jadi penyakit ini jauh lebih sukar. Bayi dengan angina lacunar memerlukan rawatan pesakit dalam dan pemantauan berterusan oleh pegawai perubatan.

Diagnosis tonsilitis lakunar didasarkan pada aduan, tanda-tanda penyakit, pemeriksaan orofaring dan hasil pemeriksaan bakteria smear yang diambil dari permukaan amandel.

Lacunar angina: lihat foto

Seperti apa penyakit ini, anda dapat melihatnya dalam foto di bawah..

Komplikasi

Dengan penyakit yang teruk dan rawatan tepat pada waktunya, angina lacunar dapat menyebabkan komplikasi berikut:

  1. Selalunya, tonsilitis memberi kesan negatif pada jantung dan sendi, dan memprovokasi: rematik, miokarditis, endokarditis, perikarditis.
  2. Buah pinggang adalah tempat lemah yang lain. Glomerulonefritis - lesi autoimun bilateral pada buah pinggang, di mana saluran kecilnya (glomeruli) juga menderita.
  3. Pneumonia berlaku apabila antibiotik tidak berfungsi dan jangkitan turun ke saluran pernafasan bawah.
  4. Angina juga boleh menyebabkan radang usus buntu. Ini adalah ciri khas tubuh untuk melawan jangkitan.
  5. Paratonsillitis dan abses paratonsillar - keradangan tisu paratonsillar. Dengan abses, peleburan purulennya berlaku.
  6. Abses adalah kemungkinan berbahaya untuk mengembangkan sepsis. Memerlukan kemasukan ke hospital dengan segera.
  7. Phlegmon - keradangan purulen pada tisu lembut.

Lacunar angina sering mengalami tonsilitis phlegmonous, yang seterusnya menyebabkan:

Bentuk tonsilitis purulen berbahaya dengan kemungkinan munculnya penyakit seperti itu:

  • otitis;
  • laringitis;
  • demam reumatik;
  • keracunan darah;
  • kejutan streptokokus;
  • edema laring.

Selalunya, ia adalah penyakit yang tidak dapat dirawat yang membawa kepada akibat yang tidak diingini. Oleh itu, jangan ubat sendiri. Sekiranya anda berjumpa doktor, hasil positif akan muncul dalam beberapa hari.

Diagnostik

Pada pemeriksaan, kemerahan, pembengkakan, peningkatan ukuran amandel diperhatikan. Kemerahan meluas ke lelangit lembut, pelipis. Kelenjar getah bening submandibular teraba dengan baik, menyakitkan.

Amandel ditutup dengan lapisan kekuningan yang tertumpu di dekat mulut celah. Formula darah berubah. Peningkatan bilangan leukosit, peningkatan ESR hingga 40-50 mm / j.

Diagnosis akhir dibuat mengikut hasil faringoskopi, kultur bakteria, data dari analisis umum darah, air kencing.

Rawatan

Dengan angina lacunar pada orang dewasa dan kanak-kanak, terapi kompleks diresepkan, yang merangkumi rawatan simptomatik dan tempatan berdasarkan ubat antibakteria, yang dijalankan terutamanya di rumah, di bawah pengawasan pakar. Rawatan di hospital hanya disarankan dalam kes yang teruk..

Perlu diketahui bahawa ubat antibakteria dengan lacunar angina memainkan peranan penting dalam rawatan penyakit ini. Mereka diresepkan oleh doktor. Pengambilan antibiotik biasanya berlangsung selama 7-10 hari, dalam kes yang teruk ia meningkat menjadi 10-12. Ia menjadi lebih baik bagi seseorang selama 2-3 hari, dan gejala penyakitnya mungkin hilang setelah 4-5 hari, tetapi rawatan tidak boleh diganggu oleh doktor untuk mengelakkan kambuh atau komplikasi yang mungkin timbul.

Juga di rumah, langkah-langkah berikut memberi kesan positif terhadap pemulihan:

  1. Banyakkan minum. Apabila mengambil sejumlah cecair, membran mukus orofaring dibasahi, kandungan purulen dibasuh. Ia mesti diminum dalam bentuk suam, lebih mengutamakan teh dan air mineral.
  2. Berkumur. Membolehkan anda membuang nanah dan kandungan nekrotik dari celah amandel. Prosedur ini disyorkan 3-4 kali sehari. Untuk membilas, decoctions chamomile, sage, 2% soda dan / atau larutan masin digunakan.
  3. Penyedutan. Bioparox yang mengandungi fusafungin antibiotik telah menunjukkan keberkesanan yang baik. Ia juga mempunyai aktiviti anti-radang. Adalah mungkin untuk melakukan penyedutan wap di rumah dengan menggunakan ramuan merebus herba.
  4. Pengairan tekak. Untuk melakukan ini, gunakan ubat gecoral, ia mempunyai kesan antimikroba, mengganggu metabolisme dalam sel bakteria. Stopalgin, yang mempunyai kesan sampingan dan antijamur, digunakan sebagai penggantinya. Ubat-ubatan tersebut boleh didapati dalam bentuk semburan, disarankan untuk diminum dua kali sehari selama keseluruhan rawatan angina lacunar.
  5. Fisioterapi. Sapukan arus ultrabunyi, UHF, gelombang mikro. Terutama disyorkan untuk limfadenitis yang teruk..
  6. Pengambilan vitamin. Keperluan untuk vitamin kumpulan C dan B semakin meningkat. Ia diambil dalam bentuk kompleks multivitamin, semasa demam tiga kali sehari, pada masa akan datang - 1-2.
  7. Memohon kompres kapas-kain kasa. Mereka dibasahi dengan alkohol dan dibalut dengan selendang di atasnya. Tidak digalakkan menggunakan larutan dengan kepekatan lebih dari 40%, kerana boleh menyebabkan luka bakar dan kerengsaan..

Lacunar angina: antibiotik yang digunakan untuk merawat

Daripada ubat-ubatan tersebut, yang utama adalah ubat antibakteria spektrum luas. Mereka hanya diresepkan oleh doktor dalam dos dan kursus mengikut usia pesakit dan tahap proses keradangan. Dengan angina, rawatan antibiotik sangat diperlukan, antara yang paling berkesan terhadap streptokokus dan staphylococcus adalah antibiotik jenis penisilin jika tidak ada reaksi alergi terhadapnya.

  • Ubat barisan pertama semisintetik atau penisilin yang dilindungi perencat. Ini adalah Amoxicillin (Flemoxin solutab), dengan ketahanan patogen, Amoxicillin dengan asid clavulanic Amoxiclav (120-300 rubel), Augmentin (140-250 rubel), Ecoclave (170-280 rubel) ditetapkan. Kursus rawatan adalah 10 hari.
  • Baris kedua adalah makrolida. Kursus rawatan azithromycin (Sumamed, Azitrox, Hemomycin, Zitrolide) terhad kepada 5 hari, kerana tindakannya yang berpanjangan, clarithromycin (Klacid), josamycin, midecamycin - Macropen dalam suspensi juga digunakan.

