Anak batuk pada waktu malam, tetapi tidak pada siang hari.Komarovsky dalam hal ini mengingatkan bahawa batuk hanya merupakan tanda penyakit yang ada. Apakah penyebab patologi? Perkara ini akan dibincangkan.

Punca batuk malam

Anak batuk pada waktu malam, tetapi tidak pada siang hari, Komarovsky mempertimbangkan pelbagai penyebab batuk malam.

Batuk adalah mekanisme pelindung. Dengan cara ini, tubuh kanak-kanak berusaha secara bebas menyingkirkan patogen. Selalunya, bronkus dan saluran pernafasan terlibat dalam proses keradangan.

Penyebab batuk malam yang paling biasa adalah:

  • Tindak balas alahan. Apa-apa sahaja boleh mencetuskan tindak balas badan yang serupa, bermula dengan makanan dan diakhiri dengan pengisi bantal dan tanaman di dalam bilik. Sebagai peraturan, dalam kes ini, kanak-kanak mempunyai simptomologi lain: konjungtivitis alergi, ruam gatal, dll..
  • SARS. Pada masa yang sama dengan batuk, gejala patologi lain terbentuk: suhu badan meningkat, sakit ketika menelan muncul, kelemahan umum berkembang. Penyebab refleks batuk adalah pengumpulan lendir di bronkus. Dalam kedudukan mendatar, pelepasannya sukar, yang menjelaskan perkembangan serangan batuk malam.
  • Batuk rejan. Penyakit ini dicirikan oleh perkembangan serangan batuk malam yang teruk..
  • Asma bronkial. Dalam kes ini, serangan berlaku pada waktu pagi.
  • Jangkitan parasit. Sekiranya helminths memasuki paru-paru, anak juga mungkin mengalami serangan batuk malam yang teruk.
  • Tuberkulosis paru. Batuk kering yang berpanjangan (lebih dari sebulan kalendar) yang tidak bertindak balas terhadap rawatan memerlukan nasihat perubatan yang berkelayakan.

Batuk kering pada waktu malam - apa sebabnya

Kanak-kanak batuk pada waktu malam, tetapi tidak pada siang hari, Komarovsky percaya bahawa batuk kering pada waktu malam pada anak dapat berkembang dengan alasan berikut:

  • Batuk rejan. Serangan batuk kering berkembang pada anak pada waktu malam. Hasilnya adalah pembuangan dahak likat dan muntah. Semasa serangan disebabkan oleh batuk rejan, anak itu mengambil posisi paksa: bersandar ke depan dan mengeluarkan lidah yang tegang dengan ujungnya dibengkokkan. Sesak nafas. Di pintu keluar, berdengung dan bersiul jelas dapat didengar. Penyakit ini sangat berbahaya dari segi jangkitan: kanak-kanak tetap berbahaya bagi orang lain sekitar bulan kalendar sejak permulaan penyakit ini.
  • Laringitis. Patologi adalah keradangan membran mukus laring dan merupakan gejala penyakit selesema / berjangkit. Ia berkembang pada anak pada permulaan penyakit dan kelihatan seperti gegaran batuk yang mual yang disebabkan oleh pengumpulan lendir menebal.
  • Penyakit jantung. Dalam beberapa kes, serangan batuk kering malam boleh menjadi gejala patologi jantung. Penyebab yang memprovokasi adalah genangan darah dalam lingkaran peredaran darah paru-paru, yang merupakan salah satu tanda kegagalan jantung. Sekiranya tidak ada gejala patologi lain yang diperhatikan pada kanak-kanak, maka ia mesti ditunjukkan kepada ahli kardiologi.
  • Esofagitis refluks. Keadaan ini diprovokasi oleh penolakan kandungan perut ke dalam kerongkongan. Ia menyebabkan kerengsaan teruk pada selaput lendir tekak, yang mana badan bertindak balas dengan mengembangkan refleks batuk.

Batuk basah pada waktu malam - punca

Batuk basah dari batuk kering berbeza dengan kemungkinan pembuangan dahak likat. Selalunya ia ditambah dengan hidung berair. Serangan seperti itu adalah ciri khas untuk bentuk bronkitis akut dan jangkitan pernafasan. Selain itu, kanak-kanak itu mempunyai simptom patologi:

  • keradangan membran mukus laring dan faring;
  • kemerahan dan bengkak tekak.

Punca batuk basah juga boleh:

  • faringitis - keradangan tisu limfoid tekak;
  • tracheitis - kerosakan pada mukosa trakea asal berjangkit;
  • tumbuh gigi (pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan);
  • keradangan adenoid.

Batuk malam basah adalah salah satu gejala keradangan sinus rahang atas. Serangan tersebut disebabkan oleh penyaliran kandungan purulen di dinding belakang laring.

Sekiranya pada siang hari anak yang dapat dipisahkan lendir menelan, maka pada waktu malam kerana berada dalam kedudukan mendatar, lendir memasuki saluran pernafasan. Oleh itu, terdapat batuk basah yang kuat. Ia boleh berlaku beberapa kali pada waktu malam. Anda dapat menghilangkan batuk hanya dengan menyembuhkan penyakit yang mendasari - sinusitis.

Anak batuk tanpa henti - kemungkinan penyebabnya

Sekiranya anak batuk tanpa henti, maka alasannya mungkin seperti berikut:

  • Jangkitan pernafasan. Dalam kes ini, serangan batuk yang melemahkan disertai dengan kemerahan tekak, hidung berair dan demam.
  • Pleurisy / radang paru-paru. Untuk penyakit ini, refleks batuk yang kuat adalah khas, disertai dengan perkembangan sesak nafas, batuk dan muntah.
  • Keradangan bronkiol. Sekiranya kanak-kanak itu telah didiagnosis dengan bronkitis, maka serangan batuk yang menyakitkan menunjukkan perkembangan sindrom bronkoskopi / keradangan bronkiol.
  • Asma bronkial. Penyakit ini dicirikan oleh batuk yang teruk yang berlaku pada waktu pagi.
  • Rombongan Palsu. Keadaan ini dicirikan oleh batuk tanpa henti yang berkembang pada waktu malam. Gejala tambahan - suara serak dan terengah-engah.
  • Batuk rejan. Serangan teruk berlaku pada waktu malam. Tamat muntah.
  • Keradangan faring dan laring (laringitis).

Sebab perkembangan batuk malam yang berpanjangan mungkin merupakan keadaan yang tidak berkaitan dengan penyakit pernafasan:

  • Tindak balas alahan. Selain batuk, anak mungkin mengalami pembengkakan.
  • Objek asing di saluran udara. Ia juga dapat menyebabkan batuk tanpa henti, kerana dengan cara ini tubuh berusaha menyingkirkannya.
  • Udara kering di bilik tidur kanak-kanak. Dalam kes ini, bayi juga mengalami serangan batuk yang tidak terkawal.
  • Batuk berasal dari saraf. Keadaan psikologi dalam keluarga kanak-kanak itu harus dipersalahkan..

Komarovsky: pendapat pakar pediatrik mengenai batuk malam

Dr. Komarovsky mengaitkan batuk malam dengan gejala penyakit dan mendorong ibu bapa untuk tidak merawat refleks batuk, tetapi penyakit yang memprovokasi dia.

Pakar pediatrik memberi amaran bahawa penggunaan ubat-ubatan yang menekan batuk dilarang sama sekali. Sebelum memulakan rawatan kanak-kanak, perlu menunjukkan kepada doktor dan sudah menjadi pakar, dengan memberi tumpuan kepada keadaan pesakit semasa, akan menetapkan ubat yang diperlukan.

Cara merawat anak: bagaimana menolongnya

Bagaimana merawat anak, bagaimana melegakan serangan batuk malam? Pertama sekali, bilik sebelum tidur mesti diudarakan dengan teliti dan tahap kelembapan.

