Rawatan tracheitis

Artikel pakar perubatan

Sebagai peraturan, tracheitis yang tidak rumit dirawat di rumah, rawatan tracheitis di hospital sangat jarang berlaku, jika gejala-gejala menjadi mengancam - serangan asma, asma, demam dan komplikasi lain yang berkaitan dengan keradangan bronkus dan paru-paru.

Tracheitis bukanlah penyakit yang serius dan berbahaya, tetapi harus ditangani dengan serius, kerana penyakit ini dapat disertai dengan komplikasi - tracheobronchitis, bronchopneumonia. Di samping itu, penyakit ini dapat berlarutan, terutama apabila ia bentuk kronik berulang. Itulah sebabnya persoalan bagaimana merawat tracheitis membimbangkan banyak yang didiagnosis dengan penyakit ini. Ia dirawat sesuai dengan bentuk dan keparahan gejala..

Bentuk virus penyakit ini dirawat tanpa penggunaan antibiotik, jika penyakit ini disebabkan oleh bakteria, terapi antibiotik sangat diperlukan. Tujuan amoksisilin, klaritromisin, azitromisin ditunjukkan - pilihan ubat, dos dan cara pentadbiran bergantung kepada jenis patogen, bentuk dan keterukan proses keradangan. Rawatan tracheitis merangkumi banyak langkah, peraturan, pematuhan yang tidak sukar. Antara cadangan utama adalah seperti berikut:

  1. Keseluruhan proses rawatan harus disertakan dengan minuman yang banyak. Sebagai minuman decoctions herba hangat yang sesuai, minuman dan teh buah vitamin, air mineral tanpa gas pada suhu bilik.
  2. Bilik di mana pesakit berada mesti sering di ventilasi dan dibersihkan basah. Kelembapan penting, terutamanya dengan batuk kering.
  3. Batuk kering dirawat dengan ubat antitussive - synecode, lazolvan, libexin dan ubat lain yang ditetapkan oleh doktor.
  4. Sekiranya batuk tidak produktif, dahak sukar dipulihkan, penggunaan ubat yang boleh menipis, mengurangkan kelikatan pembuangan ditunjukkan. Ia boleh menjadi ambroxol, acetylcysteine ​​dan ubat lain.
  5. Sekiranya penyakit ini disertai oleh suhu tinggi (di atas 37.5 darjah), rawatan tracheitis melibatkan pengambilan ubat antipiretik - paracetamol, ibuprofen.
  6. Penyedutan alkali mesti dilakukan sepanjang proses rawatan..

Ubat untuk tracheitis

Rawatan trakeitis ubat ditunjukkan hanya apabila penyakit ini diprovokasi oleh jangkitan bakteria. Untuk menghilangkan punca penyakit, antibiotik dengan spektrum tindakan yang luas digunakan, biasanya dalam bentuk aerosol, lebih jarang dalam bentuk tablet. Sebagai peraturan, doktor cuba menetapkan agen antibakteria dari kategori penisilin semula jadi, jika penyakit ini rumit oleh bronkitis, adalah mungkin untuk menetapkan antibiotik semi-sintetik generasi terbaru.

Bentuk akut penyakit ini, yang berlanjutan tanpa komplikasi dan diprovokasi oleh virus, dirawat dengan ubat antitussive, antivirus dan ubat imunomodulator, dan lebih jarang, antihistamin.

Rawatan trakeitis ubat yang berkesan merangkumi penggunaan aerosol, kerana bentuk ubat inilah yang dapat menembusi semua bahagian pokok trakea dan bronkus. Penyedutan dengan bantuan alat ultrasound dan agen antiseptik juga berkesan. Ubat yang paling kerap diresepkan yang terbukti berkesan dalam rawatan tracheitis adalah berikut:

  • Aerosol Bioparox.
  • Sinode dengan kesan antitusif yang ketara.
  • Lazolvan, baik dalam bentuk tablet maupun dalam bentuk sirap.
  • Erespal dengan spektrum tindakan yang luas - anti-radang, antitussive dan antihistamin.
  • Berodual - penyelesaian berkesan untuk penyedutan melalui nebulizer.
  • Sumamed adalah ubat kumpulan makrolida yang bertindak pada semua jenis jangkitan pernafasan..

Rawatan ubat digunakan mengikut petunjuk yang mengecualikan penggunaan cara lain yang lebih lembut, termasuk resep untuk ubat alternatif, serta dalam bentuk penyakit yang rumit.

Ubat untuk tracheitis

Ubat untuk tracheitis diresepkan setelah pemeriksaan perubatan menyeluruh, oleh itu ubat-ubatan sendiri, terutamanya dalam kes penyakit kanak-kanak, tidak dapat diterima. Sekiranya penyakit itu berkembang kerana jangkitan bakteria, maka persiapan kumpulan penisilin ditetapkan. Mereka paling kerap diresepkan secara intramuskular dalam bentuk suntikan, 4-6 kali sehari, bergantung kepada keparahan penyakit. Keutamaan diberikan kepada alat generasi terbaru, yang disebut penisilin terlindung, yang mempunyai spektrum tindakan yang luas. Yang paling popular dalam pengertian ini adalah Augmentin, yang juga tersedia dalam bentuk tablet..

Sekiranya pesakit mempunyai intoleransi terhadap persediaan penisilin, maka ubat untuk tracheitis adalah sekumpulan cephalosporins atau ubat dari kumpulan makrolida. Dana ini boleh diberikan dalam bentuk tablet dan suntikan. Cephalosporins dan macrolides adalah mudah kerana selalunya ia perlu diminum sekali, iaitu sekali sehari. Makrolida sangat berkesan dalam etiologi mycoplasma. Sekiranya penyakit ini disertai oleh komplikasi virus, yang cukup biasa, azitromisin ditunjukkan, yang juga diminum sekali selama 3-5 hari. Azithromycin dianggap sebagai ubat antivirus yang berkesan yang sesuai untuk kanak-kanak dan wanita hamil..

Ubat-ubatan diresepkan dengan sangat berhati-hati, dengan sengaja, dengan mempertimbangkan semua ciri perjalanan penyakit dan keadaan pesakit.

Bioparox

Bioparox untuk tracheitis dianggap salah satu produk aerosol paling berkesan yang mengandungi komponen - fusafungin. Fusafungin mempunyai kesan antibakteria yang jelas, ia juga melegakan keradangan dan aktif melawan jangkitan staphylococcal. Sebagai tambahan, fusafungin, sebagai bahan asal kulat, berkesan melawan parasit intraselular - legionella dan mycoplasmas. Spektrum tindakan yang begitu luas yang dimiliki oleh bioparox pada trakeitis memungkinkan untuk menghentikan hampir semua proses keradangan pada organ sistem pernafasan.

Penyemburan aerosol dengan bioparox ditunjukkan selama 7-10 hari, ia digunakan setiap empat jam selama 4 nafas. Terdapat pilihan rawatan untuk pesakit dewasa apabila bioparox disuntik hanya secara hidung - dua penyedutan di setiap lubang hidung empat kali sehari. Bagi kanak-kanak, suntikan penyedutan bergantian - dari dua hingga empat nafas di mulut dan dari dua hingga empat nafas secara hidung (1/2 di setiap bukaan hidung).

Bioparox digunakan dengan ketat mengikut skema yang ditetapkan oleh doktor. Walaupun melegakan berlaku pada hari kedua atau ketiga, batuk menjadi kurang sengit, rawatan harus diteruskan sehingga waktu yang ditentukan.

Kod penyegerakan

Sinecode adalah ubat antitussive yang berkesan yang mempengaruhi pusat batuk, menekannya. Di samping itu, satu kod untuk trakeitis ditetapkan apabila penyakit ini disertai oleh keradangan bronkus, kerana ubat tersebut mempunyai kesan bronkodilating. Nafas pesakit terasa lebih mudah, darah jenuh dengan oksigen, keadaan umum bertambah baik.

Bahan aktif utama dalam ubat ini adalah butamirate, yang berkesan untuk batuk yang tidak produktif. Sinecode diresepkan walaupun untuk bayi dalam bentuk sirap atau titisan khas, namun ubat tersebut boleh digunakan hanya dari bulan ketiga kehidupan anak. Mereka berusaha untuk tidak memberikan kod sync kepada wanita hamil dan mereka yang sedang menyusui.

Sinecode boleh menyebabkan beberapa kesan sampingan, seperti cirit-birit, gatal-gatal, pening, atau muntah. Sudah tentu, ini hanya berlaku dalam kes-kes yang luar biasa - seperti akibat overdosis ubat atau ubat sendiri.

