Sekiranya semalam anda terbatuk-batuk di jalan atau lama-lama anda perlu bercakap dengan rakan yang sakit, dan hari ini anda masih merasa ceria dan sihat, jangan terburu-buru untuk bersukacita. Mungkin tempoh inkubasi ARVI tidak mempunyai masa untuk berakhir dan penyakit itu hanya menunggu anda di hadapan.

Apa ini?

Tempoh inkubasi adalah jangka waktu dari pengambilan virus dan jangkitannya, hingga gejala pertama penyakit dikesan.

Pada masa ini, patogen secara aktif membiak dalam tubuh manusia dan tidak menampakkan diri secara luaran.

Semakin tinggi tahap imuniti, semakin lama orang yang dijangkiti dapat menahan penyakit dan semakin lama tempoh inkubasi. Tetapi nilai rata-rata tertentu dari jangka masa laten dapat disebut.

Mengetahui jangka masa inkubasi akan membantu pencegahan jangkitan virus pernafasan akut. Ini sangat penting semasa wabak apabila sumber jangkitan melingkupi semua sisi..

Tempoh pengeraman pada orang dewasa

Istilah jangkitan virus pernafasan akut menyembunyikan lebih dari seratus virus.

Adalah mungkin untuk menentukan dengan tepat mana yang menyerang pesakit hanya dengan analisis dan gejala tertentu..

Walaupun terdapat nama kolektif yang sama, virus sangat berbeza antara satu sama lain..

Sehubungan dengan itu, sukar untuk dinyatakan dengan tepat berapa lama pengeramannya berlangsung. Rata-rata, SARS melangkah ke peringkat penyakit dalam 5-7 hari.

Sekiranya anda melihat jenis virus utama secara berasingan, anda dapat membezakan tempoh inkubasi berikut:

  • jangkitan rhinovirus - sehingga lima hari;
  • jangkitan adenovirus - 3-7 hari;
  • selesema - sehingga tiga hari;
  • parainfluenza - dari 2 hingga 6 hari.

Tempoh pengeraman pada kanak-kanak

Tempoh inkubasi pada kanak-kanak berlangsung kurang daripada pada orang dewasa. Oleh kerana sistem imun kanak-kanak rapuh, virus selesema hanya memerlukan 3 jam untuk masuk ke dalam badan sehingga gejala pertama muncul. Rata-rata, tempoh inkubasi SARS pada kanak-kanak berlangsung dari beberapa jam hingga 7 hari.

Pada kanak-kanak hingga setahun, penyakit ini jarang sekali muncul. Payudara dilindungi oleh kekebalan ibu, yang mereka terima dengan susu, dan jarang melihat orang luar yang boleh menjadi sumber penyakit ini..

Menurut Dr. Komarovsky: tubuh anak mudah terkena jangkitan pernafasan akut dan jangkitan virus pernafasan akut dalam tempoh satu hingga enam tahun, ketika perlindungan ibu secara beransur-ansur hilang, dan sistem kekebalan tubuh anda sendiri tidak selesai terbentuk. Seperti pada orang dewasa, penyakit ini dapat dikesan pada bayi hanya dengan bantuan ujian. Tetapi ibu bapa dapat melihat manifestasi pertama SARS, dengan memerhatikan bayi dengan teliti. Sekiranya anak menjadi gelisah, hilang selera makan dan mengalami kelemahan, anda perlu berjumpa doktor.

Adakah orang itu berjangkit pada masa ini??

Seseorang paling kerap menjadi berjangkit tiga hari sebelum bermulanya gejala pertama. Untuk semua virus, jangka masa ini berbeza. Oleh itu, jika ARVI disyaki, anda harus segera mengenakan pakaian perubatan yang akan melindungi orang lain dari kuman.

Umumnya diterima bahawa pesakit berjangkit secara eksklusif semasa inkubasi. Tetapi dalam kebanyakan kes, risiko jangkitan masih ada sehingga pemulihan dan hilangnya sel-sel virus dari badan. Penularan manusia juga bergantung pada jenis penyakit..

Adenovirus dapat menjadi bentuk laten dan menetap di amandel, menyebabkan orang yang sembuh menjadi pembawa jangkitan.

Sekiranya seseorang pulih, elakkan bersentuhan lama dengan dia dan berada di bilik yang sama. Bilik mesti disiarkan beberapa kali sehari dan dibersihkan secara berkala..

Jangkitan Rhinovirus

Dalam hampir 50% kes diagnosis ARVI, singkatan ini menyembunyikan jangkitan rhinovirus. Rata-rata, masa inkubasi jangkitan adalah 1-5 hari. Sasaran utama rhinovirus adalah mukosa hidung, di mana proses keradangan bermula. Salah satu manifestasi adalah pelepasan yang banyak dari hidung dan pembengkakan selaput lendir. Batuk, kemerahan putih mata, dan air mata juga menjadi ciri..

Kenaikan suhu bukanlah manifestasi ciri untuk virus ini. Terhadap latar belakang manifestasi yang disenaraikan, suhu dapat tetap normal atau meningkat ke angka subfebril. Biasanya penyakit ini berlangsung dari 7 hingga 10 hari. Tetapi kesesakan hidung boleh berlangsung selama dua minggu..

Jangkitan adenovirus

Adenovirus tidak begitu biasa di kalangan orang dewasa dan lebih kerap menyerang kanak-kanak. Jangkitan Adenovirus menyumbang dari 2.5% hingga 5% daripada semua jangkitan virus pernafasan akut. Rata-rata, tempoh inkubasi berlangsung dari 3 hingga 7 hari. Virus ini menyerang saluran pernafasan atas, membran mukus mata dan saluran gastrousus. Penyakit ini paling kerap bermula dengan fasa akut. Walaupun terdapat kes-kes apabila ia berkembang secara beransur-ansur dan penyakit itu muncul setelah 9-14 hari.

Gejala pertama pada akhir tempoh inkubasi adalah peningkatan suhu yang tajam, batuk, hidung berair, bengkak dan kemerahan pada selaput lendir. Selanjutnya, jangkitan turun dan menembusi saluran pencernaan, khususnya, ke usus dan pundi kencing. Salah satu ciri khas adenovirus adalah peningkatan kelenjar getah bening submandibular dan axillary. Selalunya virus membawa kepada kemunculan rhinitis, faringitis dan tonsilitis. Penyakit ini biasanya berlanjutan selama dua minggu..

Dengan rawatan yang tidak betul, sejumlah komplikasi serius dapat terjadi: radang paru-paru, ensefalitis, sinusitis, konjungtivitis, sistitis, dll. Pembawa jangkitan atau mikroba di permukaan rumah tangga menjadi sumber jangkitan. Adenovirus tahan terhadap pengaruh persekitaran dan boleh bertahan pada suhu bilik di dalam air atau di permukaan rumah sehingga dua minggu. Oleh itu, kerap dilakukan pembersihan untuk mengelakkan jangkitan selanjutnya..

Seseorang dapat kekal sebagai pembawa adenovirus untuk waktu yang lama, walaupun setelah menyingkirkan gejala utama penyakit ini. Jangkitan dalam bentuk laten disimpan dalam amandel untuk jangka masa yang lama. Penyakit ini mesti diatasi dengan cermat dan komprehensif untuk mencegah jangkitan selanjutnya..

Selesema

Berbanding dengan virus lain, permulaan selesema disertai dengan keracunan yang sangat teruk. Penyakit ini dicirikan oleh permulaan gejala yang cepat. Tempoh inkubasi dalam kes ini adalah dari beberapa jam hingga tiga hari.

Gejala utama penyakit ini ialah demam, menggigil, lemah. Sakit kepala yang teruk, sakit sendi dan tekanan pada bola mata sering mendahului manifestasi utama penyakit ini, muncul bahkan sebelum suhu meningkat. Selsema juga dicirikan oleh kesesakan hidung dan hidung berair. Tetapi selalunya fenomena catarrhal ini muncul hanya beberapa hari selepas bermulanya penyakit ini.

Orang yang sakit boleh menjadi sumber jangkitan, juga barang-barang rumah yang dengannya dia berhubungan. Keburukan selesema adalah bahawa virus ini sangat berguna: aktiviti di permukaan sesuatu dapat berlangsung seminggu, dan dalam masa debu - hingga sebulan. Tahap penyakit yang teruk berlalu selepas 3-4 hari. Dengan keadaan imuniti yang betul, gejala hilang dalam 7 hari. Tetapi seseorang yang dijangkiti selesema boleh menular sehari sebelum bermulanya gejala pertama dan tetap berbahaya bagi orang lain rata-rata lima hari lagi dari permulaan penyakit ini..

Influenza sangat berbahaya akibatnya. Jangkitan bakteria lain dalam bentuk meningitis, sinusitis, pneumonia sekunder boleh menyertainya. Jangkitan influenza boleh menyebabkan penurunan fungsi jantung, ginjal dan pekak.

