Berjuta-juta orang mendapat selesema setiap tahun. Bentuk selesema yang paling teruk diperhatikan, pertama sekali, pada orang tua dan kanak-kanak di bawah satu tahun. Jangkitan ini menyebabkan kerosakan besar pada kesihatan penduduk dan kadang-kadang membawa kepada komplikasi serius. Ratusan orang mati setiap tahun akibat selesema dan komplikasinya.

Oleh kerana tahap kebolehubahan tinggi struktur antigenik virus yang beredar, kekebalan terhadap virus yang beredar pada tahun semasa mungkin tidak efektif terhadap virus yang akan mulai beredar pada tahun berikutnya. Wabak tahunan wabak influenza disebabkan tepat pada tahap tinggi kebolehubahan virus..

Laluan penghantaran

Semasa bersin, serta ketika batuk, zarah air liur dan dahak terkecil, di mana virus terkandung dalam jumlah besar, terbang keluar dari mulut orang yang sakit. Oleh itu, mekanisme utama penyebaran selesema dipanggil udara. Mekanisme lain untuk menyebarkan jangkitan pernafasan adalah hubungan. Untuk masa yang lama ia tidak terbukti dan kurang jelas daripada titisan udara. Walaupun begitu, ia berperanan tidak kurang, dan mungkin lebih banyak lagi, dalam penyebaran selesema. Ia berlaku seperti ini. Sebagai peraturan, orang yang bersin atau batuk menutup mulutnya dengan tangannya, dengan harapan dapat mencegah penyebaran jangkitan oleh titisan udara. Namun, dia tidak mengesyaki betapa dia mempermudah penularan jangkitannya melalui hubungan. Faktanya adalah bahawa keseluruhan jisim mikroba yang seharusnya masuk ke ruang terbuka menetap di tangan orang yang bersin atau batuk. Yang selamat membawanya ke barangan rumah, termasuk barang yang disentuh orang lain. Atau membawa di tangan kawan-kawan, rakan-rakan dan kenalan di berjabat salam. Itu, pada gilirannya, hanya boleh menyentuh mulut, hidung, atau mengelap mata anda, yang juga dilapisi dengan mukosa sensitif virus, dan laluan penularan udara yang kompleks dikurangkan dengan faktor sepuluh untuk virus dalam masa dan kerumitan. Inilah sebabnya mengapa penting untuk mencuci tangan dan mengelakkan menyentuh wajah anda sendiri dengan wabak jangkitan pernafasan..

Untuk ini perlu ditambah bahawa agen penyebab influenza cukup stabil di persekitaran luaran, jadi di luar badan ia dapat bertahan hingga 3 minggu. Oleh itu, jangkitan boleh berlaku walaupun selepas waktu yang cukup lama setelah kontak orang sakit dengan barang-barang rumah tangga, mainan kanak-kanak, pinggan mangkuk, pemegang pintu institusi awam dan sebagainya. Sebaliknya, untuk kejayaan kemasukan virus ke dalam badan, faktor lain adalah penting - bilangan zarah virus yang masuk ke dalam badan. Yang lebih kecil itu, semakin kurang kemungkinan ia adalah bahawa halangan pelindung badan akan diatasi dan penyakit akan berlaku. Kepekatan virus yang tinggi dapat disimpan di dalam rumah, terutama dengan banyak orang: pejabat, sekolah, tadika, pengangkutan awam, kedai. Sebaliknya, di udara terbuka hampir mustahil untuk memenuhi sebilangan zarah mikroba yang mencukupi untuk jangkitan. Oleh itu, bertentangan dengan kepercayaan popular, walaupun semasa wabak influenza bermusim, berjalan di udara terbuka sama sekali tidak berbahaya. Apa pengangkutan cara anda sampai ke tempat berjalan kaki atau kerja adalah lebih penting..

Tanda-tanda penyakit, prinsip rawatan

Perkembangan gambaran klinikal bermula secara beransur-ansur. Akibat kerosakan pada selaput lendir, kekeringan, keringat dan sakit tekak, batuk, kesesakan hidung, bersin, perubahan suara, kemerahan konjungtiva, lakrimasi, kadang-kadang fotofobia ditunjukkan.

Tanda-tanda keracunan kemudian muncul: demam, menggigil, sakit pada sendi dan otot, dalam kes yang lebih teruk - loya, muntah dan kehilangan kesedaran.

Walaupun terdapat pelbagai gejala, bagi kebanyakan orang, selesema adalah penyakit ringan. Mereka menimbulkan bahaya bagi penderita penyakit bersamaan yang teruk: diabetes, kegagalan jantung, kegagalan buah pinggang kronik, batuk kering dan lain-lain.

Dengan perkembangan penyakit ini, lawatan ke doktor adalah wajib, akan membantu membuat diagnosis tepat pada masanya dan menentukan rawatan yang sesuai. Adalah perlu untuk segera menghubungi doktor di rumah, terutamanya jika anak atau wanita hamil jatuh sakit. Penting untuk tidak menolak cadangan kemasukan ke hospital dan ingat bahawa selesema boleh menyebabkan pelbagai komplikasi pada anak atau perkembangan janin yang terganggu!

Kami mengingatkan anda bahawa antibiotik yang berjaya menyembuhkan jangkitan bakteria tidak berkesan untuk merawat selesema. Mereka mempunyai mekanisme tindakan yang sama sekali berbeza, yang tidak dapat mempengaruhi virus dengan cara apa pun. Satu-satunya kes apabila penggunaan antibiotik dibenarkan adalah penambahan jangkitan bakteria. Doktor menetapkan ubat antivirus, yang mana banyak yang sedang dikembangkan dan dipilih secara individu. Mungkin pelantikan vitamin, detoksifikasi dan terapi simptomatik.

Pencegahan

Untuk mencegah penyebaran penyakit, disarankan untuk melakukan profilaksis. Setakat ini, vaksin dianggap sebagai yang paling berkesan..

Jika penyakit yang didaftarkan, untuk mengelakkan penyebaran jangkitan, ia perlu dibuat untuk melindungi pesakit daripada hubungan dengan orang lain. Untuk mengurangkan pelepasan virus semasa bersin, anda boleh menggunakan topeng, meletakkannya pada pesakit. Agar topeng memenuhi fungsi pelindungnya, ia perlu menutupi mulut dan hidung. Hanya dalam kes ini, ia akan melambatkan titisan cairan yang keluar ketika bersin, bercakap dan batuk..

Bertentangan dengan kepercayaan popular, topeng dipakai pada orang yang sihat tidak memainkan peranan yang sangat penting sebagai penapis yang perangkap virus (ia tidak cukup ketat untuk ini), tetapi menghalang tersentuh tangan seseorang dengan mulut dan hidung, mengurangkan risiko jangkitan kenalan.

Pengudaraan bilik akan mengurangkan kepekatan virus di tempat yang terkurung. Secara individu, berjabat tangan harus dielakkan, tinggal minimum di pengangkutan awam dan di tempat yang sesak harus diminimumkan. Basuh tangan sekerap mungkin. Elakkan menyentuh mata, hidung, dan mulut dengan tangan anda..

Ingat! Sebarang penyakit virus yang ditularkan "pada kaki" boleh menjejaskan kesihatan anda di masa hadapan. Dalam mana-mana kes, pada tanda-tanda awal penyakit ini, ia adalah perlu untuk memanggil doktor di rumah dan mendapatkan nasihat pakar mengenai strategi rawatan. Ingat bahawa sebarang rawatan diri boleh membawa kepada akibat dan komplikasi yang tidak diingini..

Mengelakkan Jangkitan Selsema Musim?

Apa itu selesema bermusim?

Selsema bermusim paling sering disebabkan oleh virus jenis A atau B. Gejala termasuk peningkatan suhu yang tajam, batuk (biasanya kering), sakit kepala, sakit otot dan sakit sendi, sakit tekak dan hidung berair. Batuk boleh menjadi teruk dan 2 minggu terakhir atau lebih. Sebilangan besar orang mengalami demam dan gejala lain hilang dalam seminggu dan tidak memerlukan rawatan perubatan. Walau bagaimanapun, selesema boleh menyebabkan penyakit teruk pada orang yang berisiko tinggi (lihat bahagian "Siapa yang paling berisiko ??" di bawah).

Wabak musim berlaku terutamanya pada musim sejuk - dari Oktober hingga Mac di hemisfera utara dan dari April hingga September di hemisfera selatan. Di negara tropika dan subtropika, selesema bermusim boleh berlaku sepanjang tahun..

Cara mengelakkan jangkitan?

Cara terbaik untuk mengelakkan selesema adalah dengan mendapatkan vaksin selesema anda setiap tahun. Virus influenza terus berubah, dan WHO membuat cadangan dua kali setahun untuk mengemas kini komposisi vaksin. Untuk musim selesema 2016-2017. di hemisfera utara, vaksin dikemas kini pada Februari 2016 untuk merangkumi dua virus jenis A (H1N1 dan H3N2) dan satu virus jenis B.

WHO mengesyorkan vaksinasi tahunan untuk kumpulan berisiko tinggi, termasuk pekerja kesihatan. Sebaiknya, vaksinasi harus diberikan sebelum permulaan musim selesema untuk mendapatkan liputan yang lebih baik, tetapi vaksin yang diberikan setiap saat sepanjang musim masih dapat membantu mencegah jangkitan..