Dalam masa 3 hari, keberkesanan terapi antibiotik dinilai - menurunkan suhu, kesakitan dan memperbaiki keadaan umum pesakit. Oleh itu, pastikan anda berjumpa doktor dalam 3 hari pertama pesakit. Sekiranya tidak ada kesan antibiotik, ia digantikan dengan ubat dari kumpulan lain..

Adalah mustahil untuk menghentikan rawatan secara bebas dengan ubat antimikroba spektrum luas, kerana pada masa akan datang, dengan keradangan berulang, bakteria mengalami ketahanan terhadap antibiotik ini, dan menjadi tidak berdaya, yang merumitkan prognosis penyakit ini

Rawatan simptomatik

Dengan angina lacunar, hipertermia berlaku. Antipiretik atau antipiretik harus digunakan jika suhu badan meningkat melebihi 38.5 * pada orang dewasa dan 38 * pada kanak-kanak. Sekiranya termometer berada di bawah nombor ini, maka anda tidak boleh menggunakan antipiretik. Peningkatan suhu badan menyumbang kepada pengembangan interferonnya sendiri, yang berjaya melawan mikroorganisma patogen..

Antara ubat antipiretik yang digunakan dalam patologi ini, seperti yang digunakan:

Sebagai tambahan kepada kesan antipiretik, ubat ini juga mempunyai kesan anti-radang. Ubat-ubatan yang terkenal Panadol dan Paracetamol tidak boleh digunakan dengan patologi ini, kerana mereka lebih toksik kepada hati, dan bersama dengan ubat ini dengan tonsilitis, juga perlu mengambil antibiotik, yang juga boleh mempengaruhi kerja organ ini.

Kanak-kanak dengan edema teruk disyorkan untuk mengambil antihistamin, misalnya, Diazolin atau Suprastin. Ubat ini akan membantu mengurangkan pembengkakan tekak, yang akan memudahkan pernafasan dan mengurangkan kesakitan ketika menelan..

Setelah suhu badan kembali normal, anda boleh melakukan kompres vodka pada tekak.

Rawatan fisioterapeutik juga digunakan. Untuk melakukan ini, gunakan radas Tonsilor. Dengan bantuannya, amandel dibasuh, dan alat ini juga menghasilkan gelombang ultrasonik yang mempengaruhi mukosa yang meradang. Pembengkakan tekak berkurang, pengumpulan purulen di celah secara beransur-ansur hilang. Prosedur harus dilakukan 2 jam setelah makan, ini akan membantu mengurangkan refleks muntah, yang dikembangkan pada anak-anak.

Pemprosesan Faring

Dengan penyakit ini, perlu dilakukan rawatan tempatan terhadap jangkitan. Decoctions herba perubatan, seperti chamomile, calendula atau sage, serta penyelesaian antiseptik seperti Miramistin, Iodinol, Chlorophyllipt atau Furacilin digunakan. Anda boleh menggunakan semburan yang membantu melegakan keradangan dan mengurangkan gejala kesakitan, untuk penggunaan ini Hexoral, Bioparox, Ingalipt atau Tantum Verde.

Untuk mengurangkan simptom sakit dan melegakan keradangan, berguna untuk melarutkan plat khas Stop-angina, Faringosept.

Diet semasa rawatan

Kerana sakit tekak, demam tinggi, mabuk umum, pesakit enggan makan. Oleh itu, jika anak itu tidak mahu, jangan bersikeras, jangan memaksanya secara paksa, seperti yang dikehendaki oleh tubuhnya. Semasa sakit, beban pada organ pencernaan, hati dan ginjal sangat tinggi, sehingga penolakan untuk makan tidak ditentukan oleh keinginan, tetapi oleh keadaan fisiologi.

Susu segar harus dikecualikan dari diet, kerana bakteria susu disimpan pada membran mukus dan menyumbang kepada pendaraban patogen di rongga mulut, jika anak sangat menyukai susu dan tidak mahu menolaknya, maka berkumurlah beberapa kali selepas susu.

Oleh kerana makanan pejal meningkatkan rasa sakit ketika menelan, makanan harus seragam mungkin - kaldu, sup puri, bijirin. Seperti sakit tekak biasa, disyorkan untuk mengambil banyak cecair - teh yang sedikit diseduh, dengan raspberi, madu, lemon, ekstrak vitamin mawar liar, air mineral yang sangat hangat tanpa gas membantu.

Kaedah Fisioterapeutik

Sesi fisioterapi untuk tonsilitis purulen adalah arus UHF atau terapi gelombang mikro. Doktor mungkin mencadangkan kaedah perkakasan seperti menyedut nanah menggunakan alat Tonsilor. Semasa prosedur, pendedahan kepada ultrasound dan vakum berlaku, setelah penghapusan fokus purulen, kawasan yang meradang dibasuh dengan antiseptik, yang mengurangkan pembengkakan, melegakan kesakitan dan keradangan.

Semasa rawatan, perlu memerhatikan rehat di tempat tidur, kerana aktiviti fizikal semasa keracunan toksik badan dapat menyebabkan patologi jantung yang serius - endokarditis dan miokarditis. Walaupun dengan peningkatan yang ketara, kanak-kanak itu harus terus tidur. Juga perlu dilakukan pembersihan basah dua kali sehari, ventilasi bilik dan mengasingkan pesakit dari ahli keluarga yang sihat.

Ubat rakyat

Kaedah yang paling berkesan dan popular adalah:

  • Madu, cuka sari apel. Cairkan satu sendok teh setiap komponen dalam segelas air suam dan berkumur dengan larutan yang dihasilkan 4 kali sehari.
  • Mentega, soda, madu. Cairkan satu sudu minyak, tambahkan jumlah madu yang sama dan secubit baking soda. Campurkan jisim yang dihasilkan dengan teliti. Alat ini mesti dimakan dalam bentuk hangat pada satu sendok teh tiga kali sehari, menyerapnya.
  • Jus bit, cuka sari apel. Parut sayur pada parutan halus dan perah jusnya dari jisim yang dihasilkan. Masukkan satu sudu teh cuka sari apel ke dalam satu gelas. Kemudian panaskan segalanya dan berkumur selama 1 minit. Prosedur diulang 4 kali sehari.
  • Teh yang diperbuat daripada halia dan lemon. Bancuh teh dengan cara klasik, tambahkan satu sudu kecil akar halia, parut sebelumnya, dan sepotong lemon. Minuman itu boleh diminum selepas 20 minit, menahannya di mulut sebentar.

Di rumah, penyedutan disyorkan. Untuk prosedurnya, anda boleh membeli nebulizer khas atau menggunakan cerek biasa. Untuk penyedutan, gunakan tincture chamomile, calendula atau pelbagai minyak pati. Mereka membantu menghilangkan rasa sakit, bengkak dan kemerahan..