Parainfluenza

Purata masa inkubasi Parainfluenza dari 2 hingga 6 hari. Jangkitan dengan virus berlaku dengan hubungan yang berpanjangan dengan orang yang sakit, tetapi walaupun dalam kes ini tidak mungkin 100%. Paravirus tidak menahan kesan persekitaran luaran, jadi pembasmian kuman dan rawatan suhu tepat pada masanya dapat menyelamatkan diri dari jangkitan. Permulaan perkembangan parainfluenza adalah intensiti sederhana. Oleh kerana saluran udara menjadi tumpuan jangkitan, gejala pertama biasanya bengkak dan sakit di tekak.

Suhu meningkat hingga 38.5 darjah. Kemudian, pelepasan dari hidung menyertainya: cahaya pada awalnya dan secara beransur-ansur berubah menjadi kelabu ketika penyakit itu berlanjutan. Perbezaan utama antara parainfluenza dan selesema biasa adalah batuk kering dan melemahkan. Tidak jarang kanak-kanak mengalami komplikasi dalam bentuk serangan palsu - serangan asma.

Cara menolong badan?

Sekiranya anda sudah sakit, cubalah untuk tidak menanggung penyakit di kaki anda. Terutama jika anda menghidap selesema, ia boleh menyebabkan komplikasi yang tidak menyenangkan. Ikuti rehat di tempat tidur, ikuti arahan doktor anda, dan minum lebih banyak cecair suam..

Sekiranya anda belum sakit, tetapi telah menghubungi pesakit dan mengesyaki anda sudah dijangkiti, tidak perlu mengambil langkah pencegahan berikut:

  • minum ubat penambah imun dan vitamin (setelah membincangkannya dengan doktor anda);
  • ventilasi bilik secara berkala dan lakukan pembersihan basah;
  • memakai pembalut kain kasa;
  • awasi kebersihan diri dengan teliti, basuh tangan lebih kerap;
  • menormalkan diet dan tidur anda;
  • berpakaian mengikut cuaca;
  • kurang berada di tempat yang sesak.

Langkah mudah ini akan membantu anda tidak dijangkiti wabak. Dengan tahap imuniti yang tinggi, mereka bahkan dapat membantu anda menghentikan penyakit ini pada tahap inkubasi. Oleh itu, untuk kecekapan dan keyakinan yang lebih tinggi terhadap kekuatan badan anda sendiri, perlu dilakukan penguatan sistem imun anda sendiri. Lagipun, lebih mudah dan menyenangkan untuk tidak jatuh sakit daripada mencari rawatan.

Tempoh inkubasi COVID-19 coronavirus baru

Tempoh inkubasi COVID-19 coronavirus adalah dari 2 hingga 14 hari. Ini adalah jangkauan anggaran rasmi WHO untuk virus SARS-CoV-2 baru..

Apa yang anda perlu tahu

Pada 22 Februari 2020, pemerintah daerah Provinsi Hubei melaporkan kes dengan masa inkubasi selama 27 hari. Di samping itu, kes dengan tempoh laten 19 hari dijelaskan dalam kajian JAMA yang diterbitkan pada 21 Februari 2020 (pautan ke sumber rasmi sedikit lebih rendah dalam teks).

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah melaporkan bahawa kes-kes seperti ini mungkin merupakan jangkitan sekunder daripada masa inkubasi yang panjang, dan tidak akan mengubah cadangannya.

Bilangan hari boleh berbeza antara pesakit yang berbeza. Tempoh inkubasi purata diperhatikan:

  • 3 hari (antara 0 hingga 24 hari) - kajian berdasarkan 1324 kes jangkitan.
  • 5 hari (jarak antara 4 hingga 7 hari) - kajian berdasarkan 425 kes.
  • Rata-rata tempoh inkubasi yang diperhatikan pada pelancong dari Wuhan adalah 6.5 hari (dari 2 hingga 11 hari).

Tempoh pengeraman COVID-19

Tempoh inkubasi virus SARS-CoV-2 baru (masa dari jangkitan hingga permulaan gejala pertama) adalah dari 2 hingga 14 hari, berdasarkan sumber berikut:

  • Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melaporkan bahawa tempoh inkubasi untuk COVID-19 adalah dari 2 hingga 10 hari [sumber].
  • Suruhanjaya Kesihatan Nasional China (NHC) pada mulanya menganggarkan tempoh inkubasi 10 hingga 14 hari [sumber].
  • Menurut anggaran CDC AS, ia adalah antara 2 dan 14 hari [sumber].
  • DXY.cn, komuniti dalam talian Cina terkemuka untuk doktor dan profesional penjagaan kesihatan, mengumumkan tarikh akhir "3-7 hari hingga 14 hari".

Julat yang dianggarkan mungkin akan semakin sempit apabila data baru tersedia..

Mungkin sehingga 24 hari

Kajian yang diterbitkan pada 9 Februari mendapati bahawa tempoh inkubasi coronavirus adalah 24 hari (antara 0 hingga 24 hari, median 3 hari) [sumber].

Pada sidang media pada 10 Februari 2020, WHO menyatakan bahawa:

  • Tempoh inkubasi yang panjang mungkin menggambarkan pendedahan berganda.
  • 24 hari adalah pemerhatian luar yang mesti diambil kira dalam konteks kesimpulan utama kajian.
  • WHO tidak mempertimbangkan mengubah cadangan untuk tempoh inkubasi.
  • Walau bagaimanapun, baru-baru ini, kes dengan masa inkubasi 19 hari diperhatikan dalam kajian JAMA yang diterbitkan pada 21 Februari [sumber]. Kes lain dengan tempoh inkubasi 27 hari dicatatkan di wilayah Hubei pada 22 Februari 2020 [sumber].

Purata adalah 5.2 hari

Satu kajian Cina yang diterbitkan dalam New England Medical Journal pada 30 Januari [sumber] menunjukkan bahawa tempoh inkubasi rata-rata 5,2 hari, tetapi berbeza-beza di antara pesakit. Pasukan China yang menjalankan kajian itu mengatakan hasilnya mengesahkan tempoh pengawasan perubatan selama 14 hari bagi orang yang terdedah kepada patogen..

Berikut adalah petikan dari hasil kajian:

Di antara 425 pesakit pertama dengan NCIP yang disahkan, usia rata-rata adalah 59 tahun, di mana 56% adalah lelaki. Sebilangan besar kes (55%) yang berlaku sebelum 1 Januari 2020 adalah berkaitan dengan pasar makanan laut Huanan borong di Wuhan, berbanding 8.6% kes berikutnya..

Tempoh inkubasi purata ialah 5.2 hari (95% selang keyakinan [CI], 4.1–7.0).

Pada peringkat awal, wabak meningkat dua kali ganda setiap 7.4 hari. Dengan selang kumpulan rata-rata 7.5 hari (95% CI dari 5.3 hingga 19), bilangan pembiakan asas dinilai sebagai 2.2 (95% CI dari 1.4 hingga 3.9).

Kesimpulan: berdasarkan maklumat ini, terdapat bukti bahawa penularan virus dari orang ke orang telah berlaku melalui hubungan rapat sejak pertengahan Disember 2019. Usaha penting untuk mengurangkan penularan akan diperlukan untuk mengawal wabak jika dinamika serupa diperhatikan di tempat lain. Langkah-langkah untuk mencegah atau mengurangkan penularan virus harus dilaksanakan dengan risiko..

Sumber - Kajian "Dinamika Penularan Awal di Wuhan, China, Pneumonia Baru yang Terinfeksi Coronavirus". Diterbitkan dalam jurnal perubatan New England, 29 Januari 2020.

Tempoh inkubasi bagi pelancong dari Wuhan

Kajian yang dibiayai oleh Kementerian Kesihatan Belanda dan diterbitkan dalam European Journal of Surveillance, Epidemiology, Prevention and Control of Infectious Diseases menganalisis 88 kes jangkitan COVID-19 setelah perjalanan ke bandar Wuhan di China yang ditemui antara 20 dan 28 Januari. Purata tempoh inkubasi dianggarkan 6.4 hari [sumber].

Memahami masa inkubasi sangat penting bagi pihak kesihatan, kerana memungkinkan mereka menerapkan sistem karantina yang lebih efektif bagi orang yang disyaki menyebarkan virus dan mencegah penyebaran virus.

Perbandingan dengan virus lain

Sebagai perbandingan, tempoh inkubasi untuk selesema sederhana (selesema musiman) biasanya sekitar 2 hari.

Tempoh inkubasi untuk coronavirus lain: SARS dari 2 hingga 7 hari, MERS - 5 hari (biasanya dari 2 hingga 14 hari).

VirusTempoh pengeraman
(kes khas)
Coronavirus baru COVID-192-14 atau 0-24 hari
Sars2-7 hari, sehingga 10 hari
MERS5 hari (jarak: 2-14)
Selsema babi1-4 hari, sehingga 7 hari
Selsema bermusim2 hari (julat 1-4)

Sumber

Dalam menyusun bahan ini, sumber-sumber berikut digunakan:

Tempoh inkubasi selesema

Kandungan artikel

Sekiranya rawatan selesema bermula dalam tempoh inkubasi, ia akan lebih berkesan dan cepat..