Hasil yang baik memberikan minuman suam. Kanak-kanak boleh diberi minuman seperti:

  • teh suam dengan sepotong lemon;
  • teh dengan madu dan susu;
  • susu dengan madu;
  • teh herba - pada chamomile, sage, thyme, hypericum;
  • minuman buah dan kompot dari buah beri;
  • teh hijau dengan sedikit kepingan halia.

Minuman suam mempunyai kesan pemanasan dan menenangkan pada saluran pernafasan atas. Minum memudahkan pembuangan dahak, menyumbang kepada pencairannya. Lendir mula melepaskan bronkus, dan anak mengalami kelegaan sementara.

Cara kedua - membuat plaster sawi sebelum tidur. Kesan pemanasan yang diberikan oleh mereka akan membolehkan anak tidur dengan tenang sepanjang malam. Prosedur mesti dijalankan 2 jam sebelum tidur, jika tidak, hasil yang diperlukan tidak akan diperoleh.

Penyedutan membantu mengurangkan keadaan. Anda boleh menggunakan ubat yang dipilih oleh pakar pediatrik atau menggunakan ubat rumah - decoctions herba, larutan soda, minyak pati (tetapi hanya jika tidak ada alergi).

Anak batuk pada waktu malam, tetapi tidak pada siang hari, Komarovsky memberi amaran bahawa sebelum memulakan rawatan, anak itu harus ditunjukkan kepada pakar pediatrik. Diagnosis sendiri dan pemilihan ubat tidak dapat diterima!

Punca batuk kanak-kanak pada waktu malam dan kaedah menyingkirkannya

Semua ibu bapa risau dan bimbang dengan keadaan anak semasa selesema, terutamanya jika disertai dengan batuk yang produktif. Ibu segera memberi bayi segala yang mereka temukan di dalam kabinet ubat, tetapi jika batuk anak baru bermula, ia dapat disembuhkan dengan mudah tanpa minum ubat, dan tidak akan memburukkan lagi keadaan. Artikel ini akan memberitahu anda cara menghentikan batuk anak pada waktu malam dan mencegah komplikasi..

Bayi yang sakit di dalam buaian

Batuk malam pada kanak-kanak

Batuk yang kuat pada waktu malam pada seorang kanak-kanak mungkin berlaku kerana kedudukan berbaring di mana dia tidur tidak membiarkan lendir yang dihasilkan di dalam nasofaring untuk larut secara normal. Pengumpulan lendir ini menyumbat saluran hidung, dan boleh menyebabkan batuk..

Bagi paru-paru, ia juga dapat dimulai di sana, seperti pada nasofaring, kerana pada posisi terlentang sputum tidak datang ke permukaan, seperti biasa, oleh itu anak batuk dengan teruk pada waktu malam.

Semasa tidur, provokator batuk boleh menjadi udara sejuk, yang tidak biasa bagi kanak-kanak. Untuk mengelakkan ini, anda perlu mengelakkan suhu yang melampau, jangan membuka tingkap dan pintu ke bilik. Penjagaan anda melindungi tidur bayi!

Pada dasarnya, batuk kanak-kanak pada waktu malam berlaku kerana tidak ada cara untuk batuk lendir dalam keadaan terlentang, yang tidak dapat dikatakan mengenai posisi duduk atau berdiri. Pastinya keadaan bayi lebih baik pada waktu siang, dan batuknya tidak begitu kuat.

Punca serangan batuk malam

Penyebab batuk malam pada kanak-kanak ketika mereka tidur:

  1. ARVI virus, bronkitis, tracheitis, batuk rejan, pleurisy.
  2. Helminths dalam badan.
  3. Asma bronkial.
  4. Refleks esofagus gastrik.
  5. Tindak balas alahan.
  6. Patologi jantung.
  7. Keadaan emosi yang kuat.
  8. Adenoid meradang.
  9. Gigi.
  10. Objek asing di saluran udara, dan lain-lain.

Dengan kerengsaan reseptor batuk, seseorang mengalami serangan batuk

Sebab-sebab batuk seperti itu pada malam hari pada seorang anak dijelaskan oleh kedudukan mendatar, kerana pada saat ini darah perlahan-lahan mencapai organ dan tisu, dan jumlah dahak yang terkumpul di saluran udara larut hanya pada kecepatan lambat.

Episod batuk yang berlaku pada kanak-kanak terganggu pada waktu malam dan menyebabkan terjaga. Untuk membantu sekurang-kurangnya sedikit, anda harus menawarkan sedikit angkat dan cuba batuk dahak yang terkumpul pada selaput lendir.

Tindakan untuk tidur yang tenang tanpa batuk

Sekiranya batuk yang kuat pada kanak-kanak pada waktu malam tidak memungkinkan dia tidur nyenyak, anda mesti menghubungi pakar pediatrik untuk mengetahui kaedah apa yang diperlukan untuk menghilangkan penyakit ini. Sekiranya doktor mengesyaki penyakit serius, dia akan menetapkan beberapa prosedur dan pemeriksaan untuk mengetahui diagnosisnya..

Anda juga perlu lulus semua ujian yang diperlukan. Sekiranya pakar pediatrik mengatakan bahawa batuk malam kanak-kanak hanya merupakan gejala penyakit virus, maka keadaannya agak sederhana dan tidak serius, ia dapat dihilangkan di rumah dengan beberapa sirap batuk atau ubat alternatif.

Untuk mengurangkan batuk anak pada waktu malam, syarat berikut mesti dipenuhi:

  • Mengudarakan bilik kanak-kanak, termasuk pada waktu tidur;
  • Lap habuk dan bersihkan lantai lebih kerap;
  • Hidupkan pelembap;

Petua: jika tidak ada pelembap, anda boleh membasahi satu atau lebih tuala, dan menggantungnya di sekitar bilik, di bateri dan di pintu.

  • Minum yang banyak dan kerap akan membantu mengurangkan batuk malam pada kanak-kanak. Untuk ini, jus vitamin dan minuman buah, kompot dari buah kering dan raspberi sesuai.
  • Sebelum tidur, bilas lubang hidung dan rongga hidung dengan larutan garam laut, semestinya lemah.

Sekiranya kanak-kanak tidak boleh menyembuhkan batuk malam dengan antibiotik dan antihistamin. Senarai ubat yang boleh digunakan:

  • Sirap akan meredakan batuk basah - Dr. Mom dan Alteyka, juga dibenarkan menggunakan Pectusin, Solutan, Gliseres, Thermopsis dan ubat-ubatan lain.
  • Sinecode, Sedotussin, Glauvent akan menenangkan batuk kering anak pada waktu malam. Digunakan penggunaan Libexin, Broncholitin, Tussin Plus, Levopront dan lain-lain..

Tidur yang tenang pada kanak-kanak sangat kerap bergantung pada rutin harian

Penting: jangan berubat sendiri dan berunding dengan pakar pediatrik sebelum membeli ubat.

Sekiranya kanak-kanak batuk pada waktu malam, gunakan ekspektoran lendir, tetapi hanya jika disertai dengan dahak likat, yang sangat sukar dikeluarkan. Ini mungkin berlaku dalam kes bronkitis, radang paru-paru atau fibrosis sista..

Rawatan dengan ubat tradisional

Sekiranya seorang kanak-kanak mengalami batuk pada waktu malam, dia pasti perlu dirawat dengan cepat dan berkesan untuk mengelakkan pembengkakan selaput lendir dan komplikasi teruk. Untuk ini, bukan sahaja ubat sintetik sesuai, tetapi juga ubat tradisional. Dalam beberapa dekad yang lalu, mereka telah menggunakan kaedah rakyat yang membantu menghilangkan batuk malam tanpa membahayakan kesihatan dan akibatnya..