Pembedahan

Pembuangan amandel diresepkan untuk kegagalan rawatan dan peralihan tonsilitis ke peringkat kronik. Operasi dilakukan dengan segera sekiranya terdapat komplikasi pada anamnesis:

  • Sepsis (keracunan darah).
  • Leher phlegmon. Ia dicirikan oleh pengumpulan nanah dalam tisu lembut akibat penembusan agen berjangkit..
  • Parapharyngitis (dahak leher dalam).
  • Mediastinitis akut (keradangan mediastinal).

Satu atau kedua amandel dikeluarkan di bawah anestesia tempatan menggunakan anestesia penyusupan (pembekuan). Untuk melakukan ini, gunakan larutan novocaine atau trimecaine 1%. Tonsil dipisahkan dari tempat tidur, abses dibuka secara selari. Pesakit bertolak ansur dengan pembedahan.

Sekiranya tidak ada komplikasi ini, keperluan untuk pembedahan adalah masalah yang boleh diperdebatkan, terutama pada masa kanak-kanak. Ia diputuskan secara positif apabila manfaat tonsilektomi yang dirasakan melebihi bahaya ketiadaan tonsil. Mereka adalah sejenis penghalang kekebalan terhadap banyak mikroorganisma patogen, oleh itu, setelah penyingkirannya, tubuh menjadi lebih rentan terhadap selesema.

Langkah pencegahan

Pencegahan sakit tekak agak mudah. Ibu bapa akan dapat mengurangkan risiko angina lacunar pada anak dengan memerhatikan langkah-langkah berikut:

  • mengelakkan hubungan dengan pesakit, terutamanya dalam tempoh peningkatan kejadian;
  • mengelakkan hipotermia. Berpakaian anak anda mengikut cuaca. Pastikan kaki bayi anda sentiasa kering, terutama pada musim lembap dan basah, apabila risiko hipotermia cukup tinggi;
  • menyediakan keadaan optimum di bilik kanak-kanak (suhu, kelembapan, pengudaraan biasa);
  • marah kanak-kanak dan menguatkan imuniti;
  • merawat jangkitan kronik yang tepat pada masanya (gigi karious, penyakit sinus paranasal);
  • menyediakan makanan seimbang kepada anak, termasuk sayur-sayuran dan buah-buahan segar dalam dietnya.

Ramalan

Dengan rawatan tepat pada masanya dan tepat, angina lacunar hilang sepenuhnya dalam 2 minggu maksimum dan pesakit kembali ke kehidupan normal. Sekiranya anda memulakan penyakit ini, maka risiko komplikasi cukup tinggi. Akibat angina berbahaya bukan hanya untuk kesihatan, tetapi juga untuk kehidupan pesakit. Ia berlaku bahawa penyakit ini berulang dan menjadi kronik.

Sekiranya rawatan konservatif tidak membantu, pembedahan diperlukan. Dengan menggunakan laser, tisu dipotong di sekitar celah, yang membolehkan anda menghilangkan nanah. Sekiranya kaedah ini juga tidak memberikan hasil, maka doktor mengesyorkan membuang tonsil sepenuhnya.

Rawatan dan gejala angina lakunar pada orang dewasa

Setiap orang menghadapi proses keradangan di kerongkong. Keadaan ini menyebabkan banyak kesulitan: kecacatan hilang, kelemahan, kelesuan, dan keinginan untuk menutup diri dari orang di sekitar muncul. Tanda-tanda ini melambangkan perkembangan angina. Tetapi peningkatan suhu badan dan pembentukan nada kekuningan di celah membezakan bentuk biasa tonsilitis purulen atau catarrhal dari jenis lakunar. Jenis ini lebih berat daripada yang lain dan dicirikan oleh kaedah terapi tertentu. Untuk cepat menyelesaikan masalah di rumah, anda perlu mengetahui cara merawat angina lacunar.

Ciri-ciri penyakit ini

Lacunar angina adalah sejenis penyakit berjangkit yang dicirikan oleh bakteria asal usul. Dalam proses perkembangan bentuk tonsilitis akut, keradangan berlaku bukan sahaja pada amandel, tetapi juga kelenjar getah bening leher.

Lacunar angina sebagai penyakit bebas jarang berlaku. Selalunya, ini adalah akibat dari selesema yang berpanjangan atau tidak dirawat, dan juga, dengan rawatan yang tidak betul, mengalir dari folikel. Manifestasi jenis tonsilitis ini dicirikan sebagai bentuk penyakit akut yang teruk..

Dengan tonsilitis folikel, nanah muncul dalam bentuk formasi kecil kecil. Dalam kes angina lacunar, lesi tumbuh pada amandel palatine, serta pharyngeal, trumpet dan lingual. Kandungan purulen jurang yang lengkap diperhatikan..

Perhatian! Kumpulan risiko utama untuk penyakit angina lacunar: kanak-kanak prasekolah - dari 5 tahun dan pelajar sekolah - 7-12 tahun.

Apabila dijangkiti pada usia yang sedar, angina lacunar adalah sebahagian daripada penyakit lain, melengkapkan gejalanya dengan komplikasi tonsil. Kanak-kanak lebih cenderung bertoleransi dengan proses patologi daripada orang dewasa.

Punca

Sebab utama perkembangan tonsilitis lacunar adalah peningkatan bilangan bakteria patogen atau bakteria oportunistik yang sentiasa berada di rongga mulut. Ejen penyebab penyakit ini adalah mikroorganisma berikut:

  • Staphylococci;
  • Streptokokus;
  • Gonokokus
  • Pneumokokus;
  • Tongkat Pfeiffer;
  • Klebsiella;

Mikroorganisma patogen yang bersyarat menyumbang kepada kemunculan proses keradangan dengan angina jenis lakunar, kerana pengaruh faktor tertentu pada tubuh:

  • Mengurangkan fungsi pelindung badan, mengurangkan kekuatan sistem imun;
  • Kehadiran ejen berjangkit;
  • Penurunan imuniti tempatan - pengurangan perlindungan pada mukosa mulut;

Kemunculan agen jangkitan boleh berlaku dalam beberapa cara, tetapi selalunya penyakit ini disebarkan oleh titisan udara. Patogen memasuki badan semasa hubungan dan perbualan dengan orang yang dijangkiti atau baru sakit.

Apabila mikrob patogen masuk ke membran mukus mulut atau hidung, bakteria menetap di lipatan amandel palatin (celah). Sekiranya pesakit mempunyai imuniti yang kuat, maka tubuh itu sendiri menekan jangkitan. Jika tidak, keradangan berkembang dan disebarkan ke kelenjar getah bening manusia..

Kenal pasti beberapa sebab yang meningkatkan kemungkinan terkena angina lacunar:

  • Hipotermia umum badan atau bahagian individu;
  • Makanan pesakit tepu dengan makanan protein, kerana ini terdapat kekurangan vitamin C dan B;
  • Ekologi yang buruk dan pencemaran gas yang teruk di kawasan di mana pesakit tinggal;
  • Kecederaan tonsil;
  • Perubahan mendadak dalam keadaan cuaca, penurunan suhu udara;
  • Pelanggaran penyedutan udara melalui hidung kerana kecederaan saluran hidung atau septum melengkung;
  • Penyakit organ ENT, untuk masa yang lama, memasuki tahap kronik;
  • Anomali dalam pembentukan tonsil;
  • Situasi yang tertekan;
  • Tabiat buruk;

Angina jenis lakunar bertindak sebagai penyakit yang agak menular. Oleh itu, jika seseorang itu sakit, maka dia harus diasingkan dari seluruh masyarakat. Rawatan angina lacunar bermula setelah berunding dengan doktor dan mengenal pasti tanda-tanda utama keradangan patologi.