Dos yang biasanya ditetapkan semasa rawatan dengan kod sinkronik adalah seperti berikut:

  • Kanak-kanak dari enam bulan hingga setahun (berat badan hingga 8 kg) - 8-10 turun empat kali sehari.
  • Kanak-kanak di bawah umur tiga tahun (berat badan hingga 15 kg) - 12-15 turun empat kali sehari.
  • Kanak-kanak dari tiga tahun - 20 jatuh empat kali sehari.
  • Kanak-kanak berumur enam hingga sembilan tahun - 10 ml sirap tiga kali sehari.
  • Kanak-kanak berumur 9 hingga 15 tahun - 15 ml sirap tiga kali sehari.
  • Pesakit dewasa - 15 ml sirap tiga atau empat kali sehari.
  • Bentuk tablet untuk orang dewasa - 10 mg tiga kali sehari.

Sinecode untuk tracheitis juga sesuai untuk perawatan penderita diabetes, kerana sorbitol terkandung dalam tetes dan dalam sirup, bukan gula. Bagi mereka yang mempunyai intoleransi laktosa, sinkode tidak diresepkan, dan juga bagi pesakit yang melakukan kerja yang memerlukan perhatian.

Lazolvan

Lazolvan diresepkan sebagai perangsang sifat motor dari sistem pernafasan dan sebagai secretolytic.

Lazolvan berkesan baik dalam rawatan tracheitis dan dalam rawatan faringitis, laringitis akut, serta dalam rawatan bronkitis akut dan radang paru-paru dengan etiologi yang tidak ditentukan. Komponen aktif lazolvan adalah ambroxol.

Lazolvan dengan tracheitis diresepkan untuk kanak-kanak, dan kita membesar dalam dos berikut:

  • Kapsul - hanya untuk orang dewasa dan kanak-kanak berusia lebih dari 12 tahun, sekali, tempoh kursus ditentukan oleh doktor, tetapi sebagai peraturan, lazolvan diambil sekurang-kurangnya lima hari.
  • Bentuk tablet. Dewasa - tiga kali sehari, satu tablet dalam tiga hari pertama penyakit ini, maka rejimen prima menurun - dua tablet (satu dua kali) selama tiga hari setengah tiga kali sehari. Kanak-kanak berumur 6 hingga 12 tahun diberi setengah tablet tiga kali sehari.
  • Lazolvan berkesan dalam bentuk sirap. Orang dewasa harus minum sirap ao10 ml tiga kali sehari, setelah tiga hari 10 ml dua kali sehari. Bagi kanak-kanak di bawah dua tahun, sirap diresepkan 2.5 ml dua kali sehari, dari dua hingga lima tahun - 2,5 ml tiga kali sehari, kanak-kanak dari 5 hingga 12 tahun - lima mililiter tiga kali sehari.

Lazolvan tidak boleh digabungkan dengan ubat anti batuk lain, ia juga dikontraindikasikan pada trimester pertama kehamilan, jika seorang wanita menyusui bayi, dan dengan ulser peptik perut atau duodenum.

Erespal

Erespal untuk tracheitis diresepkan apabila perlu bukan hanya untuk menghentikan gejala batuk, tetapi juga untuk melegakan keradangan membran mukus dinding trakea. Erespal dianggap sebagai ubat multikomponen, kerana ia mempunyai kesan antihistamin, mencegah bronkospasme, dan juga merupakan agen anti-radang. Erespal telah berjaya digunakan dalam rawatan penyakit saluran pernafasan atas pada orang dewasa dan kanak-kanak. Ubat ini menyekat reseptor histamin H1, serta reseptor adrenergik, dengan itu mengendurkan otot-otot pokok bronkial, mengurangkan pelepasan mediator peradangan dan mengurangkan jumlah dahak. Ubat ini dibuat dalam bentuk yang mudah digunakan - dalam tablet dan sirap.

Erespal untuk tracheitis digunakan dalam dos seperti:

  • Pesakit dewasa - satu tablet dua atau tiga kali sehari, bergantung pada gejala
  • Kanak-kanak di bawah umur 14 tahun - sirap, pengiraan - 4 miligram sekilogram berat sekali sehari sebelum makan.

Erespal paling kerap diresepkan dalam jangka masa 10 hingga 15 hari, lebih jarang dengan penyakit kronik yang berulang. Kontraindikasi - hipersensitiviti terhadap fenspiride - bahan aktif utama, trimester pertama kehamilan dan penyusuan.

Ringkas

Sumamed diresepkan untuk bentuk akut penyakit yang disebabkan oleh jangkitan bakteria, atau untuk penyakit kronik berulang, disertai dengan komplikasi dalam bentuk bronkitis, otitis media dan keradangan lain.

Sumamed (azithromycin) tergolong dalam kumpulan makrolida dengan spektrum tindakan yang luas, yang berkesan berkaitan dengan semua patogen utama keradangan berjangkit pada saluran pernafasan atas. Diyakini bahawa rawatan dengan sumamed berkesan berkaitan dengan bacillus hemofilik yang cukup umum, di samping itu, ubat ini mempunyai tempoh penghapusan yang panjang, yang bermaksud bahawa ia boleh diminum sekali (sekali sehari). Hanya dalam tiga hari, jumlah trakeitis berjangkit, serta jangkitan bakteria lain, memberikan hasil terapi yang nyata.

Ubat ini boleh didapati dalam bentuk suspensi, tablet dan kapsul. Ringkasnya dalam rawatan tracheitis paling sering diresepkan dalam bentuk serbuk untuk sirap atau penggantungan, yang sangat mudah dalam rawatan penyakit pada anak kecil.

Berodual

Berodual adalah ubat gabungan dengan kesan bronkodilator yang ketara, yang terdiri daripada ipratropium bromide dan phenoterol hydrobromide.

Berodual terutamanya merupakan kaedah yang berkesan untuk menghirup, yang mencegah serangan sesak nafas, mengembang bronkus, melegakan kekejangan, dan menormalkan pembentukan rembesan mukus. Ubat ini dibuat dalam bentuk semburan khas atau dalam bentuk penyelesaian untuk penyedutan. Kesannya berlaku dalam 10-15 minit dan berlangsung hingga sepuluh jam.

Berodual digunakan dalam bentuk penyedutan melalui nebulizer dalam dos berikut:

  • Kanak-kanak di bawah enam tahun - 10 tetes setiap prosedur, tidak lebih daripada tiga kali sehari.
  • Kanak-kanak berumur 6 hingga 12 tahun - 20 tetes setiap prosedur 3-4 kali sehari.
  • Pesakit dewasa - 40 tetes setiap prosedur tidak lebih dari 4 kali sehari.

Untuk mengelakkan komplikasi (takikardia dan pengembangan bronkus yang terlalu aktif), ubat ini digunakan bermula dari dos terapeutik terendah. Jumlah berodual yang ditentukan dicairkan dalam garam dan digunakan penyedutan menggunakan nebulizer khas.

Berodual untuk tracheitis tidak diresepkan jika pesakit mempunyai kardiomiopati, takikardia, pada trimester pertama dan ketiga kehamilan, dengan intoleransi terhadap ubat-ubatan kumpulan atropin dan kanak-kanak di bawah usia enam tahun.

Antibiotik untuk tracheitis

Antibiotik untuk tracheitis jarang sekali diresepkan, namun, jika penyakit ini berulang dan mempunyai etiologi bakteria yang menular, rawatan yang serius sangat diperlukan. Untuk penyakit berjangkit saluran pernafasan atas, antibiotik berikut ditetapkan:

  1. Kumpulan penisilin - Augmentin, Amoxicillin, Flemoxin Solutab, Ampicillin, Amoxiclav dan ubat lain dalam kategori ini.
  2. Kumpulan fluoroquinolones - Moximac, Avellox, Levofloxacin, yang diresepkan sekiranya kegagalan rawatan dengan kumpulan ubat penisilin.
  3. Kumpulan cephalosporins - Zinacef, Zinnat, Aksetin, Cefixime dan ubat-ubatan lain dalam kategori ini. Dadah diresepkan sekiranya penyakit yang disulitkan oleh bronkitis atau radang paru-paru dengan gejala yang teruk dalam bentuk demam tinggi, batuk tidak produktif, kelemahan umum.
  4. Kumpulan makrolida paling kerap diresepkan untuk bentuk penyakit berjangkit. Selalunya, Sumamed (Azithromycin) diresepkan, yang mempunyai kesan yang berkesan pada kebanyakan patogen peradangan dan diminum sekali sehari..

Mereka cuba untuk tidak memberi ubat antibiotik untuk trakeitis kepada kanak-kanak, pesakit tua dan wanita hamil pada trimester pertama dan ketiga.