Agar serangan batuk pada waktu malam tidak muncul dan berhenti, perlu:

  • Larutkan madu soba, untuk satu kali anda tidak perlu makan lebih dari satu sudu teh;
  • Minum susu panas, di mana anda perlu menambahkan ¼ bahagian soda dalam sudu kecil;

Ini akan membantu menyembuhkan batuk kering..

Sekiranya batuk kanak-kanak basah hanya pada waktu malam, anda perlu mengambil persediaan herba, ini termasuk bayaran payudara No. 1, No. 2 dan No. 3, di mana masing-masing adalah ramuan perubatan berguna.

Sekiranya anak batuk pada waktu malam, maka anda boleh mencuba meletakkan kompres di dada dan belakang selain ubat-ubatan. Komponen kompres ini adalah:

  • Mustard;
  • Kentang rebus dan tumbuk;
  • Penyelesaian alkohol;
  • Lemak;
  • Sayang.

Segala-galanya dicampurkan dan diletakkan di bahagian belakang anak, ditutup dengan filem polietilena atau beg bersih yang dipotong, dan balut semuanya dengan lampin, kepingan kecil atau selendang ringan. Biarkan kompres di badan sekurang-kurangnya satu jam; jika perlu, panjangkan masa dengan setengah jam lagi.

Diet Batuk

Menurut doktor, ada kesan dan manfaat dalam batuk malam pada anak dengan terapi diet. Diet mengandungi:

  • Oatmeal dalam minyak sayuran;
  • Salad, yang merangkumi lobak hitam dan krim masam, salad kubis;
  • Buah-buahan dan sayur-sayuran yang diperkaya dengan vitamin;
  • Jus yang diperah segar dan minuman buah;
  • Kentang rebus dengan susu.


Dengan bantuan hidangan ini, penyakit ini akan reda, kerana mereka akan menghilangkan bengkak dari bronkus, membantu mengeluarkan lendir dan meneruskan reaksi pertahanan tubuh terhadap virus

Cara melegakan batuk pada anak pada waktu malam

Batuk yang teruk pada kanak-kanak - apa yang perlu dilakukan

Batuk yang kuat pada kanak-kanak memerlukan perhatian orang dewasa, kerana dapat menunjukkan banyak penyakit yang berlainan, dari selesema sederhana hingga penyakit serius. Berusaha menolong bayi, ibu harus tahu bagaimana melegakan batuk pada anak pada waktu malam.

Pertama sekali, harus difahami bahawa batuk adalah reaksi semula jadi tubuh yang bertujuan membersihkan saluran pernafasan dari lendir, dahak dan juga benda asing. Walaupun begitu, jika anda tidak memberi respon tepat pada waktunya untuk masalah pernafasan, anda boleh kehilangan penyakit serius, seperti palsu. Artikel di bawah akan membincangkan tentang bagaimana menenangkan batuk anak dengan selesema dan mengelakkan kemerosotannya.

Jenis batuk

Keberkesanan menolong anak dengan batuk yang kuat dan selsema sangat bergantung pada menentukan jenisnya. Setelah mengetahui ini, anda boleh memilih ubat yang betul dan mencari jawapan kepada persoalan bagaimana melegakan batuk pada anak. Bergantung pada kehadiran atau ketiadaan dahak, batuk dibahagikan kepada kering dan basah.

Tanda-tanda batuk kering pada kanak-kanak:

  • semasa menghembus nafas, kanak-kanak itu mengeluarkan bunyi "menyalak";
  • batuk tidak "dada" dan terbentuk di saluran pernafasan atas.
Tanda-tanda batuk basah pada kanak-kanak:
  • pelepasan dahak;
  • batuk lebih kerap terbentuk di dada;
  • selepas serangan, peningkatan berlaku untuk sementara waktu.

Semasa menentukan jenis batuk, anda tidak boleh memusatkan perhatian sepenuhnya pada kehadiran atau ketiadaan dahak. Pada kanak-kanak kecil, kadang-kadang walaupun dengan pembentukan lendir di bronkus, batuk tidak disertai dengan pembuangannya, kerana konsistensi dahak cukup likat, dan kekuatan otot pektal tidak cukup untuk mendorongnya keluar. Dalam kes ini, batuk disifatkan sebagai basah tetapi tidak produktif.

Dengan batuk kering dengan selesema, keadaan tidak menyenangkan mungkin timbul apabila, kerana peluh di laring, ada keinginan untuk batuk lebih keras dan lebih sengit, dari tisu kerongkong yang meradang, impuls memasuki otak dan merangsang dorongan baru yang menjengkelkan mukosa. Oleh itu, lingkaran setan dapat terbentuk, di mana batuk itu sendiri menimbulkan serangan batuk baru. Dalam kes ini, kelegaan tidak diperhatikan. Oleh itu, adalah perlu untuk memahami dengan jelas bagaimana mengurangkan batuk kering pada anak yang demam, untuk mengelakkan berlanjutannya keadaan ini dan kemerosotan kesejahteraan bayi..

Mengapa batuk berlaku?

Pertama sekali, ibu bapa harus memahami bahawa batuk bukan penyakit bebas. Ini hanyalah gejala dalam bentuk penyakit ini atau penyakit ini dinyatakan. Oleh itu, untuk memahami bagaimana mengurangkan batuk yang kuat pada anak, penting untuk mengetahui penyebabnya. Sesungguhnya, sebilangan keadaan memerlukan rawatan perubatan kecemasan.

Punca batuk mungkin:

  • Pengingesan benda asing di saluran pernafasan. Kerengsaan badan asing menyebabkan batuk refleks.
  • Selsema, jangkitan saluran pernafasan atas. Contohnya, ARVI atau ARI.
  • Croup palsu dengan laringitis. Ia dikaitkan dengan pembengkakan membran mukus laring dengan latar belakang jangkitan virus. Akibatnya, jurang udara menyempit dan semakin sukar bagi bayi untuk bernafas. Lebih-lebih lagi, dalam kebanyakan kes, keadaan kanak-kanak bertambah buruk pada waktu malam atau pada waktu yang lewat. Batuk tiba-tiba dan tajam dalam suara - "menyalak", terdengar suara serak. Nafas sukar dan menjadi "bising." Dengan gejala seperti itu, perlu memanggil ambulans secepat mungkin untuk mengelakkan keadaan yang semakin teruk dan berlakunya sesak nafas. Di masa depan, seorang doktor mungkin mengesyorkan membeli alat sedut khas untuk menghentikan serangan seperti itu, kerana apabila terjadi kekalahan palsu, kemungkinan ia akan berulang di masa depan. Walau bagaimanapun, pada usia 4-5 tahun pada kanak-kanak, serangan seperti itu biasanya kelihatan semakin kurang dan seterusnya hilang sepenuhnya.
  • Alergi dan / atau asma bronkial. Disebabkan oleh batuk seperti itu boleh menjadi perubahan faktor tertentu dalam diet atau persekitaran. Analisis dengan teliti jika baru-baru ini terdapat selesema dengan hidung berair (rhinovirus adalah penyebab paling umum penyumbatan bronkus), makanan apa yang dimakan oleh anak itu, sama ada terdapat hubungan dengan haiwan. Anda boleh mengatasi batuk jenis ini hanya dengan pengecualian alergen atau ubat khas..
  • Pneumonia atau bronkitis. Sekiranya keadaan bertambah buruk kerana jangkitan pernafasan akut, batuk yang berlarutan, menggigil, demam dan keadaan anak yang sakit semakin teruk, disyorkan untuk berjumpa doktor secepat mungkin.
  • Refluks. Ini adalah keadaan di mana sebilangan kecil kandungan asam lambung dibuang ke kerongkongan ketika anak tidur atau membongkok. Akibatnya, kerengsaan mukosa terjadi, yang menyebabkan serangan batuk. Untuk mengatasi keadaan ini, anda memerlukan bantuan pakar pediatrik dan ahli gastroenterologi.
  • Hidung berair yang sederhana atau rumit (dengan sinusitis - keradangan mukosa sinus paranasal). Apabila selesema berlaku, lendir dapat mengalir ke kerongkong dan menyebabkan batuk, walaupun sedikit atau tidak ada pelepasan dari hidung..
  • Batuk rejan adalah jangkitan bakteria pada kanak-kanak. Semasa batuk rejan, batuk paroxysmal yang khas muncul, selepas itu rehat sebentar dan serangan itu disambung lagi. Dalam kes ini, antara desahan semasa serangan, terdengar suara "bersiul". Juga, bayi mungkin mengalami kemerahan muka yang teruk, demam, dan juga muntah. Penyakit ini berbahaya bagi kanak-kanak dan boleh disertai dengan komplikasi serius (misalnya, radang paru-paru), jadi lebih baik mendapatkan vaksin terlebih dahulu.