Siapa yang paling berisiko?

Kumpulan berikut paling berisiko mendapat selesema musiman yang teruk:

  • wanita hamil pada mana-mana peringkat kehamilan
  • kanak-kanak di bawah umur 5 tahun
  • orang berumur lebih dari 65 tahun
  • orang dengan keadaan perubatan kronik seperti HIV / AIDS, asma, penyakit jantung atau paru-paru, dan diabetes
  • orang mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat selesema, termasuk pekerja kesihatan.

Apakah rawatannya?

Orang yang menghidap selesema harus minum banyak air dan berehat. Sebilangan besar pesakit pulih dalam seminggu. Ubat antivirus terhadap influenza dapat mengurangi kemungkinan komplikasi serius dan kematian, tetapi virus influenza dapat menjadi tahan terhadap obat. Ubat semacam itu sangat penting bagi golongan berisiko tinggi. Sebaik-baiknya, mereka harus diresepkan pada awal penyakit (dalam masa 48 jam dari permulaan gejala). Antibiotik terhadap virus influenza tidak berkesan.

Cara mencegah penyebaran?

Influenza dapat merebak dengan cepat di kalangan orang ketika pesakit yang dijangkiti batuk atau bersin, menyebarkan tetesan yang mengandung virus di udara. Di samping itu, selesema boleh merebak melalui tangan yang tercemar oleh virus..

Langkah berjaga-jaga mesti diambil untuk membatasi penularan virus. Semasa batuk, anda harus menutup mulut dan hidung dengan sapu tangan, yang kemudian anda perlu buang, dan basuh tangan anda dengan bersih dan teratur.

Adakah selesema bermusim berkaitan dengan wabak?

Wabak selesema bermusim disebabkan oleh perubahan kecil virus yang telah beredar sebelumnya dan yang mana banyak orang telah mengalami kekebalan tertentu..

Pandemik berlaku apabila virus influenza terjadi, yang mana kebanyakan orang kurang kekebalan, kerana virus ini jauh berbeza dari semua jenis sebelumnya yang terdapat pada manusia. Ini membolehkan ketegangan merebak dengan mudah di kalangan orang..

Virus influenza bermusim dapat berkontribusi pada munculnya virus pandemi, dan virus pandemik yang dihasilkan dapat menjadi musiman, seperti halnya virus pandemik A (H1N1) pada tahun 2009.

Bagaimana virus selesema ditularkan??

Influenza adalah bentuk jangkitan virus pernafasan akut. Ia dicirikan oleh gejala yang tidak menyenangkan, akut dan banyak komplikasi. Tempoh inkubasi untuk pelbagai jenis influenza adalah dari 6 jam hingga 2 hari, dan lesi utama adalah saluran pernafasan atas dan bawah - dari nasofaring hingga bronkus terkecil. Penyakit ini menular, seperti kebanyakan jangkitan virus - dari pembawa kepada orang yang sihat. Untuk melawan penyakit ini dengan berkesan, anda harus tahu bagaimana selesema ditular dan langkah berjaga-jaga apa yang akan membantu anda mengelakkan daripada dijangkiti. Perkara ini akan dibincangkan dalam artikel kami..

Sumber penghantaran

Seperti jangkitan virus pernafasan yang lain, orang yang sakit adalah sumber utama jangkitan influenza. Virus selesema merebak dengan tetesan, zarah dahak, dan rembesan dari hidung ketika bercakap, bersin, atau batuk. Mendapatkan selaput lendir hidung atau mata orang yang sihat, virus dengan cepat menembusi saluran pernafasannya dan mula membiak secara aktif.

Orang dengan imuniti yang lemah, yang berada di ruangan yang sama dengan yang dijangkiti, mempunyai setiap kemungkinan dijangkiti selesema. Bagaimanapun, kepekatan zarah virus yang tinggi di udara menyumbang kepada penembusan mudah ke dalam nasofaring, dan, akibatnya, kerosakan cepat pada tisu mukosa saluran pernafasan atas. Tempoh pengeraman yang singkat virus yang dijelaskan oleh pendaraban pesat. Beberapa jam selepas jangkitan, satu zarah virus menghasilkan lebih dari 100 jenisnya. Selepas sehari, angka ini akan diukur oleh ribuan mikroorganisma patogen..

Penghantaran melalui udara

Virus selesema ditularkan dari orang ke orang, paling sering oleh titisan udara. Sebarang jangkitan, yang menembusi tubuh manusia, dapat mewujudkan keadaan yang baik untuk keberadaan dan pembiakannya..

jangkitan pernafasan, termasuk influenza, menjejaskan nasofarinks dan saluran pernafasan, mencetuskan pembangunan batuk, bersin dan berair. Semasa proses sukarela ini, zarah kecil lendir, air liur atau dahak dengan banyak zarah virus dilepaskan dari kerongkong atau hidung. Cukup bagi mereka yang berada di sekitar hanya menghirup udara untuk dijangkiti. Pada masa yang sama, seseorang yang mempunyai imuniti yang kuat mungkin tidak mendapat selesema - organ pelindung nasofaring akan mengenali dan memusnahkan patogen asing pada waktunya.

Kaedah penghantaran contact-influenza

Jalur titisan udara mempunyai varian jangkitan lain, ketika bersin atau batuk, zarah-zarah virus jatuh di lantai, perabot, tempat tidur dan barang-barang isi rumah yang lain. Mengeringkan dan mencampurkan dengan zarah-zarah debu, virus boleh wujud dalam keadaan seperti itu untuk jangka masa yang agak lama. Oleh itu, fenomena jangkitan tertangguh yang disebut kadang-kadang diperhatikan. Sebagai contoh, salah seorang ahli keluarga telah pulih, dan yang lain tiba-tiba jatuh sakit tanpa sebab yang jelas setelah pembersihan umum di pangsapuri.

Kaedah hubungan penularan virus influenza memainkan peranan yang sama pentingnya dalam penyebaran penyakit yang cepat dan berlakunya wabak. Mekanisme penghantaran sangat mudah. Orang yang dijangkiti menutup mulut dan hidungnya dengan telapak tangan ketika bersin atau batuk. Nampaknya ia bertindak dengan betul, mencegah penyebaran virus di udara. Walau bagaimanapun, zarah-zarah air liur atau lendir bersama dengan virus menetap dalam kepekatan yang signifikan di telapak tangan anda. Dan, tentu saja, disebarkan kepada orang lain dengan menyentuh atau berjabat tangan.

Pada masa yang sama, virus itu boleh kekal pada barangan rumah, pinggan mangkuk, pemegang pintu, handrails dalam pengangkutan awam, wang. Sekiranya orang yang sihat bersentuhan dengan objek seperti itu dan selepas itu menyentuh mukanya - dia mungkin mendapat selesema.

Cara melindungi diri semasa wabak?

Pelbagai kaedah penularan membolehkan virus influenza memasuki tempat kerja dan tempat tinggal, memprovokasi wabak di kota besar dan penempatan terpencil, sekolah dan tadika.

Walau bagaimanapun, anda boleh melindungi diri anda dari penyakit berbahaya dan berbahaya ini dengan mengikuti beberapa peraturan mudah.

  1. Elakkan kawasan yang sesak semasa wabak. Sekiranya anda perlu pergi ke pasar atau menggunakan metro dalam perjalanan dari tempat kerja - adalah sesuai untuk menggunakan topeng perubatan pelindung.
  2. Perhatikan kebersihan diri. Semasa melawat tempat awam, cubalah untuk tidak menyentuh wajah anda dengan tangan anda. Dan basuh tangan anda dengan sabun dan air suam sekerap mungkin.
  3. Ventilasi bilik di rumah atau ruang kerja. Kemasukan udara segar menghalang perkembangan mikroorganisma berbahaya.
  4. Pembersihan basah lebih biasa. Terutama jika seseorang dari rumah tangga demam, bersin dan batuk.

Perlu diperhatikan bahawa langkah pencegahan termasuk pemakanan yang betul, senaman, pengerasan, berjalan di udara segar dan, tentu saja, meningkatkan daya tahan tubuh. Selain itu, baca bahan artikel "Bagaimana melindungi diri dari selesema".

Wabak influenza B: apa yang harus dilakukan agar tidak dijangkiti

A dan B duduk di atas paip

Di Rusia, dua jenis virus influenza direkodkan setiap tahun - A dan B. Yang pertama biasanya merebak pada awal Disember, yang kedua mendekati musim bunga. Walau bagaimanapun, musim sejuk yang hangat pada tahun 2020 menyebabkan fakta bahawa virus kumpulan B dijangkiti dari awal cuti Januari. Selsema yang dijumpai di AS disebut "Amerika," tetapi sebenarnya tidak ada penyakit khusus. Virus adalah sama di seluruh planet, mereka bermutasi setiap tahun, menimbulkan kesukaran untuk memerangi jenis selesema baru. Ini adalah virus jenis B khas dengan data baru dalam DNA yang menyebar dengan cepat. Pada masa yang sama, virus A dianggap lebih berbahaya, sering menyebabkan komplikasi dan membawa kepada pandemi.