Urut untuk trakeitis

Sebagai tambahan kepada kaedah rawatan perubatan, ada kaedah tambahan yang sangat berkesan baik untuk menekan batuk dan untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Kaedah ini termasuk akupresur untuk trakeitis. Titik-titik akupunktur harus diketahui, kerana ia adalah kawasan utama yang mengaktifkan sifat pelindung tubuh dalam penyakit lain. Urut dilakukan dengan menggunakan tekanan atau gerakan getaran tanpa henti. Seperti prosedur urut lain, pengaktifan titik aktif secara biologi tidak dapat dilakukan pada suhu badan yang tinggi, penyakit darah dan kehamilan yang rumit.

Urut dilakukan di kawasan aktif badan berikut:

  1. Titik yang disebut titik 100 penyakit atau hegu. Ia terletak di kawasan berdaging antara jari telunjuk dan pangkal ibu jari. Ia mesti diurut secara berkala dengan gerakan putaran, agak menyakitkan, tetapi urutannya akan berkesan.
  2. Titik di bawah vertebra ketujuh di leher adalah dajuy. Urut ditunjukkan dengan menekan, 10-15 kali, sebentar-sebentar.
  3. Titik di atas tengah rongga jugular, tepat di tengah-tengah ceruk, adalah titik tantu. Urut dilakukan dengan gerakan putaran yang teliti dalam satu minit dengan rehat.
  4. Titik di tengah antara pad lutut dan garis melintang sendi pergelangan kaki adalah fenglun. Ia dapat diukur dengan tiga jari tangan dari hujung (tepi) tibia. Urut dilakukan dengan menggunakan tekanan berirama serta menggunakan gerakan putaran..
  5. Titik yang terletak di tengah ruang interkostal keenam, secara menegak melalui puting kanan atau kiri. Urut dengan tekanan berirama.

Urut dengan tracheitis juga dilakukan dengan gerakan membelai sederhana yang diarahkan dari tengah dada ke atas, ketika disapu dengan salap pemanasan. Urut sedemikian amat berkesan dalam rawatan anak-anak kecil. Pergerakan harus lembut, berhati-hati, dalam bentuk gerakan lingkaran yang berputar dari pusat dada hingga ke leher.

Rawatan tracheitis di rumah

Tracheitis tidak dianggap sebagai penyakit yang mengancam nyawa, sebagai peraturan, rawatan dilakukan secara rawat jalan, di rumah. Bentuk virus penyakit ini melibatkan rehat tidur yang ketat dan sekatan maksimum hubungan dengan orang lain. Rejimen semacam itu menentukan penyakit berjangkit yang tinggi, pertama, pesakit boleh mendapat jangkitan tambahan, dan kedua, dia dapat menjadi sumber jangkitan.

Rawatan trakeitis di rumah memerlukan pematuhan dengan peraturan dan cadangan berikut:

  • Rehat di tempat tidur selama 5-7 hari, mungkin lebih banyak lagi, semuanya bergantung kepada keparahan penyakit.
  • Minum yang banyak dan kerap - teh, decoctions, minuman buah. Semakin pesakit minum dan semakin aktif sistem kencing, semakin cepat jangkitan virus atau bakteria dihapuskan dari badan.
  • Adalah mustahak bagi mereka yang menjaga pesakit melakukan pembersihan basah secara berkala di dalam bilik. Kelembapan secara langsung mempengaruhi sifat batuk, yang biasanya kering dan kerap.
  • Oleh kerana serangan batuk yang melemahkan paling sering menghantui pesakit pada waktu malam, sebahagian daripada agen antitusif (sirap, tablet) harus diminum sebelum tidur. Ini mungkin Lazolvan, Sinecode atau ubat lain yang ditetapkan oleh doktor.
  • Penyedutan berkala yang perlu dilakukan sekurang-kurangnya dua, dan sebaiknya tiga kali sehari.
  • Sekiranya pesakit tidak mempunyai suhu, gosok setiap hari dengan salap pemanasan dapat dilakukan, letakkan plaster sawi sejam sebelum tidur.

Rawatan tracheitis di rumah adalah mematuhi semua cadangan perubatan, walaupun batuk atau suhu hilang beberapa hari setelah bermulanya penyakit. Gangguan kursus terapi penuh dengan komplikasi dan kambuh penyakit.

Penyedutan dengan tracheitis

Penyedutan dengan tracheitis adalah salah satu kaedah yang paling penting, melegakan batuk yang melemahkan dan memperbaiki keadaan umum pesakit. Semua tanaman, persediaan farmasi yang mengandungi minyak anti-radang penting yang mudah meruap atau mudah menguap mempengaruhi pusat batuk dan bronkus. Senarai tanaman ubat untuk penyedutan merangkumi kayu putih, cemara, juniper, pain dan halia. Penyedutan boleh dilakukan dengan menggunakan alat khas, atau anda boleh menggunakan kaedah rumah tradisional - menghirup uap di atas kuali dengan kaldu penyembuh. Penyedutan untuk bayi sehingga tiga tahun dilakukan dengan cara ini: untuk memanaskan periuk dengan air dan tumbuhan halus, tutup tingkap dan pintu di dalam bilik ini dengan ketat dan menghirup wap sekurang-kurangnya 10 minit bersama bayi. Ia juga boleh digunakan sebagai penyedutan mini, lebih mirip dengan aromaterapi, lampu aroma. Terdapat cara lain yang agak popular dan sederhana untuk menyediakan asap bermanfaat yang diperlukan: minyak aromatik titisan (kayu putih, cemara, pinus, cemara) ke kain lembap dan gantung kain dari bateri yang hangat. Dari kepanasan, eter akan menguap dan memenuhi ruangan dengan komponen bakteria yang berguna.

Penyedutan dengan penyedut wap juga berkesan. Campuran untuk itu boleh disediakan dengan cara ini: tambahkan minyak pati (3-5 tetes) ke air panas, tuangkan satu sudu teh soda dan 2-3 tetes yodium di sana (ia dikontraindikasikan untuk penghidap alergi). Bersandar di atas bekas air penyejat, tutup dengan tuala dan menyedut wap secara mendalam selama sekurang-kurangnya 5 minit.

Sudah tentu, penyedutan lebih mudah dilakukan dengan bantuan alat sedut industri, yang sekarang banyak. Nebulizer adalah yang paling mudah digunakan, yang akan memastikan penembusan fitonutida yang boleh dipercayai ke saluran pernafasan.

Rawatan alternatif untuk tracheitis

Rawatan alternatif untuk tracheitis benar-benar berkesan dengan syarat penyakit ini berjalan dalam bentuk yang agak ringan dan tidak mengalami komplikasi yang memerlukan terapi antibakteria. Ubat herba dengan varian penyakit bakteria atau alahan tidak dapat menggantikan terapi asas, ini mesti difahami dan diambil kira.

Berikut adalah beberapa resipi yang ditawarkan oleh rawatan rakyat untuk tracheitis:

  • Satu bentuk penyakit yang tidak disertai demam tinggi dapat diubati dengan mandi kaki mustard. Segenggam mustard kering dituangkan ke dalam air yang agak panas, dikacau dan kaki melambung selama 10-15 minit, sehingga air menjadi suam.
  • Mustard kering boleh dicurahkan ke dalam kaus kaki kapas yang dipakai semalaman.
  • Pengambilan teh hijau dengan raspberi dan madu secara berkala akan membantu anda mengatasi lebih cepat. Di segelas teh hijau panas - setengah sudu teh raspberi parut dan madu.
  • Beri kering viburnum (50 gram) tuangkan satu liter air mendidih, rebus selama 5 minit. Terikan dan minum panas.
  • Kompres pada dada kentang panas (kupas) rebus. Kentang rebus panas menguli terus dengan kulit, masukkan tisu dan letakkan di bahagian tengah dada hingga sejuk.
  • Menggosok payudara dengan campuran madu dan propolis dalam kadar 1/1 berkesan dengan batuk kering.

Rawatan alternatif harus masuk akal, anda tidak boleh menggunakan resipi yang tidak disahkan, kerana banyak bahan tumbuhan boleh menyebabkan alergi, selain itu, tidak semua ramuan ditunjukkan untuk batuk kering.

Rawatan tracheitis dengan nebulizer

Nebula adalah perkataan Latin untuk awan, wap, kabut. Itulah yang mereka sebut sebagai alat khas dengan penyedutan dilakukan. Rawatan trakeitis dengan nebulizer adalah penyedutan moden, mudah dan berkesan, yang sangat berbeza dengan kaedah rumah yang disebut ketika seseorang bersandar pada panci kukus.