Tempoh pendam berakhir apabila bilangan mikroorganisma patogen meningkat sehingga sistem kekebalan tubuh tidak lagi dapat melawannya tanpa disedari. Akibatnya, tindak balas imun dan pelbagai reaksi pelindung dicetuskan - suhu badan meningkat, pengeluaran dahak di saluran udara dirangsang, dan sebagainya..

Tahap selesema

Untuk memahami berapa lama tempoh inkubasi influenza dan penyakit secara keseluruhan dapat bertahan, pertimbangkan tahap perkembangan jangkitan virus pernafasan:

  1. Jangkitan - masa pengenalan virus ke dalam sel epitelium selaput lendir saluran pernafasan atas. Dengan udara yang dihirup, virus dan bakteria terus memasuki nasofaring, tetapi tidak semuanya menembusi sel dan menyebabkan penyakit. Sekiranya selaput lendir kering, kebarangkalian jangkitan lebih tinggi, kerana lendir nasofaring mengandungi bahan antibakteria dan antivirus. Di samping itu, ketika mengalir ke bawah, lendir secara mekanikal membersihkan nasofaring zarah virus..
  2. Sekali di sel epitelium, virus mula membiak. Tempoh pengeraman bermula. Salinan virus meninggalkan sel asal dan menjangkiti yang berdekatan. Sel yang digunakan oleh virus untuk menghasilkan semula mati. Selagi jumlah sel yang musnah kecil, selesema tidak menampakkan dirinya. Tetapi jika zarah virus memasuki aliran darah, tubuh bertindak balas dengan tindak balas imun yang ganas. Apakah tempoh inkubasi selesema? Biasanya, influenza PI berlangsung tidak lebih dari 4 hari.
  3. Tahap akut penyakit ini adalah tempoh keparahan maksimum gejala. Dalam influenza, peranan utama dimainkan oleh gejala mabuk - suhu badan tinggi, sakit kepala, sakit pada otot dan sendi, kelemahan umum, mual. Tanda-tanda keradangan saluran udara tempatan (gejala catarrhal) mula muncul sedikit kemudian, biasanya pada hari kedua tempoh akut. Dengan selesema, batuk kering yang teruk disertai dengan sakit dada. Hidung berair biasanya ringan. Gejala ciri influenza adalah pembengkakan dan kemerahan membran mukus nasofaring dan faring, konjungtiva mata. Muka pesakit membengkak sedikit, matanya berubah menjadi merah dan berair. Tempoh akut influenza berlangsung 2-4 hari, suhu maksimum meningkat 2 hari. Menjelang hari kelima, gejala keracunan mereda, tetapi catarrhal dapat terus mengganggu selama beberapa hari lagi. Tempoh akut penyakit ini membawa ancaman epidemiologi terbesar, kerana pada masa ini pesakit paling mudah berjangkit kepada orang lain. Zarah virus terkandung dalam air liur, dahak hidung; anda boleh dijangkiti walaupun bercakap dengan jarak beberapa meter.
  1. Beberapa hari setelah tempoh akut hilang, pesakit terus terganggu oleh batuk, dan sakit tekak mungkin berlaku. Terdapat risiko komplikasi yang tinggi dalam tempoh selepas akut. Untuk mengelakkan ini, minum banyak air, elakkan hipotermia, teruskan prosedur rawatan sehingga gejala hilang sepenuhnya.
  2. Selepas pemulihan, banyak orang menghidap asthenia pasca-virus. Ini adalah keadaan lemah, kehilangan kekuatan, apatis setelah penyakit berjangkit. Asthenia disebabkan oleh kesan toksik virus pada sistem saraf, serta keletihan dan hipovitaminosis. Anda perlu banyak berehat, berjalan di udara segar, mengambil vitamin untuk membatalkan manifestasi sindrom asthenik.

Oleh itu, tempoh inkubasi influenza berlangsung hingga 4 hari, dan penyakit itu sendiri biasanya berlangsung hingga 10 hari. Pada masa yang sama, beberapa minggu setelah sembuh, seseorang mungkin menderita malaise ringan dan asthenia.

Tempoh

Tempoh inkubasi SARS, termasuk influenza, berbeza dalam jangka masa pada orang yang berbeza. Berapa lama tempoh inkubasi untuk selesema rata-rata? Menurut kajian Amerika yang dilakukan pada tahun 2009, jenis influenza A, B, dan C PI berkisar antara beberapa jam hingga 4 hari. Faktor-faktor berikut mempengaruhi jangka masa tahap pendam penyakit:

  • bilangan virus pada membran mukus;
  • ketahanan badan secara umum (contohnya, dengan hipotermia, daya tahan terhadap jangkitan menurun);
  • keadaan imuniti antivirus;
  • usia manusia (tempoh inkubasi influenza pada kanak-kanak biasanya lebih pendek daripada pada orang dewasa).

Kenapa perlu tahu tempoh IP?

Rawatan yang dimulakan semasa IP adalah yang paling berkesan. Telah diketahui bahawa banyak ubat antivirus tidak berkesan dalam tempoh akut penyakit ini, tetapi dapat mengurangkan perjalanan penyakit ini dengan ketara jika anda mula mengambilnya sebelum gejala pertama muncul. Ubat semacam itu disebut "pencegahan kecemasan".

Bagaimana untuk memahami bahawa jangkitan telah berlaku? Sayangnya, mustahil untuk menentukannya dengan gejala luaran - bukan tanpa sebab bahawa tahap penyakit ini disebut tersembunyi. Namun, jika anda menghubungi orang yang demam semasa musim wabak, kemungkinan anda dijangkiti sangat tinggi. Subcooling menyumbang kepada jangkitan. Oleh itu, jika anda mengesyaki bahawa anda menghidap selesema, jangan tunggu permulaan gejala - mulailah segera mengambil ubat antivirus. Sekiranya dalam masa 4 hari kesihatan anda tidak terganggu, anda boleh tenang - selesema telah mengatasi anda.

Tempoh inkubasi selesema

Tempoh inkubasi influenza berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari, dan bahkan boleh bertahan selama 7 hari. Walau bagaimanapun, dalam tempoh inkubasi, seseorang sudah banyak berjangkit kepada orang lain. Inilah sebab mengapa selesema menyebar dengan cepat di kalangan penduduk..

Virus ini menyukai udara lembap dan sejuk. Peranan penting dalam perkembangan virus dimainkan oleh keadaan imuniti manusia. Sekiranya seseorang mempunyai keadaan kekurangan imun, penyakit kronik saluran pernafasan atas, maka orang tersebut akan jatuh sakit lebih cepat. Juga berisiko adalah kanak-kanak, orang tua. Risiko terkena selesema meningkat apabila anda berada di dalam rumah dengan orang ramai. Kumpulan risiko yang berasingan adalah orang dengan jangkitan HIV dan pesakit barah yang mengambil ubat yang menurunkan imuniti..

Jenis selesema

Kita terbiasa dengan kenyataan bahawa segala penyakit yang disertai demam, hidung berair dan batuk disebut selesema, tetapi penyakit ini mempunyai spesiesnya sendiri yang perlu anda ketahui bukan hanya untuk merawatnya dengan betul, tetapi juga untuk mengelakkan akibat komplikasi selepas selesema.

Ramai orang percaya bahawa jika mereka demam, kesesakan hidung, sakit tekak - inilah selesema. Influenza merujuk kepada sekumpulan besar jangkitan pernafasan akut, yang boleh disebabkan oleh virus lain..

Jenis selesema "A", "B", "C"

Ada 3 jenis selesema: jenis "A", jenis "B", jenis "C". Jenis A merangkumi semua selesema yang beredar di kalangan penduduk dan menyebabkan wabak. Ini termasuk selesema burung dan babi, dan jenis selesema lain, yang terutama disebut negara dengan wabaknya bermula, misalnya, terdapat jenis Rusia, jenis Eropah, jenis Itali, dan sebagainya..

Influenza jenis "B" adalah virus yang jauh lebih jarang daripada virus "A", kurang parah, dan tidak mampu menyebabkan wabak seperti virus jenis "A".

Virus influenza "C" - virus yang sangat jarang berlaku dan biasanya membawa perjalanan ringan dalam bentuk kerosakan pada saluran pernafasan atas. Dengan jenis ini, mungkin ada sedikit suhu, dan seperti biasa, jangkitan pernafasan akut.

Strain selsema

Strain selesema pada dasarnya adalah sejenis selesema. Pada dasarnya, spesies ini bermutasi, dan strain baru dibuat, yang ditentukan oleh ahli epidemiologi dengan cara makmal..

Bagaimana selesema disebarkan?

Laluan utama penghantaran adalah melalui laluan udara. Dengan perbualan yang kuat, bersin, batuk, air liur dan dahak yang terbelah halus dilepaskan ke udara. Semua ini ada di udara dalam bentuk awan. Orang yang sihat melalui awan ini boleh mendapat selesema. Ia mencapai bahagian atas saluran udara, paling sering di hidung, selepas itu menyebar ke seluruh badan.