Gejala kursus

Tempoh inkubasi tonsilitis lacunar pada orang dewasa, dan juga pada pesakit muda, berlangsung tidak lebih dari 1-2 hari. Gambaran klinikal kursus berkembang dengan cepat dan pantas. Dalam beberapa keadaan, tanda-tanda pertama pertumbuhan virus muncul setelah beberapa jam.

Dengan perkembangan angina lacunar pada kanak-kanak dan pesakit pada usia yang sedar, gejala yang sama diperhatikan:

  • Kenaikan suhu yang tinggi ke tahap tinggi - 39-40 darjah;
  • Menggigil berlaku secara berkala (sering diperbaiki pada anak kecil);
  • Kelemahan, keletihan, sakit kepala yang teruk;
  • Sakit sendi dan otot;
  • Sakit tekak yang teruk, terutamanya ketika menelan minuman atau makanan;
  • Peningkatan jumlah kelenjar getah bening submandibular;

Sebagai tambahan kepada gejala pertama, tanda-tanda keracunan dikesan semasa penyakit ini: kemungkinan mual, muntah besar atau penolakan untuk makan kerana kesakitan teruk dan ketidakselesaan umum di dalam badan.

Perhatian! Pada kanak-kanak, gejala tonsilitis lacunar jauh lebih serius. Tanda-tanda ditunjukkan oleh kejang, sakit di perut, mual, muntah yang besar, najis longgar, serangan tercekik adalah mungkin. Adalah sangat penting untuk memantau keadaan anak, agar tidak terlepas saat berbahaya dalam perkembangan tonsilitis akut.

Lacunar angina pada orang dewasa mempunyai sifat untuk terus berjalan tanpa peningkatan suhu badan yang tajam, tetap pada tahap rendah (37.1-37.5 darjah). Itu bergantung pada tubuh pesakit. Setiap orang adalah individu dan bertindak balas secara berbeza terhadap kemungkinan jangkitan oleh bakteria patogen..

Bakteria patogen dapat menempati permukaan satu amandel dan melokalisasi pada kedua kelenjar. Tempoh proses keradangan berlangsung secara rata-rata dari 5-6 hari hingga 9 hari, bergantung pada tahap keracunan badan dan seberapa betul rawatan tonsilitis lacunar berlaku mengikut gejala yang dikenal pasti.

Pemulihan prestasi pada populasi orang dewasa berlaku hanya 14-18 hari setelah pengesanan tanda-tanda penyakit.

Diagnostik

Sekiranya gejala angina lacunar pada orang dewasa dikenal pasti, rawatan harus ditetapkan oleh doktor. Kemunculan tanda-tanda pertama menunjukkan bahawa anda harus pergi ke pejabat doktor dan mengenal pasti proses keradangan. Dianjurkan untuk mengambil nasihat bukan sahaja ahli terapi, tetapi juga pakar penyakit berjangkit dan ahli otolaringologi.

Semasa diperiksa oleh doktor, doktor mendedahkan tanda-tanda angina lacunar berikut:

  • Perluasan jurang;
  • Kemerahan lengkungan palatine, amandel dan dinding posterior laring;
  • Amandel palatine sedikit membesar;
  • Plak dengan nada keputihan atau warna kuning, yang mudah dipisahkan dari permukaan kelenjar dengan bantuan spatula perubatan;
  • Kelenjar getah bening serviks yang membesar yang menyakitkan;
  • Pembengkakan tisu di rongga mulut dan laring;

Setelah mengenal pasti simptomnya, doktor menetapkan ujian tambahan yang diperlukan. Diagnosis semacam itu penting untuk menetapkan analisis dan preskripsi ubat-ubatan yang berkesan. Dianjurkan untuk menjalani peperiksaan berikut:

  • Elektrokardiografi;
  • Laryngo- dan faringoskopi;
  • Pemeriksaan imunologi;
  • Melakukan pengikisan dari rongga mulut untuk mengenal pasti patogen, yang berdasarkannya ditentukan antibiotik yang berkesan;
  • Analisis air kencing umum;
  • Ujian darah - jenis klinikal dan umum;
  • Palpasi kelenjar getah bening;
    Penting! Banyak ujian diperlukan untuk menghilangkan kemungkinan difteria. Ini diperlukan kerana fakta bahawa gejala penyakit sangat serupa dengan angina lacunar.

Hanya setelah keputusan pemeriksaan yang dinyatakan, doktor membuat analisis yang betul dan menetapkan ubat-ubatan berkesan yang dapat dengan cepat dan tanpa akibat menyembuhkan angina lacunar.

Rawatan

Terapi yang dimulakan tepat pada masanya membolehkan anda mengatasi tonsilitis jenis lakunar dengan cepat. Dengan perkembangan gejala pertama, pesakit diberi rehat tempat tidur. Sekiranya berlaku teruk, rawatan di hospital perlu dilakukan. Kursus akut penyakit ini dirawat di rumah, tetapi di bawah pengawasan doktor tempatan.

Adalah perlu untuk merawat angina lacunar dengan ubat. Untuk terapi dia, ubat berikut digunakan:

  • Antibiotik - tanpa kesan ubat-ubatan, tonsilitis akut dari jenis lakunar tidak dapat disembuhkan. Untuk menentukan ubat dengan tepat, perlu melakukan serangkaian pemeriksaan. Tetapi biasanya, ini tidak cukup masa dan oleh itu doktor mengesyorkan menggunakan ubat antibakteria tertentu dengan kesan spektrum yang luas yang menghilangkan banyak senarai mikroorganisma patogen: penisilin (Ampicillin atau Oxacillin), makrolida (Sumamed atau Azithromycin), amoksisilin (Amoxiclav, Augmentin) atau cephalosporins (Cephalexin atau ceftriaxone).
  • Ubat-ubatan tempatan untuk mempengaruhi kerongkong yang terkena - diperlukan sebagai bilasan mulut dan laring, penyerapan semula lozenges. Sebagai bilas, anda boleh menggunakan penyelesaian pada ramuan perubatan. Sebaiknya sediakan infus atau rebusan di atas air dengan pembuatan chamomile, sage atau calendula. Untuk penyerapan semula, lozenges Septolete, Strepsils, Neo Angin, Lysak, Faringosept sesuai. Untuk pengairan laring dan amandel, anda boleh menggunakan Hexoral, Tantum Verde, Bioparox, Cameton, Orasept.
  • Pada suhu tinggi, ubat antipiretik harus diambil - Ibuprofen, Nurofen, Analgin, Paracetamol, Panadol. Tempoh pendedahan kepada ubat-ubatan tersebut tidak boleh melebihi 3 hari.
  • Untuk menghilangkan pembengkakan tisu laring, antihistamin semestinya digunakan - Suprastin, Tavegil, Loratodin, Zodak, Diazolin.