Nebulizer diciptakan supaya tidak ada satu titisan penyembuhan yang menguap melalui saluran pernafasan orang yang sakit. Rawatan trakeitis moden dengan nebulizer adalah salah satu kaedah utama rawatan penyakit saluran pernafasan atas. Campuran untuk penyedutan boleh menjadi pelbagai, termasuk menghentikan serangan sesak nafas dengan berkesan. Di samping itu, pilihan yang banyak yang ada sekarang membolehkan anda memilih peranti yang paling sesuai dengan keperluan anda - ultrasonik atau mesh elektronik, yang semuanya membantu melakukan penyedutan dengan cepat dan cekap.

Mustard dalam tracheitis

Mustard dalam tracheitis adalah kaedah tradisional, yang disebut mengganggu, yang, dengan menggunakan kerengsaan pada reseptor kulit, membantu mengurangkan kekerapan serangan batuk. Mustard mengandungi minyak pati, mudah menguap, yang menyebabkan kemerahan pada kulit, melebarkan saluran darah, mengaktifkan aliran darah ke kawasan di mana mustard digunakan. Nada refleks meningkat, pelepasan norepinefrin dan adrenalin dirangsang, sehingga fungsi pelindung tubuh "terbangun".

Plaster sawi diletakkan di bahagian dada dan belakang pada masa yang sama, lebih dekat ke pusat sternum (berhampiran rongga jugular). Anda juga boleh meletakkan plaster sawi pada betis kaki, mereka tidak boleh diletakkan di bahagian jantung dan di bahagian tengah belakang di kawasan tulang belakang. Masa pendedahan maksimum adalah 20 minit untuk orang dewasa, 5-10 minit untuk kanak-kanak.

Sirap Tracheitis

Sebelum memilih sirap untuk tracheitis, anda perlu menentukan sifat batuk menggunakan algoritma ini:

  • Manifestasi batuk, wataknya: intensiti, produktiviti, seberapa sering dan menyakitkan batuk dinilai.
  • Sebab batuk dan struktur dahak ditentukan: seberapa tebalnya, sama ada terdapat nanah, warna, mobiliti, dan seberapa sering ia menonjol. Kehadiran atau ketiadaan kekejangan (bronkospasme) ditentukan.
  • Kesesuaian sirap antitussive terhadap gejala dinilai, sifat farmakologi, petunjuk dan kontraindikasi.

Sirap harus sesuai dengan sifat batuk:

  • Dengan batuk kering yang tidak produktif, sirap ditunjukkan yang menekan pusat batuk - Stoptussin, Sinecode, Falimint.
  • Sirap yang membantu cairan sputum adalah ubat batuk - Gedelix, Dr. IOM, Folipil.

Sirap juga digunakan dalam urutan berikut: pada siang hari, sirap diresepkan yang membantu pembuangan dahak, meningkatkan produktiviti batuk, dan pada waktu malam, sirap yang menyekat refleks batuk dan melegakan serangan malam.

Memampatkan untuk tracheitis

Kompres direka untuk memanaskan dan melebarkan saluran darah untuk mempercepat pembuangan dahak dan mengurangkan intensiti batuk. Perlu diingat bahawa batuk yang terlalu kering adalah kontraindikasi langsung untuk menggunakan kompres, kerana pemanasan dapat memicu pembengkakan mukosa yang meradang secara tiba-tiba. Kompres diberikan tiga hingga empat hari setelah permulaan terapi asas, apabila sifat batuk berubah ke arah produktiviti.

Kompres untuk tracheitis adalah campuran alkohol dan madu kamper. Anda boleh meletakkan kompres dari kentang rebus panas dan madu, lobak meja parut yang dicampur dengan madu juga berkesan dalam kesan merengsa tempatan. Kompres dengan minyak pati mempunyai kesan berganda - pemanasan dan penyedutan. Untuk campuran seperti itu, anda perlu menambahkan 2-3 tetes minyak kayu putih ke satu sudu madu, campurkan dan sapukan ke dada dengan serbet kain kasa. Kompres harus ditutup dengan kain hangat, selendang atau tuala. Resipi lain yang akan membantu mempercepat pembuangan dahak: 2 sudu besar mustard dicampurkan dengan satu sudu madu, 50 ml minyak sayuran dan 5 tetes minyak pati cemara. Campuran boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian. Gunakan satu sebagai pemanasan, simpan selebihnya di tempat sejuk di dalam bekas tertutup, sebelum digunakan, campuran mesti dipanaskan.

Kompres paling baik diletakkan satu jam sebelum tidur untuk menghilangkan batuk malam.

Rawatan batuk dengan tracheitis

Rawatan melibatkan penyelesaian masalah utama: untuk menghilangkan gejala ciri penyakit - batuk kering, biasa dan menyakitkan. Serangan tidak hanya tidak selesa, mereka benar-benar meletihkan orang itu, kerana batuk tidak disertai dengan keluarnya lendir, dahak. Kadang-kadang serangan paroxysmal seperti itu menyebabkan seseorang muntah dan kehilangan kesedaran. Serangan batuk sangat menyakitkan pada waktu malam, ketika seseorang mengambil kedudukan mendatar. Sekiranya rawatan tracheitis tidak bermula tepat pada masanya, gejala neurologi muncul - kerengsaan, kelemahan umum, sakit kepala, gegaran ekstremitas. Selalunya, batuk kering juga diprovokasi pada siang hari dengan memakan makanan yang menyebabkan alahan - lemon, jeruk (buah sitrus), madu dan produk yang mengandungi madu, coklat atau kacang. Aliran udara panas atau terlalu sejuk, serta asap rokok atau penyedutan minyak pati tertentu juga boleh menyebabkan serangan..

Rawatan batuk adalah tugas utama tindakan terapeutik, kerana batuk adalah gejala utama yang menyebabkan ketidakselesaan dan memburukkan lagi keadaan orang yang sakit.

Rawatan batuk harus sesuai dengan sifat gejala batuk dan struktur sputum yang dikeluarkan.

  1. Emolien atau sampul surat ditunjukkan untuk batuk kering dan melemahkan. Ini adalah sirap dengan marshmallow, tanaman mallow, angelica, cyanosis blue, serta semua persiapan dan tanaman struktur lendir, misalnya, kaldu rami.
  2. Menghentikan serangan batuk adalah ubat bertindak secara berpusat yang bertindak di pusat batuk, menekannya. Ini adalah Sinecod dan semua persiapan yang mengandungi codeine..

Rawatan batuk dengan tracheitis adalah penyedutan dan gosok, kompres dan banyak minuman panas. Sekiranya batuk dirawat secara komprehensif, maka ia berubah sifat dan produktiviti dalam 5-7 hari, penawar batuk sepenuhnya mungkin dilakukan dalam 10 hari, tetapi semuanya bergantung pada komplikasi yang menyertainya dan etiologi penyakit itu sendiri.

Rawatan tracheitis dengan homeopati

Rawatan trakeitis dengan homeopati adalah rawatan simptom sisa penyakit atau membantu dalam rawatan proses kronik yang lambat.

Ubat berikut paling berkesan:

  • Pulsatilla - tincture dari tumbuhan yang dapat menghilangkan kesesakan vena, mengaktifkan pemisahan lendir.
  • Nux vomica - ubat gabungan, tindakan anti-radang ringan dan antispasmodik.
  • Aconite - mikrodosis tumbuhan beracun yang melegakan keradangan dan bronkospasme.
  • Bryonia adalah ubat homeopati anti-radang yang berkesan untuk batuk kering.
  • Drozer adalah ubat homeopati herba yang ditunjukkan untuk kekejangan sistem pernafasan.

Rawatan trakeitis dengan homeopati dilakukan untuk jangka masa yang panjang dan tidak menyiratkan rawatan diri, kerana semua ubat homeopati cukup berbahaya dengan penggunaan yang tidak terkawal.

Rawatan Herba untuk Tracheitis

Rawatan tracheitis dengan herba adalah salah satu kaedah utama dalam rawatan penyakit yang tidak rumit. Rawatan ini sangat berkesan untuk kanak-kanak, orang tua dan wanita hamil..

Dalam fitoterapi, tumbuhan dan komponen berikut digunakan:

  • Akar Althea - dalam bentuk decoctions, sirup, infusions.
  • Jus lobak dicampur dengan madu.
  • Kaldu Bunga Jelatang.
  • Kaldu Oregano digabungkan dengan pudina.
  • Daun pisang - dalam kaldu dan juga sirap.
  • Merebus daun ibu dan ibu tiri.
  • Akar Liquorice.
  • Daun bijak - rebusan, infusi, penyedutan.
  • Tunas pain.
  • Daun blackcurrant - teh, decoctions.
  • Raspberi kering, raspberi parut tanpa gula.
  • Bunga Linden.
  • Tunas birch - infusi.
  • Bunga Elderberry - rebusan atau infusi.
  • Merebus biji rami.
  • Bunga Calendula - merebus, infusi.
  • Eucalyptus - minyak pati, rebusan, sirap, penyedutan.
  • Bunga chamomile farmasi - merebus.
  • Akar Elecampane - infusi atau rebusan.