Lebih jarang, adakah mungkin dijangkiti virus influenza melalui jalan masuk rumah tangga kontak, iaitu melalui barang-barang rumah tangga yang digunakan oleh orang sakit. Ini boleh menjadi pinggan mangkuk, tuala, selendang dan barang-barang lain.

Penting semasa wabak selesema untuk mencuci tangan lebih kerap, memakai pelindung dan sentiasa menggunakan alat sedut Coniferous Dar. Penyedutan balsem melalui hidung memberikan kesan antimikroba, antivirus, anti-radang, biostimulasi dan adaptogenik.

Tempoh inkubasi selesema.

dalam Gejala 01/01/2019 0 89 Paparan

Istilah "masa inkubasi untuk influenza" merujuk pada waktu yang diperlukan dari paparan virus influenza hingga timbulnya gejala yang diamati. Tempoh masa ini mungkin berbeza-beza bergantung pada ketegangan virus influenza dan biasanya satu hingga empat hari. Selama masa inkubasi, orang yang dijangkiti biasanya dapat menyebarkan virus kepada orang lain. Sekiranya berlaku, semasa musim selesema, disarankan agar anda menggunakan strategi pencegahan jangkitan asas..
Penyakit selesema disebabkan oleh virus selesema. Terdapat dua jenis utama, yang dikenali sebagai A dan B. Virus ini sentiasa bermutasi atau berubah, yang meningkatkan risiko jangkitan; dipercayai bahawa virus H1N1 adalah mutasi influenza A. Masa dari pendedahan kepada gejala awal influenza adalah masa inkubasi.

Tempoh inkubasi untuk selesema biasanya satu hingga empat hari; untuk H1N1, boleh jadi sekitar empat hingga tujuh hari. Waktu ini mungkin berbeza-beza bergantung pada ketegangan dan keadaan kesihatan orang yang terdedah, tetapi masa rata-rata adalah dua hari. Tempoh inkubasi sering kali lebih pendek bagi seseorang yang kurang sihat, kerana tubuhnya sudah dalam keadaan lemah dan kurang mampu melawan virus. Dalam tempoh ini, seseorang mungkin tidak mengalami gejala.

Selama masa inkubasi selesema, seseorang dapat menyebarkan virus selesema kepada orang lain. Kes yang paling biasa adalah ketika orang yang dijangkiti batuk atau bersin, sehingga melepaskan tetesan kelembapan kecil yang mengandung virus ke udara, yang kemudian disedut oleh orang yang sihat. Oleh kerana ini dapat terjadi selama masa inkubasi, ketika orang itu tidak mengetahui adanya infeksi, penting untuk diingat untuk menutup bersin dan batuk. Cara terbaik untuk melakukannya adalah dengan batuk atau bersin ke selekoh siku anda, bukan lengan anda, kerana ini dapat membantu mencegah virus merebak ketika disentuh..

Pada akhir tempoh inkubasi influenza, seseorang biasanya mula mengalami gejala seperti demam mendadak, batuk, sakit badan, dan sakit tekak. Pesakit juga boleh terus menjangkiti orang lain sekurang-kurangnya lima hingga tujuh hari lagi, dan mungkin juga menyebarkan virus influenza untuk jangka masa yang lebih lama. Akibatnya, adalah idea yang baik untuk mempraktikkan strategi pencegahan asas, seperti tembakan selesema bermusim, mencuci tangan dengan kerap, meminimumkan hubungan dengan pesakit, dan menutup mulut dan hidung anda ketika batuk dan bersin..

Tempoh inkubasi SARS, berapa lama masa yang diperlukan dan merupakan seseorang yang berjangkit?

Keterukan penyakit

Tempoh dijangkiti influenza dari pesakit, serta pencegahan penyakit, diberi perhatian khusus, kerana ada kemungkinan besar terjadinya komplikasi yang berbahaya bagi kesehatan dan kehidupan. Selalunya, di antara akibat ini, terdapat pneumonia bakteria yang teruk, yang boleh membawa maut

Tempoh berjangkit dengan selesema berlangsung sekitar seminggu, gejala dapat muncul pada hari-hari ini. Adalah mustahil untuk meramalkan kemungkinan komplikasi, ini sudah dapat dilihat dengan perkembangan penyakit ini.

Sebagai tambahan kepada radang paru-paru, terdapat akibat serius selepas selesema:

  • trakeitis;
  • rhinitis bakteria;
  • ensefalitis virus;
  • resdung;
  • miokarditis;
  • radiculoneuritis;
  • meningitis;
  • otitis;
  • ensefalitis virus;
  • kejutan alahan toksik.

Terutama semasa penyakit ini, hati menderita. Ini berlaku bukan sahaja disebabkan oleh kekalahan virus, tetapi juga disebabkan oleh pengambilan sejumlah besar ubat. Dan jika ada komplikasi selepas selesema, maka mereka bertindak balas terhadap terapi ubat. Tetapi selesema mungkin membawa maut. Terutama berisiko adalah kanak-kanak kecil dan orang tua..

Di dalam rumah, virus boleh wujud dari dua hingga beberapa jam. Sekiranya kelembapan di dalam bilik meningkat, maka ini memudaratkannya. Dalam kes ini, tempoh aktivitinya akan menurun dengan ketara. Mengenai persekitaran luaran, virus ini dapat bertahan pada berbagai objek dari beberapa jam hingga beberapa hari.

Berapa banyak seseorang berjangkit selepas selesema akan bergantung pada pertahanan tubuhnya. Sekiranya pesakit mempunyai imuniti yang lemah, maka boleh membahayakan orang lain lebih dari seminggu, dan dalam beberapa kes bahkan beberapa minggu.

Tempoh inkubasi selesema

Musim sejuk adalah masa yang paling berbahaya bagi mereka yang takut terkena selesema, SARS atau ARI. Telah lama diketahui bahawa jika bersentuhan dengan orang sakit, anda tidak akan jatuh sakit. Pertama, tempoh inkubasi berlalu - masa terbaik untuk memulakan prosedur pencegahan yang akan menyelamatkan anda dari akibat penyakit yang tidak menyenangkan. Ketahui lebih lanjut mengenai penyakit virus..

Bagaimana tempoh inkubasi virus influenza

Pada mulanya, virus ini hampir tidak dapat dilihat oleh manusia. Anda boleh terus menjalankan perniagaan harian, sukan dan pada satu ketika jatuh SARS. Tempoh tahap ini bergantung pada sistem imun - baik pada orang dewasa dan pada kanak-kanak. Sekiranya anda merasa tidak sihat, maka jaga orang yang anda sayangi dan lakukan prosedur pencegahan dengannya. Lindungi mereka dari perkembangan penyakit virus yang lebih jauh.

Berapa lama

Bergantung pada badan, tempoh pengeraman boleh 3-5 hari. Jangkitan itu tidak segera muncul. Sebaik sahaja penyakit itu mencapai matlamatnya, ia tidak akan membiarkan anda berehat sebentar. Selain SARS, terdapat banyak penyakit virus lain yang menular bukan hanya melalui saluran pernafasan. Sekiranya anda ingin mengetahui mengenai tempoh inkubasi 2016 mengenai selesema, maka anda akan mendapat senarai keseluruhan penyakit berjangkit. Antara penyakit yang ditularkan ialah rotavirus (parainfluenza, burung, usus atau gastrik), yang boleh dijangkiti dengan minum dari satu gelas dengan orang yang sakit.

Senarai berikut menunjukkan untuk membiasakan diri dengan tempoh pengeraman pelbagai penyakit virus:

  1. Tempoh inkubasi selesema sering 1-3 hari, tetapi boleh bertahan hingga 10 hari..
  2. Mengenai selesema - tempohnya adalah 3-5 hari. Selalunya penunjuk ini dipengaruhi oleh keadaan imuniti: semakin lemah, semakin cepat virus merebak ke seluruh badan.
  3. Tempoh inkubasi SARS pada kanak-kanak - berlangsung dari beberapa jam hingga 14 hari. Semakin kuat badan anak, semakin lama fasa ini diperlukan..
  4. Ciri masa selesema usus adalah 1-5 hari. Pada bayi, ia dapat menampakkan dirinya dalam beberapa jam setelah kemasukan rotavirus ke dalam tubuh. Terutama penyakit berbahaya bagi wanita hamil.
  5. Tempoh inkubasi selesema babi (H1N1) adalah 1-7 hari. Tetapi lebih kerap penunjuknya adalah sehingga 4 hari. Selesema ini pada kanak-kanak berkembang lebih cepat daripada pada orang dewasa.

Gejala pada manusia

Tanda-tanda influenza mungkin berbeza bergantung pada jenisnya. Gejala influenza pada peringkat awal menunjukkan serupa: ARI atau ARVI sering ditunjukkan oleh kerapuhan teruk seluruh badan, demam, sakit tekak, hidung berair. Dalam keadaan ini, bahkan pekerjaan yang paling sederhana adalah di luar kuasa manusia. Dalam kes ini, lebih baik jika anda beralih ke tempat tidur. Ini adalah satu-satunya cara untuk mengatasi penyakit yang tidak menyenangkan ini..