Penggunaan ubat antivirus - Kagocel, Viferon, Amiksin, Cycloferon.

Selain itu, anda boleh merawat sakit tekak dengan membilas dengan agen antiseptik seperti larutan Furacilin, Miramistin atau soda-yodium. Kesan seperti itu pada rongga mulut dan amandel diperlukan apabila kandungan purulen pada kelenjar matang dengan baik dan cepat dicuci di bawah pengaruh antiseptik.

Tertakluk kepada semua cadangan doktor di rumah, rawatan angina lacunar dilakukan dalam jangka masa pendek. Semua ubat boleh dibeli di farmasi pegun dan di laman Internet..

Pencegahan

Agar tidak memprovokasi perkembangan tonsilitis lakunar, anda mesti mematuhi peraturan tertentu dan mematuhi kebersihan diri, baik seluruh badan dan rongga mulut. Berpakaian mengikut keadaan cuaca, berusaha untuk tidak menyejukkan badan. Semasa wabak bermusim, jauhi orang ramai dan tingkatkan imuniti anda sendiri dengan vitamin.

Jangan lupa tentang pemakanan yang betul. Makan lebih banyak makanan kaya serat. Mengubati penyakit pergigian tepat pada masanya dan merawat penyakit hidung dan gusi yang maju.

Oleh itu, penyakit ini paling sering dikesan oleh komplikasi selepas folikel. Untuk mengelakkan perkembangannya, perlu memulakan rawatan pada tanda pertama. Kekurangan terapi menyebabkan masalah kesihatan yang serius, seperti dahak leher, sepsis, radang paru-paru, dan kerosakan buah pinggang..

Tambah komen Batalkan balasan

Anda mesti log masuk untuk menghantar komen..

Angina Lacunar

Lacunar angina, atau tonsilitis lacunar, adalah penyakit berjangkit akut yang menyerang tonsil yang membentuk cincin faring limfatik, sering palatine. Nama itu menunjukkan gejala khas: deposit purulen kuning-putih terkumpul di celah (kemurungan) tonsil hiperemik.

Penyakit ini lebih mudah dijangkiti kanak-kanak dan remaja. Angina lacunar pada orang dewasa kurang biasa, dan setelah 50 tahun hampir tidak didiagnosis. Kejadian puncak angina lacunar berlaku pada musim gugur-musim sejuk.

Punca dan Faktor Risiko

Ejen penyebab angina lacunar paling kerap adalah streptokokus (terutamanya streptokokus kumpulan A-β-hemolitik A), staphylococci dan pneumococci, lebih jarang - Pseudomonas aeruginosa dan adenovirus; jangkitan gabungan juga berlaku. Jangkitan berlaku bukan hanya melalui hubungan langsung dengan pesakit atau pembawa, tetapi juga melalui barang-barang rumah tangga yang biasa.

Perkembangan proses menular difasilitasi oleh penekanan fungsi sistem kekebalan tubuh akibat hipotermia, pemakanan dan kekurangan vitamin yang tidak seimbang, kerja berlebihan, tekanan, kurang tidur, dll. Pengaruh faktor bermusim diperhatikan: kejadian angina lacunar meningkat pada musim sejuk.

Amandel cincin faring adalah organ sistem kekebalan tubuh yang tugasnya adalah meneutralkan agen berjangkit yang memasuki tubuh dari saluran pernafasan atas. Amandel mempunyai luas luas kerana jurang - lekukan pada tisu limfoid. Oleh kerana itu, kemungkinan kontak limfosit dengan bakteria dan virus dengan peneutralan seterusnya meningkat. Walau bagaimanapun, ketika pertahanan tubuh menjadi lemah, amandel tidak dapat menyelesaikan tugasnya, akibatnya agen berjangkit yang "ditangkap" oleh mereka menyebabkan proses keradangan pada tisu limfoid itu sendiri - inilah bagaimana angina lacunar berkembang.

Dalam beberapa kes, terdapat peralihan bentuk angina lain ke bentuk lacunar, yang difasilitasi oleh jangkitan luar atau adanya fokus berjangkit kronik, yang sering terjadi dengan karies lanjut, tonsilitis kronik dan sinusitis.

Bentuk penyakit

Tonsillitis lakunar sering digabungkan dengan bentuk folikel, disertai dengan penambahan folikel amandel dan pembentukan pustula di dalamnya. Dalam kes seperti itu, mereka bercakap mengenai angina folikel-lakunar.

Sekiranya tidak ada rawatan yang tepat, tonsilitis lacunar dapat berubah menjadi radang amandel kronik: dalam kes ini, kambuh digantikan oleh remisi, sementara jangkitan selalu ada di dalam badan.

Tahap penyakit ini

Semasa sakit tekak, 4 peringkat dibezakan:

  1. Tempoh pengeraman. Berlanjutan 1-2 hari.
  2. Peringkat awal. Tempoh dari munculnya tanda-tanda ringan pertama hingga gambaran klinikal terperinci. Berlangsung dari beberapa jam hingga sehari.
  3. Ketinggian penyakit ini, tempoh gambaran klinikal diperluas. Tempoh - 3-7 hari.
  4. Pemulihan, atau pemulihan. Mengambil masa lebih kurang seminggu.

Gejala angina lacunar

Lacunar angina menyatakan dirinya cukup tajam. Penyakit ini bermula dengan kenaikan suhu badan secara tiba-tiba hingga 38-40 ° C, sakit pada otot (terutamanya di betis kaki dan di kawasan lumbar) dan sendi (termasuk temporomandibular), perasaan lemah dan sakit tekak, yang meningkat dengan menelan dan bercakap.

Untuk ketinggian tonsilitis lacunar adalah ciri:

  • sakit tekak dengan intensiti tinggi (sukar bagi pesakit untuk bercakap dan makan kerana sakit);
  • benjolan di tekak;
  • bengkak dan kemerahan amandel dan lengkungan palatine;
  • suara serak, dan kadang-kadang kehilangan suara;
  • kelenjar getah bening serantau yang diperbesar.

Kemunculan plak mucopurulent atau fibro-purulent pada amandel adalah gejala khas tonsilitis lacunar yang membezakannya dengan bentuk penyakit yang lain. Kadang-kadang fokus suppuration bergabung, meliputi sebahagian besar permukaan amandel, tanpa meninggalkan, bagaimanapun, di luarnya. Semasa cuba mengeluarkan plak, ia mudah berpisah tanpa pendarahan berikutnya.