Rawatan tracheitis dengan herba paling baik dilakukan di bawah pengawasan doktor, kerana tidak semua ramuan selamat, di samping itu, ia mempunyai kesan yang berbeza terhadap batuk, yang, sebagai peraturan, adalah tugas utama dalam rawatan penyakit ini.

Cara merawat tracheitis akut?

Dalam proses akut penyakit ini, terapi ditujukan untuk meneutralkan penyebabnya (jangkitan, virus dan bakteria) dan melegakan gejala yang teruk, terutama ditunjukkan sebagai batuk yang menyakitkan. Dengan sifat bakteria penyakit ini, pelantikan sulfonamida, biasanya dalam bentuk aerosol, ubat antitusif, minum berat dan mengganggu prosedur - mustard, pemanasan, penyedutan ditunjukkan.

Dengan varian virus penyakit ini, ubat antivirus diresepkan - remantadine, arbidol, amizon, interferon. Ubat-ubatan ini sangat berkesan dalam dua hingga tiga hari pertama perkembangan penyakit ini. Sebagai agen antivirus yang dirancang untuk meneutralkan virus selesema jenis A dan B, ubat-ubatan diresepkan - remantadine (flumadin) - dalam tiga hari pertama, isoprinosin sebagai agen imunomodulasi aktif, altevir. Menurut maklumat terbaru dari praktik ENT klinikal, Tamiflu berkesan dalam memerangi virus, yang menyekat penembusan virus ke dalam struktur sel. Sekiranya jenis virus tidak ditentukan dengan sebab apa pun, interferon diresepkan, dengan bantuan pengairan nasofaring yang banyak dilakukan untuk memasukkan ubat ke dalam trakea.

Sebagai langkah simptomatik, prosedur tempatan ditunjukkan - plaster sawi (sekiranya tidak demam) di sternum, penyedutan ditetapkan. Untuk penyedutan, disyorkan untuk menggunakan minyak aromatik antivirus - kayu putih, pain, minyak cemara.

Daun kayu putih mengandungi sebilangan kecil sebatian penting (hingga 3%), yang mengaktifkan pembuangan dahak dan lendir, sifat yang sama terdapat pada minyak pati pinus atau cemara. Penyedutan dengan minyak pudina, yang berfungsi sebagai antispasmodik tempatan, juga berkesan..

Sebagai mucolytics, ubat-ubatan diresepkan - ACC, ambrobene, ambrohexal, lazolvan. Sekiranya batuk disertai dengan pelepasan dahak yang mengandungi nanah, ubat antibakteria kumpulan cephalosporin ditunjukkan - cefazolin, cefamisin, suprax (butiran untuk penggantungan atau tablet). Ejen antimikroba yang paling berkesan yang dihasilkan oleh industri farmaseutikal dalam bentuk aerosol untuk pengairan ENT adalah Givalex, Bioparox, Yoks. Rawatan tracheitis dalam bentuk akut juga merangkumi penggunaan kompleks vitamin dalam bentuk tablet atau sebagai suntikan intramuskular.

Minum hangat juga membantu mengurangkan manifestasi bentuk virus penyakit, terutama jika ia adalah rebusan rosehip yang menguatkan sistem imun.

Cara merawat tracheitis kronik?

Prinsip terapi serupa dengan rawatan trakeitis dalam bentuk akut, namun, berbeza dengan bentuk akut, bentuk kronik sering disertai dengan pembuangan dahak dengan nanah, yang menunjukkan perlunya melakukan rawatan antibiotik trakeitis pertama. Penggunaan ejen kumpulan cephalosporin ditunjukkan - cephalexin, cefazolin (ubat generasi pertama). Ubat antibakteria dalam bentuk aerosol dan pengairan nasofaring dengan klorofilipt juga berkesan..

Sekiranya dahak purulen dirembeskan, penggunaan antibiotik spektrum luas ditunjukkan, penyedutan dengan ubat atau produk yang mengandungi fitonutida - novocaine dicampurkan dengan bawang atau jus bawang putih dalam nisbah 3/1. Chlorophyllipt juga merupakan fitonutida yang sangat baik. Persediaan ekspektoran dan ramuan herba yang berkesan, minum yang banyak dan kerap.

Ubat refleks ditetapkan sebagai ekspektoran untuk mengaktifkan pembuangan lendir dan nanah. Minum yang kerap dan banyak ditunjukkan, lebih baik dalam bentuk decoctions herba - chamomile, akar marshmallow, ibu dan ibu tiri, oregano. Kaldu perlu digunakan cukup lama sebelum bermulanya pengampunan yang stabil. Tumbuhan berikut disyorkan untuk digunakan sebagai bahan mentah untuk produk herba:

  • bunga jelatang - 1 sudu dituangkan dengan segelas air mendidih, dimasukkan selama 20 minit, minum setengah gelas dua kali sehari;
  • oregano - 1 sudu teh dituangkan dengan segelas air mendidih, dimasukkan selama tidak lebih dari 15 minit, minum seperempat cawan tiga kali sehari;
  • akar licorice - 1 sudu teh campuran kering dimasukkan ke dalam segelas air mendidih selama 20 minit, minum satu sudu 5-6 kali sehari;
  • daun pisang - 1 sudu teh dituangkan dengan segelas air mendidih dan dimasukkan selama 20 minit, diambil dalam satu sudu 4-5 kali sehari;
  • campuran warna elderberry, sage, akar licorice dan kuncup pinus yang diambil dalam 1 sudu teh, dituangkan dengan satu liter air mendidih, dimasukkan selama 30 minit, diambil dalam seperempat cawan setiap dua jam;
  • campuran daun kayu putih, sage, chamomile, bunga linden, bunga calendula yang diambil dalam 1 sudu teh, dituangkan dengan satu liter air mendidih, dimasukkan selama 10-15 minit, diambil dalam satu sudu setiap jam dalam bentuk hangat (disimpan dalam termos).

Rawatan trakeitis kronik dicirikan oleh jangka masa yang panjang, kadang-kadang memerlukan beberapa bulan, kerana prosesnya tidak hanya mempengaruhi trakea, tetapi paling sering bahagian atas pokok bronkus.

Rawatan tracheitis semasa kehamilan

Rawatan tracheitis semasa kehamilan bukanlah tugas yang mudah, kerana banyak ubat, termasuk produk herba, dan juga prosedur pemanasan, dikontraindikasikan untuk ibu hamil. Di samping itu, penyakit ini boleh menjadi rumit oleh jangkitan bakteria, maka antibiotik tidak dapat dilakukan.

Tahap pertama, yang melibatkan rawatan tracheitis pada wanita hamil, adalah penentuan penyebab penyakit ini. Sekiranya penyakit ini disebabkan oleh virus, maka terapi imunomodulasi yang tersisa, minum alkali yang banyak, rehat di tempat tidur dan penyedutan dosis meter akan mencukupi. Memanaskan kaki dan juga plaster sawi untuk wanita hamil menimbulkan ancaman yang cukup besar. Menggosok sternum juga perlu dilakukan dengan hati-hati, terutama memanaskan bahagian atas sternum.

Rawatan tracheitis semasa kehamilan sekiranya berlaku jangkitan bakteria melibatkan penggunaan makrolida yang agak selamat. Di antara ubat-ubatan yang tidak memberi kesan berbahaya pada keadaan wanita hamil dan janin, ubat kumpulan Sumamed atau cephalosporin boleh dipanggil. Dianjurkan untuk memberi antibiotik apa pun selepas trimester pertama kehamilan, ketika tubuh ibu telah menyesuaikan diri dengan keadaan baru, dan banyak fungsi pelindung janin juga kuat. Pada trimester pertama, penggunaan antibiotik boleh memberi kesan embriooksik pada organ dan sistem pembentuk bayi.

Rawatan tracheitis semasa kehamilan hanya mungkin di bawah pengawasan doktor, walaupun dengan penyakit ringan, rawatan diri tidak dapat diterima.

Rawatan tracheitis pada kanak-kanak

Rawatan trakeitis pada kanak-kanak semestinya lembut dan pada masa yang sama kompleks, kerana fakta penyakit itu sendiri menunjukkan kekebalan yang lemah terhadap anak. Penyakit pada kanak-kanak paling sering disebabkan oleh jangkitan virus, oleh itu, terapi harus bersifat antivirus. Tugas utama rawatan tracheitis pada kanak-kanak adalah untuk menghentikan serangan batuk malam yang melemahkan. Selanjutnya, masalah pengaktifan sifat pelindung tubuh dan detoksifikasi diselesaikan, kerana semakin cepat virus dihapuskan, semakin cepat kesan rawatannya..