Kenapa dia berbahaya

Penduduk A.S. mula menghidap selesema B pada Oktober 2019. Menurut data rasmi, pada akhir Februari 2020, lebih daripada 15 juta orang dijangkiti, 8.200 meninggal dunia. Wabak ini telah merebak ke negara-negara Eropah, pesakit dengan strain B dan H1N1 juga datang ke hospital Moscow (yang terakhir dibuka beberapa tahun yang lalu dan disebut "daging babi"). Kadar kejadian di Rusia tidak tinggi, tetapi sekolah dan kolam karantina ditutup di beberapa kawasan, cuti umum dibatalkan dan orang-orang diminta agar lebih prihatin terhadap kesihatan.

Dan sudah pasti selesema?

Ketika semua orang berbicara tentang kemungkinan pandemik, sukar untuk tidak panik ketika anda mengetahui gejala penyakit ini. Selesema harus dibezakan dari penyakit pernafasan virus akut bermusim (SARS), yang menjangkiti kebanyakan orang pada musim sejuk dan di luar musim. Dengan virus B, gejala pertama adalah suhu tinggi hingga 40 darjah tanpa manifestasi catarrhal (hidung berair, batuk, sakit tekak). Dalam kes ini, pesakit mengadu sakit kepala dan sakit otot, sakit yang tidak biasa di sendi. Doktor akan membuat diagnosis tepat berdasarkan ujian darah; untuk menentukan hasilnya dengan cepat, anda boleh membeli ujian ekspres di farmasi yang bertindak balas terhadap kedua-dua jenis virus - A dan B.

Kementerian Kesihatan meminta penduduk diberi vaksin terhadap selesema setiap tahun. Masalahnya ialah vaksin ini dibuat berdasarkan data mengenai virus tahun lalu, berusaha meramalkan kemungkinan adanya mutasi. Meramalkannya tidak mudah, jadi vaksin bermusim tidak menjamin perlindungan terhadap strain baru. Di samping itu, ia tumbuh di sel telur, yang juga cenderung berubah dengan tidak dapat diramalkan, sehingga mengurangkan keberkesanan vaksinasi. Tetapi vaksin mengurangkan risiko komplikasi, walaupun anda mendapat jenis selesema yang berbeza, penyakit ini dapat menjadi lebih mudah dan cepat..

Kebenaran mengenai komplikasi

Selsema tidak begitu teruk akibatnya. Terutama berisiko adalah mereka yang sudah menderita radang paru-paru, begitu juga dengan anak-anak kecil, orang tua dan mereka yang menderita kekurangan imun. Bagi kebanyakan orang, komplikasi selesema lebih jarang berlaku daripada biasa, tetapi ini bukan alasan untuk menolak rawatan. Ramai pekerja yang bertanggungjawab memilih untuk tidak memberi perhatian walaupun demam tinggi, sakit badan dan kerosakan, menghilangkan gejala dengan agen terapi. Ini tidak hanya dapat menyebabkan komplikasi, tetapi juga penyebaran virus yang cepat di pengangkutan awam, pejabat dan kedai. Doktor menasihatkan anda untuk tinggal di rumah dan meluangkan masa untuk merawat pada tanda pertama malaise..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda jatuh sakit

Tempoh inkubasi influenza B boleh berlangsung tiga hari (tidak ada bukti makmal yang tepat mengenai masa yang dikenal pasti). Gejala pertama "selesema Amerika" adalah demam tinggi. Cuba jangan meningkatkan dos antipiretik, bertindak dengan tegas mengikut arahan yang dilampirkan pada ubat. Pada suhu sekitar 40 darjah, sudah tiba masanya untuk memanggil ambulans, memberitahu pengirim mengenai kesejahteraan. Anda tidak perlu terus bekerja secara aktif, dengan harapan semuanya akan berlalu dengan sendirinya.

Adakah antivirus akan membantu?

Tidak ada cadangan pasti untuk penggunaan ubat antivirus. Sikap doktor terhadap ubat yang sama berbeza-beza: misalnya, Tamiflu berdasarkan oseltamivir dilarang di beberapa negara Eropah kerana kesan sampingan yang kerap, sementara versi yang dikemas kini dengan bahan yang sama dikeluarkan di AS. Baru-baru ini, sebuah syarikat yang menghasilkan Arbidol yang terkenal telah disaman. Alasannya adalah iklan di mana ia berpendapat bahawa ubat tersebut dapat melindungi dari coronavirus. Keberkesanan ubat-ubatan tersebut tidak terbukti, sistem kekebalan tubuh melawan penyakit, di samping itu, penting untuk mengikuti peraturan yang akan membantu mencegah jangkitan.

Bagaimana tidak mendapat selesema B

Peraturan untuk pencegahan selesema "Amerika" adalah universal bagi kebanyakan virus. Semasa kuarantin dan wabak, cubalah menjadi lebih jarang di kalangan sebilangan besar orang. Penting untuk menjaga kebersihan: basuh tangan anda, bilas hidung dan lakukan pembersihan basah bukan sahaja di rumah tetapi juga di tempat kerja. Lap basah dan rawatan permukaan (meja, monitor, telefon) sesuai.

Selama tempoh jangkitan umum, media menulis tentang kekurangan topeng perubatan di farmasi: mereka dibeli, ingin melindungi diri dari selesema. Di farmasi, harga tujuh kali lebih tinggi, dan pakar WHO percaya bahawa memakai topeng tidak dapat melindungi dari jangkitan. Virus sangat kecil sehingga mudah menembusi pakaian kelas rendah, dan hanya sedikit yang sanggup menghabiskan banyak wang untuk peralatan perubatan profesional. Memakai topeng memerlukan orang yang sakit untuk menghentikan penyebaran penyakit di udara kerana batuk dan bersin. Lebih-lebih lagi, jika orang yang dijangkiti tidak mengubahnya setiap satu atau dua jam, maka risiko penularan virus kepada orang lain hanya akan meningkat.

Menguatkan imuniti - jaminan kesihatan?

Malangnya, ubat seratus peratus untuk penyakit virus tidak ada, jika tidak, mereka tidak akan menimbulkan banyak kontroversi. Tetapi satu perkara yang pasti - seseorang yang mempunyai imuniti yang kuat kurang terdedah kepada jangkitan; tubuh melawan virus dengan lebih cepat, mencegahnya daripada berkembang. Sekiranya anda sudah sakit, maka anda perlu sembuh, mengikut cadangan doktor, dan jangan berlari dan mandi dengan sejuk - sekiranya sakit, ia hanya akan menyakitkan. Tanpa mengira kesejahteraan, berguna untuk mengamati rutin harian dan makan dengan betul, ventilasi bilik dan pejabat. Orang yang sihat harus bersenam secara teratur, termasuk di luar rumah.

Cara melakukannya: Menyembuhkan selesema

Pada musim sejuk, kita sering jatuh sakit: suhu meningkat, batuk dan hidung berair muncul, kita merasa tidak sihat. Punca jangkitan virus.

Pada musim sejuk, kita jatuh sakit agak kerap: suhu meningkat, batuk dan hidung berair muncul, kita rasa tidak sihat. Penyebab jangkitan adalah virus. Sehingga 42 juta orang dengan selesema didaftarkan setiap tahun di Rusia.

Bagaimana dan di mana untuk menangkap virus selesema?

Virus selesema sangat menular dan anda boleh menularnya di mana sahaja: di tempat kerja, belajar, dalam pengangkutan. Virus ini mula membiak di saluran pernafasan atas - hidung, tekak, paru-paru, trakea. Anda boleh dijangkiti oleh titisan udara.

Jenis Virus Influenza.

Selsema bermusim Tiga jenis virus menyebabkan eksaserbasi: A, B, C. Yang paling berbahaya daripadanya adalah virus kumpulan A. Jenis B dan C kurang berbahaya.

Selsema babi. Formula untuk Selsema Babi A / H1N1. Selsema jenis ini lebih mudah berjangkit daripada bermusim. Kedua-dua haiwan dan manusia terjejas

Selsema burung. Formula selesema burung A / H5N1. Virus jenis ini hanya dapat dijangkiti dengan menyentuh haiwan yang dijangkiti. Selalunya virus ini menyerang burung liar. Kes terpencil selesema burung manusia direkodkan.

Apakah perbezaannya?

Perbezaan selesema babi dari bermusim: penyakit pencernaan yang lebih kerap: cirit-birit dan sakit perut. Mana-mana jenis selesema boleh menjadi sakit beberapa kali. Bagaimana membezakan selesema dari selesema? Selsema dicirikan oleh peningkatan suhu yang mendadak dan mendadak (hingga 39 darjah), menggigil, otot dan sakit kepala. Setiap jam keadaan anda bertambah buruk: batuk, sakit tekak, loya, muntah dan cirit-birit muncul. Pada hari ketiga, gejala penyakit meningkat. Kemudian penyakit itu reda, tetapi gejala penyakit ini dapat berlanjutan walaupun selama dua minggu..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda jatuh sakit?