Ciri-ciri perjalanan angina lacunar pada kanak-kanak

Lacunar angina pada kanak-kanak agak berbeza daripada pada orang dewasa. Kanak-kanak, terutamanya yang kecil, mengalami panas yang lebih teruk; dengan latar belakang demam tinggi, mereka mungkin mengalami kekejangan. Dengan pembengkakan amandel yang teruk, kanak-kanak itu mengalami masalah pernafasan hingga serangan asma, yang dalam kombinasi dengan kejang boleh menjadi sangat berbahaya. Sebilangan kanak-kanak mengalami sakit kepala yang teruk dan sakit perut, mual dan muntah. Sekiranya gejala seperti itu muncul, perlu dilakukan konsultasi segera dengan doktor. Ibu bapa harus ingat bahawa jangkitan streptokokus, yang paling sering menyebabkan angina lacunar, boleh menyebabkan komplikasi serius, yang mempengaruhi organ penting, termasuk ginjal dan otot jantung. Oleh itu, rawatan diri terhadap tonsilitis lacunar tidak dapat diterima, doktor harus menangani pemilihan ubat-ubatan dan rejimen rawatan.

Diagnostik

Diagnosis angina lacunar dibuat berdasarkan sejarah dan gambaran klinikal khas. Oleh kerana rejimen rawatan standard untuk tonsilitis melibatkan penggunaan antibiotik, kajian bakteriologi dilakukan untuk mengenal pasti agen penyebab dan pemilihan ubat yang disasarkan.

Sekiranya disyaki jangkitan virus, mereka biasanya menggunakan ujian PCR (reaksi berantai polimerase).

Penyakit ini lebih mudah dijangkiti kanak-kanak dan remaja. Lacunar angina pada orang dewasa kurang biasa, dan setelah 50 tahun hampir tidak didiagnosis.

Rawatan angina lakunar

Rawatan ke hospital dalam rawatan tonsilitis lacunar, sebagai peraturan, tidak diperlukan, tetapi rehat di tempat tidur diperlukan. Untuk mengelakkan penyahhidratan, disyorkan minuman hangat dan banyak..

Oleh kerana dalam kebanyakan kasus penyakit ini bersifat bakteria, terapi utamanya terdiri dari penggunaan ubat antibakteria yang mempunyai kesan sistemik (umum). Sebagai peraturan, dengan lacunar angina, antibiotik tiga kumpulan diresepkan: penisilin, makrolida, sefalosporin. Tempoh kursus - 7-10 hari.

Dengan pembengkakan amandel dan kelenjar getah bening yang teruk, antihistamin juga diresepkan. Ubat antipiretik hanya boleh digunakan pada suhu di atas 38 ° C selama 1-3 hari.

Untuk menghilangkan nanah dan plak mikroba, seseorang harus berkumur dengan larutan antiseptik dan merebus herba dengan kesan antiseptik 6-8 kali sehari..

Semasa rawatan perlu mematuhi diet yang tidak termasuk makanan yang menjengkelkan, makanan yang diambil harus mudah dicerna, hangat dan lembut (hidangan separa cair, haluskan, lendir dialu-alukan). Dengan angina lacunar, orang dewasa harus berhenti minum alkohol.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Sekiranya tidak ada rawatan yang tepat, tonsilitis lacunar dapat berubah menjadi radang amandel kronik: dalam kes ini, kambuh digantikan oleh remisi, sementara jangkitan selalu ada di dalam badan. Pendedahan berterusan terhadap toksin mikrob terutamanya mempengaruhi buah pinggang, jantung dan sendi; perkembangan keadaan atopik dan autoimun tidak dikecualikan. Demi menghilangkan kesan jangka panjang penyakit ini setelah sakit tekak, disarankan menjalani ECG dan lulus ujian urin dan darah umum.

Dengan bentuk tonsilitis folikel-lacunar, dibiarkan tanpa perhatian yang sewajarnya, ada kemungkinan terobosan abses dan perkembangan tonsilitis phlegmonous, yang mana terdapat peningkatan risiko mengembangkan keadaan yang mengancam nyawa - meningitis dan sepsis umum.

Ramalan

Dengan rawatan perubatan yang tepat pada masanya dan pendekatan rawatan yang bertanggungjawab, angina lacunar berjaya disembuhkan dan tidak memberikan komplikasi.

Pencegahan

Kecenderungan sakit tekak dan selsema menunjukkan sistem imun yang lemah. Untuk menguatkan imuniti, disarankan untuk melakukan pengerasan, mengamati rejim yang hemat setiap hari, menghindari tekanan, mematuhi prinsip diet yang sihat dan menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah.

Lacunar angina: sebab, tanda, diagnosis, cara merawat, pencegahan

Lacunar angina dikaitkan dengan tonsilitis purulen dengan kursus akut. Ia dicirikan oleh kekalahan tonsil lacunae. Dasar rawatan adalah penggunaan antibiotik, serta terapi tempatan dan sokongan..

Ejen penyebab angina lacunar

Penyakit radang ini boleh disebabkan oleh pelbagai jenis bakteria, virus atau mikroorganisma patogen yang bersifat kulat. Patogen yang paling biasa adalah:

  • streptokokus β-hemolitik. Ia mungkin terdapat pada mikroflora normal, tetapi hampir dua kali lebih biasa daripada sumber jangkitan (tonsilitis akut dan kronik). Streptococci menghasilkan sekumpulan besar bahan dengan sifat neurotoksik dan nekrotik. Inilah bahaya utama jangkitan yang ditimbulkannya..
  • Staphylococcus aureus. Mikroorganisma ini tergolong dalam agen penyebab jangkitan "hospital". Selalunya pembawa dan sumber jangkitan adalah pekerja institusi perubatan.
  • Mikroflora bercampur.

Terdapat juga tonsilitis lacunar yang disebabkan oleh:

  1. Meningokokus. Punca utama jangkitan adalah pembawa yang sihat, lebih jarang pesakit dengan angina, nasofaringitis meningokokus.
  2. Pneumokokus Ia tergolong dalam genus streptokokus, kurang daya tahan terhadap antibiotik berbanding spesies sebelumnya, tetapi jangkitannya juga berbahaya kerana komplikasinya..
  3. Adenovirus. Jangkitan hanya berlaku dari pesakit dengan bentuk jangkitan akut atau kronik. Virus ini cukup stabil di persekitaran luaran, oleh itu, bersama dengan titisan udara, penularan hubungan mungkin dilakukan.

Dua patogen pertama dijumpai terutamanya dalam kumpulan teratur, yang anggotanya sentiasa berkomunikasi antara satu sama lain..

Patogenesis penyakit

Perkembangan angina berlaku dalam keadaan berikut:

  • Kehadiran ejen berjangkit.
  • Menurunkan Kekebalan Umum.
  • Penurunan imuniti tempatan (mukosa nasofaring).

Ejen berjangkit mungkin sudah ada di saluran pernafasan sebagai sebahagian daripada mikroflora orang berpenyakit atau sampai di sana dari pembawa, pesakit lain. Pintu masuk adalah tisu limfoid nasofaring. Laluan penularan yang paling biasa adalah melalui udara, dan kepekatan maksimum mikroorganisma berada di dahak pesakit.