  1. Batuk. Kanak-kanak ditunjukkan penggunaan sirap antitussive, yang ditawarkan oleh industri farmasi pada masa ini dalam jumlah yang mencukupi. Sudah tentu, lebih baik jika doktor memberi resep, kerana batuk boleh berlainan - kering, dengan sebahagian keluarnya dahak.
  2. Ubat antivirus untuk kanak-kanak, seperti interferon, ditunjukkan hanya jika virus pho mengambil bentuk yang berlarutan.
  3. Antibiotik diresepkan dalam kes yang teruk dengan jangkitan bakteria. Sumamed berkesan, tanpa kontraindikasi, untuk kanak-kanak ia boleh didapati dalam bentuk yang mudah - dalam bentuk penggantungan.
  4. Penyedutan yang berkesan - dua atau tiga kali sehari.
  5. Untuk menghentikan keradangan pada laring, trakea dan bronkus, pengairan Bioparox ditetapkan.
  6. Rawatan trakeitis pada kanak-kanak tidak mungkin dilakukan tanpa minuman suam yang banyak. Ini mungkin ramuan ramuan ekspektoran (lebih mudah untuk membeli koleksi payudara siap pakai), teh hangat dan minuman buah-buahan vitamin.
  7. Menggosok bahagian atas dada berkesan - Salap MOM Doktor, plaster sawi, dengan syarat anak tidak mempunyai suhu.

Rawatan tracheitis pada kanak-kanak, sebagai peraturan, berlangsung tidak lebih dari dua minggu, jika penyakit ini didiagnosis tepat pada waktunya dan dirawat di bawah pengawasan perubatan.

Rawatan tracheitis yang berkesan

Rawatan yang berkesan untuk tracheitis adalah di kawasan berikut:

  1. Gejala kegelisahan umum dihilangkan, biasanya batuk. Dadah diresepkan bahawa pada waktu siang memberikan transformasi batuk kering yang tidak produktif menjadi batuk yang produktif, pada waktu malam, ubat-ubatan yang menghambat refleks batuk dan mengurangkan kekerapan serangan batuk ditunjukkan.
  2. Meneutralkan toksin dan membuangnya dari badan melalui pengambilan minuman keras.
  3. Terapi anti-radang (antivirus).
  4. Terapi antibiotik.
  5. Terapi antihistamin untuk etiologi alahan.
  6. Melegakan bronkospasme dengan komplikasi.
  7. Terapi yang mengembalikan struktur membran mukus trakea.
  8. Terapi imunomodulator yang mengaktifkan sifat pelindung badan.
  9. Pencegahan

Rawatan tracheitis yang berkesan selalu merupakan langkah-langkah, termasuk fisioterapi, dan penyedutan, dan pemanasan, dan rehat di tempat tidur, dan pembersihan basah.

Terapi UHF - kajian semula

Prosedur fisio-UHF-terapi untuk bronkitis dan trakeitis. UHF kepada anak, UHF di leher: bagaimana ia dilakukan, yang memberi

UHF diresepkan sebagai terapi fizikal kepada anak saya pada usia hampir 10 bulan. Kami berada di hospital dengan bronkitis obstruktif akut. Sehingga minggu ini, dirawat secara intensif di rumah, menukar dua antibiotik, tetapi masih harus pergi ke hospital. Tiga hari penitis dengan aminophylline dan dexamethasone (untuk melegakan penyumbatan), penyedutan dengan berodual dan pulmicort (untuk membuka bronkus dan melegakan bengkak), jumlah antibiotik dalam penggantungan, lazolvan dalam sirap (untuk mencairkan dan mengeluarkan dahak).

Saya menjemput anda untuk membaca ulasan saya yang sangat terperinci mengenai semua ubat ini:

Keadaannya bertambah baik, tetapi masih batuk yang sangat terdengar. Kasar, kering, hampir menyalak. Ia kelihatan seperti laringitis, tetapi jelas bukan laringitis. Pada masa yang sama, suara itu tidak turun, hanya batuk yang terdengar mengerikan. Secara umum, ia diberikan oleh trakea, kita mengalami trakeo-bronkitis. Maksudnya, penyumbatan itu sudah dikeluarkan, tetapi keradangan trakea tetap ada. Dan doktor menetapkan kami 5 prosedur UHF - terapi frekuensi ultra tinggi, di leher.

Apa itu UHF - lebih baik saya petik:

Teknik fisioterapi, yang berdasarkan kesan pada badan medan elektromagnetik frekuensi tinggi yang besar

UHF-terapi adalah sejenis rawatan haba yang meresap ke dalam tisu dan organ manusia menggunakan peralatan khas.

Dengan UHF, semua jenis patah tulang sembuh lebih cepat, prosedur ini berguna untuk edema dan keradangan, merangsang peredaran darah, dan mengurangkan rasa sakit. Omong-omong, sangat berguna dalam pelbagai jenis patah tulang! Beberapa rakan saya menjalani terapi tersebut dengan patah kaki dan lengan..

Dalam kes kami, UHF merawat pembengkakan dan keradangan trakea.

Mengapa tidak di bahagian belakang dan tidak di dada, jika terdapat bronkitis? Kerana sukar untuk menghilangkan halangan, dan semasa penyumbatan mustahil untuk memanaskan. Dan pada masa itu bronkus sudah hilang, masalahnya tetap ada di trakea.

Bagaimana UHF dilakukan?

Ini pada asasnya adalah alat kecil yang digunakan pada tempat yang betul dan memberikan kepanasan yang menyenangkan.

  • Tidak ada rasa tidak selesa, tidak terbakar, atau apa-apa lagi..
  • Tidak diperlukan penyelesaian dan elektrod seperti elektroforesis atau amplipulse.
  • Perlukan lampin nipis dalam 1-2 lapisan dan itu sahaja. Peranti "memanaskan" melalui lampin.
  • Bagi kami, tempoh UHF di leher adalah 4 minit. Jururawat masa mengukur mengikut pemasa.

Untuk kes tertentu, kesukarannya adalah mustahil untuk meyakinkan seorang kanak-kanak berusia hampir 10 bulan untuk berbaring dengan tenang dengan kepalanya dilemparkan ke belakang. Kami melakukan ini:

  • Saya duduk di atas kerusi;
  • menggendong bayi itu dengan lala kecil, ketika mereka menjaga bayi yang baru lahir, seperti seolah-olah buaian;
  • dia menutup lehernya dengan lampin nipis;
  • dengan satu tangan menyokongnya di bawah leher dan belakang, dengan yang lain memegang alat UHF;
  • jururawat menghampirinya dari sisi kepalanya dan berhibur (dia menyanyi, menunjukkan mainan, menghidupkan muzik di telefon))

Bagaimana untuk melakukan ini tanpa pertolongan - Saya tidak tahu. Saya sangat bernasib baik dengan jururawat, maka saya, tentu saja, mengucapkan terima kasih kepadanya)

Kami pergi ke hospital pada hari Jumaat malam, sejak hari Isnin, hanya penyedutan dan lazolvan yang tersisa dari ubat-ubatan. Nampaknya tidak ada tempat duduk di hospital, perlu menulis resit dan pulang, kerana Saya boleh melakukan semua ini di rumah. Tetapi batuk pendengaran yang mengerikan menghentikan saya, dan ketika kami juga diberi UHF dan urut, saya menyedari bahawa saya akan duduk sehingga pemulihan sepenuhnya dan membawa anak itu ke semua prosedur, kerana semua ini dilakukan secara tempatan dan percuma! Dengan UHF, keadaan cepat pulih, batuk semakin berkurang. Hasilnya, kami memeriksa hanya dengan 4 prosedur, bukan 5.

Oleh itu, saya sungguh-sungguh mengesyorkan terapi fizikal secara amnya dan UHF khususnya. Sekiranya ia berlaku di hospital, sangat baik jika anda berjumpa dengan doktor anda mengenai perlunya prosedur fizikal. Terima kasih kepada UHF, kami dengan cepat membatalkan berodual dan mengurangkan dos pulmicort, dan batuk tracheitis mereda di depan mata kami.