Sekiranya anda jatuh sakit, jangan sekali-kali mengharapkan penyakit itu hilang dengan sendirinya. Panggilan cepat ke doktor akan memberi peluang untuk mengatasi virus dengan segera. Tindakan berkesan tablet dari virus berlaku dalam 48 jam pertama selepas jangkitan. Gejala selesema juga dapat diatasi dengan ubat antipiretik konvensional. Untuk sakit tekak, sirap dan pil batuk akan membantu. Dari titisan hidung berair, tetapi ingat bahawa penggunaan titisan yang sama untuk waktu yang lama tidak digalakkan. Sekiranya anda menghidap selesema, jangan pergi bekerja, kerana anda boleh menjangkiti rakan sekerja dengan mudah. Sekiranya anda demam, minum lebih banyak air dan teh dengan madu dan lemon. Proses pemulihan akan berjalan lebih cepat jika anda berbaring di rumah, memanaskan badan dan tidur lena.

Dapatkan vaksin.

Vaksinasi adalah kaedah terbaik untuk melindungi diri daripada selesema. Vaksinasi amat disyorkan untuk kanak-kanak, orang-orang yang mempunyai penyakit kronik dan warga tua. Di luar musim, sistem imun kita semakin lemah, pra-vaksinasi akan membantu mencegah penyakit ini. Sebelum vaksinasi, pastikan untuk berunding dengan doktor anda. Sekiranya anda mempunyai alergi terhadap vaksinasi sebelumnya, pastikan anda memaklumkan kepada doktor anda. Pukulan selesema adalah vaksin yang tidak hidup. Ia tidak mengandungi virus hidup, jadi anda tidak boleh terkena selesema. Protein virus mengaktifkan sistem imun, yang boleh menyebabkan gejala serupa dengan gejala selesema. Jangan risau! Ini menunjukkan bahawa ubat itu berfungsi. Komplikasi berbahaya. Apa sahaja komplikasi selepas itu, selesema mesti dirawat hingga akhir. Sekiranya ubat-ubatan konvensional tidak membantu, atau jika anda merasa lebih baik setelah sembuh, maka ini adalah isyarat bahawa jangkitan bakteria mungkin terjadi di dalam badan. Dalam kes ini, anda memerlukan antibiotik. Komplikasi: keradangan paru-paru dan telinga tengah, bronkitis, sinusitis. Kurang biasa, keradangan buah pinggang dan otot jantung.

Pencegahan selesema.

* Sekiranya ada penyakit, penting untuk tidak dijangkiti.

* Pertama sekali, cubalah menjadi tidak ramai dalam sebilangan besar orang: di pasar raya, restoran, pawagam. Paling senang bertemu dengan orang yang batuk dan bersin.

* Semasa keluar, berpakaian lebih panas. Cuba untuk tidak membeku atau berhenti di tempat yang lama.

* Pantau kebersihan dengan teliti. Basuh tangan anda dengan kerap menggunakan air sabun suam. Sekiranya anda bersin menutupi sapu tangan anda.

* Sekiranya anda harus bersentuhan dengan pesakit, cubalah menjaga jarak, pakai topeng perubatan.

* Bawang dan bawang putih adalah ubat rakyat terbaik untuk pencegahan selesema.

Oleh itu, anda mempunyai senarai produk perlindungan selesema. Pilih yang paling anda sukai. Semasa wabak ini, hanya orang yang malas akan jatuh sakit, yang hanya tidak peduli untuk bertindak. Jangan malas, jaga diri, sayang.

Mengapa coronavirus tidak selesema? Terangkan pada jari

Editorial Hi-News.ru memantau keadaan dengan teliti dengan penyebaran CoVID-19. Pada masa penulisan ini, jumlah orang yang dijangkiti di seluruh dunia telah melebihi 180,000. Namun, di sebalik langkah-langkah karantina yang belum pernah terjadi sebelumnya yang diambil oleh pemerintah dari berbagai negara, banyak yang yakin bahawa coronavirus baru tidak lebih buruk daripada selesema musiman. Sebagai hujah, statistik sering diberikan untuk penyakit berjangkit lain - termasuk HIV dan campak. Dan jika menurut anda bahawa membandingkan data pada coronavirus baru yang muncul empat bulan yang lalu dengan selesema biasa adalah idea yang buruk, anda betul. Dalam artikel ini, kami menjelaskan mengapa coronavirus baru tidak dapat dibandingkan dengan selesema dan mengapa sudah waktunya untuk menangani pandemi dengan serius.

Influenza dan coronavirus baru sangat berbeza antara satu sama lain dari segi struktur dan ciri-cirinya.

Patogen - sebarang faktor persekitaran yang boleh menyebabkan kerosakan pada sistem badan atau perkembangan penyakit.

Cara menentukan kemampuan virus merebak?

Untuk memahami mengapa selesema dan coronavirus baru adalah dua perkara yang berbeza, anda harus memulakan dengan apa itu virus. Dengan kata mudah, virus adalah sistem maklumat yang dienkripsi dalam DNA atau RNA, dikelilingi oleh cangkang pelindung. Membran pelindung terdiri daripada protein dan membantu virus bertahan dan membiak, memungkinkan mereka "bergerak" dari satu sel ke sel yang lain. Anda juga boleh mengatakan bahawa dari satu segi, virus adalah parasit, kerana untuk bertahan hidup mereka memerlukan organisme hidup - baik itu amuba atau orang.

Walau bagaimanapun, virus sangat berbeza antara satu sama lain, dan ciri yang paling penting adalah keupayaan untuk membiak atau menular. Untuk menentukan betapa berjangkitnya patogen tertentu, saintis menggunakan nombor pembiakan asas R0, di mana R0 adalah bilangan orang yang dapat dijangkiti oleh seseorang yang dijangkiti. Oleh itu, pada tahun 2003, pada awal wabak SARS, sindrom pernafasan akut yang teruk, nilai R0 lebih daripada tiga, tetapi setahun kemudian jatuh ke 0,3 dan wabak itu tidak ada lagi. Bagi virus lain, pada hepatitis C R0 adalah 2, pada jangkitan HIV R0 = 4, pada campak R0 = 18, dan pada penyakit gondok R0 = 10. Dengan kata lain, semakin tinggi R0, semakin menular virus tersebut. Caronavirus R0 = 3.5, yang bermaksud bahawa satu pesakit menjangkiti rata-rata lebih dari tiga orang.

Bagaimana selesema bermusim menular?

Pada tahun 1918, virus selesema H1N1 menyebabkan wabak terburuk dalam sejarah. Lebih dikenali sebagai "Sepanyol," dia meragut nyawa 50 juta orang. Patogenitas tinggi wanita Sepanyol dan keadaan penyebarannya yang luar biasa - yang kami jelaskan secara terperinci dalam bahan khas kami - telah mengubah dunia. Hari ini, strain influenza baru muncul setiap tahun, dan memandangkan kecenderungan virus ini bermutasi, yang terbaik yang dapat kita lakukan adalah mendapat vaksin secara berkala. Dan ya - vaksinasi memang bagus, tetapi kebaikan dan keburukannya terdapat di sini..

Hospital yang sesak semasa wabak selesema Sepanyol, 1918

Walau bagaimanapun, walaupun terdapat vaksin, selesema terus memakan banyak nyawa. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), pada musim gugur dan musim sejuk di Hemisfera Utara, virus selesema menjangkiti antara 5 dan 15% populasi setiap tahun. Influenza adalah penyakit berjangkit yang menular yang ditularkan melalui titisan udara atau melalui sentuhan, melalui tangan atau objek. Pakar mencirikan kemampuan penyebaran selesema setinggi, dan kadar pembiakan selesema musiman asas adalah R0 = 1.3.

Mengapa CoVID-19 bukan selesema dan bagaimana perbezaannya?

Oleh itu, memandangkan selesema bermusim cukup menular, anda mungkin menganggapnya betul jika dibandingkan dengan CoVID-19. Tetapi intinya adalah bahawa para saintis hari ini mempunyai lebih sedikit data mengenai coronavirus baru daripada pada selesema. CoVID-19 muncul pada akhir 2019 dan mengatasi dua halangan utama dengan cepat - penularan dari haiwan ke orang (seperti yang dilakukan oleh selesema babi dan burung), dan penularan berikutnya dari orang ke orang. Dan manusia telah lama menangani selesema - terdapat begitu banyak maklumat di laman web WHO sahaja sehingga anda dapat membacanya. Di samping itu, ini adalah wabak coronavirus pertama dalam sejarah..

Ingatlah bahawa coronavirus adalah sekumpulan virus yang terbahagi kepada dua keluarga kecil. Pada Januari 2020, 40 spesies coronavirus dikesan, termasuk CoVID-19.

Jangan memandang rendah bahaya coronavirus baru

Perbezaan penting lain antara influenza dan coronavirus adalah hakikat bahawa majoriti penduduk telah mengembangkan kekebalan terhadap virus influenza dari masa ke masa. Sebagai tambahan, setelah selesema ditransfer, kami mengembangkan kekebalan seumur hidup - baik terhadap strain yang dipindahkan dan semua "saudara" terdekatnya. Tetapi dalam kes flash SARS-CoV-2 pada tahun 2003, semuanya berbeza. Oleh kerana ini adalah penyakit baru, kita tidak mengalami kekebalan terhadapnya. Seperti CoVID-19.

Betapa berjangkitnya CoVID-19?