Bagi jangkitan rotovirus, di sini gejalanya jauh lebih tidak menyenangkan. Mual, cirit-birit, kembung perut - semua ini pasti akan membawa banyak ketidakselesaan dalam kehidupan seharian. Anda perlu berjumpa doktor untuk mengetahui bentuk penyakit ini dan menetapkan ubat yang tepat. Semakin lama anda mengabaikan berjumpa doktor, semakin banyak virus akan merebak ke seluruh badan anda. Rawatan mungkin ditangguhkan untuk jangka masa panjang, yang membawa kepada akibat yang lebih serius..

Adakah selesema menular semasa tempoh inkubasi?

Apa tempoh inkubasi selesema, anda pelajari. Adakah orang seperti itu berjangkit? Oleh kerana virus ini merebak ke seluruh badan dalam beberapa hari, ia tidak menular dalam tempoh ini. Anda sendiri tidak merasakan apa-apa manifestasi jangkitan sehingga ia menampakkan diri dalam semua kemuliaan. Dari saat ini, anda boleh dijangkiti pesakit. Bersin, batuk pesakit, minum dari pinggan kotor - faktor-faktor ini lebih penting daripada yang lain untuk orang yang sihat. Mereka sering menyebabkan jangkitan..

Pencegahan Virus Influenza

Virus influenza berbeza dengan patologi virus lain dalam "kerahsiaannya" - bahkan sebelum bermulanya tanda-tanda penyakit pertama, pesakit sudah menjadi pembawa jangkitan. Sehingga dia didiagnosis dengan jangkitan virus, seorang pesakit paruh baya berbahaya bagi mereka di sekitar pembawa virus selama sekitar 5-10 hari.

Dalam tempoh ini, dia dapat menjangkiti sebilangan besar orang di sekitarnya.

Selalunya dengan selesema, seseorang terus pergi bekerja, terutamanya jika dia bekerja berdasarkan perjanjian buruh. Ini disebabkan oleh terma kontrak dan keadaan ekonomi semasa ketika mengurus anggaran keluarga melebihi menjaga kesihatan seseorang.

Selsema yang ketara mungkin merupakan tanda virus. Seorang pekerja menjadi pembawa jangkitan dan boleh menjangkiti sebilangan besar orang. Oleh itu, dengan berlakunya beberapa kes SARS di institusi kanak-kanak, institusi pendidikan dan pengeluaran, karantina ditugaskan.

  • Rehat di tempat tidur harus diperhatikan sehingga suhu normal dan pesakit mempunyai selera makan.
  • Sekiranya tidak mematuhi piawaian karantina rumah bagi pesakit yang terus bekerja, aktiviti virus meningkat dan tempoh kemungkinan jangkitan orang lain diperpanjang.
  • Ketidakpatuhan terhadap langkah pencegahan menyebabkan jangkitan sebilangan besar orang.

Orang yang sakit mesti menjalani rawatan yang ditetapkan tertakluk pada rehat dan pemakanan yang betul. Sekiranya syarat ini tidak dipenuhi, doktor mungkin akan menetapkan rawatan di hospital. Dr. Komarovsky akan membincangkan mengenai tempoh berjangkit pesakit semasa ARVI dalam video dalam artikel ini..

Rawatan

Tidak ada penawar khusus untuk rotavirus dan semua tindakan harus ditujukan untuk meringankan keadaan pesakit. Ini mengelakkan pelbagai komplikasi. Pesakit boleh dibantu dengan cara yang mudah:

  • Banyakkan minum. Minum boleh menjadi apa-apa dari air minum sederhana hingga kompot dan minuman buah. Dilarang keras memberi produk tenusu, soda, jus dan minuman beralkohol. Semua ini hanya akan memperburuk keadaan dan membawa kepada akibat yang serius..
  • Pesakit diberi penjerap. Ubat ini menarik dan membuang bahan toksik dan bakteria patogen dengan lembut..
  • Berikan kedamaian sepenuhnya. Orang yang mengalami selesema usus berasa sangat lemah. Pesakit dibaringkan di sisi tempat tidur, bilik secara berkala berventilasi dan pembersihan basah dilakukan.

Jangan gunakan ubat antiemetik dan antidiare segera. Ini akan melambatkan perkumuhan patogen dan produk toksik pembusukannya. Anda boleh membantu membersihkan perut dan usus anda dengan mencuci. Untuk melakukan ini, ambil larutan kalium permanganat sedikit merah jambu dan tawarkan pesakit untuk minum beberapa gelas, selepas itu mereka secara buatan menimbulkan muntah.

Usus dibasuh dengan larutan yang sama dengan enema. Air mesti berada pada suhu bilik. Cecair yang lebih panas membantu menyerap toksin ke dalam aliran darah.

Mekanisme penularan jangkitan virus

Mekanisme utama penularan penyakit ini adalah melalui udara. Anda boleh dijangkiti melalui sentuhan oral langsung atau titisan dahak akibat batuk atau bersin. Sebagai tambahan kepada kaedah jangkitan ini, patogen dapat menular melalui kontak. Ini berlaku ketika berjabat tangan, menggunakan pinggan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tidak semua orang mencuci tangan setelah menggunakan sapu tangan atau ketika batuk. Oleh itu, zarah dahak jatuh ke tangan pesakit, yang menyerahkannya kepada orang lain yang bersentuhan. Semasa berenang di kolam renang dalaman, anda juga harus berhati-hati, kerana sering kali anda dapat dijangkiti adenovirus, terutama pada masa kejadian yang meningkat.

Virus disebarkan sama ada melalui sentuhan oral langsung atau melalui titisan air liur

Peringkat SARS

Berapa lama penyakit ini akan sukar untuk dinyatakan. Perkara utama adalah bahawa tidak ada komplikasi. Di sini anda perlu memahami bagaimana selesema berkembang..

  1. Terdapat jangkitan pada tubuh dengan virus. Jangkitan memasuki saluran pernafasan atas. Pada masa yang sama, beberapa virus boleh memasuki tubuh melalui nasofaring. Kehadiran molekul imun dalam dahak, kelembapan meningkat dan keadaan sistem imun itu sendiri menunjukkan adanya jangkitan.
  2. Tempoh inkubasi SARS akan datang. Sebagai tambahan kepada semua perkara di atas mengenai tempoh penyakit ini, jangka masa prosesnya bergantung pada jumlah virus dalam tubuh dan berapa banyak tubuh yang menentang penyakit ini..
  3. Fasa akut ARVI. Ia berlangsung sekitar 3 hari. Gejala dimanifestasikan: suhu, batuk, sejumlah besar dahak, menggigil, darah tinggi, virus memasuki aliran darah dan boleh menyebabkan keracunan (mabuk) dan banyak lagi. Semasa fasa akut, risiko komplikasi terbesar sekiranya berlaku rawatan yang tidak betul, kerana dahak dan air liur dalam tiga hari ini mengandungi jumlah zarah virus yang paling banyak.
  4. Selepas fasa akut penyakit yang dipindahkan, kelegaan datang. Gejala seperti sakit kepala dan sakit di badan hilang, suhu menormalkan. Namun, mengganggu keseimbangan air, dahak dapat menebal dan menumpuk, yang membantu menarik jangkitan sekunder, kerana bakteria mulai membiak.
  5. Dengan rawatan yang ditetapkan untuk batuk dan hidung berair, pemulihan berlaku. Tempoh keseluruhan penyakit melekat pada 7 hari. Sekiranya jangkitan bakteria sekunder, penyakit ini ditangguhkan.

Selepas pemulihan

Penting untuk mengetahui bukan hanya pada hari mana penyakit ini tidak menular, tetapi juga bagaimana mencegah jangkitan dengan influenza dan jangkitan pernafasan akut yang lain. Mereka yang bersentuhan dengan pesakit tanpa menggunakan sekurang-kurangnya beberapa langkah perlindungan

Lebih-lebih lagi, adalah salah untuk berfikir bahawa pada kali pertama selepas jangkitan pesakit sama sekali tidak berbahaya

Mereka yang bersentuhan dengan pesakit, tanpa melakukan sekurang-kurangnya beberapa langkah perlindungan, secara keliru bertindak. Lebih-lebih lagi, adalah salah untuk berfikir bahawa pada kali pertama selepas jangkitan pesakit sama sekali tidak berbahaya.

Sebenarnya, seseorang itu berjangkit sejak awal lagi. Lebih-lebih lagi, semasa tempoh inkubasi - menurut statistik - ia menjangkiti kebanyakan orang lain.

Seperti yang telah disebutkan, virus ini aktif tidak hanya di ruang udara, tetapi juga di permukaan berbagai objek di dalam ruangan di mana pesakit menghabiskan sedikit masa. Lebih-lebih lagi, sejumlah besar jangkitan tertumpu di bilik tempat orang yang dijangkiti tinggal.