Terapi UHF

Terapi UHF - kajian semula

Prosedur fisio-UHF-terapi untuk bronkitis dan trakeitis. UHF kepada anak, UHF di leher: bagaimana ia dilakukan, yang memberi

UHF diresepkan sebagai terapi fizikal kepada anak saya pada usia hampir 10 bulan. Kami berada di hospital dengan bronkitis obstruktif akut. Sehingga minggu ini, dirawat secara intensif di rumah, menukar dua antibiotik, tetapi masih harus pergi ke hospital. Tiga hari penitis dengan aminophylline dan dexamethasone (untuk melegakan penyumbatan), penyedutan dengan berodual dan pulmicort (untuk membuka bronkus dan melegakan bengkak), jumlah antibiotik dalam penggantungan, lazolvan dalam sirap (untuk mencairkan dan mengeluarkan dahak).

Saya menjemput anda untuk membaca ulasan saya yang sangat terperinci mengenai semua ubat ini:

Keadaannya bertambah baik, tetapi masih batuk yang sangat terdengar. Kasar, kering, hampir menyalak. Ia kelihatan seperti laringitis, tetapi jelas bukan laringitis. Pada masa yang sama, suara itu tidak turun, hanya batuk yang terdengar mengerikan. Secara umum, ia diberikan oleh trakea, kita mengalami trakeo-bronkitis. Maksudnya, penyumbatan itu sudah dikeluarkan, tetapi keradangan trakea tetap ada. Dan doktor menetapkan kami 5 prosedur UHF - terapi frekuensi ultra tinggi, di leher.

Apa itu UHF - lebih baik saya petik:

Teknik fisioterapi, yang berdasarkan kesan pada badan medan elektromagnetik frekuensi tinggi yang besar

UHF-terapi adalah sejenis rawatan haba yang meresap ke dalam tisu dan organ manusia menggunakan peralatan khas.

Dengan UHF, semua jenis patah tulang sembuh lebih cepat, prosedur ini berguna untuk edema dan keradangan, merangsang peredaran darah, dan mengurangkan rasa sakit. Omong-omong, sangat berguna dalam pelbagai jenis patah tulang! Beberapa rakan saya menjalani terapi tersebut dengan patah kaki dan lengan..

Dalam kes kami, UHF merawat pembengkakan dan keradangan trakea.

Mengapa tidak di bahagian belakang dan tidak di dada, jika terdapat bronkitis? Kerana sukar untuk menghilangkan halangan, dan semasa penyumbatan mustahil untuk memanaskan. Dan pada masa itu bronkus sudah hilang, masalahnya tetap ada di trakea.

Bagaimana UHF dilakukan?

Ini pada asasnya adalah alat kecil yang digunakan pada tempat yang betul dan memberikan kepanasan yang menyenangkan.

  • Tidak ada rasa tidak selesa, tidak terbakar, atau apa-apa lagi..
  • Tidak diperlukan penyelesaian dan elektrod seperti elektroforesis atau amplipulse.
  • Perlukan lampin nipis dalam 1-2 lapisan dan itu sahaja. Peranti "menghangatkan" melalui lampin.
  • Bagi kami, tempoh UHF di leher adalah 4 minit. Jururawat masa mengukur mengikut pemasa.

Untuk kes tertentu, kesukarannya adalah mustahil untuk meyakinkan seorang kanak-kanak berusia hampir 10 bulan untuk berbaring dengan tenang dengan kepalanya dilemparkan ke belakang. Kami melakukan ini:

  • Saya duduk di atas kerusi;
  • menggendong bayi itu dengan lala kecil, ketika mereka menjaga bayi yang baru lahir, seperti seolah-olah buaian;
  • dia menutup lehernya dengan lampin nipis;
  • dengan satu tangan menyokongnya di bawah leher dan belakang, dengan yang lain memegang alat UHF;
  • jururawat menghampirinya dari sisi kepalanya dan berhibur (dia menyanyi, menunjukkan mainan, menghidupkan muzik di telefon))

Bagaimana untuk melakukan ini tanpa pertolongan - Saya tidak tahu. Saya sangat bernasib baik dengan jururawat, maka saya, tentu saja, mengucapkan terima kasih kepadanya)

Kami pergi ke hospital pada hari Jumaat malam, sejak hari Isnin, hanya penyedutan dan lazolvan yang tersisa dari ubat-ubatan. Nampaknya tidak ada tempat duduk di hospital, perlu menulis resit dan pulang, kerana Saya boleh melakukan semua ini di rumah. Tetapi batuk pendengaran yang mengerikan menghentikan saya, dan ketika kami juga diberi UHF dan urut, saya menyedari bahawa saya akan duduk sehingga pemulihan sepenuhnya dan membawa anak itu ke semua prosedur, kerana semua ini dilakukan secara tempatan dan percuma! Dengan UHF, keadaan cepat pulih, batuk semakin berkurang. Hasilnya, kami memeriksa hanya dengan 4 prosedur, bukan 5.

Oleh itu, saya sungguh-sungguh mengesyorkan terapi fizikal secara amnya dan UHF khususnya. Sekiranya ia berlaku di hospital, sangat baik jika anda berjumpa dengan doktor anda mengenai perlunya prosedur fizikal. Terima kasih kepada UHF, kami dengan cepat membatalkan berodual dan mengurangkan dos pulmicort, dan batuk tracheitis mereda di depan mata kami.

Fisioterapi trakeitis akut

Trakeitis akut adalah keradangan trakea yang berkaitan dengan perjalanan jangkitan virus pernafasan akut. Dalam patogenesis trakeitis akut, edema membran mukus dan keradangannya penting. Gejala utama tracheitis adalah batuk kering yang berubah menjadi basah. Objektif fisioterapi: normalisasi peredaran darah di trakea, memberikan tindakan anti-radang, menyerap, meningkatkan ekspektasi, mencegah penyebaran proses patologi pada bronkus, mempercepat penyelesaian proses.

Dalam tempoh akut penyakit ini ditunjukkan:

1. Terapi UHF untuk unjuran trakea mengikut kaedah membujur, plat kapasitor No. 1 15-30 W, 5-10 minit bergantung pada usia, selama 3-5 prosedur harian atau

2. Penyedutan perairan mineral "Borjomi", "Krasnousolskaya" sumber No. 12 selama 5-10-15 minit setiap hari atau 2 kali sehari, selama 10-15 prosedur atau

3. Unjuran UFO trakea di ladang (depan dan belakang) dengan 1/2 biodosa, meningkat setiap hari oleh iod biodosa, dalam 5 hingga 5 prosedur harian atau

Dalam tempoh subakut ditunjukkan:

1. EVT untuk kanak-kanak di bawah umur 5 tahun dengan unjuran trakea 30-40 W 8 - 15 minit dalam kursus 6-10 prosedur harian atau

2. ICV untuk kanak-kanak dari usia 5 tahun pada unjuran trakea 2 - 3 tahap intensiti 10-12-15 minit untuk kursus 6-10 prosedur harian atau

3. UHF dari radas radas pada unjuran trakea 10 - 15 W, 8 - 10 - 12 - 15 minit, bergantung pada usia, untuk menjalani prosedur 6 - 7 harian atau

4. Elektroforesis larutan 2% MgSO4 (atau larutan ZnSO4 2% atau larutan KI 2%) pada unjuran trakea mengikut prosedur melintang 8 - 10 - 12 - 15 minit bergantung pada usia, selama 10 prosedur harian atau

5. Bagi kanak-kanak dari usia 12 tahun, penggunaan induktoforesis adalah mungkin: penggunaan induktoterma secara konsisten pada unjuran trakea dan elektroforesis ubat di kawasan yang sama mengikut teknik melintang untuk kursus 6 hingga 8 prosedur harian, sementara waktu induktotermi dikurangkan menjadi 6 hingga 8 hingga 10 minit.

Prosedur UHF, inductothermy tidak dilakukan jika dalam tempoh akut pesakit menerima kursus terapi UHF.