Ada sebab lain yang boleh menyebabkan serangan batuk. Di atas hanya yang paling biasa. Batuk yang berlarutan tidak boleh diabaikan, meletihkan anak, tidak membiarkannya tidur nyenyak. Anak menjadi gelisah, hilang selera makan, gugup dan sering menangis. Oleh itu, sangat penting untuk berjumpa doktor secepat mungkin.

Perhatikan bahawa selalunya keperluan untuk mengurangkan batuk di rumah timbul dengan batuk malam kerana selesema, termasuk ketika anak sudah diberi rawatan, tetapi batuk tetap ada.

Cara menenangkan batuk yang batuk pada anak dengan selesema

Serangan batuk yang teruk pada bayi yang sejuk dapat terjadi semasa tidur, jadi penting bagi ibu bapa untuk menavigasi dan memahami cara menenangkan batuk anak pada waktu malam.

Terdapat beberapa cara untuk mengurangkan keadaan bayi:

  • Udara di dalam bilik mesti dilembapkan (kelembapan mestilah sekitar 60%). Terutama ketika datang ke musim sejuk, ketika udara di dalam ruangan dikeringkan oleh pemanas dan radiator, atau di puncak musim panas. Pilihan yang ideal adalah menghidupkan pelembap. Sekiranya tidak ada pelembap, anda boleh menyemburkan air di sekitar bilik dengan botol semburan atau menggantung cadar dan tuala basah di dalam bilik.
  • Berjalan perlahan di sekitar bilik juga dapat mengurangkan keadaan..
  • Anda boleh memberi kanak-kanak ubat over-the-counter jika sebelum ini diresepkan oleh doktor untuk keadaan seperti itu. Walau bagaimanapun, jangan bereksperimen - bayi hanya boleh diberi ubat yang disyorkan oleh pakar pediatrik untuk rawatan dalam keadaan tertentu.
  • Sekiranya tidak ada kontraindikasi, penyedutan garam dengan nebulizer akan menjadi alat yang baik.

Dalam kes mendesak, jika anak sukar bernafas, dan kaedah yang dicadangkan tidak membantu, anda tidak perlu teragak-agak untuk memanggil ambulans untuk mengelakkan keadaan dan keadaan di mana bayi mula tercekik.

Kaedah bukan ubat untuk memerangi batuk

Untuk menjadikan kesan bukan ubat lebih baik, setelah 20-30 minit selepas penggunaannya, anda boleh melakukan tindakan berikut: meletakkan bayi ke bawah dan mengetuk ringan di bahagian atas dada dan belakang. Ini akan membantu pembuangan lendir dari bronkus dan meningkatkan kesan penggunaan kaedah bukan ubat untuk melawan batuk.

Menghilangkan batuk kering bayi setiap malam

Batuk malam kanak-kanak amat membimbangkan ibu bapa. Bayi tidak tidur nyenyak, kesihatannya terganggu, selera makannya hilang. Penting untuk mengetahui sebab apa batuk muncul, bagaimana menyembuhkannya secepat mungkin.

Punca batuk malam

Batuk pada waktu malam adalah refleks. Ia berlaku kerana dua sebab: disebabkan oleh pengumpulan lendir di nasofaring atau penyakit saluran pernafasan, ketika bekalan darah ke paru-paru terganggu. Anak sukar bernafas pada waktu pagi.

Batuk malam sangat mengganggu anak

Serangan refleks batuk bermula apabila udara terlalu kering di dalam bilik, yang menimbulkan kerengsaan membran mukus laring.

Batuk pada waktu malam adalah tanda penyakit:

  • sinusitis, rinitis;
  • faringitis kronik;
  • asma
  • batuk rejan;
  • refluks gastroesophageal;
  • jangkitan yang bersifat virus;
  • patologi jantung;
  • alahan
  • kumpulan palsu;
  • trakeitis;
  • laringitis.

Ia mungkin bersifat psikosomatik. Dalam kes ini, ini adalah reaksi terhadap situasi tekanan yang dialami. Serangan dirawat dengan psikoterapi.

Sekiranya rhinitis dan sinusitis, bayi mengalami batuk kering. Dengan faringitis, dia merasa menggelitik dan kesemutan di kerongkong, dengan latar belakang serangan.

Asma adalah penyakit kronik yang dilokalisasi dalam sistem pernafasan, yang disertai dengan sesak nafas, sesak nafas. Sekiranya penyakit itu ringan, batuk adalah satu-satunya tanda penyakit ini. Kanak-kanak itu menarik nafas lega, sambil menghembus nafas, peluit kedengaran.

Batuk nokturnal yang kerap mungkin disebabkan oleh batuk rejan. Penyakit ini dicirikan oleh serangan batuk kering, yang berulang setelah waktu tertentu. Gejala berikut adalah ciri khasnya:

  • nafas plumbum dalam;
  • perubahan warna kulit;
  • mengoyak.

? Serangan mengganggu anak pada waktu malam, pada waktu petang, diakhiri dengan loya, muntah.?

Manifestasi dan gejala batuk rejan

Tubuh kanak-kanak bertindak balas secara berbeza terhadap kehadiran helminths di dalamnya. Tanda-tanda penampilan cacing serupa dengan gejala selesema: seorang kanak-kanak mengadu kelemahan, kesesakan hidung, ingus, sakit badan, batuk yang teruk.

Masalah adenoid tidak asing lagi bagi ibu bapa. Kerana kesesakan hidung, anak itu bernafas melalui mulutnya. Selaput lendir nasofaring kering, yang memprovokasi penampilan batuk.

Pada bayi, batuk malam muncul kerana tumbuh gigi.

Dalam tempoh ini, banyak air liur dilepaskan, anak belum dapat menelannya. Sangat mudah untuk menyelesaikan masalahnya: putar di sisinya atau letakkan tuala lembut di bawah kepala sehingga bayi berada dalam posisi berbaring. Untuk membuang kahak dengan lebih baik, ibu bapa menggunakan urut. Kaedah ini tidak boleh digunakan tanpa berjumpa doktor..

Akibat virus dan selsema

Kemunculan batuk pada waktu malam menunjukkan bahawa bayi belum sembuh dari selesema. Serangan disertai oleh batuk yang menggonggong, dahak sukar.

Selsema yang tidak dapat disembuhkan berbahaya kerana munculnya penyakit: sinusitis, otitis media, radang paru-paru, bronkitis. Bronkitis berbahaya bagi kanak-kanak dengan masalah pernafasan yang serius, sesak nafas, kebuluran oksigen.

Chlamydia adalah penyakit kelamin. Pada kanak-kanak, jangkitan berlaku secara rumah tangga dari orang dewasa. Batuk malam berlaku pada latar belakang konjungtivitis.

