Sakit selalu tidak menyenangkan. Dan tidak semua orang tahu berapa hari penyakit ini atau penyakit itu berlanjutan. Ini juga berlaku untuk selesema. Untuk menunjukkan jangka masa penyakit ini, perlu mengambil kira banyak faktor luaran dan dalaman yang berbeza. Ubat antivirus yang digunakan dalam proses penyakit ini juga mempengaruhi jangka masa penyakit ini.

Cara menentukan selesema

Influenza merujuk kepada jangkitan virus pernafasan akut. Berdasarkan definisi ini, banyak orang secara keliru menyamakan penyakit ini dengan selesema biasa, yang dirawat tanpa banyak kesukaran, dan kadang-kadang hilang tanpa rawatan. Malangnya, ini adalah pendekatan yang salah..

Influenza adalah penyakit virus yang sangat kompleks dengan simptom yang serupa dengan selesema. Walaupun terdapat persamaan gejala, virus influenza bermutasi dengan selamat, membawa kepada wabak baru yang belum diketahui. Serta penyakit, yang diambil secara kebetulan, boleh menyebabkan komplikasi serius, selalunya komplikasi ini tidak sesuai dengan kehidupan.

Sekiranya anda menilai peringkat ARVI, maka selesema adalah salah satu tempat pertama dalam kematian akibat komplikasi, terutama pada masa kanak-kanak.
Dalam kebanyakan kes, selesema, tidak seperti selesema biasa, bermula secara spontan. Beberapa jam yang lalu, seseorang berasa baik-baik saja, tetapi sekarang sukar baginya untuk turun dari sofa, dan suhu badannya cepat meningkat.

Jangan lupa tentang aktiviti wabak. Sekiranya wabak penyakit ini diperhatikan di bandar, walaupun terdapat sedikit pun gejala yang muncul, pakar harus segera dikunjungi. Ubat yang diambil tepat pada masanya untuk selesema dan selesema akan mengurangkan semua komplikasi yang mungkin berlaku. Sebagai peraturan, ubat antivirus digunakan..

Penting untuk diingat! Ejen antivirus tersebar luas dan masing-masing mempunyai penilaian tersendiri berdasarkan ulasan pengguna. Tetapi anda tidak boleh membuat pilihan berdasarkan penilaian sahaja, kerana prestasinya pada dasarnya salah. Hanya pakar yang mempunyai hak untuk menetapkan ubat, dan orang yang sakit hanya dapat menawarkan ubat berdasarkan seberapa tinggi penarafan di Internet..

Influenza mempunyai beberapa jenis dan masing-masing mempunyai simptom tersendiri. Walaupun demikian, sejumlah manifestasi yang berlaku pada setiap jenis penyakit dapat dibezakan:

  1. Suhu badan meningkat. Semasa sakit, seseorang mungkin demam. Suhu meningkat dengan cepat, tidak berhenti pada ketinggian pertengahan. Dengan sedikit manifestasi penyakit, termometer menunjukkan suhu hingga 38 darjah, dalam bentuk akut, suhu dapat melebihi tanda 40 darjah. Influenza dicirikan oleh peningkatan suhu badan, yang sukar dibetulkan dengan ubat-ubatan.
  2. Sensasi menyakitkan di seluruh badan. Otot, kulit, dan semua bahagian badan yang lain diliputi oleh sensasi yang tidak selesa dan kesakitan. Sindrom nyeri tidak mempunyai sumber tertentu, kesakitan merangkumi setiap sel badan.
  3. Rasa kelemahan umum. Menjadi sukar bagi seseorang untuk melakukan tindakan sehari-hari dan bahkan perjalanan biasa ke tandas menjadi sesuatu yang melampaui batas. Seluruh badan ditutup dengan berat, menambah beban otot.
  4. Menguatkan aliran darah kulit dan bola mata. Kerana fenomena ini, kemerahan kulit dan mata berlaku. Sebagai peraturan, fenomena ini hanya merangkumi kulit wajah. Kemerahan kelihatan serupa dengan reaksi alahan.
  5. Batuk yang tidak produktif. Batuk tidak berkaitan dengan kesakitan atau ketidakselesaan di kerongkong..
  6. Pengasingan lendir dari rongga hidung. Hidung berair disertai dengan pembengkakan membran mukus. Nafas hidung pada ketinggian selesema sama sekali tidak ada, dan ubat-ubatan tidak memberi kesan yang diperlukan.
  7. Mabuk. Semasa penyakit ini, bahan toksik dilepaskan ke aliran darah, yang menyebabkan kerosakan pada sistem saraf pusat. Ini dinyatakan dalam bentuk muntah, mimisan sederhana, halusinasi, dan sawan. Dalam bentuk penyakit yang teruk, gejala yang lebih teruk mungkin berlaku..
  8. Sakit kepala. Kesakitan di kepala dan penampilan bunyi luar tidak mempunyai penyetempatan yang jelas. Kepala boleh menyakitkan sepenuhnya dan di bahagian. Kesakitan boleh bergerak dari satu bahagian kepala ke bahagian lain..