Menurut beberapa pakar, coronavirus baru dapat menjangkiti hingga 70% populasi dunia. Walau bagaimanapun, penting untuk memahami bahawa CoVID-19 tidak bersifat bermusim - sekurang-kurangnya belum - yang bermaksud bahawa 70% penduduk dunia dapat dijangkiti. Sekali lagi, adalah mustahil untuk meramalkan dengan pasti satu atau senario lain, kerana pandemi itu hanya mendapat momentum. Faktor lain yang membimbangkan adalah kekurangan imuniti yang stabil pada mereka yang telah menyembuhkan coronavirus - setelah jangkitan, risiko dijangkiti ketegangan yang sama setelah beberapa bulan masih ada. Sekarang mari kita perhatikan jumlahnya - menurut anggaran WHO semasa, bilangan asas pembiakan coronavirus baru adalah R0 = 2.4–4.5, yang bermaksud bahawa satu orang yang dijangkiti dapat menjangkiti 4 orang secara purata. Memandangkan kadar kematian sekitar 3% (sementara selesema 30 kali lebih rendah, kira-kira 0.1%) - ia kelihatan sedikit menakutkan, bukan? Bagaimanapun, ada perbezaan: satu kematian per 1,000 orang atau 3 per 100 orang?

Baca lebih banyak artikel mengenai coronavirus baru dan virus lain yang sama berbahaya di saluran kami di Yandex.Zen

Apa pendapat anda yang ditunjukkan dalam foto ini - virus coronavirus atau selesema bermusim? Kongsi jawapan dalam komen pada artikel ini

Lebih membimbangkan adalah data mengenai masa inkubasi coronavirus baru - menurut maklumat yang ada, gejala CoVID-19 mungkin muncul setelah 5 hingga 24 hari. Di China, kes telah dikenalpasti di mana tempoh inkubasi adalah 27 hari. Bandingkan ini dengan selesema bermusim dan tempoh pengeramannya 1 hingga 4 hari. Pada masa yang sama, seseorang yang dijangkiti dengan coronavirus baru menimbulkan bahaya kepada orang lain selama seluruh masa inkubasi. Setuju, virus H1N1 dan CoVID-19 sangat berbeza antara satu sama lain.

Adakah pendapat anda mengenai CoVID-19 telah berubah setelah membaca artikel ini? Berkongsi pendapat anda dalam komen dan dengan peserta sembang Telegram kami

Komen oleh Hi-News.ru

"Mungkin, saya yang paling dekat dengan semua orang dari pejabat editorial kami merasakan kenyataan dari apa yang berlaku di dunia. Anak saya bersekolah di Eropah dan CoVID-19 ditemui di kelas junior pada seorang budak lelaki dari kelas jiran. Ini sebelum kuarantin umum: sekolah ditutup dengan cepat (cepat - ini adalah 1 hari), kami memutuskan untuk tidak pergi ke luar, tidak pergi tanpa topeng dan tidak menyentuh butang lif, pagar, pemegang pintu. Kami akan tinggal di rumah selama 2 minggu, kerana kami tidak mahu menjangkiti jiran atau orang lain, jika tiba-tiba virus itu datang kepada kami dari sekolah. Kami tidak menyentuh kereta di mana kanak-kanak itu dibawa dari sekolah kanak-kanak dan pakaian di mana dia berada di sekolah selama 3 hari. Biarkan virus, jika ada, berhenti menjadi berbahaya.

Kami memesan makanan di rumah, tolong tinggalkan kurir di koridor, lalu ambil. Tanggalkan makanan dari sarung tangan dan buang.

Tetapi ternyata langkah kami malah berlebihan. Secara harfiah 3 hari selepas apa yang berlaku di sekolah, seluruh negara dikuarantin - dan mereka melakukannya dengan betul. Anak itu belajar di rumah, kami hanya keluar dengan anjing dan menggunakan sarung tangan dan topeng. ".

Mikhail Korolev, Pengasas Hi-News.ru

35 tahun yang lalu, autisme tidak dipelajari dengan baik oleh para saintis, dan ini tidak dilihat sebagai keperluan yang kuat - rata-rata 5 daripada 10 ribu orang menderita autisme. Walau bagaimanapun, doktor kemudian melihat peningkatan mendadak dalam diagnosis sedemikian di kalangan penduduk dan sekarang, bagi setiap 150 orang, seseorang didiagnosis menderita autisme. Penggera dibunyikan dengan cepat, program dilancarkan pada [...]

Kadang-kadang nampaknya coronavirus membuat orang gila. Ini tidak menghairankan dengan latar belakang berapa banyak karantina yang sudah anda miliki. Situasi serupa berlaku di seluruh dunia dan sesuatu perlu dilakukan. Tidak menghairankan bahawa penemuan yang paling dinanti-nantikan dan dibincangkan dalam perubatan kini dikaitkan dengan vaksin terhadap jangkitan yang mana beberapa juta orang telah dijangkiti [...]

Saya tidak tahu tentang anda, tetapi kepala saya berputar dari berita mengenai coronavirus. Apa yang berlaku di dunia hari ini, yang selalu dihadapi oleh doktor dan pesakit, sungguh menakutkan. Tetapi yang lebih buruk ialah pemikiran bahawa COVID-19 ada bersama kita selamanya. Seperti yang sering berlaku, anda mesti kelihatan takut di wajah [...]

Bagaimana untuk tidak menjangkiti orang yang disayangi semasa anda sakit sendiri

Pada musim gugur-musim sejuk, peredaran virus pernafasan, termasuk influenza, diaktifkan, menyebabkan kejadian besar populasi hingga wabak. Dalam struktur penyakit berjangkit, bahagian influenza dan jangkitan virus pernafasan akut menyumbang 90-95%.

Kerentanan terhadap influenza adalah tinggi pada semua kategori umur, tetapi paling ketara pada kanak-kanak, orang tua, wanita hamil, orang dengan penyakit kronik.

Penyebaran influenza yang cepat dijelaskan oleh tempoh inkubasi yang pendek, penularan aerogenik, kemampuan virus untuk bermutasi, kerentanan orang yang tinggi terhadap jangkitan, dan keadaan sosial penduduk: hubungan rapat orang di bandar, pengangkutan awam, migrasi virus berkelajuan tinggi dari satu negara ke negara lain.

Bagaimana selesema dan ARVI ditularkan?

Jalan utama jangkitan ini adalah melalui titisan udara. Punca jangkitan adalah orang yang sakit - pembawa berjuta-juta virus aktif, yang, bersama-sama dengan titisan lendir dan air liur, memasuki persekitaran luaran ketika bercakap, batuk, bersin. Risiko jangkitan adalah maksimum dalam 5-6 hari pertama dari permulaan penyakit. Kemungkinan jangkitan melalui barangan rumah yang dijangkiti tidak dikecualikan..

Masa pemeliharaan virus influenza di udara bergantung pada ukuran zarah-zarah aerosol di mana ia berada, dan juga pengaruh faktor persekitaran di atasnya: suhu, cahaya, kelembapan.

Bagaimana tidak mendapat selesema jika anda sakit di rumah

Virus influenza memasuki tubuh melalui selaput lendir saluran pernafasan atas, di mana ia menyerang sel-sel epitelium dan mula memusnahkannya. Tempoh inkubasi adalah waktu dari saat jangkitan hingga permulaan gejala pertama - selesema mempunyai 12-48 jam.

Penyebaran virus itu melalui udara, ketika, bersama-sama dengan zarah-zarah lendir, air liur semasa perbualan, batuk, bersin, pesakit memasuki lingkungan. Kebarangkalian untuk jatuh sakit kepada orang yang sihat yang berada berdekatan dan tidak mempunyai perlindungan khusus terhadap virus ini (imunisasi) menghampiri 100%.

Faktor predisposisi yang menyumbang kepada penularan virus dengan cepat termasuk kesesakan, kelembapan tinggi, suhu rendah, keadaan kebersihan yang buruk.

Sekiranya anda mempunyai pesakit selesema di pangsapuri anda, anda mesti:

  • Mengasingkan pesakit di bilik yang berasingan. Sebaiknya tidak ada anggota keluarga yang memasukinya, kecuali anggota keluarga yang prihatin.
  • Selepas bersentuhan dengan pesakit atau dengan benda yang digunakannya, basuh tangan anda dengan sabun antibakteria.
  • linen katil dan barang-barang peribadi pesakit, di mana rembesan biologi kekal, dicuci secara berasingan.
  • Semua ahli keluarga mesti memakai topeng pakai buang untuk melindungi hidung dan mulut. Jangan lupa mengubahnya tepat pada waktunya, kerana pencemaran mikroorganisma dalam 2 jam mencapai 90%.
  • Selalunya ventilasi bukan sahaja bilik pesakit, tetapi juga bilik lain di apartmen. Virus dijaga dengan baik di udara kering dan hangat, tetapi cepat dimusnahkan oleh arus udara lembap dan sejuk..
  • Di bilik pesakit, suhu persekitaran optimum harus dijaga - sekitar 20 darjah, dan kelembapan dalam lingkungan 50-70%.
  • Perhatikan peraturan kebersihan diri dengan berhati-hati: kerap mencuci tangan dengan sabun.
  • Sebaiknya minum banyak cecair: teh, minuman buah, jus. Pengecualian adalah minuman berkarbonat dan kopi yang kuat.