Pelembapan melembutkan batuk

Apa pun penyebab batuk, selalu menjadi petanda yang membimbangkan bahawa diperlukan nasihat doktor.

Penjagaan kecemasan untuk kanak-kanak sekiranya berlaku serangan malam diperlukan dalam situasi berikut:

  1. Serangan itu berlaku tanpa diduga, memerlukan sedikit masa.
  2. Batuk disertai dengan suara serak dari paru-paru..
  3. Sputum hijau menonjol.
  4. Batuk darah.
  5. Bayi muntah.
  6. Serangan disertai dengan kenaikan suhu yang tajam, sesak nafas.

Ibu bapa, berusaha menolong anak, sering memperburuk keadaan. Tindakan yang tidak betul boleh membahayakan kesihatan bayi, boleh mengakibatkan kematian.

Apa yang tidak dapat dilakukan dengan batuk malam:

  1. Gosokkan kulit dan penyedutan jika anak berusia lebih muda dari enam bulan.
  2. Untuk memberi antibiotik dan antihistamin untuk meringankan keadaan, tanpa berunding dengan doktor.
  3. Dilarang keras mengubati batuk kering pada anak pada waktu malam dengan agen antitusif.
  4. Anda tidak dapat menahan batuk basah, dengan menggunakan ubat antitussive.

Pemakanan makanan membantu melegakan serangan batuk yang berlaku pada anak pada waktu malam. Bahan bermanfaat yang terdapat dalam makanan membantu meningkatkan kesejahteraan, melegakan batuk.

Madu dan cranberry berkesan

Makanan berikut harus dimasukkan dalam diet harian:

  • haluskan dengan susu;
  • jus yang baru diperah;
  • buah-buahan yang tinggi vitamin C (sitrus);
  • Bubur Hercules;
  • salad sayur dengan lobak.

Beberapa hari dihabiskan untuk diet antitusif, dan keadaan anak akan bertambah baik. Produk yang termasuk dalam diet menyumbang kepada pembuangan dahak dan melegakan kekejangan. Sebilangan makanan boleh menyebabkan alahan pada bayi, jadi ibu bapa harus berhati-hati..

Ubat untuk batuk

Untuk menyembuhkan bayi, untuk melepaskannya dari serangan malam yang menyakitkan, anda harus menentukan punca kejadiannya. Untuk melakukan ini, anda perlu berjumpa dengan pakar pediatrik. Bergantung pada sifat batuk, anak diberi ubat.

Ubat yang menekan refleks batuk: Sinecode, Sedotussin, Tusuprex, Glauvent. Ubat Libexin dan Levopront membantu mengurangkan kepekaan reseptor batuk..

Kesan gabungan ubat-ubatan "Broncholitin" dan "Stoptussin." Sirap, "Glyciram", "Mukaltin", "Solutan", "Bronchicum" membantu menghentikan batuk basah. Mereka mempunyai harta ekspektoran..

Perundingan doktor diperlukan untuk batuk pada waktu malam

Sekiranya batuk alah, perlu memberi ubat antihistamin kepada anak - Fenistil, Terfen, Gismanal, Erius, Suprastin.

Antibiotik akan membantu menyembuhkan batuk dengan radang paru-paru. Ubat batuk yang disebabkan oleh refluks gastroesophageal diresepkan oleh ahli gastroenterologi. Mereka membantu mengurangkan kejang..

Ubat harus digunakan hanya setelah berunding dengan pakar.

Ubat rakyat

Adalah mungkin untuk menghilangkan serangan batuk dengan bantuan ubat-ubatan rakyat. Yang paling popular dan berkesan adalah berikut6

  • pembakaran gula;
  • rebusan herba:
  • Misai emas.

Untuk menyediakan zhenka, perlu mencairkan gula (1 sudu besar), mencairkannya dalam mug atau mangkuk enamel, tambahkan seperempat gelas air dan jus lidah buaya. Cara mesti diambil sebelum tidur.

Sekiranya batuk malam terseksa kerana selesema, rebusan bijak akan menjadi alat yang sangat diperlukan. Untuk menyediakannya, rebus susu (150 g.), Masukkan ramuan sage kering (1. sudu besar). Komposisi ubat harus disuntik dalam masa satu jam. Sebelum digunakan, susu mesti dipanaskan, diberikan kepada bayi sebelum tidur.

Ubat yang cepat dan berkesan adalah misai emas. Dianjurkan untuk mengunyah daun tanaman pada waktu serangan batuk malam. Kaedah ini membantu mengurangkan refleks gag.

Cara menolong anak anda semasa serangan malam

Dr. Komarovsky mengesyorkan mengikuti peraturan untuk menolong anak semasa serangan:

  1. Angkat anak tegak atau duduk untuk memudahkan bernafas dan tenang.
  2. Beri dia minuman rebusan chamomile, peppermint, rose hip atau sage. Ubat batuk kering yang sangat baik adalah susu dan madu. Sepotong mentega harus dimasukkan ke dalam komposisi rawatan. Sekiranya bayi mengalami batuk basah, disarankan untuk menambahkan bisikan soda ke dalam susu. Penting untuk diingat bahawa madu boleh menyebabkan alahan..
  3. Melembapkan udara di dalam bilik. Untuk melakukan ini, anda boleh mengudarakan bilik atau menggunakan semburan.
  4. Pisang pisang adalah ubat batuk yang enak dan berkesan. Buah yang ditumbuk diberikan kepada anak-anak satu sudu teh sebagai pengganti sirap atau ubat.
  5. Untuk menghentikan serangan batuk, jika penyebabnya adalah asma, penyedutan dengan larutan soda membantu. Anda boleh menggunakan alat sedut dengan topeng. Sekiranya tidak ada alat khas di tangan, anda boleh membiarkan bayi bernafas di atas wap.
  6. Alternatif untuk penyedutan adalah kaedah menggosok badan dengan minyak kapur barus. Komposisi harus disapu ke dada tanpa menekan dan menggosok ke kulit. Kemudian bungkus anak itu dalam selimut yang hangat. Kaedahnya tidak boleh digunakan sekiranya bayi mempunyai suhu.

Batuk malam bayi adalah penggera. Ini menunjukkan adanya jangkitan laten, tidak sembuh tepat waktu, atau adanya penyakit saluran pernafasan. Serangan batuk malam menakutkan bukan sahaja anak, tetapi juga ibu bapa.

? Ramai tersesat, panik.?
Penting untuk menjaga ketenangan, agar dapat memberikan bantuan kepada bayi dengan betul, secukupnya dan berkompeten, setelah itu perlu menghubungi doktor. Penggunaan ubat secara bebas dalam rawatan batuk malam tidak dapat diterima, kerana boleh memperburuk keadaan anak.

7 penyebab biasa batuk nokturnal pada kanak-kanak

Salah satu manifestasi jangkitan pernafasan akut pada kanak-kanak adalah batuk. Ini sering menyebabkan ibu bapa pergi ke hospital kerana mengadu batuk malam yang berterusan pada anak mereka dan sukar bernafas..

Apa yang mencetuskan batuk malam pada kanak-kanak?

Batuk malam pada kanak-kanak berlaku dalam keadaan berikut.

  1. Laryngotracheitis akut dengan stenosis laring (croup).
  2. Bronkitis Obstruktif Akut.
  3. Asma bronkial.
  4. Batuk rejan.
  5. Refluks gastroesofagus.
  6. Pneumonia.
  7. Pencemaran udara (habuk, asap tembakau).