Penyakit ini sering berulang setelah anda kelihatan pulih

Itulah sebabnya walaupun setelah seseorang pulih, seseorang tidak harus tergesa-gesa untuk segera menggunakan barang-barang rumah, perkakas dan pakaiannya. Ia memerlukan pembersihan yang sangat teliti. Sekiranya anda tidak menahannya, anda tidak perlu terkejut bahawa selepas pemulihan, seluruh isi rumah akan mula menyakitkan satu demi satu (dan orang yang pulih mungkin tidak akan mengelakkan jangkitan kedua).

Memandangkan bahawa pesakit dengan jangkitan virus pernafasan akut boleh membahayakan, baik pada awal penyakit ini, dan ketika pulih, jika bersentuhan dengannya, perlu melakukan semua kemungkinan pencegahan. Walaupun ramai di antara kita, misalnya, menggunakan pengangkutan awam, agak sukar untuk meramalkan penumpang mana yang sakit dan yang sihat

Dalam kes seperti itu, sebelum pergi, disarankan untuk merawat rongga hidung dengan salap antiseptik, kerana kemungkinan virus dapat masuk ke dalam membran mukus, dari mana ia mula aktif berkembang.

Langkah pencegahan yang sama akan membantu ketika mengunjungi pasar raya dan tempat-tempat sesak yang lain semasa wabak ini..

Kuarantin rumah

Sekiranya terdapat penyakit salah seorang ahli keluarga, langkah-langkah karantina mesti dilakukan. Pesakit harus diberi bilik yang terpisah, dia harus diasingkan tanpa gagal. Pada masa sakit, anda mesti menolak untuk menerima tetamu dan pelawat lain. Sekiranya keadaan orang itu serius, doktor akan menawarkan rawatan di hospital. Sekiranya anda tidak menolak.

Pematuhan dengan rehat tempat tidur harus ditegakkan dengan ketat. Sebaik sahaja suhu turun dan selera makan kembali normal, pesakit dapat bangun

Tetapi penting untuk tidak keterlaluan. Perlu berjalan sedikit supaya pesakit tidak menjadi lebih teruk

Jangan lupa bahawa selesema menular untuk jangka masa tertentu. Semua yang mengelilingi pesakit adalah mangsa yang berpotensi. Kesihatan mereka bergantung pada bagaimana mereka berhati-hati dan penuh perhatian..

Di bilik berhampiran bateri pemanasan pusat, perlu meletakkan bekas dengan air. Bilik harus lembap, kerana virus tidak tahan kelembapan. Selain itu, udara yang sangat kering di apartmen akan menyumbang kepada pengeringan membran mukus saluran pernafasan atas. Ini hanya akan memperburuk keadaan pesakit..

Kuarantin harus bertahan selagi orang itu dijangkiti selesema. Maklumat tersebut akan diberikan oleh doktor yang hadir setelah memeriksa pesakit. Menurut pakar, orang dewasa boleh menjadi sumber jangkitan dari lima hingga sepuluh hari. Tempoh ini bergantung kepada keparahan gejala dan imuniti pesakit. Bagi kanak-kanak, mereka adalah sumber jangkitan sehingga sepuluh hari.

Dianjurkan untuk mendapatkan maklumat daripada ahli terapi berapa hari seseorang dijangkiti selepas selesema. Kali pertama selepas sakit, langkah pencegahan juga harus diperhatikan dengan ketat..

Ahli keluarga yang merawat pesakit dengan selesema dinasihatkan untuk melakukan manipulasi khas:

Mencuci hidung dan berkumur secara berkala akan membantu melindungi daripada jangkitan ketika berkomunikasi dengan pesakit. Untuk membilas hidung, cukup sediakan air sabun. Membilas rongga mulut disarankan dengan larutan soda, garam dan yodium. Untuk satu liter air suam, anda memerlukan 30 tetes larutan iodin dan satu sudu garam dan soda. Untuk tujuan ini, anda juga boleh menggunakan larutan kalium permanganat sedikit merah jambu..
Lubang hidung mesti dilincirkan dengan salap oxolin. Adalah disyorkan untuk melakukan ini tiga kali sehari.

Sangat penting untuk melumasi mukosa hidung sebelum memasuki bilik pesakit. Oleh itu, sangat penting untuk mengetahui berapa hari selesema tidak berjangkit..
Pakar menasihatkan mengambil persediaan vitamin kompleks setiap hari untuk menguatkan kesihatan mereka.
Tangan hendaklah dibasuh sekerap mungkin.

Terutama anda jangan lupa melakukan ini setelah bercakap dengan pesakit dan mengunjungi biliknya. Adalah fakta yang diketahui bahawa 10 minit selepas bersentuhan dengan kulit yang dicuci, lebih daripada 80% daripada semua kuman mati.

Langkah-langkah sedemikian akan melindungi seluruh keluarga dari jangkitan..

Ubat antivirus VIFERON

Pada kanak-kanak, tahap perlindungan antivirus jauh lebih rendah daripada pada orang dewasa. Ini ditentukan terutamanya oleh rendahnya kemampuan leukosit dan limfosit untuk mendorong interferon mereka sendiri - protein dengan sifat serupa yang dirembeskan oleh sel-sel badan sebagai tindak balas terhadap serangan virus. Ini, antara sebab lain, menjelaskan kecenderungan tubuh kanak-kanak terhadap SARS yang kerap. Ubat antivirus memungkinkan untuk mengimbangi ini.

Perhatian khusus dalam rawatan kanak-kanak harus diberikan kepada ubat antivirus, yang meliputi seluruh spektrum etiologi jangkitan pernafasan akut, termasuk influenza

Kelebihan jelas ubat yang mengandungi interferon berbanding ubat antivirus lain adalah aktiviti antivirus tidak selektif yang tinggi. Ini bermaksud bahawa ubat-ubatan tersebut dapat menangani semua jenis jangkitan virus pernafasan akut, tanpa analisis dan penjelasan lebih lanjut mengenai strain virus influenza..

Untuk mengelakkan akibat yang tidak diingini dari jangkitan virus pernafasan akut pada kanak-kanak, anda boleh menggunakan ubat antivirus VIFERON Candles dengan berunding dengan doktor anda.

Ia boleh digunakan untuk merawat anak-anak dari hari-hari pertama kehidupan dan ibu hamil dari minggu kehamilan ke-14

Bagaimana Lilin VIFERON

Ubat Suppositori VIFERON (suppositori) mengandungi interferon alfa-2b rekombinan manusia dan mempunyai sifat antivirus dan imunomodulasi. Ia mencegah pembiakan virus dalam tubuh manusia, yang menyediakan pencegahan dan rawatan penyakit virus dan lain-lain.

Oleh kerana ubat VIFERON Candles (suppositori) mempunyai pelbagai aktiviti antivirus, ia adalah ubat universal untuk influenza dan SARS. Ubat ini membantu melawan jangkitan pada peringkat penyakit apa pun. VIFERON memberikan kesan antivirus yang kuat dan membolehkan anda mengurangkan keseluruhan jangka masa penyakit ini, dengan cepat mengatasi manifestasi jangkitan (hidung berair, batuk, kelemahan, demam, dll.), Dan juga mengurangkan kemungkinan komplikasi dan penyakit berikutnya. 2

Juga, untuk rawatan kanak-kanak, VIFERON Gel dan VIFERON Ointment boleh digunakan.

Untuk rawatan jangkitan virus pernafasan akut pada kanak-kanak dari 1 tahun hingga 2 tahun, VIFERON Ointment 2500 IU (1 pea dengan diameter 0.5 cm) digunakan 3 kali sehari, pada kanak-kanak berumur 2 hingga 12 tahun - salap 2500 IU (1 kacang dengan diameter 0 5 cm) 4 kali sehari, pada kanak-kanak berumur 12 hingga 18 tahun - salap 5000 IU (1 kacang berdiameter 1 cm) 4 kali sehari. Tempoh rawatan adalah 5 hari..

VIFERON Gel boleh digunakan untuk pencegahan dan rawatan kanak-kanak dari hari-hari pertama kehidupan. Untuk melindungi anak dari selesema dan selesema, perlu menggunakan jalur gel sepanjang 0.5 cm pada selaput lendir hidung 2 kali sehari sebagai langkah pencegahan. Tempoh kursus adalah 2-4 minggu. Untuk rawatan jangkitan virus pernafasan akut, termasuk selesema, termasuk yang dijangkiti oleh jangkitan bakteria, penggunaan gel VIFERON mesti diulang 3-5 kali sehari selama 5 hari.

Doktor am

  1. Suppositori VIFERON diluluskan untuk digunakan oleh kanak-kanak dari hari pertama kehidupan dan wanita hamil dari 14 minggu kehamilan, Gel VIFERON - untuk kanak-kanak dari hari pertama kehidupan, tidak ada batasan penggunaan semasa kehamilan, Salap VIFERON - dari 1 tahun, tidak ada batasan penggunaan semasa kehamilan.
  2. Nesterova I.V. "Persediaan Interferon dalam Amalan Klinikal: Kapan dan Bagaimana," "Doktor yang Menghadiri," September 2017.