Faktor yang meningkatkan kemungkinan sakit tekak adalah:

  1. Perbezaan suhu;
  2. Pencemaran gas;
  3. Keutamaan makanan protein dalam diet, kekurangan vitamin B dan C;
  4. Hipotermia badan;
  5. Kecederaan tonsil;
  6. Pernafasan hidung terganggu.

Amandel terdiri daripada tisu longgar di mana ceruk berada. Ini adalah jurang di mana patogen dapat berkumpul. Pada setiap amandel palatin tekanan seperti 10 hingga 20. Akibat daripada sebab di atas, patogen mengatasi penghalang imuniti tempatan dan menembusi tisu limfadenoid. Ini menjadi penyebab keradangan. Kandungan purulen serous terkumpul di celah, ketika sampai ke permukaan, bentuk plak khas, yang berfungsi sebagai tanda diagnostik utama bentuk angina ini.

Gambaran klinikal dengan lacunar angina

Gejala berikut adalah ciri bentuk radang amandel ini:

  • Tempoh prodromal yang pendek (masa antara tempoh inkubasi dan permulaan penyakit). Ia boleh berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari.
  • Angina bermula dengan suhu tinggi - hingga 39-40 °, disertai dengan menggigil.
  • Mual yang teruk, sakit kepala, sakit sendi, jantung. Ini disebabkan oleh tindakan toksin yang dikeluarkan oleh agen berjangkit..
  • Pada 2-5 hari, keparahan gejala mereda.
  • Pada hari ke-5-7, dengan hasil yang baik, pemulihan berlaku.
  • Kelenjar getah bening serantau boleh membesar sehingga 2 minggu..
  • Memperkukuhkan manifestasi alahan atau kejadiannya. Gejala ini kadang-kadang diperhatikan dengan angina streptokokus kerana tindakan patogen enzim tertentu..

Mengikut kursus, angina lacunar serupa dengan folikel, tetapi dalam kes pertama, gejalanya lebih jelas. Mereka tumbuh lebih cepat dan mereda dengan lebih cepat. Dengan tonsilitis folikel, suhu biasanya tidak meningkat di atas 39 °, terdapat penurunan jumlah urin yang dipisahkan (oliguria). Sangat jarang penyakit ini berlaku tanpa suhu, atau tetap subfebril (hingga 37-38 °).

Pada kanak-kanak, semua gejala angina lacunar lebih ketara daripada pada orang dewasa. Kadang-kadang, dengan latar belakang demam dan mabuk, sawan boleh berkembang. Kadang-kadang terdapat fenomena meningisme - kerengsaan meninges. Pada usia dini, najis longgar, kehilangan selera makan, dan muntah sering diperhatikan. Mungkin perubahan nada suara, penampilan hidung.

Diagnosis penyakit

Semasa memeriksa pesakit dengan faringoskop, terdapat perubahan berikut pada mukosa faring:

  • Pembesaran amandel sedikit.
  • Pengembangan Lacunae.
  • Titik atau lapisan keputihan filem di permukaan amandel, mudah dipisahkan oleh spatula.
  • Keradangan, sebagai peraturan, mempengaruhi kedua-dua belah pihak, tetapi intensitasnya mungkin berbeza.

Pada palpasi, peningkatan kelenjar getah bening serantau dikesan, prosedur itu sendiri menyakitkan bagi pesakit. Kiraan darah lengkap menunjukkan perubahan berikut:

  1. Bilangan leukosit meningkat kepada 12-15 * 10⁹ / l.
  2. ESR mencapai nilai 40-50 mm / j.
  3. Pergerakan neutrofil ke kiri diperhatikan. Ini bermaksud bahawa neutrofil mendominasi di antara sel-sel sistem kekebalan tubuh leukosit, yang memainkan peranan penting dalam memerangi jangkitan bakteria dan kulat..

Tanpa leukositosis, angina etiologi virus berlaku. Protein dan / atau sel darah merah dapat dikesan dalam air kencing..

Menurut pakar, tonsilitis lacunar, yang rumit oleh paratonsillitis atau abses paratonsillar, membezakan dengan difteria oropharyngeal toksik. Dengan kedua-dua penyakit ini, terdapat lapisan keputihan. Tetapi dengan difteria, ia disolder ke membran mukus. Setelah berpisah, tisu yang mendasari berdarah. Sekiranya angina lacunar, ini tidak berlaku, plak cepat berlaku di tempat lama. Dengan difteria, ia merebak di kawasan yang luas. Untuk menjelaskan diagnosis, budaya bakteriologi.

Rawatan angina lakunar

Pada hari-hari awal penyakit ini, rehat di tempat tidur ditunjukkan, dalam keadaan yang teruk - dimasukkan ke hospital. Dalam keadaan akut, dalam kebanyakan kes mereka hanya terhad kepada rawatan konservatif. Ini merangkumi pelantikan ubat dalam tiga kumpulan berikut:

  1. Etiotropik (ditujukan kepada penyebab penyakit).
  2. Patogenetik (diarahkan terhadap mekanisme perkembangan penyakit).
  3. Simptomatik.

Apabila penyakit berkembang menjadi bentuk kronik, pembuangan amandel mungkin ditunjukkan..

Ubat etiotropik

Ini termasuk terutamanya antibiotik. Dari yang disyorkan untuk angina lacunar, perkara berikut dapat dibezakan:

  • Penisilin (ampisilin, ampioks, dll.). Dalam keadaan teruk, suntikan intramuskular ditunjukkan. Dos ubat untuk orang dewasa adalah 500,000 - 1,000,000 unit setiap 6 jam.
  • Makrolida. Dengan tonsilitis purulen, antibiotik Rovamycin disyorkan untuk digunakan. Ia terkenal dengan toleransi yang baik. Ia diresepkan untuk kanak-kanak dan wanita hamil. Bagi orang dewasa, ubat ini diresepkan dua kali sehari, dos harian adalah 6,000,000 unit..
  • Sulfanilamides (sulfadimesin, biseptol). Ubat tersebut menyekat pertumbuhan mikroorganisma kerana sintesis gangguan faktor pertumbuhan. Mereka ditetapkan untuk intoleransi terhadap antibiotik dari dua kumpulan pertama. Dos dikira secara individu. Sulfanilamides sering menyebabkan alahan, yang harus diingat semasa menetapkannya kepada pesakit yang terdedah kepada penyakit ini..

Peningkatan pengambilan antibiotik biasanya berlaku pada hari ke-2-3. Pada 4-5 hari, gejala utama penyakit ini hilang, namun, adalah wajar untuk meneruskan terapi selama 3-5 hari lagi untuk pemulihan lengkap rongga orofaring. Keputusan ubat untuk merawat angina dibuat oleh doktor berdasarkan toleransi pesakit terhadap ubat-ubatan tertentu dan ketahanan mikroorganisma terhadap antibiotik tertentu.

Ubat patogenetik

Ini termasuk ubat desensitizing. Mereka mengurangkan manifestasi reaksi alergi dan dengan itu memperbaiki keadaan umum pesakit. Dengan angina, bahan dari kumpulan penyekat histamin H-1 ditetapkan:

Penting! Antihistamin tidak sesuai dengan antibiotik makrolida kerana risiko kardiotoksisitas. Dos ubat dan jangka masa pentadbiran ditentukan oleh doktor.