Ciri-ciri anatomi dan fisiologi sistem pernafasan

Pada kanak-kanak kecil, lumen trakea sempit, selaput lendirnya banyak dibekalkan dengan saluran darah. Rawan trakea mudah dimampatkan, strukturnya lembut. Lumus bronkus jauh lebih sempit daripada pada orang dewasa, otot dan gentian elastik belum terbentuk sepenuhnya, membran mukus lembut dan vaskular. Semua ini mewujudkan prasyarat untuk penyakit yang lebih teruk pada kanak-kanak dan penutupan lumen saluran pernafasan yang lebih cepat berbanding dengan orang dewasa.

Provokasi langsung batuk malam pada kanak-kanak

Virus, bakteria, alergen, udara sejuk, asap, termasuk asap rokok, pencemaran dan, dalam beberapa kes, badan asing boleh memprovokasi batuk malam pada anak-anak..

Mekanisme pembangunan

Batuk adalah proses refleks membersihkan saluran udara lendir, dahak dan agen asing yang lain. Pembentukan berlaku disebabkan oleh rangsangan reseptor batuk di saluran pernafasan. Isyarat tiba di pusat batuk di medulla oblongata.

Batuk malam kering

Laryngotracheitis akut dengan stenosis laring atau croup adalah salah satu penyebab batuk kering yang paling biasa pada waktu malam pada seorang kanak-kanak. Situasi yang biasa berlaku adalah ketika anak yang kelihatan sihat tidur pada waktu malam, dan bangun pada waktu malam dengan serangan kesukaran bernafas. Kanak-kanak mengalami kesukaran bernafas kerana penyempitan lumen saluran pernafasan atas dengan latar belakang edema yang berkembang, dan dia sering mengambil posisi paksa, otot tambahan terlibat dalam tindakan bernafas, suara menjadi serak, hingga aphonia.

Penyebab keadaan seperti itu adalah jangkitan virus (virus RS, selesema, parainfluenza, adenovirus dan lain-lain), reaksi alergi, lebih jarang jangkitan bakteria (hemophilus influenzae, streptococcus) dan badan asing. Biasanya penyakit yang teruk diperhatikan pada kanak-kanak dengan riwayat reaksi alahan, dermatitis atopik, asma bronkial.

Keadaan biasa kedua adalah ketika seorang kanak-kanak mula bernafas dengan kuat terhadap latar belakang bronkitis obstruktif atau pemburukan asma bronkial. Biasanya, mengi terdengar pada jarak jauh, anak mungkin berada dalam keadaan terpaksa. Dalam tindakan bernafas, otot tambahan terlibat, kesukaran menghembuskan nafas, sesak nafas diperhatikan.

Salah satu penyakit yang paling teruk yang menyebabkan batuk malam pada kanak-kanak adalah batuk rejan. Ini adalah jangkitan bakteria yang disebabkan oleh Bordetella pertussis. Batuk rejan adalah penyakit yang sangat menular dan berbahaya bagi kanak-kanak. Permulaan penyakit ini serupa dengan kebanyakan jangkitan pernafasan akut, tetapi setelah 1.5-2 minggu batuk menjadi lebih berterusan. Batuk menjadi paroxysmal dengan berulang.

Maksudnya, dengan latar belakang serangan batuk yang berpanjangan, hiperemia wajah diperhatikan pada anak, dan kemudian nafas kejang yang bising bergabung dan serangan itu boleh berakhir dengan muntah sputum vitreous yang muntah. Semasa ini, mungkin terdapat leraian frenum lidah. Pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan, nafas kejang ini tidak dapat diucapkan pada akhir, dan sebaliknya, pernafasan boleh berlaku. Jumlah serangan lebih banyak pada waktu malam. Mereka boleh berlaku beberapa kali per jam setiap 1-2 jam, bergantung kepada keparahan penyakit..

Mekanisme berlakunya batuk ini adalah kejang. Rangsangan patologi pusat batuk di medulla oblongata berlaku. Tempoh batuk spasmodik berlangsung sehingga 10 minggu atau lebih. Selama ini, kanak-kanak, terutamanya anak kecil, sering berakhir di unit rawatan intensif hospital penyakit berjangkit dan bahkan mempunyai ventilasi mekanikal. Penyakit ini boleh menjadi rumit dengan perkembangan radang paru-paru, apnea, sindrom kejang, ensefalopati, dan kematian.!

Sekiranya kanak-kanak mengatasi tempoh ini, maka fasa pemulihan bermula, di mana sisa batuk berterusan sehingga 6 bulan atau lebih.

Selain itu, batuk kering dapat diperhatikan ketika terkena debu, asap tembakau dan pencemaran udara yang lain. Sekiranya terdapat benda asing, jika dalam posisi mendatar ia bertindih dengan lumen bronkus, maka serangan batuk dan sesak nafas mungkin terjadi.

Batuk basah pada waktu malam pada kanak-kanak

Batuk basah pada anak boleh menjadi gejala bronkitis obstruktif akut dan sederhana, radang paru-paru.

Penting untuk memahami bahawa jika anak pada malam sebelum tidur dihirup atau diberi ekspektoran, maka wajarlah dia batuk pada waktu malam. Oleh itu, pengambilan ubat antikulat dan / atau penyedutan harus dilakukan selewat-lewatnya 3 jam sebelum tidur.

Di samping itu, sekiranya terdapat hidung berair pada kanak-kanak, sangat penting untuk menjalankan tandas hidung dan penggunaan titisan vasoconstrictor. Jika tidak, lendir mengalir ke saluran pernafasan bawah, yang memprovokasi batuk dan penyebaran proses keradangan. Proses ini paling ketara semasa tidur, ketika anak berada dalam kedudukan mendatar.

Juga, jika terdapat patologi seperti gastroesophageal reflux, batuk basah dapat diperhatikan pada waktu malam. Ini disebabkan oleh membuang kandungan berasid ke dalam esofagus dan saluran pernafasan ketika anak mendatar. Biasanya, ketiadaan simptom catarrhal lain, demam dan adanya aduan pedih ulu hati, sakit perut sangat penting..

Ujian apa yang perlu anda lalui untuk mengetahui puncanya?

Pertama sekali, ketika anak batuk, doktor melakukan pemeriksaan fizikal. Dalam kebanyakan kes, dalam beberapa hari pertama penyakit ini, ini sudah cukup untuk menentukan taktik rawatan kanak-kanak selanjutnya.

Diagnostik makmal

Dari kaedah penyelidikan makmal untuk batuk, ujian darah umum dapat dilakukan. Bergantung pada patogen yang telah memasuki tubuh anak, analisis mungkin menunjukkan leukositosis dengan neutrofil untuk penyebab bakteria dan bilangan leukosit normal atau sedikit berkurang dengan limfositosis dalam kes virus. Inilah yang harus ada dalam versi klasik, tetapi kehidupan nyata lebih rumit dan, sebagai contoh, jika ubat hormon diberikan sebagai keadaan darurat pada malam kanak-kanak, maka leukositosis neutrofil akan dicatat dalam darah dan dengan patogen virus.

Pada 2 hari pertama penyakit ini, sapuan hidung pada RIF (reaksi imunofluoresensi) dapat dilakukan untuk mengenal pasti virus yang paling biasa pada anak.

Sekiranya terdapat kecurigaan mengenai sifat pertusis batuk pada anak, maka sapuan nasofaring untuk pertusis dilakukan dengan uji imunosorben berkait enzim (ELISA) dan reaksi berantai podimerase (PCR). Juga, kaedah yang sama dapat digunakan untuk memeriksa darah untuk mengenal pasti patogen..

Kaedah diagnostik instrumental

Dari kaedah diagnostik instrumental untuk batuk pada kanak-kanak, radiografi dada paling kerap digunakan. Perlu diingat bahawa kajian ini harus dijalankan dengan ketat mengikut petunjuk dan hanya seperti yang diarahkan oleh doktor, dan bukan atas permintaan ibu bapa.