Kawalan selesema

Mengetahui berapa lama selesema menular akan membantu langkah pencegahan diambil dengan betul. Bagi pesakit, tugas utama adalah mengurangkan keadaannya dan mencegah komplikasi berbahaya. Untuk melakukan ini, ikuti cadangan berikut:

  1. Aktiviti fizikal haruslah minimum. Pesakit harus berehat sebisa mungkin dan mengelakkan aktiviti yang melelahkan.
  2. Terapi influenza bukan hanya bersifat simptomatik, tetapi juga antivirus. Rawatan yang komprehensif akan mengurangkan risiko akibat yang serius.
  3. Karantina selesema mesti diperhatikan tanpa gagal. Tempoh kepatuhan berakhir apabila selesema berhenti menular..
  4. Sebaiknya minum banyak cecair sehari. Soda dan kopi harus dibuang. Keutamaan harus diberikan kepada teh dengan buah sitrus, infus herba atau kompot buatan sendiri.
  5. Kita tidak boleh melupakan penyiaran dan pelembapan pangsapuri. Ini akan membantu mengurangkan kepekatan virus..
  6. Pastikan kaki anda sentiasa hangat..
  7. Hubungan dengan ahli keluarga yang dijangkiti harus dibatasi sebanyak mungkin. Apabila seseorang dijangkiti selesema, dia mesti terpencil..

Mematuhi cadangan mudah seperti itu, terapi ubat tepat pada masanya dan mengetahui seberapa banyak selesema menular akan membantu pesakit pulih dengan cepat dan tidak menangkap virus kepada yang lain..

Tidak kira berapa hari seseorang dijangkiti selesema, peraturan tertentu harus dipatuhi semasa wabak ini agar tidak jatuh sakit. Pada gejala pertama, adalah perlu untuk memanggil ahli terapi di rumah, dan tidak melakukan rawatan diri. Anda juga perlu mempertimbangkan berapa hari anda mendapat selesema dari pesakit untuk langkah keselamatan..

Berapa lama

Selalunya, penyakit ini berlangsung seminggu atau lebih (tidak termasuk masa inkubasi). Terdapat pendapat bahawa semakin banyak masa berlalu sejak saat sakit, anak menjadi kurang menular. Dalam kebanyakan kes, ini benar..

Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa dengan beberapa bentuk SARS, anak itu menular kepada orang lain sepanjang penyakit ini..

Dan dalam beberapa kes, bahkan dalam dua hingga tiga minggu setelah hilangnya semua gejala penyakit. Tempoh "berjangkit" itu sendiri biasanya bermula 1-2 hari sebelum bermulanya gejala..

Sepanjang tahun ini, kanak-kanak boleh mendapat SARS 5-6 kali, dan kadang-kadang lebih banyak. Ini disebabkan oleh fakta bahawa setelah mengatasi virus tertentu, tubuh kanak-kanak memperoleh kekebalan jangka pendek terhadapnya, tetapi praktikalnya tidak dapat bertahan terhadap semua bentuk penyakit lain.

Perlu diperhatikan bahawa selama bertahun-tahun, jumlah penyakit harus menurun, kerana sel-sel imun "belajar" untuk melawan virus, imuniti kompleks diperoleh. Sekiranya ini tidak berlaku, maka ibu bapa harus memikirkan untuk mengubah gaya hidup bayi.

Bila berjumpa doktor

Terlepas dari keparahan penyakit pernafasan akut, doktor mesti dipanggil. 2-3 hari pertama, cuba jangan meninggalkan rumah - ini akan membantu mengelakkan komplikasi dan melindungi orang lain daripada jangkitan.

Sekiranya, kerana kekurangan suhu, tidak mungkin mengeluarkan sijil hospital, pakai topeng agar tidak menjangkiti orang lain.

Tetapi pada masa ini, keadaan seperti ini tidak dapat dijumpai - semasa wabak bermusim, doktor, mengetahui bahaya jangkitan virus pernafasan akut, memberikan cuti sakit walaupun pada suhu subfebril, jika terdapat tanda-tanda penyakit yang teruk - hidung berair, batuk, sakit tekak.

Berapa hari disediakan untuk rawatan, sudah bergantung pada gambaran klinikal.

3 hari sudah cukup untuk beberapa pulih - untuk yang lain - 2-3 minggu.

Sekiranya penyakit itu tidak hilang dalam masa dua minggu, anda harus segera berjumpa doktor untuk menetapkan antibiotik. Jika tidak, komplikasi mungkin timbul yang memerlukan rawatan jangka panjang dan kesan kesihatan yang berbahaya..

Dalam beberapa kes, pesakit dihantar untuk rawatan pesakit dalam. Tidak masuk akal untuk menolak kemasukan ke hospital - komplikasi jangkitan virus pernafasan akut boleh menyebabkan kematian - terutamanya pada kanak-kanak dan orang yang mempunyai sejarah penyakit kronik yang kuat.

Berunding dengan doktor juga diperlukan:

  • apabila suhu melebihi 38 ° C berlangsung lebih dari 5 hari;
  • menjadi sukar untuk bernafas;
  • Gejala ARVI tidak mereda pada hari ke-5 dan keparahannya semakin meningkat. Ancaman kepada kesihatan adalah munculnya ruam, kelenjar getah bening yang bengkak, pembengkakan laring, sakit kepala yang teruk yang berterusan.

Berapa lamakah anak anda menghidap ARVI??

Tolak ok

Antibiotik apa yang anda rawat? Mereka tidak bertindak terhadap virus! Oleh itu, anda mempunyai sesuatu yang lain, kecuali SARS, setelah dilantik, dan ini adalah lagu lain!

Celice

jika itu hanya ARVI, yang tidak rumit oleh apa-apa (kadang kala jangkitan bakteria bergabung, kemudian antibiotik) - maka rata-rata 1-2 minggu... anak kita sering sakit, imuniti semakin lemah (((.

A_elita

Sekarang ada jalan-jalan byaka yang kejam. Yang lebih tua biasanya sakit selama 3 hari dengan hidung berair, dan kemudian dia jatuh selama 2 hari dengan suhu, kali pertama dalam 4,5 tahun dan menjangkiti 6 bulan yang lebih muda. Suhu yang sama, kemudian air pancut. Kenapa, maafkan saya, adakah anda memerlukan antibiotik? Adakah doktor anda menetapkannya untuk anda? Virus tidak dirawat dengan antibiotik. Adakah ingus telus? Snot telus bermaksud jangkitan virus. Anda juga memberi imuniti kepada anak dengan antibiotik dengan sia-sia. Hubungi doktor dari klinik kanak-kanak. Kami diberi preskripsi untuk tetes, suami saya memerintahkan, beberapa kali mereka menjatuhkannya, segera menjadi lebih baik. Bahkan tetes Protargol adalah alat yang baik, anda hanya boleh membeli di farmasi perbandaran, ia dibuat mengikut pesanan. Tanya doktor anda mengenai mereka. Dan selalunya udara, bawang putih di bawah hidung anda pada waktu malam, semburkan di dalam bilik dengan botol semburan dengan penambahan minyak pati cemara ke dalam air, membunuh kuman. Melembapkan udara dengan segala cara. Titisan apa yang anda meneteskan? Jangan sekali-kali menggunakan vasokonstriktor selama lebih dari 3-5 hari. Mereka tidak merawat hidung berair, mereka hanya melegakan edema buat sementara waktu. Mungkin ia mengalir kerana titisan dari hidung anda. Satu lagi bulan yang lebih tua mengalir dari gigi. Tidak dapat berbuat apa-apa. Gigi keluar semuanya berhenti.

Kami sakit selama 2 minggu - anak perempuan saya berumur 7 tahun. Antibiotik memberi apabila suhu bertahan lebih dari 3 hari atau jika sesuatu yang serius, tetapi tidak dengan ARVI

Tempoh pengeraman SARS

Virus influenza yang memasuki tubuh manusia tidak langsung terasa. Oleh itu, untuk pengesanan simptom pertama dan permulaan rawatan tepat pada masanya, adalah wajar untuk memahami berapa banyak tempoh inkubasi SARS, bagaimana menentukan keadaan ini dan langkah-langkah apa yang dapat diambil pada awal jangkitan. Di samping itu, ia akan membantu mencegah jangkitan orang di sekitar..

Apakah tempoh inkubasi influenza dan SARS pada orang dewasa?

Harus diingat bahawa terdapat banyak jenis jangkitan virus pernafasan akut, etiologi dan masa perkembangan gejala klinikal bergantung pada jenis jangkitan. Yang paling biasa di antaranya adalah:

  • selesema;
  • reovirus;
  • virus sinsitial respiratori;
  • koronavirus;
  • adenovirus;
  • parainfluenza;
  • rhinovirus;
  • virus coxsackie;
  • Virus ECHO.

Sebagai peraturan, semua subtipe penyakit yang disenaraikan serupa dalam ciri yang mencirikan keracunan akut badan:

  • batuk;
  • hidung berair
  • bengkak membran mukus;
  • hiperemia kulit dan membran mukus;
  • kenaikan suhu.