Sekiranya sekurang-kurangnya salah satu daripada gejala di atas berlaku, anda mesti segera berjumpa pakar. Urgensi ini disebabkan oleh fakta bahawa terapi selesema yang paling berkesan dijalankan dalam dua hari pertama dari permulaan penyakit..

Tempoh selesema

Tidak mungkin untuk menentukan berapa hari mereka menghidap selesema. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tempoh selesema bergantung pada banyak faktor, baik faktor dalaman dan luaran:

  • mengikut jenis virus;
  • dari kestabilan sistem imun;
  • dari kehadiran atau ketiadaan penyakit dalam bentuk kronik, dll..

Komplikasi juga mempengaruhi jangka masa penyakit ini. Sekiranya ia berlaku, tempoh selesema meningkat. Tetapi doktor mempunyai andaian mengenai berapa lama penyakit ini berlanjutan tanpa komplikasi.

Dalam kebanyakan kes, selesema mempunyai jangka masa satu hingga dua minggu. Pada tempoh ini, fasa akut menempati separuh, dengan kehadiran suhu tinggi dan kesihatan yang buruk. Dengan rawatan tepat pada masanya, manifestasi penyakit ini secara beransur-ansur hilang atau hilang dengan segera.

Setelah suhu badan dinormalisasi, selesema tidak kembali dan badan kembali normal. Sekiranya dalam perjalanan untuk pemulihan, gejala-gejala telah kembali dengan kekuatan baru, kemungkinan besar, penyakit berjangkit baru muncul di dalam badan. Dalam beberapa kes, setelah selesema hampir sembuh, penyakit katarak berkembang dengan latar belakang kekebalan yang lemah..

Influenza dicirikan oleh fenomena seperti asthenia pasca berjangkit. Fenomena ini dicirikan oleh kesihatan yang buruk selepas jangkitan. Selepas selesema, tempoh ini boleh berlangsung hingga bulan sabit..

Penting untuk mengetahui! Anda tidak boleh memulakan aktiviti aktif sebaik sahaja pulih. Anda harus menunggu tempoh penyakit selepas jangkitan dan hanya selepas itu kembali ke kehidupan seharian.

Tempoh penyakit ini juga bergantung pada kepatuhan terhadap semua keperluan pakar. Semasa tempoh penyakit ini diperlukan:

  • memerhatikan rehat tempat tidur;
  • penggunaan ubat-ubatan anti-radang, serta ubat-ubatan anti-selesema (ubat-ubatan yang diresepkan oleh pakar untuk selesema);
  • terapi simptomatik.

Dilarang menjadikan badan yang sakit melakukan aktiviti fizikal. Sukan, latihan dan aktiviti lain mesti ditinggalkan.

Berapa lama pesakit kekal berjangkit

Influenza adalah penyakit berbahaya dan sangat menular. Tempoh paling berbahaya bagi orang lain adalah hari pertama. Tetapi ada pendapat bahawa seseorang menjadi berjangkit bahkan sebelum bermulanya gejala pertama penyakit ini. Berdasarkan ini, harus diingat bahawa jika penyakit berlaku, anda mesti berjumpa pakar. Ini bukan sahaja menyumbang kepada permulaan terapi tepat pada masanya, tetapi juga mencegah jangkitan besar-besaran rakan sekerja.

Tubuh berhenti menghasilkan agen virus di persekitaran sebaik sahaja antibodi mula dihasilkan di dalam badan. Dalam kebanyakan kes, ini berlaku seminggu selepas bermulanya gejala pertama. Tetapi jika anda tidak menolong badan, proses ini mungkin ditangguhkan. Tablet mana yang harus diminum untuk mempercepat pengeluaran antibodi yang harus dilaporkan oleh pakar, tetapi dalam 90% kes, ubat antivirus diresepkan.