Petunjuk untuk x-ray dada adalah seperti berikut:

  • asimetri mengi semasa auskultasi;
  • kemurungan pernafasan semasa auskultasi;
  • kehadiran kanak-kanak yang kurang memberi respons terhadap terapi untuk kegagalan pernafasan;
  • disyaki kehadiran badan asing di saluran udara;
  • perkusi - memendekkan atau membosankan suara di kawasan tertentu;
  • dengan keberkesanan terapi.

Dalam kes-kes yang kontroversial dan teruk, selain itu, dilakukan tomografi yang dikira organ dada. Biasanya ini dilakukan sekiranya terdapat gambaran radiologi yang tidak jelas dan dinamika klinikal negatif, dengan proses tumor yang disyaki.

Untuk menilai sifat gangguan pernafasan dari usia 6 tahun, spirografi dilakukan. Ini menunjukkan jenis gangguan apa yang berlaku, ukuran volume pasang surut pada anak, dan dilakukan untuk semua anak yang menderita asma bronkial..

Pendekatan rawatan untuk batuk malam

Semua ubat antitussive boleh dibahagikan kepada mucocorrector dan batuk penindas..

Penekan batuk bertindak pada pusat batuk atau reseptor batuk. Mereka digunakan hanya dengan obsesif, sakit, batuk yang kerap dan tidak dapat digunakan untuk waktu yang lama. Contoh kumpulan ubat ini adalah Sinekod, Tussikod, Libeksin, Tusssin, Baladeks dan lain-lain.

Mucocorrectors merangkumi ekspektoran, mucolytics (penipisan dahak). Dengan peningkatan pembentukan sputum kental tebal, Acetylcystenin (ACC), Carbacysteine ​​digunakan. Daripada ubat-ubatan dengan tindakan mukolitik yang baik, Ambroxol (Ambrohexal, Lazolvan), Mukaltin, akar Licorice dan lain-lain diresepkan.

Rawatan penyakit yang mendasari

Sebilangan besar bronkitis, laringotracheitis mempunyai virus dan tidak memerlukan terapi antibiotik. Daripada ubat antivirus, hanya ubat anti-influenza (Tamiflu, Oseltamivir) yang terbukti keberkesanannya dan diresepkan di hadapan klinik selesema.

Sekiranya penyakit ini bersifat bakteria, maka antibiotik diresepkan secara empirik.

Iklim mikro dalaman

Di bilik tempat bayi tidur, udara mesti lembap. Sehari sebelumnya mesti menayangkan bilik. Anda boleh menggunakan pelembap.

Pastikan selalu melakukan pembersihan basah di tempat dan pemusnahan acuan, jika ada.

Mod penjaga, diet

Rejimen dalam tempoh demam adalah tempat tidur atau tempat tidur separuh. Kemudian secara beransur-ansur mengembang. Sekiranya tidak demam awal, rejimen harus berada di rumah. Jalan-jalan luar yang pendek mungkin dibenarkan..

Diet harus lengkap dan memenuhi semua keperluan tubuh dari segi protein, lemak dan karbohidrat. Sekiranya kanak-kanak mempunyai patologi alergi, diet hypoallergenic disyorkan kecuali produk sitrus, merah dan oren, coklat dan gula-gula lain, minuman berkarbonat, ayam, telur.

Kaedah fizikal untuk merawat batuk malam kering dan basah

Dari kaedah fizikal untuk merawat batuk, penyedutan dianggap berkesan. Di samping itu, penyedutan pelbagai komposisi adalah bahagian penting dalam rawatan kecemasan untuk stenosis laringotracheitis, sindrom obstruktif bronkus dan beberapa keadaan berbahaya yang lain. Kelebihan kaedah rawatan ini adalah kemungkinan penggunaannya sejak lahir..

Bahagian rawatan yang sangat berguna adalah urutan dada dalam kombinasi dengan saliran postur. Saliran postur dilakukan 2 kali sehari. Untuk ini, kanak-kanak digantung dari katil dengan tangannya bersandar di lantai selama 15 minit. Urutan getaran dilakukan dengan menepuk dada di dada dan bergantian dengan meremas dari sisi dan membelai ruang interkostal.

Boleh diterima menggunakan kaedah rawatan fisioterapeutik seperti terapi UHF, rawatan ultraviolet ultraviolet tempatan, pelbagai pilihan untuk elektroforesis.

Beberapa perkataan mengenai perubatan tradisional

Penggunaan ubat tradisional tidak dapat diterima oleh kanak-kanak! Dana ini hanya boleh membahayakan anak dan menimbulkan keadaan serius. Selalunya, selepas rawatan sedemikian, kanak-kanak mengalami laringotrakeitis stenosis yang teruk, bronkitis obstruktif dengan gejala kegagalan pernafasan, serangan asma yang teruk, gejala keracunan. Sehingga kini, terdapat cukup ubat yang terbukti di farmasi dari pelbagai pengeluar dan dengan pelbagai harga. Oleh itu, jangan gunakan perkara yang lebih mungkin membahayakan anak.

Susu hangat dengan madu pada kanak-kanak yang terdedah kepada proses alahan boleh menyebabkan pemburukan mereka dalam bentuk yang teruk!

Apa itu batuk malam yang berbahaya?

Batuk malam berbahaya bagi perkembangan keadaan mendesak seperti laringitis stenosis, kegagalan pernafasan pada latar belakang penyumbatan bronkus. Apabila perlu memberi rawatan kecemasan kepada anak dan semestinya merawatnya di hospital?

Dalam situasi berikut:

  • kanak-kanak itu duduk dalam keadaan terpaksa, bersandar di tangannya;
  • terdapat sianosis (biru) bibir, muka, atau pucat yang jelas;
  • kanak-kanak itu berdehit semasa menghembus nafas, pernafasan yang bising, dapat didengar dari kejauhan;
  • kanak-kanak itu mempunyai nafas yang kuat (nafas yang bising), suara serak yang jelas hingga aphonia;
  • otot bantu mengambil bahagian dalam tindakan bernafas (otot interkostal, ruang supraklavikular terlibat);
  • kanak-kanak itu lesu, mengantuk;
  • usia bayi 3 bulan atau kurang.

Prinsip Pencegahan

Pencegahan batuk malam pada kanak-kanak adalah seperti berikut.

  1. Jangan gunakan ekspektoran, antitussive dan penyedutan pada kanak-kanak sebelum tidur.
  2. Pada kanak-kanak kecil dan terdedah kepada alergi tidak boleh menggunakan ubat-ubatan herba dan pewarna.
  3. Pembersihan basah harus dilakukan secara berkala..
  4. Penyiaran apartmen harus dilakukan secara berkala. Penggunaan pelembap di apartmen sangat dialu-alukan.
  5. Vaksinasi anak tepat pada masanya harus dilakukan sesuai dengan kalendar vaksinasi nasional.

Untuk Meringkaskan

Terdapat banyak penyebab batuk pada kanak-kanak. Hanya pakar pediatrik yang dapat menentukan sebab yang tepat, oleh itu, dapatkan bantuan perubatan tepat pada masanya dan, jika anda menyedari bahawa kanak-kanak itu mempunyai tanda-tanda penyakit yang teruk, adalah mustahak untuk memanggil ambulans.

Batuk kering pada waktu malam pada kanak-kanak

Serangan batuk malam menyeksa kanak-kanak dan menghalangi dia dan ibu bapanya daripada tidur. Apabila bayi bangun pada waktu malam dan batuk untuk waktu yang lama, mustahil untuk tetap tenang dan saya ingin menolong bayi secepat mungkin. Tetapi untuk ini, anda perlu memahami mengapa batuk muncul pada waktu malam dan bagaimana ia dirawat.