Ubat kompleks, mempunyai pelbagai bentuk pelepasan dan sesuai untuk penggunaan topikal, semakin meningkat keyakinan di kalangan doktor:

  • Tantum Verde. Ubat ini menstabilkan membran sel dan menghalang sintesis prostaglandin, menghalang sitokin - bahan yang bertanggungjawab untuk perkembangan keradangan. Dengan angina, disyorkan untuk mengambil satu tablet pada satu masa, 3-4 kali sehari. Anda juga boleh menggunakan penyelesaian untuk membilas dan aerosol untuk pengairan tekak.
  • Anginovag. Ini adalah kompleks dari 4 sebatian kesan anti-radang, antimikroba dan analgesik. Sesuai digunakan oleh pesakit yang berumur lebih dari 13 tahun. Bilas tekak sebelum digunakan. Kursus berlangsung sehingga seminggu, hari-hari pertama melakukan 1-2 suntikan setiap 2-3 jam, yang berikutnya setiap 6 jam.

Langkah-langkah berikut memberi kesan positif:

  1. Banyakkan minum. Apabila mengambil sejumlah cecair, membran mukus orofaring dibasahi, kandungan purulen dibasuh. Ia mesti diminum dalam bentuk suam, lebih mengutamakan teh dan air mineral.
  2. Berkumur. Membolehkan anda membuang nanah dan kandungan nekrotik dari celah amandel. Prosedur ini disyorkan 3-4 kali sehari. Untuk membilas, decoctions chamomile, sage, 2% soda dan / atau larutan masin digunakan.
  3. Penyedutan. Bioparox yang mengandungi fusafungin antibiotik telah menunjukkan keberkesanan yang baik. Ia juga mempunyai aktiviti anti-radang. Adalah mungkin untuk melakukan penyedutan wap di rumah dengan menggunakan ramuan merebus herba.
  4. Pengairan tekak. Untuk melakukan ini, gunakan ubat gecoral, ia mempunyai kesan antimikroba, mengganggu metabolisme dalam sel bakteria. Stopalgin, yang mempunyai kesan sampingan dan antijamur, digunakan sebagai penggantinya. Ubat-ubatan tersebut boleh didapati dalam bentuk semburan, disarankan untuk diminum dua kali sehari selama keseluruhan rawatan angina lacunar.
  5. Fisioterapi. Sapukan arus ultrabunyi, UHF, gelombang mikro. Terutama disyorkan untuk limfadenitis yang teruk..
  6. Pengambilan vitamin. Keperluan untuk vitamin kumpulan C dan B semakin meningkat. Ia diambil dalam bentuk kompleks multivitamin, semasa demam tiga kali sehari, pada masa akan datang - 1-2.
  7. Memohon kompres kapas-kain kasa. Mereka dibasahi dengan alkohol dan dibalut dengan selendang di atasnya. Tidak digalakkan menggunakan larutan dengan kepekatan lebih dari 40%, kerana boleh menyebabkan luka bakar dan kerengsaan..

Persediaan simptomatik

Kumpulan ini merangkumi:

  • Ubat penahan sakit. Mereka diresepkan untuk sakit kepala, sakit sendi atau otot. Analgin, baralgin, amidopyrine termasuk dalam kumpulan ini. Tidak disyorkan untuk membawanya dalam proses keradangan selama lebih dari 2 hari. Dos optimum adalah 1-2 tablet sehari.
  • Antipiretik. Penerimaan dana ini ditetapkan apabila suhu meningkat di atas 39 ° atau 38 ° dengan sakit otot yang bersamaan. Suhu tinggi adalah titik utama dalam memerangi jangkitan, oleh itu, pada nilai yang lebih rendah, penggunaan antipiretik (antipiretik) oleh pesakit dewasa tidak diingini. Ini termasuk ibuprofen dan analognya, parasetamol, asid asetilsalisilat, natrium metamizol.

Pembedahan

Pembuangan amandel diresepkan untuk kegagalan rawatan dan peralihan tonsilitis ke peringkat kronik. Operasi dilakukan dengan segera sekiranya terdapat komplikasi pada anamnesis:

  • Sepsis (keracunan darah).
  • Leher phlegmon. Ia dicirikan oleh pengumpulan nanah dalam tisu lembut akibat penembusan agen berjangkit..
  • Parapharyngitis (dahak leher dalam).
  • Mediastinitis akut (keradangan mediastinal).

Satu atau kedua amandel dikeluarkan di bawah anestesia tempatan menggunakan anestesia penyusupan (pembekuan). Untuk melakukan ini, gunakan larutan novocaine atau trimecaine 1%. Tonsil dipisahkan dari tempat tidur, abses dibuka secara selari. Pesakit bertolak ansur dengan pembedahan.

Sekiranya tidak ada komplikasi ini, keperluan untuk pembedahan adalah masalah yang boleh diperdebatkan, terutama pada masa kanak-kanak. Ia diputuskan secara positif apabila manfaat tonsilektomi yang dirasakan melebihi bahaya ketiadaan tonsil. Mereka adalah sejenis penghalang kekebalan terhadap banyak mikroorganisma patogen, oleh itu, setelah penyingkirannya, tubuh menjadi lebih rentan terhadap selesema.

Ciri-ciri terapi pada masa kanak-kanak

Dengan radang amandel pada anak, disarankan untuk mematuhi prinsip rawatan berikut:

  • Kecualikan makanan yang sukar dikunyah dan ditelan dari makanan, utamakan sup, bijirin, kentang tumbuk.
  • Selari dengan rawatan, pantau fungsi sistem pernafasan, kardiovaskular.
  • Tentukan antikonvulsan jika perlu.
  • Sebagai antipiretik, gunakan anak Nurofen.

Pencegahan angina lacunar

Penting! Penyakit ini sangat menular, oleh itu, langkah pencegahan utama adalah pengasingan pesakit. Di rumah, dia diperuntukkan alat makan yang terpisah, produk kebersihan, tempat tidur. Ahli keluarga lain atau orang sakit disyorkan untuk menggunakan pembalut kain kasa kapas atau melumasi saluran hidung dengan salap oksolinik. Di persekitaran rumah sakit, pesakit ditempatkan di ruangan yang terpisah atau tempat tidur mereka dipagari dengan layar.

Peranan penting dalam pencegahan radang amandel adalah menjaga status kekebalan umum. Untuk melakukan ini, gunakan langkah-langkah berikut:

  1. Pengerasan;
  2. Penghapusan pencemaran udara di tempat kerja dan rehat;
  3. Pemakanan;
  4. Hari yang rasional.

Langkah-langkah pemulihan mengelakkan jangkitan kuman. Ia merangkumi:

  • Rawatan karies dan proses keradangan pada gusi tepat pada masanya;
  • Terapi sinusitis akut, selsema kronik.