Virus menetap pada pakaian, perabot, barang-barang rumah tangga, mainan, dan melalui tangan yang kotor dapat masuk ke mulut anda. Oleh itu, pembersihan basah setiap hari tidak hanya diperlukan dari lantai, tetapi juga permukaan lain di mana zarah virus dapat muncul. Perhatikan pemegang pintu, paip, dan butang pembilas tandas. Memperuntukkan untuk pesakit set individu hidangan (pinggan, cawan, sudu, garpu), selepas penggunaan untuk mandi menggunakan disinfektan.

Bagaimana tidak dijangkiti selesema di tempat awam

Semasa peningkatan kejadian musiman selesema dan jangkitan pernafasan lain, cadangan berikut harus diperhatikan:

  • Jangan menghadiri acara awam, terutamanya di dalam rumah.
  • Di tempat yang sesak, gunakan topeng pakai buang, yang harus diganti tepat pada masanya (sekurang-kurangnya setelah 2-3 jam).

Bagaimana untuk tidak jatuh sakit dalam pengangkutan: metro, bas, troli, trem

Peningkatan risiko jangkitan dalam pengangkutan awam menyumbang kepada penumpukan penumpang yang besar, pengudaraan yang lemah, udara basi, iaitu segala yang menyumbang kepada pengumpulan dan penyebaran virus.

Lindungi tangan yang, semasa perjalanan, bersentuhan dengan pegangan tangan, pena, yang mungkin disebabkan oleh pembuangan biologi orang yang sakit. Untuk melakukan ini, pakai sarung tangan semasa perjalanan dan basuh tangan anda setelah menaiki pengangkutan. Dibenarkan dalam pengangkutan dan memakai topeng yang menutup hidung dan mulut.

Jangan sekali-kali makan apa-apa kerana zarah virus boleh menetap makanan; sesedikit mungkin, sentuh wajah anda dengan tangan yang tidak dicuci.

Sekiranya anda mempunyai wabak selesema, gunakan pengangkutan awam lebih sedikit jika anda boleh, lebih baik tinggal di luar rumah.

Bagaimana tidak mendapat selesema di klinik semasa wabak

Mod "topeng" dibuat di klinik - semua pekerja dan pelawat diminta memakai topeng pakai buang.

Poliklinik melarang vaksinasi pencegahan rutin dan menangguhkan lawatan ke anak-anak yang sihat.

Di pintu masuk institusi perubatan, saringan disusun di mana pesakit dengan tanda-tanda jangkitan diambil (demam, hidung berair, batuk).

Bagaimana untuk mengelakkan kanak-kanak mendapat selesema di sekolah dan di tadika

Karantina adalah kompleks tindakan anti-wabak dan pentadbiran yang bertujuan untuk mengurangkan penyebaran penyakit berbahaya di kalangan penduduk

Jika kanak-kanak jatuh sakit pada siang hari, mereka memberikan kepadanya dengan rawatan perubatan dan mengasingkan dia dari kanak-kanak lain sehingga ibu bapanya datang.

Semua kanak-kanak yang bersentuhan dengan pesakit menjalani pemeriksaan harian dengan termometri dan pemeriksaan membran mukus nasofaring.

Di sekolah dan tadika, pesta yang dibatalkan, konsert, malam, di mana kanak-kanak dari pelbagai kelas dan kumpulan akan saling berhubungan satu sama lain.

Sistem kabinet dihapuskan untuk tempoh karantina - pelajar belajar di kelas yang sama.

Semua bilik dibersihkan dengan menggunakan desinfektan, dan pengkaliran juga dilakukan (jika tidak ada anak-anak).

Untuk mencegah penyebaran jangkitan pernafasan lebih lanjut di institusi pendidikan anak-anak, dengan kejadian lebih dari 20%, kegiatan sekolah dan tadika ditangguhkan.

Kanak-kanak boleh mengikuti institusi pendidikan setelah pemulihan sepenuhnya dan sijil dari pakar pediatrik.

Soalan terpenting mengenai coronavirus

Kita hidup dalam keadaan infodemia: berita mengenai coronavirus berkembang biak lebih cepat daripada penyakit itu sendiri. Mustahil untuk mengikuti kemas kini dan entah bagaimana tidak selesa. Saya ingin meneliti pendapat pakar sofa dan bukti palsu melalui pemeriksaan saringan fakta dan mengetahui apa yang berlaku dan bagaimana menanganinya.

Tiba masanya untuk melancarkan pemeriksaan perubatan di TJ. Wang adalah wang, tetapi kesihatan, seperti yang anda tahu, tidak dapat dibeli. Pertama, mari kita cuba menjawab soalan yang paling mendesak mengenai musuh umat manusia yang baru yang tidak dapat dilihat.

Apa yang anda pelajari

Apa jenis virus itu??

Ejen penyebab penyakit coronavirus, juga dikenal sebagai COVID-19, secara rasmi disebut "coronavirus sindrom pernafasan akut yang teruk - 2". Untuk rakan - hanya SARS-CoV-2.

SARS-CoV-2 adalah wakil keluarga besar coronavirus, yang merangkumi kedua-dua virus yang menjangkiti haiwan, dan selesema manusia - ARVI. Terdapat lonjakan pada cangkang coronavirus, dengan bantuan virus yang melekat pada sel dan menjangkiti mereka. Dalam bentuknya, paku ini menyerupai mahkota - maka namanya.

Sebilangan besar coronavirus parasit haiwan, tetapi kadang-kadang mereka memperoleh kemampuan untuk menjangkiti manusia. Ini adalah hasil evolusi semula jadi. SARS-CoV-2 didakwa "melompat" dari haiwan ke orang pada Disember 2019 di bandar Wuhan di China. Virus ini kemungkinan besar menular kelawar pada awalnya.

Para saintis dapat menelusuri sejarah evolusi SARS-CoV-2, sehingga asal tiruan coronavirus dikecualikan. Artikel dalam Alam dan Jurnal Virologi (dalam bahasa Inggeris):

Coronavirus telah menyebabkan wabak sejak kebelakangan ini. Pada tahun 2002, wabak SARS yang disebabkan oleh coronavirus SARS berlaku di China. Adalah dipercayai bahawa manusia menerima SARS dari Musang - kucing bersaiz haiwan pemangsa. Wabak itu berlangsung selama enam bulan. Wabak ini berjaya merebak ke hampir 30 negara sebelum dihentikan pada bulan Julai 2003. Selepas itu, larangan perdagangan musang.

Pada tahun 2012, wabak penyakit lain yang serupa, yang disebabkan oleh coronavirus MERS, terjadi di Arab Saudi. Sumber kali ini adalah unta. Penyakit ini lebih teruk daripada SARS: setiap pertiga daripada mereka yang dijangkiti mati akibatnya. Tetapi MERS tidak dapat menyebabkan wabak. Di luar Semenanjung Arab, hanya ada satu wabak penyakit ini - pada tahun 2015 di Korea Selatan, di mana seorang pelancong membawa MERS. Sekarang patogen sedang dikaji secara intensif di makmal..

Pada tahun 2015 dan 2017, saintis China memberi amaran bahawa coronavirus yang berpotensi menjangkiti manusia beredar di populasi kelawar. Para penyelidik telah mencadangkan untuk melarang penjualan haiwan eksotik untuk membatasi hubungan dengan mereka. Mereka tidak mendengarkan pakar ketika itu.

Apa itu SARS-CoV-2 berbahaya ?

Virus sejuk, yang merangkumi SARS-CoV-2, tidak berminat dengan pembunuhan host mereka dengan cepat, kerana mereka menggunakan selnya untuk pembiakan. Pada kebanyakan pesakit, penyakit coronavirus berlaku dalam bentuk ringan - ini serupa dengan selesema biasa. Mungkin ada kes yang lebih ringan jika anda mengambil orang akaun yang belum diuji untuk virus korona.

kes membawa COVID-19 dalam bentuk ringan

Bentuk yang teruk dengan sesak nafas dan radang paru-paru dipengaruhi oleh 14% daripada semua orang dengan diagnosis COVID-19 yang disahkan oleh makmal, 5% lagi mengalami kegagalan pernafasan, kejutan dan kegagalan organ. Kami belum tahu dengan tepat mengapa ini berlaku..

Para saintis menunjukkan bahawa pada beberapa orang virus yang menyerang sel dapat menyebabkan tindak balas imun yang berlebihan - "ribut sitokin". Dalam perjalanan tindak balas ini, sel-sel imun dalam kuantiti yang mencukupi menghasilkan bahan yang mencetuskan keradangan, demam dan kerosakan kepada organ-organ dalaman..

Bagaimana SARS-CoV-2 berbeza dengan selesema dan koronavirus lain?

Sebilangan besar virus yang menyebabkan jangkitan pernafasan pada manusia berasal dari lima keluarga: paramyxovirus, orthomyxovirus, picornavirus, adenovirus dan coronavirus. Virus influenza adalah orthomyxovirus, dan SARS-CoV-2 dan beberapa jangkitan virus pernafasan akut adalah coronavirus. Oleh itu, suntikan selesema terhadap COVID-19 tidak membantu.