Nota! Untuk memilih ubat antivirus terbaik, anda harus memperhatikan penilaian dana. Anda juga boleh mempelajari ubat-ubatan utama, termasuk ubat antivirus yang paling moden dan berkesan.

Selain itu, jika seseorang mempunyai penyakit yang mempengaruhi fungsi sistem kekebalan tubuh, patologi kronik, atau jika pesakit baru-baru ini terdedah kepada pembedahan, penyakit ini dapat tetap menular untuk waktu yang lebih lama, kerana sistem kekebalan tubuh tidak dapat memberikan respons tepat pada waktunya.

Cara mempercepat pemulihan dari selesema

Pada orang dewasa, selesema berlangsung kurang daripada pada kanak-kanak kecil. Untuk mempercepat proses penyembuhan, tubuh memerlukan bantuan, yang memanifestasikan dirinya dalam bentuk.

  1. Pembersihan basah. Dalam tempoh penyakit ini, organisma yang berpenyakit melepaskan sejumlah besar agen virus ke persekitaran. Untuk mengelakkan jangkitan anggota keluarga dan mengurangkan beban pada badan, pembersihan basah harus dilakukan setiap hari.
  2. Penggunaan kompleks vitamin. Dalam tempoh penyakit ini, badan akan habis. Untuk menyokongnya, anda perlu memastikan bahawa dengan makanan seseorang mendapat pelbagai jenis vitamin penting. Sekiranya tidak dapat mencapainya melalui makanan, anda harus menggunakan ubat-ubatan yang mengandungi kompleks vitamin.
  3. Penyerapan sejumlah besar cecair. Cecair itu menyokong badan, mencegah dehidrasi, dan juga membantu membuang bahan toksik yang dihasilkan oleh badan. Dengan penyerapan isipadu cecair yang optimum, manifestasi keracunan dapat dikurangkan dengan ketara.
  4. Menayangkan bilik. Untuk mengurangkan kepekatan virus di udara, anda mesti mengudarakan bilik secara berkala sekurang-kurangnya dua kali sehari.
  5. Pelembapan. Dengan udara kering, lendir mengering di saluran udara, yang merupakan persekitaran yang sesuai untuk perkembangan mikroorganisma patologi. Udara yang lembap mengurangkan kemungkinan jangkitan sekunder.

Sedikit penyakit pernafasan sama seperti selesema. Pemulihan, berapa lama proses ini, bergantung pada langkah-langkah yang diambil.

Jangkitan selesema (selsema): jangka masa dan kursus

Jangkitan selesema atau selesema adalah dua istilah yang setara dengan perubatan untuk penyakit berjangkit yang menyerang saluran pernafasan atas. Bergantung pada patogen dan kemungkinan komplikasi, tempoh dan selesema biasa mungkin berbeza..

Kod ICD untuk penyakit ini: J06, J11, J00.

Berapa lama selsema biasanya berlangsung?

Tidak ada jawapan umum untuk pertanyaan mengenai jangka masa jangkitan influenza. Bergantung pada penyebab selesema dan kemungkinan jangkitan tambahan, jangka masa dan perjalanan selesema mungkin berbeza dari orang ke orang. Ia juga penting sama ada seseorang mempunyai penyakit kronik (contohnya, kekurangan imuniti kongenital).

Selsema sering disebabkan oleh rotovirus atau adenovirus. Mereka disebarkan melalui tetesan air liur kecil yang tersebar semasa batuk, bersin, atau ucapan (infeksi titisan). Selain itu, virus ini juga dapat bertahan di permukaan dan kulit untuk jangka masa yang agak lama dan oleh itu berjangkit. Mekanisme penularan tidak mempengaruhi jangka masa dan perjalanan penyakit dalam penyakit seperti influenza.

Dari selaput lendir hidung dan tekak, virus boleh merebak lebih jauh di dalam badan. Semakin dalam virus menembusi, semakin lama jangkitan itu berlangsung.

Influenza atau selesema juga dapat menjadi titik permulaan jangkitan bakteria tambahan. Semasa selsema, selaput lendir sangat lemah sehingga lebih mudah bakteria memasuki badan. Doktor kemudian membincangkan mengenai sekunder atau superinfeksi. Dalam kes ini, tempoh dan selesema biasa boleh lebih lama..