Punca

Batuk adalah fungsi pelindung yang dirancang untuk menghilangkan seseorang dari berlebihan dahak, bakteria atau benda asing dalam sistem pernafasan. Sekiranya bayi batuk pada siang hari, sebagai peraturan, pada waktu malam gejala ini semakin meningkat, kerana ketika berbaring, kurang oksigen memasuki paru-paru, dan dahak terkumpul.

Penyebab utama batuk kering pada waktu malam adalah:

  • Akibat selsema dan SARS. Batuk dengan penyakit seperti itu dapat bertahan lama, terutama jika tidak dirawat.
  • Alahan. Batuk seperti itu sering muncul secara tiba-tiba dan tidak disertai dengan gejala lain. Ibu bapa boleh mengaitkannya dengan pendedahan kepada alergen, seperti musim berbunga atau bahan kimia rumah tangga yang baru..
  • Batuk rejan. Batuk yang menyakitkan pada waktu malam dengan bersiul, memerah muka dan muntah adalah ciri khas penyakit seperti ini.
  • Asma bronkial. Batuk sesuai dengan penyakit seperti itu boleh menyusahkan kanak-kanak menjelang pagi.
  • Keradangan kronik pada mukosa hidung atau sinus. Dengan hidung berair atau sinusitis seperti ini, seorang kanak-kanak sering terganggu oleh batuk kering yang berpanjangan pada waktu malam.
  • Faringitis kronik. Batuk malam dengan penyakit ini bukan satu-satunya gejala. Kanak-kanak itu juga akan mengadu sakit tekak yang teruk..
  • Refluks gastrik. Batuk refleks seperti itu disebabkan oleh masuknya perut ke dalam esofagus, jadi dengan itu juga akan ada pedih ulu hati.
  • Gigi. Atas sebab ini, seorang kanak-kanak mungkin batuk pada waktu malam kerana air liur yang berlebihan.
  • Udara di dalam bilik terlalu kering. Terutama sekali keadaan ini khas untuk musim pemanasan. Apabila udara kering, ia mengganggu saluran udara, yang ditunjukkan oleh batuk kering.
  • Helminthiasis. Batuk boleh berlaku apabila dijangkiti cacing yang larvanya berpindah melalui paru-paru.

Batuk tanpa demam

Ketiadaan demam semasa batuk pada waktu malam mungkin menunjukkan sifat alahan dari gejala ini. Dalam kes ini, kanak-kanak sering mengalami gejala seperti hidung berair, sakit tekak dan gatal, air mata dan kemerahan mukosa mata. Sebagai peraturan, serangan batuk alergi kering muncul kerana adanya alergen di dekatnya, misalnya, kerana serbuk cuci baru yang digunakan ibu untuk mencuci tempat tidur atau langsir, kerana bantal yang turun atau kerana debunga terbang dari tumbuh-tumbuhan yang memasuki nurseri dari tingkap terbuka.

Cara menolong batuk?

Pertama sekali, seorang kanak-kanak dengan serangan batuk harus diyakinkan, kerana banyak kanak-kanak di bawah usia 5 tahun dengan serangan malam itu mempunyai ketakutan yang kuat. Apabila batuk muncul pada waktu malam, anak harus diberi minuman hangat, seperti teh dengan madu atau raspberi. Kesan yang baik adalah penggunaan air mineral alkali sebelum tidur dari mana gas dibebaskan. Satu lagi resipi popular yang terbukti berkesan untuk batuk kering adalah susu hangat, yang mengandungi sedikit madu dan soda..

Ia juga penting untuk melembapkan bilik dan menguduskannya. Kadang-kadang, untuk menghilangkan batuk malam yang kering, cukup untuk mengubah posisi anak dalam mimpi - putar dia di sisinya atau meletakkan bantal tinggi. Sekiranya batuk kering berulang dan tidak dapat dihilangkan dengan tindakan sedemikian, pastikan anda berjumpa doktor dengan anak anda.

Rawatan

Dalam rawatan batuk malam kering, penting untuk menentukan penyebab munculnya gejala seperti itu, kerana dalam setiap kes, perawatan akan berbeza. Sekiranya batuk alah, penting untuk menghilangkan alergen dan berjumpa doktor yang akan memilih antihistamin yang sesuai. Sekiranya penyebab batuk adalah jangkitan bakteria, anak perlu diberi antibiotik, yang akan diresepkan oleh pakar pediatrik.

Gambaran Keseluruhan Dadah

Ubat yang digunakan untuk batuk pada waktu malam boleh mempengaruhi:

  • Pusat batuk di otak. Mereka menyekat refleks itu sendiri..
  • Otot bronkus. Ubat semacam itu mengembang bronkus dan memudahkan pernafasan..
  • Selaput lendir bronkus. Ubat semacam itu melembapkannya, melegakan keradangan dan meningkatkan pengeluaran dahak..
  • Sputum pada bronkus. Ubat ini menjadikan lendir lebih cair, yang membantu mereka batuk..

Seorang pakar pediatrik harus menetapkan ubat-ubatan tersebut, kerana jika ubat itu dipilih dengan tidak betul, dalam banyak kes mereka bahkan dapat memperburuk keadaan anak, dan beberapa ubat tidak bergabung.

Pendapat Komarovsky

Seorang doktor yang terkenal menyebut batuk sebagai gejala pelindung dan meminta untuk tidak mengubatinya, tetapi penyakit yang menampakkan dirinya dengan cara ini. Komarovsky yakin bahawa akses ke udara segar dan banyak minum sangat penting untuk menghilangkan batuk kering. Dengan langkah mudah seperti itu, pakar pediatrik terkenal mengesyorkan merawat batuk untuk semua ibu bapa, dengan memastikan bahawa penggunaan ubat-ubatan mempunyai keberkesanan yang sama.

Untuk maklumat lebih lanjut, lihat program Dr. Komarovsky mengenai batuk..

Nasihat

  • Jangan biarkan serangan batuk malam pada anak tanpa perhatian. Dalam beberapa kes, ini mungkin merupakan gejala penyakit yang perlu dirawat dengan segera. Sekiranya batuk berulang beberapa malam berturut-turut, pastikan anda berjumpa doktor.
  • Anda tidak boleh membeli dan memberi ubat batuk kepada anak anda tanpa berunding dengan pakar pediatrik, terutamanya ubat antikulat dengan kesan pusat dan antibiotik. Mereka mungkin dikontraindikasikan pada anak anda atau mungkin tidak berguna..
  • Jangan lupa tentang keperluan minuman suam yang banyak, yang akan melembutkan tekak dan melembapkan selaput lendir. Beri serbuk teh, susu, rebusan ramuan herba.
  • Untuk melembapkan selaput lendir dengan batuk kering, penyedutan sering digunakan, tetapi ibu bapa harus ingat bahawa segera setelah prosedur, batuk, sebagai peraturan, meningkat. Di samping itu, terdapat sekatan umur untuk pelaksanaannya..
  • Cuba letakkan bayi anda di tempat tidur dengan posisi bantal tinggi. Teknik ini akan membantu menghilangkan batuk malam yang disebabkan oleh air liur berlebihan atau hidung berair..
  • Untuk memudahkan bayi anda bernafas melalui hidung anda, bersihkan sebelum tidur. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan garam dengan menjatuhkannya ke dalam setiap lubang hidung selama 2-3 tetes.

Terapi diet

Ramai ibu bapa memperhatikan bahawa mengubah diet bayi mereka membantu melegakan batuk pada waktu malam..

Dalam menu kanak-kanak, disarankan untuk memasukkan:

  • Jus segar, sayur-sayuran, buah beri dan buah-buahan, yang kaya dengan vitamin C.
  • Bubur Hercules dengan minyak sayuran.
  • Pure kentang dengan susu ditambah.
  • Salad lobak dengan krim masam.
  • Anggur dengan madu.