Sukar untuk membezakan COVID-19 dari influenza dan SARS. Gejala dan kaedah jangkitan dengan semua jangkitan virus pernafasan sangat serupa. Namun, masih ada perbezaan.

Apakah perbezaan antara coronavirus, influenza dan SARS

PerbezaanCOVID-19SelesemaARVI
Tempoh pengeraman1-14 hari, purata 5 hari1-4 hari, purata 2 hari1-3 hari
Masa ketika seseorang paling mudah berjangkitMungkin pada minggu pertama selepas bermulanya gejala3-4 hari selepas bermulanya gejalaHari sebelum bermulanya gejala dan semasa 5 hari pertama penyakit
Tempoh penyakit dari permulaan gejala14 hari dalam bentuk ringan, 3-6 minggu dalam bentuk teruk7 hari secara purataRata-rata 7-10 hari
Siapa yang lebih kerap sakitOrang lebih 45Kanak-kanak di bawah 18 tahunOrang dari mana-mana umur
Gejala yang paling biasaSuhu 37.5-38 ° C, batuk, sesak nafasSuhu 40 ° C ke atas, sakit kepala, sakit otot dan sendiSuhu hingga 38 ° C, sakit kepala, hidung berair, batuk
Komplikasi yang paling biasaPneumonia bakteria yang terukPneumonia bakteria, otitis media, sinusitis, kegagalan jantung kongestifKomplikasi sangat jarang berlaku.
Siapa yang paling kerap sakit dengan komplikasiOrang berumur lebih dari 65 tahun, orang yang menghidap penyakit kronikWanita hamil, kanak-kanak di bawah umur 5 tahun, orang berumur lebih dari 65 tahun, orang dengan penyakit kronikOrang yang menghidap penyakit kronik
Kematian2.3% secara purataPurata 0.1%Jarang sekali

Mengapa kanak-kanak bertolak ansur dengan penyakit koronavirus lebih mudah daripada orang dewasa?

Pasti kita belum tahu. Mungkin hakikatnya adalah bahawa kanak-kanak dan orang muda pada awalnya mempunyai paru-paru yang lebih sihat daripada orang dewasa, orang tua dan orang-orang dengan penyakit yang teruk. Ada kemungkinan bahawa virus "lebih sukar" untuk memprovokasi radang paru-paru di dalamnya..

Bagaimana saya boleh mendapatkan coronavirus??

Virus SARS-CoV-2 ditularkan melalui dua cara.

Semasa hubungan rapat dengan pesakit. Virus tersebar 1-2 meter dengan zarah air liur ketika pesakit batuk, bersin atau ketawa. Partikel air liur membentuk aerosol di udara, di mana virus dapat bertahan selama 3 jam. Sekiranya virus itu masuk ke mata, mulut atau hidung orang yang sihat, dia akan jatuh sakit.

Dengan menyentuh objek yang telah dilanda virus. Virus boleh hidup di luar badan manusia.

Berapa banyak coronavirus yang hidup pada objek yang berbeza

ContohMasa bertahan virus
TembagaDuit syiling, perhiasan, piring antik, pemegang pintu4 jam
KadbodKotak pizza, sampul buku, bungkusanhari
Keluli tahan karatPegangan tangan di kereta bawah tanah dan bas, pegangan pintu, "rel" untuk dulang di ruang makan, pegangan paip air2 hari
PlastikSarung telefon, beg atau beg, tempat duduk kereta bawah tanah, dulang makan3 hari
kain ituPakaian, sarung tangan kain, topeng kain, sapu tanganTidak diketahui

Inilah seberapa banyak coronavirus hidup pada subjek yang berbeza:

  1. Tembaga - 4 jam (syiling, perhiasan, piring antik, pemegang pintu).
  2. Kadbod - sehari (kotak pizza, sampul buku, bungkusan).
  3. Keluli tahan karat - 2 hari (pegangan tangan di kereta bawah tanah dan bas, pegangan pintu, "rel" untuk dulang di ruang makan, pemegang paip air).
  4. Plastik - 3 hari (beg telefon, beg atau beg, tempat duduk kereta bawah tanah, dulang di ruang makan).
  5. Fabrik - Tidak diketahui (pakaian, sarung tangan kain, topeng kain, sapu tangan).

Sekiranya orang yang sihat menyentuh objek yang disentuh oleh pesakit, dan kemudian membawa virus ke mata, hidung atau mulut, dia mungkin sakit.

Bagaimana untuk mengetahui apa yang dijangkiti?

Pada kebanyakan orang, gejala muncul 2-14 hari selepas jangkitan. Penyakit ini mirip dengan selesema biasa: seseorang itu lemas, batuk, suhu boleh naik sedikit - hingga 38 ° C. Satu-satunya gejala atipikal untuk selesema adalah bahawa beberapa orang dengan jangkitan coronavirus mengalami kesukaran bernafas. Untuk membezakan penyakit coronavirus dari selesema dan selesema, anda memerlukan analisis khas.

Mengapa tidak semua orang menguji coronavirus?

Kerana ia panjang, mahal dan tidak semua orang memerlukannya.

Analisis SARS-CoV-2 dilakukan dengan tindak balas rantai polimerase transkripsi terbalik (PCR) - ia lebih mahal dan lebih rumit daripada PCR konvensional. Reaksinya memerlukan peralatan canggih yang mahal dan tenaga terlatih. Beberapa media menulis bahawa terdapat ujian cepat untuk coronavirus, tetapi belum ada rujukan untuk ujian ini di laman web WHO dan CDC. Mungkin hanya khabar angin dan syarikat PR.

Bahan untuk analisis adalah burung walet dari oropharynx, yang mesti dihantar ke makmal khas Rospotrebnadzor. Ujian mengambil masa sekurang-kurangnya 3-4 jam.

Penyusun direktori antarabangsa yang terkenal untuk doktor UpToDate percaya bahawa mengambil ujian SARS-CoV-2 masuk akal bagi pesakit dengan gejala selesema jika mereka:

  1. dengan kebarangkalian yang tinggi, SARS-CoV-2 menjadi dijangkiti: kurang dari 14 hari yang lalu, mereka tiba dari negara atau bandar di mana wabak itu sekarang, atau menghubungi orang yang mempunyai diagnosis COVID-19;
  2. tergolong dalam kumpulan risiko: ini adalah orang tua, pesakit dengan penyakit kronik, seperti penyakit kardiovaskular atau diabetes, dan gangguan imun yang serius, seperti AIDS;
  3. mereka sakit serius: ia adalah sukar untuk bernafas, mereka mempunyai batuk menyeksa dan sakit dada yang teruk.

Adakah wajib berjumpa doktor sekiranya anda mengesyaki penyakit koronavirus?

80% orang SARS-CoV-2 yang dijangkiti pulih tanpa bantuan doktor. Yang perlu anda buat hanyalah memerhatikan gejala..

Segera hubungi doktor sekiranya:

  1. Sukar untuk anda bernafas.
  2. Sentiasa merasakan sakit atau tekanan dada.
  3. Fikiran yang keliru dan selalu mahu tidur.
  4. Wajah atau bibir mempunyai warna kebiruan.

Sekiranya semua ini tidak berlaku, tinggal di rumah dan bertindak seperti anda mengalami selesema biasa..

Mengapa ubat-ubatan terkenal tidak membantu melawan penyakit coronavirus dan bagaimana ia dirawat sekarang?

Umat ​​manusia belum belajar bagaimana merawat jangkitan virus pernafasan - ini berlaku bukan hanya untuk COVID-19, tetapi juga selesema dan selesema yang paling biasa. Antibiotik tidak membantu, kerana tidak bertindak terhadap virus. Ubat-ubatan domestik yang belum pernah didengar di luar negara juga diragukan.

⛔️ Arbidol. Pada 19 Februari, Kementerian Kesihatan China mengeluarkan rekomendasi versi keenam untuk rawatan radang paru-paru coronavirus, yang termasuk ubat "Abidol" - generik "Arbidol" Rusia. Walau bagaimanapun, ini adalah dokumen sementara, di mana secara langsung ditulis bahawa keberkesanan ubat mesti dibuktikan terlebih dahulu.

Ujian klinikal ubat Rusia "Arbidol", yang dijalankan dari tahun 1993 hingga 2004, diakui oleh WHO sebagai tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan ubat berdasarkan bukti. Garis panduan WHO untuk rawatan influenza tidak termasuk Arbidol, Abidol, atau Umifenovir, nama bukan hak milik antarabangsa untuk Arbidol. Dalam cadangan untuk jangkitan coronavirus, pada dasarnya tidak ada ubat.

⛔️ Imunomodulator. Keberkesanan imunomodulator yang muncul dalam cadangan sementara Kementerian Kesihatan tidak diuji oleh komuniti perubatan antarabangsa. Dalam cadangan asing untuk rawatan penyakit lain, penyakit itu tidak berlaku. Ubat-ubatan ini tidak mungkin dapat membantu mereka yang dijangkiti penyakit koronavirus..

⛔️ Ubat batuk. Mereka tidak meningkatkan kesejahteraan, tetapi mencegah tubuh menyingkirkan virus.

✅ Antipiretik. Sekiranya anda bertolak ansur dengan panas, lebih baik jangan merobohkannya. Selagi suhu di bawah 40 ° C, tidak akan ada kesan berbahaya. Sekiranya teruk, anda perlu menggunakan paracetamol atau ibuprofen. Aspirin hanya sesuai untuk orang dewasa dengan perut yang sihat dan tanpa alahan..