Tetapi sering terdapat campuran pelbagai manifestasi klinikal, yang kemudiannya memprovokasi terjadinya komplikasi berjangkit sekunder dalam bentuk tonsilitis katarrhal, radang paru-paru, bronkitis. Lebih-lebih lagi, perkembangan penyakit ini boleh berlaku secara langsung dalam tempoh inkubasi SARS. Dalam kes sedemikian, diyakini bahawa segera setelah dijangkiti virus di dalam badan, pembiakan intensif bakteria aerobik dan anaerob patogen bermula.

Berapa hari SARS yang sakit berjangkit?

Dari saat virus masuk ke dalam tubuh, seseorang itu adalah pembawanya, dan oleh itu, ia dapat menjangkiti orang lain, walaupun gejala yang jelas belum muncul. Biasanya, selesema dan jenis penyakit yang dijelaskan bermula dengan cepat dan akut, dalam 1-3 hari, tetapi dengan fungsi pelindung yang kuat dari sistem imun, inkubasi dapat berlangsung sekitar seminggu.

Perlu diperhatikan bahawa pesakit dengan SARS menular sepanjang proses patologi sehingga semua sel virus di tubuhnya mati. Ini bererti bahawa walaupun dengan peningkatan yang berterusan, penurunan suhu badan ke nilai normal dan penghapusan gejala luaran influenza, seseorang tetap menjadi pembawa penyakit dan boleh membahayakan orang lain, kerana ARVI disebarkan dengan mudah oleh titisan udara.

Berapa lama tempoh inkubasi ARI dan ARVI berlangsung??

Pertama sekali, anda perlu memahami dengan jelas perbezaan antara kedua penyakit ini..

Dengan jangkitan pernafasan akut, lesi tempatan berlaku, paling kerap - saluran pernafasan, tanpa peningkatan suhu yang ketara (jarang melebihi 38 darjah). Penyakit ini berkembang dengan perlahan dan tidak merebak ke organ lain, gejala keracunan ringan atau tidak sama sekali.

Influenza dan SARS dicirikan oleh permulaan yang tajam dan sengit, dengan permulaan gejala penyakit yang cepat. Di samping itu, patologi ini menyebabkan beberapa kumpulan manifestasi klinikal sekaligus:

  • dari saluran gastrousus (muntah, mual);
  • saluran pernafasan atas (batuk, sakit tekak, kesesakan hidung);
  • sistem saraf (migrain, insomnia).

Perbezaan utama antara penyakit pernafasan yang dipertimbangkan adalah bahawa penyebab jangkitan virus pernafasan akut adalah jangkitan virus, dan pesakit menular untuk jangka waktu yang lama, sementara ARI kualiti ini tidak wujud.

Masa inkubasi influenza, seperti yang telah ditunjukkan, tidak lama, dan pada jangkitan pernafasan akut boleh sampai 14 hari. Dalam kes ini, keadaan mangsa agak normal, dan kadang-kadang tidak ada kenaikan suhu, atau mencapai nilai subfebril.

Berapa hari SARS yang sakit berjangkit

Pertimbangkan berapa hari SARS yang sakit menular kepada orang lain. Tempoh inkubasi boleh berbeza dalam jangka masa, tetapi sudah pasti diketahui bahawa sehari sebelum gejala pertama dikesan, seseorang dapat menjangkiti yang lain. Maksudnya, jika inkubasi berlangsung selama tiga hari, pesakit menjadi berjangkit dua hari setelah pengenalan virus. Pesakit seperti itu dapat menyebarkan virus tanpa mengetahui apakah pembawanya..

Sekiranya lebih dari satu hari berlalu dari penembusan virus hingga timbulnya gejala, pesakit menjadi berbahaya beberapa jam setelah dia tertular virus. Orang seperti itu disyorkan memakai topeng pembedahan.

Bilakah pesakit berhenti berjangkit dengan SARS? Sekiranya tidak ada komplikasi, seperti radang paru-paru atau jangkitan bakteria bersamaan, penularan berterusan selama kira-kira tiga hari setelah pesakit pulih dan gejala hilang.

Agar tidak menjangkiti orang lain, pesakit perlu menulis cuti sakit untuk tempoh ini. Biasanya, rawatan ARVI berlangsung sekitar seminggu, termasuk terapi simptomatik (batuk, rinitis, hipertermia, sakit tekak) dan penciptaan keadaan yang sesuai sehingga tubuh memerangi patogen dengan seefisien mungkin (tidur dan minum).

Penyakit yang berkaitan

Bagi pesakit dengan selesema, jika tidak ada komplikasi, istilahnya akan lebih kurang sama: satu atau dua hari sebelum manifestasi gejala, keseluruhan tempoh penyakit dan dua hingga tiga hari selepas itu. Malangnya, terdapat situasi di mana ARVI disulitkan oleh penyakit serius (seperti bronkitis atau radang paru-paru), yang meregang selama beberapa minggu. Dalam kes ini, pesakit tetap berjangkit sepanjang tempoh penyakit ini..

Jangkitan rhinovirus pada organ ENT biasanya berjangkit selama sepuluh hingga lima belas hari, yang mana satu hingga dua hari merujuk kepada tempoh sebelum pengesanan gejala pertama (lakrimasi, lendir dari hidung, batuk, dll.), Dan hingga tiga hari - hingga tempoh selepas pemulihan. Mereka memulakan sekitar separuh kes SARS. Ini difasilitasi oleh ukurannya, beberapa kali lebih rendah daripada patogen influenza dan memberikan kemudahan mengakar pada ketebalan tisu nasofaring dan orofaring.

Untuk adenovirus, jangka masa "tempoh berjangkit" akan lebih lama - dari dua minggu hingga sebulan

Oleh itu, dalam kes ini, perhatian khusus harus diberikan untuk membersihkan bilik pesakit, langkah-langkah kebersihan, mencuci pinggan dengan air panas dengan teliti setelah setiap kali makan. Pada kanak-kanak usia sekolah, jangkitan dengan patogen ini sering disulitkan oleh konjungtivitis. Fenomena berikut yang menyertai perjalanan penyakit ini menunjukkan bahawa SARS berkembang dengan komplikasi dan perlu memanggil doktor:

  • sakit tekak, rhinitis tidak berakhir pada hari kelima penyakit atau menjadi lebih kuat,
  • hipertermia berlangsung lebih dari empat hari,
  • pesakit mengalami peningkatan kelenjar getah bening serviks atau submandibular,
  • pesakit mengalami kesukaran untuk bernafas,
  • ruam kulit mungkin muncul,
  • kehilangan kekuatan yang ketara - sehinggakan menjadi sukar untuk melakukan kerja harian yang sederhana (berlangsung beberapa hari).

Gejala

Dengan penyakit jenis ini, mabuk badan berlaku, di mana:

  • suhu meningkat,
  • hidung berair dan batuk (dahak boleh berlainan warna - hijau, coklat dan juga merah jambu).

Kanak-kanak itu hilang selera makan, mengalami kelemahan dan sakit kepala, moodnya merosakkan. Semua ini adalah isyarat tubuh mengenai permulaan penyakit..

Penting! Dalam beberapa kes, kanak-kanak mungkin mengalami senak. Sebagai peraturan, ini berlaku pada kanak-kanak di bawah usia satu tahun, tetapi ia juga boleh berlaku pada usia yang lebih tua.

Dengan simptom-simptom ini, penting untuk tidak terlepas rotavirus..

Suhu untuk jangkitan virus pernafasan akut boleh meningkat hingga 39 darjah ke atas. Ia harus dirobohkan jika tidak naik di atas 38 darjah, kerana ini mencegah tubuh melawan jangkitan dengan sendirinya. Seiring dengan ini, mesti diingat bahawa kanak-kanak lebih sensitif terhadap suhu tinggi daripada orang dewasa, dan peningkatan hingga 39 tahun ke atas boleh menyebabkan sawan.

Apabila gejala pertama muncul, disyorkan untuk berjumpa doktor. Walaupun kaedah khas biasanya tidak digunakan untuk mendiagnosis penyakit ini, namun perlu diingat bahawa rawatan yang tertunda dan tidak betul boleh menyebabkan komplikasi (dalam beberapa kes bahkan kepada bentuk penyakit kronik)

Doktor mungkin memperhatikan tanda-tanda penyakit yang mungkin tidak diketahui atau tidak diketahui oleh ibu bapa (warna kulit, reaksi mata, dll.)

Sebagai tambahan kepada ubat yang ditetapkan oleh pakar pediatrik, anda perlu mengikuti beberapa peraturan penting untuk penjagaan semasa sakit:

  • pematuhan dengan rehat tempat tidur, tanpa mengira suhu;
  • penggunaan sejumlah besar cecair (buah rebus, jeli, air suam), kerana semasa penyakit ini cepat hilang;
  • pembersihan basah dan penyiaran bilik secara berkala di mana pesakit berada;
  • diet yang rasional dan lembut. Makanan ringan dianjurkan, makanan paksa bayi tidak termasuk.