6. SMT pada unjuran trakea melintang, mod tidak diperbaiki, jenis operasi III, frekuensi 50 Hz, kedalaman modulasi 75 - 100%, perisian 2 - 3 saat, 5 - 7 minit, jenis IV frekuensi 30 Hz kedalaman modulasi 50 - 75% PP 2 - 3 saat. 5 - 7 minit setiap kursus sehingga 10 prosedur harian atau

7. SMT phoresis larutan aminophylline 2% atau larutan MgSO4 2% dengan batuk paroxysmal kering, larutan ZnSO4 2% per dada dalam mod melintang diluruskan, jenis kerja III frekuensi 100 Hz kedalaman modulasi 75% PP 2 - 3 saat. 5 - 7 minit, jenis kerja frekuensi IV kedalaman modulasi 75 Hz 50-75% perisian 2 - 3 saat. 5 - 7 minit setiap kursus sehingga 10 prosedur harian atau

8. Bagi kanak-kanak berumur lebih dari 12 tahun, DDT atau DDT-phoresis penyelesaian di atas untuk unjuran trakea mengikut kaedah lada, semasa DN 10 - 12 minit 5 - 7 prosedur harian atau

Sekiranya pesakit tidak menerima prosedur fototerapi dalam tempoh akut, ditunjukkan:

9. Unjuran UFO trakea di ladang (depan dan belakang) dengan 1/2 biodosa, meningkat setiap hari oleh iod biodose, pada prosedur 5-6 prosedur harian atau

10. Penyinaran inframerah trakea dengan lampu Minin dari jarak di mana pesakit merasakan kepanasan ringan selama 8–10–12–15 minit bergantung pada usia sehingga 5 prosedur harian atau

11. Terapi laser, teknik hubungan yang stabil, dengan tekanan sederhana dari kepala yang memancar ЛО1 (ALT "Matrix") dengan lampiran cermin ЗН - 35 ke tisu yang mendasari dalam lima bidang: 1 - kawasan unjuran trakea (jugular fossa), 2 dan 3 - paravertebral (Th II - Th IV), 4 dan 5 - wilayah supraclavicular (ladang Krenig) di sebelah kanan dan kiri; panjang gelombang 0.89 μm, daya nadi 2 - 4 W, kadar pengulangan nadi 600 - 1500 Hz, jumlah masa pendedahan dari 2 hingga 5 minit bergantung pada usia, untuk menjalani prosedur harian 6 - 8

Semasa tempoh kebenaran ditunjukkan:

1. Elektroforesis larutan 2% KJ atau larutan 2% ZnSO4 atau ronidase atau lidase atau trypsin atau asid askorbik pada unjuran trakea mengikut prosedur melintang 10-15 minit untuk jangka masa sehingga 10 prosedur harian atau

2. UFO pada unjuran trakea di ladang dengan 1/2 biodosis, meningkat setiap hari oleh iod biodosis, untuk kursus 5-6 prosedur harian atau

3. Aeroionotherapy 10-30 minit setiap kursus sehingga 20 prosedur harian

Trakeitis akut: rawatan

Salah satu penyakit biasa pada "musim sejuk" adalah trakeitis akut. Rawatan harus tepat pada masanya agar penyakit ini tidak menjadi kronik..

Tracheitis adalah proses keradangan membran mukus trakea - tiub pernafasan, yang bermula di laring dan masuk ke bronkus. Membezakan antara bentuk penyakit kronik dan akut.

Punca dan gejala tracheitis akut

Trakeitis akut adalah diagnosis biasa pada musim ARI. Penyebab penyakit yang paling biasa adalah virus, staphylococci, streptococci, yang menyebabkan rhinitis, faringitis dan laringitis. Oleh itu, biasanya trakeitis akut berlaku dengan latar belakang penyakit akut yang lain, jika tidak dirawat. Kehadiran fokus jangkitan kronik pada nasofaring (sinusitis, tonsilitis) juga cenderung kepada perkembangan trakeitis.

Kurang biasa, tracheitis disebabkan oleh trauma pada saluran pernafasan dengan udara panas, sejuk, kering dan berdebu, penyedutan asap dan gas berbahaya.

Keradangan akut pada trakea ditunjukkan oleh batuk yang teruk (terutama pada waktu pagi), sakit tekak, sakit tekak dan di belakang sternum. Batuk lebih teruk dengan nafas dalam, tawa, menangis. Pada permulaan penyakit, suhu badan meningkat sedikit, batuk biasanya kering atau dengan sedikit dahak. Dengan tahap keradangan bakteria, batuk menjadi lembap, sejumlah kecil daun sputum purulen. Dalam tempoh fenomena sisa, dahak menjadi lendir, dan batuk tidak lagi menyakitkan dan kuat.

Rawatan tracheitis akut haruslah menyeluruh. Ini bertujuan untuk merawat penyakit bersamaan dan menghilangkan semua fokus jangkitan..

Ubat-ubatan Terhadap Trakeitis Akut

Rawatan tracheitis didasarkan pada penghapusan faktor penyebab keradangan, serta gejala penyakit. Tugas lain adalah untuk mencegah komplikasi bronkus dan paru-paru..

Sekiranya virus adalah penyebab trakeitis akut, maka dalam empat hari pertama penyakit ini, ubat antivirus (remantadine, interferon, proteflazide) ditunjukkan.

Dengan sifat sputum yang bernanah (telah menjadi hijau atau kuning), agen antimikrob digunakan (dari kumpulan amoksisilin atau makrolida). Pengambilan antibiotik berakhir apabila dahak dibersihkan dari nanah..

Untuk menurunkan suhu badan, mengurangkan sakit kepala, parasetamol dan ubat-ubatan anti-radang lain digunakan. Dari rawatan di rumah, untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan minuman suam dengan cranberry, raspberi, menggosok kulit dengan campuran alkohol dengan cuka dalam nisbah 1: 1, kompres sejuk di dahi.

Dengan batuk yang menyakitkan, pesakit diberi ubat antitussive: codeine, glaucin, libexin, synecode. Untuk meningkatkan pembuangan dahak, ekspektoran digunakan: bromhexine, akar marshmallow, lazolvan, penyedutan alkali.

Pada masa yang sama, rawatan penyakit yang menimbulkan keradangan pada trakea - sinusitis, tonsilitis, rhinitis, dll..
Untuk rawatan kesan sisa penyakit, homeopati (pulsatilla, nux vomica, aconite, dll.) Boleh digunakan..

Fisioterapi dalam rawatan tracheitis

Dalam rawatan tracheitis akut, kaedah fisioterapi seperti mustard dan penyedutan digunakan secara meluas..

Plaster sawi diletakkan serentak di bahagian dada dan punggung, lebih dekat ke pusat sternum selama 20 minit untuk orang dewasa, dan selama 5-10 minit untuk kanak-kanak. Dengan menjengkelkan reseptor kulit, plaster sawi membantu mengurangkan kekerapan serangan batuk. Bahan yang terdapat dalam mustard menyebabkan kemerahan pada kulit, melebarkan saluran darah, meningkatkan aliran darah ke tempat aplikasi. Kerana peningkatan nada refleks, organisma "bangun" fungsi pelindung.

Penyedutan membantu menghilangkan batuk yang melemahkan dan memperbaiki keadaan umum pesakit. Untuk penyedutan, anda boleh menggunakan minyak pati kayu putih, cemara, juniper, pain. Sebaiknya lakukan penyedutan menggunakan alat khas - alat penyedut wap atau alat nebulizer moden. Ini akan mengarahkan zarah penyembuhan yang tersejat ke maksimum di saluran pernafasan. Satu versi campuran untuk penyedut wap: 3-5 tetes minyak pati, satu sudu teh soda dan 2-3 tetes iodin (jika tidak ada alergi). Hirup wap sekurang-kurangnya 5 minit.

Sebagai kaedah untuk tingkah laku penyedutan menggunakan nebulizer, anda boleh menggunakan berodual.

Sekiranya rawatan tracheitis akut bermula tepat pada waktunya, biasanya masalahnya dapat diselesaikan dalam 1-2 minggu.

Dalam kes yang sangat jarang berlaku, penyakit ini disertai dengan serangan asma, asma dan komplikasi lain yang mengancam nyawa. Dalam kes ini, rawatan pesakit dalam diperlukan..

BACA JUGA:

Ulasan

Arahan ubat

Perhatian!
Maklumat yang diterbitkan di laman web ini bertujuan untuk rujukan sahaja. Kaedah diagnosis, rawatan, dll. penggunaan diri tidak digalakkan. Pastikan anda berjumpa pakar agar tidak membahayakan kesihatan anda!

Laman web likar.info dimiliki oleh syarikat Latvia SIA Creative Media Invest. Alamat di Latvia: Riga, Zigfrida Annas Meierovica blvd. 16-12, LV-1050. Nombor pendaftaran 50103238161. Hak untuk mewakili likar.info di Ukraine, serta hak untuk mengiklankan / kandungan adalah milik Optimedia LLC dan Vita Line Ukraine LLC.

Bahan-bahan di laman web ini ditujukan untuk penggunaan maklumat umum dan tidak bertujuan untuk memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan yang disyorkan. Likar.info mungkin menerima pampasan untuk beberapa pautan ke produk dan perkhidmatan di laman web ini.

Pasukan perubatan Likar memastikan bahawa kandungan yang diterbitkan di laman web ini memenuhi standard perubatan tertinggi dan sentiasa diperbaiki. Pasukan kami yang berdedikasi menguruskan rangkaian lebih dari 100 pakar perubatan yang merangkumi lebih dari 50 kepakaran..