Doktor hanya memerlukan pertolongan dengan komplikasi, seperti radang paru-paru. Kemudian doktor akan membawa orang itu ke hospital dan tidak akan melawan virus itu sendiri, tetapi akibatnya.

Apa langkah-langkah yang harus diambil agar tidak menderita coronavirus?

Basuh tangan anda dengan sabun dan air sekurang-kurangnya 20 saat - ketika anda datang dari jalan, sebelum makan, setelah menggunakan tandas dan bersentuhan dengan orang lain. Lap tangan anda dengan tisu alkohol atau gunakan pembersih jika tidak ada sink di kawasan berhampiran, dan anda harus menyentuh objek awam, seperti kenop pintu atau pegangan tangan di kereta bawah tanah. Air sabun dan alkohol membunuh virus.

Jauhkan dari orang-orang di jalan pada jarak 1-2 meter. Apabila seseorang batuk, zarah-zarah air liur, yang boleh menjadi virus, terbang sejauh kira-kira satu setengah meter. Di "kawasan yang terjejas" ada kemungkinan untuk dijangkiti. Pastikan jarak anda jika anda terpaksa beratur di kedai. Sekiranya anda perlu menggunakan lif, lebih baik membiarkan orang asing terus maju daripada menungganginya di kabin yang sama.

Jangan sentuh mata, hidung, dan mulut anda dengan tangan yang tidak dicuci di jalan. Kita tidak selalu mengesan siapa dan bagaimana kita menyentuh dengan tangan kita. Sekiranya seseorang tidak sengaja menyentuh objek yang dijangkiti, dan kemudian - seseorang, ada peluang untuk memindahkan virus ke selaput lendir dan jatuh sakit.

Merasakan gejala selesema di jalan - batuk dengan betul. Sekiranya tidak ada selendang sekali pakai, batuk ke selekoh siku: ini menunda virus dan mencegahnya tersebar. Apabila anda berada di rumah, jangan gantung pakaian luar di pintu masuk, lebih baik memasukkannya ke dalam beg untuk malam. Kemungkinan besar, selama ini, virus akan mati.

Rasa tidak enak - tinggal di rumah. Oleh itu, kemungkinan anda tidak menjangkiti sesiapa sahaja.

Adakah pengasingan diri berkesan??

Di China, wabak ini dihentikan kerana karantina yang ketat: orang yang dijangkiti terputus dari dunia luar. Sebaik sahaja pesakit pulih, rangkaian penghantaran dari orang ke orang berhenti.

Dalam konteks Rusia dan Eropah, karantina sejagat sangat sukar. Pengasingan diri disyorkan untuk orang yang mempunyai gejala selesema biasa, dan jarak sosial disyorkan untuk orang yang sihat..

Pengasingan diri - "tahanan rumah" selama 7 hari. Sekiranya gejala telah hilang selama ini, anda boleh beralih ke jarak sosial. Sekiranya tidak, pengasingan diri perlu dilanjutkan selama seminggu lagi..

Jarak sosial - memerhatikan jarak antara orang 1-2 meter. Di samping itu, ada baiknya, jika boleh, beralih ke persekolahan di rumah, bekerja dari rumah, enggan menghadiri persidangan, pawagam dan acara-acara sesak yang lain. Dan berkomunikasi dengan orang tersayang secara eksklusif melalui telefon dan rangkaian sosial.

Cara mengasingkan diri dengan betul

Mintalah keluarga anda untuk membeli topeng farmasi dan memakainya semasa orang sihat berada berdekatan. Tukar topeng sebaik basah. Tanggalkan topeng untuk ikatan, dan setelah perubahan, pastikan untuk mencuci tangan anda.

Jangan tinggalkan rumah anda - malah ke kedai dan farmasi. Anda hanya perlu membuat pesanan di kedai dalam talian, atau meminta rakan-rakan untuk pergi di depan pintu rumah anda.

Jangan bermusuhan.

Berjalan pada waktu siang ketika hampir tidak ada orang di jalan. Semasa berjalan, pakai topeng dan tinggalkan sekurang-kurangnya dua meter dari yang lain - ini adalah jarak di mana dua orang tidak dapat saling menyentuh, menghulurkan tangan ke arah.

Adakah alkohol dan merokok mempengaruhi kemungkinan dijangkiti?

Belum ada bukti bahawa merokok mempengaruhi risiko dijangkiti COVID-19. Tetapi ia pasti tidak membantu melindungi daripada virus. Pada dasarnya perokok mempunyai risiko penyakit paru-paru yang lebih tinggi. Jadi perokok yang dijangkiti penyakit coronavirus cenderung jatuh sakit dengan komplikasi.

Khabar angin bahawa roh melindungi daripada jangkitan adalah legenda bandar. Alkohol adalah pembasmi kuman yang baik, tetapi tidak berguna untuk meminumnya untuk melindungi atau merawat jangkitan koronavirus. Tidak ada gunanya membasuh seluruh badan dengan mereka, jika anda sudah mengalami simptom. 60% etanol dan 70% isopropanol sesuai untuk pembasmian kuman tangan.

Mengapa topeng perubatan tidak berguna??

SIAPA tidak mengesyorkan orang yang sihat memakai topeng perubatan. Topeng pembedahan melindungi terutamanya bukan orang yang memakainya, tetapi orang di sekitarnya. Doktor memakainya untuk mengekalkan kemandulan di bilik operasi, dan pesakit yang sudah menghidap selesema atau SARS - agar tidak menjangkiti sesiapa.

Topeng menangguhkan penyemburan air liur, mencegah virus merebak di sekitar orang yang sakit. Pada masa yang sama, ia tidak melekat erat pada kulit wajah dan membiarkan mata terbuka - dan melaluinya anda juga boleh dijangkiti.

Tidak seperti topeng pembedahan, alat pernafasan perubatan melindungi mereka yang memakainya. Respirator membersihkan udara yang disedut oleh seseorang dengan zarah berukuran 0.04-1.3 mikron. Secara teorinya, ini juga dapat membantu melawan coronavirus, yang partikelnya lebih besar. Tetapi dalam praktiknya, alat pernafasan praktikal tidak membantu: mereka tidak selesa dan memberikan perasaan perlindungan yang salah, sehingga orang lupa untuk mencuci tangan dengan kerap dan masih dijangkiti.

Menurut garis panduan ringkasan penggunaan topeng dan alat pernafasan, orang yang sihat tanpa tanda-tanda jangkitan tidak memerlukannya. Pentadbiran Makanan dan Dadah A.S. (FDA) menasihatkan untuk membincangkan pembelian alat pernafasan untuk orang yang berisiko dengan doktor.

Apa yang harus ada dalam kit pertolongan cemas orang yang takut jatuh sakit?

Kit pertolongan cemas khas tidak diperlukan. Cukup dengan membeli tisu pembersih atau alkohol.

Adakah benar anda perlu membeli makanan?

Bekalan makanan mungkin diperlukan hanya jika anda ingin mengasingkan diri di negara ini. Tidak ada keperluan langsung untuk membeli produk untuk kegunaan masa depan.

Adakah benar bahawa orang yang mempunyai jangkitan coronavirus tidak dapat jatuh sakit lagi?

Kami belum mengetahui dengan tepat bagaimana sistem imun bertindak balas terhadap pencerobohan SARS-CoV-2. Pakar percaya bahawa orang sudah sakit tidak mungkin dijangkiti lagi. Walau bagaimanapun, imuniti yang stabil tidak terbentuk terhadap jangkitan koronavirus, jadi masih ada risiko sakit lagi.

Apabila vaksin muncul?

Pada 21 Mac 2020, WHO menerbitkan data mengenai 50 vaksin yang berpotensi terhadap SARS-CoV-2, dua di antaranya sudah diuji. Masih sukar untuk mengatakan berapa lama percubaan ubat pada manusia akan dilakukan dan adakah ia akan berjaya. Masih terlalu awal untuk menyebut tarikh vaksin.

Apakah maksud fakta pandemik??

Pandemik adalah keadaan di mana penyakit baru merebak ke seluruh dunia. Ini adalah kerana kebanyakan orang tidak mempunyai imuniti kepadanya dan apabila bertemu dengan pembawa jangkitan, peluang jangkitan adalah sangat tinggi. Untuk menghentikan wabak ini, perlu dilakukan langkah-langkah di tingkat tidak hanya negara di mana wabah itu terjadi, tetapi juga semua negara di dunia.

Mengapa media begitu gembira dengan topik ini, dan menyatakan karantina?

Untuk menekankan kepentingan masalah dan menarik perhatian kepadanya. Tanpa bantuan warganegara, langkah-langkah yang menyekat tidak akan membantu. Oleh itu, adalah penting untuk mengikuti cadangannya: ingat kebersihan, jauhkan diri anda secara sosial jika anda sihat, dan dirikan diri jika anda mengalami simptom selesema.

Bolehkah coronavirus memusnahkan umat manusia?

Ini tidak mungkin. Tetapi jika anda tidak mengikuti cadangan pakar, banyak orang, terutama orang tua, mungkin mati.