Lebih daripada separuh kes berlaku seperti berikut. Gejala sejuk bermula dengan keluhan ringan, seperti sakit tekak atau hidung berair. Selama dua hari, simptom-simptom itu semakin meningkat sehingga mencapai tahap keparahan maksimum pada hari kedua atau ketiga. Selepas ini, gejala secara beransur-ansur hilang. Selsema sederhana biasanya berlangsung tidak lebih dari seminggu.

Jangkitan influenza: tentu saja dengan komplikasi

Sekiranya anda tidak merasa kasihan pada diri sendiri semasa selesema atau, misalnya, terus bermain sukan, jangka masa akan lebih lama. Jangkitan influenza bermaksud terdapat virus di dalam badan yang mana sistem imun mesti menghasilkan antibodi. Ini memberi tekanan pada badan. Sekiranya anda meregangkan badan anda selama ini, kekuatan yang diperlukan untuk membina perlindungan terhadap virus, secara sederhana, akan sia-sia. Oleh kerana itu, pemulihan boleh berlangsung selama beberapa minggu atau bahkan berbulan-bulan. Doktor memanggilnya selsema kronik..

Oleh itu, berapa lama selsema akan dapat dipengaruhi oleh semua orang. Langkah-langkah yang berkesan dapat mengurangkan jangka masa dan ketidakselesaan jangkitan selesema..

Jangkitan influenza: tempoh dengan jangkitan sekunder

Sekiranya terdapat jangkitan bakteria sekunder dengan jangkitan influenza, jangka masa penyakit ini dapat diperpanjang. Contohnya, jangkitan dengan bakteria menyebabkan radang amandel, mata, sinus paranasal atau paru-paru.

Tonsillitis sangat biasa, terutamanya pada kanak-kanak kecil. Ia berlangsung dari satu hingga dua minggu dan dicirikan oleh sakit tekak yang teruk.

Pada orang dewasa, radang paru-paru kadang-kadang menjadi komplikasi selesema biasa, dengan masalah batuk dan pernafasan yang teruk. Ia boleh bertahan beberapa minggu.

Keradangan otot jantung (miokarditis) sangat berbahaya untuk selsema. Keradangan otot jantung boleh timbul apabila selesema tidak dirawat. Ia berlangsung sekitar enam minggu.

Bahaya miokarditis adalah keparahan gejala yang rendah. Lebih-lebih lagi, jika anda terus berlatih dengan keradangan otot jantung, dalam kes yang teruk ini boleh menyebabkan kegagalan jantung yang membawa maut..

Jangkitan influenza: tempoh inkubasi

Selalunya memerlukan beberapa hari dari jangkitan hingga permulaan penyakit. Doktor bercakap mengenai tempoh pengeraman. Selsema dan jangkitan virus lain mempunyai tempoh inkubasi yang agak singkat. Setelah virus masuk ke dalam badan, biasanya diperlukan dua hingga lapan hari untuk munculnya gejala selesema pertama..

Tidak ada gejala penyakit semasa tempoh inkubasi. Namun, ini tidak bermaksud bahawa orang yang dijangkiti tidak dapat menjangkiti orang lain pada masa ini. Kira-kira dua belas jam selepas jangkitan, agen berjangkit (misalnya, dalam air liur) mungkin terdapat dalam rembesan..

Oleh itu, dengan selesema atau selesema: jangka masa dan kursus, biasanya, kecil, dan tubuh terjejas hingga tahap sederhana. Dalam kebanyakan kes, selesema berakhir dalam seminggu..

Tempoh dan jangka masa penyakit ini dapat dipengaruhi dengan memerhatikan rejim perlindungan dan mengelakkan jangkitan semula..

Kursus dan jangka masa selesema

Influenza adalah jenis jangkitan virus pernafasan akut (ARVI) yang paling teruk dan berbahaya. Walaupun hampir setiap orang mengalami selesema berkali-kali dalam hidupnya, setiap kes baru membawa persoalan yang sama..

Selalunya, pesakit berminat dalam dua keadaan.

Pertama, adakah gejala yang ada adalah normal. Menerjemahkan ini ke dalam bahasa perubatan, orang berminat dengan selesema biasa. Dan semuanya berkembang dengan betul dalam setiap kes.

Kedua, dia berminat berapa hari penyakit itu berlanjutan. Dan semua orang ingin mendengar angka yang tepat sebagai tindak balas kepada soalan mereka. Mari kita mulakan dengan jangka masa penyakit ini dan mulakan.

Berapa hari penyakit itu berlalu?

Sekiranya seseorang memberitahu anda berapa hari yang tepat bahawa anda akan mendapat selesema, maka anda semestinya sangat ragu dengan maklumat tersebut. Faktanya adalah bahawa terdapat begitu banyak faktor pemboleh ubah yang akan mempengaruhi masa pemulihan.

Ini termasuk:

  • strain virus tertentu;
  • keadaan sistem imun;
  • ciri-ciri individu pesakit;
  • ketepatan masa dan kecukupan rawatan.

Mari beri contoh untuk menjelaskan perkara ini. Selalunya kanak-kanak yang demam menghidap penyakit influenza A berbahaya dan orang dewasa yang sihat dan jarang sakit yang terdedah kepada virus jenis C yang tidak berbahaya akan mengalami kesakitan yang sangat berbeza.

Dalam kes pertama, kanak-kanak tersebut diharapkan dapat berehat di tempat tidur selama 2-3 minggu, disertai dengan penggunaan ubat-ubatan untuk rawatan simptomatik. Contohnya, antipiretik dan analgesik. Ini paling baik jika selesema tidak menimbulkan komplikasi serius..

Dalam kes kedua, orang itu kemungkinan besar tidak akan menyedari bahawa terdapat jangkitan pada tubuhnya. Oleh kerana penyakit ini akan menular tanpa gejala atau dalam bentuk yang sangat ringan.

Itulah sebabnya kita hanya dapat membincangkan situasi dan purata yang biasa. Lazimnya, selesema surut setelah 7-10 hari rawatan mencukupi. Sekiranya seseorang mula dirawat tepat pada waktunya, maka pada hari kelima sistem imunnya akan mula aktif mengembangkan antibodi spesifik terhadap virus patogen yang telah memasuki tubuh..

Pemulihan sepenuhnya dari penyakit tidak pernah berlaku sejurus selepas itu. Beberapa hari lagi diperlukan untuk simptom utama selesema surut. Maka diperlukan satu atau dua minggu lagi untuk tubuh manusia pulih sepenuhnya dari penyakit ini.

Kursus penyakit yang biasa

Selalunya, pesakit mempunyai selesema, yang dicirikan oleh tahap keparahan yang sederhana.

Penyakit ini bermula secara tiba-tiba dan segera muncul dengan gejala akut. Pesakit mengalami menggigil. Selalunya kepala mula sakit banyak. Beberapa jam kemudian, demam datang. Ia dicirikan oleh peningkatan suhu badan hingga 38-40 darjah.

Di samping itu, terdapat keracunan umum pada tubuh manusia. Ia dinyatakan dalam keadaan berpeluh, sakit pada sendi dan otot, kelemahan, mengantuk, kurang selera makan.

Kesesakan hidung sering diperhatikan, serta pembuangan mukus hidung (ingus) dengan tahap intensiti yang berbeza-beza. Mata mula sakit. Gejala ini tidak diperhatikan pada setiap pesakit. Anda akan mendapat lebih banyak maklumat dalam penerbitan "Mengapa Flu Hurt Eyes?".

Pada 2-3 hari dari permulaan penyakit, batuk kering bermula, yang mungkin disertai dengan sakit tekak. Pada hari ke-5-6, ia menjadi lembap dan produktif. Sputum mula aktif berlalu dari pesakit.

Demam tinggi dengan selesema biasanya berlangsung sekitar seminggu. Sekiranya rawatan dimulakan tepat pada waktunya, maka sedikit lebih sedikit. Dia jatuh secara tiba-tiba. Ini berlaku dengan latar belakang peluh yang banyak..

Selang 1 hingga 3 minggu selesema pulih sepenuhnya sepanjang tahap keparahan sederhana. Dalam kes ini, orang itu akan kekal lemah dan keletihan buat sementara waktu.

Kursus penyakit yang tidak normal

Dalam kes influenza, ia boleh berbeza dalam satu arah dan yang lain. Jangkitan pernafasan akut dapat disedari dengan tidak adanya gejala khas. Juga, penyakit ini boleh menjadi sangat sukar dan menjanjikan komplikasi serius ketika berusaha memindahkannya "di kakinya".

Di samping itu, perubatan menyedari adanya penyakit influenza. Dalam kes ini, pesakit tidak mempunyai salah satu tanda penyakit yang biasa. Contohnya, mungkin demam.

Sekiranya anda mempunyai keraguan mengenai sifat dan perjalanan selesema, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan. Selain itu, baca artikel "Cara menyembuhkan selesema dengan cepat.".